REKLAMA

Hanna Rechowicz: "To moja codzienna zabawa, coś dodać, coś zawiesić w tym domu"

Kultura Osobista
Data emisji:
2019-02-07 19:00
Audycja:
Czas trwania:
24:06 min.
Udostępnij:

Gośćmi Marty Perchuć- Burzyńskiej są Hanna Rechowicz- artystka, plastyczka i dekoratorka, projektantka tkanin i Jan Smaga- fotograf i grafik, z okazji trwania wystawy Rechowicz/Smaga Koło w Zachęcie w Warszawie. Rozwiń »
Na wystawie zebrano ponad sto fotografii w bajecznych ramach wykonanych wspólnie przez artystów. Przywołują historię domu przy ulicy Lekarskiej w Warszawie, gdzie do dzisiaj mieszka artystka. Dom jak dzieło sztuki, kształtowane od początku lat pięćdziesiątych przez małżeństwo artystów Gabriela i Hannę Rechowiczów, po śmierci Rechowicza pielęgnowane i rozwijane przez jego żonę. Miejsce z bogatą przeszłością — przez kilka dziesięcioleci dom przy Lekarskiej był centrum spotkań środowiska artystycznego Warszawy: architektów, plastyków i filmowców.

Hanna Rechowicz: "Dużo rozmawialiśmy niekoniecznie o sztuce co też dawało tym przedmiotom jakiś czar, stawały się aktorami w tej zabawie, nazywam to zabawą, bo nie bardzo pasuje do mnie poważne słowo sztuka. To bardzo naturalna forma zabawy, rozmowy z przedmiotami" Zwiń «

AUTOMATYCZNA TRANSKRYPCJA PODCASTU

Transkrypcja podcastu
dobry wieczór przed mikrofonem Marta Perchuć-Burzyńska test na kulturę osobistą, a moimi gośćmi są dzisiaj Hanna Rechowicz plastyczka dekoratorka projektantka autorka wraz z mężem Gabriela Czechowicza wielu znanych dekoracji architektonicznych witam serdecznie więźniowie oraz grafiki fotografie wzmaga witam inna gra w bardzo się cieszę, że udało nam się spotkać się okazja jest szczególna, bo narodowej galerii sztuki zachęta w Warszawie od połowy stycznia można Rozwiń » oglądać wystawę Rechowicz Smaga koło na wystawie w ponad 100 obiektów fotograficznych wykonanych wspólnie przez państwa wspólna państwa wystawa wspólnych prac tym jak powstawały za chwilę porozmawiamy, ale na początek chciałbym się przenieść z państwem na ulicy lekarską w Warszawie, bo właśnie pewien budynek pewien domy przy ulica lekarskiej jest punktem wyjścia do do tego co państwo stworzyli w Zachęcie i muszę przyznać, że znam dom przy lekarskiej tylko od frontu czasami będąc w okolicy zerkam na otoczenie takich, które wypełniły mu na murze domu ślady po kulach z czasów drugiej wojny światowej to jest dom proszę państwa Hanny Rechowicz czy dom, który stał się legendą legendą Warszawy i warszawskiej artystycznej bohemy za symbol Bohema uznał go chociażby Andrzej Wajda i uwiecznił w filmie wszystko na sprzedaż to jest taki dom, który jak pisze w swojej książce Małgorzata Czyńska w książce dom Polski jest dziełem totalnym czy tak pani nazwała swój dom no cóż można tak nazwać, ponieważ mieszkam w wiele lat i ciągle go zmieniam także w dni jest gotowa w taki, by takie nie tak miała aż codzienne łosie i zabawa i w końcu coś przestawić CEZ dodaj coś przywieźć mu zawiesić tylko tam niemal tego, że mamy pracownie na Starym mieście to właściwie naj naj mniej najmniej 5 otworzy mi się na lekarz z tego co widzimy na fotografiach, które są w Zachęcie na środku dużego pokoju bodajże cały czas stoją ciągle za bolesną dla mnie za małe a, ale stanie się mieszczą nadal ich grę w wushu to są takie słynne zdanie z Krynicy, w których Hanna Rechowicz zasiadała z mężem Gabriela Rechowiczów bardzo często przyjmowała tam gości również znalazł się w demo, zanim się bardzo wygodnym przedmiotem w wewnętrzne też i bardzo lubi by Onyszko przywiezione z winnicy w latach sześćdziesiątych woziły nas, bo w okolicznościach był w Krynicy i masz mamę wspomnień z Wall to także nie może się go z nimi rozstać i przyjechałem na lekarską pytanie do Janas magii czy pan pamięta to pierwsze spotkanie z Hanną Rechowicz w jej domu właśnie próba, bo musiało to być jednak spotkanie wyjątkowe i i wyjątkowe wrażenie musiało na panu, mimo że artyście wywrzeć to co pan zobaczył na spotkaliśmy się bardzo dawno temu można powiedzieć w 2006 roku i to pierwsze spotkanie było spowodowane chęcią rozpoczęcia dokumentacji i w momencie, kiedy się poznaliśmy, kiedy przyszedłem na na lekarstwo można powiedzieć, że od razu była taka, że takie zrozumienie, że miejsce jest takim szczególnym szczególną formą takiej materii plastycznej, w której pracuje pani Hanna i rozmyślają o tym jak jak jak rozpocząć dokumentację rozpocząłem ją w ten sposób, że zrezygnowałem z ograniczenia kantoru i fotografowałem pełnymi widzeniem obiektywu w ten sposób powstały fotografie, które są rundami, czyli obraz nie ma żadnego ograniczenia jest jakby pełnym pewną formą w jedzenia jest zawarty w kole i tak jak pani trafnie rozpoczęła od, nawiązując właśnie do lekarskiej i pokrótce, opisując to właśnie ja, goszcząc po raz pierwszy to kilkanaście lat temu zrozumiałem że, że duże, że miejsce jest takim szczególnym tworem artystycznym, które z 1 strony zamyka w sobie prace dzieła, a z drugiej strony jest również dla nich materia i rozpocząłem fotografię właśnie to dokumentacje, która trwa do mniej więcej 2014 piętnastego roku na dobrze ale zanim rozpoczął pan prace nad dokumentacją gdzieś musiał się jakiś impuls zrodzić to po pierwsze, czyli musiał pan znać historię pewnie Rechowiczów i lekarskich wcześniej jak rozumiem to po pierwsze po drugie moje pytanie jest taki czy długo pan się namawiać Hanna Rechowicz, żeby swój dom jednak MF uczyniła tematem jeszcze głębszych artystycznych poszukiwań i w rezultacie tych fotografii które, które powstało moje prace w zasady większości dotyczą takiego takiej przestrzeni bardzo cienkiej granicy, która jest pomiędzy sztuką i rzeczywistością i to jest taka przestrzeń, która z 1 strony jest sferą rozgraniczającą z drugiej strony jest obszarem mieszania się o nim można powiedzieć, że tak naprawdę to jest można też na tamtą strefę nawet życiem i IT to jest to jest taki taki mój ulubiony obszar do dokumentacji, gdzie tam, gdzie ta sztuka i rzeczywistość się przeplatają im lekarska była w ten sposób rozpoznana, czyli Tor-Tor tt rzeczy, które jak cierpi historia czy 3 przystanie, które są przywiezione z Krynicy czy 3 klatkę schodową klatka schodowa czy one są one są w pewnym obszarze takich powiedzmy historii miejsca natomiast mnie ta historia miejsca nie zajmowała mnie nie zajmuje właśnie twórczość i ten obszar graniczny i to to było moje rozpoznanie wówczas i w trakcie tych od kilkunastu lat również narastała czy tworzyła się relacje między nami, bo to, że później rozpoczęliśmy współpracę nie było wynikiem namawiania przekonywania tylko to co było wynikiem dobrego Poznania się dach i właśnie z relacji, która powstała między nami i zaowocowała relacją twórczo w jej to jest to jest taka taki proces, który jest bardzo płynne organiczne i można powiedzieć, że naturalne jestem ciekawa co o tym, procesie myśli Hanna Rechowicz, bo dopuściła pani Janas zmagać tor i mimo wszystko to jakieś bardzo intymnej sfery, jaką jest dom pani przestrzeni pani miejsce na dużo rozmawialiśmy był niekoniecznie o sztuce i rent to też dawało dawało tym przedmiotom jakiś pijak i nie miałem jakieś czary nie on stawały się jednak też aktorami byli w treningu w zabawie nazywa to pani zabawą tak mnie nie mnie nie bardzo pasuje do mnie słowo takie potężne sztukę, ale może to jest sztuka też na staże jak najbardziej to jest sztuka, chociaż krytykiem sztuki nie jest, jeżeli aura im ważności to może nie ma też sztuki portretem w 2 jest bardzo blisko siebie radości na coś co się nazywa pasją tak po, ale to to jest po prostu taka osoba radości i takie taka satysfakcja duma, bo wiele różnych bardzo naturalna forma jakiegoś jakieś rozmowy z przedmiotami jednocześnie biorącymi udział w tej rozmowie czy zabawie jak te dzieła, o których rozmawiamy powstawały jeszcze szczegółowej porozmawiamy w drugiej części kultury osobistej moimi gośćmi są Hanna Rechowicz i Jan Smaga teraz w radiu TOK FM czas na informacje raz jeszcze dobry wieczór przed mikrofonem Marta Perchuć-Burzyńska to jest program kultura osobista moimi gośćmi są dzisiaj Hanna Rechowicz plastyczka dekoratorka projektantka i grafiki i fotograf Jan Smaga, a powodem tego spotkania jest wystawa, jaką można od pewnego czasu oglądać w Zachęcie wystawa Rechowicz Smaga koło na wystawie ponad 100 obiektów fotograficznych wykonanych wspólnie przez państwa to są zdjęcia Janas magii oprawione w ramy, które stworzyła Hanna Rechowicz jestem ciekawa jak te ramy powstawały są różne różnice te szersze węższe, a są plaże w różnych kolorach doklejony mi w różnymi przedmiotami drobiazgami jest fragment korali czy nawet noga plastikowej lalki bardzo nieoczywiste są te dekoracje w tym co dało mi ogromną przyjemność robienie ram do INFOR wnętrz, które o młodzieńcu, który nigdzie nie widziałam bo autor fotografii nie pokazał mi całe szczęście niechaj te ramy lubią się intuicyjnie czy w przeróżnych materiałów, które warto wymienić wszyscy ile lat 2 lata region realny w Browarze robiliśmy wspólnie z przeróżnych maki metali głównie, ale czasem odmalowane drzewo 10 Góra w co akurat tego dnia zainspirował mnie do zrobienia, ale do tej pory miałam ogromną przyjemność pracy i dziś nie wiem czy będę kiedykolwiek jeszcze rozmiarami i na pewno coś co robić coś z tego zostanie, a te składowe rama i obraz czy ona w jaki sposób się uzupełniają dopełniają Gręda historia jak powstawała wspólnie też do, bo pani Anna powiedziała, że nie widziała wcześniej fotografii, zanim to zrobione złożony proces, bo niektóre ramy były z fotografiami ramy i naczep do niektórych były fotografie później były tworzone same ramy i dobierane fotografii, więc to niemal 11 firmy jest brak 1 przepisu i toto to jest w zasadzie taki przepis, który nam gdzieś towarzyszył cały czas, że nie ma reguły natomiast tak jak to fotografie, które mają kształt koła i a one odchodzą od ograniczenia kadru tak samo jest odejście od ograniczenia ramy, bo to co dla wygody nazywamy ramą, bo jest przy fotografii, chociaż bardzo często fotografia gdzieś niknie w tej w tym obiekcie, który ją otacza czy jest dominujące to w następnej części tej dokumentacji, gdzie współpracowaliśmy już wspólnie było odejście od ograniczenia właśnie ramy, bo tutaj nie ma ram do do fotografii one to jest w ten sposób, że to co jest na fotografiach, czyli ta już powiedziałem materia twórcza, z której korzysta pani Hanna i jej mediom wychodzi z fotografii na obiekt nad tą rzeźbę, która nie jest dookoła i jej tak samo to co jest w tym Asam obrażony czy czy jakimś obiekcie, który jest rzeczywisty ten trend ten rzeczywisty przedmiot zaczyna się zanurzać fotografii, więc powstaje taki bardzo bardzo homogeniczne obiekt trochę podobnie do tej przestrzenie, której mówiłem wcześniej do tej granicznej przestrzeni pomiędzy sztuką i rzeczywistością i tak jak powiedziałem, która wydaje mi się, że najlepszą jej nazwą jest życie i tutaj to samo się dzieje, gdzie powstały takie cząsteczki sztuki czy tak jak pani Hania powiedziała, że z cząsteczki przyjemności radości tworzenia, ale to jest właśnie taki tak jest to są takie pierwiastki wyjęte z materii sztuki tworzą taką dokumentację tej materii i to od na wystawie w Zachęcie nasza praca jest ukazana dwojako z 1 strony to są te cząsteczki twórcze, które są rozwieszone w 1 sali to rzeźby, w których jest zarówno fotografia jaki przedmioty malarstwo, a sam Graś nie ma w zasadzie 1 formy, która nie tworzy, a w drugiej sali jest po klatkowy film, który jest znowuż dokumentacją naszej pracy ukazującą to co prawdopodobnie jest najważniejsze, czyli to tor toru w tą przyjemność i relacje między te relacje tak w, a oglądając wystawę ci słuchacze, którzy jeszcze nie byli w Zachęcie to zapewniam, że ma się nieodłączne poczuć się właśnie przenikania sztuki życia, o czym, o czym właśnie rozmawiamy i myślę, że tak w ogóle jest w domu przy lekarskiej, że nie wiadomo już jest życie matce jest sztuką i jej 0 w tym wszystkim proszę państwa tak naprawdę praktyczności jak pisał w swojej książce o pani Hannie i o Gabriela Rechowiczów Max Cegielski przymiotnik praktyczne praktyczne jest w pani ustach podobno najgorszym epitetem tak się zastanawiam, skąd ta niechęć do Top praktyczności no to jest tak samo w Czechach waży jakości nie umiem żyć, by praktyczna i nawet nie chce dziś praktyki Osową i to chyba Allenem świadczy cel ranna to nazywamy ramami bardzo taka konkretna konkretne słowo o mięso takie dosyć nie ramowy, czyli nie, ograniczając te tak naprawdę, jeżeli ktoś interesuje pani twórczością to to wszystko jest pani podobno wstanie zamienić dzieła sztuki nawet zacieki na ścianie czy odpadające ze ściany tynk tak się zastanawiam, ale chyba odpowiedź ta już padły raz w tym co mówił Jan Smaga czy dla pani przede wszystkim liczyć się efekt może jednak nie za niegroźne, że moment tworzenia, a efekt też z to jeszcze z Th dziennikarka i praktyczne wyrazisty gmach w treści, ale nie używamy słowa praktyk w UE, a nie widzieli ten efekt kojarzyć się może też ze smutkiem, że kończy się właśnie coś po tak teraz często inni słyszeli że, jaka szkoda, że w momencie jak skończy się w tajnym życie to skończy się też ta ta forma narastania tej twórczości, a może nie mylić się elementy lekkości dodawał swojej niszowej swoich pomysłów wrócę do tej praktyczna część, bo myślę, że to nie do końca jest prawda co mówi Hanna Rechowicz po to, są takie różne formy praktyczności i w ogóle słowo praktyczność być może to pytanie to to nie jest to słowo, ale nawet schody, a są co praktyczny fach, ale myślę, że Lamey zmieni pan wychowali, a co pani Hanna Hart, a na jakimś zjeżdżalni swych no właśnie myślę myślę, że jesteś tak praktyczne jak woda, która spływa ze wzgórza i 3 też jest jednak nie można nie można powiedzieć żona jest praktyczna, ale i tak gramy we wpływach w najlepszy najlepszy sposób, jaki jest możliwe to jest wydaje mi się ten sposób ten sposób życia postrzegania działania odczuwania, czyli to jest właśnie taki sposób wody spływającej ze wzgórza, gdzie nie ma lepszego jest i jest taki on on ma tez forma, która jest właściwa dla danej sytuacji dla danej osoby myślę, że tak jest tak jest właśnie Hania czy wcześniej pani słyszała takie porównanie czy to nie pierwszy raz, kiedy Jan Smaga używa dla pięknego porównania w 2 V i bardzo zjadają ich zabrano się, że jednak nie buntuje się jak woda leci z kranu niekoniecznie musi być studia i wolałabym no może to jest słowo na to, że to te rzeczy są naturalne i te rzeczy są takie właściwe, a za słowem praktyczność kryje się jednak pewnego rodzaju taka de regulacja, którą czynimy, żeby coś było wygodniejsze łatwiejsze a, a za słowem naturalnej właściwe tej tej tego majstrowania już chyba nie ma tylko to się po raz już, by dzieje Targ myślę, że to też jest taka taka cecha która, która była, która określa też naszą naszą współpracę rating nasza nasze spotkanie, że to było takie coś co jest właśnie właściwe mające po pełne sensu i pełne takiego naturalności właśnie na wolności w nic nic na efekt nieco danego Witek mimo, że to sztuka sztuka to często udawanie na właśnie Toyota kartek do toalety jest dalej od tej granicy, której wróżyć w panikę no pani zawsze powtarza, że zawsze robią co chciałam tak, że tak mi się wydawało to, czego pani chce dziś takie, jakie działanie się jeszcze panie masz na dziś bawi mnie w pracę z moją prawnuczkę i co takiemu dziecku, które ma 5 lat przychodzi do głowy jak widzimy materię, jakiej jak jakąś nieznaną jej jakąś piankę czy ci, z którymi może robić co chce ich cel, by jednak znacznie tak zupełnie inne wyobrażenie o świecie niższy niż człowiek, który w czystą materią weźcie się bawi w swoje kilkadziesiąt lat w w Brukseli pomyślałem jeszcze pewnie nie zastanawiając się nad państwa współpracę, że dla artysty taki moment kiedy, kiedy widzi fotografię swojego otoczenia swojego miejsca, kiedy czujesz, że ktoś czerpie z niego w taki sposób powiedziałabym dość dosłowne atest taki moment, kiedy artysta czuje się spełniony, bo oni nigdy chyba nigdy taka nadzieja, a indeksy pomyślałam też, że nawet ci słuchacze którzy, słysząc dzisiaj panią być może po raz pierwszy szczególnie ci z Warszawy za chwilę sobie uświadomią że, że słynne dekorację domu chłopa albo te w barze frykas w nieistniejącym już niestety w Supersamie to pani działać ma pani w ogóle świadomość taką, że to niezwykle mocno wpłynęła ani na postrzeganie przez nas świata po prostu w no chciałabym, żeby to działało, ale czasami nawet przekornie, ale działa od stołu co robiliśmy cyrk w tym regionom w pełnym jak przechodzą obojętnie koło tego co chcą włożyłem jednak masę emocji to nie lubię tego jestem przekonany, że państwo nie przejdą obojętni ich obok zachęty, bo właśnie tam wystawa prac Hanny Rechowicz Janas Magier Echo Which Smaga koło zapraszam wszystkich do zachęty, a państwo bardzo dziękuję za to spotkanie w barze Jaś dziękuje za takie miłe spotkanie dziękujemy Marta Perchuć-Burzyńska do usłyszenia proszę państwa w kulturze osobistej już jutro, a teraz czas na informacje w radiu Zwiń «

PODCASTY AUDYCJI: KULTURA OSOBISTA

Więcej podcastów tej audycji

REKLAMA

POPULARNE

REKLAMA

DOSTĘP PREMIUM

Podcasty TOK FM oraz internetowe radio TOK+Muzyka teraz 40% taniej. Wybierz pakiet Standardowy i słuchaj gdziekolwiek jesteś

KUP TERAZ

SERWIS INFORMACYJNY

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA