REKLAMA

Deglomeracja. Od czego można by zacząć?

Światopodgląd
Data emisji:
2019-02-05 16:00
Audycja:
Prowadzący:
W studio:
Czas trwania:
21:54 min.
Udostępnij:

AUTOMATYCZNA TRANSKRYPCJA PODCASTU

Transkrypcja podcastu
, a świerk lub podgląd itp Agnieszka Lichnerowicz państwa gościem jest Karol Trammer ze zbiegiem szyn dzień dobry magazynu kolejowego transportowe to najlepiej opisać dwumiesięcznika poświęconego kolei kolej tak o dobrze dziękuję bardzo chciał, żebyśmy porozmawiali na początek jednak od aglomeracji wydaje się, że mu to jest taki pomysł, który coraz bardziej jest dyskutowany kolejni politycy czy partie polityczne mówią, że trzeba wesprzeć rozwój tych mniejszych miast Rozwiń » i miasteczek w tyle też mam głos z coraz większą podejrzliwością tego słucham, dlatego że mam wrażenie, że ryby te pomysły sprowadzają się do rzucenia nas jakiś miejscowości taki kilkudziesięciotysięczne i powiedzenia, że taki oto urząd można, by tam przenieść ktoś dorzuca, po czym o tym, zapomina też Robert Biedroń miał mówić od aglomeracji nie mówił wydaje się, że Jarosław Gowin też miał mówić i średnie mówi, więc pytanie czy wedle pana jest już pojawiają się pomysły takie, które realnie mogły być wprowadzone w życie, żeby przeciwdziałać czy przy umieraniu umieraniu tych mniejszych miast i w ogóle czy jest sens sposób NATO w taki jest sens natomiast, trzymając się tego co pani powiedziała o tym, a, że trochę politycy mówią, ale nie bardzo robią to rzeczywiście to jest problem, ale po pierwsze mamy przełom tak, by aglomeracja się przebiła do tego nurtu politycznego, a jeszcze kilka lat temu nikt nie wiedział co to jest, a i to jest z punktu widzenia zwolenników do aglomeracji i osób, które jako starają sieją, ale promować duży sukces a bo to słowo kilka lat temu nikt nie wiedziało co oznacza, a teraz jest odmieniane przez wszystkie przypadki przez polityków właściwie wszystkich opcji politycznych, toteż warto zwrócić uwagę, że do aglomeracji mówi się odlewa do prawa przez centrum, a w związku z tym jest to dowód dobry prognostyk, że jest jakaś rzecz polskiej polityce, którą wszyscy mniej więcej akceptują, że przyglądają się jej chory niż wykonywanie jest gra gorzej, a my tutaj taką twarzą w aglomeracji w po stronie rządowej jest Jarosław Gowin, a który na kongresie swojej partii porozumienie ustami prezydenta Chełma, który jest w partii porozumienie zapowiedział aglomeracje nadal tak ogólnie produkuje urządzenia, ale ogólnie natomiast w praktyce jest już gorzej, bo to jest także zapowiedział on ze strony rządowej została zapowiedziana aglomeracja natomiast jeszcze chwilę przed zapowiedział na podejmowane były decyzje po pierwsze, przeniesienie polskiej agencji kosmicznej taka instytucja istnieje z Gdańska do Warszawy, ale też PS, dlaczego dlatego, że większość pracowników tej gdańskiej instytucji była w Warszawie robotom w ogóle było od początku źle stworzone pod względem organizacyjnym będzie nowym czy w ogóle się da tak, ale też druga rzecz, na której już Jarosław Gowin miał bezpośredni wpły w, czyli w ostatnim czasie powstała narodowa agencja wymiany akademickiej i były próby przekonania Jarosława Gowina, że skoro tworzy nową instytucję, bo łatwiej stworzyć nową instytucję poza Warszawą już jakoś przenieść no bo wtedy pytanie czy wszyscy pracownicy będą chcieli odejść, a my znaleźliśmy go nauczyć się przeprowadzić przy, a znajdzie się na ich miejsce pracowników w nowym mieście natomiast się tworzy nową instytucję jest dużo łatwiej chociażby kogoś przekonać do przeprowadzki, bo on, a może szuka kariery i jest gotowy, ale na związanie się z z nową miejscowością no i były próby przekonania Jarosława Gowina do tego, żeby dalej na własnych rozwiązań uzna za przykład w Częstochowie i był głuchy na te argumenty, po czym kilkanaście miesięcy później ogłasza się twarzą do aglomeracji to pokazuje drogę, ale jedyną zaletą i wagę z kolei Robert Biedroń, a mówi dużo od aglomeracji, ale swój Kongres najważniejszy zorganizował w Warszawie a jakby to ładnie wyglądało, gdyby np. zorganizował ten Kongres w Słupsku albo np. chociażby w Łodzi albo aglomeracje możemy podzielić na aglomerację twardą, czyli instytucje są w innych miastach niż stolica, ale także do aglomeracji miękką, czyli właśnie wydarzenia typu kongresy festiwale win, a międzynarodowe konferencje odbywają się poza stolicami państ w i w taki Kongres partii wiosna mógł być w ramach aglomeracji miękkiej właśnie poza Warszawą co by pokazało, że Robert Biedroń nie tylko od aglomeracji mówi, ale także nas tym co jest w stanie zrobić, a potrafi zorganizować coś poza Warszawą brytyjscy eurosceptycy uważają, że przenoszenie instytucji czy Warszawy do tych miast trochę mniejszych czy z miast wojewódzkich też do miast mniejszych można skupić się bardziej o tym pierwszym procesie samo w sobie, a mógł już bez sensu tak jak pan zwrócił uwagę to znaczy 1 instytucja nagle pojawi się w jakimś mieście pytanie o Katyniu tam na miejscu bywanie u pracowników tutaj chodzi mi o to rzeczy to jest dobry sposób mówi Walczyk 3 o uratowanie tych miast, zaczynając od przenoszenia instytucji to jest sposób stosowany w Europie to znaczy obecnie w Skandynawii Danii Szwecji mamy proces przenoszenia instytucji i po prostu jako żywo przenosi się całą instytucję w Danii chodzi o to, żeby je w Brazylii Wagner nie jest blisko było w Danii jest krajem wyspiarskim z Danii mamy odległość kilkuset kilometrów między różnymi częściami kraju jest tylko z naszego punktu widzenia może się wydawać zdania jest małym krajem od zdania jest średniej wielkości krajem, a ich zdanie chodzi o to, żeby to wszystko skupione na tej wyspie Zelandia w aglomeracji kopenhaskiej i chodzi o to, żeby Półwysep jutlandzki było, a również w chmurze nie jest jakąś prowincją i tam tam do danych ONZ-etu, ale chce dołączyć jeszcze to tę myśl, o ile więc co się robi przenosi się instytucje i wikingów Skandynawii obecnie wielu wcześniej Szwecja zaczęła teraz dania jest uda się to zrobić na przykładzie tych krajów, które są lepiej zorganizowane niż Polska, więc może to być albo, a plus albo minus, jeżeli mamy się wzorować natomiast przeniesienie instytucji możemy rozpocząć od przenoszenia niedaleko od Warszawy i nie chodzi mi tutaj, żeby przenieść się Trybunał Konstytucyjny do Piaseczna, ale do Piotrkowa Trybunalskiego pociąg jedzie około 1 , 5 godziny, więc to nie są takie odległości, o które powodują odcięcie jakiś, ale jest niezwykle Harlem organizacyjne, tym bardziej że zwalnia pewnego bym powiedziała w oczy zaraz dojdziemy do kwestii otoczenia natomiast aż do Trybunału Konstytucyjnego np. który mógłby być rozmowy Trybunalski z powodów chociażby tradycyjnych, a do Trybunału Konstytucyjnego nie chodzimy codziennie załatwiać spraw, więc nawet prawnik nawet ktoś, kto składa skargę konstytucyjną obsługuje to nie jeździ tam codziennie w związku z tym, a i to nie jest dziennikarz masowe utrudnienie życia milionów Polaków, a ich od takich instytucji, by należało zwracają uwagę na taki problem polega też inne uroczyście media są skupione w bardzo w Warszawie co oczywiście jest to bardzo niebezpiecznej minusem jest to, że lepiej czują Puls Warszawy niższy w mniejszych miejscowości, ale z drugiej strony mają większy nadzór nad tymi instytucjami w tej roli czwartej władzy no ale pytanie czy media mając pod nosem, a wszystkie instytucje, a dobrze sprawują nadzór ją trochę wątpliwości w związku z tym nie jeździły objazdem dołączy to co się akurat zmieni jeśli chodzi o o media i nadzór nad instytucjami publicznymi, a po nim, ale rzeczywiście to jakby wszystko się wiąże ze sobą to znaczy to, że wszystko jest w Warszawie w mundurze dziennikarze są w Warszawie powoduje, że media gorzej rozumieją to co się dzieje poza Warszawą i symboliczne jest to, że media chętnie informują o tym, że jest zakłóceniem w kursowaniu metra niż, że np. spadł gdzieś, w jakich odciętych jest kilka gmin od świata wrócimy do tej rozmowy od aglomeracji, ale też w Camp Nou rzeczywiście ten transport publiczny, bo mi się wydaje jakoś się zupełnie amatorsko, że tu jest dużo do zrobienia i to mogłoby wiele zmienić zobaczymy co wymyśli jak Karol Trammer z dwumiesięcznika zbiegiem szyn, które państwo gości wracamy, a świerk lub podgląd itp i Agnieszka Lichnerowicz państwa gościem jest cały czas Karol Trammer z dwumiesięcznika zbiegiem szyn od aglomeracji rozmawiamy o zgodzie z LM argument jest wiele, ale co on tak przede wszystkim wskazał, dlaczego mamy walczyć 3 z tym procesem EMP dumy powstawania metropolii po 3 jedno w Polsce metropolii, jaką jest Warszawa, gdzie gromadzi się na cały kapitał instytucjonalny biznesowy naukowy w kolumnie stała mi takie jak kilkudziesięciotysięczne są na liście prof. Wyszyńskiego o żartem mówiąc brutalnie dom Gołąb przymierzania no i przede wszystkim na nas do aglomeracji musimy spojrzeć właśnie z 2 takich geograficznych względów 1 to jest wsparcie tych ośrodków, które borykają się z odpływem ludności ze spadkiem statusu z tym, że ludzie chcą zrobić karierę na pewnym etapie tej kariery muszą wyjechać, bo tam już nie są w stanie realizować to jest złe, bo no, bo te miasta tracą ludność tracą na nogi podatki tracą klientów do sklepów do usług i to jest spirala, która się nakręca na najgorsze dla miasta dla miejscowości stojak traci swoich mieszkańców, ale też czas spojrzeć w drugiego względu, czyli Warszawa, a jest już bardzo zatłoczona, a i zatłoczona jest nie tylko fizycznie ruchem ulicznym i t d . ale także, ale instytucje publiczne w Warszawie już się nie mieszczą w związku z tym nie mieszczą się już w budynkach należących do państwa muszą wynajmować na wolnym rynku za bardzo duże pieniądze, a powierzchnie, a tymczasem w miastach mniejszych nieco od Warszawy i dużo mniejszy od Warszawy jest coraz więcej wolnych przestrzeni w związku z tym nazwijmy to czasem aż eks ubóstwem, a w związku z tym, a ekonomii za akcja również w administracji publicznej pozwoliłaby, przenosząc instytucje do innych miejscowości obniżyć koszty funkcjonowania, bo nie wsiadł n p . na wolnym rynku, a w wynajmować powierzchni, żeby te urzędy w tej Warszawie i jakoś się jeszcze pomieścił we, a co więcej w ramach aut już w realizacji tego numeracji można, by np. ogłaszać konkursy dla, a zamiast, a żeby one udostępniły budynki w dobrych punktach z specjalnej strefy podatkowe dla urzędów niech pan Miller, choć Romualda g miała taki nazwijmy to kooperacji już władza Centralna, a jest gotowa przenieść konstytucja albo, tworząc nową zlokalizować ją, a poza Warszawą, a władza lokalna oferuje konkretny budynek po to, żeby mieć te korzyści związane nie tylko z, a pracą, a dla urzędników tych instytucji, ale także z działalnością towarzyszącą, gdyby usługi poligraficzne konferencyjne katering i to znowu jest odkręcanie tej spirali, z którą mamy mieć do czynienia w tych ośrodkach czegoś trzeba zacząć się mówi pan, że można było zacząć od umieszczono umiejscowienia nowych instytucji już poza Warszawą w większych lub mniejszych miastach w Polsce, ale też czytam pana czekały także w zasadzie już dziś rządzący województwami mogliby podejmować o decyzji o przenoszeniu takich wojewódzkich instytucji poza miasto wojewódzkie czy poza tym największe miasta województwa i mamy już konkretne przykłady takich instytucji zachodniopomorski zarząd dróg wojewódzkich nie mieści się w Szczecinie tylko w Koszalinie, ale ich 3 drogi w województwie zachodniopomorskim są, a w tragicznym stanie będziesz nie wiem no nie zarządzanie drogami z Koszalina, a nie ze Szczecina nie powoduje gorszej jakości tych dróg co więcej mamy koleje dolnośląskie, które centrale mają nie we Wrocławiu, a w Legnicy, a koleje dolnośląskie są 1 z tych przewoźników, który ma największy wzrost liczby pasażerów takich kiszoną kroimy w rozmowach i w związku z tym to pokazuje, że co przy instytucja spółka publiczna jest zlokalizowana wmieście, a czy w mieście Belle nie utrudnia jej podstawowej działalności co więcej zapytajmy, dlaczego dyrekcja generalna lasów państwowych i jest w Warszawie, dlaczego no ja nie wiem, ale mam z czego wynika ten opór w instytutach AIM rządzących w Warszawie stolicy, czyli rządu czy rządzących w województwach na inne miałby no właśnie znajdziemy nie wiem z czego wynika ten opór, bo ja zawsze staram się odwrócić pytanie nie, dlaczego mamy przenosić tylko dlaczego mamy nie przenosić i dlaczego właśnie lasy państwowe mają mieć siedzibę we z wielkim mieście, jakim jest Warszawa ani w regionie, gdzie jest duży współczynnik lesistości a, czyli n p . w województwie zachodniopomorskim województwie podlaskim, a na wpół do trochę pokazuje, że w dla instytucji publicznych ważniejsze jest bycie blisko polityków i rządu, a nie blisko obszaru swojej działalności Coma i lasy państwowe są tego przykładem no i to trochę mamy takie pomieszanie z poplątaniem skoro, ale ktoś ale kto zajmuje się lasami ucieka do Warszawy, a nie jest na miejscu w Hadze mamy argumenty, że trzeba było teraz jeździć do mniejszych miejscowości, gdzie tu więcej ludzi z większego miasta się wisiało nad, gdyby urząd wojewódzki był awans wyrównany, że większość obywateli Polski mieszka poza tak, aby móc powiedzieć, że do rowu, gdzie mogą być urząd wojewódzki Mazowiecki n p . w Ciechanowie w Ciechanowie w drugą, bo wszyscy złożą się do Ciechanowa faktycznie realizują nowe złoża to idziemy do urzędu wojewódzkiego ma oczywiście, jeżeli urząd wojewódzki dla Wojciecha Małeckiego byłby w Ciechanowie to w Warszawie byłaby delegatura tak jak teraz jest odwrotnie mamy urząd wojewódzki w Warszawie, a w Ciechanowie delegatura w tych delegaturach można załatwiać sprawy to nie byłoby także w Warszawie nie byłoby ich delegatur, ale młodzież mamy problem dramatyczny z transportem publicznym autobusowym i nie mniejszym no trochę mniejszy z kolejowym to jednak do Warszawy dojadą autobusami koleją, a do Ciechanowa różnie, ale to też jest kolejny wątek, by aglomeracja pozwala, a na przypomnienie o potrzebach transportowych, bo politycy trochę mają tak, że dopiero zatrzymuje się o potrzebach transportowych, gdy sami mają problemy z transportem i jeżeli mielibyśmy w Chełmie Najwyższą Izbę Kontroli to być może okazałoby się, że trzeba bardziej troszczyć się o jakość transportu publicznego do Chełma, ponieważ jest to ważny urząd, a tak powstaje trochę taki efekt spalonej ziemi, a czy to znaczy brzydko mówiąc ktoś, kto w Warszawie, a siedzi to sobie myśli, a po co ma zajmować się modernizacją linii kolejowych do Chełma Suwałk Braniewa czy Szczecinka skoro tam właściwie nic ważnego nie ma na ich tu też w Niemczach dyplom ma rację, bo Niemcy są bardzo zdeklarowanym krajem, a zdarza się w życiu raz, bo to federacja to zaraz po odpowiedziach, ale sieć transportowa w Niemczech, a jest dostosowana do tego układu przestrzennego w wielu ważnych miast, ale i n p . bardzo lubię porwanie Niemiec Francji we Francji mamy regionalne i w Berlinie walczy z rąk w Generali Paryż Francja Francja to Paryż w związku z tym, że infrastruktura dobrej jakości jest wiedzieć co zbiega się do Paryża natomiast w Niemczech najbardziej szachownicą w układ sieci transportowej właśnie, żeby można było pokonywać różne relacje, a nie tylko do Izy jakiegoś 1 punktu nawiasem mówiąc taka sieć transportowa jest bardziej wydolna, bo jeżeli wszystko się skupia w 1 punkcie to jest bardzo podatne na zakłócenia, a utrudnienia, a my natomiast, iż chodzi o Niemcy po pierwsze a jest to kraj federalny, owszem, ale ośrodek władzy tej na poziomie federalnym jest rozmieszczony w bardzo wielu punktach, więc patrząc z punktu widzenia państwa to autorzy Niemcy są kraje federalne ma drugorzędne znaczenie, ale już w zgadzając się nawet na torze państwo federalne jest jakoś tam po raz zdecentralizowane zdecentralizowane to przyjrzyjmy się w konkretnym Rolando już jakby, traktując land to jest ten odpowiednik państwa, chociaż to też jest trochę przesada Niemcy są państwem federalnym, ale są państwem bardzo jednolicie zarządzanym, a no, ale przyjrzyjmy się konkretnemu lądowi Hesja stolica Hesji jest w Wiesbaden, które ma nieco ponad 200  000 mieszkańców, a nie światowej metropolii, która na terenie Hesji zarzucili we Frankfurcie nad Menem, które ma 700  000 mieszkańców, a mamy przykłady landów, gdzie instytucje szczebla rządowego są w różnych miejscowościach np. urząd statystyczny Saksonii mieści się w 18 mieście Kamen z, a w działach IT działa w Meklemburgii-Pomorzu przednim, a stolica jest nie największym mieście regionu w Schwerinie mecz, w którym ma około 100  000 mieszkańców, mimo że w większym miastem jest Rostock, który ma ponad 200  000 mieszkańców, ale są też instytucje w Güstrow n p . a tak, więc nawet na tym poziomie już konkretnego landu Tadek numeracja funkcjonuje to na koniec chcę, żeby dać, bo cały czas mam poczucie, że ten transport publiczny jest w PŚ w ujęciu walki z aglomeracjami w ujęciu walki z psów ze smogiem np. kluczowym, ale wzrok od 3 co pan już na koniec, bo to niemożliwe mam nadzieję początek kolejny raz, by wskazać tu kluczowe, żeby go z aktywizować to znaczy, żeby jednak to autobusy jeździły między miastami średniej wielkości również to przede wszystkim musimy jasno wskazać odpowiedzialnego za transport autobusowy tak jak w ruch na kolei w kolejach regionalnych i jasno odpowiada za to samorząd województwa i możemy mówić, że w jednych województwach kolej działa lepiej w innych gorzej, ale przynajmniej wiemy, kto za to odpowiada tymczasem w transporcie autobusowym mamy rozbicie kompetencji między gminy powiaty i województwa i w efekcie mieliśmy przypadki jak w jak padały 1 za drugim PKS w Mazowieckim, że marszałek województwa Adam Struzik mówił, że to nie on odpowiada tylko powiaty, a jednocześnie starosta powiatu przasnyskiego nawiasem mówiąc również w PSL -u tak jak marszałek Struzik mówi, że to nie on odpowiada tylko województwach i do tego prowadzi rozbicie, a w kompetencji między 3 szczeble, a ruchem Chorzów, którzy chyba większy udział firm prywatnych tak, ale to nie ma żadnego znaczenia dla cywilizowanej części Europy, czyli praktycznie w całej Unii Europejskiej, a czy przewoźnik jest prywatny czy publiczne kluczowe jest to jak swoją rolę wypełnia organizator transportu publicznego, a takim organizatorem są w Europie samorządy i to samorząd określa, gdzie mają jeździć autobusy w jakiej częstotliwości i jakiej jakości mają być autobusy czynne w kat mają być niskopodłogowe, a przewoźnicy realizują, ale zamówienia samorządów tymczasem u nas cały czas generalnie wszystko jest na zasadzie odpowiedzialności własnej przewoźnika wyznaczono jedzie tam, gdzie musi opłacać Dżemu jest wygodnie, a nie tam, gdzie jest zapotrzebowanie w związku z tym czas i jasno wskazać organizatora moim zdaniem powinno być to województwo tak, żeby zintegrować transport kolejowy z transportem autobusowym wróciłem mam nadzieję do tej rozmowy Karol Trammer z dwumiesięcznika zbiegiem szyn obu państw goście bardzo dziękuję bardzo dziękuję, ale co z Małgosią nową czeską na państwo dziś przygotowałyśmy program realizował Adam Szulc informacja o nich jeszcze więcej Zwiń «

PODCASTY AUDYCJI: ŚWIATOPODGLĄD

Więcej podcastów tej audycji

REKLAMA

POPULARNE

REKLAMA

DOSTĘP PREMIUM

Dostęp Premium z 30% zniżką od serca. Pokochaj pakiet "Aplikacja i WWW". Słuchaj gdzie chcesz i jak chcesz.

KUP TERAZ 30% taniej

SERWIS INFORMACYJNY

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA
Przedłuż dostęp Premium taniej!