REKLAMA

Sztuki Szekspira, przy których ziewamy z nudy

Data emisji:
2019-02-05 11:00
Audycja:
OFF Czarek
Prowadzący:
Czas trwania:
39:03 min.
Udostępnij:

Prof. Jerzy Limon, dyrektor Gdańskiego Teatru Szekspirowskiego, mówi o sztukach Szekspira, które ewidentnie się nie udały. Przyznaje, że część teatrów zbyt dosłownie traktuje tekst sztuki, przez co powstają czterogodzinne przedstawienia, na których nie da się wysiedzieć. Rozwiń »
Przypomina, że pierwszymi widzami Szekspira byli czeladnicy, którzy nie mieli tyle czasu i nie zrozumieliby wszystkich wątków wymyślonych przez pisarza. Zwiń «

AUTOMATYCZNA TRANSKRYPCJA PODCASTU

z państwo moim gościem jest prof. Jerzym Limonem kierownikiem gminnej jednostki organizacyjne dziś dzień dobry dzień dobry wzorzec pary Lotos oficjalna para tak tak, bo to tak ustawa określa stanowisko dyrektora instytucji kultury także znany także jako dyrektor i twórca gdańskiego teatru Szekspirowskiego ludziom w takt jest świeża, że ustawa reguluje, bo Micha mieliśmy wątpliwości jak nazwać stanowisko w inny Otóż w panie profesorze skoro jest czas, gdy to pewnie też Rozwiń » trochę o Szekspirze rozmawiamy w myśl sobie z okazuje się, że przy różnego rodzaju projektach zwykle pyta się Szekspir rolą głów ne o szczególnie wybitne dzieła Szekspira albo takie, które nas to były popularne na początku potem były w ogóle niepopularne zostały zmienione, by potem znów wrócił do popularności jak w ośrodku lub król lir natomiast gdy czytam, iż takie badanie, kiedy w naszych sportów pytano o te najgorsze najbrudniejsze takie po prostu gdzie się nie da czytać inny i ciekawi mnie rakiet ponadto w swoje dzieła powie potem odrzuconych na co wskazywali inni eksperci, a więc rzeczywiście kilku sztuk nie gra się chyba w klub w Polsce wcale ja nie wiem czy król Jan był kiedyś grany może było, ale w Toronto oraz na stulecie, ale taką sztuką, która miała kilka wieków wyciszenia i jest tytuł Sandrą oni kurs, który w pszczelich Szekspira logika dziewiętnastowiecznej pierwszej połowy dwudziestego wieku, jakby się wstydziła, że seks coś takiego napisał tak tak Kijów krwawe to okrutne trochę bez sensu mało prawdopodobne no no i to tak tak rzadko kto czasem na uniwersytetach wystawiano rzadziej w teatrach z profesjonalnych, ale nagle pod koniec dwudziestego wieku nagle się tym zainteresowana torów z umów lub w okresie, kiedy była moda na nowych brutal listów, kiedy jest to właśnie przemoc przemoc wobec kobiet z patriarchat tt wszystkie tematy feministyczne osiągnęły swoje chyba apogeum właśnie pod koniec dwudziestego wieku wtedy wygrzebała no Tytusa i zaczęto go wystawiać na listy i choć i to również skutkowało niż świetnym filmem czuli tej man, która z ZUS zrobiła z Hopkinsem w roli w roli tytułowej inne świetnie zrobiony film to to w sumie wzięli w nim atak wprowadziło nowe nowe widzenie reż Szekspira, ale chciałbym podkreślić, że zażycia Shakespeare wcale nie było najpopularniejszym autor to on z z niemal dowodów żadnych, żeby się jego sztuki cieszyły się jakąś szczególną popularnością przypomnę, że jego Sojusz z 2 sztuki są również trudne ze względów językowych z o Szekspir zużywa około 20  000 różnych słów wykształcony inteligent dzisiaj operuje w granicy połową tego, a więc po cóż miałbym monarchy w wyrobić czeladnik na sztuce Szekspira w 1600 siódmym roku, kiedy większość tekstu mógł nie rozumieć tak za akcję mógł się zorientować, o co chodzi ale, ale trend ten leksykon i figury retoryczne to wszystko były bardzo bardzo było to trudna i ja natomiast bardzo cieszyły się gardzić teksty i gdzie wyśmiewano się z katolików z papieża z hierarchii kościelnej katolicki bardzo się cieszyły popularnością sztuki zaangażowanej w bieżącą politykę czy nawet plotki powstaje cały nurt sztuk miejskich londyńskich, gdzie opowieści z sąsiedniej ulicy są wystawiane nie wszystkie one się zachowały, czyli w większości się nie zachowały, ale z dnia, kiedy znamy znamy treść tych, których sztuki n p . jest taka historia wystawiona w teatrze na początku siedemnastego wieku o w budowie, którą którą podszedł łowca posagów i udziału przez tydzień regularnie upijał aż w końcu przyprowadził jakiegoś pastora, który udzielił ślubu w pijanym widzie kobieta wyszła za niego za mąż nazajutrz obudziła i okazało się, że wszystkie ruchomości są wyniesione z domu srebra i t d . a w dodatku po paru dniach się dowiedziała, że grupa aktorów pisze o niej sztuka i że chce ją wystawić w związku z 2000 stawiła dla nas ta Lu w w związku z tym napisali tu się z dokumentacją zachowała tego sam tekst nie w napisała list do sezonu, a z prośbą, żeby powstrzymał powstanie tej sztuki gdyż, gdyż stanie się pośmiewiskiem całego miasta cenzor zwlekał zwlekał w końcu dałam łapówkę dna co jest udokumentowane cenzor łapówkę działu sztuki nie wstrzymał, w których stroną aktorzy z powodzeniem wystawili my jednak kobieta musiała się najeść wstydu tak także tego typu z widowiska cieszyły się sporym wzięciem również sztuki jak wspomniałem zaangażowane w bieżącą politykę szczególnie anty katolicką tutaj tym wrogiem nr 1 była Hiszpania, zwłaszcza po, a import Madzi hiszpański w 1500 osiemdziesiątym ósmy roku także 30 i inkwizytorzy jezuici to byli wrogowie wrogowi nr 1 oskarżano jezuitów obudowanie imperium i monarchii światowej takie zapędy właśnie w sferę władztwa nad całym światem ich sporo tekstów powstało takich taki jest takich najbardziej chyba największym przebojem opla całej epoki była sztuka Tomasza Mendel tonę u nas prawie nie gra nieznanego nie gra innego autora, ale w tej chwili mają w krajach anglosaskich on jest lansowany na drugiego po Szekspirze, a może nawet równego Szekspir owi zachowało się sporo jego tekstów m. in . jest taka alegoryczne sztuka partia szachów, gdzie białe i figury Pionki to oczywiście Anglicy czarne to to Hiszpanie i ich głównym złoczyńcę jest ambasador hiszpański, który w którym, której Real Valladolid jawi się jako goniec czarnych, żeby udokumentować, że 3 w i pokazać widzom o kogo chodzi aktorzy użyli fortelu mianowicie w jezdni jeśli tego gońca na szachownicy, czyli na scenę specjalnym w specjalnym fotelu z otworem siedzisku, a otwór był dlatego wszyscy wiedzieli, że goni Domar cierpi na spis etui z listu UR to tak taki ropień straszny wystający z ścięła i Vistula miała na pośladku w związku, z czym w jego domu wszystkie meble wszystkie fotele krzesła miały dziurka, że bonus, kto ów stułę tam w osobie lód na jakość w Mościcach i wygodnie siedzieć jak to, że wznieśli miasta aktora na scenę właśnie z tymi, którzy pokazali fotel się ma dziurę wszyscy wiedzieli o kogo chodzi także bity i ta sztuka była grana pod rząd 9 × i dopiero na skutek interwencji i dyplomatów hiszpańskich temat zamknięto aktorzy Łuczyk musieli wejść w Brześciu ukryć podobnie autor jest się do podziemia i musiał przeczekać ileż tygodni sprawa ucichła a, ale to to był największy największy przebój całej epoki nie tylko nie tylko tego 1 roku wrócimy do naszej rozmowy po informacjach Radia TOK FM prof. Jerzy Limon dyrektor gdyńskiego teatru Szekspirowskiego z państwa moim gościem informacje o 1120 już za kilka minut po informacjach wracamy do programu off czarek prof. Jerzy Limon dyrektor gdańskiego teatru Szekspirowskiego jest państwa i moim gościem seks filolodzy różnej maści innych oprócz sztuk Szekspira, które uwielbiają, które są szczególnie wartościowy wymieniali także te, które z różnych powodów już ich nie zachwycają i np. je zna chyba dla samym początku tej listy było poskromienie złośnicy z racji takich silnych wolę, żeby mi zagranicznych elementem w no tak, ale to dopiero w ostatnich latach od 20 latach tutaj chciałbym przypomnieć że, że są wyżej istnieje sztuka napisana w czasach Szekspira kilka lat po Poskromieniu złośnicy przez Francisa, bo montaż takiego dramatopisarza, który napisał sztukę poskramiać poskromiony, iż jest to niejako ciąg dalszy i tam w kasie niestety umiera mąż drugi raz się żeni i ta druga dopiero bierze go pod pantofel ima za swoje także to nie jest tak, że cała epoka była taka anty feministyczną, chociaż tam antyfeminizm sporo można znaleźć, ale były ze sztuki zupełnie odwrotna, ale zaraz po Tymon ateńczyk dla Rosjan Tamiza za dużo mizantrop Wasyla wątków Acta Acta to zgoda zgadza się na proces zdradza zgadzam się, ale chciałbym jeszcze dopowiedzieć oto na ja w po Poskromieniu złośnicy opowiadał mi amerykański reżyser trochę szalony, który wymyślił sobie, że w Arabii Saudyjskiej zorganizuje festiwal Szekspirowski nie wiedziała o tym, że tam teatrów nie ma ich miejsce pojechał z jakimś szejkiem Hitler traktował podobno jakiś finanse znalazł, ale okazało się, że nie bardzo jest jak ten festiwal zrobić, więc postanowił wyreżyserować sztukę poskromienie złośnicy my jako powiedziała szejkowie szejkowie też jest pomysł spodobał on amatorów jakiś cudzoziemców znalazł innej wystawili to na widowni okazało się, że sami mężczyźni siedzą nad Menem szejkowie tam rodzina tronu wybrał bracia kuzyni na niej 2 gdy, gdy ta biedna Kasia cięgi zbiera na scenie litanią poniewiera ich diet to na widowni wskutek było odwrotnie niż reżyser przypuszczam, bo widownia z aplauzem witała z wyrazu, które spadały na 1 na biedną ukaże się w najem i tym bardzo sfrustrowany był ten reżyser rozmawiając z nim parę lat temu on bardzo szczęśliwi ach, Henryku ósmy monodram nagrodę im to rzeczywiście i został ostatnio w związek grzyba na Grzesia Edward Edward trzeci to, gdy tego aktu Edward trzeci to jest do kanonu wszedł jakiś 20 lat temu, a teraz jest jeszcze 1 sztuka, o których chciałbym wspomnieć, bo w ogóle w Polsce co oni chyba nikt nie słyszał jest to księga Tomasza Mora Tomasz Morus wielki filozof i doradca Henryka ósmego i męczennika wiary katolickiej, bo tak jak większość arystokratów i ważnych ludzi pozostał wierny wierny Kościołowi rzymskiemu i stracił przez to głowę, ale szczęśliwy napisał o nim sztuka ich i w i razem z 5 z 4 innymi dramatopisarza żal mi tam jest inny i Jazz rolniczki, której się uchowały soul są podobno spod ręki Szekspira dlatego ta sztuka jest ważna, ale też nie jest to wolność to dla nas temat to oprócz fragmentu, który dotyczy imigrantów tam jest scena oparta na na PL wydarzeniach historycznych z 1500 siódmego bodajże roku, gdzie tłum pod oburzonych londyńczyków podburzony przez księży londyńczyków idzie dres pałkami z Cidrami z jakimiś narzędziami groźnymi dla dzielnicy zam. przez imigrantów i chce im, by wymierzyć sprawiedliwość, by nie zabierają pracę chleb z i są zagrożeniem zdrowotnym i w ogóle ich ciał ich pobić i ich ukarać za to, że rzecz że, że zasnął na jej spotykają po drodze tom Tomasza Mora, który staje odważnie naprzeci w wygłasza przepiękną tyradę, która wyszła spod pióra Szekspira jak co specjaliści, którym mówi jak wam nie wstyd przecież jesteście chrześcijanami jak wam nie wstyd pomyślcie sobie, że za wasze grzechy tutaj jest za to co chcecie tym biednym ludziom zrobić to zysk król skaże was są w najlepszym wypadku na wygnanie, gdzie wtedy schronienie znajdzie ci co chcecie, żeby was tak traktowano jak wy tych biednych ludzi i tak to jest na czasie prawda to ja nie muszę dopowiadać niezwykły tekst niezwykła wesołe kumoszki z Windsoru, a też cieszy mnie nic nie nie nie podobają zakończenie dziwaczne z dużo żartów na temat kobiet seksualności z społeczności sporo jest to na kole to tutaj wg The Telegraph oznak, które pokazują spadek formy zostałem sieczką profesorze zgodzi Romeoi Julia sen nocy letniej burza i kupiec wenecki kupiec wenecki jest trudny, ponieważ jest nim z trochę z fragmenty sztuki można uznać za antysemickie Szekspir nie był antysemitą tak, ale w języku utrwalone były stereotypy Johny nie wiem czy znał w ogóle jakichkolwiek Żydów Żydzi zostali wygnani z Anglii jeszcze zanim spotkał ich ten los Hiszpanii i Żydów praktycznie nie było tam garstka jakaś mieszkała w Londynie także ten azyl stereotypy stereotypy pozostały na jej trudną kupca weneckiego tego uwolnić z Romeo Julia no to w morzu może zbyt wydumane może to jest rodzaj miłości i dziś już niespotykany także, dlatego że nielegalnych w wielu krajach w ich zgody seksualnych no właśnie są podniesione z innym i to tak już sztuka dość dziwaczna, ponieważ przez pierwsze 3 akty właściwie rozwija się jak typowa komedia, a później tak jakby Szekspir zmienił zdanie i przekształciło w tragedię ale, ale zarówno wesołe kumoszki świetlny z powodzeniem graliśmy w naszym także, że Szekspirowski w mieście burza burza to kolonializm z kolei te wszystkie niepoprawne politycznie na mnie treści zostają przez środowisko artystyczne wzory z odrzucone w jakim stopniu co pamiętam taki tak takie spotkanie będzie bardzo bardzo mądre krytyk teren Hołdys mówił o burze i analizował język burzy jak to jest zatem ta angielszczyzna wyspy tekstu świadczy o kolonialnych zapędach Anglii o imperialnych ambicjach, ale później dyskusją zwróci ją GUS uwagę, że jednak postaci w burzy nie mówią po angielsku tylko po włosku prawda pecha w Alwerni inne niż tylko to jest napisane po angielsku w nowszych wszystko jedno to są tematy tata poprawność polityczna wkroczyła oczywiście do do gum do teatru i może być absurdalna może być absurdalna, bo w tej grze z zawsze ktoś jest obrażony urażony, a tutaj nie tak się powiedziało nam o o kobietach, a to nie tak koło Lublina o Żydach, którzy o córkach uczy muzułmanek sporo jest właśnie na temat islamu są w całej tej epoce sporo jest tekstów również dramatycznych gdzie, gdzie jest sens religijny jest spora krytyka islamu jako jako religii, która też chce zdominować świat i religii, która i jest to trzecia kultywuje okrucieństwo bezwzględności i t d. pośród innych także Perykles wszystko dobrze się dobrze kończy no ta, która w złym z CIT zdanie wiemy jak i wyjechał, gdy jak się ustosunkować do takiej listy, bo to w RMF to Daily Telegraph zrobił Czech czy z gazet atak Nobody Telegraph and Times, a z firm boi, bo jak to liczyć, że z ilością przedstawień, czyli nie leży dobro i różnych Szekspira lodów w tym, którzy dzielili się z swoimi wrażeniami na temat ulubionych zwierząt zawiera z, a także tych, które z różnych powodów uważają za miast tak udane i rozumiem, że to nie aż tak udane może mieć różne konotacje, bo z 1 strony mamy mizantrop pieniędzmi zaginie i to jest pewien znak czasów tak, a inne no n p . co nudne jak w karnych ósmy to no tak, ale przecież my przecież mogą być z tym wszystko znaczenia tekstu nie są niezmienne one wynikają również z kontekstu prawda jak widać w Hamlecie, że nic nie jest dobre ani złe tak, ale Hamlet może trafić do głów kontekst polityczny tak jak w Polsce po odwilży w pięćdziesiątym 0607 . roku wystawiono po raz pierwszy po dłuższej przerwie Hamleta i tam Polonii już jest szefem tajnych służb ją bez przerwy w tej inscenizacji dos przechodzą agenci i mu donosy przynoszą mi to odczytanie ówczesne było dla kibiców bardzo ożywcze i takie podnoszące na duchu trzeba się w końcu możemy o tym, mówić, a Juliusz Cezar co rusz zdarza się sytuacja, że pasuje 2 lata temu na na Broadwayu jest w zawodowym komercyjnym teatrze wystawiono inny wystawiono Juliusza Cezara, gdzie indziej Brutus czy będzie Cezary jest zrobiony na Crumpa, ale i niezbyt aplauz widowni był duży, ale były protesty z kręgów rządowych i partyjnych, że tutaj zachęca się do zabicia trampa to nie jest panie profesorze zbyt takie bezpośrednie i mało subtelne i jest w tylko ja mówię o kontakt z jakiej akurat w Ameryce powstał i a w wyniku w wyniku burzy, jaką przedstawienie wywołało to 3 główni sponsorzy się wycofali i sztuka padła no, skąd my to znamy prawda także nie tylko u nas zdarzają się takie rzeczy się, że działacze w wizjerze pojawił się jakiś inscenizacji Szekspira w czasie ma ona ma pan taką sztukę Szekspira pewnie nie wypada patrz jutro przyznawać, ale zaryzykuję, że np. wracać do pana jakiś teatr światowy dzień dobry mamy taką sztukę częściej z dopalaniem zaprosić, żeby ono być albo w ogóle wystawić i powidło znakomicie, ale w głowie pan o mnie już o nie o jak byśmy nie wyszedł ze może wziąć książkę wraz z zdarzali się, zwłaszcza jej takiej inscenizacji męczące, które trwają 3 i połączyć 4 godziny będzie pełen tekst Szekspirowski jest podany w zupełnie bez sensu Szekspira jest bardzo wiele opisów z rzeczy, które na scenie, których na scenie nie ma nic widać, bo nie było scenografii dzisiaj jest scenografia, bo są projekcje i nie ma sensu o tym, mówić to jest to dublowanie czegoś co co każdy widz już widzi na scenie jeśli ma projekcję lasu to poco ten las opisywać w pomieszczeniach i jakby wyrzucić te wszystkie zbędne ten, kto to znacznie okrojone są na stronie dumy cieszy gra ma inne FR w dzielnicy niekoniecznie, ale 15, ale w 2 godzinach powinno się zmieścić tak jak w stronę tak jak w czasach Szekspira sztuki trwały mniej więcej 2 godziny także też zaczęto też skracano, bo większość widzów to byli czeladnicy z 2 z warsztatów rzemieślniczych Londynu oni 3 czy 3333 ,5 godziny, by nie wytrzyma rondo wolnego nie mieli nawet FF, a poza tym ciemność rodziłoby sztuki g grano o trzeciej po południu na to co mi zmrok zapadał chce zależą od pory roku zresztą wrócimy do naszej rozmowy po informacjach Radia TOK FM prof. Jerzy Limon dyrektor gdańskiego teatru Szekspirowskiego jest państwo i moim gościem informację, że za kilka minut o godzinie 1142 formacja wracamy do programu off czarek studio prof. Jerzy Limon dyrektor gdyńskiego teatru Szekspirowskiego w pierwszej części naszej rozmowy panie profesorze wspomniał pan o mieszkance Londynu, która zbulwersowana, że jej na trudne życie może znaleźć się na scenie w postaci sztuki i tym samym pani to narazi się na śmieszność i szykany spory społeczne w swojej bazie, zwłaszcza do cenzora z prośbą o innych w jaki sposób stałem się cenzor wpływał na kształt tego co co dzisiaj do nas dotarło już wysłać Szekspira tak cel to nic cenzor miało w oficjalny tytuł mistrza rozgrywek przy dworze Królewskim w 2 i było odpowiedzialne za wszystko co na dworze Królewskim wystawiano teatry publiczne istniały w Londynie dzięki temu, że teoretycznie uznawano je za miejsce, gdzie się próbuje sztuki do wystawienia na dworze Królewskim w związku z tym cenzor dopuszczał teksty kontrolował i każdy tekst uważnie czytał zachowało się kilka rękopisów niesie eks irackich innych autorów z jego uwagami wycen zakreślał obcy scena wykreśla aluzje do do wydarzeń politycznych krajowych szczególnie, kiedy drożejących monarchów za granicą z nie lubił żartów z króla Francji przez cesarza to wszystko wykreśla aukcji RM za jest za to pobierało opłaty od hot Kompania aktorskich nie od dramatopisarza szkoda aktorów, których zależały od nakładu jego prac w związku z tym im więcej wykreślono tym większe honorarium podjechał, a i ruch nie był złożony w maju docierały do niej już takie zwolnienie określone w nim może za nuda nic nie wie, w którym jest, by się przydało akurat król Jakub w przeciwieństwie do Elżbiety parokrotnie opuścił widowiska dworskie znaczy wyszedł w trakcie pomstują jest na to co muszę pokazuje był bardzo kapryśny, a poza tym ich nie do pizzy, bo on nadużywał alkoholu, więc jak mu tam już w trakcie przedstawienia zaczynało go osuszyć TOK FM to Echa awantury wszczynał wychodził, trzaskając drzwiami jak Klaudiusz Hamlecie w Czechach i numerem, ale król król Jakub to jest temat na na zupełnie inny program bardzo ciekawy człowiek w cenzora ich obaw, bo objął swoją działalnością wszystkie teatry i granie bez licencji cenzorskich groziło więzieniem i ZUS i grzywną bardzo wysoką grzywną rzędu 10 oczek więcej funtów wtedy to było bardzo dużo pieniędzy, by bardzo niepokoiły cenzora te teksty historyczne, ponieważ historia może być komentarzem teraźniejszości w związku z tym koło na początku siedemnastego wieku zakazano wystawiania tekstów historycznych i tak powoli powoli zakazywano podejmowania różnych tematów co spowodowało rozwój tej szkoły komedii czy dramatu Miejskiego, o których wspominałem, gdzie zupełnie inni niż inne politycznie rzeczy wystawianą te elementy, które to tak jak tak jak w niektórych telewizjach też widzimy, że trend róż to takie popularne popularne są zgraną parę z zielonych zajmują miejsce poważne seriale dziś poważnej sztuce i Hans dyskusji także to wszy to to wszystko tam był w z królową osobiście nie ingerował nie są uznane ingerencję w stylu teksty dramatyczne natomiast był bardzo zaangażowany dysputy teologiczne mówię tu o Jakubie pierwszym z senną nieszczęsnej Marii Stuart i Jakub wysyp pisał również odpowiedzi na traktaty teologiczne, które się ukazywały na konnych na kontynencie albo polemiczne albo albo zlecały napisanie reakcji był bardzo wrażliwy na krytykę na kontynencie jest mi się nad nimi strasznie znęcali się właśnie, wypominając grzechy jego mamusi również grzechy jego ciotki, czyli Elżbiety pierwszej, którą jezuici oskarżali o to, że urodziła ile dzieci kazała zamordować i takie różne opowieści tam wtedy krążyły także Taro rozpusta była była w jakby w ulubionym tematem polu to polemistów z obu zwaśnionych stron, czyli katolików i protestantów z wyniku odkryte tej wojny na książki, które się toczyła w końcu wybuchła wojna trzydziestoletnia największe nieszczęście siedemnastego wieku teraz tylko królową, która przyciąga uwagę jest Anna królowa Anna, a wszystko za sprawą filmu nominowanego do Oscara w faworyta, ale to wszystko zupełnie inna historia tu Gadu Gadu o Szekspirze panie profesorze, a tymczasem w tym roku też okrągła rocznica w, czyli 5 lat, kiedy można w ogóle wejść chcą wyjść z teatru Szekspirowskiego i na inwestycje pada na głowę w no rzeczywiście otwarcie nastąpiło 919 września 2014 roku i jest pamiętne z wielu przyczyn wszystko poszło źle, a strój jak kiedyś do dzisiaj głos mi się jeży chętnie zaplanowane niech no tak fotograf podejrzewali, że zaplanowane, bo wszystkie telewizje zjechały jak się okazało, że rzezie ochrona w premiera Tuska znalazła teczkę bez właściciela wprawdzie chodzili po badaniu Tymińskiego FR w chodzili w przerwach pomiędzy liceami pytali czy ja to teczka, czyja to teczka walutą, ale to były prezydent za rolę w ale okazało się, że teczka należała do tłumacza, który akurat miał słuchawki na uszach założonej nie słyszał pytania o ruchu ochrony w związku z tym nie zrozumiał grzechy władzy władza zarządziła zarządzić zarządzono ewakuację i razem ta wg procedur pan premier wychodzi pierwszy został wyprowadzony, zanim z reszta my, czyli półgodziny staliśmy na dworze, które zjechały się wszystkie możliwe telewizje, które tych kryminałów zaciekawiony tym wydarzeniem ja wszystkim wszystkim udzielił im dłuższy wywiad o wszystkim mówiłem, że to Tuska wina bo, bo pan premier w czasie inauguracji na na scenie teatru otwieranego dwukrotnie użył imienia Makbeta nie wolno tradycji anglosaskiej jest przesąd, że jeśli poza sztuką, którą się grali wtedy to jest nieuniknione, ale w przy każdej innej okoliczności, mówi że szkocka sztuka nie mówi się Makbet, w czym to wina Tuska no oczywiście on dwukrotnie żółtego zależało nam żyć, a nie zaszkodzi mówi, mówiąc że że polityka z list w jego ocenie jest czymś znacznie gorszy niż to co się dzieje w Makbecie zaraz po liście to co się dzieje szkockich sztuce Drew no, więc właśnie na jej wszystko mikrofony przestały działać projekcje przestały działać w Children w nawet jak na bankiecie rozpoczął okazało się, że ktoś wyniósł reflektory LED na imprezy, która na zewnątrz działa i było w ciele denata w tej było ciemno mogę tylko ALS jest taka, że nie jest funkcja w teatrze Zośka jest ktoś, kto nasłuchuje i mówi o o padło słowo, ale nie powinno było państw może wyłączyć mikrofony zostawić teczkę nie ma, ale mamy potężnego sąsiada, który nasłuchuje i obserwuje to jest efekt agencja, ale bezpieczeństwo ABW to teraz się w ty też tak nazywa się w nie dowiemy się teraz nadzorowani przez nasz mózg w każdym razie oni czuwają i obserwuję no i teraz są na 5 lecie będzie jakiś happening Cwalina związane z wizytą premiera Tuska, a w LO w gminach ościennych z kim chcemy coś fajnego zrobić rezygnować z góry do budowy Roger Federer w nie możemy dookoła mamy decyzję konserwatora który, który określił wysokość tak, że nie możemy każdemu w dół nie, bo jest woda nie także z z nie dasz zresztą nie ma nie ma potrzeby, a ponadto architekt, by nas chyba rozzłościł wszyscy, aby to był bardzo porywczy Józef myślę w metrze czy Włoch Renato Rizzi jest świetna architektura tajemnic pochwalę się, że w ciągu tych 5 lat opisano nasz teatr w ponad 60 publikacjach na świecie mówią w prasie fachowej nie o popularnych tras elektroniczny czy teatralnych architektoniczne mówi trasą odjedzie o budynku jako dziele architektury ponad 880 w tej chwili w wielu telewizjach też były programy o naszym naszym teatrze także promocja dla dla teatru i dla dla Gdańska dla Polski była znakomita w Pogorzelicy po 5 latach oczywiście po jeziorze to nie jest tak, że po 5 latach coś się kuracji specyficznego dzieje, ale po iluś tam latach, kiedy pan już zarządzenie pomysłem nie ideał nie projektem powstanie tylko Włosi już teatrem to ma pan taki moment, że Panny siadaj myśli co było co jest dobre co jest złe, w którym kierunku czy robimy to co robimy jeszcze lepiej czy w ogóle oczywiście, że tak, bo z teatrem monitor problemem jest to, że teatr jest sztuką deficytową i z punktu widzenia biznesowego jest niedorzeczne przedsięwzięcia przy naszej widowni przy skali właśnie sprzedaży biletów nie ma możliwości, żebyśmy zrównoważyć ponoszone koszty dlatego musimy znać znajdować się finansowanie zewnętrzne czy to w formie dodatkowych dotacji czy sponsorów czy 3 czy funduszy z rozmaitych źródeł wspierana z dalszym ciągu i ministerstwo kultury rozmaite fundacje Unia Europejska podobnie z programy edukacyjne bardzo nas rozbudowane to on z toru to nie jest ani medialnie co nie jest nośny temat, chyba że coś złego się wydarzy, więc sponsorzy się nie bardzo interesują Radost no i bardzo trudno znaleźć sponsorów na programów edukacyjnych, który czasem tylko z udaje się zainteresować media np. spore zainteresowanie wyniknęło z faktu, że zatrudniamy osoby niepełnosprawne są z zespołem Downa i w obsłudze kibiców do niedawna 6 osób teraz już 8 co więcej zrobiliśmy zebranie z dyrektorami innych instytucji artystycznych w Gdańsku i teatr muzyczny w Gdyni poszerza naszą przykładem i 2 osób takie osoby zatrudnia jesteśmy bardzo dumni z tego, że dziś ci ludzie się dobrze u nas czują oni oni są z kolei dumni, że pracują w teatrze im bardzo się zintegrowali z naszym zespołem i to działa fantastycznie czyli jakie plany albo kierunki i na najbliższe 5 lat ach, przetrwać jakoś to trudne trudny okres, bo nie jest łatwy, w który w momencie napięć politycznych z 1 strony teatr kochana spięcia polityczne, jaki stres są wszelkie stwory swobody i jest pokój to to kto to tylko w teatrze trochę nudą wieje, a teatr bardzo lubi się angażować w bieżącą mu w bieżące sprawy, drukując obcięcie dotacji czasem tak tak, ale jak widać to cięcia nie zawsze skutkują spór z makiem zasiał w zasięgu Aero z innego źródła także te napięcia polityczne były tylko na zdrowie mogą wejść z kolei cenzura do cenzury ja mam nie mam jednoznacznego stosunku tutaj często się spieram z gry z kolegami z teatru, którzy go idealizują sytuację bez cenzury AJA nie zwraca uwagę, że jak Polska stała się krajem demokratycznym i dał temu peerelowską cenzurę zlikwidowano to my nie mamy wysypu arcydzieł literackich nie mamy wysypu arcydzieł teatralnych czy im tam brak cenzury nie gwarantuje jakości, żeby podnieść jakość wiedzy cenzury niech je natomiast zwracają rzeczy zwracam uwagę na to co działo Stalina już wiele lat temu z PiS stwierdził w takim bardzo prób prowokującym wystąpieniu Jean, że cenzura jest muzą metafor i o tym nie wolno zapominać, kiedy wszystko wolno to to w internecie wszystko wolno i mamy zalew nieprawdopodobnego i chamstwa i głupoty ochoczo i bełkot 2 i wszystko wolno podobnie podobnie na scenie wiele tekstów innymi dramatycznymi dzisiaj tworzonych w poprzedniej epoce nie ujrzał nie były wystawiane jest zalew bylejakości, o czym, o czym o tym, Warlikowskim niedawno mówił w w Europie bylejakości i ich tekstów, które podszywają się pocztówka prof. Jerzy Limon dyrektor gdańskiego teatru Szekspirowskiego lub państwa moim gościem czasem związki gmin w tym roku piąta rocznica już budynku stojącego z krwi kości z betonowej cegły antracyt owej w informacje o godzinie dwunastej już za kilka minut po informacjach Mikołaj Lizut jego programy dzisiejszy przygotował Bartłomiej Pograniczny dziękuję panie Zwiń «

PODCASTY AUDYCJI: OFF CZAREK

Więcej podcastów tej audycji

POPULARNE

DOSTĘP PREMIUM

Zabierz TOK FM na wyjazd - teraz 30% rabatu na każdy z pakietów Premium. Słuchaj TOK FM gdzie chcesz i kiedy chcesz!

KUP TERAZ

SERWIS INFORMACYJNY

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA
Przedłuż dostęp Premium taniej!