REKLAMA

Czy raport NIK wpłynie na politykę transportową w Polsce?

Data emisji:
2019-02-07 17:20
Audycja:
Analizy
Prowadzący:
Czas trwania:
27:09 min.
Udostępnij:

AUTOMATYCZNA TRANSKRYPCJA PODCASTU

kondycja analizy Agata Kowalska przy mikrofonie najpier w zapowiem drugą część analiz wczoraj w programie rozmawialiśmy z Piotrem Szumlewiczem związkowcem, który został wyrzucony z OPZZ dzisiaj w wysłuchamy drugiej strony Michał Lewandowski z OPZZ Konfederacja pracy będzie w państwach moim gościem po godzinie osiemnastej przyjrzymy się temu w co dotyczy bezpośrednio postać Piotra Ikonowicza, ale mam nadzieję, że też chwile porozmawiamy o tym jakie powinny być związki Rozwiń » 2001 . wieku w Polsce w to po osiemnastej, a teraz przenosimy się do Krakowa, gdzie w studiu Radia TOK FM jest Bartosz Piłat z krakowskiego zarządu transportu Miejskiego dobry wieczór dobry wieczór publicznego publicznego ciągle zmieniać nazwy co tam się dzieje był z ZIKiT teraz jest ZTL KE za chwilę pewnie znów będzie nowa nazwa, więc przepraszam za pomyłkę w mnie nie będzie to zła organizacja, która z grubsza mówiąc miała gigantyczna jednostka, jaką muzyki podzielić na takim bardziej zadaniowej i usprawnić ich pracy w mój błąd przepraszam słyszał do kolejnej zmiany nie nie będziemy na dzień powstania tego błędu w ich, gdy spotkaliśmy się do tego, że cały czas zastanawiam się rozmyśla nad danymi, które niedawno przypomniał i poszerzył w NIK, czyli Najwyższa Izba Kontroli zorganizowano w Warszawie konferencja i m. in. prezes Krzysztof Kwiatkowski przypomniał dane z 2011 roku w planach mówił o tym, że zbadano poziom smogu w Warszawie, a właściwie jego w c w skład i okazało się, że aż 63 % Warszawskiego smogu to smok komunikacyjny, za które odpowiadają poruszające się tutaj pojazdy w i prezes Najwyższej Izby Kontroli alarmował, że od tego czasu w stolicy przybyło aut zatem a tym bardziej tutaj należy mieć na uwadze zmiany w polityce transportowej w myśmy oceny plany w Polity zmian w polityce transportowej pytali w radiu TOK FM wiceprezydenta Warszawy odpowiedzialnego za transport posłuchajmy co odpowiedział nie chcę dyskutować z tymi liczbami różne statystyki są one się słyszy nie mamy innej niż inne niż ta dotycząca tego składu smogu w Warszawie od niedawna, a może nawet dzisiaj byłem przekonany, że smok warszawskiej to głównie problemem tego co potocznie nazywamy go ciuchami, a znacznie mniejszym stopniu problem doskonale rozumiem, że tak sobie opowiadano natomiast to są twarde dane przy badania przeprowadzone przez Politechnikę warszawską m. in. dotyczące tego co jest w warszawskim smogu on składał w 63 % z tyłów powodowanych przez samochody dla uproszczenia uwagi przyjmijmy, że tak właśnie jest w tak mówi odpowiedzialny za transport wiceprezydent Warszawy Robert Soszyński w pomyślałam, że zajrzymy do Krakowa z wręczeniem się czy tam możesz dotarły od 2011 roku dane w Najwyższej Izby Kontroli słyszał pan wcześniej od tych badaniach w tak absolutnie wielokrotnie też pisałem, że w części Krakowa w nieszczęściu, jakim są zanieczyszczenia powietrza jest to, że rzeczywiście w Krakowie i źródłami dominującymi były jednak wciąż są domowe kotły nasze wewnętrzne w Krakowie są już właściwie zlikwidowany został 1 z 4000 w tym momencie każdy znajdzie w nieszczęściu proszę wyjaśnić dlaczego, bo mamy gorzej tu w Warszawie i znacznie trudniej nam, że trzeba zlikwidować PiS jest prostota to znaczy trzeba zidentyfikować GT kotły są to wymyślić dobry sposób na dostarczenie alternatywnego czystego źródła ciepła to w miastach takich dużych miastach Kraków generalnie nie jest problemem albo mamy sieć ciepłowniczą albo sieć gazową i ta idea za pomocą dotacji unijnych zresztą inne są rozbudowywane i dzięki temu właściwie przewidywalnym kilkuletnim okresie jesteśmy w stanie zlikwidować to główne dla Krakowa źródło zanika już wiecie, że w menu smok z kotłów to jest podstawowy problem Krakowa jeśli chodzi o smogu na m. in . na podstawie badań wykonywanych w 2012 trzynastym roku m. in . na podstawie bieżących wskaźników, które się rozbierają stację w Krakowie, bo bym tak generalnie nawet nie chciała być specjalnie ekspertem, żeby wiedzieć co wpływa ono poziom zanieczyszczenia powietrza i jeżeli widzimy dominację męża, a pirenu w powietrzu to właściwie mamy cechę charakterystyczną dla pyłu osiąga zanieczyszczeń pochodzących z domowych kotłów mieliśmy przewagę, ale tlenków azotu o nocą możemy być jakoś tam pewni, że tutaj istotnym czynnikiem jest obecność samochodów, ale pan mówi nie trzeba być wielkim ekspertem w dół to już uznana za przy tym, gdy do mnie do wiceprezydenta Warszawy natomiast problem jest badaniem dna nawet na tej konferencji Najwyższej Izby Kontroli eksperci wskazywali, że stacje pomiarowe raz, bo tylko jest w Polsce 11 Jeślinie maleć 12 stacji wychwytujące tlenki azotu nie wiem, jaki jest benzo Alfa Iranem w związku z tym pytanie jak to jest w Krakowie, skąd wiadomo, że te dane są rzetelne wiarygodne w klimacie stacji oferujących różnice między smogiem skoczków smogiem komunikacyjnym nie ma takich specjalnych stacji to znaczy w 1 przynajmniej 3 krakowskie SLD przykrego 3 krakowskie stacje badają poziom zanieczyszczenia powietrza tlenkami azotu aż 3 noce z dnia lepiej niż w całej Polsce razem wzięte w Koninie to znaczy ja myślę, że te 12 stacji, które badają poziom no i psów w całym kraju to jest jednak nie dziwne nam sytuacja na złość każda duża stacja takie zanieczyszczenie bada być może być może w raporcie NIK, by na tej konferencji jakoś się na uwagi być może w raporcie NIK chodziło o stacji, które na bieżąco podają do sieci krzyczy czy do gruntu dochodzą kontuzje z tego co rusz dochodziło do stacji zarządzana przez generalną z wózkiem pyta radny wojewódzki Inspektorat dobrze wiesz teraz wracają do samych danych mówi pan, że zna je zna te badania jak to jest możliwa, że pan jednak niższego stopnia urzędnik w zarządzie transportu publicznego w Krakowie wie o tym, natomiast wiceprezydent stolicy nie wie czy te dane trudno nam zdobyć wciąż nas za mało upowszechniony, a może po prostu nie są wiarygodne znaczy hejt jest tym suchym człowiekiem tutaj niestety, dlatego że jest tym zajmują bardzo dawna jeszcze jako dziennikarz w związku z tym w Janik powieśmy zawsze w tym interesowałem, ale wydaje mi, że nie było problemem, żeby się o tym, dowiedzieć choćby dzięki tekstom, które przygotowywałem przez ładnych parę lat pojawiały się w głównych mediach na temat naprawdę nie jest nieobecny ostatnio w opinii społecznej, więc tak jestem zaskoczony tym co co słyszałem to znaczy wydawało mi się, że władze Warszawy powinny wiedzieć, że ich bardzo trudnym do rozwiązania problemem w re go tak jak powiedziałem likwidację pieców jest stosunkowo prosta, a na poprawienie polityki transportowej na bieżąco nie jest takie takie łatwe nie i wydawało mi się Warszawa powinna wiedzieć, że jej podstawowym problemem jednak jest mu komunikacyjny w mniej jest w tak wydawałoby się gorzko rozczarowany dobrze mówi pan tak kotły i wymieniamy na bieżąco problem mam zawsze zostanie rozwiązany jeśli chodzi o kotku wewnątrz Krakowa w toi w takim razie można spokojnie skupić się na drugim źródle smogu, czyli właśnie smogu komunikacyjnym przed czy Kraków, jakkolwiek mierzy się z problemem tak media wszedł taki przechwala się trochę, mówiąc że od 2013 roku na obszarze Śródmieścia w Krakowie zmniejszyliśmy liczbę przejazdów samochodów chwali tym dlatego, że to nie dotyczy całego miasta, ale jest wskaźnikiem niespotykanym, jeżeli chodzi o naszą część Europy i właśnie to robimy to znacznie zmalała liczba podróży samochodami na rzecz czegoś co znaczy 3 z nich w ogóle zmniejszył się ruch, bo w Śródmieściu opustu Zioło czy też jest Grzyb Kraków krakowianie przesiedli się do jakich innych środków transportu wszystko wskazuje na to, że przyszedł mecz ta część prawdy, która zrezygnowała z jeżdżenia autem do centrum przesiadło się na albo transport zbiorowy głównie albo na rower, bo i tutaj i tutaj obserwujemy wzrost użytkowników od 2013 roku przybyło nam prawie 3015  000 stałych użytkowników transportu zbiorowego, czyli tych, którzy kupili bilet okresowy na wszystkie linie Manny podobnie z naszych na razie szacunkowych jeszcze badań cały czas wzrasta liczba użytkowników rowerów mimo tego, że on do centrum niektórych dzielnic nie wprost jeszcze w kinie rowerem dojechać, bo brakuje mi wprost, iż Wulff powiedział po to jest fenomen w skali kraju dzieje Otóż rzeczywiście zgodzą się przyjrzeć danym niedawno Wrocław opublikował swoje z MEN badania dotyczące ruchu okazało się, że wzrosło autom radykalnie spadło jeśli chodzi o komunikację zbiorową i wzrosło też bardzo porządnie rowerom, więc co zrobiliście takiego by przytrzymać i zachęcić ludzi do przesiadania się do komunikacji publicznej w w tym może oddalony co zrobiliście, żeby zniechęcić do samochodu poznawać doszło w równolegle czy nie tak tak tutaj też równolegle, a przez lata bunt zwiększana, bo liczba kursów częstotliwość odjazdów, a on nie chce mówić, że to niema znaczenia Allen coraz nowszy taki bardziej nowoczesny tabor też jakąś formą zachęty podróż w Starym rozwalające się tramwajem czy głośnym autobusem nie jest przyjemna, więc myślę, że to ma znaczenie jednak czy mieścimy i jakoś ideowo i częstotliwość stop zwolnieniom w PRL w 21000 lat przeleżał na przemian woda znów nawiążę do moich doświadczeń tutaj stołecznych warszawski tabor i w razie jego jakości, bo częstotliwość uznawano za jedno z lepszych w Polsce rzeczywiście ta jest świetny natomiast Warszawa boryka się z takim problemem, że ludzie, którzy podróżują komunikacją zbiorową oceniam bardzo dobrze, ale ci, którzy nią nie jeżdżą oceniają ją bardzo źle i to oznacza, że ci, którzy nie jeżdżą nie przesiadają się, bo mają błędne in negatywne pojęcie o tej komunikacji, więc czy u was wystąpił ten kłopot z percepcją szczerze mówiąc nie pamiętam, bo w tym parametrze, który prowadzimy też zdaje się z pytaniem skierowane do użytkowników, ale wydaje mi się, że generalnie krakowianie w ogóle oceniają pozytywnie około 80 % niezależnie od tego czy są pasażerami transportu zbiorowego czy też nie cud to jest ważny w Krakowie n p . czym teraz mierzymy w inny to jest przede wszystkim punktualnością odjazdów mamy trasy, na których inny transport zbiorowy bardzo słabo sobie radzi, jeżeli chodzi o punktualność autobusy, bo to głównie one mają ten problem autobusy utykają razem z samochodami utykają tam, gdzie nie jesteśmy w stanie tworzyć buspasów penne, czyli tras, które pozwalają im się poruszać niezależnie od ruchu samochodowego, a więc poruszać punktualnie, bo tutaj zwrócę uwagę, że buspas i polega na tył, żeby przyspieszyć przejazd autobusu, którzy by zagwarantować punktualność go odjazdów, żeby pasażer, który pojawi się na przystanku miał pewności przekonani, że tak jak napisanej w rozkładzie tak mniej więcej wiadomo, że zasieki z kilkudziesięciu sekundowe opóźnienie czy może się zdarzyć, że tak będzie też chyba też taka najważniejsza zaleta transportu zbiorowego, która musi być jego niezawodność pod tym względem widać jak mówią mamy kanały transportowe, gdzie ta niezawodność na bardzo wysokim poziomie, ale mamy 3 takie miejsca w Krakowie streamingu od dłuższego czasu nastawiamy się co zrobić jak sobie z nimi poradzić, bo niestety nie są to łatwe, gdyż w razie jeśli chodzi o rozwiązania organizacji ruchu mieli zaraz wrócimy z rozmową i przyjrzymy się też temu drugiemu etapowi, czyli zniechęcanie do korzystania z aut warszawski wiceprezydent z Lwem wzbraniał się nie mówił, że absolutnie nie będzie się ludziom niczego ograniczać ani zabraniać zobaczymy jak radzi sobie z tą z tą sprawą Kraków Bartosz Piłat z krakowskiego zarządu transportu publicznego jest w studiu Radia TOK FM w Krakowie po informacjach wrócimy audycja analizy Agata Kowalska przy mikrofonie, a w naszym studiu w Krakowie cały czas gość pan Bartosz Piłat z krakowskiego zarządu transportu publicznego w rozmawiamy na temat skutków dla miast dla dużych miast w Polsce rewelacji, które przynoszą dodatkowe nowe badania związane ze smogiem komunikacyjnym, czyli smogiem powodowanym przez pojazdy mówi o dużych miastach, dlatego że wg Najwyższej Izby Kontroli to właśnie w dużych miastach miastach smog komunikacyjny staje się większym problemem niż smog powodowane przez niską emisję, czyli przez kod ciuchy LM tuż przed informacjami opowiada pan o tym jak Kraków był on przesadza w mieszkańców do transportu publicznego, w jakich zachęca, ale mówił pan też, że w odróżnieniu od w wielu innych miast zniechęcać do korzystania z samochodu w jaki sposób wielorakiej począwszy od zmian organizacji ruchu w ścisłym centrum w inne mówią o n p . zmieni kierunku ucha do umów, jakie można się poruszać takich ulicy albo od zamianie ruchu dwukierunkowego ruch jednokierunkowy wszystko po to, żeby utrudnić w przejazd tranzytowy przez ścisłe centrum, ale nie uniemożliwi co znaczy, żeby dojazd przejazd tam osoby, które tam mieszka albo ma realną potrzebę mieszania z centrum był możliwy natomiast, żeby zajmował trochę więcej czasu i był nieopłacalny z punktu widzenia w przyrodę tranzytowego, ale czy to działa tylko sprawia, że kierowcy dłużej stoją czy śledczy próbują przepchnąć przez Śródmieście to działa z pewnością tak dane, o których mówiłem w poprzedniej części, czyli ten spadek o 7 % ruchu to jest 1 z takich wskazówek mamy też takie świeżutkie czyściutkie zeszłego roku inne szacunki pokazujące jak wyglądają psy jak wygląda sytuacja na wlotach do centrum na poszczególnych skrzyżowaniach i na wszystkich poza 1 tchem mamy spadek na wszystkich poza 1 mamy spadek co oznacza, że do ścisłego centrum ten rok do roku po wprowadzeniu pewnych zmian wjeżdża jeszcze mniej samochodów niż poprzednio inne niektórych skrzyżowaniach to spadki są rzędu 50 % także tych naprawdę są widoczne różnice w myśl druga sprawa, czyli cecha płatnego parkowania nie wiem, że to jest coś oczywistego, ale w Krakowie działa już od ponad 30 lat jest systematycznie rozszerzana, ale przecież to są grosze, a nie nie nie ruszy aż tak dużo, żeby zniechęcić do parkowania, ale mimo wszystko nawet 3 zł dość znaczną część zniechęcała mamy za tydzień nie składamy projekt uchwały, która mnie zmienić wszystko, bo wreszcie mamy ustawę, która dając komuś taką możliwość i będziemy będziemy chcieli zmienić stawki po postojowe w narażeniu mówiło się o kwotach około 7 zł za godzinę w ścisłym centrum jak się skończy nie wiem, bo nasze prace nad projektem trwają tu jest takie wiem, że na ostatnią chwilę się wszystkim może wydawać z takich monet obcinanie finansów, żeby z 1 strony to miało sens ekonomiczny, a z drugiej z drugiej nie było Koszykową z kolei terapią dla kierowców, bo już nie chodzi o to, żeby im uniemożliwić chodzi o to, żeby się bardziej zastanowi nad tym czy będą chcieli wjeżdżać strefy znowu będziemy rozszerzać 2 obszary w Krakowie i jesteśmy trzeci narzędzie, czyli w ogóle o ograniczeniu ruchu tak albo za pomocą wprowadzenia stref ograniczonego ruchu, czyli rzewną wyliczania grup osób uprawnionych do wjazdu albo za pomocą po tej 1 na razie jedyny mały strefy czystego transportu, którą mamy na obszarze Kazimierza, w jaką działa przy okazji przypomnijmy ne na jakich zasadach dlatego pytam, że w czasie tej konferencji w Najwyższej Izby Kontroli przedstawiciel Ministerstwa Środowiska powiedział, że sposób wyliczyć przepisy, które regulują strefy czystego powietrza są właściwe odpowiednie inie wymagają zmiany czy rzeczywiście z krakowskich doświadczeń wdrażania tych przepisów ne wynika, że ustawa jest na dobrze napisana w na pewno nie z perfekcyjną ustawą o, ale też się mówić że, że jest bardzo zła czy przywozowe i rażące błędy, bo innych zasadach działa nasza strefa ma na czym my dostosowaliśmy ją najsurowszej możliwej formie, czyli wpuszczamy wyłącznie samochody w 100 % elektryczne lub napędzane wodorem lub gazem cyngiel tak jak wymienia ustawa oraz mieszkańców, którzy ich niezależnie, jakim pojazdem, a także zrobiliśmy wyjątek dla przedsiębiorców zarejestrowaną tam działalnością o przyczyny oni dostali sygnał, że będą musieli się przez grozić, bo takie prawo wjazdu nie niezależnie od tego czy napędzany jest samochód miał do końca 2005. roku i taki sam wymóg postawiliśmy też taksówkarzom teraz tak z 1 strony jest trochę śmiechu, że to strefa taka mała, więc one realnego działania na jak kolejny mecz się mieć nie będzie i owszem, tak na powietrze nad całym Krakowem z pewnością mieć nie będzie natomiast plan na samym Kazimierzu na pewno będzie trochę ciszej na pewno będzie mniej pyłów pijanych ludzi, ale z basenu czy po prostu wszyscy się przerejestrować liczy, że meldowali się ich 1000 innych działań, które jak wiemy Polak potrafi, żeby móc jeździć swobodnie no, więc w z tego co obserwujemy ruch spadł mniej więcej 50 % w nodze urząd przy tym przy czym zaznaczam w dużej mierze dzięki temu, że o naprawdę solidnie straż miejska kontroluje, kto tam jest, że aktualnie ASF ale, chcąc ugrać przy okazji mogę pana opowieści na temat strefy płatnego parkowania do tego, że 1 rzecz to wyznaczone miejsca w strefie pobierania za nie opłat, a druga rzecz parkowanie wszędzie dookoła, gdzie popadnie, ale jak to jest w Krakowie czy Mendy radzicie sobie z bombą znów odwołam się do Warszawy ma ogromną liczbę aut niewielu strażników miejskich i brak woli politycznej, żeby coś zmienić w efekcie auta stoją wszędzie jak to jest w Krakowie stosujemy te same działania, które stosują Warszawa tylko być może trochę inaczej to on po awanturze dotyczącej montażu słupków, czyli fizycznych barier, które uniemożliwiają samochodom postój tam, gdzie czy zatrzymanie się tam, gdzie tego zatrzymania wykonać nie wolno sprawdziliśmy wychodziło nam się w Warszawie tego rodzaju barier jest nawet więcej niż u nas jakoś tam to tylu emocji nie budziło też później w kampanie wyborcze były tam okazało się, że jednak budzi w mamy też drugą orzeknie winę strażników miejskich w Warszawie wiem z pewnością, że bardzo mało jest kontrolerów strefy płatnego parkowania i utrzymanie opłaty podwyższonej za nieopłacenie postoju miejsc w Warszawie ani rezerw jest niezmienne, ale rezygnuje z niewielkiego ogrodu można na ryzyko, ale nie był on tym razem w Krakowie, jeżeli zostawisz samochód to szczerze mówiąc nie wiem czy 1, bo ma się 1 szansę na 100, że takiej kary się nie dostanie obszar możliwe, choć opanowanie pozostał podnosi n p . nie na wyznaczonym miejscu tylko na trawniku obok to jak jest ze ściganiem takich rozbójników poranny, kiedy się z 2 straż miejska uchylała się od takiego ścigania nawet pamiętam takie tłumaczenie strażnika, który mówi mówił, że przecież nie ma trawy i rzeczywiście trawy nie było, bo zielenie był rozłożony, ale mam takie poczucie, że naprawdę zaczynamy to tego przestrzegać, chociaż tu chcę zaznaczyć, chociaż jak robiliśmy objazd na osiedlach krakowskich to są takie miejsca, gdzie wóz straży pożarnej, bo oto nam chodziło wtedy nie stanie się przemieści właśnie powodu źle zaparkowanych pojazdów, więc też nie wszystko nam się udaje w swej dobrze jeszcze jedno chcę zapytać w czasie tej konferencji Najwyższej Izby Kontroli nie tylko przypominano dane zbadań 2011 roku, ale też podano nowe dotyczące składu smogu komunikacyjnego i tu powiem szczerze aż mi zaparło dech w piersiach do tego, że zdaniem badaczy w tylko 7 % smogu komunikacyjnego to są spaliny z rur wydechowych i pełen kilkanaście procent to pył zestrzelonych opon i z klocków hamulcowych, a cała reszta, czyli przeszło 70 % to jest pył podnoszony przez jadące auta, czyli ten u nas wtórne i również była mowa, a propos tych danych o Krakowie jako tym, który przeprowadził pilotażowe mycie ulic tak, żeby ten pył zmywać z takim mierzy, by ograniczyć u nas wtórne proszę powiedzieć tym więcej ponosi ten eksperyment niezbyt się udał powiedział, że wręcz przeciwnie da dodaje nowy zabrzański miał inne zdanie nad na konferencji prasowej, gdy w żeńskiej inne zdanie z tego prostego powodu, że Jan bardzo trudno jest wyjaśnić co w powietrzu jest były wtórne znaczenie dla NATO, że ich skład tego itd w dużej mierze jest to bat na Krzemionkach, więc pewnie chodziło mu o te wskaźniki chętnych o ważnych zmian w urzędach rozwojem pan prof. Marek brzeżański Instytut pojazdów samochodowych powiedział, że kłopot był z mieszkańcami, którzy nie chcieli prze parkować samochodów na czas czyszczenia ulicy, a tak to prawda rzeczywiście był taki kłopot z na ulicy Lelewela, gdzie testowo tego rodzaju czyszczenie było prowadzone i tak dyscyplinowanie Polski kierowca wyznał dość niskim poziomie to znaczy mówiąc krótko nie przestawiali samochody z 1 strony ulicy na drugą na lutni usuwali na tę 1 jedyną noc, z którą czyszczenie miało się odbywać, więc było po prostu niemożliwe, ale wie dlatego, iż zaprzeczył, że nie udało, ponieważ wtedy, kiedy się udawało wykonywały te czyszczenie nawet mimo tego, że część kierowców nie zabrała swoich pojazdów z jezdni zbierane były tony w 22 co sprzątać chce pan powiedzieć było co sprzątać IAAS, a sprzątano to co się później rozjeżdża tymi oponami wzbija w powietrze tak samo czyszczenie głównej arterii w Śródmieściu alei 3 wieszczów Anny pokazywało, że mu je pokazywał, że to zmywanie jedno czyszczenie naprawdę zbija poziom poziom zanieczyszczeń powietrza mamy na Alejach 3 wieszczów stacje i w czasie protestu owego wielokrotnego mycia nocnego jest nim okazywało się, że to średnio stężenia zanieczyszczeń bardzo spadały i późniejsze wynosiły wraz z tym jak długo nie były to jest niemy te dotrą generalnie w Krakowie od tamtej pory zniesiono je na odporność co ważne, żeby zrobić to często mylne właściwie bez ustanku, bo inaczej, ale z tytoniem handlują 13 no tak i wracamy do pytania oto ich na ile można ograniczyć ruch aut albo, chociaż ich prędkość tak, żeby ten u nas wtórny nie był bardzo dokuczliwe no to już różnym ENA jest zadanie dla każdego miasta osobno jeszcze 1 rzecz, bo Mann, gdy w czasie tej konferencji mówiono też o tym, że czynność czy istnieje zostawiła smogu foto chemiczny smok, który walnie się latem, kiedy są wyższe temperatury i co mam wrażenie, że zupełnie niezauważalne problem smogu, który inni nas truje poza okresem zimowym na ile Kraków ma to przebadana innych jakoś zrozumiane tłumaczy, choć uczciwie powiem, że z bananem to z pewnością jest, ale do tej pory szczególnie w okresie zimowym zajmowaliśmy się do osób głównie kotłami to jednak na nich kuracjuszy niż ma chyba straciliśmy połączenie z Krakowa w momencie, kiedy ona też miała być co zrobić zrobiono w Krakowie z ze smogiem letnim to można uznać za swoistego rodzaju cmentarz w naszej rozmowy, bo chyba nie udało nam się już wrócić do Krakowa, ale nie szkodzi, bo akurat ta część analiz dobiega powoli końca, ale naszym gościem był Bartosz Piłat z krakowskiego zarządu transportu publicznego rozmawialiśmy o danych, które zebrała Najwyższa Izba Kontroli my i 8 lat temu i teraz też dodatkowe badania są prowadzone po prostu naukowcy próbują zrozumieć smogu festiwal polskich miastach i mamy mam nadzieję uda nam się powolutku zrozumieć co dalej to znaczy, jaka polityka transportowa powinna być prowadzona skoro w powolutku w samochody i tył przez nie powodowane inny przejmuje pałeczkę jeśli chodzi o to co nas w miastach truje rozmowę wspominaną kilkakrotnie z wiceprezydentem Robertem Kosińskim wiceprezydent Warszawy znajdą państwo w archiwum analiz na stronie tokfm fotka PL już teraz państwo zaproszono informacje, a po nich wrócimy noc audycją analizy i rozmową o pewnym związkowców, który został wyrzucony ze związku zawodowego Zwiń «

PODCASTY AUDYCJI: ANALIZY

Więcej podcastów tej audycji

POPULARNE

DOSTĘP PREMIUM

Słuchaj podcastów TOK FM bez reklam. W aplikacji mobilnej i na stronie. Z pakietem "Aplikacja i WWW" podcasty TOK FM zawsze pod ręką!

KUP TERAZ

SERWIS INFORMACYJNY

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA