REKLAMA

43. Moje selfie to ja. Dimitrova i Stawiszyński o wpływie kultury obrazkowej na psychikę

Nasze wewnętrzne konflikty
Data emisji:
2019-02-06 19:00
Czas trwania:
40:10 min.
Udostępnij:

Statystyki nie kłamią, coraz więcej młodych ludzi poddaje się mniej lub bardziej inwazyjnym zabiegom chirurgii estetycznej, żeby… lepiej wyglądać na fotografiach selfie. Czy też raczej: popularność tej formy fotograficznej, presja jaką odczuwają ze względu na presję kulturowych ideałów oraz innych użytkowników portali społecznościowych, powoduje, że stają się coraz bardziej niepewni swojego wyglądu. Zaburzenia na tym właśnie tle doczekały się nawet osobnej nazwy - selfie-dysmorfia. O tym, co ona znaczy, skąd się wzięła, a także o wpływie współczesnych technologii na sposób w jaki doświadczamy siebie, rozmawiają w najnowszym odcinku „Naszych wewnętrznych konfliktów” autorzy programu: Cveta Dimitrova i Tomasz Stawiszyński.

AUTOMATYCZNA TRANSKRYPCJA PODCASTU

Transkrypcja podcastu
jeszcze tak bardziej wprawo w w w nie tam się nie podoba w powieściach z o PIT od teraz jest to psie, a Warszawa jest dobrze, ale nigdy nie jest dobrze wiadomo, chociaż nie jak się ma dobre filtry to podobno, ale no nie, uprzedzając faktów, bo przepraszam nie przedstawia się Tomasz Stawiszyński ICT Nitras ten dobry albo dobry wieczór ten dźwięk, który państwo słyszeli to jest dźwięk, na które na pewno wszyscy od razu instynktownie reagują jakimś uśmiechem albo poza Rozwiń » nią, bo on zwiastuje, że powstanie za moment z najpopularniejszą współczesna forma fotograficzna, czyli selfie po prostu troszkę już przy okazji rozmów o marce żmija, a o popularności selfie tutaj mówiliśmy, ale dziś od innej strony się będziemy przyglądać temu fenomenowi niewątpliwa tu w tek będziemy rozmawiali o selfie, gdy Smolorz jej te Kanawa kategoria, ale też może trochę szerzej od zmarłych fobii przy okazji no to bardzo dziwnie brzmiące tajemnicze słowa, które wyjaśni się jak tylko wybrzmi nasz wspaniały dzięki coś takiego selfie z morskiej selfie nie selfie dys morskie i gdy zmarł w osobie, bo to się łączy ze sobą w Nantes Marka fobia to jest zjawisko, z którym to w mur, który występuje już w klasyfikacjach psychiatrycznych od jakiegoś czasu było DSM 4 teraz te wstęp 5 funkcjonuje już pod nowe za ziemniaki z PiS amerykańscy na czele klasyfikacji zaburzeń i przez amerykańskie Towarzystwo psychiatryczne publikowana co pewien czas ma obecnie mamy piątą edycję im właśnie w piątej edycji już jest klasyfikowany jako cielesny zaburzenia snu śliczna oczywiście, gdy samochód Fiat to jest słowo pochodzące z greckiego i dotyczy on przed lotem przez szczególną koncentrację na twarzy, ale właściwie się rozciągane w ogóle różne sposoby aspekty postrzegania swojego ciała innym, czyli smartwatch fobia to jest po prostu lęk przed żydowską czy fobia związana właśnie z brzydotą tak etymologicznie rzecz ujmując etymologicznie tak natomiast, jeżeli chodzi o zjawisko teatrum to jest to czy nadmierna koncentracja w pewnym sensie na jakimś wyolbrzymione to znaczy z zmodyfikowany my nie nieadekwatnym postrzeganiu jakiegoś aspektu swojej cielesności man już w ten sposób, który jest na tyle absorbujące no np. szefem mam poczucie, że mam za dużo no sal po Nysę szeroką talię na różne aktorki to bardzo często to dotyczy skóry najczęściej chyba skóry różne jakiś takich nam pan problemów związanych ze skórą, że to się nim cieszy to jest tak absorbujące i tak koncentrującym uwagę to postrzeganie tego swojego defektu, że zaczyna zamieniać się już jakieś kompulsywne myślenie wręcz działania związane z tym co znaczy, że po pierwsze, AM not ta nadmierna koncentracja powoduje, że ktoś nieustannie np. przegląda się w lustrze cały czas podejmuje różne próby modyfikowania tego swojego on mnie defektu no to może przybierać skrajne formy łącznie z takim, a właściwie podejmowaniem prób korygowania tych defektów nim własnymi sposobami łącznie nacinanie skóry i t d. się to może mieć po prostu, ale bardzo bardzo drastyczne to przybiera po prostu niekiedy takie auto agresji też w skrajnej autoagresji to w ogóle jest forma autoagresji natomiast my oczywiście tutaj mogą być różne stopnie identyfikowania tego jako to znaczy osoby, które postrzegają ten swój tę swoją wadę jako coś szczególnego co w pewnym sensie wobec tego bezkrytyczna, a to oznacza on nie mają do końca poczucie, że to co znaczą one rzeczywiście postrzegają te wady w taki sposób, jakby to była realność odeszli od nas są w odniesieniu do tego swojego przekonania także coś z nimi jest nie w porządku z ich skórą twarzą nie wiem jakoś częścią ciała nie przyjmują kompletnie żadnych komunikatów z zewnątrz nie mają żadnego maja do żadnego przełożenia na realnych feedback, które dostają ze świata tylko to jest tak głęboko w nich zakorzenione, że nic nie jest w stanie ich z tego przekonania wytrącić na tak znaczy tutaj spektrum jest bardzo szerokie, bo może oczywiście coś takiego przybierać formy wręcz psychotyczne i wtedy też jest trochę coś co innego znaczy takie, że jest absolutna niekwestionowana rzeczywistość po prostu to co widzę, ale tak naprawdę coraz bardziej zdaje się, że to zaburzenie się w takim kierunku osuwała no to informacje dotyczące np. tego, że ktoś wygląda normalnie się wcześniej z jakością costs szczegół cechą szczególną albo, że coś jest może jakąś no nie wiem w postrzeganiu takim nas, zwłaszcza że teraz te kanony urody są tak bardzo wywindowane i t d . na to może można to uznawać za wady, ale jest to mieszczący się całkowicie spektrum od normalności, którą jest, że wszyscy ludzie mają różne jakieś takie niedoskonałości, jeżeli masz nawet radnym Hinc na PFRON tak Jarzyna John też jeśli już po prostu komunikaty ze strony otoczenia na temat tego, że to jest normalne są absolutnie nie to nieduży Internal dzwonienie do przyjęcia, a to znaczy że i jest to on tak trudne czy to jest właśnie coś z tych co ma charakter jako obsesyjny, że nie ma sposobu, żeby sobie z tym radzić za pośrednictwem Mann jakiś takich działań w tym sensie ziarna nie wiem albo nuda pary ludzie tacy bardzo często podejmują różne próby naprawy właśnie sięgają po różne zabiegi kosmetyczne i t d . a wcale nie przynosi ulgi także może doprowadzić to w skrajnych sytuacji łącznie z samobójstwem to się zdarza dotyczy w tym momencie około 2 % populacji n p . w wielkiej Brytanii natomiast są taką bardziej i które to pewną inspiracją do tego, żebyśmy o tym, rozmawiali UR w 2 artykuł w Guardianie, który się niedawno ukazał autorstwa, a on Earth Hands, który jest już o zmianie dziś nazywa ten artykuł może podajemy nazwy, jakby ktoś chciał sobie go znaleźć, bo no myślę, że warto go przeczytać także ludzie, którzy nie obcują z współczesnymi różnymi formami komunikatorów i t d. być może tam po prostu zdjęcia są dobrą ilustracją tego jak to funkcjonuje to znaczy, jeżeli ktoś nie zna się na Snapchacie fejsie z siłowni i różnych takich rzeczach się nie znam, więc musiałem tu nie ma w jezdnię i Snapchacie też zupełnie nie znaczy słyszałam, że jest coś takie jak Snapchat np. ale kwestią tą pierwszy raz spotkałam nawet jest coraz większa, ale nazywają złowieszczo złowieszcze tak funkcja również gdy, aczkolwiek pierwotnie mają służyć czemuś co wiadomo wypadek, że znał ulepszyć nasz użytek przez tytuł artykułu to wszelkie Michał Sophie GOST Mosze strajkiem hipotez ZyXEL chcieli chcieli im nie jak Odys Maria selfie, a prowadzi ludzi do tego, żeby poszukiwali różnych operacji mitem są rozległe przykłady tak jak w wielkiej Brytanii coraz częściej osoby teraz na coraz młodsze zgłaszają się do kierunków plastycznych w celu jakieś modyfikacje jakiejś części swojej twarzy Anny z nadzieją, że to w sposób znaczący pytanie chodzi o poprawie jakości ich Salski lecz by tę swoją drogą poprawy jakości serialu poprawi jakości życia ich przekonaniu trzecich pejzaże selfie równa się dobre życie ja trochę sobie ironizuje oczywiście albo historia jest tragiczna czy te historie są tragiczne ale w jakim sensie takie występują tutaj zależność im no bo okazuje się, że ta kultura portali społecznościowych to, że wszystko nieustannie jest po czy podlega na ocenie aprobacie albo dezaprobacie innych wiąże się to właśnie bezpośredni sposób z wyglądem zewnętrznym i że selfie jest takim podstawowym podstawową walutą w tych społecznych w transakcjach powoduje, że na zasadzie obcy i jakości tego selfie i od tego czy masz spotyka z odpowiednią aprobatą czy ja sam siebie rozpoznaje jako spełniający jakiś ideał mniej lub bardziej absurdalny zależy po prostu całe moje życie cała moja egzystencja tak właściwie ich rodzin mój sposób postrzegania siebie, ale też moje funkcjonowanie społeczeństw moje relacje z innymi ludźmi moje możliwości wiązania się z mężczyznami pań z kobietami, a właściwie jest jakaś definicja własnej tożsamości to jest o tyle złowieszcze jak już o tym rozmawiamy już raz jeszcze jakiś czas temu gdyśmy homofobia była pojęcie w ogóle jako pierwsze po niebie pierwszy raz pojawiło się pod koniec dziewiętnastego wieku, ale z taką silną tendencją wzrostami w ogóle mam taką próbą klasyfikowanie tego w kategoriach psychiatrycznych mamy do czynienia albo popularyzacją też tego pojęcia względnie od niedawna Ant i o ile np. właśnie te są 4 to były jeszcze takie, a nie zaburzenia bardziej ze spektrum hipochondryk i to się sunęła w stronę zaburzeń bardziej obsesyjna konkurencyjnych przy czym jest to o tyle problematyczne, że tym zaburzeniem oczywiście towarzyszy znacznie wyższy poziom tys chorych niż w przypadku takich tradycyjnie rozmarza się powiedzieć, czyli do obniżonego nastroju najkrócej mówiąc tak takiego braku czerpania przyjemności nic tak zimno zaburzeń nastroju, któremu niestety zmierzają taką stronę, a która może prowadzić do skrajnych Stanów depresyjnych do całkowitej izolacji wycofania i t d. zresztą niestety w prasie można przeczytać artykuły tym jak np. właśnie w wielkiej Brytanii o mężczyznach, którzy się n p . w wieku 19 lat całkowicie skoncentrowali na tym właśnie w swoim wizerunku potrafili robić w sposób obsesyjny sobie selfie kim i 8200 × w ciągu dnia nie wiem godzinę przykład i później przerzucać te zdjęcia i szukać tego, który jest najbardziej idealne najbardziej dopasowane i t d . co powodowało oczywiście wycofanie całkowicie z relacji społecznych z chodzenia do szkoły uczestniczenia w życiu manna i to takich skrajnych zaburzeń to jest to tutaj warto dodać znaczy już to powiedziałaś to bezpośredni sposób wynika, ale niech to wybrzmi, że wbrew być może jakimś stereotypom to jest coś takiego co dotyka zarówno mężczyzn, jaki kobiety tutaj nie ma takiego wyraźnego podziału na płeć nie warto, żeby to wybrzmiało, dlatego że on skojarzeniem bardzo często, które mamy już takiej wiedzy popularny jest np. za anoreksją, gdzie też mamy do czynienia z ze zmodyfikowanym zniekształconym obrazem i własnego ciała, a jednak to jest trochę inaczej klasyfikowanej n p . to ile w przypadku anoreksji wciąż widoczne jest oczyszczana występuje u mężczyzn, ale zdecydowana przewaga kobiet, które cierpią na anoreksję to to w przypadku, gdy smartfon bito się dystrybuuje mniej więcej po równo to znaczy, że populacja męska żeńska jest czymś takim samym stopniu dotknięta i tutaj wracając właśnie do tych różnych instrumentów, których nam dostarcza on dostarczają współczesnym wynalazki, czyli właśnie ten w swej Stilon Snapchat i t d . z tego co się dowiedziałam można za ich pośrednictwem modyfikować wreszcie swój wygląd, czyli coś polepszać korygowała nos Fiona jest w standardowych smartfonach funkcjonują takie, które chcą przecież reklamowanej jako specjalne narzędzia do postprodukcji selfie, w których właśnie jeśli się je zastosujemy można się przeglądać w takim dos doskonale się swoim własnym wizerunku, bo ona poprawiają pewne elementy jakoś tak korygują pewne niedoskonałości robią właśnie taką taki profesjonalny Photoshop, który jest obsługiwany przez algorytmy i który sam ci tam wedle twoich jakich wytycznych modyfikuje to co to co chcesz, ale tak można jeszcze na tych różnych w ramach tych różnych aplikacji jeszcze tam sobie dodawać jakiś element and no też wiadomo, że selfie, że w ogóle aparat telefony czy in aparat fotograficzny w telefonie też jakiś w pewnej odległości zniekształca np. przedstawia ten obiekt w nocy jako większy niż jest rzeczywistość n p . tak dalej tylko, że ludzie, którzy zaczynają popadać w tę pułapkę przystają postrzegać to jako coś właśnie jako pewną formę zniekształcenie ktoś staje dla nich trudną rzeczywistością i pewnym takim psychicznym właściwie więzieniem, z którego jest bardzo trudno się wydobyć się w psychoterapii czy wtorek psychoterapeutycznych, a czymś takim jak zewnętrzne poczucie tożsamości co polega na tym, że właściwie człowiek nie ma takiego wewnętrznego stabilnego obrazu siebie tylko jest całkowicie zależna od opinii innych przegląda się niejako w tym w jaki sposób mówią do niego czy o nim inni w jaki sposób go postrzegają i to dopiero określa jego tożsamością nie wie tak naprawdę, jaki jest, jakie są jego potrzeby, jakie są jego cechy to inny nie mógł niejako ten obraz dopiero definiują tutaj jest coś podobnego tylko, że dotyczy to w jakim sensie również wyglądu zewnętrznego, który dopiero dostajesz za pośrednictwem tych nowoczesnych technologicznych narzędzi i to jest dla ciebie właściwe lustro, w którym dowiadujesz się o tym jak wygląda właśnie z tymi wszystkimi modyfikacjami z tymi różnymi narzędziami do obróbki do postprodukcji, ale też Ines tą całą społecznością, która to albo aprobuje albo nie aprobuje jak być albo podobałoby się nie podoba to jest rzeczywiście no istotna zmiana kulturowa wydaje mi się to prawda, ale ja bym zwrócił uwagę też na to, że to nie jest tylko kwestia mu takiego podziału albo zróżnicowania ja im nie tylko tym innym albo obcym zaczyna być oznaczało, że czyjej dochodzi do takiego skrajnego rozszczepienia poczucie własnej tożsamości, która jest widziana np. graczy mam pewien ideał tego jak powinienem wyglądać jestem w stanie to nawet wypreparować było różne tam aplikacja i t d. miło mi to umożliwiają n p . powiększa on sobie o 3 zmniejsza nosy tak dalej dla mnie szczerze mówiąc to taka uwaga na marginesie to przybiera czasem takie nieludzkie formy to jest bardzo są twarze już nie wyglądają jak twarze ludzkie mleko po pierwsze, wszystkie są do siebie podobne, bo to jednak wciąż są podobnie jak w przypadku Chin chirurgii plastycznej i narzędzia dość toporna, który nie dają efektu naturalnego tylko właśnie powodują, że te twarze się stają coraz bardziej nienaturalne w miarę stosowania kolejnych narzędzi kolejnych środków o nasze przez to też do siebie wszystkie upodabniają na ich tracą cechę ludzkiej tak, ale to właśnie jest może bardzo ciekawe, bo to zaczyna to być przeżywana ten ideał jako coś bardziej realnego i moja bardziej prawdziwa tożsamość niż moja inny niż moje rzeczywiste ciała i też sposób w jaki postrzegamy, więc pewnym sposobem na to, żeby nikt powiedzmy, że jakoś ten w tę lukę pomiędzy własnym między sposobem przeżywania siebie, a tym, jaki powinienem być jakoś zapełnić jest sięgnięcie po instrumenty czasem bardzo silną ingerencję nie np. chirurgiczne, gdzie młodzi ludzie, bo to jest bardzo często częste w przypadku młodych ludzi stają się do specjalisty i mówią, że chce tak wyglądać pokazują własne zdjęcia tylko, że zmodyfikowane nikt im mówią proszę zrobić, żeby im tak wyglądał na do inaczej moje relacje na tym cierpią np. nie wiem ludzie się poznają przez internet spotykają się i później ktoś doznaje straszliwego rozczarowania, bo się okazuje okazuje się ta osoba rzeczywistości wygląda w sposób znaczący inaczej niż to cała była zaprezentowana na komunikatorach różnych ligach dadzą też takie postacie powiedziałbym z porządku kwas celibat celebryckie go takie figury, które funkcjonują na pograniczu świata celebrytów i zwykłych ludzi z takich, które są pochłonięte pragnieniem upodobnienia się do jakichś swoich idoli i ci ludzie często przechodzą jak i setki operacji plastycznych były niekiedy bardzo drastycznie modyfikując swoje rysy twarzy ciała, żeby właśnie upodobnić się do ukochanego idola albo do figury no właśnie nierzeczywistej tylko o jakiś fikcyjnej wyobrażone jest n p . że wykazano człowiek, który chce upodobnić się do i upodabnia się od lat w swoim przekonaniu Bobo nie mam poczucia, żeby on przypominał Pesa na figurkę, ale upomina upodabnia się właśnie do Cannes naczyń do partnera lalki Barbie nadal lalka Barbie czy to przez takich faktach takie lalki Barbie też oczywiście żywe funkcjonują są są kobiety która, które też przechodzą jakieś drastyczne operacje po to, żeby wyglądać jak Barbie no w każdym razie jest sporo takich osób były one na różnych portalach społecznościowych w charakterze takich zazwyczaj ekscentryk z MOW funkcjonują, ale desek i kasz składowa tego zjawiska, o którym mówi szybko myślę jeszcze o tym jak mówiła Jeanne poniekąd ciało ulega otrzymuje mój obraz ciała ulega jakiś taki jak stadiony zacnym zdaje się właśnie czymś co ja postrzegam definiuje poprzez obraz, który na, które dostaje na zewnątrz mnie umiejscowione to przypomniał mi się to jest odległe skojarzenia, ale ono pokazuje problematyczna dość sposobu w jakim w ogóle wchodzimy w interakcje z własnym ciałem przy całej świadomości jest takiej niejednoznaczności tych pojęć tej konstrukcji gramatycznej o tym, mówiono, bo my jesteśmy swoim ciałem de facto, ale zarazem nasz układ nerwowy nasz mózg masz poczucie ja, bo w o określony sposób te składowe naszego organizmu potrafi postrzegać jest taki słynny eksperyment na euro naukowy, który polega na tym, że już zrobiono wiele lat temu Allan cały czas jest żywo dyskutowany w literaturze, iż jest dla niego wiele odwołań ich można jakoś nam powtórzyć w ogóle tylko trzeba mieć do tego odpowiednie parametry no w każdym razie polega na tym, że o człowieka się umieszcza w jakimś takim układzie jest taki blat pod 1 rękę trzyma swoją na blacie druga ręka jest jego zakryta, ale jest gumowa ręka, która lektura leży na tym blacie na i która wygląda dość realistycznie i teraz pewna sekwencja po obudzeniu się realizuje to znaczy dotyka się równolegle także człowiek to widzi jego ręki żywej Iranki gumowej no tam jest kilka takich sekwencji, które się robi po to, żeby sprawić umysłów pewnego rodzaju poczucie czy przekonanie dość powiedzieć, że po jakimś czasie po wykonaniu ileż takich iluś takich sekwencji człowiek zaczyna czuć w tej gumowe ręce wrażenia dotykowe to znaczy mam wrażenie, że ta gumowa ręka to jest jego ręka rzeczywista i to jest bardzo ciekawa branża, która jest bardzo ciekawe czy są też oczywiście pan już tutaj są instrumenty znacznie bardziej zaawansowane, więc to co było inspiracją m. in . do argumentowania przeciwko dualizm mojej karty chińskiemu kilka dekad temu n p . to fenomenalna GP recepcji MMR Japończyk na to też są takie przykłady bardzo często związane z tym np. bóle fantomowe HBO i oczywiście to wtedy Tarn na znacznie mniej zaawansowanym poziomie to jest albo jest to była to jakaś taka próba wyjścia poza takie jak oni przeżywanie właściwa w pewnym sensie własnego ciała jako czegoś co jest odrębna inna usytuowane na zewnątrz też bardzo ciekawe, że mimo tego, że te tendencje np. w humanistyce filozofii tak dalej przed bardzo dawna nie obowiązują to on właściwie nasza percepcja coraz bardziej w pewnym sensie zmierza w przeciwnym kierunku to ten ten przykład pojawia się ten, który wymieniłem pojawia się w książce Thomasa mec Singera tunel tego bardzo ciekawa książka, w której on stawia taką nie nową i oczywistą dość teza, ale realnie i ciekawie ją rozwija i uzasadnia, że my funkcjonujemy w gruncie rzeczy w czymś na kształt Matriksa to znaczy, że żyjemy w takich takiej w takiej konstrukcji mentalnej w swego rodzaju projekcji czy reprezentacji świata rzeczywistego, którego nie znamy kogo oglądamy w pewnej formie, w której jawi się o naszym zmysłom, a następnie, w której z, którą przy oblegana to wszystko co przez zmysły przechodzi nasz mózg, który tworzy nam taką reprezentację świata zewnętrznego, bo my nie wiemy, jaki świat jest, żeby się odwołać do Manuela Kanta, a tak naprawdę tylko wiemy to co widzimy w głowach naszych ma to już jest przefiltrowana przez nasze narządy zmysłowe przez pewna pewną strukturę mózgu, który te dane układa określony sposób animacje gry mówi, że jakby kolejnym takim meta poziomem tej reprezentacji świata jest właśnie nasze poczucie ja, a ona jest niejako z reprezentacją procesu reprezentowania samego tak się tworzy ta struktura mózg symuluje rzeczywistość, którą postrzega dookoła, a następnie w UE na poziomie odpowiednio za pasem, a zaawansowane symuluje ten proces symulacji impet pojawia się nazw pojawia się nasze ego czy pojawią się nasze ja i w tym sensie stosunek do ciała jest właśnie czymś co się wiąże z reprezentowaniem z co jest bardzo skomplikowanym procesem niejednoznacznymi nieoczywisty mnie polegający na tym, żeby zmienić w prosty sposób z naszym ciałem zintegrowani tylko przeciwnie, jakby tu działa ileż warst w, które w ten sposób warunkują ich kultury to w stosunku odgrywa rolę bardzo wiele różnych czynników dlatego to jest taka niezwykle delikatna sfera i dlatego to nowe technologie, które też oddziałują bardzo silnie na nasz układ nerwowy właśnie na euro takie rozwiązanie umowy to akcyjne łączyły aparat percepcję one potrafią mocno namieszać tutaj jeśli można w prosty sposób spowodować wyciek zacznie swoją rzecz czuć wrażenia w gumowej randce, która w sposób ewidentny nie jest jego ręką tylko leży na stole, a ręka gdzieś jest tam spuszczona i trzymana w kieszeni albo coś w tym stylu jeśli ktoś wywołuje tak banalny sposób no to nikt co dopiero w sytuacji, kiedy jesteśmy nieustannie od najmłodszych lat jak bombardowani tym obrazem siebie właśnie tymi różnymi jest specyficznym formami samo postrzegania to lustrzane to w na zdjęciu, a to z sytuacji, kiedy robimy sobie selfie, a to jeszcze kiedy oglądają nas inni określony sposób na nas reagują, a inaczej reagują na nasze zdjęcia i t d . tak dalej no właśnie to co mi się w tej bardzo w tym wszystkim co interesujące to jest to, że coraz bardziej pokazał kolejny sposób postrzegamy rzeczywistość to znaczy, że trudno jest mieć jakiś taki całościowy obraz to co jest też dobrze ilustrowana poprzez cesarskie i t d . że np. robisz sobie zdjęcie pod określonym kontem w internecie mnóstwo takich rond im do artykułu hal po takich zestawień zdjęć, na których jest pokazano, że jeżeli zrobisz zdjęcie pod takim takim kontem to będziesz wyglądał bardziej atrakcyjni niż, jeżeli to będzie zrobione w taki taki sposób łącznie z tym, że tam jest po prostu cały rozbudowany nauczanie na temat tego jak należy właśnie to robić, żeby się prezentować w sposób bardziej inne atrakcyjne i do tej, ponieważ cały czas rozmawiamy o tym, wymiarze estetycznym w Timesie bardzo ważne, żeby podkreślić też zaczęliśmy trochę półżartem nie chcę selfie on nasze rozmowy, że tutaj w ogóle nie chodzi o próżność to dłużej dlatego słowa, bo to nie jest kwestia tego, że ktoś po prostu zaczyna obsesyjnie myśleć o swej atrakcyjności tylko to jest w pewnym sensie jakaś pułapka, którą jest w stanie popaść umysł do tego stopnia, że człowiek potrafi zwrócić się przeciwko własnemu ja na najbardziej po elementarnym fizycznym poziomie to znaczy właściwie niszczyć siebie postrzegając siebie jako na posłużył się przykłady filozoficznym mózg w znaczeniu w to znaczy jako coś co jest oddzielone i odseparowane od 3 i naród właśnie tak co jest nośnikiem tych wszystkich wyrażeń i tych wszystkich innych, ale tutaj się wydaje, że jeszcze jednak istotną kwestią jest cała sfera mam interakcji społecznej to znaczy tego, że to jest coś co podlega nieustannym mu co podlega nieustannej ocenie co jest właśnie pewną walutą w relacjach społecznych dzisiaj co się przekłada na twoją klikalność twoją popularność świeci na coś jest przed przekładano swoją jakość popularność towarzyską pozycję towarzyską w grupie rówieśniczej jeśli chodzi o młodych ludzi co w dalszej kolejności może też przekładać na twoją karierę zawodową na realne pieniądze, które zarabiasz i t d . to znaczy ten twój wizerunek na zdjęciu to twoje selfie staje się po prostu realnym kapitałem, który masz często jedynym kapitałem, którym dysponujesz im, a myślę, że to jest nieodłączny aspekt, że to, by nie było tak miażdżąca tak destrukcyjna w skutkach tak też spłaszcza mające relacje między ludźmi, gdyby właśnie nie związało się z przeniesieniem punktu ciężkości w relacjach społecznych w ogóle nam zewnętrzności na wygląd na to w jaki sposób prezentuje się innym to co jakiś taki w moim przekonaniu reformy coraz bardziej drastyczne coraz bardziej radykalne tych tendencji opisywanych przez Christophera Wasia w kulturze narcyzmu on już wtedy mówił, że współczesna kultura jest taka im bardzo silnie skoncentrowana on wtedy pisał to przy okazji jej rozwoju fotografii, które czy przy nie była nawet fotografię cyfrową, kiedy ta książka jak powstawała tylko była analogową fotografią, ale powiadał, że coraz bardziej jest to widoczne, że ta ekspansja obrazu, ale idzie coraz dalej, więc myślę, że to są jakieś takie trendy które, które w sposób wyostrzony dzisiaj obserwujemy trendy jakiś już dochodzą swoich naj najmocniej nasyconych postać bardzo trudno jest rozstrzygnąć na ile jest to fenomen muru, który jest generowany przez MEN ta rzeczywistość społeczną i właśnie rodzi się tylko po to chyba powstaje na styku różnych nowych technologii nie technologie, ale też różnych zaburzeń i kłopotów natury psychicznej bardzo często tego typu problemy występują uosób, które były ofiarami różnych nadużyć ówczesnych traum no i ludzi o pewnej kruchości psychicznej, a tylko, że to wszystko zaczyna wchodzić ze sobą interakcji ja mam oczywiście różna on, a do tego co powiedziałeś uwagi albo przypisy do mam jednak, jeżeli takim kapitałem jest wizerunek to zaczynamy coraz bardziej separować się od przeżywania siebie w jakiś takim w kontakcie z rzeczywistością elementarną to znaczy, że być może w dalszym ciągu jednak żyjemy w epoce, gdzie chcesz mieć w niektórych przypadkach tak nie jest w ogóle nie wychodzić z domu można jeść je sprzedawać wyłącznie swój wizerunek za pośrednictwem różnych nośników cyfrowych i być może w ten sposób kształtować swoją pozycję społeczną ten, ale w dalszym ciągu jednak jesteśmy w jakiś taki bardzo elementarny sposób zakorzenieni czerwiec to otwiera to, że właśnie jesteśmy przede wszystkim zakorzenieni w ciele cyfrowym w ciele selfie, a dopiero później to się przekłada w dalszej kolejności na interakcję wciela rzeczywistym, ale ciało selfie staje się ciałem pierwotnym właśnie czy ja myślę, że raczej staje się pewnym ideałem i tutaj właśnie może to zahacza o tę kategorię narcyzm, który wyciera się na nieżyt nie tylko o narcyzm, choć zapewne takim rynku w ogóle tendencje, które bardzo jest trudno zaklasyfikować elektorat coraz bardziej nas też indywidualizujących rozmawiamy tutaj podróżnych od różnych stron to znaczy droższym o różnych negatywnych aspektach współczesnego kapitalizmu, a on o nasilaniu różnych takich tendencji i indywidualistyczny, ale ta próba zapanowania albo nad własnym ciałem albo modyfikowanie własnego ciała jest być może budowaniem jakiejś iluzji, że to, że być może można się, by stworzyć samego, że się jest, że jestem właściwie całkowicie niezależnym, że moje ciało jak mamy dobrą matkę to mogę się stworzyć cały w dacie najpierw dobrą siatkę, a później dobrego chirurga nota, tudzież lekarze i t d . to też myślę, że świadomość społeczna niestety wciąż jest bardzo niska i ludzie, którzy wykonują tego typu usługi prawdopodobnie sobie nie zdają sprawę z tego, że mają do czynienia z osobami, które mają problemy natury psychicznej, które powinny być leczone za pomocą psychoterapii i farmakoterapii, a nie za pomocą tego, że komuś zostanie zaaplikowana kolejna korekta jakiegoś tak czy innego elementu ciała tych związanych z potwornym cierpieniem i te zewnętrzne ingerencje wcale nie powodują, że ten ktoś przystaje w sposób obsesyjny o tym, myśleć o poczucie prześladowania jest bardzo ciekawa dyskusja etyczna właściwie, gdzie są granice tej ingerencji, gdzie zaczyna się czym przepraszam, gdzie kończy się medycyna właśnie zaczyna się już od nie wiadomo co do końca jakiś rodzaj modyfikacji ciała, które jak nasz medycyną w tym sensie nie mają nic wspólnego żona nie niosą na czym w ogóle medycyna estetyczna czy czy jest jeszcze medycyną w poza technicznym sensie to też jest pytanie na ile takie czysto działaniach, które po prostu mają na celu nie MO zwiększenia atrakcyjności czyjeś w jego przekonaniu czy w jej przekonaniu mieszczą się w modelu minione filozoficzne medycynę to jest to jest jedno, ale w przypadku tych rzeczy, o których mówisz to gminę to po to, już w zasadzie wiadomo, że nie mamy do czynienia z medycyną sensu stricto natomiast co to właściwie jest gdzie tu postawić granice to to po dyskusji się toczą bardzo różne są przekonania, bo są też tacy chirurdzy który, którzy odpowiadają Gian takie dyskusje telewizyjne i internetowe, gdzie występował na psie to osoby bardzo drastycznie zmodyfikowane na taki sposób, który z naszej perspektywy mają już jest faktycznie czymś co przekracza jakiś wszelkie wszelkie granice ME Alone jakoś bardzo się przynajmniej prezentowały się jako zadowolone z efektów działań natomiast chirurdzy wykonujący te operacje naprawdę po 150 teraz usuwający jakieś kości wprowadzający jakiś naprawdę bardzo zaawansowanej drastyczna modyfikacja powiadali no i jest człowiek dorosły jeśli chce to, że bardzo ważne mam mu odmówić, ale to cały czas pozostaje w takiej jest zadłużone w takiej ideologii, że właściwie człowiek decyduje sam tak tak oczywiście całkowicie osobie nie nie chce powiedzieć, że ma mieć ograniczoną w tym zakresie wolność należy właściwie może być w sposób całkowicie nie zależy w dacie w pewien sposób całkowicie niezależny stworzyć samego siebie nie mieć ciała, które w czymkolwiek zakażenia, bo ciało też jest nośnikiem bardzo wielu znaczeń i też właśnie pochodzenia, że może się odseparować całkowicie od swojej w pewnym sensie też nie wiem czy klasy społecznej przynależności rodziców jakichkolwiek rodzajów podobieństw i być silną i panem samego siebie i stwarzać się już dno właśnie nie tylko swój wizerunek, ale w swojej albo za pośrednictwem tego wizerunku stwarza wytwarzany jest jak bardzo ciekawie pisze o tym i różne tak aspektach to tylko raczej nie zaparkujesz niższe niż jako szef rozbudowany sposób poziom Alessandra Lema Sacha analityczka brytyjska, która napisała taką książkę pod skórą psychoanalityczne studium modyfikacji ciała i tam ona zajmuje się nie tylko o operacjami plastycznymi, ale też tatuażami kolczyki kolczykowania im Oskar Osika akcją, jakie te pełni funkcje tak ciężko się ukazała po polsku no GI Ant ona przygląda się temu, jakie zatem wszystkim ma zatem działaniem stoją fantazje, jakie potrzeby głęboko psychologiczne mogą leżeć u źródła, a być może nawet po głęboką na jakieś takie wczesne naruszenia lub rozwinięcia na poziomie takim rozwoju w ogóle kształtowania się postrzegania swojego własnego ja przytoczę część zahacza o in w te już się jakoś się wspomniała o tym, ale taki bazowy i zarazem naszych rozmowach, powracając problem i kwestii dualizmu i tak dużo no to otwiera przed nami jakąś ogromną dyskusję filozoficzną na temat tego właściwie czym jest tożsamość, a szkoda, że troszkę więcej też różnych przykładów jakoś nie przeanalizowaliśmy tego zjawiska, ale może jeszcze będzie okazja może nie popadajmy w taką fantazję, że czas nas nie ogranicza i możemy wszystkie, a przykłady przedyskutować i wszystkim powiedzieć po to, niebezpieczne no tak jakoś nie broni się przed jednak tym też doświadczeniem pokaz lokowanie zarówno na poziomie tego wizerunku jak czasowo gości też warto zwrócić uwagę to jest coś takiego cennik zapanowanie nad wizerunkiem co jest tematem dla ciebie bardzo interesującym co jest formą wypierania też śmierci niewątpliwie nasza selfie nigdy nie umrze na nim będziemy zawsze młodzi piękni nie narusza ani przez czas znieruchomiał Ali jak Mucha wpuszczenia, ale to jeszcze pewnie będziemy wracali do tego wszystkiego klimat czy chcą, czyli martwisz, a nowych nieruchomy jak Muchy blaszany de facto taką imprezę Bartosz Dąbrowski wydawał te audycje no i przypominamy, że czekamy na maila uwagi oświadczenia wszelkie inne myśli, które chcą nam państwo przekazać pod adresem nasze wewnętrzne konflikty małpa tak kropkę FM tam z nasze wewnętrzne konflikty bez spacji oczywiście bez wszelkich znaków interpunkcyjnych i polskich znaków też do usłyszenia, gdy usłyszeli Zwiń «

PODCASTY AUDYCJI: NASZE WEWNĘTRZNE KONFLIKTY

Więcej podcastów tej audycji

REKLAMA

POPULARNE

REKLAMA

DOSTĘP PREMIUM

Słuchaj podcastów TOK FM bez reklam. Wybierz pakiet "Aplikacja i WWW" i zabierz TOK FM na wakacje!

KUP TERAZ

SERWIS INFORMACYJNY

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA