REKLAMA

Wojtek Blecharz o "Rechnitz. Opera - Anioł Zagłady: Będzie 180 kołysanek dla każdej ofiary

Kultura Osobista
Data emisji:
2019-02-05 19:00
Audycja:
Czas trwania:
24:46 min.
Udostępnij:

Gośćmi Marty Perchuć- Burzyńskiej są twórcy "Rechnitz. Opera - Anioł Zagłady" - reżyserka Katarzyna Kalwat, Wojtek Blecharz- kompozytor i Monika Muskała-tłumaczka i pisarka. Rozwiń »
Rozmowa dotyczy pracy nad tekstem Elfriede Jelinek pt:"Rechnitz (Anioł Zagłady)" i adaptacji go na potrzeby opery.
Wojtek Blecharz- kompozytor: "Pisanie muzyki do tej historii było trudne, każdy z nas odchorował czytanie tego tekstu"
Premiera 7 i 8 lutego w TR Warszawa. Zwiń «

AUTOMATYCZNA TRANSKRYPCJA PODCASTU

Transkrypcja podcastu
dobry wieczór przed mikrofonem Marta Perchuć-Burzyńska oto jak kończy się świat nie z hukiem, lecz ze szkoleniem autorem tych słów proszę państwa jest jest Elliot, a znalazły się one w dramacie austriackiej pisarki laureatki literackiej nagrody Nobla Elfriede Jelinek w dramacie technice Anioł zagłady w 2008 roku w dramacie, który wywołał w Austrii spore poruszenie był również wystawiane w Polsce jest to sztuka, która odwołuje się do wydarzeń, które miało miejsce Rozwiń » na zamku baronowej Amar Günther von bat Janik austriackiej miejscowości RFI nic w marcu czterdziestego piątego roku wg zeznań świadków podczas wydanego przez baronową przyjęcia jej goście oficerowie lokalnego SN z gestapo wzięli udział w masakrze 200 żydowskich przymusowych robotników przywieziono z Węgier głównie oprawcy tej masakry nigdy nie zostali ukarani w na podstawie tego dramatu właśnie powstała Opera, której twórcy są dzisiaj gośćmi kultury osobistej reżyserka spektaklu Katarzyna Kalwat dzień dobry Wojtek Blecharz kompozytor i dobre i Monika Muskała dramatu uszka i tłumaczka premiera leśnicy opery Anioł zagłady 0708. lutego, czyli w najbliższy czwartek piątek w TR Warszawa karę milczenie i słowa Holokaust pamięć historia Jelinek pod jakim Targiem powinniśmy szukać waszych głównych inspiracji i przesłanek do stworzenia opery na podstawie dramatu austriackiej pisarki każdy z tych słów zawarty jest w naszej Operze w interpretacji tekstu Elfriede Jelinek, ale myślę, że to co jest najważniejszą, jakby taką prawidłowość łączy ideą naszego przedsięwzięcia to jest oczywiście temat języka i to jaki język jako narzędzie manipulacji zakłamuje prawdę historyczną my tu widzimy na co dzień w debatach publicznych, gdzie właśnie język bardzo często staje się strategią manipulacji staje się przestrzenią do nadużyć to znaczy właśnie przy pomocy języka można zakłamywać rozmywać dewaluować prawdę myślę, że to jest chyba najważniejsza sprawa inni szczególni szef biorąc pod uwagę to co się dzieje w Polsce też przemiany polityczne historyczne ostatnich miesięcy one były bardzo silnym impulsem do tego, żeby podjąć ten temat innych drugim oczywiście chyba tematem czy ideą jest muzyczną sama w sobie, ponieważ tekst Elfriede Jelinek Kister był tekstem niezwykłym muzycznym i to co nas interesowało co było, jakby od początku chyba bardzo istotny, bo ich współpracy właśnie z Moniką, która właśnie wspaniale przetłumaczyła ten tekst w bardzo właśnie taki muzyczny sposób ten tekst jest właśnie w długą i z utworem muzycznym w samym w sobie siły we współpracy z Wojtkiem, który właśnie ten performance line wymiary offu operową gości również Wanda czy penetruje w swoich pracach to było właśnie łączenie tekstu i muzyczną ości tego tekstu i muzyki Wojtka Blecharz nagłaśniane mówimy o tym, że ważne w tym całym przedsięwzięciu jest język jak w tym wszystkim odnajduje się Wojtek Blecharz, które swoje opery tworzy poza językiem tak jakby się przed czasem się odnajdujecie sam się nie odnajduję są na pewno wyzwanie to specem od wcześniejszych prac leśnicy w pewnym sensie najbardziej konwencjonalną operą PS opartą na na tekście w swoich operach instalacjach nie używam tekstu nie uważam, że tekst jest obowiązkowym, jakby punktem wyjścia dla libretta dla mnie koncert myślenie konceptualne bliższy sztukom wizualnym jest jest ważniejsze w moim procesie natomiast Anna przypadku Siechnic to różnica polegająca na życie tekstu polega na tym, że nie pracują ze śpiewakami tylko pracujemy z szóstką wspaniałych aktorów TR Warszawa i jakby cały ten tekst podawany jest poprzez formę recytatyw pewny swego rodzaju recytatywy uczeń takiej formy operowej, która zawsze z służyła, żeby popychać akcję do przodu recytator jest też swego rodzaju taką sztuczną formę muzyczną językową i pestek, z którego nie da się odpowiedzieć zastępują teraz do tych arie w tym przypadku tak tak tak w Operze i podział jest bardzo proste recytatorów jest czasem aktywnym natomiast aria z czasem zamrożone, a jest skoncentrowana na emocje nie da się powiedzie emocjach grach nic, gdyż ten tekst jest tak straszny mroczny przerażający, że trzeba go po prostu opowiadać na różne sposoby tak jak zresztą stojące w dramacie Jelinek tekst jest tam przedstawione z perspektywy posłańców każdy z powstańców opowiada Tajster tak jak ją zapamiętał tak jak to widział każdy trochę inaczej każdy trochę inaczej zakład za kłamał każdy trochę inaczej przedstawił Tesco od tej strony są dla mnie ciekawe jeśli chodzi o kontekst opery i użycia tego tak właśnie kim są posłańcy pytanie do Moniki zyskały posłańcy opowiadają o tym co wydarzyło się w technice pod koniec wojny w czterdziestym piątym roku w to właśnie poprzez nich Jelinek o tym, opowiadam ich otrzymujemy MO oraz bardzo wypaczony wykrzywione dodajmy jednak bardzo ważną rzecz, która nie padła do tej pory, że po tych wszystkich latach powrót po kilkudziesięciu wizjach lokalnych grup 180 czy 200 osób masowy grób nie został do dzisiejszego dnia odnaleziony i wszystkie dowody oraz świadkowie, którzy przeżyli masakrę zostali zabici dowody zostały usunięte czym Elfriede Jelinek posłużyła się właśnie figurą posłańców pod każdym z posłańca ów jest jakiś, a może nie o 1, ale każdy z posłańcem jest z fantomem jakieś postaci, która uczestniczyła w masakrze jest, więc hrabina jest jej mąż, który równocześnie jest profesorem historii, który robi nam tutaj wspaniałe wykłady historyczne wykłady, w których relatywizuje przeszłość to wszelkie okropności w nałóg Avia pozwala nam się zdystansować główni sprawcy, czyli potencjalny szef gestapo jest styl Oldenburg obaj byli kochankami hrabiny byli zarządcami majątku jest sekretarka opozycji na SLD Jelinek napisała ten dramat w 2008 roku o CIT ponad 20 lat z trwała w Australian tzw. debata rozliczeniowa spóźniona o wiele debata, w której Austria skompromitowała się z rolą pierwsze ofiary Hitlera on grono, które się tak skryła na dziesięciolecia i która jej bardzo odpowiadała w Niemcy się rozliczały w Austriacy mogli uznać, że to, że wszystko co się wydarzy w czasie drugiej wojny światowej jest jak i nie dotyczyło oni byli przez Hitlera napadnięci i zmuszeni do służenia w armii NT debatę wywołała kampania wyborcza kosztować Chaima prezydenta, który wlókł go udana kampania, ponieważ Grunwald został wybrany prezydentem głową państwa w SO również miała jakiś taki symboliczna wymiar, bo Chorwatka, jakby nie pamiętał tego co robi w czasie wojny drugiej wojny światowej wymazał ten termin ten czas ze swojej biografii Anny zasłania się niepamięcią, a później obowiązkiem i z nim identyfikowali się Austriacy cała rzesza strażaków, którzy służyli w armii niemieckiej w Wehrmachcie i w sesji byli również w obozach jak wiadomo wielu Austriaków wśród oprawców obozu, bo wielu wielu ostrych haków, więc instalacja na bardzo odpowiadała strażakom na debata wywołana tą kampanią Gustava Wilhelma w wywołała skandal międzynarodowy, jakby tutaj już trudno było się trudno było z milczeć stoi przemilczeć odwrócić się i wyprzeć + 80 stracę z tym skonfrontować Jelinek napisała ten dramat ni więcej od 20 latach, gdy jej trwania tej debaty jest on takim jak w gorzkim przyznaniem się ponieść jednak również tej debacie brał udział bardzo aktywnie ona bardzo politycznie zaangażowaną jak wiadomo jest autorką pisarką Ernst jak nad przyznaniem się, że o mówienie mówienie, o czym się próby przywrócenia pamięci i niekoniecznie muszą faktycznie doprowadzić do opamiętania czy do wstrząsu wręcz przeciwnie mogą prowadzić do tego, że nastąpi jakaś taka znieczulica czy, że będziemy coś mówić, ale będziemy ten temat tymi słowami zasypywać za to ukrywać tak ten dramat Jelinek właśnie jest napisany to jest po prostu taka jest 1 Magma słowna która, który jest właściwy jest poemat poemat my tętno oraz West znany monolog poetycki, z którego dopiero trzeba było go on jest wewnętrznie dialogi z wanny, ale trzeba było dopiero i postaci z niego wydobyć i RTL w pozwie lub zerwanie z wydobyć z niego, bo mamy tutaj do czynienia z pewną historią z wydarzeniami, o których opowiadają powstańcy, ale ten tekst jest również zrealizowane na wielu innych poziomach jednak przytacza Eliota bachantki, parafrazując je den rozmaite teksty przytaczała dyskurs z 2 właśnie ta kontrowersja, na którym się pochylamy, która właśnie sprawiła, że postanowiliśmy z wodą z Wojtkiem pracować na formie recital Kiluk 3 czy poszukiwać takich momentów kre w w realizacji tekstu rytmy z racji tekstu no właśnie wynika z tego tematu to znaczy mówienie jest pewną specyficzną formułę przemilczania poza tym nie da się zbudować tej opery czy jakby nie można pracować na tym tekście, wyrzucając całe fragmenty czyjego połaci, ponieważ właśnie mówienie te potoki słów, które w gruncie rzeczy nie prowadzą do niczego, które rozmywają winy i prawdy są ideą tego tekstu widać to zagadek zagra za to jak naprawa kadłuba za gadanie tej historii, która rozmywa je las daleko praktyczna dystansuje od źródła bólu, która też nie pozwala nam się dokopać do jądra ciemności tej historii język jako strategia to znaczy język też stąd też ogromne ilości kre w do cytatów i cytatów, o których mówi Monika Jelinek z premedytacją z nich korzystać, by pokazać właśnie też również intelekt i cytat poczucie humoru jest też formą właśnie zdystansowania się od historii i to właśnie nagromadzenie tych słów tych cytatów ta Inter Pack Stuart nosić materii tekstu Jelinek sprawiła, że postanowiliśmy z Wojtkiem wybrać taką formę, która pozwoli z 1 strony bardzo mocno zaistnieć w muzyce, a z drugiej strony pozwoli, ale te połacie tekstu to takie tekstowe palimpsest ocalić Katarzyna Kalwat Monika Muskała i Wojtek Blecharz są gośćmi kultury osobistej rozmawiamy o o pożarach nic Anioł zagłady, która już niebawem będzie miał swoją premierę w TR Warszawa za chwilę wracamy do naszej rozmowy teraz czas na informacje w radiu TOK FM dobry wieczór raz jeszcze przed mikrofonem Marta Perchuć-Burzyńska Katarzyna Kalwat Monika Muskała i Wojtek Blecharz twórcy technicy Opera Anioł zagłady są gośćmi kultury osobistej rozmawiamy tuż przed premierą, która już siódmego i 8 lutego w TR Warszawa rozmawialiśmy o języku, a w Operze na, która powstała na podstawie dramatu Elfriede Jelinek ten język Wojtku przeszkadzać ci czy pomaga pies na pewno był w pewnym sensie problematyczne dla mnie z 1 strony mianowicie takiej takiej czysto ludzki jeśli chodzi o sam proces pisania muzyki niezwykle krwawa historia jest, że komponuje się muzyka, jeżeli komponuje się bez tego tekstu wybierzesz ten tekst na warsztat i czyta się go czyta się ran z 2 czy uda się go przez 20 minut do EFSF na 1 z najokrutniejszych fragment holokaustowi literaturę czyta się go godzinę dziennie 2 godziny dziennie 10 godzin dziennie tydzień 2 tygodnie miesiąc i in jest to jest niezwykle wstrząsający tekst, którego wchodzi w to w ciebie twój swój system twoje twoje ciało i 1 często o tym, mówimy stała się rzecz, że praktycznie każdy z nas się chorować, bo czytanie tego tego tekstu i obcowanie z tym z tymi językiem Jelinek po przeczytaniu tego tego czy z prawie 300 stronicowego tekstu ma to jest to tym czujesz się zupełnie odrętwienia łeb, bo po takiej dawce emocji wydarzeń, więc zdaniem szeregowych kompozytora obcowanie z tym tekstem po tym meczu uczestniczenia w próbach było wyzwaniem jednak nie jesteśmy z z kamienia i nie mając do czynienia codziennie bez takiej codziennej praktyce z tym tekstem to jednak zostać gdzieś w tobie i trudno z tego potem potem wysiadł właśnie odwzorowuje się to na różne sposoby to co czeka do tłumaczenia pani Moniki to też Tereka, jakby osłonić organizacja tego tekstu i Monika bardzo często w przypadku koncentruje się na 1 z włoscy, którą wykorzystuje w większym fragmencie tekstu też bardzo bardzo wdzięczny materiał też do pracy z aktorami i i też do prac z muzykami mamy wielkie szczęście pracować z kwartetem wspaniałych muzyków z Andrzejem Bauerem to są 4 wiolonczele aż żal czy jakby taka resztka pałacowych orkiestry, która się dostałem czyjegoś wchodzą w interakcję z aktorami wchodzą na różne sposoby właściwie trudno powiedzieć TSA, który ma, kto jest muzykiem, gdyż aktorzy są tutaj muzykami, a inni powiedziałabym, że muzycy również Soły, która i tak jeszcze rozumiem, że nie korespondują z tym co mówią posłaniec tak cały czas jakby desek sprzężona materia i muzycy posługują się rodzajem takich intencji, które mogą którymi da kompani ją temu tekstowi, a czasami też fragment choreograficzne, które są majowe derby typowe dla dla mojej muzyki także inni, ale jeżeli możesz opisać jakoś plastyczną muzycznie jak pokazać w warstwie muzycznej właśnie wydarzenia, które stały się symbolem austriackiego przemilczenia czy w swojej muzyce jest też miejsce na milczenie właśnie na opał z 8 pracujemy nad tym weszły w dzisiejszych wie, bo Opera miała swoją niepełną wersję premier podczas warszawskiej jesieni była taka bardzo mocno skondensowana w niebie może nie chce zbyt wiele zdradzać przed przed premierą, ale ja tak wcześnie na swój pierwszy w Operze to traktowałem jak by ciało wiolonczeli czy instrument wiolonczeli w sposób bardzo cielesnej ten temat w ten wątek tutaj też się też się pojawiali inną muzycy nie grają tylko w sposób tradycyjny smyczki na tym gruncie, ale opłakują różne strony tak jakby ta wiolonczela niczym na filmach tak mówią zresztą kwartetowi łączenie mające przypomnieć wszystkie firmy Candy konia Tarantino i wszystkie 3 sceny strzałów żeście strzelania na 180 różnych sposobów ciało wiolonczeli albo albo traktowanie wiolonczeli też jako pewnego razu ciała, które możemy zakrywać oczy, któremu możemy podgrzać gardło, które w Ełku, które możemy ściskać przerzucać się różne elementy Dziwnowa nowym nowym elementem też będą kołysanki i kołysanki są zrobione w ten sposób, że jego muzyka kołysanki powstaje z z numeru ofiary jest to ten numer zapisany na partyturze, kto wkłada się do pozytywki, która gra kołysankę 1 z racji tego że, że praktycznie niemożliwym jest odnalezienie imion nazwisk nic nie wiemy od oferty są też Jelinek 180 żydowskich robotników traktowany jest lekkie kosze na jaki jako jakiś anonimowy tłum jakaś masa, więc się więc, więc chciałam też, jakby zrobić coś dla tych ofiarę po takiej dużej dawce obcowania z tym wstrząsającym tekstem Jelinek się, że bycie tatą ofiary i docelowo każda z OFE będzie 180180 pozytywem ze 180 ma Kołysanka niby każdy z nich, a rozmawialiśmy o tej roli posłańców w dramacie Slide Jelinek i oczywiście w waszej Operze rozumiem, że ta wielogłos są dość też równa się w jaki sposób wielość interpretacji tamtych wydarzeń piszemy tak oczywiście właściwie chodzi o to wielość interpretacji nie tylko samo za gadanie historii oczywiście chodzi o za gadanie historii, ale też wiele się interpretacje, które nie potraf, który nie pozwalają nam złapać tej historii ujarzmić jej nic właściwie każdy opowiada o tej historii winnej perspektywie każdemu z nich o tej historii, że coś innego te zeznania posłańców czy też próby rekonstrukcji tej historii wzajemnie się wykluczają w ten sposób wracamy do tematu czy jakby idei podstawowej naszej pracy, żeby to nieustanne mówienie w gruncie rzeczy jest pewną formą przemilczania czy rozmywania winy tak te interpretacje są wzajemnie przeciwstawnej te są oczywiście zabieg, którego na, które Jelinek zdecydowała się z premedytacją z wyrachowaniem po to, żeby pokazać właśnie możliwości język, ale ciągle dochodzimy do prawdy co miesiąc jesteśmy coraz bliżej prawdy i dochodzimy konsekwentnie do tej prawdy, bo powinniśmy stać na straży jedynej prawdziwej prawdy, gdyż do pytania do Moniki Muskała, która przetłumaczyła dramat Elfriede Jelinek w technice Anioł zagłady ta adaptacja tekstu dramatycznego właśnie na potrzeby opery jak ta praca wygląda jak i jaka jest największa trudność zaczęłyśmy z Kasią już bardzo dawno by zastanawiać się nad adaptacją tego tekstu Kasia się do mnie zgłosiła się dym albo ją 8 lat temu fragment listu że, gdy jeszcze nawet w tak kiedyś było na studiach i kiedy tak strach nic jeszcze nie został w całości przetłumaczony jak przetłumaczyła pierwsza wersja tłumaczenia powstała dla KLD w festiwalu 4 kultur w Łodzi w, na którym była pokazywana premierowa inscenizacja Lech nic w reżyserii Jerzego Millera z Monachium w i Kasia zaproponowała wtedy już, że wyznaczy zapuszczała się bardzo zrobić ten tekst i mówiła o tym, tak mądre rzeczy, że jak jej wiek i brak doświadczenia wtedy reżyserskiego to co mówiła było tak przekonywujące że, że wywiad zaczęłyśmy myśleć o tym, o wystawieniu leśnicy w Polsce i lekarza najpierw zrobiła 3 czytania w Poznaniu we Wrocławiu i trzecie było w nowym właśnie niedawno zdobyła tylko podczas premiery mamy do promocji i promocji mojej książki między placem bohaterów szarych nic w teatrze nowym także jak we z tym żadna, bo na potrzeby teraz libretta operowego bardzo bardzo trzeba było ten tekst oczywiście jeszcze o czasach zredukować do UE tego co najważniejsze, ponieważ nie można i tak jest jak Wojtek z Wojtka strony dąży się dążyć do tego, żeby nie było zamulenia słowami chodź za gadanie jest 1 zamek tutaj dlatego dlatego rezultaty dlatego jak wybuchów muzycznie nie tego tego tekstu, który w, których zresztą nowożytności zagości jakoś wpisana, a dramaturgia, jakbym musiała się wyłonić staje jestem magmy słownej, którą jest utwór Jelinek, który jest po prostu wewnętrznie jakoś tam u dramatyzować Anny, ale trzeba to tak jakby po nitce po nitce wyciągać trzeba wiedzieć, które partie tekstu czy powiedzmy połacie tekstu ze sobą dialogu ujął faktury nie wyciągać też postacie to było bardzo ważne, że ciemny jak zastanawiałyśmy się, które teksty są wpisane, jakby fantomy postaci jest są główni sprawcy, czyli od CIN szef gestapo jest styl Oldenburg obaj byli kochankami hrabiny byli zarządcami majątku jest sekretarka opozycji na Bożym Tytan jeszcze dodam, że rzeczywiście te nitki, o których mówi zamówione są niezwykle istotne i jak pracowałyśmy z Moniką nad tekstem nad przygotowaniem tego tekstu Monika pisała librett toto starałyśmy się w tym tekście, który jest tylko z pozoru tak naprawdę 1 wielkim strumieniem świadomości, bo pamiętajmy, że Jelinek jest pianistką ona jest po prostu bardzo analityczne na bardzo matematyczna i w gruncie rzeczy jak się ruszyli rozpatruje ten tekst i wejście w struktury głęboką tego tekstu to te wszystkie prawidłowości tendencję można znaleźć inne są bardzo logiczne one są niezwykle Cleo Cleo równie prowadzone bardzo koherentnej tym nic nie ginie to jest tylko w Polsce jednak też jest wystawiana właśnie takim zwykle są na uliczne sposób po prostu pójść takim natłokiem elementów wrażeń nowych wizualnych, a on też bardzo logiczna, a on Turska, która po prostu jest pianistką jest muzykiem jest po prostu matematykiem i i dla mnie praca nad tym tekstem z 1 strony była oczywiście bardzo frustrujące względu na ogród nagromadzenie ogromnej ilości parki tekstów cytatów, ale też bardzo ucieszyłby lub liczne bardzo matematyczne i ona pozwoliła nam wypracować pewnego rodzaju algorytm, który sprawił, że w ogóle nasza praca była możliwa ja mieszkam w Warszawie inny el Wojtek mieszkał w Berlinie MO ni Ka mieszka afer w Strasburgu, więc tak naprawdę nasza praca była pracą przez wiele miesięcy pracą wirtualną umawialiśmy się cyklicznie na próby na Skypie i stworzyliśmy coś w rodzaju właśnie takiej struktury na temat struktury algorytmu to znaczy Monika pracowała nad librettem Wojtek pracował nad muzyką ja pracowałam z aktorami i w końcu się spotkaliśmy to udało nam się to wszystko bardzo krótkim czasie złożyć właśnie, dlatego że ten tekst pozwala na względzie, że to właśnie stworzenie tego tego matematycznego algorytmu, który dla każdego z nas był rektorem do konkretnego działania mimo tej matematyki jest miejsce na improwizację dno przede wszystkim matematyka jest potrzebna po torze improwizacja była możliwa, ale nie tylko dodać, że też jest nadzieja dla jeszcze większej prowizji improwizacji czy matematyki zależeć na to spojrzy, bo w generatorze uda nam się uciec od konwencji i sceny teatralnej instytucji teatralnej, że ziemia tym, że zależało byśmy z Kasią 2 tygodnie temu pod Poznaniem znaleźliśmy pałac i chcemy chcielibyśmy wystawić techniczna właśnie w Pałacu na zamku jak by odtworzyć tę sytuację formy takiej wielogodzinnej instalacji rozciągnięty festiwal nostalgia w Poznaniu z FC to co to wystawić jeszcze w tym roku także mnie się bardzo cieszy że, że trochę inaczej potraktujemy ten tekst też, jakby zejdziemy ze sceny w planach jest też bardzo cieszy, że to pozwoli widzowi przede wszystkim naczelne aktywne uczestniczenie w tej instalacji performatywne, które właśnie będzie tak jak Wojtek powiedział po wielogodzinnym przedsięwzięciem, w którym też odbiorca, czyli widz stanie się uczestnikiem tego przyjęcia właśnie próba rekonstrukcji, by takie wydarzenia w jakiej sytuacji wydarza się masakra w 180 osób bardzo prostej bardzo przyziemny tak naprawdę prawda na razie, zanim przeniesie się do powiatu czekamy na premierę w TR Warszawa Katarzyna Kalwat Monika Muskała i Wojtek Blecharz figurce technicy Opera Anioł zagłady byli gośćmi kultury osobistej bardzo dziękuję dziękuję bardzo Marta Perchuć-Burzyńska do usłyszenia Zwiń «

PODCASTY AUDYCJI: KULTURA OSOBISTA

Więcej podcastów tej audycji

REKLAMA

POPULARNE

REKLAMA

DOSTĘP PREMIUM

Aż 60% taniej! Największa obniżka cen TOK FM Premium. Teraz podcastowe produkcje oryginalne, podcasty z audycji TOK FM oraz Radio TOK FM bez reklam z 60% zniżką!

KUP TERAZ

SERWIS INFORMACYJNY

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA