REKLAMA

Czy rządowy program „posiłek w szkole i w domu” jest potrzebny?

Data emisji:
2019-02-07 13:00
Audycja:
Połączenie
Prowadzący:
Czas trwania:
25:09 min.
Udostępnij:

"W tym programie nie ma żadnego nowego rozwiązania. To nie jest program dla wszystkich dzieci, on jest skierowany do osób, które mają trudną sytuację materialną" - mówiła dr Katarzyna Górniak

AUTOMATYCZNA TRANSKRYPCJA PODCASTU

w 136 Jakub Janiszewski przy mikrofonie ze mną w studiu gości Iga Kazimierczyk z przestrzeni dla edukacji dzień dobry dzień dobry i dr Katarzyna Górniak socjolożka z wydziału administracji nauk społecznych Politechniki warszawskiej dzień dobry dobry będziemy rozmawiać o projekcie rządowym projekcie zatytułowanym posiłek w szkole i w domu to jest w zasadzie program dożywiania dzieci tak można powiedzieć bardzo ogólnikowo stąd ożywienie to jest ciekawa sprawa, bo to jest taka Rozwiń » rzecz, która co jakiś czas wypływała za sprawą rozmaitych np. raportów organizacji pozarządowych kiedyś mieliśmy taki słynny raport organizacji Maciuś wielka zadyma była z tym raportem cały rząd się prawie, że obraził NATO organizacji potem się okazało, że badanie zostało zrobione dla tej organizacji został przygotowany solidnie natomiast raport napisał ktoś, kto nie bardzo umiał czytać co w tym dniu w badaniu rzeczywiście wyszło i przestrzelił z liczbami tak dobrą sprawę to my nie wiemy ile tych dzieci powinno być dożywianych jak to należałoby zorganizować rocznie po drugie to wie, że należałoby to zorganizować w oparciu o szkoły w pasie obok najbezpieczniej dzieci jadły w szkole i już prawda zasadzić trochę ten projekt rządowy z tego założenia wychodzić czytają bardzo przyzwoitego prostego oczywistego, która z pań jest nowość jak pierwsza była młodsza od rzeczy ogarnąć rozumem górny, a mianowicie tunel rozmawiałyśmy z panią była świeczka, że ten program rządowy posiłek w szkole w domu nie jest niczym nowatorskim odkrywczym absolutnie nie jest nic nowego tam są dziś już są nowe to są takie 3 elementy natomiast taki program był on funkcjonuje bodajże od 2006 roku uchwalany jest na ile ślad na 57 w zależności od odczytów akurat okresu notabene w programach powinien funkcjonować do 2020 roku ten ostatni został skrócony przez 2 lata nie wiadomo dlaczego tak, jakby nic nie podano powodów powody oczywiście mogą być 2 albo zabrakło pieniędzy na finansowanie tego programu chronienie niani Gnieźnie nie wierzy w to również drugi powód jest polityczne tak, żeby zrobić wziąłem zdjęcie odnaleźli go uruchomić odnowa w nowej oprawie jest jakby treści de facto nie zmienia, ale zmienia się tylko nazwa zmienia się taki element nazwać bardzo marketingowa bardzo ładna gra bardzo dobrze przygotowany ten program jest ładnie napisane podzielony na 3 moduły jest bardzo jest bardzo przejrzysty do miasta nie zmienia się zasada konkursowa nie zmienia się dofinansowanie, ale generalnie nie zmienia się w kwotach kończy też mam pewne wątpliwości czy kwota, która jest podana jest faktycznie tą kwotą, w którą rząd wcale nie chce wydać, ale nie zmienia się grupa docelowa poprzednie programy były skierowane do dzieci młodzieży i innych osób które, jakby nie są w stanie sam sobie poradzić w życiu, czyli przede wszystkim osób niepełnosprawnych osób osób starszych jest naprawdę nie zmienia się nic zmieniać się tylko jak mówi nazwa zmienia się wyeksponowania dowozu i zmienia się ten element rewitalizacji stołówek to jest dosyć kontrowersyjna i punkt to jest jakby taki element znów tak, a poza tym naprawdę jest po staremu, więc mamy stary płaszcz tylko za wniesiony do pralni w odnowione wyczyszczone i kolor bordowy stał się kolorem czerwonym, a poza tym w treści stosunku w tym morzu uzupełniają mówi to wypowiedź no to w noże umiał się zmieni rzeczywiście bardzo pani doktor w Mrzeżynie zmieniły się w zasadzie nic, bo rzeczywiście krzyczy tata mnie to tekst tekst obu dokumentów tych uchwał to uchwała rady ministrów to one są tak naprawdę dokładnie taki sam ten problem rzeczywiście został skończony rok wcześnie, żeby zacząć nowy program i fantastycznie obwieścić, że oto teraz rozwiązujemy problem niedożywienia dzieci w szkołach tę wypowiedź pani minister Anny Zalewskiej 2000 siedemnastego roku podtrzymujemy nasze deklaracje w 2001 . wieku rzeczą oczywistą drużynie oprócz nauki musi także mieć możliwość spożywania przynajmniej 1 ciepłego posiłku niezbędnego do prawidłowego funkcjonowania tak jest w większości krajów świata tak jest w większości krajów świata, ale znowu nie będzie tak tutaj to znaczy to, o czym rozmawiał zresztą poza tonowy zmieszczą się wymieniły się z takim 1 zdaniem, że nie ma o czym rozmawiać znaczy żadna zmiana to nie zaszło poza wydzielenie tych 40  000 000 na doposażenie stołówek jadalni i tak jak pan redaktor na wstępie zauważono tak naprawdę nie wiemy, jaka jest, jaka jest skala tego nie wie tego nie wiemy jak i ile dzieci powinny dostawać posiłki, ale oczywiście w większości cywilizowanych krajów jest tak, że uczniowie mają te posiłki rzeczywiście finalny jest jedynym takim krajem, który one są przymusowo wysłać maila dla wszystkich także kraje skandynawskie rzeczywiście te lata posiłki te posiłki w bardzo łatwy sposób udostępniają dzieciom i młodzieży wszystkim nie zmieni się absolutnie polską wołowiną ostatnio się okazało ma wzrosnąć o tych i to jeszcze wam 1 rzecz przy umów posiada dlatego tak nie zrozumiał ten rejwach, który był we wtorek tak czy idealnym, a jej prasowa konferencja prasowa z 2 ministrami z premierem, jakby to było w ogóle odkrycie świata to znaczy odkrycie świata faktycznie dla na skalę Polski było 500 plus był program wyprawki szkolnej, ale jest program mama plus, czyli te renty emerytury dla kobiet, które mają 4 dzieci nie wypracowały własne emerytury to są nowe rozwiązania natomiast tutaj nie ma absolutnie żadnego rozwiązania bardzo mylące jest podawanie przez zarówno pana premiera Morawieckiego, jaki przez panią minister pracy PIP tra minister rodziny pracy i polityki społecznej, że to jest program skierowany do wszystkich dzieci to nie jest program skierowany do wszystkich dzieci to jest program skierowany dla UE do osób, które mają trudną sytuację materialną w alei, więc to jest trochę mydlenie tak i wprowadzanie do takiego błędnego myślenia, że tutaj właśnie zmieniamy robimy teraz program dla wszystkich dzieci absolutnie nie to są progi dochodowe dokładnie takie same jak, więc rząd tak jak było 150 % progu dochodowego, czyli taki próg interwencji socjalnej lub mniej jest określony w rozporządzeniu ministra Otóż nic Otóż nic nie zmienia to co się zmieniło to zmieniła się nim, choć liczba określająca było ilu osób ten program powinien dotrzeć ten poprzedni czy ten, który został przerwany powinien dotrzeć do około 2  000 000 ton do 1 000  200, czyli założenie takie, że skala ubóstwa się zmniejszyła, a zatem też ta grupa docelowa, która mogłaby z tego programu skorzysta będzie mniejsza, ale skąd wzięto to 1 000  200 nie mam zielonego pojęcia skala ubóstwa zmniejszyła tak skoro ubóstwo się zmniejsza to pokazują badania GUS-u co roku jest coraz mniejszą skalę ubóstwa relatywnego skrajnego inni ustawowego, czyli tych osób, które są uprawnione do pomocy do zasiłków z ośrodków pomocy pomocy społecznej ostatnio bardzo się zmniejszyła skalę ubóstwa wśród dzieci to jest tak teraz jest na poziomie około 5 %, ale nurtów w futro powierzono dzięki programowi 500500 plus to tutaj nie ma absolutnie żadnych wątpliwości, ale zmniejszył się drzewko bezrobocie, więc będzie się zmniejszać bezrobocie radykalnie się zmniejszyło w Polsce jest automatycznie będzie się zmniejszała skala, ale skala ubóstwa co nie oznacza, że nie ma osób, które są potrzebująca takiej nie ma dzieci, które były niedożywione fikcyjnych hasło nie ma dzieci, które były niedożywione i PSL, choć umówiony z absolutnie to związek właśnie chcę powiedzieć prezes początku nie wiemy co jest wyraźnie ujemna Lloyda nie wiemy, ale możemy założyć, że ci, którzy doświadczają ubóstwa ci, którzy żyją w sferze ubóstwa w jakim sensie mają problemy z dożywianiem macierzy z zaspokajaniem swoich podstawowych potrzeb biologicznych taką odpowiedź, ale zasoby jak rozumiem jasno powiedzieć, że ten problem rozwiązuje właśnie tego podstawowego dylematu, czyli czy są takie osoby, które się nie łapią jakieś formy pomocy, a jej, bo potrzebowałem tego dalej nie wiemy czy to jest przedłużenie tej polskiej niewiedzy przeszczepiania takich ludzi, którzy nam z tego systemu socjalnego nie takich znowu Szczodrego nie przesadzajmy wypadają tezę, że to jest kłopot tak to jest kłopot tak rzeczywiście nie wiemy i toczą w tej chwili rozmawiamy z Mouton wielki rządowy program ma zrobione metodą kopiuj-wklej tego problemu nie rozwiązuje natomiast pani doktor dziwiła się dlaczego, dlaczego o tym, było to ogłoszone z taką wielką pompą konferencja prasowa i wielka wielka zapowiedź tego, że oto teraz ten problem niedożywionych dzieci nagle zniknie nowy powód, dla którego widzieliśmy ten spektakl we wszystkich możliwych mediach jest bardzo prosty pani minister Anna Zalewska ma gigantyczny ogromny po niewyobrażalnie wielki problem ze szkolnictwem zaświadczeń i nauczycielami w nią, dlatego że razem z miną wybory, chociaż docenta ja mam problem z byłym mężu pani marszałek ta w archiwach problem pasją problem zdjęła z 2 wieżami w ale pani minister Zalewska ma ogromny narastający problem dotyczy w zasadzie początku swojej swojej kadencji z protestami nauczycieli teraz wygląda naprawdę bardzo poważnie, dlatego że, o ile gulasz z osobą oficjalnie słowo dogadują o tyle doły związkowcy i nauczyć się dogadują się fantastycznie, więc czekamy na wielki proces w oświacie wręcz zaskakująco dobra gra Warta co się dzieje oddolnie to się dzieje w zasadzie sami tak dokładnie tak się nigdy nie działało dokładnie tak dzieje się bez związków zawodowych w znacznej mierze, więc może, więc pani minister sprytnie przesunęła teraz uwagę i zamiast o problemie z brakiem nauczycieli, bo rzeczywiście bezrobocie spada, więc praca nauczyciela już nic ciepłą bezpieczną posadą w wielu miejscach nauczyciele masowo odchodzą z zawodu w el szykuje nam się gigantyczna katastrofa podwójnego rocznika, więc robimy wrzutkę na temat ciepłych posiłków i tego, że problem ten akurat ten problem właśnie został rozwiązany już teraz świat będzie piękniejszy lepszy będziemy budować stołówki ptak, który parę lat temu żeśmy zamykali zlikwidowali się także Zdrahal Zawiszę na tym stwierdzeniu, że posada nauczyciela przestaje być ciepło postaw wśród takiego jak kiedyś była oby cudze dzieci uczył to informacja wrócimy do tematu 13161322 Jakub Janiszewski przy mikrofonie ze mną w studiu Iga Kazimierczyk i Katarzyna Górniak rozmawiamy o programie, który został uruchomiony z wielką pompą posiłek w szkole w domu, choć de facto jest programem, który już znamy i niewiele się tutaj zmieniło się nic się nie zmieniła, ale 1 rzecz jest mowa, czyli to mnie odnawianie i rewitalizacja rewitalizacja stawów, dlaczego to budzi kontrowersje wypowiedział się informacjami z kontrowersyjnym potężny in, dlatego że parę lat temu jak szkoły przychodziły na własny rachunek ekonomiczny to podejmowały decyzje, ale jak zarządzać tymi pieniędzmi, które dostają jakoś im z tego rachunku wyszło, że te spółki są dla nich nieopłacalne jeśli dobrze pamiętam 50 % szkół obecnie nie ma stołówek w, czyli korzysta, ale jeśli prowadzi działania o charakterze dożywiania w tym internetu korzysta z cateringu zewnętrznego bank, ale no i teraz jakby trochę zawracanie kijem Wisłę tak to znaczy mówimy tym szkołom, a zrewitalizować wybudujcie zaadaptuje się budynki na tę na te stołówki przywrócimy sutannę ten stan który, który był kiedyś wydają się, że ci, którzy za rządzą miastem albo rządzą szkołą umieją liczyć banki, ale jakoś im wychodzi, że nie będzie dla nich opłacalne pytanie ile mi na ile szkół, które prowadzi stołówki korzysta z tego programu też trzeba pamiętać, że to pieniądze są na właśnie rewitalizację readaptacji wybudowanie wyposażenie, ale utrzymanie już niech czyni szkoła dostanie na zbudowanie, ale potem musi sama właśnie widok dokonywać renowacji utrzymywać się kupować ten sprzęt, który się, kto się zużywa bestii betclic pytanie, skąd na to szkoły wezmą pieniądze pamiętajmy też, że większość gmin jest zadłużona, a więc wydaje się to na ostatnie wydatki, które gminy będą ponosić ale, ponieważ faktycznie tutaj też zgadzam się z panią co mam co pani mówiła przed przerwą, że minister Zalewska próbuje troszeczkę przysłonić swoje kłopoty, ale akurat problem niedożywienia nie jest jakimś wielkim problemem taki to nie jest pierwszoplanowe problem tym się wszyscy zajmują i wszyscy się na nim puch pochylają roczną jest bagatelizowany marginalizowane są takie badania prof. Tyrowicz z paru lat 3 inne, które pokazała, że szkoły kompletnie nie interesują się problem niedożywienia, spychając na okresy i mają to wnoszę tak jakby inni uważają, że to nie jest ich problem, dlatego że ze swojej funkcji socjalnej nie są nie są rozliczane rozliczane są z wyników w nauce, które osiągają ich uczniowie oraz tego czy dzieci są ożywione czy nie nie Nikisz jak mnie właśnie rozlicza VAT i mówić to dobrze czy przy Cieśla, żeby w takim sensie z punktu widzenia wyłącznie ekonomicznego, bo ja też mówiło, w jakich aspektach społecznych wydaje mi się, że z tymi spółkami to jest szlakiem przez strzelania także rynek będzie zainteresowanie tak, ale wydaje się, że fakt, że szkoły mają większe problemy z miejscami do nauki niż został w Kamieniu trenować skoro mówimy o zainteresowaniu zaś warto powiedzieć, jakie to są kwoty na ZUS na adaptację i na na odświeżenie dali do Sopotu do 25  000 dół wyznała w ich na takie zbudowanie od c od pkt 0 z 80  000 zloty w wyposażenie kuchni od poziomu 0 za 80  000 jest słabo możliwa w PS 160  000 również, bo to oczywiście musi być też wkład własny na poziomie na poziomie 20 %, więc kwota 100  000 w Elblągu w zupełności nie oni nie wystarczy na to, żeby rząd to pomieszczenie to pomieszczenie przygotować 2 i rzeczywiście szkoły w tej chwili toczą też mówiliśmy przed przerwą w mają dramatyczny problem z tym szkoły szkoły mówi o szkołach szkołach głównie w tej chwili liceach, ale też w szkołach podstawowych dramatyczny problem z infrastrukturą do prowadzenia zajęć lekcyjnych, dlatego że w związku z reformą edukacji dostaliśmy w podstawówkach 2 roczniki ekstra w Werbkowicach dostaniemy podwójny rocznik, czyli uczniów, którzy uczą się 2 różnymi podstawami programowymi jedni wolność i 3 letnim torem, a drudzy czteroletnim torami są to absolutnie pilne wydatki i w tej chwili samorządy dwoją się i Troją w jaki sposób tych uczniów upchnąć, bo to jest jak najbardziej niestety zasadne słowo w jaki sposób ich upchnąć w liceach i prawdopodobnie pani dr Showtime zastanawiać nad tym, jaki będzie zainteresowanie tym programem w holu niestety może być niestety może być mizerna, dlatego że szkołę w tej chwili zupełnie inne wydatki też szczęście, bo buduje wizytówkę, żeby tam uczyć albo ich, chyba że tak uważają ŻUŻEL, żeby użyć środków do tego, żeby sprytnie wykorzystać na dofinansowanie kolejnych przestrzeni dydaktycznych sal dydaktycznych świetny pomysł ja słyszałam, że boom będziemy budowali stołówka, do której to osoby starsze będą przychodziły osoby starsze są już uwzględnione w tym programie my tu rozmawiamy głównie o szkołach o dzieciach młodzieży natomiast jest też program, który skierowany do osób starszych niepełnosprawnych czy właśnie nieradzących sobie w życiu w życiu codziennym, więc testów miały już takimi cieszmy się ugiął się takimi centrami integracji młodzieży z osobami z osobami starszymi w szkole zmagającej się z podwójnym rocznikiem już tak szkole zmaga się z podwójnym rocznikiem innymi problemami wychowawczymi, ale tak wracając jeszcze do podstawowego problemu czy tego, który tutaj łatwo udało się nam nazywać to znaczy, że w zasadzie nie znamy tej skali nie wiem jak to jest z tym niedożywieniem, dlaczego waszym mogli się to tak przedłuża, dlaczego to tak jest, że my mu to nas naprawdę nie obchodzi ja rozumiem, że skoro mają inne zadania, ale nie tylko szkoły są w tym kraju prawda są jeszcze, że takie instytucje jak niema opieka społeczna prawda są normalną społeczność to przepraszam są pewne zobowiązania wobec można powiedzieć społeczeństwo i czemu tak jest to się idealnie pomija ten właśnie aspektu w sumie nie jest trudne do rozwiązania to też pewnie nie będą wielkie liczby, że jest w ogóle mamy do czynienia z tematem niedożywienia dzieci na niedożywienie bunt mówimy oczywiście o niedożywienie, które wynikała w sytuacji ubóstwa tak nie mówimy o niedożywienie, które wynika ze złych nawyków żywieniowych, a pewno, dlatego że się pomija i bagatelizuje problem ubóstwa, że on, jakby pojawia się jak Królik z kapelusza w trudnych momentach było właśnie taką kartą, którą można wyciągnąć można coś ją załatwić natomiast takim codziennym w systematycznym regularnym funkcjonowaniu społecznym jest nie jest istotne, by samorządy ubóstwo traktują jako problem naprawdę tego rządu prawa czy to jest dla nich kwestia ubóstwa funkcjonowania ośrodków pomocy społecznej jest czymś co na co muszą ponosić koszty ani nie mają żadnych żadnych korzyści bank niby nic się to nie przynosi wybudowanie drogi nawet dojrzewała już szkoły pomnika o 2 najlepiej przynosi chwałę bank natomiast prowadzenia akcji dożywiania albo zakupu podręczników co gminy mogą robić tak Bóg jakichkolwiek takich działań o charakterze socjalnym nie przynosi żadnej chwały wręcz odwrotnie znosi krytykę, że te pieniądze są marnotrawione tabunów od osoby ubogie i taktu zmarnują takiej tak to nie będą tego tak wykorzystywał jak powinny wykorzystywać je wydają się, że problem niedożywienia wśród dzieci to jak jest traktowany jest pochodną tego jak w ogóle traktowane postrzegane jest jest ubóstwo natomiast jeszcze problem niedożywienia jest taki problem rząd jest bardzo trudno mierzalne tak, bo co to jest niedożywienie, kiedy się prawie zawsze znam czy to jest jeśli 3 miesiące czy 6 miesięcy czy 9 miesięcy, ale czy niedożywione dziecko, które nie tylko obiadu czy niedożywione dziecko, które nie tylko mięsa bank takie są badania były parę lat temu winnice jak mierzyć ubóstwo tam były takie pytania czy dziecko je codziennie owoce warzywa i czy codziennie zjada posiłek, w którym jest właśnie mięsem biegowo zamiennik jeśli nie tak w domu mam mam będziemy mieli do czynienia z niedożywienia, a ona, ale to są takie bardzo subiektywne i jak blok i wysoki problem trudny do wskaźników maniery studentów z badań dlatego też nie wiemy, jaka skala tego tygodnia do ożywienia, o ile ubóstwo możemy ująć w kategoriach materialnych o tyle niedożywienia no to jest jakby to jest trudna, ale rozumiem, że to co tutaj się nam się w zasadzie dziś rysuje to taki obraz pilnie uczy polskiego społeczeństwa czy polskich rządzących jak w gruncie rzeczy straszliwie nie Solidarnych, bo nawet, jeżeli powiemy sobie, że ubóstwo w Polsce nie jest problemem nadrzędnym i maleje to i tak fakt, że gdzieś to jest niedoszacowane niewyobrażalne nie przeanalizowane jakość powinna zawstydzić ani zawstydza mnie zawstydza nas od 30 lat to właśnie ja muszę jeszcze ten prom, którym państwo rozmawiacie pożyczką taksówką w złotej byli i jeszcze raz do wypowiedzi pani minister Zaleski 2300 siedemnastego roku do tego wino zwraca uwagę na bardzo istotną rzecz cytuje zdrowe systematyczne jedzenie jest 1 z najważniejszych czynników warunkujących prawidłowy rozwój psychofizyczny dzieci uczeń musi mieć w szkole miejsca i czas na zjedzenie pełnowartościowego posiłku to jest absolutna prawda pierwsza, że zgadzam się z panią minister Zalewską z obiektywne standardy są absolutnie i w pełni zgadzam z tą z tą wypowiedzią tylko niestety tu taki zwrot prawidłowy rozwój psychofizyczny dzieci niestety nasza szkoła instytucja, jaką mamy i ten system, który w, którym funkcjonują placówki no no niestety działa także systemowo ignorujemy w ogóle sfera rozwoju psychofizycznego i sfera rozwoju emocjonalnego wszystko przez to rozumieć to my nie dbamy o potrzeby fizyczne, ale i psychiczne dzieci w szkołach systemowo w BOR nie, dlatego że nauczyciele się to nie martw się po dumpingowych mówimy oczywiście o tym, pani doktor powiedział o tym, że szkoła nie jest rozliczana z tego, bo rzeczywiście tak jest nie jest rozliczana z tego, że w oczy monitoruje toczy uczeń potrzebuje takiego dodatkowego dożywiania czy leczenie nie jest przedmiotem kontroli kuratorzy innej natomiast ta nauczyciele na pewno, gdy w większości no cóż ludźmi, więc jeśli widzą, że dzieje się komuś krzywda to też pewnych sprawach to sporo interweniował też zupełnie inny obszar natomiast my systemowo po prostu ignorujemy dobrostan fizyczny i dobrostan psychiczny dzieci nie jest też taka rzecz, którą zafundowano minister Zalewska, dlatego że pomówił bardzo dużo fińskiej szkole Otóż tam się dużo dzieci ruszają duże tworzą dużo rzeźbią dużo się brudzą w UE nasza szkoła jest systemowo bardzo daleko od takiego modelu, gdzie dzieciaki po prostu nie mają jak położyć poruszać się i zjeść za kogoś do przerwy też są krótkie, więc buty jest bardzo złożony problem z 1 strony jest to, o czym państwo mówiliście ten taki stan taki ogólny brak Solidarności rosły trochę mało obchodzi, a z drugiej strony w szkole naprawdę nie mamy przestrzeń niezależnie od tego czy ktoś jest dobry czy zły, bo ja wierzę w to ludzie są dobrzy nauczyciele mają do nas bardzo bujne pracują w szkołach robią to zatem marne pieniądze turbo, który bardzo dużo teraz publicznie mówimy, ale Polska szkoła systemowo jest stworzona do tego, żeby tego typu rzeczy po prostu ignorować odpowiedziała no ja rozumiem, że to jest po prostu przedłużenie, jakiego systemu g co, do którego już dobrze wiemy, że mnie nie działa zacznie robić tego co powinien, ale się go trzymamy zamiast tego prowadzimy ton to jest ta rozmowa, którą często tutaj toczymy zamiast tego prowadzimy sporo to czy Toma być 3 klasy podstawówki stąd 5 klas 36 klas + 334 klasy liceum jakoś inaczej wszystko jedno z nas marzy o tym co się w tych klasach łodziach sięga zaś rozwiązujemy pozorne problemy bardzo dużo na nich skupiamy uwagę na myśli dotykamy istoty istoty tego w jaki sposób ten system jest organizowany jest rozmowa o szkole też o problemie niedożywienia, którą tutaj najwięcej ma do powiedzenia pani doktor był powód jest też fakt, iż ta pozorność rozwiązania problemu niedożywienia czy te programy rozwiązują pozornie wyższego dobra dobra dobra określenia ja natomiast nie chciałbym, żeby nocleg kierowali się sercem na punkcie, żeby jakiś rozsądkiem się kierowali i mieli pewne procedury tak mieli pewne zasady, które będę działał jak automaty, bo tam, gdzie mamy do czynienia z sercem, które bardzo ważnym dniu chętnych i PFRON na gali w swym programie tak jakby go mieć dziś nie mieć oczywiście to tu mamy taką arbitralność decyzji a kiedy nauczyciel ma drugi ma trochę mniej tego serca, więc nie zauważyli mnie nie poinformuje nie zgłosiła będzie wymagał dawka takich samych wyników nauczania tak o 3 dzieci, które mają zupełnie różne sytuacje na sytuację życiową w światowym jak to w ogóle jest zwolenniczką procedur w przypadku umowy i takiego jak był wspólnie Ania także być nauczyciele wiedzieli co mają co mają one w sytuacjach danych sytuacjach robić w, a ja też myślę, że to, o czym i domów zniszczyli 8, jakby tak jest zauważenie kim jest istota, która do szkoły trafia to też nie wymaga w sumie z serca to wymaga właściwych procedur w pewnym sensie taka współpraca z kimś kogo potrzeby chcemy dostrzegać to też jest w proceduralnych dlatego nie trzeba od razu nazywać jakąś wyborczą w ciszy i ruszyliśmy 1 na gzymsie niezwykle istotnego jak mówimy o dożywianiu dzieci przyjętych dzieci z rodziny doświadczających ubóstwa, a mianowicie o tym, właśnie jak to dożywianie jest przeprowadzany jest organizowane na tym w szkole czy na tym podstawowym poziomie, bo program i szukaj wiatru to nawet w nie czepiam się programu tak rząd daje pieniądze wynika to z ustawy samorządom i teraz pytanie co to samorządy robią jak i jakby w co z tych pieniędzy, które są przekazywane wynika tak, czyli wielokrotnie było mówione o tym, wykluczającym dożywianie trafią one o tym, właśnie stygmaty żyjący w wykluczaniu, ale o tym, że są 2 różne posiłki dla dzieci, które płacą i które nie płacą duże te posiłki są jedzone w 2 różnych pomieszczeniach, tak więc jak też dobrze byłoby, żeby na takim poziomie wdrożeniowe tak właśnie były pewne zasady dlatego ja jestem zwolenniczką rozwiązania fińskiego, czyli mamy charakter zaopatrzeniowy świadczenia usługi ona skierowana do wszystkich jeśli mówimy o jakości tych posiłków w schronisku jest przeciwnikiem rozwiązań fińskich Lahti miliard euro nie jest bardzo wiele osób przeciwnych to już temat wojny z dość arogancji to dziękuję bardzo Iga Kazimierczyk przestrzeń dla edukacji dr Katarzyna Górniak wydział administracji nauk społecznych Politechniki warszawskiej 1333 za chwilę Zwiń «

PODCASTY AUDYCJI: POŁĄCZENIE

Więcej podcastów tej audycji

POPULARNE

DOSTĘP PREMIUM

Zabierz TOK FM na wyjazd - teraz 30% rabatu na każdy z pakietów Premium. Słuchaj TOK FM gdzie chcesz i kiedy chcesz!

KUP TERAZ

SERWIS INFORMACYJNY

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA
Przedłuż dostęp Premium taniej!