REKLAMA

Czy starość to koniec perspektyw? O ageizmie mówi prof. Zofia Rosińska

Data emisji:
2019-02-05 23:00
Audycja:
Wieczór - Tomasz Stawiszyński
Prowadzący:
Czas trwania:
43:29 min.
Udostępnij:

AUTOMATYCZNA TRANSKRYPCJA PODCASTU

grana w, a właściwie trzecia godzina filozofów tego wieczoru prof. Zofia Rosińska z państwa gościem dobry wieczór w obliczu, jaki pani ma stosunek do upływu czasu takie pytania tak od razu bez żadnego przygotowania i lubimy przechodzi do rzeczy tak na dzień dobry co prawda RM Ależ tak dorzeczy, jakie mam stosunek do upływu czasu w zasadzie szczerze odpowiedzieć nie wiem nie wiem, bo zamierzaliśmy mówić o starości to oczywiście jest związany z upływem czasu tak, ale ja Rozwiń » tak nie znaczy niedoświadczony tego znaczeniu upły w czasu jeszcze, dlaczego dlatego, że ciągle mam zajęcia ze studentami pracuje, czyli ten rytm życia pozostał oczywiście są pewne zmiany nie mam tak pełnego obciążenia, ale oni ciągle istnieje w związku z tym ten upły w czasu nie jest zauważalny, ale coś jednak zmienia i coś zmieniać tak zmienia się lenistwo jest większy od PL powiedzmy sobie to tak, ale inna perspektywa jeszcze mniej nie widzę jeszcze jej nie widzę, choć wiem, że ona jest wiem, że powinnam ją widzieć, ale jeszcze nie widzę tak do końca natomiast chciałbym podziękować, że ponownie zaprosił mnie pan, aby rozmawiać o starości, kiedy rozmawialiśmy Dariusz, a tu teraz jestem zadowolona z tego ponownego in ponownego tematu, dlatego że wydaje mi się, że moje myślenie o starości i o przepływie czasu, ale głównie o starości jest tym razem bardziej dojrzałe i mogę powiedzieć na korytarzu mijają już polega ta, gdy są właściwie od razu oceniłem, dlatego że chciałem wprowadzić taki schemat myślenia o starości, dlaczego chciał go wprowadzić, dlatego że nie jest strasznie dużo teraz lektury w internecie lektury drukowanej na temat starości książki psychologów geriatrów lekarzy ci, którzy się zajmują Alzheimer rem no po prostu jest biomasa tego naprawdę masę, przygotowując się do tej rozmowy z panem zdobyłam po prostu załamana, bo myślałam sobie Boże drogi przecież to wszyscy mogą wszystko wiedzieć, o czym my będziemy rozmawiać no i wtedy przyszła mi do głowy myśli to znaczy, że jeszcze funkcjonuje jeszcze ciągle istnieje taka chciał wprowadzić taki schemat schemat takiego tryptyku zajmą COVEC ten tylko tym zajmą kołowe to się nazywać ja on tych i teraz, jeżeli te 3 wzajemnie kij zastosujemy do myślenia o starości to ta starość nam się ten fenomen starości nam się ujawni w pełni, dlaczego w pełni i dlaczego tylko wtedy, dlatego że do tej pory to co na czytałam czy wyczytałam o starości to było albo ja, czyli takie podmiotowe mówienie o starości, czyli jakieś tego doświadczam co ja przeżywam to jest bardzo ważnej każdy z nas stać go robić ja wtedy, kiedy z panem rozmawiam też raczej w ten sposób mówią o starości jak ja doświadczam prawda czy tego doświadczam i przedmiotowe mówienie o starości, czyli ona prawda starzy starszy stary to jest on jak mogę o nim mówić ja mogę go klasyfikować mogę go wzmacniać te, a wydaje mi się, że jeszcze trzeba wprowadzić to słowo tylko i wtedy mówimy o starości o Starym człowieku jako o osobie, która jest nam bliska, z którą jesteśmy związani to jest nasz ma nasz ojciec nasza matka nasza babcia nasz dziadek to jest nasz przyjaciel nasza przyjaciółka jest wszystko jedno prawda z to jest ktoś z kim ma wiążą nas jakieś więzy psychologów kołowe mandat to pewnie przestrzenne no bo najczęściej się nim i jest w pobliżu tej tej osoby, choć nie zawsze i wydaje mi się, że to ty jest bardzo ważne czy może znaleźć czy nie w kontekście tej Triady, którą pani wymieniła wręcz najważniejsze bardzo bardzo dziękuję, że pan to powiedział boja też myślę, że to jest bardzo ważne gdy, a z nikim jeszcze o tym nie rozmawiałam to jest mój nowy pomysł i wydechowym się wydaje mi się, że trafny pomysł, jeżeli można za częściowo z tym to jest taki wiersz wiersz pani Julii Hartwig bardzo lubię tę poetkę Annę i Lech to jest w tym jego tomie mówiąc nie tylko do siebie poematy prozą zrobił dla was ten cud tak bardzo ją kochają, że to narastające w niej starość jest im nienawistne idą obok niej piękni i prosili i patrzył na nią oczami swojego dzieciństwa i mają dotąd w uszach jej głos dźwięczny jaj wielkanocnych dzwon rosły ściany na przyjaznym wietrze, który towarzyszył zawsze jej szybkim ruchom niosącym ku niej przedmioty, więc kiedy się potknie na ulicy krzyczą, by szybko nie udawaj a kiedy się zgagi wołają Babko wyprostuj się ktoś obcy kto by to usłyszał miałby ich za okrutnych, ale ona zdobywa się raz jeszcze na wysiłek prostuje się i twarz jej zalewa światło miłość, więc ten wiersz pokazuje nam, że wtedy, kiedy jest relacja jakaś pomiędzy nami, ale relacja on ona tu mówić światło miłość, bo to jest prawda w ona jest w stanie się wyprostować stary człowiek upadł na czym jeszcze 1 wiersz tej samej przeważy jasne w układ szło stary człowiek upadł w błoto śnieg wstaje i przepraszam stary człowiek zapomniał butelki dziurawca na aptecznej ladzie wraca i przeprasza stary człowiek wpycha się do zatłoczonego tramwaju ciężko dyszy stary człowiek nie straszę nikogo własną śmiercią nie dzieli się z nikim swoją rozpaczą i nie skarży się, że wszystko było dla niego najpier w za wcześnie, a potem zapóźnienia stary człowiek pamięta, że wsadzono go na odpływają są kremy zrzucano z Europejskiej skały zostawiamy w Pustkowie lub może ono na śmierć w chlewiku pamięć starego człowieka jest pamięć ludzkości no, więc te 2 wiersze przeczytałam w błoto są inne wiersze prawda jednak to mówi nam o tym, czego możemy się uczyć od tego starego człowieka, a ten pierwszy wiersz mówi nam o tym co to znaczy siła więzi, które nas łączy czy z własnymi dziećmi czy z własną matką czy z własnym ojcem czy wszystkim bliskim prawdy siła więzi, która nas łączy dlatego o Janie jeszcze raz słowo w jego idealnej postaci oczywiście dlatego mówi zrobię dla was ten cud, że jej jest ciężko się wyprostować ona się potyka, ale my młodzi nie chcemy jeszcze zobaczyć zaakceptować tego, że ta druga osoba się starzeje, że już my też nie jesteśmy dziećmi, więc ta relacja ta relacja tych prawda ktoś bliski ktoś z kim jestem związany jest taka obustronna prawda ona robi dla mnie ten cud to nasze prostuje jeszcze jest tani jest w stanie zmusić swoje ciało do wysiłku ze względu na to, że kocha mnie jako jej dziecko prawda, ale zamiast ich nielegalnego, zanim pan przepraszam, bo chce dokończyć tę myśl natomiast ja ja też musi dojrzeć do tego, żeby zauważyć to starzenie się musi też uczyć od tego procesu starzenia się zobaczyć jak ta moja najbliższa osoba się starzeje jak walczyć z tą starością na ile ją jeszcze stać, czyli uczenie się też jest tutaj obecne NATO to chciałem już w przede wszystkim powiedzieć najpierw, odnosząc się do tego pierwszego wiersza, który pani przeczytała mi tu pewna ambiwalencja w nim pobrzmiewa to znaczy z 1 strony jest to co pani zaakcentowała to znaczy ten ta więź miłość coś co powoduje że ze względu właśnie na jakąś bliskość tak to osoba opisywana w tym wierszu niejako przezwycięża jakieś swoje słabości ograniczenia, a o to, żeby sprostać tej wizji, którą mają tam ci, którzy jeszcze nie rozumieją co się dzieje tak naprawdę tak jest, ale z drugiej strony oni z kolei widzą tę starość jako pewną siłę zewnętrzną, które nie działa, jakby to było coś kompletnie od niej samej różnego, jakby ona była nie starzejąca się osobą tylko właśnie jak już dawała prawdy i nieuwaga, a jeśli, a jeśli coś tam rzeczywiście jest takiego to co jest tam nawet pada bezpośrednio takie dachu nie udawaj nie udawaj, iż jest o samej starości, która jest, jakby rodzajem czegoś co ją co na nią inną formułę zewnętrznej siły jakoś oddziałuje jak pani to na to patrzy, bo w tym czasie sprawna bezwzględność tej młodości, która tak, ale nie chce tego zobaczyć to jest pewna forma takiego właśnie w tym sensie ambiwalentne go w chwale ojca rodzice tak ona tutaj pisze ktoś obcy kto by to usłyszał miałby ich za okrutnych właśnie właśnie także trafnie pan to PZU też podkreślił prawda, bo rzeczywiście jak się patrzy zewnętrzna to Boże drogi, dlaczego Batko nie udawaj oni nie chcą dopuścić do siebie prawda, że to młodość jest też ograniczona oni nie są otwarci na to, że ta najbliższa osoba, ale także innych sami młodzi też będziemy starzy pewnie i to wszystko trwa chwila to właśnie dlatego pan pytało o upływie czasu Otóż to nowy szef, trudno więc no właśnie no właśnie w Alto jest bardzo ciekawa i można rozmaicie czy pod rozmaitymi konta to kontami się temu przyglądać pod rozmaitymi z rozmaitych punktu widzenia na to patrzeć, bo możemy to sobie wyobrazić jako tako odwieczną sytuacja rodzaj takiego odwiecznego nazwijmy to konfliktu czy w każdym razie dychotomii pomiędzy starością, a młodością Carl Gustav Jung i w ogóle ta cała tradycja, która wokół Carla Gustava Junga wyrosła intelektualna pani się kiedyś bardzo duże wyjątkiem zajmowała miał on używał takiego określenia salmex i Puław jako taki stary wyobrażeń czy mitycznych figur, które właśnie w jakiś głęboki sposób determinują nasz sposób patrzenia na to samo ex post ważąca Puerto młodzieniec no i to jest jakaś taka odwieczna dychotomia odwieczna opozycja, która w kulturze grali na samych PŚ, ale też możemy na to patrzeć jak Coma nie wiem skutki pewnych procesów kulturowych takie mówię właśnie o tym, rozstrzelanie pomiędzy starością młodością o tym co ten pierwszy bardzo wyraźnie ciekawie opisany pani na to patrzeć jak w ogóle w takiej kulturze to są często teza, która jakoś ludzi starych starości w ogóle wyklucza nie chcę tego widzieć spycha na margines ma pani takie poczucie, że ta kultura tak działo, że nasza kultura w tej chwili inne niż Bond też trzeba popatrzeć na starość, że ona jest różnie rozumiana i ujmowane w procesie historycznym prawda jak mówimy o starości jak nie nieostrości Przebraża o starożytnych czasach prawda no bo to jest Platon, bo to jest kwestia to jest to co jest, a co my z filozof jest z filozofii starożytnej, która często jest opisuje starość, ale starością symbolizuje symbolizuje mądrość symbolizuje dojrzałość i to są te 2 właściwości starości, które tam są zauważane prawda to się przynajmniej w tych tekstach, które do nas dotarły oczyszczenie mnie nie jest nie bada specjalnie problemów starości w starożytności, ale na tyle na ile to jest przekazany do nas, bo tak to właśnie wygląda tam się nim zostaną co nie wyśmiewa prawda Starzec jest związana z niewielu z klasycznych tekstów typu Frey Zara, ale też z innych tekstów antropologicznych przypadek kultur, gdzie starców w określonym wieku eliminowana i to w sposób dość brutalna oczywiście wiało niż strukturze co było rytualną magicznej, ale jednak tak się działo tak się działo oczywiście, ale to on tym staże odbyło, który miał mówić prawdę i w Biblii i i mitologii starożytnej to Tobruk to był symbol doświadczenia mądrość i to łączyło się z szacunkiem oczywiście tak było jak pan mówi też, ale nie wiem czy w kulturze tej naszej Europejskiej czy też w innych kulturach, bo to należałoby dokładnie zbadać akurat zdanie jestem przygotowany na ile istnieje rozdźwięk pomiędzy tekstami kultury, która mówi się o wartość, jaka płynie z ze starości o ważnej roli starszych osób i mądrości płynie Wisłą, a praktyką, która mogła być zupełnie inna też tak mogło być oczywiście, jeżeli byśmy przeszli dalej do renesansu to mamy wtedy już starość wydobywa się ze starości to, że tam jest słabość, że tam jest uległość, że tam jest bezradność brak tego przecież tam stary w starożytności czy biblijnej czy greckiej też był słaby też był uległy też był bezradny prawda, a jednak się tego nie zauważał nie na tym właściwości zwraca uwagę też zaczyna się pokazywać starzejące się ciało i to jako nasi na wyjeździe i one wtedy prawda tam się pokazywało młode ciało prawda i piękne ciało, ale nie starczy działa w oświecenie w to już się zauważa wtedy, że no Starzec jestem co narzeka co utyskuje przecież ja pamiętam taką Krasickiego opowiadanie czy wiesz tego już nie wiem dokładnie, kiedy mówi także to by syn się męczył nad książką stęknął ojciec stary płakał ojciec stary, że jest stary płakał syn, że młody prawda to co niby oboje na rzecz obaj narzekają, ale jednak ten stary już jest widziany jako ten, który Stenka Anna to nie jest pękał w starożytności, ale przecież w rzeczywistości pewnie też stęknął no bo dlaczego miałby nie jestem grać w no, a już u Dostojewskiego, czyli w tym okresie pozytywizm, chociaż Dostojewski nie wiem czy go klasyfikujemy jako Pozytywista no on wyraźnie, mówi że starość budzi wstręt starość budzi wstręt jest bezwzględna niechlujne już zupełnie ujawnia się w innym kontekście ta starość prawda to nie jest ktoś, kto budzi szacunek budzi respekt, ale budzi wstręt co ja sobie jeszcze wypisałam no właśnie, ale w dwudziestoleciu międzywojennym Żeromski Żeromski powiada tak, że starość to jest Opoka to jest bezpieczeństwo, czyli jak, gdyby wraca ta koncepcja starości jako czegoś pozytywnego jako czegoś co jest nam potrzebne w życiu i doświadczeniu naszymi codziennymi historycznym, ale z ich Hemingway stary człowiek może mówić o starości heroicznej Lenda dlatego, że to jest stary heroiczny to jest ten co walczy z własną słabością tak w no, więc jeżeli tak to wygląda jak jest teraz jak jest teraz w no nie wiem, kiedy jest model woła pisała to swoją książkę o starości to są lata siedemdziesiąte to ona mówiła tam, że właściwie starości jest otoczone zmową milczenia, że o starości się nie mówi w tej chwili się mówi w tej chwili jeśli chodzi o naszą kulturę w Polsce no to zdecydowanie bez przerwy się mówi o starości, a pociąg przyjeżdża teraz dostał taki poradnik poradnik poradnik dla osoby starsze czy coś takiego, że wiadomo, gdzie mam się zgłosić co mam zrobić i po co zapraszają mnie ciągle jakieś tajne stanie się zgłosi to potem np. na jakieś proste usługi medyczne musi pani czekać na ich ślad niestety to w 2 miejsce od pewnego wieku to oczywiście nikt nie powie tego wprost, ale praktyka taka jest to w ogóle panie nawet nie będą leczyć panie redaktorze pojawiło się powołać się cudzą praktykę, ponieważ miał kłopot z kolanem i poszłam prywatnie tym razem nie jest wcale do Państwowej służby zdrowia tylko do prywatnej, bo chciałam, żeby to szybko było i pan doktor zapytał mnie proszę PSL notują podaje PESEL jako reaguje ułożył i to była cała diagnoza bardzo sympatyczny człowiek do nory taki powiedziałabym empatyczny również co prawda trudno jest, że specyficzne definicji tego pojęcia no w bardzo specyficzny, czyli on zrozumiał, że już nic nie można pomóc start o już machnął ręką na mnie, ale co to znaczy nie można umorzyć jest za stara już tak dobrze co to znaczy to Wołoch to znaczy ja już nic nie pomogę niech pani sobie nie robi żadnego złudzenie prawda w celu organizm, że nie do wyleczenia czy z innego powoduje np. a system jest tak skonstruowana nie wiem on się nie tłumaczył zapłaciłam 190 zł i na tym się skończyło moja wizyta dostałam jakieś leki, na którą co prawda machnął ręką i powiedział i tak pani nie pomogą, ale niech pani bierze na to wzięłam czuje się lepiej może pochwalić SLD może samo polepszyło się także w Bonn znam te doświadczenia, bo luźno niestety, bo wie pani to jest też ciekawe jak się trochę podróżuje po różnych innych krajach w takich krajach cywilizowanych w przeciwieństwie do naszego to tam np. widać bardzo wiele osób w wieku nie wiem 7080 lat która, pozostając w dobrym zdrowiu i relatywnie nie najgorszej sytuacji materialnej ze względu na działający system emerytalny np. podróżują, a gal spędzają czas aktywnie do postaci też na to tak prosto mówiąc mówiąc brutalnie nie ma natomiast w Polsce ta sytuacja ma jest dramatyczna często już zaczynają Widzew lub wśród swoich znajomych, że wyjeżdżają mają jakiś umiejętności znaleźli za to znajdowania do pani też funkcjonuje specyficznym kręgu prawda, bo pani jest prof. Uniwersytetu inteligencją z dużego ośrodka Miejskiego i t d. no, a wiadomo, że jakby popatrzył na dostawę fabrycznie no to po takich dobrze nie wygląda niestety, że często właśnie starość jest takim okresem goście funkcjonowania na pograniczu wegetacji za jakiś naprawdę drastycznie małe pieniądze i w takim właśnie perspektywie, że już nic się kanie czy taka, że już, jakby ten horyzont zamknięty teraz się niedawno ukazała się po raz kolejny po polsku książka Jeana Amer o starzeniu się ja wiem to bardzo ciekawe autorom na wcześniejsze ukazał tak głośnego książka poza winą i karą, a na jego doświadczeniu, ale samo Holokaustu i rzeczywiście w tej książce coś takiego mówi, bo to bardzo ciekawe co w ogóle czwarta to taki nieduży, ale PiS, ale daje wydane teraz wznowione po raz kolejny i teraz on mówi coś takiego się, że istotą czy kwintesencją tego doświadczenia starzenia się jest właśnie zamknięcie horyzontu to znaczy powiada no w wieku lat tam 304050 to jest cały czas jakieś kiedyś niezależną perspektywa tego, a że jeszcze tam kiedyś coś tam będzie nawet od pewnego momentu to różnie bywało różnych ludzi 1 się to zamyka wcześniej innym później niektórzy nawet w wieku 95 lat jeszcze mają otwarte, ale często w tym sensie indywidualne, ale istotą jakoś tego doświadczenia jest właśnie takie poczucie, że już koniec coś już zamknęło, że właściwie już jesteśmy u kresu i to tak właściwie jestem bardzo trafne obserwacje i każdy, kto nie da się starzeje, a każdy z nas się starzeje ja rozumiem, że pompatyczny czystego jakość i wyniosłością mnie w ogóle wrażenie zaraz po nocach przestraszony, że przestanie pan być panie dyrektorze takiej wyniosą ale dlaczego jest to wyniosły na rozgłos, gdy nowa, ale wojnie już szans się czuje zawsze, gdy zaś żelazna od dawna szacuje zaś było we wschodnich w kryzysie wieku średniego jestem tak od piętnastego roku życia mieszkające w służbie tanga no, więc LO to jest akurat trafi na sport trafne spostrzeżenie, że jest zamykania tego horyzontu prawda nie dlatego to co się nazywa je jazzman mi się wydaje, że jest bardzo bolesnym doświadczeniem ojczyźnie jeszcze bym chciał po raz za nami bolesnym doświadczeniem, dlatego że mnoży właśnie kończą się do perspektywy prawda, że nikt cię już nie zaprosi n p . na Grant nie po umysł masz sprawny kończysz książkę potrzebujesz jechać do biblioteki, ale nikt ci nie da już na to pieniędzy tak dlaczego, dlaczego nie, dlatego że niema tych pieniędzy tylko, dlatego że już przekroczyła aż 3 przekroczyły aż pewien wiek, a do emerytury nie są znowu takie, że tak bym w wysokie, żeby można samemu sobie jeździć gdzieś do biblioteki za co trzeba płacić prawda więc, bo to nie jest także bezpłatnie można korzystać z bibliotek, które akurat są potrzebne do dokończenia pewnej książki to powiedziała może niepotrzebnie Alto z własnego doświadczenia chyba niepotrzebne no bo potrzebna była słuszna, bo no, bo to jest właśnie przykład tego, gdzie jest prawda już nie już niema wiele stypendiów jest tak określony, że tylko n p . do lat 40 wiele stypendiów jest takich co oczywiście notebooków może w pewnych dyscyplinach wiedzy jest wskazany, ale mi się wydaje, że na pewno nie we wszystkich no więc, ale wracając teraz do pana młodości czy do teraz chciałabym przejść dlatego to co prawda ludzi do tego przedmiotowego traktowania w starości z WHO nie każdy wie z internetu, że starość ostatni etap życia człowieka możemy podzielić na 3 kategorie wg światowej organizacji zdrowia mamy 3 etapy starości wiek przed starciem 4559 lat czyli, jeżeli ktoś skończy 45 lat to już ma zgodnie z klasyfikacją WHO, skąd myśleć o sobie, że jest w wieku przed startem mam jeszcze 5 lat do tego no ale to już wkrótce nasz grunt za funt za taką żywność GMO psychologiem 10 lat my wiemy co się stało po drugiej wczesna starość, która zaczyna się w wieku 60 lat i trwa do siedemdziesiątego czwartego roku życia to co akurat 72, dlaczego właśnie obliczył właśnie w WHO, ale jak no właśnie starość pośrednio 7589 starość późna lub długowieczność tak nazywają ten wiek Gerry onkolodzy, czyli ci, którzy naukowo zajmują się starością badają się pod różnym kontem to starość późno lub długowieczność zaczyna się od dziewięćdziesiątego roku życia i trwa aż do śmierci w, więc to jest to przedmiotowe traktowanie starości prawda dzielimy klasyfikujemy i to obawiam się trochę wpływa to struktura wpływa na nasze myślenie ja pamiętam siebie miał 50 lat ja wtedy zaczynała od róży czy naprawdę więc, a tu już się okazuje, żebym była w wieku przed starciem nowość w jakim wieku przedstawiciel nie należy w to wierzyć panie redaktorze nie myślę, że to rzeczywiście znajdziesz też klasyfikację, które mają służyć jakimś systemom, które tutaj zarządzanie minął czas na torach jeździła wolno nam się nam wrócić niewolno nam Interior izolować tego właściwie społecznie zaklasyfikowane do podziału piszą tam jeszcze tak nie każdy wie, że zmiany w starciu zaczynają się już po czterdziestym roku życia co to są właśnie te zmiany statutu to wszystko czeka zaraz go czyta to przy u ludzi po czterdziestce możemy zaobserwować powolny spadek sprawności i sił fizycznych niektórzy czują brak energii zmęczenie i osłabienie w powoli zaczynają się problemy z trawieniem spada poziom adrenaliny i zmniejsza się wydzielanie potu spada poziom testosteronu i estrogenu obniża się masa mięśniowa często obniża się odporność i organizm staje się bardziej podatny na infekcje takie zmiany początkowo nie muszą być zauważona od razu często nie przyglądamy się aż tak wnikliwie swojemu organizmowi, by je rozpoznać zresztą i tak nie jest to proces odwracalny i zdarzyć musi się każdemu, choć od wieków ludzie próbują ten proces zatrzymać i znaleźć sposób na wieczną młodość do tej pory nikomu się nie udało, ale już wiemy, że możemy ten proces skutecznie spowolnić co ważne wykorzystamy do tego w miarę proste metody w to już prostych metod nie podają w nim rola myślę, że pani nie chce podać nie mieli oni nie podają, więc wizjoner to kto to co ty wiesz o współczucie, że skończyłam 40 lat żyli już mam ten przedstawiciel okres, że się mniej pomocy albo więcej procent no dajcie mi, że jest adrenaliny to najważniejsza z naliczaniem dodaje adrenaliny funkcjonowania to jest bez sensu go no dajcie im Święty spokój przestańcie mnie klasyfikować prawda więc, a z drugiej strony to jest pewnie też potrzebne no bo jednak nie wiemy, ale wielu niech tak zaczniemy wpatrywać w siebie w i tak patrzyć czy wytrzymam już to połączyć nie mam jeszcze na to no to przestaje już myśleć globalnie jest fantastyczna fantastyczne punkt wyjścia i w ogóle taka takie uzasadnienie teoretyczne dla producentów specjalnych dezodorantów chwilę właśnie mają być dostosowane do tego poziomu wymiany należy dokładnie tak jak jest tutaj wcale tego nie lekceważy nie dał bardzo bardzo proszę oczywiście korzystajmy z tego i tracimy więcej jak i poważnych i tacy tym więcej nowych produktów można wytwarzać będą dedykowane specjalnie dla Węgrów za kogoś, ale kogoś, kto kończy 40 lat, choć wtedy bać, ale wie pan takie wpatrywali się w siebie oczywiście trzeba, organizując serwować trzeba wiedzieć, kiedy się przeziębiamy, kiedy nie jest tak dalej to wiadomo, ale nie może się nadmiernie wpatrywać w siebie, bo wtedy dzieje się to, o czym pan powiedział horyzont nam się zamykają wtedy całą naszą moc, żeby się czymś zainteresować, żeby coś nas jeszcze ciekawiło właściwie za opłacalne, ale własnego ciała to jest wszystko prawda, tyle że i to pokaz dają nie chciała i to pokazują liczne statystyki ze swą wielostronnej wielopoziomowe i może dziś te ideały ciała wysportowanego bardzo witalne go o wcale niespełniającego tych parametrów, o których pani powiedziała tylko przeciwnie rozwijającego się tryskającego siłą energią no są niezwykle mocno w kulturze i to w kulturze wizualnej w malujemy zakorzenione co powoduje, że nietrudno o frustrację nawet jeśli się jeszcze człowiek poci normalne jest nie wygra ten etap, po którym powiedzieliśmy to i to widać bardzo wyraźnie w przypadku ludzi młodych przecież jeszcze, którzy już w wieku lat 2526 zaczyn i to wcale nie dotyczy wyłącznie kobiety praw temu co można, by w takim odruchu nie genderowe pomyśleć tylko obu płci dzisiaj w wieku lat 2526 czasem już 20 nie wiem 20 właściwie są to osoby kwalifikowane do rozmaitych zabiegów kosmetycznych to właśnie różnych takich działań o charakterze mniej lub bardziej chirurgicznym, które mają na celu no właśnie niwelacja czy naprawdę drobnych oznak upływu czasu nie byłem nawet starzenia się tylko upływu czasu zmiany i t d. no, więc wiemy o tym jak i naturalnie no bo dla w środowisku są takie od osoby nawet w rodzinie które, lecz dalekiej rodzinie, które właśnie ach, Boże kochanie mam dreszczyk tutaj muszę później my oczywiście idą tam się dzieje to co się ma dziać u nich za nos z 1 strony jest to dobrze, że się dba oswój wygląd i ale właśnie chyba niedobrze chyba niedobrze niż reklamy są jakieś takie no popatrz, jaka jest młoda wszyscy mi zazdroszczą jak patrzy na to burzę spuchniętą bez żadnej zmarszczki, czyli mało inteligentna, że są wręcz cóż ankiety, mówi że do twarzy są jakimś sensie wszystkie do siebie podobne jak też są nieruchome i tak pozbawione cech dystynktywnych to jest bardzo ciekawe jest taka książka Jamesa Szpilmana o starzeniu się nazywa się siła charakteru on tam cały taki fragment poświęca twarzy właśnie i przygląda się nazwać rzeczy się takiego luźnego ciągu skojarzeń owego Arakiego esej stycznego wywodu temu coś jest twarzą stało w ostatnich kilkudziesięciu latach swej popularności chirurgii plastycznej czy chirurgii estetycznej właściwą nie chodzi, o ile pomoc, w jakich przypadkach deformacji uległ, które wpływają jakoś negatywnie na mienie Romów zaczęło realizować marzenia o tak oczywiście o obawia się młodszym najmniejszy mało średnia nie tego właśnie takie powodować twarze są nieruchome mówi przecież jak niezwykle istotną kategorią zawsze w kulturze była twarz jak bardzo wiele innych Słowian in poprzez jego twarz ne się dowiadujemy, ale i mód i przygląda się taki psychopaty z racji tej współczesnej kultury właśnie pod tym kątem jest bardzo dobra znieruchomiał twarze nie ma globalizacja może, dlatego że wtedy właściwie my nic nie wiemy o tej osobie to nie znaczy, że musi być niesiona nie musimy wszystkiego mówić, ale ta twarz mi coś mówi te zmarszczki mi coś mówią oni mówią, że jestem inteligentna osoba żyje coś przeżyłam, że jak czegoś doświadczyłam prawda, jakie widzę taką późno na brzmiało tych różnych prawda sztucznych inną wzmocnień burze to się robi naprawdę nieprzyjemnie rzęsy Boże kochany cóż oni mieli reklamują tego nie w ale jeszcze chciałabym jeśli można wrócić do w tej trzeciej opcji, bo to jest jednak to była ta opcja, jaka opcja podmiotowa i ja narzekam ja skarży się opcja ty, czyli ja ich drugi ta relacja jest bardzo ważna prawda, że też ktoś bliski, kto wymaga od jak czujesz, że on wymaga ode mnie prawda ja chcę, żeby było wymagane w no to trzecia opcja to to żeśmy sobie powiedzieli, ale jest jeszcze coś takiego nie mój starszy trochę kolega pan prof. Bohdan Dziemidok, bo ma 80 plus dlatego mówię trochę starszy napisał książkę filozofia sztuka życia i w tej książeczce jest parę stron o starości chciałbym przeczytać jako taki trochę z filozoficznego punktu widzenia, ale jednocześnie nie jest to w Elblągu i jednocześnie merytoryczny i z dystansem takim filozoficznym dystansem do tego co medyczne co do tego co merytoryczne, ale nie w pionie, mówi że starość jest brzydka, że jeszcze brzydsze starości takie zresztą do tego brakowało na koniec i tak mówi np. kiedyś Gazecie wyborczej Love setów pisałam go nie przeczytałem nawet w więc, ale właśnie co mówi on mówi tak jak w chodzi bowiem od typowe życie przeciętnych staruszków takich jak ja sądzę, że takich staruszków jest większość i właśnie ich starość będę próbował scharakteryzować najczęściej uważa się ze starości rozpoczyna się od 60 do 65 to zostawię, bo to niestety tak teraz mówię, że do Puszczy, bo nie będzie wszystkie okazuje się, że nie koniec los jest tym co WHO tak oni raczej w domu mogę się też bardzo podobało w i mówi tak proponuje mianowicie w moich rozważaniach posługiwać się następującym rozróżnienie wczesną starość to 7080 wczesna starość oraz późna starość, która rozpoczyna się po skończeniu 80 lat co mam 83 i różnych ludzi kończy się w różnym wieku okres pierwszy określamy życiem na pół etatu ma ona podobno ma ono podobne urok jak prace na pół etatu po pierwsze jest to okres dość znacznego zmniejszenia się obowiązków zawodowych rodzinnych społecznych przy zachowaniu czasem przyzwoitych dochodów emerytura lub renta oszczędności życia lub czasem dodatkowe zarobki zawodowe zapewniających utrzymanie opiekę zdrowotną w tym pierwszym okresie starości można wciąż jeszcze korzystać umiarkowanie z niektórych uroków życia telewizja radio czytelnictwo turystyka kontakty towarzyskie, a czasem nawet życie erotyczne pamiętam dotąd, jakie będzie 50 latek powiedział satysfakcją już nic nie Musze nie podzielam jego radość, ale jeszcze nie mam 90 lat na wszelki wypadek nie wymienia jego nazwiska starość bywa piękna, a właśnie, więc w 2009 roku ogłosiła swój manifest Esther Vilar starość jest piękna muszę wyznać, że bardzo mnie ten tytuł zirytował, dopóki nie dowiedziałem się, że autorka, pisząc ten tekst miała 45 lat w starość bywa piękne, ale bardzo rzadko i przeważnie jest to piękno duchowe i to, więc fajne są jego ten fakt określenia co mam jeszcze parę autor książki historia stało się to pewnie wspominaliśmy kiedyś o nim jest Jean-Pierre była za tonę wyższe po polsku bardzo tej ciekawej ładny pisze tak stary człowiek jest słaby i brzydki fizyczny upadek i starczy wygląd wywołują potępienia Konwicki ja się wstydzę starości starość jest złym guście no, więc realna no no to są sformułowania prawda ludzie tak odczuwają w przecież dobrze wiem jak IT jest bardzo ciekawy od siebie przegląda w lustrze mówi tak muszę chyba wymienić luz teraz przecież dobrze wiem jak wyglądam ostatnio znalazłem swoje zdjęcie ślubne z 1960 roku w końcu zdjęcie dokument, a widok w lustrze to coś iluzoryczne ego i wirtualnego to jakaś złośliwa kary w artykule, a w no, więc mniej starość jest trudna i nudna to jest istota starości sprawa ludy nie jest ani nudna ani błaha jeszcze coś się tutaj zacytować albo śniegiem przy nim, a w ostatniej fazie życia cytuje Kundery zamiast pensji ma człowiek do przeżycia niepomiernie ją nudę zmęczenie stanem naturalnym człowieka starego jest wielkie zmęczenie po coś aha dlatego właśnie oni nie rozumieją i nie lubią aktywnie starców mowie młodych ludzi po co się kocha niech odpoczywa przecież zasłużył na odpoczynek w Sapporo pojedzie zmów, o którym pan chciał też 2 słowa wymienić w słabość bezradność byś z i strach przed bez dzieje jestem no, więc właśnie, więc to jest takie w no lubię właśnie będzie widok czytać i od starości o tej starości, dlatego że on z wyżej, że jest starzenie się widzi, że się człowiek zmienia toczy się w lustrze nie podoba się sam z olejem, ale wierzy w to, że jest młody ty jesteś bardzo ciekawe prawda, że my nie chcemy jak gdyby zaakceptować tego zewnętrznego tych zewnętrznych zmian, które nas dotykają to powiedział, że chcemy to słowo o ojczyźnie powiedzieć, bo wydają się, że ten kontekst kulturowy społeczny jest nieodłączną tego jak przeżywamy starość to we wszystkich aspektach tej Triady, którą pani na początku wymieniła i że istnieją czy można sobie wyobrazić takie warunki kulturowe, które raczej dopuszczają do świadomości wszystko co z procesem starzenia się łączy i takie, które tego do wiadomości nie dopuszczają takie, które stwarzają pewną przestrzeń rozumieją, że ludzie w miarę upływającego czasu np. tracą pewne dyspozycje, które są cenionej, które się przyczyniają do wzrostu produktu krajowego brutto, ale że należy im należy się z nimi zarazem w jaki sposób podzielić i że istnieje dla nich przestrzeni w tej kulturze w tym społeczeństwie, że też mają swoje miejsce też jakaś prawda o ludzkiej egzystencji się za pośrednictwo mi doświadczenia wyraża, a istnieją takie kultury, które właśnie tracą to kompletnie z oczu i tak się fitnessu jogi koncentrują właśnie na tym wymiarze nie produktywności, ale moim zdaniem dzisiejsza kultura, w której taki wściekły kapitalizm dominuje, który się wszystko moneta realizuje oznaczyli ów towar o towarach Avia no i że jeżeli w Adampolu słowo, ale to takie jak pan mówi się z tym zgadzam, jeżeli wydajność staje się jedyną wartością albo no czy może nigdy nie jest jedyną wartością drzew nie, ale jeżeli w takim w takim nowym u Hani wiem, że nie można powiedzieć, że jest jedyną wartością, ale w tej przestrzeni społecznej prawda o nasze staje jedyną wartością no to wtedy właściwie to wtedy jesteśmy no nie wiem jak jak to określić ale, ale przecież nie zawsze wydajność jest jedyną wartością ja nie mogę powiedzieć, że ona nie jest wartością, bo jest wartością i i oczywiście trzeba się starać o to żeby, żeby być wydajnym, żeby produkować, ale jest cały obszar życia społecznego i kulturowego, gdzie są inne również wartości i te inne wartości są, niemniej ważne niż wydajność, bo to jest życie, bo to jest egzystencja człowieka, a my jesteśmy ludzie wszyscy jesteśmy ludźmi, więc ja w ogóle nie mogę tego zrozumieć, że my się tak jakoś odcinamy jedynie od drugich prawda my wydajniej i wynik po co się pchać się odpoczywa palić nawet gdy macie przy zasłużyli się na odpoczynek w RPA tak jak powiedziałam w tej chwili jestem no i ja nie wiem ja mieszkam w Pruszkowie bardziej tam jest ogromny ruch tam są te rady starców nie organizują spotkania herbatki potańcówki w mniej i cieszmy się wydaje takie to bezprzedmiotowe, zwłaszcza byśmy tego staruszka niech sobie podlega puścimy tego staruszka nie po tańcu na niby dobrze to jest, ale z drugiej strony nie ma tego oddolnego tej oddolnej chęci prawda Spotkajmy się odwiedźmy trwają już zrobiła coś sztucznego w kinie z jakiego wie także z góry ktoś mnie zmusza do potańcówki to jest fajne no jak najbardziej dobry, ale w dna nie wiem jakoś tak, bo takie Deja apeluje nie dajmy się zmuszać do potańcówek rekomenduję, dlaczego jechał dalej myśli chcieli, ale znam szatnię nie chciejmy potańcówka, a chciejmy docent PHO w bardzo dziękuję dziękuję prof. Zofia Rosińska była państwa gościem Instytut filozofii Uniwersytetu Warszawskiego my też jest ostatnia rozmowa dzisiaj Bartłomiej Pograniczny ten program wydawał Lidia Prądzyńska realizowała się nazwą Tomasz Stawiszyński i życia dobrej nocy i do osób Zwiń «

PODCASTY AUDYCJI: WIECZÓR - TOMASZ STAWISZYŃSKI

Więcej podcastów tej audycji

POPULARNE

DOSTĘP PREMIUM

Słuchaj wszystkich audycji Radia TOK FM kiedy chcesz i jak chcesz - na stronie internetowej i w aplikacji mobilnej!!

Dostęp Premium

SERWIS INFORMACYJNY

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA