Krzysztof Woźniak i oczywiście Jerzy Lemański narodowe muzeum techniki dzień dobry panie, że dzień dobry panu dziękuję państwu przed nami historia opla po drugiej wojnie światowej no ale żeby wprowadzić to musimy powiedzieć czy o bólu, jaki był przed drugą wojną światową i troszeczkę wspomnieć podczas drugiej wojny światowej, bo działo się w tej firmie to tylko ja tak wprowadza opel najważniejsza z Marka samochodowa w Europie przed najwyraźniej ciągle nie
Rozwiń »
najważniejsze najwydajniejsze no i udział jednak ważne jest została ona jest wart, ale dla niektórych powiedzmy Rolls-Royce był ważniejszy Dolan Mariana w UE dobrze tak opel jedno i by dostawcy dziś firma 1 z najbardziej wyjeżdża opel tak naprawdę funkcjonował, zanim mu pojawiły się samochody, bo rok 1800 sześćdziesiąty drugi ani produkowali co prawda maszyny dosyć, a potem rowery potem słynny doktor uwagę ten samochód najbardziej tak znany z pierwszego początkowego okresu opla, czyli samochód opel 4 przez 8 jest, który był rzeczywiście bardzo udaną udaną konstrukcją rzeczywiście opel nos, bo to okres danego przy wtedy, kiedy Amerykanie tam krócej niż General Motors tak General Motors, by to był koniec lat dwudziestych w 2 opel zaczął produkować samochody na poziom nawet zaryzykować stwierdzenie dla ludu, dlatego że Ford volkswagen prawda samochód dla ludu tak się mówi pierwszy, ale tak naprawdę poszedł za radość, bo takie właśnie muśnięcie amerykańskiej myśli motoryzacji nie nie mnie nie amerykańska myśl motoryzacyjna pojawiała się w luksusowych samochodach, które zaczęto produkować dopiero trzydziestego siódmym szósty 0707. ósmego roku natomiast pomieszczenia nie do końca były to samochody bardziej tak właśnie użytkowe no i tam nowa era opla, która zaczęła się od 3005 . roku to najpierw produkowali oni samochody bardziej właśnie użytkowe dlatego dotrze do piątego roku, bo wtedy, gdy światło dzienne ujrzał pierwszy z 4 podstawowych modeli opla przedwojennych to były jednak powiem, jakie to były modele potrawy, bo nie porozmawiamy, bo to był model Olimpia z 3005 . roku model kadett z 3006. trzydziestym siódmy pojawił się Admiral ich trzydziestym ósmy pojawił się kapitan i dlaczego jest takie ważne, ponieważ te samochody miały w nazwie już nie tak jak wcześniej opel i 4 przez 8 tylko to był już samochody z UE to było to było właśnie zamek przejęty Amerykanie tak nazwali swoje samochody nawet, mimo że forma w żadnym dawał biednym model idealny jest z miał swoją nazwę i w całej Europie i dam stany Zjednoczone i a inne modele Chevroleta i t d. miały swoje po prostu wygód coś takiego swoje nazwy Amerykanie do bardzo pielęgnowali i dlatego też opel derywatów swoje samochody poszczególne modele nazwać swój styl praktykowane do dzisiaj i wiele firm to stosuje, choć wcześnie na dostosowały nazewnictwo literowe jak tak robił nadaremno tak Gallardo modelu chyba 21, a te buty cena 31 i dzisiaj o PDOF tak robi 1930 piąty roku pojawił się opel, który nazwano Olimpia, dlaczego Olimpia, dlatego że Olimpia łatwiejszym w euro w Niemczech wobec tego już wykorzystana sławetne olimpiada bardzo słabe na jest wielu względów względów rasistowskich również tak jednak obalenie Olimpia był samochodem segmentu nadzieję, że czas byśmy powiedzieli segmentu Dead jego następcą był rekord potem Ascona vectra prawda mniej i był to pierwsze to co omawialiśmy pan mówi pani Zofia pierwszy samochód opla z samonośnym nadwoziem i całkowicie stale w Niemczech w Niemczech bank tak też samochód opel w ogóle pierwszy w Niemczech, chociaż w ogóle w Europie pierwszy był citroen ZX dowiedzieliśmy się tak i stalowym, dlatego że wtedy były jeszcze takie tendencje się samochody, mimo że były stalowe te miały bardzo dużo elementów drewnianych czasami dermatolodzy brał udział w tworzeniu dachu różnorakie rzeczy i jedno tak jak ja 0101 . z nazwą był samochodem stosunkowo niedrogie, bo kosztowało około 2 tysięcy burz, które jest Marek także nie jest tak niewiele i miał silnik i 1300 l 1300 cm ³ niewielki 24 konie mechaniczne są rozpędzał tam do 100 km / h, ale był takim samochodem dość dość masowy, ale jest bardzo bardziej masowym był samochód kadet i tutaj czapki z góry państwa tak też jest ulubieńcem tego samochodu tego modelu opla kadetta to był rok później rok 1936 segment c i czasowo malutkie, ale te samochody były trochę mniejsze segment c, czyli dzisiejsza astra Insignia prawda na niej sygnalizuje jakkolwiek, więc realne ale bo jest nas brata na tak długi wyrasta z ZUS ten samochód nawet sama zamówiła kadet miał być wytrzymały jak żołnierz miał być prosty jak żołnierz, ale w ogóle do nas takie wojskowe były dość, bo za oczywiste Olimpia no bo to była spora, ale kadeta Admiral Tax kapitan kapitan niejedno były jeszcze dyplomaty dilerom no tak, ale później po wojnie to bardziej polityczna niesmak wojskowe na brak niejedno, więc teraz wracamy do tego gaz w gazetach był mały silnik 1130 miejsc niż w Olimpii wydaje się chyba, a czy wydać 4 konie mechaniczne ta prędkość do setki mieszkań w Libii, bo tam po prostu mnie troszkę lżejszy, ale samochód zaprezentowano w grudniu 3005. roku i tutaj taka ciekawostka w ani ich Noto hop był otwierał tę prezentacji dobór tych samych chłód ten sam człowiek Amerykanin, który wyprowadził na prostą volkswagena razem z listem i który był wieloletnim dyrektorem volkswagena po drugiej wojnie światowej on najpier w przed wojną zajmował się oplem człowiek dla volkswagena kultowym rent, ale właśnie jest typowy dla 30 siedział siedział chłopak finał może, dlatego że przed wojną volkswagena nie było no tak rozległe, a w pytaniu pomyślałem o HR w stylizacjach oraz do tego dojdzie do w każdym razie do 3009 . roku wyprodukowano 100 osób ponad 100 000 sztuk opli kadetów i zdobył i tak jak sensację wywołało pojawienie się w golfa po siedemdziesiątym czwartym roku jako samochodu, który zrewolucjonizował cały rynek samochodów w segmencie c tak taką sensacją moim zdaniem na tamte czasy był właśnie samochód opel kadett jego pojawienie się dlatego ten samochód był tak produkowany, że można go sprzedawać za niewielkie pieniądze, by zwracano uwagę na funkcje bezpieczeństwa w tym samochodzie miał bardzo ekonomiczny silnik i mógł w pewnym sensie zmotoryzowani Niemcy był nawet niemalże rywalem rywalem volkswagena garbusa nie był, bo garbusa padnie daremnie volkswagena tylko rolnicy tak nawet gdy gra pan Rafał Wasil tak się zastanawiam bo, bo był, bo oczywiście patrząc i znowu, przygotowując się na dzisiejsze teoretycznie rozmowy o oplu po drugiej wojnie światowej to zacząć zastanawiać co brakowało temu kandydatowi, że Hitler go nie chciał jako właśnie ten pojazd teoretycznie oczywiście namawiano dla ZAK, bijąc swój plan i zwolniony wiemy, że namawiano wiele osób namawiano go namawiał Hitlera do PUP do tego, żeby ich, żeby zainteresować się bać ale dlaczego Toyota wolą prostą przed tym siedzieli Amerykanie trudno powód Henry Ford dość Grażyną współpracował z Hitlerem zaraz zaraz tak, ale Amerykanie to nie był Anglik chciał, żeby było propagowany wszystko co niemieckie lub rodzaj opłat za dochodziło spółka sama KRS obok stał na krawędzi przepaści niewiele brakowało gdyż, żeby Hitler w ogóle ten oboje tego opla zamknął lider Gogola rozważał po co uratowało opla właśnie Boże i Olimpia i kadet były przebojami eksportowymi Niemców Niemcy podsyła tak jak w czasach PRL-u potrzebowali dewiz potrzebowali pieniędzy za granicę gotówki i ten opel doskonale się sprzedawał w Europie i to wstrzymywało Hitlera, żeby w ogóle obym się rozprawić Hitler zdawał sobie sprawę, że samochody są dobre wyda samochody świetnie sprzedają, ale jego głową oczy tt niemieckie niemieckie amerykańskie, że amerykańskie tutaj współpraca i amerykańskiej wkład w tego opla od końca lat dwudziestych także tutaj raczej nic dziwnego, że Hitler zdecydował się na osobną markę, bo ta Marka nie była do końca dalej z danych uważa, że to pewnego rodzaju hipokryzja, bo przecież Henry Ford jak najbardziej amerykański potentat przyjeżdżał i pokazywał jak fabryki robić przecież malował brud, ale i drogi, chociaż liderem był zaprzyjaźniony z liderem był zaprzyjaźniony tak Boga, ale przecież portfeli portal Henry Ford miały dowiemy, jakie poglądy polityczne bardzo długo spierał się źle Ano właśnie wg kasę dawał za przyznawanie nagrody nie no no tak ja wolałam diagnozę ładnie dawał mu upominki urodzi tak wydawało mu prezenty urodzinowe no dobrze no przed wojną tak jak mówimy dość znana i największa firma, jeżeli chodzi o sprzedaż niemiecka to opel 1 z najstarszych w ogóle na świecie można powiedzieć Marek samochodowych tak, bo teraz potentat podczas drugiej wojny światowej jest Boży Dara awaria jest, bo w obu modelach w ciągłej, bo w trzydziestym siódmy roku nastąpiła pewna przemiana i do prawdopodobnie właśnie spowodowało, że dla tak bardzo jej przestał tak krytycznie na opla patrzeć opel przestał się zajmować dystynkcje samochodami użytkowymi takimi jak kadet Team prostymi samochodami dla ludu tylko zdecydował się na produkcję również samochód eleganckich, o co chodziło chodziło o to, że te samochody eleganckie duże samochody miały większe silniki, a tym większe silniki były brane przez Hitlera pod uwagę do wykorzystania w czasie drugiej wojskowe od dna Witos opowiedział o przedmiocie zgodności zamachu na Kuriera, że adm. Admiral samochód segmentu UE naprawdę bardzo dynamiczna limuzyna taką miał 530 cm długości domu do obrony obrony potem, gdy za mało to jest dzisiejsza polskiemu danych po wojnie trudno porównywać, bo jak na wodzie, a grupa nie wiem wiem, ale to była na tamte czasy wojen z NATO w latach od dyplomaty w butach bardzo eleganckiego opel dyplomatą bez senator no tak inaczej on miał duże silniki lider zdawał sobie sprawę, że te silniki mogą być wykorzystane potem do innych jednostek, które były brak brałaby udział w drugiej wojnie światowej i dlatego też 3007 . roku trzydziestym ósmy roku pojawił się 2 samochody większe elegancki opel Admiral i opel Cup wita kapitan, który z kolei był następcą tego samochodu opla Super Six, który też mówią zaś młodzi ludzie dało prawdopodobnie udział akcji podaje Arsenal z tym, że opel admirał tak jest podzieli śmiało ramy natomiast kapitan był miał nadwozie samonośne i miał coś co było nowością w tamtych czasach mianowicie miał z tyłu otwierany bagażnik to, że Pesa to naprawdę była nowość dlatego jak popatrzymy na samochody przedwojenne chociażby Polski Fiat 508 to on miał albo nie miał wcale bagażniku albo, jeżeli miały bagażnik to dostęp do bagażnika był od kabiny od środka po odwinięciu oparcia tylnego siedzenia natomiast w samochodzie opel kapitan ten bagażnik był otwierany od tyłu i to było absolutną nowością samochód był trochę droższy od standardowych samochodów, bo kosztował około 4 tysięcy Marek admirała, by jeszcze droższy, ale jednak opel te samochody sprzedawał miliony 60 powodzenie i opel tutaj zagroził mercedesowi opel stał się potentatem, bo zagrażał mercedesowi klasie samochodów eleganckich, a poza tym produkował więcej samochodów opel do sądu taki już z FP, aby było zbudowanie samochodu Józef produkowały około 120 000 rocznie już było dużo tam pracowało 25 000 ludzi to był największy producent samochodu przebił Francuzów to był największy producent samochodów w Europie i ich już były wtedy, gdy proszę je poprawić, jeżeli nie ma zaś, ale już wtedy były 2 fabryk nawet 8 lat nawet się tak, ale główne to były ulice Hajto to jest fabryka matka dostała fabryka, która zaczęła w 1800 sześćdziesiątym drugi roku produkować maszyny do użycia i druga fabryka była obrane Bugu obie były zniszczone zostały zniszczone w czasie drugiej wojny, bo chcemy coś chyba od 2 wojna powolutku tak, aby zostały zniszczone w czasie drugiej wojny światowej z tym, że z ruchami zostało całkowicie Luongo zostało zrównane z ziemią tak nagle w Brandenburgii, bo tam czas niewiele ocalało, ale niewiele naprawdę niewiele poniżej 50 proc jeśli chodzi o substancje o substancję materialną, więc jej te zalety te fabryki były nowy opel miał trudny start po drugie, wojna ta trzecia dekada, jakimi są właśnie ona zna, ale to była fabryka, która też Arizona tak nagła awaria, ale tam samochody składano czy to była taka jak pomocnica to była fabryka należała do latarni, by tam, gdzie żona, ale nie, by teraz można to za licealistami na razie pogrzebać no, dobrze więc druga wojna światowa produkcja Lublin taką chcę to, że tylko z produkcją tych samochodów użytkowych została w pewnym momencie całkowicie wstrzymana i zaczęto produkować samochody te wielonarodowe, a żarówka w innych bazach samolotów, by te jakich ale, ale w każdym razie oczywiście była to produkcja łajno i właśnie 1 z najpopularniejszych ciężarówek drugiej wojny światowej, czyli opel Blitz, która wyskoczyła wszystko poza po obu pociągów prawda przygoda wszystko na front wschodni realne zarobki były wszechobecne naj po drugiej wojny światowej krytyczna sytuacja wszystko zniszczone w takiej samej sytuacji znalazł się zresztą Mercedes BMW się znalazł podobnej sytuacji trzeba było startować, ale z Czechami było w strefie amerykański dlatego bardzo irytuje jak ktoś mi, mówi że Rosjanie zrabowali opraw, bo zajęli fabrykę SLD i wywieźli tonie tak proszę państwa było Rosjanie zrobili to absolutnie oficjalnie i wywieźli opla nie ze swojej strefy tylko wywieźli obraz ze strefy amerykańskiej oficjalnie było przyznanych Rosjanie dostaną fabryka opla i dostali olej i Rosjanie zaczęli produkować Moskwicza, który był wierną kopią opla kapitana, czyli była taka proszę mi wybaczyć wyspa Rosjan umocnienia amerykańskiej, która realizuje po prostu Rosjanie umówili się zapewne do trojga 100, ponieważ z przemysł najbardziej bus kupiony właśnie w okolicach Zagłębia rury w okolicach Zagłębia wbiegł tam Westfalii pobiec i właśnie koło Stuttgartu, bo to było jak nadzy dokument jest, więc Rosjanie tam jakoś tych dni dzwoniłem z tym nie wiem, ale jakoś tak było ustalane te kontrybucje częściowo przyjdą nawet dla Rosjan z ich ziem okupowanych przez aliantów i w każdym razie Rosjanie dostali fabrykę to resztki fabryki to zostało Litwa litewski i mieli swoich ludzi, którzy pracowali, bo dlatego, że większości ludzi, którzy dostali się do niewoli po drugiej wojny światowej to jednak było w niewoli rosyjskiej okazało się, chociaż starali się wszyscy dostali do niewoli amerykańskiej Rosjanie mieli wieńców mieli słaby producentów opla mieli fabrykę natomiast nie mieli dokumentacji i ta dokumentacja uległa zniszczeniu w czasie drugiej wojny światowej dokumentacja musi otworzyć galerie aniżeli my się tych ludzi, którzy w głowie mają kno w how to jest to łatwiej zrobić i dlatego odtworzonej powstał most i 3400, którym mówiono o kopią kopią kadetta natomiast Niemcy absolutnie tak getta po wojnie nie mogli zacząć produkować dlatego kadet ta nie produkowali przez ponad 20 lat po wojnie nie było opla kadetta, choć jest to moim zdaniem był najbardziej udany samochód po przed drugą wojnę światową no tak no właśnie trend jest kolejna powtórka tak samo jak w przypadku mercedesa Benz, a on też powróciły zaraz po drugiej wojnie światowej co prawda do tego co by było zamawiane, czyli praktycznie wszystkiego co mógł robić, ale pierwszym samochodem był ten sam, który był produkowany bezpośrednio przed drugą wojną światową i wiadomo jak pan Kukla nawet daty do setki listów i znów pierwszym tym samochodem po drugiej wojnie to była Olimpia elit tak wszyscy uważają i tak jest wszędzie znaki zanadto Split handlowali zdrowie innych tak już usługowym ale, ale opel zaczął produkować ciężarówki Amerykanie po prostu potrzebowali ciężarówek oni potrzebowali samochodów osobowych, bo wszystkie sprawy osobowe załatwiali swoim liczbami natomiast potrzebowali ciężarówek histeria amerykańskiej i brytyjskie również i francuskiej były potrzebne jej ciężarówki wobec tego Amerykanie pozwolili na produkcję ciężarówki z silnikiem przedwojennego opla kapitana to musieli 2 pół litra i ciężarówki miał nie mogą przekraczać masy 1400 na stacji w 1040 i kg nośność, więc nie jest taki samochód już po to, bardzo wcześnie, bo on powstał pierwszy zjechał 15 lipca 1946 roku i to bubli z polską samochód na gaz drzewny bowiem to byłoby tak z benzyną i Niemcy mieli problemy to głośne przed planem Marshalla, ale Niemcy mieli swój będzie właśnie nad takimi nie będą w ogóle i Włosi potrzebowali węgla z planu Marshalla w nurt Niemcy nie powieli swój węgiel i te samochody ulice były przerabiane na gaz na gaz drzewny robione ich sporo, bo o wychodziło około 150 na miesiąc, więc dość dużo z tym, że Hel robiono ciężarówki lodówki od tak dopowiedział, bo jednocześnie UOP zajmował się produkcją budek to się utrzymać tak znane na powierzchni podłóg coś dla ludzi, którzy będą znały cywilów, którzy będą czekam od nich kupować załoga była liczyła około tutaj z nałogu opel miał dużo to duży problem załoga liczy około 6000 ludzi z tego jak dziś pamiętam jakich doszedł tam kiedyś, że opel miał poważne problemy po wojnie z załogą, bo ciągle wszyscy przebywali na zwolnieniach to byli tak zmęczeni ludzie tak schorowani tak niedożywieni nie oszukujmy się, że państwa lata 4547 w Niemczech po drugiej wojny światowej była było ludzie tam bardziej cierpieli niż w Polsce, owszem, Polska oraz oburzona, ale jeśli chodzi o jedzenie to u nas w Polsce było znacznie lepiej niż w Niemczech chorują, jeżeli tak głodni to również mówiliśmy przy okazji właśnie odradzania się mercedesa, a dokładnie z tym samym się odgrażał tak tak i tam około zawsze o około 500600 osób było na zwolnieniach lekarskich, tak więc spora pozostałe też co przychodziło do pracy do po paru godzinach pracy nie miał siły w wycenie plasować nas po to, rzeczywiście to co panu panie Jezu, samochody osobowe w latach pojawić była to rzeczywiście Olimpia, czyli samochód zaprojektowany przez Niemców 1935 roku samochód segmentu dali, że jest de prawda, czyli takie dosyć dosyć spory i też wyglądał bliźniaczo je tak jak przed montażem go już od dawna się eliminacje Malagi tam drobiazgi zmieniono z tym, że potem Amerykanie zrobili specyfiki tego samochodu 50 roku ale dlaczego dopiero w pięćdziesiątym Otóż tutaj należy, że państwo pełne wyjaśnienie opel jak państwo wiecie od lat dwudziestych współpraca obu rynkach Dynamo to co prawda i po długich lat wojnie światowej General Motors nie jedyna Motor nie bardzo wiedział co w tym oplem zrobić tu problem, dlatego że były takie projekty nie zostaną przekształcone w 2 kraj Pasterski Radek na jakich rolnicy bardzo szybko zrozumiano, że to bez sensu no i Niemiec, jaki jest taki jest, ale wpierw pierwszego, lecz zarazem za cyrk albo młotek jak co zrobić badanie będzie je kozy pasą więcej to odpadło, ale General Motors cały czas nie wiedział na czym stoi czy inwestować tego pragnie inwestować czy mu zabiorą nie zabiorą różnie to mogłoby do niej, by nie bardzo wie i dlatego gra Motor zrobił taki okres przejściowy dwuletni kiedyś to niespecjalnie wtrąca się sprawą opla i opel produkował klepał właśnie tę Olimpie potem jest jej kapitana klepał robił, ale te samochody lub akcje takie same jak przed wojna wraz z 50 do roku, kiedy sprawa jest, gdy powstawała, kiedy Dynamo to doskonale zdawał już wiedział doskonale, że będzie inwestował w zakładzie to, że za to będzie produkcja to będzie produkcja na wysokim poziomie i w dostatecznie dużej ilości więcej General Motors zdecydował się na lifting samochodowi, ale rzeczywiście zostały do rzymskie umowę Wyśnione, bo ich sylwetka stawała się z Koroną samochód z 3005 . roku mamy rok z rzędu to dla zamówień na 15 lat no i Mercedes wprowadzał też już swoje naukowe na ryby te wprowadzały do bolera nie ma co porównywać, bo 1 marca jest bardziej poszedł z tą klasą premium tak obeznana z pań Krzysztofie opel znalazł kapitalną rzecz, dlatego że opel znalazł taki środek pomiędzy, o co chodzi Otóż oplowi nie pozwolono produkować kadeta nie mógł produkować samochodów luksusowych, dlatego że zakaz nie będzie obowiązywał, że nie wolno było produkować samochodów z silnikiem powyżej 1,5 l wobec tego nie mógł produkować samochodów luksusowych ten zakaz bardzo szybko zlikwidowano, ale akurat opel już wtedy pełnił krótko przed zlikwidowania tego zakazu opel już zdecydował o swojej produkcji i miały być produkowane samochody takie środkowej i opel wskoczył na lukę między volkswagenem, a mercedesem mówiła to kapitalnie się wpasował opel po prostu za pozbawienie samochody dla ludu, a najtańsze mercedesy samochody ekskluzywne, a samochody środkowe kompaktowy klasa średnia klasa średnia i kto wskoczył opel i obecnym przez wiele wiele lat po drugiej wojnie światowej się kojarzył z klasą średnią, bo proste samochody rogów odwagę, a Mercedes robi samochody, ale jazda po to, oczywiście doszły inne marki jak najbardziej nam prawda Maybach i t d. ale to nadal jest winna być sam zastanawiam się czy jeszcze nie porozmawiać w przyszłym odcinku trochę o tym, oplu no bo czy udało mu się nagle to skończmy z tym co udało mu się, choć trochę odzyskać tę pozycję akcja drugiej wojny tak chuda ryba w 40900 pięćdziesiąty roku wskoczyło porno 12 000 egzemplarzy wobec tego i Solisko potem było to większe zainteresowanie się General Motors opel Olimpia zrobiono zmieniono właśnie poda Danutę panoramiczną szybę z przodu taką wydzieloną dalej dźwignia zmiany biegów powędrowała z podłogi na EPO kierownicy to wtedy było absolutnym hitem było modą taką jest natomiast naszym kapitanie to było zaraz to było kapitanie religia powędrowała natomiast woli wino piję od roku ona zupełnie zmieniła, by zobaczyć w internecie org PL Olimpia 194851 np. to zobaczyć 1 samochód Amerykanie i właśnie zamierza za Amerykanina wali go wydłużyć Muzy błotniki z przodu i z tyłu znikło koło zapasowe co, więc tak zrobili stół mógł klepać tuzów palestry koło zapasowe no poza tym zaczęto produkować kombi kabriolet opel wskoczył już na te inne niszowe spółki po prostu za to rozszerzać swoją ofertę silniki były troszeczkę podrasowane silniki miały też co prawda ta granica tam jest w kadetach i ligi w granicach 2830 paru koni mechanicznych, ale były już unowocześnione po prostu spełnia te wszystkie wymagania, jakie były w tym czasie w latach pięćdziesiątych ani w latach w latach trzydziestych no dobrze to tak jak się mawia w mieście 1 z deklaracji w tym miedzi ostatnia rzecz jest tylko długo bowiem Otóż dla opel dla opla było bardzo ważne to, że Amerykanie w pewnym momencie zezwolili im na produkcję właśnie samochodów dla wszystkich, bo na początku oni musieli produkować stylistów 0607. roku aż do ósmego musieli produkować tylko dla okupantów samochód i dopiero zezwolenie na to, żeby sprzedawać na wolnym rynku i eksportować samochody pozwoliło oplowi stanąć na lot na nogi plus do tego właśnie fakt że, gdy General Motors uspokoją się uznał, że opel będzie firmą, która ma całą widok na przyszłość i to spowodowało, że opel stanął na nogi i do dziś stoi na stoi Mercedes też bank i w końcu volkswageny są, o którym będzie mu ani wymiar dziś grają Pasterski no dobrze no to jednak ktoś tak założył sobie trochę inaczej nie wiem jak to miałoby wyglądać skoro Amerykanie chociażby bardzo tego opla jednak jakoś tam faworyzowała -li przecież tak no ale to przyszłych odcinkach Jerzy Lemański na temat kilku już kończymy Jerzy Lemański bardzo panu dziękuję narodowe muzeum techniki oczywiście dziękuję państwu Krzysztof Woźniak kłaniam się Nisko i w przyszłych odcinkach tak jak zapowiadaliśmy nota Marka, która się bardzo kojarzy i o których mówili i pozytywnie negatywnie volkswagen w końcu powstaje, więc zabrać
Zwiń «
PODCASTY AUDYCJI: ZMOTORYZOWANI
REKLAMA
POSŁUCHAJ RÓWNIEŻ
-
-
30.11.2023 08:20 Poranek Radia TOK FM24:34 W studio: dr Anna Materska-Sosnowska , Michał Szułdrzyński
-
30.11.2023 07:20 Poranek Radia TOK FM11:45 W studio: dr Michał Piekarski
-
30.11.2023 07:40 Poranek Radia TOK FM16:45 W studio: Tomasz Siemoniak
-
30.11.2023 08:00 Poranek Radia TOK FM10:21 W studio: Piotr Zgorzelski
-
30.11.2023 06:59 Codzienny podcast gospodarczy07:43 TYLKO W INTERNECIE
-
-
30.11.2023 06:20 Pierwsze Śniadanie w TOK-u09:42 W studio: dr Piotr Maszczyk
-
-
-
30.11.2023 06:00 Pierwsze Śniadanie w TOK-u14:11 W studio: gen. Tomasz Bąk
-
-
30.11.2023 04:58 Audioprezentacja
-
30.11.2023 04:59 Audioprezentacja22:31 TYLKO W INTERNECIE
-
-
30.11.2023 09:20 EKG - Ekonomia, Kapitał, Gospodarka25:40 W studio: dr Jarosław Janecki , Joanna Solska , Monika Constant
-
-
30.11.2023 12:00 Mam pytanie32:16 TYLKO W INTERNECIE
-
30.11.2023 11:20 Przedpołudnie Radia TOK FM11:20 W studio: prof. Małgorzata Zachara-Szymańska
-
30.11.2023 10:00 Przedpołudnie Radia TOK FM12:27 W studio: Urszula Stefanowicz
-
30.11.2023 11:00 Przedpołudnie Radia TOK FM10:24 W studio: Wojciech Klicki
-
30.11.2023 12:20 A teraz na poważnie11:55 W studio: Marcin Wolny
-
30.11.2023 10:20 Przedpołudnie Radia TOK FM25:49 W studio: Natalia Broniarczyk
-
-
30.11.2023 13:00 Popołudnie Radia TOK FM09:40 W studio: Kamil Wyszkowski
-
30.11.2023 12:00 A teraz na poważnie12:13 W studio: dr Krzysztof Śmiszek
-
30.11.2023 12:40 A teraz na poważnie16:38 W studio: prof. Magdalena Środa
-
30.11.2023 14:40 Raport Gospodarczy14:39 W studio: Grzegorz Maliszewski
-
30.11.2023 13:40 Popołudnie Radia TOK FM24:55 W studio: dr Jędrzej Witkowski
-
30.11.2023 15:40 Światopodgląd14:00 W studio: Marcin Kowalczyk
REKLAMA
DOSTĘP PREMIUM
Black Weeks w TOK FM Premium to 60% zniżki na wszystkie pakiety. Podcasty i Radio TOK FM bez reklam w najniższej cenie w roku! Poznaj nowy pakiet "RAZEM" dla 3 osób.
KUP TERAZSERWIS INFORMACYJNY
REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA
-
TOK FM
-
Polecamy
-
Popularne
-
GOŚCIE TOK FM
-
Gazeta.pl
-
WYBORCZA.PL