REKLAMA

Akustyka i fotel

Data emisji:
2019-02-14 11:00
Audycja:
OFF Czarek
Prowadzący:
W studio:
Czas trwania:
39:54 min.
Udostępnij:

AUTOMATYCZNA TRANSKRYPCJA PODCASTU

ludzie pan Tomasz Konior architekt szef biura architektonicznego Konior studio autor m. in. projekty siedziby narodowej orkiestry Symfonicznej polskiego radia oraz gmachu Filharmonii w Brnie w dzień dobry dzień dobry i nie doszło organista, a teraz marzyciele, bo strasznie chciałbym codzienne nie mógł sobie w domu zagrać na fortepianie może się to marzenia, kiedy zniszczą, jeżeli ktoś z państwa ma w domu fortepian, którego nie używa ich nie kroi, który stroi to pan Tomasz Rozwiń » Konior chętnie go przytulić użyć takiego profesjonalnego architektonicznego terminu byłoby wspaniale, że mam nostalgię fortepian nie, ale przesunę meble a jakie są meble i inne rynki, a nie nie mając na honoraria są bardzo wygodną taką kanapę, z której rzadko korzystam, bo nie mam kiedy ale jest takie miejsce przesunął jeszcze jest kwiatek w narożniku też można przenieść go ma on wymagania dotyczące tego fortepianu ma stroić to na pewno ma być krócej nastrojami dobrze, żeby był, żeby był gabinetowych no nie byłoby źle, gdyby miał srebrne kółka, ale to już za dużo, ale zabicie w latach 2 nie nie nie rozgrzane generalnie fortepiany mają okucia w kolorze złotym naj toby się nie komponował i gdyby te kółka i akcesoria były w kolorze srebrnym stacji Oli produkuje takie fortepian wszelkich niepotrzebnych ofiar będą to pan Moskal chętnie zaprzyjaźni się z tym instrumentem wypożyczy go na tzw. wieczyste użytkowanie zobaczymy co nie będzie stać się, ale rzeczywiście, jakby ktoś coś wiedział co ja bardzo chętnie przez Czarka łasiczka moglibyśmy się kontaktować w dowolny inny sposób to nikt nie bez znaczenia, że rozmawiamy o tym, pan preferencjach no bo można powiedzieć architekt nie musi się interesować muzyką albo w ogóle gracza czymkolwiek albo lubisz pozycji, żeby projektować sale koncertowe, ale rozumiem, że to w pewnym sensie pomaga albo inaczej prezerwatywę tak zostałem zupełnie poważnie uważam, że niemożna zaprojektować dobrej sali koncertowej jesieni kocham muzyki i jak się z tą muzyką nie jest na co dzień za pan brat jeśli nie nie wejdzie trochę głębiej się świat muzyki to jest jednak bardzo specjalistyczna sprawa zasiliły konto zasili projekty, czyli jak ja bym chciał tutaj w bezwzględnie tak tak twierdzą, projektując dla innych projektuję dla siebie tak, bo po chrześcijańsku rzeczywiście nie czyń drugiemu co tobie niemiłe, więc chciałbym, żeby sale, które projektujemy z moim świetnym zespołem jak to, a tą przygodą się już z nimi dzielę od ponad Otóż od kilkunastu lat idzie tak naprawdę ciągle projektujemy coś dla muzyki jest to na jedno z tych marzeń, które się spełniło w moim przypadku jak bardzo chciałam być muzykiem mogę powiedzieć, że pod tym względem nie wyszło, ale bardzo malutki, ale będąc raczej wielki instrument projektuje dla muzyki i to jest absolutne spełnienie marzeń spełnienia w ogóle to, że te budynki nie tylko mają wyglądać inie tylko mają z nim funkcjonalnie spełniać cel, któremu dla, dla których został sformatowany, ale mają brzmieć po prostu i dodaje ta współpraca z fachowcami w tej dziedzinie jest w, a przede wszystkim rozmowy z samymi muzykami co dla nich podczas koncertu albo podczas pracy w ogóle w takim budynku staje się ich drugim domem jest ważne wsłuchujemy się to bardzo bardzo i ta przygoda już jak już powiedziałem trwa od lat z nowych dużych projektów, czyli narodowa orkiestra Symfoniczna orkiestra z końcówki PRL no dobrze nas od prognoz x Malkovicha w Łodzi w Brnie my też mamy trochę mniejsze, ale też muzyczne trio line Han myślę, że on jest w szkole muzycznej w lodowej, która się pojawi w Warszawie przy ulicy Rakowieckiej 21 z jeszcze 1 ciekawy fakt dzisiaj wszystko co na ME miłość muzyka i miast jeszcze dorzucić miasto Otóż ta przygoda z budynkami dla muzyki zaczęła się od Akademii muzycznej w Katowicach i tam mieliśmy do czynienia z czasów kawałkiem na bardzo taki ważny jest z historii miasta, ale też muzyki na Śląsku i pierwszej wyższej uczelni w ogóle na Śląsku, czyli Akademii muzycznej i to jest niesamowita przygoda kolejna związana z tym, że nakładamy kolejną warstwę na historię jakiejś miejskiej przestrzeni tamten budynek taki ugór za budynkiem, który dzisiaj jest tętniącym życiem takim kwas placem wewnątrz patia, a obok salą koncertową no cóż wspomnę na marginesie, że w tym miejscu właśnie zaczęły się moje przyjaźnie z takimi wielkimi muzykami jak choćby z Krystian Zimerman, któremu z kolei zawdzięczają fakt, że później mogłem poznać się najlepszego akustykę na świecie, z którym ciągle pracujemy robimy kolejny tryb projekty i ten właśnie z projektu, którym pan wspomniał, czyli siedziba szkół muzycznych na Rakowieckiej będzie można 1 przypadkiem w Warszawie też ten jest stary zabytkowy budynek domu sierot będzie jak strefą wejściową do większego kompleksu, w którym w środku w samym sercu tego układu będzie właśnie coś co integruje ludzi jest takim miejscem społecznym wewnątrz budynku znajdą zwieńczeniem tego wszystkiego jest właśnie sala koncertowa nieduża, ale zrobić dobry instrument, jakim jest sala koncertowa w ogóle dużo otrzymała no to jest wyzwanie no i trwa budowa mam nadzieję, że w przyszłym roku już będziemy się tam spotykać na koncertach tak jak w zeszłym roku miał taką nadzieję, że w tym roku będziemy się spotykać, ale po to jest nie mam na to wpływu nasza słuchaczka ma z sosnową Legnica, ale to pianino, więc nie wymknie odrzucamy mini nie umniejszając pianino to jednak inny instrument Sylwia marzy o fortepianie choćby małym krótkim, ale jednak myślę, że to znowu jest coś kompletnego macie coś co ne and i wygląda ma swój charakter kształt i nasz brzmi jednak to brzmienie fortepianu jest inna niż pianina to dobrze i teraz w wydaje się, że sala koncertowa to sprawa prosta można powiedzieć, że on projektuje się tak, żeby dobrze brzmiało, ale wystarczy wejść do kilku budynków niektóre noszą nazwę sieci harmoniami doszło w Warszawie taki budynek, żeby przekonać się, że to, żeby orkiestra czy solista i brzmiał dobrze, czyli czysto dociera wszędzie dźwięk jakoś jeszcze to wszystko brzmiało interesująco to wcale nie jest taka prosta sprawa przekonali się też o tym, inwestorzy słynnej być może przebudowy czy modernizacji słynnej opery w Sydney w Australii, która to już po remoncie jak brzmi w swoje Lario to jest to jest bardzo dobry przykładową pokazuje, że znacznie bogatsze od nas można powiedzieć znacznie bardziej doświadczeni od nas, czyli od Polaków, którzy testują budowanie sal koncertowych od z morza, choć już wieków żebranie nie powiedzie dziesięcioleci na pewno choćby Niemcy też tych sal zbudowali bardzo dużo, czyli mieli na czym testować, ale i to nie jest moja opinia tylko tych, z którymi właśnie rozmawiam, czyli muzyków mają ogromny kłopot z tym, żeby pochwalić się naprawdę dobrymi salami koncertowymi i ta Opera wstyd na jej, która stała się symbolem kontynentu i architektonicznie jest ono dziełem epoki natomiast tak się składa, że od samego początku nie sprawdzała się w tej dziedzinie, do której miała służyć, czyli budynku dla muzyki i pomimo prze budów, które ogromnym nakładem sił środków są tam prowadzone od wielu wielu relacji i wielokrotnie próbowano poprawiać się to co nie wyszło jednak ciągle nie działa dlatego z tą filharmonią warszawską to myślę że, że tutaj jeszcze nie jest tak źle i cieszmy się że, chociaż mamy tą filharmonię narodową w takiej formie, bo ona ma jeszcze coś takiego jak w widziałbym pawian genius loci, czyli ducha tego miejsca i to też wartość oczywiście chcielibyśmy się cieszyć się takimi salami jak np. winę w Filharmonii czy 3 koncerty grywał w Amsterdamie sale klasyczne proste, ale jednak uznawane na świecie za jedne z najwspanialszych miejsc do koncertowania starań no właśnie jest ich standard taki język ferajny jest jest fantastyczną jedno tak jak powiedziałem dinner Filharmonii to jest ich siedziba, czyli właśnie między sferami to są 2 najlepsze sale klasyczne tzw. śrubą boksy brak kości ludzkie ręcznie zdobione tak natomiast wpły w Niewczas z EVO w stale ewoluował i dzisiaj doszły jeszcze inne aspekty, które są bardzo ważne w sali koncertowej 1 z nich jest widoczność, czyli torze, siedząc na widowni, ale nie tylko świetnie słyszymy, ale również świetnie widzimy to co się dzieje na estradzie i czujemy też takie zjawisko wyjątkowe na czele mamy poczucie wspólnoty i to są te najnowsze sale koncertowe i do tego dążymy i tak staramy się projektować te rzeczy, które jest rozgląda się tym muzykom, którzy mają najmniej do roboty w danym utworze list zastanawia się przygląda się co robią przez cały czas jest wymagane zezwolenia to jedno uderzenie w odpowiedzi, a Manchester analizuje partyturę wcześnie, żeby wiedzieć co najmniej roboty jest fenomenalny to wrócimy do naszej rozmowy z po informacjach i informacja o 1120 Tomasz Konior architekt szef biura architektonicznego Konior studio jest państwo mają gościem dzisiaj o projektowaniu sal koncertowych, na którym to ktoś nie zna się w jak nikt inny informacji oraz w grodzie, gdzie bardzo miło studio Tomasz Konior architekt szef biura architektonicznego Konior studio autor m. in. na Ostrów oraz gmachu Filharmonii w Brnie w rozmiarze ten projekt wciąż trwa tak jesteśmy w trakcie projektowania to przy tak dlatego też wrócił Lotos też wątek natomiast same sale koncertowe na czym polega trudność w zaprojektowaniu sali koncertowej można powiedzieć tak myślą laicy uchem to jest małe Panny akustyka i mamy architekt no i aby architekt mówi to ja biegnę z zewnątrz, a pani zrobi tak, żeby to, że dobrze słuchał raczej tak jestem tykanie to jest właśnie tak, że mamy do czynienia z całą masą sal koncertowych, które mimo tego, że wszyscy przecież bardzo chcieli jednak się nie udało to znaczy po po latach okazuje się, że to wcale nie brzmią jak również niespecjalnie ludzie się garną, żeby tam chodzić słuchać koncertów i 3, a muzycy nie chcą tam grać, ale tak już zupełnie poważnie jest pewna granica liczby są w realizacji sal koncertowych można powiedzieć, że sale do 1000 miejsc na widowni są sale stosunkowo prosta jeśli chodzi o ich zaprojektowanie zrealizowanie zatrzymamy sytuacja, gdy pod kontrolą natomiast sale powyżej 1000 miejsc na widowni to są naprawdę bardzo skomplikowane ustroje akustyczne, że tak powiem, że i nagle obrazowo to, porównując się już jest troszkę tak jakby porównywać kategorii samochodów natomiast sale powyżej 1000 dusz jesteśmy w kategorii samolotów i rzeczywiście połączenie tych wszystkich aspektów to znaczy częstotliwości niskie średnie wysoki ponad ty się ponad 100 osób składu orkiestry na estradzie każdy muzyk gra swoją partię i one w sumie mają tworzyć 1 całość postać takiej wspaniałej wypełniający wnętrze muzyki, które jest słyszalna w dowolnym miejscu na widowni niezależnie od tego czy sieć blisko czy daleko nie jak te wszystkie aspekty połączymy to rzeczywiście wychodzi z tego no niezły rebus i i to są najbardziej skomplikowane zadania, jakie stoją przed akustyka mniej architektami wszystkimi w ogóle inżynierami też do tego dochodzi izolacyjność akustyczna, żeby nic co z zewnątrz coś co się dzieje na zewnątrz nie dostawało się do środka w trakcie koncertu koncert jest zjawiskiem jednorazowym niepowtarzalnym już nigdy drugi raz nie będzie takiej samej sytuacji nie wiem atmosfery składu widowni nie ministra na stan aktywów jego braku wszystko się składana atmosfera tego nie niepowtarzalnego wydarzenia, jakim jest koncert jej no i cóż mam to szczęście pracować z akustykiem, który ma na swoim koncie kilkadziesiąt sal i to nie tylko się dobrych czy bardzo dobrych znakomitych, które są proste, by wzorem wręcz do naśladowania w Polsce w Sapporo koncert Hole Sun tory on ostatnio z Filharmonii w Hamburgu czy ma moim zdaniem najlepsza obecnie sala koncertowa na świecie to w Filharmonii deptali im scala on nieprawdopodobnej akustyce Nerem, gdzie podczas koncertu to znajdzie się jakieś niesamowitego zjawiska można psuł porównać motoryzacyjnych już turbodoładowania w pewnym momencie jeśli chodzi o akustykę sala na ponad 2200 miejsc, więc absolutnie już 1 z największych sal koncertowych, gdzie nie, używając prądu w PRL nie nagłaśniając orkiestry jest zalana i każdy wolontariusz jest niestety ratyfikowane to no Theatre Royal Albert Hall w Londynie jest w bardzo dużą salą, ale nie sposób tam zagrać koncertu symfonicznego tutaj mówimy o o jednak muzyce na żywo, która wybrzmiewa wyłącznie z instrumentu również z głosu ludzkiego, jeżeli są warci solowe wokalne, gdzie są często chóry te składy są ogromne środki są muzyka Mahlera jest taka niesłychanie rozbudowaną rozbudowanym zjawiskiem, który na, które warto się wybrać po prostu do świetnej sali koncertowej, bo nawet w najlepszym nagrano w Warszawie świetne sale koncertowe w domu nie można tego od w takiej atmosferze usłyszeć, a to nie jest do mnie pytanie ja ale kiedy się sędzia wałem konkurs na symfonii Varsovii trzymam kciuki za to znakomitą orkiestrę i za to miejsce na Pradze, które z tego co wiem ma już finansowanie projekt jest wtoku i i trzymam kciuki, żeby Warszawa miała znakomitą salę koncertową właśnie do muzyki akustycznej gorzej wygląda praca współpraca architekta z akustykiem tak czy to właśnie także 1 mówi to ja się zastanowię, jakie osiągi, żeby muzycy mieli blisko do toalety, a ja pomyślę co zrobić jak jednak lewicowi, żeby siedzieć i dobrze odbijały w takiej to w takiej sytuacji jak ta przypomina mi się moje pierwsze tak naprawdę robocze spotkanie z jazd toyotą już w Katowicach, kiedy ja mu zadałem pytanie takie dość infantylne na 3, bo jest miastu jak zaprojektować dobrą salę koncertową, a on, a pracowałem z wieloma usterkami wcześniej po raz pierwszy powiedział taką kwestię słuchaj to ty jesteś architektem wymyślną sale, a ja pomogę ci zrobić do niej dobrą akustykę, czyli jakiś niesamowicie otwarty umysł i jednak od od osób ta oto otwartość na pewne pomysły i dyrektor oczywiście on skwapliwie koryguje w trakcie pracy, ale jednak nie podcina skrzydeł one zostawia wolne pole do pewnego momentu, gdzie się zastanawiamy nad charakterem tej przestrzeni nad jej geometrią nad wieloma uwarunkowaniami, które oczywiście wynikają z z wielu aspektów mógłby choćby prosta, że czasy mamy bardzo ciasno działkę tak jak to jest w Brnie, gdzie tak naprawdę jest to ostatnia wolna działka w centrum przepięknego miasta, gdzie bardzo wąska i musimy tam zmieścić salę koncertową na 1300 miejsc ranne to rodzi konsekwencje, że na PC geometria tej sali jej charakter jej bryła jest jest pewną wypadkową wielu różnych aspektów może tak, żeby w góry są muzyka zbudować wóz odjeżdża no to może przesada, ale trzeba się dobrze zastanowić się jak to ukształtować później z w tych panelach akustycznych czy 3 czy reflektorach czy różnego typu płaszczyzna, które mają odbijać się rozpraszać dźwięk skomplikowana, ale fascynująca a praca nad detalami później już, przechodząc z fazy ideowej w projekt ową, rysując w w różnego typu ułomne specjalistycznych programach wreszcie zaczynamy to modelować przestrzeń, czyli robimy makiety te finalne w skali 1 do 10 pań tam sala NOSPR miała swoją makiety większą od tego studia, do której się normalnie wchodziło i przeprowadzała się eksperymenty z dźwiękiem może być także dobra wszystko się zgadza na rysunkach na makiecie kończymy ostatni czek został przesłany i Echo wie pan zresztą sorry powiem na ZUS jestem jak inżynier projektant mostu bierze udział w klubach obciążenia mostu stoi pod nim jak pani przejeżdżają załadowane po brzegi ciężarówki czy jeszcze cięższy sprzęt w naszym przypadku to jest rzeczywiście tak, że do końca nie mamy pewności jak będziemy oczywiście sprawdzamy prowadzimy szarego z różnego typu symulacje analizy porównujemy z realizowanymi salami przewidujemy pewne rzeczy natomiast tak naprawdę jak zabrzmi sala możemy się przekonać dopiero na żywo czy inwestor zawsze ryzykuje, że dla dwojga zużywa zawsze ryzykuje dlatego powinien to ryzyko minimalizować na wszelkie możliwe sposoby i tak przygotowywać przedsięwzięcia, jakim jest budowa sali koncertowej Filharmonii czy wszelkich innych budynków dla muzyki, żeby inne w efekcie ludzi, których dobierze sobie tego przedsięwzięcia no to inne ryzyko o z pomyłki zminimalizować albo wręcz wyeliminować umówmy się sala koncertowa może być brzydka, ale jeżeli nie brzmi dobrze notować już cała kasa w błoto Hertz trudno się nie zgodzić się, jakbym powiedział, dlaczego ma być brzydka może być też ładna tylko trudno się zgodzić z kolei z tym, że odwracamy sytuację i sala koncertowa jest tylko ładna, a rzeczywiście nie brzmi to trochę tak jakby miał pan ładny skrzypce będąc muzykiem skrzypkiem i te skrzypce pięknie wyglądały, ale niestety nie wydawały się wieczystego dźwięków album opowiedzieć historię żydowskiej to są ważne, że otrzymał Józef Piłsudski w dłoniach, a nawet na doradzaniu historie, dlaczego one są ważne i taka jak często się dorabia historię tylko rząd wie pan w końcówce pan usłyszeć muzykę prawda i w końcu idąc na koncert chciałby pan uczestniczyć w takim doznanie orzeszki pan cokolwiek słyszy to jednak jest szansa, że to do pana do 3 i alei po to jest koncert, żeby przeżyć coś niepowtarzalnego i oby się rozmawiali zdarzało jak najwięcej zobaczyć co pan przeżyć coś niepowtarzalnego większość sal koncertowych na świecie ma także służy pan tę muzykę, która dobiega ze sceny, a Skra ograła ze strat, a w Krakowie np. Filharmonii to jest coś niepowtarzalnego też usłyszy pan przejeżdżające tramwaje tam także wiele się Stacha w moim świecie może tak, że słuchaliśmy czwartej symfonii Henryka Mikołaja Góreckiego na orkiestrę organy i tramwaje obliga to jest rzeczywiście taka sytuacja to nie jest budynek zaprojektowany dla muzyki ja trzymam kciuki za Kraków, bo niestety po ostatnim konkursie, który tam się odbył szansę na dobrą realizację są marne, ale dlatego, że popełniono szereg błędów i wolałbym dzisiaj w tym szczególnym dniu na, żebyśmy i naszym słuchaczom nie psuli nastroju życie Krakowowi, żeby miał świetną salę koncertową, bo jest miejscem magicznym zupełnie i wchodzenie na świetne koncerty w Krakowie jest pewnie spełnieniem marzeń czy byłoby spełnieniem marzeń wielu muzyków melomanów i oby się kiedyś ziściło na razie wszyscy zazdroszczą Katowicom no i trochę Szczecinowi wrzeszczeć taka sama ma mniejsze sale tak tak to są 2 różne obiekty tak jak powiedziałem my fantastycznie, że w Polsce powstało tyle miejsc dla muzyki w ogóle, bo to pozwoliło jednak uświadomić wielu decydentom muzyką melomanom rynek mogą być dobre miejsca dla muzyki, które w dodatku świetnie funkcjonują w mieście, bo proszę zauważyć, że takie budynki nie tylko służą muzyce, ale też służą miastu ono po prostu ożywiają przestrzeni miasta centrum myśmy bardzo się bali tej sytuacji w w Katowicach, gdzie na cztero hektarowej działce miał stanąć tylko 1 budynek dla muzyki na inne i jak to zagospodarować, żeby to jednak żyło, żeby to nie było martwe między koncertami mamy to szczęście i rzeczywiście z ogromną satysfakcją chodzę tam nie obserwuje co się tam dzieje, bo ten budynek żyje codziennie, bywa że odbywają się 2 koncerty w 1 czasie w małej i w dużej sali no, a w wokół są przestrzenie publiczne ogrodów w grze są ławek pastor labirynt bez przesady można można tak powiedzieć Katowice mają rzeczywiście swoją jakąś specyfikę jest jeszcze bardzo dużo rzeczy do zrobienia, ale to co się wydarzyło przez ostatnią dekadę jednak pozwala nam patrzeć z nadzieją w przyszłość, że to będzie już jest świetne miejsce do mieszkania w dobrze wracamy do życia Ali chodzenia na koncertach do sal koncertowych, chociaż nie dostał konsolę w powiecie po informacjach informacje o jedenastej 40 za kilka minut Tomasz Konior architekt szef biura architektonicznego Konior studio jest państwa i moim gościem nękanie studio zaprojektowało między nimi siedzibę NOSPR oraz gmach Filharmonii w Brnie oraz uczestniczy w pomoże tym po informacjach powiem o tym, konkursie branżowym, bo zamkniętym, do którego Konior studio został zaproszony o tym, po informacjach informacje o 1140 po informacjach wracamy pełni rolę w ich studio pan Tomasz Konior architekt szef biura architektonicznego Konior studio autor m. in. projekty siedziby NOSPR oraz gmachu Filharmonii w Brnie oraz zaproszonych i teraz ponownie do zamkniętego konkursu fantastyczny konkurs na filharmonię w Ostrawie rzeczywiście zaproszono 3 biura jedno z nowego Jorku drugi jest Kopenhagi trzecie z Katowic do proszono jeszcze 4 biura w z eliminacji stworzono bardzo ciekawe zestawienie 7 zespołów rynny, z których każdy ma już doświadczenie w budowaniu ich projektowaniu sal koncertowych i postawiono pytanie jak przebudować budynek, który nie działa, który jest już wpisane wre zabytków jest dosyć zjawiskowym tym przedstawicielem są z modernizmem mu no ale jest z siedzibą Filharmonii, która potrzebuje przestrzeni do pracy i potrzebuje świetnej sali koncertowej jesteśmy po z złożeniu prac w pierwszym etapie czekamy na wyniki zderzeń co będzie dalej na przełomie lutego marca dojdzie drugi etap w świetnie zorganizowany konkurs już sam fakt, że zostaliśmy zaproszeni nie jest znana z ogromnym wyróżnieniem mi i kolejną fantastyczną przygodą z przestrzenią dla muzyki nie robiliśmy to nas z ogromnym entuzjazmem zaangażowaniem niezależnie od wyników cieszy nas sam fakt, że bierzemy w tym przedsięwzięciu udział albo chcemy jakoś kontakt z ulicy faworyzuje Ostrawa Brno to ciekawe pocieszenie zbudowali żadnej sali koncertowej po wojnie i teraz rzeczywiście widać, że te miasta zaczynają rywalizować jest taki taki bardzo ciekawy konkurs, który się między nimi to 3 nagrody dla takich analiz oraz zabawy w stragan ma swoje dość silną historyczną salę też marzą o sali tak jest współczesnej, która nie tylko brzmień, ale też sprawia, że ludzie są bliżej muzyki jest brudno, który ma swoje ambicje wiadomo stolica Morawski i ważne ważne miasto najwyższe lustra wannę, która też w w prawdopodobnie w w kontekście tego, że z Bruno ma już w zasadzie przesądzony z prawej będzie miało sale też chciała, by Ostrawa mieć takie porządne miejsce dla muzyki no dobrze w Afryce w Polsce rozmiarze no właśnie NOSPR mamy Szczecin Filharmonia Pomorska raczej bym inaczej powiedział w tej kategorii sal powyżej 1000 miejsc mamy 3 obiekty narodowe forum muzyki we Wrocławiu, a Wisła w Krakowie i NOSPR w Katowicach, ale aio są jak Żyro my, ale też na salę, która wskaże, że miała miała brzmieć tak i przeznaczenie ma taką funkcję sali koncertowej oprócz wszystkich innych funkcji, które ten budynek zawiera w PE i to są to 3 z sale na złóż w autostrady A 4 tak się akurat złożyło wzrosła z Katowice Kraków no i czwarta sala, których oczekujemy to jest siedziba Sinfonii Varsovii PS, ale mniejsze jest kilka sal rzeczywiście są w Polsce, które powstały oczywiście Szczecina z racji w całej masy nagród architektonicznych, które ta czas ten budynek otrzymał jest jest bardzo znanym miejscem co nas oczywiście wszystkim bardzo bardzo cieszy jest kilka innych zrealizowanych obiektów jest Filharmonia w Kielcach w jest Gorzów Wielkopolski z dymem w Bydgoszczy jest stara Filharmonia Pomorska z bardzo dobrą akustyką świetnymi organami w ośrodku w piękny obiekt stanowi, że teraz w zasadzie każde większe miasto dzisiaj cieszy się dobrą albo w miarę przyzwoitą salę koncertową i teraz mamy tak mocno stawialiśmy o akustyce sali koncertowej Ślązak będzie o tym, sercu w sali koncertowej no ale oprócz serca musi być jeszcze jakiś krwiobieg czy nie rozumiem, że teraz chodzi o to, żeby zaprojektować to w taki sposób, żeby nie tylko zaproszeni goście, czyli widzowie pojawili się usiedli wszyscy usłyszeli, ale także ci, którzy tę muzykę zapewniają, czyli muzycy soliści czuli się tam dobrze pan mój przyjaciel nie mam zbyt wielu przyjaciół wśród architektów w ostatnio powiedział on taką bardzo ładną, że 3 jaja go zacytuję teraz społeczny wymiar architektury zaczyna, o ile ten budynek, który niezależnie od tego jak pięknie prezentuje się w Journal ach, na zdjęciach, że zdobywa nagrody czynie z pewnego świata architektonicznego i jest dziś jest w pewnym państwie nie na ile to miejsce już nie przestrzeń miejsce jest faktycznie lubianym przez tych, dla którego powstało dla mieszkańców muzyków melomanów wciąż chcą tam chodzić przebywać w tym miejscu wracać tam zapraszać gości chwalić się tymi tak dalej i t d. w ten społeczny wymiar architektury jest tutaj niezwykle niezwykle ważny w nocy i rzeczywiście jak poukładać te poszczególne komponenty, żeby wszyscy, którzy przyjdą do takiego miejsca czuli się w nim na tyle komfortowo, żeby chcieli tam rzeczywiście być w tym cios w Quercus wspaniały krytyk architektury, którego miałem kiedyś zaszczyt gościć na budowie jeszcze areną sporu napisało taki piękny tekst do książki, którą później wydaliśmy dotknąć muzyki im o budowie nos próbą Anton zatytułował naczynie na dźwięki mówi drugie serce sali koncertowej bije w restauracji nóżkę tak taka rzecz, że w Filharmonii powinna być świetna restauracja, gdzie ludzie przed i po koncercie mogą się spotkać w bądź we własnym gronie bądź z muzykami jestem strasznie szczęśliwy, że w nocy przed tak funkcjonuje, że jest tam restauracja właśnie w tym w tym budynku jako o w plecy o plecy można powiedzieć salą koncertową, gdzie zwykle z melomani spotykają się przed koncertem, a po koncercie bywają takie bardzo spontaniczne sytuacje, że muzycy, których przed chwilą podziwialiśmy na estradzie właśnie przyszli na kolacji zazieleni stolicę bynajmniej nie są absolutnie kultura dyrygent również siedzi czy też chodzi do tej restauracji no i zostaje ponownie stan Innovation już takiej bardzo spontaniczne swobodnej atmosferze to co to to buduje jakąś taką atmosferę, która rzeczywiście sprawia że, że w tych miejscach się chce być w 2 i życzę wszystkim miasto Ziutek miał odnaleziony z takimi zna muzyki mamy w Rosji całe mnóstwo nowo jest Filharmonia Akademia muzyczna nos, który z z syna i mnóstwo festiwali, na które oczywiście zapraszam państwa ponad Ciarko sieczki je raz no dobrze, ale to także przykład, by teraz myśląc o tym jak zorganizować coś dla muzyków ta przestrzeń, żeby się czuli dobrze to jest także złe wywiady przeprowadzone z jakąś tam partią muzyków w 1 mieście wystarczają do tego, żeby już to mieć obcy Kane czy jest tak za każdym razem trzeba porozmawiać z muzykami, którzy przyjeżdżają dobre dla albo do Pragi albo do Kielc albo do Berlina, żeby wiedzieć, a może tu inaczej, a może jesteś powiedz co takiego, że ani, cytując klasyka ciągle się uczymy je rzeczywiście z wartą jest zdobywać doświadczenia ja z zespołem z i analizujemy w zasadzie każdą zrealizowaną sale albo dowiemy się o czymś co się dzieje sprawdzamy jak to jest robione najlepiej na żywo wtedy można pojechać faktycznie zobaczyć jak ta przestrzeń funkcjonuje w praktyce czy wszystko jest na właściwym miejscu taka prozaiczna rzecz jak toalety to też ma znaczenie, że ktoś się czuje komfortowo, że jest się, gdzie spotkać, że jest odpowiednie światło, gdzie jest wygoda i niezależnie od tego czy jest sprawny czy niepełnosprawny możesz dostać w każdym miejscu w budynku byłem w Operze w Omanie kiedyś i tam zespół i piękna także konstrukcja, ale rozumiem, że tam inwestor miał głębokie kieszenie, więc mógł sobie pozwolić na dużo większą ekstrawagancję ważne niż WIG niż przeciętny inwestor, ale zastanawiam się, dlaczego np. w niektórych miejscach wydania się na fotelach przy to jest cholernie ważny element mną 1 z najważniejszej, bo dlatego, że tak naprawdę pańska przygoda z z koncertem ma swój finał jak pan się rozsiąść wygodnie właśnie w tym fotelu jeszcze do tego dołożymy aspekty akustyczne, ponieważ tak naprawdę te kilkaset, a nawet z ponad 1000 elementów, które są na stałe zabudowane w sali koncertowej stanowią jego bardzo istotne akustycznej komponent projektuje pan hotele też oczywiście tez fotele, które stoją w naszych salach koncertowych są zaprojektowane w Konior studio i są chronione patentem dane o taki skok była zbyt chory mąż proszę próbować się to wbija się panu uda to nawet panu pogratuluje, dlatego że one powstawały w bardzo żmudnym procesie, by doświadczeni testów i analiz cen, choć fotele wyznał z prób policzone i on jest powtarzane w kilku innych miejscach już zabudowane m. in . w Jordankach w Toruniu w Toruniu stoi właśnie fotel z NOSPR tylko w innej kolorystyce teraz te fotele są używane również za granicą słyszałem, że ostatnio w Arabii Saudyjskiej jest używane do jakiejś sali to mnie cieszy oczywiście, że ten fotel się sprawdza czy ich oglądać takie rzeczy, o których być może jest Hitlera muzyka i fotel każda każda najdrobniejsza rzecz każdy detal w sali koncertowej ma znaczenie nie tylko dla wyglądu charakteru trwałości, ale również, a może przede wszystkim dlatego jak ten instrument, którym sala koncertowa de facto jest w ziemi to duża, a po co się dzieje, czyli 3 w jaki sposób można wpływać na akustykę post factum znaczy mieć skończone teoretycznie chodzimy Och, i jest trójca ICO się tak i teraz, jeżeli się przewidziało taką możliwość, a zwykle w salach, które projektujemy mamy kilka takich co się mówi kolokwialnie wnyków, które można jeszcze wykorzystać dla do strumienia sali to oczywiście Super gorzej jak się tego nie przewidziało i minister i zapoznamy się nie udało nam inne leki przyjazne ludziom np. tylna ściana w sali koncertowej jest na tyle przestrzenią otwartą nie tylko ta płaszczyzna to co za nią, że można ją wypełniać różnego rodzaju materiałami, które w mniej lub bardziej pochłaniają dźwięki po salach koncertowych zwykle jest także głównie to są powierzchnie odbijające bardzo twarde, które wpływają na to, że dźwięk, który dochodzi do ściany czy płaszczyzny z estrady on się od tej płaszczyzny ma odbić i odpowiednio rozproszyć no i teraz na tym całe ukształtowanie gęstość tych materiałów ten tzw. najdroższej 5 to wszystko ma znaczenie żeby, żeby dźwięki niezależnie od tego czy ktoś gra na skrzypcach czy na kontrabasie czy na organa, żeby one w optymalny sposób rozbrzmiewały w Narewce w sali, wypełniając ją w w zrównoważony sposób jeszcze takim ważnym miejscem są np. organy tak czy cała przestrzeń, które organy mają zająć pewną strzeżcie ciągle mamy atrapy, ale jeszcze będziemy ją mieć może rok maks 1,5 może z fortepianem pana też tak ochoczo Agora PL i powstała w Czechach na tył poczeka na prawdziwej strony natomiast faktycznie wynos przebyło tak, że chcieliśmy mieć już gotową salę nie było jeszcze stać nas na prawdziwe organy, które są sporym wydatkiem one teraz są już projektowane będą zabudowywane prawdopodobnie w przyszłym roku i też mam nadzieję, że usłyszymy je w serce pełne i z pełnym brzmieniu w już wkrótce z po wyborach nie wiemy, który w wyborach pan mówi w każdym razie wybieramy wybiera z zebraliśmy już firma, która te organy realizuje inny tych wprowadzono z nami konsultacje liczą się za architektem co on cięższy tak to mnie nie często i celnie nazwał wpływa ono jest jasne zajazd Jan rzymskie też chcemy, żeby to była taka wisienka na torcie, żeby ta była tak wielu latach i tak mówimy o kolorze fakturze i o kształcie prowadzi geometrii tego prospektu Organowego, który tak naprawdę jestem na czymś na co większość widowni dyrygent patrzą się cały czas chociażby legendy zwykle skoncentrowane na muzykę, ale w LO most na nośnikach Grand Regency w publiczność patrzy na te organy no i to jest ważna jest oczywiście brzmieniem zajmują się fachowcy to już nie architekci na szczęście bardzo podziękuję Symantec radzi jest, aby konkurs w Ostrawie nie dziękuje mnie z nim bardzo mnie jest przesądny nie niespecjalnie im to w takim razie dziękuję 12 Daniel ner szef biura architektonicznego Konior studio, bo państwo Małgosię informację o godzinie dwunastej za kilka minut po informacjach Mikołaj Lizut jego programy dzisiejszy przygotował Paweł Zientara nad jakością czuwał Krzysztof Woźniak dziękuje pięknego dnia państwu życzę Zwiń «

PODCASTY AUDYCJI: OFF CZAREK

Więcej podcastów tej audycji

POPULARNE

DOSTĘP PREMIUM

Uwaga, wiosenna promocja! Im dłuższy okres Dostępu Premium wybierzesz, tym większy rabat dostaniesz! 1 miesiąc 10%, 3 miesiące 20%, a 12 miesięcy aż 40% taniej!

KUP TERAZ - 40%

SERWIS INFORMACYJNY

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA
Przedłuż dostęp Premium taniej!