REKLAMA

Żeby poprawić bezpieczeństwo pieszych, potrzebny jest odpowiedni impuls?

Skołowani
Data emisji:
2019-02-09 15:00
Audycja:
Prowadzący:
Czas trwania:
11:05 min.
Udostępnij:

Bezpieczeństwo pieszych na przejściach dla pieszych od lat się nie poprawia. Czy zmiana w przepisach, może być impulsem który rozpocznie zmiany?

AUTOMATYCZNA TRANSKRYPCJA PODCASTU

Transkrypcja podcastu
Krzysztof Woźniak przed mikrofonem audycja skołowani temat bezpieczeństwa pieszych aktualny jak najbardziej cały czas przypomnę niestety tylko że Polska jest na szarym końcu w unii Europejskiej pod tym względem powraca też temat bezpieczeństwa pieszych za sprawą wystąpienia Rzecznika Praw Obywatelskich Adama Bodnara, który w mijającym tygodniu wysłał wystąpienie do ministra infrastruktury w sprawie analizy słuszności zmian w przepisach drogowych, jeżeli chodzi o Rozwiń » pierwszeństwo pieszych tych, którzy chcą wejść na przejście dla pieszych przypomnę, że w Polsce no zgodnie z przepisami ustawy prawo ruchu drogowym pieszy to pierwszeństwo ma dopiero w momencie, kiedy już znajdzie się na przejściu dla pieszych oczywiście na tych przejściach dla pieszych, na których ruch nie jest regulowany chociażby sygnalizację świetlną kilka lat temu dość duża debata w parlamencie się odbyła na ten temat cały projekt został wyrzucony w Senacie więc, że nie udało się lub tego wprowadzić w tym tygodniu tak jak powiedział Rzecznik Praw Obywatelskich poprosił ministra o ponowną analizę zmian tych przepisów ze mną w studiu jest dr hab. inż . Piotr Olszewski prof. Politechniki warszawskiej dzień dobry panie profesorze dzień dobry panie profesorze pan kilka lat temu przebadał sytuację bezpieczeństwa pieszych na przejściach dla pieszych to badanie było prowadzone między 2012 rokiem, a 2015 rokiem wspólnie z dr. Piotrem saga Aung czy od tamtej pory w bezpieczeństwo pieszych trochę się poprawiło w Polsce czy jednak jesteśmy w miarę w tym samym punkcie, jeżeli o to chodzi, więc ogólnie trochę się poprawiło natomiast jeśli chodzi o pieszych poprawia się powoli i co gorzej dziś chodzi o przejściu dla pieszych konkretnie te bez sygnalizacji typu zebra to mamy w tej chwili około połowy wszystkich najechania na pieszego właśnie na dno przejścia dla pieszych, więc w tym sensie sytuacja się nie poprawia od tego czasu trochę rzeczy się zmieniło m. in . tak mówią ogólnie, jeżeli chodzi o bezpieczeństwo pieszych m. in. zaczęła obowiązywać przepisy co do obowiązkowego noszenia elementów odblaskowych przez pieszych na drogach pozamiejskich po zmroku i oczywiście tam, gdzie pieszy nie porusza się po drodze tylko dla pieszych chodników trochę się zmieniała też przestrzeń chociażby w Warszawie w większych miastach no ale tak jak pan profesor powiedział na tych tych miejscach dla przejść dla pieszych no dalej jest bardzo niebezpiecznie, dlaczego jest niebezpiecznie na przejście dla pieszych notuje jest cały szereg czynników jest wina zarówno po po stronie kierujących pojazdami, bo prędkość jest przekraczana prędkość dopuszczalna miał też jest po stronie po stronie pieszych, bo było zdarzają się przypadki pieszych, którzy jedno przebywają na nas na jezdni w nawet, siedząc bądź leżąc, więc takie patologiczne 4 wiersze się zdarzają wina też jest po stronie zarządców dróg, bo funkcjonują nadal przejścia, gdzie prędkość dopuszczalna nie jest w ogóle ograniczona czy wina na drodze dwujezdniowej mamy 100 km na godzinę jest wymalowane przejście dla pieszych na takim przejściu trudno tutaj i nic ci kierowcy, jeżeli pieszy wejdzie obrosło nie ma szans wyhamować przed przed pierwszym, kiedy go zobaczyć no tak, ale z drugiej strony zresztą tak jak Rzecznik Praw Obywatelskich wskazywał są zapisy co prawda nie w ustawie prawo ruchu drogowym, ale w rozporządzeniu o znakach i sygnałach Dżem jest mowa, że kierujący, zbliżając się do oznakowanego przejścia dla pieszych musi tak zredukować prędkość i tutaj nie ma nie ma nic ani słowa o tym, żeby koniecznie musi się zawsze zatrzymywać tylko wystarczy tę prędkość zredukować zwolnić tak, aby nie narazić na niebezpieczeństwo pieszego, który znajduje się na przejściu dla pieszych, ale też wchodzi na po przejściach tak nowe teorie w teorii wiemy jak takie przejścia powinny wyglądać, ale sztuka inżynierska mówi, że to nie jest malowanie przejść się radna na drodze, gdzie o prędkość dopuszczalna jest wysoka powyżej 50 km na godzinę w zasadzie jest nieuprawnione na niej nie powinno to mieć miejsca tak mamy takie przykłady z zagranicy niestety u nas się tych dobrych przykładów nie nie stosuje to do tych o tych dobrych przykładach jeszcze porozmawiamy jak tylko przypomnę, że audycja jest podzielona na 2 części część tzw. antenową i krótką dziś około 10 notował dłuższą rozmowę już podczas tak, a to dobrze, że w ogóle Rzecznik Praw Obywatelskich występuje do ministra infrastruktury, żeby ten przyjrzał się kolejny raz bliżej analizie przepisów w zakresie ochrony pieszych przed przejściami na przejściach dla pieszych na myśl, że dobrze, bo to z zwracaj uwagę na problem, który jest naszą bolączką na nim nie trzeba trzeba z Sydney w tym co zrobić natomiast uważam, że w samo wprowadzenie takiego przepisu nie rozwiąże sprawy wymagane są tutaj i działania na na 3 poziomach mówimy, że recepta na nasz sukces w poprawie bezpieczeństwa ruchu drogowego jest znana od lat to musi to są elementy inżynierii edukacji oraz nadzoru, czyli dopiero, jeżeli wszystkie te 3 elementy razem zagrają to to mamy szansę na nasz sukces tym wypadku jeśli chodzi o inżynierię na wymagany byłby to przegląd z wszystkich przejść dla pieszych właśnie oznakowanych tym znakiem GNB 6 niektóre z nich nie powinny zniknąć niektóre powinny być zamienione na przejście z sygnalizacją świetlną, bo po prostu przy na drogach dwujezdniowych szczególnie przy wyższych prędkościach dopuszczalnych i nie da się tego inaczej bezpieczniej rozwiązać natomiast w obszarach to mówią o obszarach i za miejski natomiast w miastach na takim działaniem inżynierskim powinno być wprowadzenie stref tempo 30, gdzie rzeczywiście piesi mogą bezpiecznie nawet bez namalowanej zebry mogą bezpiecznie przechodzić przez przez ulice takie takiej nie widział docelowe rozwiązanie natomiast jeśli chodzi o edukację na potrzebna jest bojowy czy też kampania informacyjna i do linii nie taka kilkutygodniowe, ale wyobrażam sobie, że w dłuższym okresie należy kilkuletnia powinna wynieść jedno faktura, aby przygotowywała zarówno kierowcy w jaki pierwszych do wprowadzenia takiego przepisu dającego pieszym bezwzględne, a pierwszeństwo na na dno przejścia w tej gminy tak jak było również mówiłem na początku kilka lat temu w parlamencie odbywała się dość głośna i goście burzliwa, a czasami dyskusja na temat wprowadzania właśnie na większej ochrony pieszych jeszcze przed przejściem dla pieszych, zanim wejdą na to przejście dla pieszych przez cały czas zaznaczam, że mówimy o tych, gdzie ruch nie jest w jaki sposób kierowany sygnalizacją świetlną czy też przez osoby do tego uprawnioną wtedy to przeszło przez Sejm niestety są w Senacie zostało odrzucone, ale podczas posiedzeń komisji te argumenty, o których pan profesor mówił były jak najbardziej podejmowane przedstawicieli różnych instytucji zajmujących się m. in. inżynierią, ale też prawem także samym ruchem drogowym wskazywali właśnie, że ta sama zmiana tych przepisów nic nie da, że za nią muszą iść właśnie te kroki odpowiedniego audytu i zmian przestrzeni wokół przejść dla pieszych tak to nazwijmy skrótowo część posłów to przyjmowała część oczywiście nie jak to jest w debacie w debacie publicznej nie zastanawiać czy zmiana tych przepisów nie byłaby pana profesora zdaniem pewnego rodzaju impulsem właśnie do do zmiany też tej przestrzeni i mentalności wśród wszystkich uczestników ruchu drogowego myślę, że tak tylko, że wymagane jest dobre przygotowanie tego, jeżeli dziś mamy znów przykłady z zagranicy, gdzie takie kampanie są dobrze przygotowane przez media przed przy współdziałaniu mediów prawda, żeby nie było także media prawda tylko biorą w stronę kierowców, którzy czują się, gdyby pokrzywdzeni przez przez przepisy, bo jak, gdyby wygląda, że coś tracą tutaj, choć sami też są pierwszym no tak no ale to często zapominają o twarzy, że są tymi pierwszymi, tak więc jedno tak dobrze przygotowana kampania informacyjna z 1 strony, a z drugiej jawną należy przewidzieć te środki nadzoru no bo jak widziałem takie przejście, na którym pieszym bezwzględne pierwszeństwo znów funkcjonuje przy prędkości dopuszczalnej do 50 km na godzinę, ponieważ wielu kierowców przekracza prędkość dopuszczalną nawet na nas na terenach z prawda zabudowanej dziel i taka obowiązuje no to wymagane są środki nadzoru żeby, żeby im przypomnieć o tym, działanie systemowe tzw. jest jeszcze 1 przepis, który jest kuriozalny w ogóle w funkcjonującym w naszym w naszym systemie to jest zwiększenie tej prędkości dopuszczalnej do 60 km na syna mówi się, a przecież wtedy nie ma pieszych, jednakże z naszych badań wynika, że około 100 pieszych zginęło w ciągu ludzi ostatnich 10 lat właśnie o tej porze nocnej między dwudziestą trzecią piątą rano na przejściach dla pieszych dodał Cieślak 6 dla wieży dr hab. inż . Piotr Olszewski profesor uczelni Politechniki warszawskiej jest państwa i moim gościem kończymy tę część anten nową już za chwilę spotka Stach ukaże się nasza druga część wzdłuż sali i szerzej omówimy te różne sposoby zabezpieczania m. in. przejść dla pieszych, ale też, żeby w ogóle pieszym było bezpiecznie, czyli wszystkim nam na drogach na antenie Radia TOK FM za kilka minut Zwiń «

PODCASTY AUDYCJI: SKOŁOWANI

Więcej podcastów tej audycji

REKLAMA

POPULARNE

REKLAMA

DOSTĘP PREMIUM

Słuchaj podcastów TOK FM bez reklam. Skorzystaj z 40% rabatu w jesiennej promocji. Wybierz pakiet "Aplikacja i WWW" i słuchaj wygodniej z telefonu!

KUP TERAZ

SERWIS INFORMACYJNY

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA