REKLAMA

Irańczycy świętowali 40. rocznicę islamskiej rewolucji

Data emisji:
2019-02-12 13:00
Audycja:
Połączenie
Prowadzący:
Czas trwania:
26:04 min.
Udostępnij:

AUTOMATYCZNA TRANSKRYPCJA PODCASTU

włączenie ich różni od nich dług celny i trzynasta 6 Jakub Janiszewski przy mikrofonie ze mną w studiu prof. Agata Skowron-Nalborczyk islamolog arabistka z zakładu Szlęzaka i lenistwa też zakładu islamu Europejskiego wydziału Orientalistycznego Uniwersytetu Warszawskiego dobry dzień obrad i pianistka to, dlatego że w Iranie będzie miał długość rozmawiać, czyli o 40 rocznicy rewolucji wczoraj 11 lutego rewolucja wydarzyła się w siedemdziesiątym dziewiątym roku to tak dla Rozwiń » przypomnienia i wówczas obalono szacha Rezy Pahlawiego Mohammada Rezy Pahlawiego Reza pahlawi trybut tata w w dobrze mieć tak i lenistwo FOT u stóp ten to właśnie to święto przypomina sobie czy to jest święto przeciwko Stanom Zjednoczonym i zalała wiele głównie przeciwko Stanom Zjednoczonym czy to jest święto religijne takie jak w właściwie Iran miasto kreacją co to jest dobrze to jest wszystko to co pan to co pan powiedział tak, bo jednocześnie jam ja myślę, że może, gdyby nie na odwołanie tych sankcji przez przez prezydenta trampa i to jego retoryka anty irańska być może to obchody miałby nieco inna inny wydźwięk to my słyszymy że, że ten to wołanie, że okrzyk śmierć Ameryce prawa tam jest tłumaczone dotyczy prezydenta trampa i sekretarza obrony wandalizm jest powiedziane kogo to dotyczy to nie także wszystkich Amerykanów także ta retoryka jest taka, że lekko złagodzona w połowie lutego o śmierć Ameryce, które było słyszane na początku lat istnienia tej w tej Republiki po rewolucji no ale oczywiście w relacje Chin irańska amerykańskie są trudne napięte im się, że oto właśnie od pięćdziesiątego trzeciego roku do obalenia rządu demokratycznego, który znacjonalizował ropę naftową przez CIA w proc ten został obalony no ten fakt Rzońca relacje prawda no wesoło wybitnie nieprzyjemna tak byłoby jednak to Irańczycy to pamiętają Stanom Zjednoczonym nawet nie może dorastają prawda kolejne pokolenia dlatego nie pamiętają, ale to mit jest nieważne znów ropa znów remonty w kolejnych pokoleniach, bo w sytuacji, kiedy mamy kraje, które właściwie rytualnie trochę pali flagę Stanów zjednoczonych podczas tego rodzaju świąt równocześnie z kraju z licznymi niedoborami nic w dużym kryzysem wewnętrznym, ale też kryzysami władzy to co chwila widać producenci są protesty kilkadziesiąt osób do więzienia ileś osób traci życie dostanę taki proces co obserwowaliśmy zdaje się rok temu notariusz pobierze mimo wszystko wnioskowali Węgrzy jednak na bliskim wchodzie to swego rodzaju oaza spokoju jednak w, kiedy poznamy na lata z Sylwią uczucie z Irakiem na serio to w ogóle wygląda tak ale, ale nie mówiąc już w Jemenie prawda tak, bo jakoś tam jakoś tam ta stabilność i choć jest utrzymywana ran ja myślę, że to, że u cofnięcie sankcji, które w których, które było wynikiem przyjęcia przez Iran jednak tych uzgodnień dotyczących ograniczenia produkcji w atomowej w rozbudziło nadzieje w Stańczykach i że było w rząd będzie eksportowana torze to w stare samoloty latają na wewnętrznych dynia waży dobrze zacznie ten kraj żyć musimy pamiętać o tym, że to jest społeczeństwo młoda anons o nas ono jest mu umowę tak jeśli chodzi o procent osób jest do trzydziestego roku życia to znacznie wyższe niż niżej niż w Europie oni są szczególnie w miastach do zachodniej i obeznani z nowinkami światowymi z tym co się dzieje w kulturze i w technologiach to nie jest jakieś takie w 2 jest zamknięte konserwatywne społeczeństwo oni musieli go rozłoży zaczną funkcjonować normalnie tomów to jest to sankcje powodowały też, że to kłopot z kartami kredytowymi są przelewami za granicę tak jakby to wszystko jakby co utrudnia życie, ale mnie ciekawi co to znaczy to normalnie po Gdańsku MON wód nowie pan to jest oczywiście w razie dlaczego to nam, bo wydaje mi się, że w sytuacji, kiedy z 1 strony też pani mówi dociera tam popkultura dociera tam już docierają tam nowinki technologiczne docieramy do tak świadomość tego jak się żyje nam to zawsze społeczeństwo się liberalizują wówczas jakoś oddolnie bardzo często myśli się zastanowili nad polską historią po transformacji to rozważnie nie wiem czy było wiele partii, które tak bardzo ten paradygmat liberalny promował szachowych w Polsce tak naprawdę jest tam promować, więc sam proces czy coś takiego zachodzi też Iran toczył się walec się, że to nie jest jednolite społeczeństwo, że my mówimy tutaj o o takiej jednak no w klasie średniej z dużych miast to są miasta bardzo duże Więcek osiągnie bardzo dużą, ale przypominać o takich warst w jak passat np. to zawsze was bardzo wpływowa i w dość konserwatywna ona nie jest może bardzo bogata, ale dość właśnie wpływowa ma mu, gdzie jest ta niższa klasa średnia wysoka niższa klasa średnia tak musimy też pamiętać o obowiązkowych, które się bardzo dużo w różnych miejscach takich rozrzuconych, które zostały paradoksalnie na tej rewolucji, bo np. właśnie podniósł się podniesie poziom alfabetyzacji dostęp do do ochrony zdrowia także on także to jest wszystko bardzo skomplikowane takie systemy trudno dziś, jaki ten Iran 1 jest błąd w ciemno tak jak każde społeczeństwo prawda ona jest ono jest dość różna, ale nic się wydaje że, że te aspiracje pasmo Take tej klasy średniej wykształconej i wezwały na Zachodzie to bardzo ciekawe, bo oni oni studiują bardzo często piszą doktoraty na Zachodzie i w nich jest, by taki element lojalności patriotyzmu takiego właśnie, że to jest mój kraj i ich, gdyby mam mam wrażenie że, gdyby po prostu pozostawić to naturalnemu biegowi to po prostu toby się samemu od środka ustabilizowało IT system się zmienił Irańczycy muszą pamiętać jako jedni z pierwszych wprowadzali konstytucję na początku dwudziestego wieku także przyznanie prawa kobietom wyborcze także to jest społeczeństwo, które ma taką tradycję nawet debaty reformowania się my o tym nie pamiętał, bo nasze Wybrzeże, gdzie tam dziki kraj na bliskim Wschodzie prawda, że to auto używane to są Irańczycy to przecież za szafą było pod dwu i pół Tysiąclecia imperium perskiego prawda oni mają tego świadomość i to zresztą widać było stać się z nimi obcuje to jest to jest po prostu to ta kultura ta tradycja otwarto długo ta długość to długa historia także to jest to jest myślę o takie społeczeństwo, które ma tę możliwość zmiany zmiany taktyką po prostu trzeba pozwolić, żeby to poszło własnym biegiem tak wiemy z kraju też na i leżącego obok tak jak chce coś z zewnątrz przynosi to niższą średnią daje prawda z pewnością ale gdybym dresy takie pytanie czy można znaleźć taką tezę, że w pewnym sensie mamy tutaj do czynienia z aparatem kontra społeczeństwa tak na pewno tak jest na pewno tak jest, bo mamy takie różne głosy, które docierają na nim not Dead Czyżby to, że jak ktoś chce mieć psa to go trzymał w mieszkaniu tak powielanie nie wolno go ze względów religijną prawnych niby tak w ustnym nie wolno się nie mogła mieć psa ma służyć ma psa mieszkańcy obraża tych co to jest martwa w mieszkaniu pana psa prawda w domach w 2 akcjach Małek z Elbląga RFA takiego psa, żeby nie wyprowadza tak po prostu, bo nie można wyprowadzić auto wypadło z wielkich poświęceń poświęceniem zdesperowanych zdesperowanych widać, że jest taka desperacja, żeby nad takim geście okazać oka okazać sprzeciw na intencjach na wschodnim Irańczycy nakręcili własną wersję epi, a tak dzieje, gdzie nikt nie spokrewnione kobiety z z niespokrewnionymi mężczyznami one były bez PiS bez chust na głowach pań, czyli są jakieś takie różnego rodzaju to jest też mentalna MON ta mentalna przymiot tomu wierszy przywoził te idee prowadzone też muszą zaopiekować, jeżeli weźmiemy pod np. pod uwagę to co było w Polsce w latach 81 to był ten aparat z zewnątrz on był narzucony ludzie funkcjonowali, ale przecież nie było także większość popierała wręcz przeciwnie większość miał świadomość tego, że to aparat jest czymś jednak zewnętrznym, ale oczywiście to jest nasze państwo polskie ona mimo wszystko to nie jest tak, że myśmy czekali aż na aparat nie jest czymś z zewnątrz dobrze, ale myśmy tak panowie, ale myśmy nie czekali rząd z Londynu przyjedzie nas tutaj prawda wyzwalać prawda tylko, że była w oczekiwaniu co się stanie jednak jednak od środka i też nie było na sanie, jeżeli tak myślę, bo już tego nie wiem, ale pewnie nie było fani, jeżeli ktoś na wakacje poza granice i mówili o tym co komunistom z komunistycznego kraju na jak teraz ja słyszę takie głosy, że ci Irańczycy to są takie powinny być konserwatywne zakapior takie muzułmańskie nabyć w obozie to bardzo otwarci ludzie znają języki i są tacy nowocześni Boni to co są po prostu tak żyją w takim, a w taki w kraju bądź toto to jest oczywiście wynik wielu różnych zjawisk i wewnętrznych z zewnątrz, że taki system system powstał biją się przede wszystkim to jest jednak sprawa tego tak tej reakcji po porodzie miesza właśnie Mohammada Rezy Pahlawiego, który przeprowadzał taką western izolacje nasiliły, a rząd był monarchą no narzuconymi co to znaczy to znaczy modernizacja naszych, żebyśmy dobrze zrozumieli co się wówczas działo no to jest poza tym, że jego ojciec zresztą, bo jego ojczyzną wkład w tym zakazał noszenia zasłon muzułmańskich rozgłosu ciężko, by został w domu tak, bo to jest tor na planie bogów są do dziś głęboko za głęboko pod autobus też powinna być zmiana prawda jakiś proces powinien nastąpić to jest coś takiego, że jakby spojrzeć no nie wiem na takie w domu, ale na zdjęcia Teheran to prosta to oczywiście Tendera były nowoczesne w porównaniu w latach siedemdziesiątych po rewolucji Polonię z tym prawda można mówić taki Paryż Wschodu prawdami inni tak dalej tak dalej, ale głęboko na prowincji zresztą bazarze na tym bazarze Anita moda ani te nowinki ani taka sekularyzacja ani nawiązywanie przez szacha nawet do tradycji przed muzułmańskimi tak czy takie kształty takie w formowanie się na spadkobiercę tych cytrusów i Dariuszu prawda takich zmian nie wiem forsowanie religii na wkład w taki w PUP w przestrzeni publicznej religii muzułmańskiej, czyli zoroastryzmu on nawet taką taki wykonał manewr w czasie tych obchodów swoje pół Tysiąclecia imperium perskiego, że on wyszedł z grobu Cyrusa jako jego jako jego potomek to podrażniło jednak społeczeństwo które, który jest muzułmańskie w 1317 za chwilę wrócimy do rozmowy trzynasta 23 Jakub Janiszewski przy mikrofonie ze mną studiują prof. Agata Skowron-Nalborczyk iranistka w 2 w UE, ale też złamana kariera listka z zakładu islamu Europejskiego wydziału Orientalistycznego Uniwersytetu Warszawskiego mówimy o tym, czym jest Iran dzisiaj społecznie, a nie tylko polityczny, bo ta warstwa polityczna wydaje się w miarę spójna, chociaż sam też zmienia sam fakt, że w ogóle doszło do tego porozumienia, które ostatecznie zostały zwrócone przez Donalda trampa nie przez twardą głowę chwilę będzie równa 2 to też jednak czymś opowiada, ale właśnie to jest to pytanie, kiedy mówimy o tym na zdjęciu społeczeństwo versus władza to rozumiem, że zraniony ma szczególny wymiar, bo to po pierwsze jest ich reżim, a po drugie to jest jednak kraj, który ma ambicje rozumiem mnie czy ktoś ma mocarstwowe czy to jest dobre stwierdzenie, ale jakąś historię imperialną i też przekonania o swoim wyjątkowym znaczeniu w świecie islamu czy to dla ludzi ma grać jakąś rolę w dno brutto to gra rolę, bo ludzie są świadomi tej tradycji to jest MO to jest taka takie takie połączenie, które na wydawałoby się dziwne, ale na szkodę niepiśmiennych ludzie potrafią recytować długie fragmenty poezji Zdanowska jest taka, że taki poemat paski osiągną księga królów i po prostu ludzie niepiśmiennych, którzy pracują coś tam sprzedają na bazarze nic mają duże fragmenty na pamięć albo nawet całość tak to dla nas trochę tak mało Doda nam się średnio kojarzy z panem, który coś tam sprzedaje, a jest ta duma z własnej z własnej z własnej kultury Niemka ma jeszcze pana Tadeusza Nowaka tak w pamięci Bytom na barkach bazarze recytował prawda także duszę to sobie to zostawić to jest to świadomość po prostu tego, że byliśmy imperium jednak jesteśmy jesteśmy takim narodem od długiej tradycji kulturze wspaniałej literaturze język perski nawet imperium osmańskie był językiem literatury prawda osmańskie było ich językiem administracja to był język literatury i dworu taki francuski można powiedzieć prawda potem rewolucja językowa turecka tak tak, że także, a także to tonie umyka i nie umyka mówi pan Bóg Noska jest coś takiego jak wzruszone to jest takie miejsce, gdzie odbywali zapasy i znowu tam się recytuje poezje w trakcie tych zapasów, a panowie się zmagają prawda akcyzowego recytuje poezje prawa do po to jest jednak prawda takie świadectwo jak już wyrafinowania kulturowego dokładnie i to właśnie to kiedy się ma do czynienia z Irańczykami to po prostu się czy to czuję to on i to jest i to jest to, że po prostu o nich wiedzą, że to zresztą oni znają tę specyfikę wiedzą po prostu itd, że to na razie nie jest ani łagodny ani nie będzie pobłażać innym jak coś tak jak coś tam zrobią, ale w najgorszym błędem w banki mogły być zrobione to, że to byłoby wnioskować o zaatakowanie Iranu czy też to takie unisono świadomi przecież tego jak jak sam prezydent tra się wypowiadał o Iranie i na szkoleniu no tak tak to my musimy ograniczyć produkcję materiałów, które mogłyby doprowadzić do dołu do wyprodukowania przez nas broni atomowej ana przykład takiemu kim Dzong nowi z Korei północnej, które zupełnie nieprzewidywalne dużo bardziej nieprzewidywalne niż my wolno tak im uniknie stawiani do ograniczeń nikt nie każe mu rezygnować z broni atomowej oraz numery takie imperium taki duży kraj, dlaczego mamy się ograniczać mam z tej broni rezygnować wciąż zasiada nawiązał bliską dogadać w Starachowicach no tak znów znowu to są te są, toteż ta różnica to są też te różnice religijne tutaj wchodzą i to taka rywalizacja, kto jest przywódcą świata muzułmańskiego no to był ten taki nasz kat ruch ME imama Chomeiniego który, który od męża, który wydał tę składkę na temat Salmana Rushdiego prasa, że to jest bluźnierstwo i SA go zabić nauczył się to musi ponieść tym dniu żadna klątwa ani wyrok prawo rzadko tylko opinia religijną prawna tra on u się wypowiadał się jak żer opinii było wprost napisane, że trzeba było go zabić także za bluźnierstwo tak to jest po prostu grać to jest taka kara, ale oczyszczenie, że nie jest także rząd każdy muzułmanin już tego posłuchać prawdopodobnie w sobotę wyszywany rzekomo nie miał żadnej oficjalnej funkcji takiej armii w tym sensie, że mógłby coś komuś nakazać Noska takiej, bo sama raz bliżej do tej pory już nawet po pożarze bez ochrony chodzi mi tylko o to po prostu że, że to był taki ruch, który pokazywał no kto jest bardziej papieski można będzie na naszym w naszym rozumieniu tego prawa, że Arabia Saudyjska, która ma na swoim terenie to święte miejsca islamu pretenduje do takiej do takiego państwa, które jak wjedzie w muzułmanów, choć na świecie toczy się to też nie jest prawda, bo muzułmanie wielu wielu muzułmanów uważa, że wcale dorabia nie jest takim porządnym muzułmańskim kraju nikt jednak już to są kraje karetki, ale to zostawmy na boku od lat no właśnie tutaj mam też pretenduje do tego żeby, żeby reprezentować muzułmanów to oni sami z powrotem i inne w tym sensie, że w notesie będzie także przez wielu sunnitów jak na wkład właśnie przez to dotknął ideologów państwo tzw. islamskiego to oni są uważani za heretyków ponieść pewne praktyki szyickie no czym nie leżą u tych w tym takim czy czysto mainstreamowe mainstreamowe sunnitami jak chociażby właśnie oddawanie czci i mamą tatą, czyli ludziom co prawda z rodziny proroka przywódcom religijnym, ale jednak na buduje się mozolna i ludzie mówią, że modlą się do niej no to jest prawda w islamie cieszy, bo nie ma ludzi do Boga bezpośrednia nie ma nie nie ma pośredników w ale też to do możemy wrócić przy okazji, bo na skoczniach też pewne takie wyrazy Religi szyicki też tłumią np. nie pozwalał nam w obchody święta Aszura to jest bardzo tak jest w święto ważne były one wynieść obchodzone dziesiątego Mucha rama w dniu śmierci wnuka proroka Husajna w bitwie pod Karbalą i byt są takie procesy, gdzie oni po prostu lamentują nad tą śmiercią oni to przeżywają naprawdę to jest takie próby pasyjne, jakby mu przeżycie niektórzy nawet siebie czują to było zakazane tak czy tego nie wolno było, bo on chciał właśnie tak co widzimy to western inflacja na siłę czy zakazanie pewnych praktyk tak jakby ktoś mnie bym zakazał pielgrzymek do Częstochowy runda, a pamiętamy, że nawet komu nie one w on one chodziły tak także także tu jest cały splot różnych różnych zjawisk można nawet w jak się podejrzewa proces badania duża część społeczeństwa tego Waszczuk mogliśmy tego nowoczesnego tyko średnie jest niewierząca, ale z drugiej strony kulturowo czuje się szyitami i taki to jest coś, jakby ich więc, więc wkraczanie im mówienie, gdyby ktoś wkroczył wydział co ma na macie macie robić jak macie życie ma się zachowywać albo nawet jeszcze zaatakował Iran to oni stanęli do walki w obronie swojego kraju podczas ich kraj także także także to wszystko jest bardzo skomplikowane, ale ja chciałem zrobić 1 uwagę, kiedy były te wybory w czasie, których były te zamieszki protesty, kiedy wygrał Ahmadineżad mówiło się, że te wybory były były sfałszowane wyszło uwagę, że przy poprzednich wyborach nie było protestów na czyj było takie poczucie, że tamte były uczciwe potężną mówi o tym jak traktują jak jest podejście tych tego społeczeństwa do władzy, bo te były skute były oszukane tamte nie były oczywiście wiem, że te wybory są demokratyczne w pewnym ograniczonym zakresie, bo dopiero, kiedy kandydaci zostaną dopuszczeni przez przez prawników muzułmańskich do kandydowania wtedy dopiero odbywa się kampania wyborcza, ale nie było poczucia, że to wybory, bo do tej pory były były oszukane prawda także także w w pewnym sensie jest to, iż negocjowana negocjowane jakość prawda tak to tam też muszę panią to nie jest monolit ten tam są różne siły tak Gwardia rewolucyjna w różnić się przywódcy religijni traktat się nazywać ajatollahowie jedni są bardziej liberalni są mniej liberalni oni też między sobą mają jakieś takie zatargi jak jak ja jakieś problemy prawda to wszystko nie takie oczywiste zwróćmy uwagę, że ajatollah Chomeini protestował przeciwko szachowi m. in . w nocy, potępiając to, że kobiety mają prawo wyborcze, a jednocześnie, kiedy sam doszedł do władzy i praw wyborczych kobietom nie odebrał fakt także także, ale także to jest ponad 3 bałam się zwrócić uwagę, iż pamięć dla mnie też takim przykładem tego jak zmienia się to społeczeństwo jest, w których kobiety, bo to jest baba jako jedno jest taki taki mają tam na początku było także nie mogą być widać kosmyk włosów zachodziły takie, by takie patrole, które odczuwały, żeby kobieta nie miała szminki ani makijażu budziły siostrą to trzeba zetrzeć prawa tak tak nie może być, a teraz chcą co widać na ulicach Teheranu gra dana szkoła bez makijaż chustka ledwo się trzyma nas na czubku głowy włosy widać wszystko kolorowe prawda bardzo to jest test to dobry dobrej jakości to ma trafić do takiej tata chustka jest po to, żeby była prawda aż 2, żeby oddać, jakbym tak ma już jest temu prawu stanie stanie się zadość ale, ale przecież ten strój wygląda zupełnie inaczej jest inaczej niż kiedyś trudno, ale w celi przeszliśmy od tego że, że Szach kazał zdenerwować, bo do tego, że kobiety założyły to, jaką ranną wytacza BOR czy jakoś tak mokrej drodze tego przedziału profity całe pokrycie już jako poparcie dla rewolucji czy też przeci w wobec szafa taki właśnie wyraz religijny wobec reżimu, które wprowadzały sterylizacja i sekularyzację ze nagle po prostu stał się taką realną można być narzędziem opresji i powoli powoli powoli ta presja ustępuje prawda czy wolno to, czego czegoś, czego kiedyś nie było wolno obiecał, że to jest takie znak, że ta ewolucja dewolucja jest możliwa ale jak by popatrzeć na ewolucję samego reżimu to znaczy czy można powiedzieć, że się staje coraz bardziej łagodne to co trudno powiedzieć, a Potocką zależy, jakie transakcje się, że wspieramy też nie jest szansa, ale rozmowa aktor i my też nie wiemy po prostu co tam się dzieje na jakie tam interesy, bo to jest ta władza jest powiązana z władzą ekonomiczną różnymi interesami gospodarczymi mówisz tak Gwardia rewolucyjna to jest 1 z większych ja wiem no kapitalistycznych grach czy sam na samym Iranie, więc to tam różne interesy się się ścierają i my naprawdę tego nie wiemy z czego wynikają obawy związane decyzja czy też przelewa się na wkład dopuszczenie kogoś do kandydowania lub nie powodem to są to są to są też takie rzeczy, że my pewne elbląska ten trend liberalny kandydat Mussolini, który przegrał fakt Ogonowska brał udział w okupację ambasady amerykańskiej w Teheranie jako młody człowiek to wydarzenie założycielskie można tak wywozu są potem był premierem, tak więc więc on tutaj było widać po prostu, że ja albo o bo z 1 strony miał inne ideały, kiedy torowych na samym początku lat i jak Republika islamska poszła trochę winną stronę, więc on był on był w opozycji, bo po miał co innego może nam jeszcze albo jego poglądy wyewoluowały musimy też pamiętać, że mu Cho uciekł też zmienia poglądy tak, by ludzie też byli tacy u nas to, że z gór, którzy poszli za reżimem komunistycznym myślę, że przyniesie wolność sprawiedliwość równość praw to aż się okazało, że nie wtedy wiele osób się rozczarowało występowało wsparty także tak, że to wszystko jest jakby w proces który, który trwa i trudno to jakoś tak ocenia się w tym za środek ostatecznie, w czym rozumiem, że tutaj muszę też pamiętać o tym, że idziemy z jakimi dylematami władzom się stykał prawda to znaczy co się działo w łonie samego tego jądra aparatu czy złym tego skrzyżowania religii polityki tak no to jest też może nie każdy też uznaje, że akurat właśnie to ten system stworzony przez Chomeiniego, który właśnie nigdzie indziej nie funkcjonuje ten zamawia te fakty, czyli rządy rządy prawnika muzułmańskiego to taka skomplikowana trochę możesz Icka doktryna doktryna polityczna, która mówi, że skoro nie ma tego i mama, czyli potomka proroka, który w wg islamu szyickiego powinien sprawować władzę religijną i polityczną nad społeczeństwem no to ktoś musi go zastąpić no właśnie w tym momencie ten, kto interpretuje święto teksty Elektra zna się na religii, kto zna się na szariacie to najlepiej poprowadził, ale społeczeństwo nie toczy się pod lupę nie posiada zalety moralne duchowe w i powinien być takim firmom takim dobrym najlepszym z ludzi których, który mógłby to być numerów zrobić i to jest ta idea właśnie takiego toż to co to co pan określa jako teokracji taka to właśnie to w zastępstwie kogoś nie chce zasilić siły uznają ten trans ten trend ten system rządów i są tacy teologowie szyiccy polityki, który by, którzy uważają, że to jest herezją prowadzona przez ajatollaha Chomeiniego to nie na tym miało polegać no ale w finale, ale to doszło do głosu i to jest zdefiniowane w konstytucji irański no i teraz w zależności od tego jaki ten prawnik jest prosta musimy też, że Ziobrze, że byli tacy ci najwyżsi przywódcy też pamiętam, że oprócz prezydenta rządu jest stąd też najwyższy przywódca i wjazd i te zarzuty zwróćmy uwagę, że przywiązujemy element wagę do tego jak się mnie wciąż jest bardziej liberalne czy bardziej konserwatywny ma duży wpły w na to jak społeczeństwo funkcjonuje, ale też nie jest potrzebny jest, że to nie jest władza wbre w pozorom także fundusz są to wyobraża, że to jest kierowniczka torba nie jest takie proste, bo to nie jest takie proste, bo oczywiście oprócz tego jest są tam można jeszcze takie ciała doradcze, do którego są ludzie wybierani 99 LO przy czym prawnicy teologowie popową też, kto przeważy prawda jak jakaś grupa przeważy to jest to jest to jest system, by skomplikowane ale gdy mówiliśmy to w jakim sensie jest to stabilna państwo na bliskim Wschodzie prawda są też nie wiemy, kto z graczy zewnętrznych, jakie ma wpływ na to co się w Iranie dzieje co Rosja prawda no właśnie w jakie są te relacje z Arabią Saudyjską to wszystko są grupa ma swoją moc wyznaczania i gdzieś też pewnie zakulisowo dużą rolę niewątpliwie jednak to trzeba sobie powiedzieć tego obrazu wprost, że ta nie jest sam Iran, który 40 lat temu dokonał rewolucji poznawanie innych na pewno nie, ale szkoda, że wtedy tę rewolucję muzułmańską poparli też komuniści, bo nie mieli szans, bo nie mieli nadzieję na zmiany poproszono sprawiedliwość społeczną na to, że wreszcie to policja nie będzie ganiać i przeładować torturować w dziękuję bardzo prof. Agata Skowron-Nalborczyk w Iranie jest realistą bolączkach noblistka zakładu islamu Europejskiego wydziału Orientalistycznego Uniwersytetu Warszawskiego była ze mną w studiu Tychy 1338 za chwilę Zwiń «

PODCASTY AUDYCJI: POŁĄCZENIE

Więcej podcastów tej audycji

POPULARNE

REKLAMA
Przedłuż dostęp Premium taniej!