REKLAMA

Trudne, samotne lata Meksyku. O filmie „Roma” mówi dr hab. Katarzyna Dembicz

Wieczór Radia TOK FM
Data emisji:
2019-02-13 21:20
Prowadzący:
Czas trwania:
31:20 min.
Udostępnij:

AUTOMATYCZNA TRANSKRYPCJA PODCASTU

Transkrypcja podcastu
Radia TOK FM słuchamy Radia TOK FM wieczór Radia TOK FM dobry wieczór mówi Paweł Sulik w naszym studiu gość pani Katarzyna Dembicz dr hab. Uniwersytet warszawski i dobry wieczór dobry wieczór mamy dziś proszę państwa przy 3 przed nami rozmowa o filmie, który odbił się szerokim echem w różnych kręgach zresztą 1 strony tych, którzy kochają po prostu dobre kino z Wisłą tych, którzy są zainteresowani Ameryką łacińską tych, którzy są zainteresowani Meksykiem to Rozwiń » jest film, który z różnych względów jest filmem niezwyczajny nie tylko, dlatego że czarno-białe ale, ale również, dlatego że pokazuje Meksyk od strony zaskakującej jeśli mogę pozwolić cena ta na takie rozpoczęcie rozmowy o silnie Roman Alfonsa Korona Otóż okazuje się, że Meksyk to nie tylko piękne krajobrazy muzyka Meksyk to również demonstracje tłumione brutalnie przez policję to również boki podziałach podziały społeczne z pani perspektywy to ten obraz Meksyku to jest obraz Meksyku lat siedemdziesiątych czy też Meksyku jako społeczeństwo znaczy MPR szkła Ron pokazuje wraca do aut tego Meksyku ze swojego dzieciństwa tak, bo nieprzypadkowo zabiera nas do dzielnicy, w której się wychował jest to dzielnica klasy średniej średniej wyższej tak naprawdę przede wszystkim białej gwieździe zamożnych ludzi tak widzimy zamożnych ludzi, ale pokazuje to kuchnie Tychy tego życia zamożnej dzielnicy i przez, czyli od zaplecza poznajemy rodzinę można się domyślić podobno rodzina, w jakich żył właśnie koron, ale wielodzietną jest czwórka dzieci Kroll tyska Polska rodzina, czyli prawda korzenie hiszpańskich biali Meksykanie, którzy mają w EDF do od duży dom, jakby w Marsy ogromnym parkiem w środku wewnątrz domu, gdzie życie odbywa się w salonie przed również przed telewizorem, a wtedy w latach 70 już, jakby w telewizja była szeroko dostępna jest Meksyk również on bardzo te są czasy, kiedy Meksyk intensywnie rozwija się gospodarczej czerpie chyba największe profity z eksportu ropy naftowej, więc mamy taki boom gospodarczy, który dociera zarówno do najniższych warst w społecznych jak i do Rytych w wyższych warstw mówią o najniższych, dlatego że dociera, bo w zaczynają się silne migracje ze wsi do miast i Meksyk zaczyna się wypełniać ludnością wiejską indiańską i właśnie do zaplecza, które pokazuje, kładąc to jest właśnie ta rodzina meksykańska biała ZN zapleczem, które wypełnia służba służba, która na PL, na którą składa się w przypadku rodziny czy Sofii tak, bo tak nazywa się 1 z bohaterek filmiku Aarona w tej rodzinie my dna w tym zapleczu jest szofer, który z kretesem i 2 i Indianki Adela i główna nasza bohaterka grana na mówią do siebie powiedział o nim mówią do siebie po indiańską wsią bardzo zżyte z osobą pochodzą z tej samej wioski są zresztą kuzynkami i pomimo zżycia z tą rodziną istnieje między tym zapleczem, a rodziną królewską ogromna przepaść kulturowa i ekonomiczna i są jasno stawiane granice tak zarówno przez Indian taki, jaki przez białych tak nie znając w ogóle historię Meksyku tak dokładnie jak pani podziału na i klasowego i może ważniejszego i lekarz etniczna rasowego poczułem od razu na początku że, a później miałem też zdarzyć wrażenie, że to jest próba właśnie przełamania tego tłumaczył tym co Meksyk cały całą swoją historię po uzyskaniu niepodległości stara się te podziały przezwyciężyć te w zasadzie mam dzisiaj walka całej Ameryki Łacińskiej to jest spuścizna pozostawiona te podziały klasowe właśnie głównie bazujące na podziałach ekonomicznych naczelna na inny różnicach ekonomicznych i również różnicach brak rasowych i etnicznych to spuścizna, ale musisz Hill kolonialne hiszpańska, gdzie klasy było bardzo dużo podziałów to nie wpłynie nie tylko podziały ze względu na właśnie na na majętność, ale również na kolor skóry odgrywały bardzo ważną rolę i foteli w hiszpańskiej Ameryce Indianie Stali na najniższym szczeblu reżyser chce nam pokazać też oczyma właśnie tych ludzi niższego szczebla, lecz w następnych pokazać pokazać to od Meksyk, który z tektury okres, w którym o, które on wiedział z oczami dziecka w latach 72, który dzisiaj jest bardzo podobne tak to zaskakujące dlatego, że to jednak trochę czasu minęło po pierwsze po drugie pani, mówi że są tendencje, żeby jednak w Ameryce, żeby i czasie zmienia się zmienia głównie zmienny znowu znaczy to zmienia się dzięki temu, że przerasta i ilość k po -li i liczba osób, wypełniając tę klasę średnią niższą również zaznaczyć że, gdyby Biel bielizny lub osób z czystej warstwy najbiedniejsze, która w jak by MEN gov PL fascynuje tam swoich synów w ich w swojej w tej hierarchii społecznej garażowego na pewno w Polsce to muszę panią zapytać czy są w ski napięcia polityczne demonstracje manifestacje przemoc w swojej prozie moc przemoc, która leczy nie ja napisałam recenzję tego filmu do kultury liberalnej przepraszam tych drzew nie reklamuję natomiast nie innych rzeczy czasopisma natomiast ona nosi taki znamienny tytuł labirynt samotna w labiryncie samotności, które w nie odnosi się do noweli octavia pomazali chciałam, by zacytować fragment nerwy jedno zdanie nasz kult śmierci jest kultem życia tak samo jak miłość, która jest głodem życia jest pragnieniem śmierci jak popatrzymy sobie przez pryzmat tego cytatu na film to zrozumiemy głębiej znaczy koron cały czas gra EMA MED rzeczywiście on nas wprowadza taki labirynt MEN na samym początku nie wiemy nie wiemy, dokąd nas zaprowadzi atak naprawdę cenna, bo nam pokazać kontrasty istniejące w Meksyku i to żonglowanie życiem śmiercią miłością pragnieniem miłości pragnieniem życia pragnieniem śmierci w każdym z ujęć tak naprawdę w FF w wielu scenach, a odbywa się to żonglowanie, iż przy popatrzmy sobie na moment, kiedy mamy manifest chyba najlepiej to widać będzie, kiedy mamy studenci wychodzą na ulice zresztą to jest też kwestia, która pojawia się w Meksyku i od połowy lat po Senacie od połowy dwudziestego wieku, gdy tłum na manifestacje Merlin na studentów walczących o równouprawnienie o o wolność słowa prasy tak o również o lepsze warunki życia dostęp do Donna edukacji powszechnej tak ma szerszy oprócz realizacji życia politycznego, bo oto tu głównie te które, których kulminacją prawda są są manifestacje, które kończą się tragicznie przesiądą z mroków Katalończykom film jest jakby dotyczy roku 70, tak więc się Meksyk nie otrząsną jeszcze z tej tragedii Sulęcin synod jest zresztą, by został bardzo krwawo stłumione ten tandem manifestacji w latach 70 roku również i mamy taką scenę jak studenci znów są i Rosji w prasie ani ich i odbywa się na zasadzie walka na ulice między jednostkami parali mi militarnymi i studentami i niektórzy uciekają tak chcą się schronić w sklepie i na oczach PPE osób, które kupują meble jest zabijany student i w tym momencie, kiedy mamy śmierć odbywa się zaczyna się poród dziecka przez nasz album naszą bohaterkę Cleo, która zresztą później jest nadzieja, że nastąpi szczęśliwe zakończenie dziecko rodzi się martwe i znów mamy życie, bo ona dostaje drugą szansę na lepsze życie, bo nie wiadomo, bo znaczy wiadomo było, jakie byłoby jej życie straszne momencie bycia Indianką, gdy samotnie wychowującą dziecko w UE i z daną niemogący wrócić do swojej wioski z dzieckiem bez niczego bez pieniędzy w zasadzie ich zdaną na łaskę tej rodziny kto by się zaopiekowała się nią dzieckiem, ale zawsze pod dyktando bycia pod warunkiem bycia no tak naprawdę może też okrutna, bo to co bowiem niewolnicą, ale tak naprawdę jest to znaczy bycia osobą na służbie do końca życia i bardzo wiele Indiany tak i osób ze wsi Matysek w Mac jest Meksyk, ale również w Ameryce Łacińskiej taką drogę życia wybiera ze względu nas na warunki ekonomiczne to znaczy wolą do końca życia, ale żyć życiem rodziny, które służą nie mają w zasadzie własnego życia wychowują dzieci są beniaminkami babciami później byli bardzo często te rodziny opiekują się te panie dożywają 6070 lat ja poznałam kilka ataków malin przecież i one stają się częścią członkiem rodziny później nawet już nie mają siłę, a wiele zrobić w domu, ale są w domu opiekują się tym domem podlewają kwiatki jak ta rodzina opiekuje się nią do bardzo często do śmierci w ale jak rozumiem w wielu krajach Ameryki Południowej podjęto taki wysiłek i to niejednokrotnie, żeby stworzyć o wiele bardziej sprawiedliwe społeczeństwo nie tylko jeśli chodzi o rozpiętości także Gurban EG one na złe lata Brazylia w pewnym okresie Meksyk również, bo Meksyk nos od KUL początek rewolucja meksykańska lata 2 to jest walka o lepszej godne życie natomiast może powiedzmy tak w krajach mniejszych łatwiej chyba było to przeprowadzić niż w krajach tak dużych tak Ross rozległy jak np. Meksyk z tak wielkimi różnicami Cubana nie ma tak wielkich różnic nie ma ludności indiańskiej, a ludność pochodzenia afro afrykańskiego i na była to rewolucja piwna rewolucja pisze do dziewiątego roku była rewolucją moc dolną no, jakby obszar to obszar, który w, którym aktu, na którym działo się to na jak mniejsze taksy snop zresztą później wprowadzono dyktaturę Revol oraz LGD tak naprawdę rewolucyjną także ta seria, by ułatwiło tak przeprowadzenie Fidel owi Castro jest autorem wystawy jest, aczkolwiek kubek z wyjątkiem tych właśnie względów biografię wyspa i t d. zaraz pytanie co jest w takim razie dobrze może zabrać na rzece będzie regułą czy nie będzie regułą to co się dzieje teraz w Brazylii co dla wielu zaskoczeniem zwycięstwo właśnie takiej postaci promujące takie idee czy to nie jest odwrót od takiego trendu, który różni się kojarzy się jak Muchy w nie jestem specjalistą w Brazylii natomiast by również w ten wybór Bryza, która opowiedziała się więcej niż połowa społeczeństwa brazylijskiego wynika z wielu problemów ekonomicznych i również korupcyjnych tak jest którymi zmierza z nim musiała zmierzyć się w przednia partia, czyli Pete Will i nie w poprzedni prezydenci Lula i Dilma Rousseff, ale czy Wrocła w do filmu czy wg pani fascynacja tym filmem nie myślą o nagrodach wyróżnieniach i ich zainteresowanie na całym świecie też fascynacja jego artystycznym wymiarem tymi niezwykle wysmakowanym mi ujęciami wspaniałą nianię patrzyłam w naczepę dla ras wydaje mi się że, ponieważ jest wielowątkowe tak mamy rzeczywiście ona tam film może się podobać w zasadzie każdemu, ale z pewnością nie tym, którzy oczekują, że zobaczą to co pan wiedział następnie w kolory nie ma nie ma barw dzwonek, które są tak charakterystyczne dla Meksyku, czyli od czerwieni niebieskiego przez zieleń błękit prawda on pomarańcz nie ma tych obaw mamy ten mamy film w konwencji czarnobiałej tak natomiast pokaz każdy z znajdzie temat ten dla siebie to znaczy w tym filmie rzeczywiście mamy od tej kwestii ta, która przeważa, czyli samotność i to przede wszystkim samotność kobiet tak mamy 2 kobiety z 2 Trzebiatów 2 problem równouprawnienia i problem i relacji damsko męskich tak mężczyzny kobiety w Meksyku lat siedemdziesiątych, który przechodzi rewolucję kulturową tak czy imamem w tej sferze w klasie średniej porzuconą kobietę z czworgiem dzieci, które musi teraz stanąć na wysokości zadania i poszukać pracy i staje się głównym żywicielem rodziny i głową domu co w Meksyku lat siedemdziesiątych nie było to codzienność to było wyje, a raczej wyjątkowa sytuacja, chociaż jak bardzo często czytam Fina godnie pokazuje tego co jest bardzo często, bo w Meksyku lat siedemdziesiątych, czyli posiadanie tzw . kasa czeka CASA Grande, czyli mały dom i duży dom, czyli pan, a ja się spodziewam 1 zagra wiem, że on będzie właśnie zobaczą, że będzie kwestia noże on zdradza porzuca żebraczy będzie otrzymywał 2 domy to znaczy Don ten główny, w którym jest żona biała i drugi dom i małe tylko najczęściej na ten mam mniejszy dom i kochanką zazwyczaj było mety skarbu Indian KE i bardzo często służąca tutaj mamy jednak podejście, bo w park w tę drugą partnerką jest nekrolog atak biała trumna czy to jest jakby tych mamy to 1 kwestię no tak wie pan dzwoni ktoś może powiedzieć dla mnie fascynujący finisz Roma jest to, że dowiaduje się tak wiele rzeczy niektórych egzotycznych niektóre bardzo podobnych do czasów opresji w Polsce tak na demonstracje studenckie rozpędzone przez policję czy czy też właśnie taki przewijają się kilkakrotnie w tym filmie takie poczucie, że to pod okiem 1 partii coś jest całego społeczeństwa zrobić 1 ten sam utwór są bardzo czasami podobne rzeczy dobre dla do tego co przeżywaliśmy w Gwardii rewolucyjnej instytucjonalne dążyła do centralizacji władzy do umocnienia roli Meksyku miasta Meksyk jako głównego ośrodka i również w tamtym czasie tak i pomimo to, że wywodziła się jak bez tych ideologii lewicowych noc skończyła na centroprawicę tak naprawdę śmiejemy to co mam naczep jest jednak kwestia, która mnie GM może również zaskoczyć widza polskiego szkła Ron bardzo w sposób wysublimowany i delikatne wskazuje NATO to jest obecność amerykańska, czyli Stanów zjednoczonych w filmie, a czy w w Meksyku lat siedemdziesiątych ciepło się pojawia w kilku momentach to znaczy mamy ten boom w UE gospodarczo meksykański imamy relacje tej rodziny Meksykańskiej z rodziną również meksykańską amerykańską ta druga rodzina meksykańską mówi ponad połowa nam jest taka kwestia, dlaczego oni mówią po angielsku tak jak na wakacje widnieje na dziecko pyta mamę dlaczego, dlaczego my jedziemy do nich jak oni mówią tylko po angielsku tak mamy 2 światy, o których zresztą octavię pas bardzo pięknie też właśnie w labiryncie samotności mówi tak porównuje świat amerykański świat meksykański, dochodząc do wniosku, że świat meksykańskie są o wiele bogatszy w scenie w w odczuciach uczuciach w ekspresji Anna w tym obecność Meksyk amerykańska pojawia się Maciek tam jest taki wątek gospodarczy, ale głównie polityczno militarne, kiedy tych młodych ludzi, którzy mają się szkolić w walkach w Schodni ich nóżkę osoba, która jest szkoli przyjeżdża ze Stanów zjednoczonych oni są zachwyceni tym, że k przyjechał przyjechał spec w aut z USA, a później oni są używani do tłumienia do tłumienia demonstracji, więc znów są to pewne paralele można tak wpływ po pan Bartek pokazał dlaczego, bo czym nie można było dokładnie do jej sytuacji polskiej z synem z czasów PRL no może mam mieliśmy też wielkiego brata sąsiadek była, bo związek radziecki, więc tych tych ma do czego w filmie nie ma, ale z tych właśnie inne chciałoby się o tym, więcej poznać zawsze jest to pytanie, które strasznie aktualny jest w kontekście ostatnich wydarzeń, a mianowicie ten dziwny związek miłości nienawiści fascynacji, ale też czasami w wręcz odwrotnie między Meksykiem Stanami zaskakujący zwrot zwykły zjadacz polskich mediów jak czyta o Meksyku to bardzo to ty to oczywiście poza historią z murem, którą Amerykanie chcą się odgrodzić nie ma bardziej symboliczne figury jak mur pomiędzy Meksykiem na, a Stanami, ale też kwestii migracji migracji zarobkowej w Polsce czytamy o tym, że hałas tak wielu ludzi z Meksyku mieszka w stanach i to od lat od pokoleń w ogóle taki jest związek tych 2 państwach też chyba kultury i jest zaskakujący nawet cała jej, bo istnieje cała kultura czeka nas tak kultura czeka nas boom w stanach Zjednoczonych czy ta kultura meksykańska, ale już rozwinięta na gruncie amerykańskim tak północno amerykańskim i w lesie znaczy tych relacji z relacji są bardzo ścisłe od dziewiętnastego wieku od momentu, kiedy stany Zjednoczone przyjęły jeszcze w 1 000 000 km ² dzisiejsze południowe i zachodnie stany USA południowo-zachodnie stany USA to są to są należały do Meksyku to przez to przejęcie te relacje stały się jeszcze bardziej ścisłe, ale również tragiczna tak, dlatego że w ten tragizm wynika z tego, że mamy relacje demograficzne kulturowe społeczną odbywały się na płaszczyźnie pokojowej konsensusu dialogu PE, a nad nimi jest inna relacja polityczna, która jest, jakby cały czas balansuje albo ma albo albo się zaostrza albo albo w zależności od tego kto jest u władzy w Meksyku i dzisiaj mamy osobę, która nowym być może będzie stawiać warunki albo stawia warunki Stanom Zjednoczonym Obrador tak nowy prezydent, ale całkowicie odmiennych ma w swojej w swojej po postawie dopnie swego poprzednika panien jak to, który był nowym Meksykanie, mówi że woli ZUS -em tak w zasadzie ucałował stopy prawda Amerykanów, więc nowy 22 w te relacje są są tak złożone ze Stanami da Ion i im i koron to sygnalizuje, ale chyba nie to było celem celem było pokazanie tego Meksyku, który zna te z lat siedemdziesiątych w relacjach społecznych, które są, w które są bardzo skomplikowana, ale właśnie wynikają z podziałów gospodarczych i etnicznych rasowych, ale z drugiej strony te podziały ta różnorodność Meksyku jest dzisiaj bardzo podobna i żeby zrozumieć to co się dzieje dzisiaj w Meksyku np. nawet ze rewolucją zapatystów 1002 . roku, kto nie, kto nie potrafi zrozumieć tego co się zadziało na południu Meksyku dziewięćdziesiątym drugim roku jeśli zobaczy ten film bliższa mu będzie znacznie łatwiejszą będzie zrozumienie powstanie zapatystów, bo nie nie na tym polegam na rozwiązanie problemu, żeby ludzie migrowali do miast i zmieniali swoje w ERM wartości przyzwyczajenia czy też western nie zawali się tak, czyli dostosowywali do kultury zachodniej ale, żeby stworzyć im takie warunki, żeby mogli w tym świecie coraz bardziej zglobalizowanym współ istnieć z kulturą zachodnią, ale na swoich warunkach i to jest właśnie to do czego np. dąży cały ruch ruch zapadł Stawski, który chciał pas UN zaistniał od 1002 . roku i ios i do dzisiaj i syn prawda istnieje tak tworzy tworzy wspólnoty na tych warunkach które, które na założeniach Ignaczak, który legł u podstaw tego w tekście, który pani napisała pomimo tego, że pisze pani, że ze względu na przemoc podziały społeczne wiele osób myśli o Meksyku jako państwie, przed którym jest naprawdę są naprawdę wielkie problemy być może katastrofa, ale jednocześnie pisze pani, że z drugiej strony po obejrzeniu filmu filmu żona może wyschnąć zupełnie inny wniosek, że relacje międzyludzkie pewien kapitał jakieś takiego zaufania czy chęć pomocy mogą stać się pewną odtrutką na te negatywne, gdzie indziej jest w ogóle odtrutka dla tej rzeczywistości przemocy, która istnieje w Meksyku dzisiaj to znaczy wiele osób mówi nam nie nieporadną Meksyku, bo tam się zabijają tak, bo tam krew leje się, ale z drugiej strony jest tak duże zaufanie do drugiego człowieka, że Meksykanie to nie jest tak, że wszyscy obojętnie ją właśnie może mówić no dobrze zobojętnienie na przemoc i nie to znaczy, że z drugiej strony jest to to zaufanie, które nadal nie jest obecny wśród zwykłych ludzi tak to głównie nie w dużych miastach, ale w na prowincji w mniejszych miastach, którzy cały czas niosą w sobie pomoc sąsiedzką żyją w tych wspólnotach, które się wspierają dużą roletą pełnią również tego nie ma w w filmiku Aarona, ale w obecnie na obecnie dużą rolę pełnią tutaj kościoły ewangelickie, które w, które wchodzą na obszar pozostawione czy też od przez kościół katolicki faktury nie potrafił, jakby wypełnić tej tej tezy tej idei albo nie potrafi sprostać tak mu wyzwaniom Pentagon świata również przemocy tak, że bez umowy chyba trend jak na to jest od lat daczy w bardzo dla zacząłem się nasilać od od lat od lat osiemdziesiątych na obecność obecność i zielonoświątkowców baptystów świadków Jehowy w i to w tych o w obszarach biednych tak to znaczy na społeczeństwo czy też czym są marginalizowane ich społecznościach tam odnoszą duże sukcesy te kościoły w ale z drugiej strony mamy powrót do czy też poszukiwanie ich chęć odtwarzania wartości indiańskich i być może znacie te mu koron też tak grać to znaczy pokazać, że tam w Tychach i nic by tych wartości indiańskich jako takich nie ma dużo, ale one się gdzieś gwarant zakład nie pokazuje to znaczy te nauczanie dzieci języka tak one tam rozmawiają z tymi dziećmi białymi w 2 na dobranoc Pluta owo nazywa uczą je i różnych słów ta tęsknota nie piją alkohol zbytnio prawda nie chcą nie chcą przychodzą w ich w czasie fiesty i metysi piją natomiast w łodzianki tam widać, że stawka troszeczkę odejście, niemniej nie nie dziękujemy tak jestem tym moment, w którym do tak pięknie ukazane jak Cleo idzie, czyli służąca idzie chyba takim wzgórzem i oddycha z UE świeżym powietrzem i tęskni Kamis atak w po wprowadzeniu jej tekst tak Darmstadt, że tęsknię za za rodziną tęsknię za moją wioską Tęsknięza nie wolno się nie pamiętam już ale kiedy ona rzeczywiście termin i do to pokazuje też nie znaczy wolność możliwość porozumiewania się we własnym języku możliwość, lecz pomagania sobie na to poczta pomoc jest drugi Sanogo jeszcze kiedy zachodzi w ciążę narodziny biała nie odwraca się dni tak jest pełna mecz pomaga wspierają pomaga, ale też coś za coś znaczy ja ci daje to, a ty zostaniesz i zostajesz i za zajmuje się moimi dziećmi do tego stopnia, że ona prawie ryzykuje życiem jak jak Jacek ratuje dzieci ma z marzeniem nie mnie niemodnie nie potrafiąc pływać także tych roślin tak proszę państwa my moglibyśmy też nie bardzo długo rozmawiać z tego szczególnie nasz gość pani Katarzyna Dembicz, ale nic nie zastąpi wizyty w kinie taki bardzo polecamy film firma Fosfan ułożona p t. Roma nam się udało w ciągu całej tej rozmowy nie wytłumaczy tytułach zauważył, że wśród wielu osób jest pierwszy pytanie i aromat, czyli tez dzielnica Kolonia Roman dzielnica Roma 1 z lepszych dzielnic w mieście Meksyk i to jest tak Kia oaza spokoju zieleni pięknych fasady domów kolorowych fasady są kolorowe i gdzie można znaleźć wytchnienie w mieście, które liczy prawie 20  000 000 mieszkańców, które jest pełna życia zgiełku, a w filmie Korona ten zgiełk wkrada się przez okna zaś on cały czas jest obecnie tez ciekawe w tym filmie, że pomoc tam jest ścieżka dźwiękowa mu muzyczna to cały czas szum samochodów klaksonów jest obecny w tle w tym filmie i to jest też no chyba, gdy oryginalne Romę to film, który warto obejrzeć proszę państwa i wiele rozmyślać nad tym co się w kinie zobaczyło doznanie nie tylko artystyczne polecamy naszym gościem była Katarzyna Dembicz dr hab. Uniwersytetu Warszawskiego bardzo dziękuję, że dziś Zwiń «

PODCASTY AUDYCJI: WIECZÓR - PAWEŁ SULIK

Więcej podcastów tej audycji

REKLAMA

POPULARNE

REKLAMA

DOSTĘP PREMIUM

TOK FM Premium teraz 40% taniej. Wybierz pakiet z aplikacją mobilną - podcasty, audycje i radio bez reklam zawsze pod ręką.

KUP TERAZ

SERWIS INFORMACYJNY

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA