REKLAMA

"Transport publiczny to nie jest inwestycja, która ma się nam opłacać"

Data emisji:
2019-02-08 17:20
Audycja:
Analizy
Prowadzący:
Czas trwania:
28:21 min.
Udostępnij:

AUTOMATYCZNA TRANSKRYPCJA PODCASTU

audycja analizy Agata Kowalska przy mikrofonie dobry wieczór państwu zaczynamy analizy zaczną od transportu publicznego ze szczególną dedykacją dla redaktora Piotra Kraśki później w analizach przyjrzymy się sprawie ukrywania przez Kurier w Polsce mniej przypadków molestowania gwałtów na dzieciach dokonywanych przez księży 2 dziennikarzy piszących o tych sprawach naraz analizach kiedyś był głową, żeby jakąkolwiek z tych spra w móc odmówić opisać teraz zrobi się ich Rozwiń » coraz więcej o tym jak docierają do tych historii, skąd mają akta sądowe w, skąd wiedzą, że tę sprawę po prostu się dzieją o tym, będziemy rozmawiać z dziennikarzami GazetyWyborczej i oko Press poznamy też o skutkach i o tym, jaki system został wypracowany przez kościół w Polsce do urn w wycisza NIO wy wygaszania tego typu spraw ana koniec zastanowimy się, dlaczego prawo sprawiedliwość, które z wielkim hukiem i wielkim będzie wprowadzał zmiany w kodeksie wyborczym tuż przed wyborami samorządowymi teraz wycofuje się z tych zmian w LM w kontekście najbliższych wyborów dostrzegających parlamentarnych i tych do europarlamentu, dlaczego to co tak zachwalali nagle przestaje być elementem kodeksu wyborczego o tym, po 1840, a teraz już w studiu witam Jakuba dworskiego w portalu transport publiczny Paul dziś w grę w zacznijmy od tego fragmentu, który ściągnął uwagę w bardzo wielu osób bardzo dużo komentarzy w internecie pojawiło w poranek środowy w radiu TOK FM rozmowa oczywiście o Robercie Biedroniu w, a przy okazji 1 z elementów jego programu staje się przyczynkiem do takiej oto wymiany zdań w tym gronie mówi o państwie różnie w tym sensie, że nic się nie udało tylko po pierwsze, pokazuje obszary w tym państwie, które rzeczywiście zostały totalnie zabagnione jak np. transport publiczny na prowincji w ogóle nikt o tym, bardzo długo nie mówiła wiele mówiła w istocie partia razem, ale przed partią razem mówiono skoro ci wszyscy fantastyczni ludzie, którzy teraz właśnie, których popierać, że są tacy mądrzy nie byli w stanie zauważyć, że w Polsce leży transport publiczny może należałoby się tym zamiarze FRD może, że na 2 gimnazjalistów w miarę bezpieczną uogólnienia na nim nie rozumie, że w Polsce leży transport publiczny w uchwale, że nie, ale mówi, że jazda na prowincji, ale również różne prowincje jest Polska prowincja, gdzie transport działanie jak mięso ryż trzymało się rozwija świetnie, że ktoś powie, że są takie jak schować razi, gdy na, których ciąży garb post pegeerowskiej Otóż jest nie zgodzę się realne konsekwencje państwo zbrojenia transport publiczny leży nie sprawdził w tak mówił redaktor Piotr Kraśko kłóci się z nim spiera się z nim Grzegorz Sroczyński w poranku Radia TOK FM cała dyskusja oczywiście w archiwum na stronie tokfm PL i w naszej aplikacji to środowy poranek znane za mąż, który tak jak mówią Jakub Dybalski transportu publicznego PL w no to przed nami zadanie w el zastąpić na tym na ile to co mówił Piotr Kraśko jest prawdziwa najlepiej z kolei diagnoza Roberta Biedronia jest słuszna, a przede wszystkim w UE, skąd czerpiemy wiedzę o transporcie 1 z rzeczy zrobił Piotr Kraśko w nie można powiedzieć ogólnie, że transport publiczny w Polsce leży są różne prowincja prawda no to już jest pierwsza, gdy sprawa dyskusyjna bo o ile rzeczywiście był zgodził się z tym, że nie można powiedzieć generalnie o tym, że w Polsce transport publiczny leży, dlatego że globu jesteśmy w studiu w Warszawie do tego studio można dojechać z każdej strony czymkolwiek, ale właśnie z budżetu miasta mówili o transporcie poza dużymi miastami natomiast, jeżeli wyjedziemy 203050 km poza Warszawę to rzeczywiście zaczną się bardzo często dramat i akurat Air wierzymy poza Gdańsk poza Wrocław poza Rzeszów jest dokładnie tak samo trudny musimy zdać sprawę, że problem wykluczenia transportowego to jest problem po pierwsze, duże, a po drugie, poważne macie duży dlatego powszechne w Polsce czy nie to powszechna, że wykluczenia transportowego czy mamy także jednak cała Polska ma kłopot nie raczej powiedzieć, że są plamy, w których ten transport publiczny działa dobrze natomiast Sojusz to to jest to jest miejsce, gdzie ten transport działa albo słabo lub udziałów akcji to jest w ogóle wykluczenie transportowe wykluczenie transportowe to jest taka sytuacja, w której to możemy nie jesteśmy w stanie dojechać do miejsca, do którego musimy dojechać do szkoły do szkoły na szkodę urzędu Maćka do pracy lekarza do lekarza gdziekolwiek, gdzie po prostu musimy się dostać, żeby cokolwiek zrobić, żeby normalnie funkcjonować, ale nie możemy tego zrobić, dlatego że dlatego, że samorząd państwo władza publiczna nie oferuje nam możliwości dojazdu z dolną mamy tak naprawdę 2 możliwości, aby kupić samochód ma ruszyć z domu i program takie nastąpiły po początku powiedziałem jest duży poważny problem może, dlaczego nic poważnego o tym, jaką jest duże to, o czym pewnie zaraz zresztą porozmawiam ale czego jest poważna, dlatego że nie chodzi tylko o to, że życie niż mi autobus i muszą się jakoś jakoś z tym poradzić problem polega na tym, że jeżeli np. jestem nastolatki które, choć do liceum im się do tego igły i chcą dojechać i jechać 1,5 godziny i potem 1 , 5 godziny wrócić, a w dodatku jeszcze musi być ona konkretną godzinę, bo ratusz ma 1 autobus, który mnie do tego większego miasta z wieży i 1 autobus, który mnie do tego większego miasta przy wjeździe to pierwsze nie ma szans na to, żeby iść na jakie zajęcia dodatkowe muszą wrócić do domu inaczej jak i nie wrócą nie mamy szans, żeby poznać bliżej z kolegami, żeby nawiązać jakiś i jakieś więzi, dlatego że muszą wracać do domu artysty zobaczymy na myśli, że musi tłumaczyć na czym polega kłopot z transportem co to oznacza życie bez snu, a dostępnego autobusu pociągu tak jakby to nie było oczywiste, że przecież życie bez dostępnego transportu jest okrojony ograniczone uboższa mam wrażenie, że czasami to nie jest oczywiste, dlatego że właśnie ludzie, którzy o tym, decydują mieszka mieszkają mieszkają w Warszawie, po czym znów wracamy do tej Warszawy, która wkrótce, po który akurat i niższy niż ja sam nie mam samochodu od brzegu pomost nie potrzebuje mieszkał w Koszalinie starcza nam wyobraźni często tak natomiast znaleźć decydenci nie operują na tym na własną on teraz po coście sama nie zgadzam, bo chciałoby się, żeby decydenci nie operowali nie podejmowali decyzji ze zmianą na własne doświadczenia i oglądzie świata tylko o synu patrząc na mapy dość, że badanie, ale statystyki Ellen i być może chciał się to, żeby dziennikarze w ten sposób MO mówili o świecie chciałoby się tylko z oczu, o czym mówimy, jeżeli ustawa, która ma czasu publiczną uregulować ustawą o publicznym transporcie zbiorowym od kilku lat leży w sejmie trwają konsultacje tworzone są kolejne projekty tej ustawy o tym, że wszyscy, którzy są zainteresowani tym, żeby ona weszła w życie mają rozbieżne interesy nie są w stanie się dogadać tak naprawdę tanie do tego, że wszyscy, którzy otrzymają z odzieżą samochodami i nie dotyczy z tym problemem nie jest pilny myślę, że bardziej chodzi o to że, że że, że jest to tyle interesów i tyle czasu rozbieżnych rozbieżnych oczekiwań wobec tej ustawy że, że nikt nie ma na tyle odwagi, żeby tu już klepnąć cokolwiek by razem z Afganistanu ma przenieść ciężar odpowiedzialności za transport publiczny na państwo samorządy z większym stopniu niż to teraz jest to już duże uproszczenie oraz jest więcej w takim razie ma ona daje pewne ona daje pewne rozwiązanie tego jak ma być zorganizowany transport publiczny na poziomie nazwijmy to bardzo ogólnie prowincji czy gigantem jest Miejskiego różnych sposobów m. in. obciążenie obciążenie obowiązkiem samorządów lokalnych konieczność wytyczenia pewnych korytarzy, które są, które są wyznaczenia głównych korytarzy, które są dochodowe dzięki temu i przyznania ich przewoźnikom, którzy dzięki temu byliby zobowiązani do oszukiwania korytarzy, które nie są dochodowe tenisowej szczegóły, bo to jest dusić wolno stąd moja odpowiedź na to nie mamy i odnośnych źródeł, ale są jakieś rozwiązanie wdrożone można się kłócić ona jest lepszy czy gorsze natomiast na razie nie może się kurczy, dlatego że tego rozwiązania pustynię no dobrze to teraz został na rozwiązanie wróćmy do problemu to słowa powiedział, że jest poważny a, ale też, że jest duży, ale z GITD w czasie znów nie do tego zgodziło redaktor Piotr Kraśko, który powiedział w żelem w i jeśli są w ogóle takie miejsca w Polsce, gdzie jest problem z transportem to, dlatego że noszą w sobie Gar Gas w Polsce PE Zet po wąskich czy post peerelowskiej i tam rzeczywiście są na kłopoty z transportem publicznym czy rzeczywiście ta umowa jest tak jest taka jak 1 jak nałożyć znają współczesne współczesną sieć autobusów koleją chętnie bym usłyszał rozwinięcie tej myśli dlatego żoną Kingą trudno logicznie nie nic nie wiem troszkę co redaktor Kraśko miał namyśli ogół nie sądzę, żeby to był, żeby to był efekt, który ma swoje źródło 30 lat temu, dlatego że tak naprawdę to jest tak, że PKS-y, które upadają przez ostatnie lata, czyli jak naprawdę te ci przewoźnicy którzy, którzy zapewniali tamten transport na prowincji oni upadają, dlatego że jeżdżą tam, gdzie kiedyś był tak jak stała krowa i Konieczko oni właśnie upadają z powodów jak najbardziej rynkowych ja mam wrażenie, że redaktor Kraśko miał namyśli nie taki świat, w którym wciąż jeszcze nie było nie powstał transport publiczny, bo są zapóźnienia zdając sobie chyba sprawy, że to jest wręcz odwrotnie, że ten czas Porsche zwija dokładnie tak to znaczy jeżeli, jeżeli weźmiemy pod uwagę i kiedy łatwiej było dojechać do każdego miejsca w Polsce no to raczej łatwiej było dojechać za czasów tegorocznego PRL-u niższy niż obecnie oczywiście zakładając, że nie mamy samochodu, jeżeli mamy samochód to co pewnie sobie poradzimy świetnie kozie i każdy musi nie każdy może i może nie każda powinniśmy właśnie tę tezę dlatego rzeczywiście jest także odpowiedzią na problemy w wraz z transportem publicznym jest często auto kupicie auto można kupić auto tanio nawet nie musi mieć filtrów w środku i tak przyjedzie Real przyjdzie nigdy takiej przejedzie przez wszystkie konflikty te badania w nowych, dlaczego to nie jest odpowiedź na nas na nowych potrzeb ludzi musimy tę odpowiedź na pytanie albo albo sam jeździć samochodami wszędzie i wszyscy albo chce mieć czyste powietrze i mniejszymi skoków no no i co w tym momencie w w Polsce zarejestrowanych, żeby się nie pomylił, ale myślę, że przekroczyliśmy 25  000 000 samochodów no to dużo i to i to sporo więcej na mieszkańca niż wielu krajach UE z Unii Europejskiej i stąd mamy mamy kłopot z korkami na mądrości sączą kupować normalne życie po mieście myślenie o wspólnym dobru myślenie bardziej abstrakcyjne to co zosta w w ale co z z taką opcję czy w takim razie te w tym te wszystkie osoby mieszkają w mniejszych miejscowościach wioskach nie mogą skorzystać z samochodu jako po prostu podstawowego środka komunikacji nie mogą mu nie każdy po prostu umorzyć samochody mogą osoby starsze, które samo samochodem nie pojadą one tych wspomnianych przeze mnie na samym początku nastolatków, którzy samochodem nie pojadą mamy wiele osób, których coraz więcej osób w Polsce stać się samochód niemal cały czas jest mnóstwo osób, których samochód po prostu nie stać może nie tyle na sam samochód na utrzymywanie go to przecież są koszty inne w ciągu każdego każdego miesiąca, więc nawet, jeżeli ktoś mieszka dziś w małej miejscowości świetnie zarabia nie ma żadnego problemu z tym, żeby mieć samochód to się zastanowić się co będzie z jego synem albo czwórką lub pójdzie do liceum i trzeba go będzie wozić codziennie w tym i we w to czy ma ochotę na to, żeby po pierwsze jego i jego dziecko było tak uzależniona od samochodu, że nie będzie miało możliwości żadnej innej aktywności poza poza tym przyjaznym poza tym nie muszą się chce jeździć w tej FT codziennie tysiące dziesiąty niedziela kino miałam okazję wraz z posłuchać kilku o kilku rodziców, którzy opowiadali o takich właśnie wyzwaniach decyzja o szkole nie jest decyzją o wyborze najlepszej placówki tylko od tej, do której da się dojechać jeśli weźmiemy pod uwagę brak autobusów gimbusów i NZS takimi problemami w zderzyli się ci rolnicy wstrzymują ostatnio rozmawiałam, ale to była moja, ale po pojedyncza wymiana zdań pytanie, skąd dziennikarze tacy jak Piotr Kraśko Agata Kowalska niżej podpisana i wszyscy inni mają czerpać wiedzę o jakości i poziomie trans EU transport do Wiednia Polski w o tym, Lech Poznań w drugiej części ten, a może po prostu zamiast w badania i statystyki powinniśmy się wybrać w różnego rodzaju podróży w, dokąd to już w drugiej części widzę, że pani Monika państwowość napisał do nas już syn podpowiedział, skąd brać dane bardzo dziękujemy zaraz po informacjach wracamy z dyskusją Jakub Dybalski z portalu transport publiczny PL w studiu audycja analizy Agata Kowalska przy mikrofonie widzę, że państwo dzwonią piszą temat on chwycił w temat to wykluczenie transportowe, a kontrole TOK FM słychać przede wszystkim w dużych miastach w Polsce, a my dzisiaj nie tylko dzisiaj boi wielokrotnie wcześniej mówimy o tym co się dzieje poza dużymi miastami na tzw. prowincji, a wszystko to zainspirowany wypowiedziami redaktora Piotra Kraśki, który w poranku Radia TOK FM ogłosił, że w niemożliwe mówi nie ma możliwości, żeby mówić ogólnie, że transport publiczny w Polsce leży, a jeśli już są problemy to w miejscach post peerelowskich post tajgi romskich tam, gdzie nie udał się jeszcze stworzyć transportu publicznego no z pierwszej części naszej rozmowy z naszym gościem wynika jasno, że jest wręcz odwrotnie to znaczy transport publiczny w dużej mierze zależy i to nie jest wina PRL-u tylko wręcz przeciwnie lat późniejszych, kiedy transport publiczny zaczęto rozwijać w studiu cały czas Jakub Dybalski z portalu transport publiczny PL w jak tuż przed informacjami powiedział, że poznajemy też o tym, skąd czerpać wiedzę i oczywiście nasi słuchacze są niezawodni w pani Monika napisała, żebyśmy zajrzeli dom, a z raportu klubu Jagiellońskiego w PRL to jest taki taki jest taki duży raport, który powstał w zeszłym roku w PLN autorstwa Macieja Dulak i Bartosza Jakubowskiego w bardzo dziękuję pani Moniko zatem my natomiast prawda jest taka, że też rozmawialiśmy o nim analizach w zeszłym roku wraz z autorami i rzeczywiście ten raport publiczny transport zbiorowy w Polsce studium upadku w jest dostępny w internecie dla wszystkich również dziennikarzy, skąd jeszcze można czerpać wiedzę co pan polecił, by problem polega Otóż tych badań na temat wykluczenia transportowego na czym nie ma nie ma takiego wielkiego jak bardzo chciał taki wielki kompleksowe badanie, które by to by to w całości ogarnęło jest sporo mnie sporo informacji różnych instytucji, które próbują jakoś jakoś ugryźć dlatego, że to wykluczenie transportowe jest źródłem szeregu problemów które, które mają polskie gminy powiaty i tak i t d . jest możliwe badacze, jakby badają czy i wstrząsy są tam problemy w końcu dojdą do tego, że węże i sam problem z tym z tym co jeść to bat, który akurat ten raport klubu 1 z kimś bardzo fajny TomTom jest kilka bardzo ciekawości między nimi w dosłownym, czyli jeśli dobrze pamiętam oni tam zauważyli, że się, że 60 % gmin w Polsce w ogóle nie wydaje żadnych zarzutów ani 1 złotówki na publiczny transport co przełożyło się na bóle grzecznościowo 14  000 000 osób, które są transportu 14  000 000 osób nie ma na co dzień dostępu do transportu publicznego tak to policzyć toi toi toi duże uproszczenie, ale rzeczywiście skala jest jest mniej więcej tak, ale nasz przegląd przed tworzą mapę, którą przygotowali naukowcy z Polskiej Akademii Nauk Dyzma on mnie dostępności połączeń autobusowych i jest także jest inny na mocny czerwony kolor, czyli gęsta sieć, ale ścisłe centrum, a Polski Warszawa okolice i bardzo podobnie jest w Małopolsce, a im bardziej na północny wschód i na zachód zaskakująco tym na kolory bledną aż dochodzi do praktycznej pustyni w okolicach Suwałk czy lubuskiego tak za kimś takim obszarem, który w, którym już od lat jest budowę budowany taki przykład absolutnie całkowitego wykluczenia transportowego są Bieszczady TomTom to bardzo często kompletnie nic nic się paliwo, które tam to zapewniała Przewozy autobusowe rok albo 2 lata temu się stamtąd się stamtąd wycofała to trzeba pamiętać o tym, że to jest problem z takim bardzo złożony musi ponieść szkodę Mazowszu Mazowsze w skali województwa bardzo się chwalić tym że, że przeznaczą mnóstwo pieniędzy na transport publiczny koszt pieniądza są przeznaczone na połączenia kolejowe na koleje Mazowieckie, które rzeczywiście łączą główne miasto Mazowsza bardzo dobrze i ten raz słyszał i całkiem przyzwoitym kup tylko jednocześnie bądź, kiedy rozwijamy rozwijamy połączenia kolejowe padają na kolejny PKS w z Mazowieckich miastach i tutaj zaczyna grania wszyscy mieszkają stacja kolejowa nie wszyscy mieszkają w Warszawie w Ciechanowie 33 tego rodzaju większym mieście czasami mieszkają w mniejszych i ani rząd mają ten pociąg komuś rękę do tego pociągu wyjechać i Gdańsku polecą rowerem, zwłaszcza tych którzy, którzy mogą one są też zeznania mogą ale gdy zaś on początku rozmowy powiedział pan jeśli chodzi o transport publiczny w Polsce to suma, by sąd Boży opon plamy w, gdzie to się udaje, gdzie są takie gminy, gdzie tu działa w rok poza dużymi miastami i tyle bez szczególnych ciekawi to Małopolska Śląsk Śląsk w ogóle jest specyficzna, dlatego że Śląsk to jest tak naprawdę jedno jedno duże miasto czy Śląsk jest raczej tak naprawdę Śląsk to 1 z ziemią hodował w światowej sławy w środę znów znów trochę wracamy do tego, że jeżeli jej mamy jakąś taką zwartą tkankę miejską to ona musi co musi się jakoś poszukują poradzić z transportem publicznym i sobie i sobie radzi natomiast poza tym naszą i Śląsk po pierwsze jest jest bardzo specyficznym przykładem, dlatego że tam funkcjonuje 1 wielki organizator transportu, który łączy to w gdowskiej śląskie miasto to był teraz to jest Górnośląski zatem utworzenie metropolii na Górnym Śląsku wcześniej KZK GOP, jaką działa różnie oceniane, ale on działa druga rzecz jest taka, że gros są tym regionie mamy kilka takich bardzo ciekawych nie jak to powiedzieć inicjaty w lokalnych zgłaszani wychodzi po głowie Jaworzno które, który jest językiem z powodu prezydent Jaworzna uparł się, że zrobi fajny transport publiczny w dobrym w ten 1 jedyny powód złożył Tomasz Tosza z taką jest tam zdaje się już są wiceszefa Miejskiego zarządu jest zdrowie niech teraz myśli inaczej niż większość urzędników odpowiedzialnych za transport w Polsce tak jest rzeczywiście te i Jaworzna jest takim przykładem miasto około stutysięcznego które, która raz przystawia ten transport transport elektryczny 2 przebudowuje ulice, żeby się o nich nie ułatwiło 3 w Puławach najbezpieczniej przed bezpieczniej i 3 było, jakby tego, że zmierzamy próbuje rozwijać i 031 Ranczo niechby zesta w działań, które mają doprowadzić do tego rękę będzie giną na ulicach miasta inni już był taki okres Grzesiek 2 lata temu, kiedy przez rok rzeczywiście tą nie było żadnej śmierci na dach obory stylistom niewiele, ale dobrze, ale wróćmy do miejsc, które mnie sobie nie radzą ale gdyby próbować zebrać powody w mówił pan o tym, że nie ma ustawy, która by to regulowała i w pewnym sensie obligowała działa przynajmniej narzędzie samorządom, by mogły lepiej zarządzać tymi połączeniami, które są nieopłacalne w 2 i 2 i pizzerii i co jeszcze musiał się zdarzyć albo co jest teraz problem, który sprawia, że ten transport publiczny się zwija fajnie było, żeby każda gmina w Polsce miało jasno i jasno wskazany obowiązek jasno wskazuje obowiązek zorganizowania takiego takie Kosior Trosko publicznego prosto do 3 czy dotyczy głównie tych większych większych aglomeracji to, że było, żeby zatem również szły pieniądze bardzo często jest także, że miasto tłumaczą szukajmy byśmy zrobili ale, ale no jesteśmy my nie mamy nie ma pieniędzy i jak warto by było dobrze ale jaki miał być argument za tym, żeby dopłacać do transportu publicznego czy tak wypłacone tylko tę daninę, na jaką skalę, choć zacznijmy od tego, że transport publiczny, bo bardzo często są bardzo często się się powtarza taka sytuacja, że nie robimy czasu publicznego duży żal, że to jest nieopłacalne nie stać na to będzie jeździł 1 autobus, który nie będzie nasz wzrok nie wożą powietrza Rainer twój głos i tak i t d. transport publiczny niż inwestycja, którą się opłacać transport publiczny to jest usługa społeczna, która ma być wygodna komfortowa tak samo jak nie ma nam się opłacać się nie służą zdrowiu albo straż pożarna one są po to, żeby ludziom żyło się lepiej dokładnie tak samo taką samą funkcję pełni pełni poczucia autobus Nacional czy nie jest tak, że od lat 90 zaczęliśmy myśleć o transporcie jako w jeszcze 1 branży, która właśnie ma na siebie zarobić ma przynosić dochód nie mogą obciążać budżetów i tak napięty do dołu do cna i w związku z tym zwrot w stronę samochodu, bo rzeczywiście uznaliśmy, że skoro mamy tak wydawać na to pieniądze to już lepiej na te prywatne samochody, w których każdy robi co chce jedzie, gdzie chce jest w takim tempie jak chce niż na wspólne autobus, gdy musimy się pomieścić się dogadać i od dziś zapłać ja też są takie wrażenie, że przy 130 lat jakoś uznaliśmy, że po cichu powoli i ich i chyba wspólnie, że mobilność Polaków to jest sprawa Polaków ani szkoła Państwowa szkoła z wrogiem land ma także tą sprawą prywatną ani sprawą publiczną tymczasem to jest sprawa publiczna dlatego, że to nie jest tak, że czegoś nie da zrobić czy tak naprawdę, jeżeli pójdziemy do innych krajów zobaczymy jak to w tym pamiętnym tam też zorganizowane się okazuje, że się jednak dają takie łatwe, bo już tam radził, żeby jechać do Jaworzna to ja też ja też uważam, że tam bowiem każdy absolutnie pojechać kiedyś, a zwłaszcza urzędnicy chwalą dziennikarze prezydentowi Kwaśniewskiemu poradzono, że chodzi oczywiście to była moja sugestia Włosi, bo był naprawdę tam, gdzie można szeroko otworzyć oczy ze zdumienia natomiast jeśli chodzi o zagranicę to, dokąd pan poleca jechać, bo ostatnio mój znajomy był to były jakieś dwa-trzy tygodnie temu był w Holandii łączoną musiał odwiedzić znajomych, którzy mieszkają oni w Amsterdamie człek duży Miś tylko właśnie mieszkają gdzieś wcisną jadą na bardzo głębokiej prowincji, który siedzi najpierw z Amsterdamu do jakiegoś nieco mniejszego miasta podczas tego mniejszego miasta do zależnej od miejscowości Otóż nie to naprawdę jemu zajęło z tego co opowiadał 2 godziny 2 w jakość to i tak naprawdę cała Holandia jest tak zorganizowana, że właśnie w ciągu tych tych kilku godzin 2 Góra 3 dojechać z 1 miejsca do drugiego miejsca na cały kraj ktoś powie tam tak łatwo z mokrej, którzy mają problem z tym, żeby ich aż 1 do drugiego miejsca w na Mazowszu, więc to jest to już bowiem możemy to porównywać co, więc jak on zaczął rozmawiać z tymi swoimi znajomymi opowiada, że mamy tutaj taki kłopot też, że właśnie wykluczenie transportową już nie da się dojechać to oni tam po prostu złapali się za główne kierunki brzmi jak je jak tak można żyć no to on z tego z tej małej miejscowości może się wydostać pociągiem jakieś większe miejscowości pociągi którymi jeździli co pół godziny osie zapytał tych swoich znajomych, do której ten pociąg jeździ pewnie spodziewają się, że tam, gdzie do 1819 i mają powiedzieć, iż nowy blok miałby jeszcze niedawno było fajniej, bo ostatni pociąg jechał wpół do drugiego haseł tylko pół do pierwszej w Chechle po raz siódmy w Żabnicy, bo my też mówiliśmy o tym, że nie zawsze uda się zorganizować taki liniowy transport miejsce, gdzie rzeczywiście mało chętnych, ale że można wtedy on zorganizować praktycznie taki autobus taksówkę, czyli autobusu, gdy aktu, który zamawiamy, któremu mógł wcześniej umawiamy się, że będzie potrzebny i ono objeżdża odpowiednie na miejsce w taki poród takich rzeczy paryżanie nie aż tak drogo pory takich systemów w Polsce działa w korze znowu to jest to jest Anglik większego miasta wiem, że takie usługi uruchamia Szczecin to znaczy właśnie jak powiedziała to jest 1 to jest mały busik, którym możemy, który możemy zamówić i wtedy on dostosowuje trasę do do tego, gdzie gdzieś od zamówienia dowozi do jakiejś tam większego węzła przesiadkowego, gdzie można się przesiąść się większej od Tuska jest Szczecin jest bodajże Kraków jeśli dobrze pamiętam, że to są rozwiązania punktowe niż w Polsce nikt poza tymi kilkoma ośrodkami tego nie próbuje zastanawiają się rozważano ale, ale tyle w napisach nasłuchać o pani Marta rzeczywiście w IAM ma problem m. in. dzieci chciały uczestniczyć w różnych naukowych przedsięwzięcia szkolnych i niestety nie dojadą do szkoły czy do innego miasta transportem publicznym my rodzice pisze pani Marta bawimy się wtedy z kierowców np. jej dzieci wybierają szkoły bliżej położone w od domu niż te, do których naprawdę chciałyby chodzić w i dojazd do szkoły wymiana także umową muszą stać piątek 20 lub szóstej z 20, a wracają najwcześniej o siedemnastej w ich najdroższe i tutaj mamy efekt który, który polega na tym, że po pierwsze nie tylko nie jest jest problem z dojazdem, ale ktoś wybierała gorszą szkolenia dlatego żonę zbliżeni lepszą szkołę Krymu pewnie pewnie nauczcie więcej i to był dla nich dużo lepszy start w dorosłość niż rzeczywiście tak się zdarzy a, a tak naprawdę mówimy tylko tutaj, gdzie był omówiliśmy go tutaj ten problem dzieci młodzieży i t d . a takie decyzje są początku dojazd do lekarza dojazd do urzędu dojazd do pracy, które już jestem naprawdę, a nawet na Ewę w tak błahych sprawach jak do kina do muzeów chociażby reżyser znakomicie, gdzie chcielibyśmy chcielibyśmy po prostu Otóż to my poznać życie innych ludzi albo dojechać do miasta, żeby następnie wsiąść samolot w kończymy, ale tę część analiz dziękuję państwu, gdyż spływają kolejne maile, ale na pewno będziemy wracać do tego tematu, bo w jesieni w radiu TOK FM to na pewno jakimś jakiejś innej stacji za chwilę któryś z dziennikarzy komentujących znów będzie myślał w razie wie jak wygląda życie poza dużymi miastami i się gorzko rozczarowuje w Jakub Dybalski portalu transport publiczny bal był państwa i moim gościem najgorzej jest spotkanie z ciasno informacje Japonii zajmiemy się tym w jaki sposób kościół w Polsce stworzył system ukrywania przestępst w księży Zwiń «

PODCASTY AUDYCJI: ANALIZY

Więcej podcastów tej audycji

POPULARNE

DOSTĘP PREMIUM

Teraz 30% zniżki na Dostęp Premium! Wybierz pakiet "Aplikacja i WWW", aby słuchać podcastów TOK FM na komputerze i w aplikacji mobilnej już dziś.

KUP TERAZ

SERWIS INFORMACYJNY

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA
Przedłuż dostęp Premium taniej!