REKLAMA

Dlaczego na kolei ma być inaczej niż w innych dziedzinach życia?

Analizy
Data emisji:
2019-02-14 17:20
Audycja:
Prowadzący:
Czas trwania:
26:36 min.
Udostępnij:

AUTOMATYCZNA TRANSKRYPCJA PODCASTU

Transkrypcja podcastu
audycja analizy Agata Kowalska przy mikrofonie jak słyszeli państwo informacje zakończyła się polsko-amerykańska konferencja blisko wschodnia konferencja ponoć pokojowa w co z niej wyniknęło coś się udało ustalić, dlaczego nie i jaką cenę zapłaciliśmy za organizację tej konferencji, a co zyskaliśmy o tym wszystkim porozmawiamy w analizach po 1840 będzie z nami dr Jarosław Jarząbek z uniwersytetów wrocławskiego, ale 2 wcześniejsze części analiz poświęcimy 2 Rozwiń » szalenie ciekawym sprawą po osiemnastej przyjrzymy się bardzo dziwnym apelom, jakie trafiają do prezydenta Warszawy ze strony wojewody kujawsko-pomorskiego i posła Zbigniewa Gryglasa obydwaj panowie chcieliby, by prezydent Warszawy dorzucił pieniędzy do pewnego przetargu na tramwaje tak, żeby wygrała Polska firma Anię, a zagraniczna tak, żeby tramwaje z Polski jeździły po warszawskich ulicach czy tak można o tym, po osiemnasty i o patriotycznym przetargu KIO z patriotyzmem gospodarczym będziemy znać mecenasem Tomaszem Zalewskim, skąd z kancelarii Bergen Bart, ale zaczynamy w 1000 torów, ale kolejowych dr Jakub Majewski prezes fundacji ProKolej studiu dzień dobry dzień głowy państwa i będziemy rozmawiać na kanwie tekstu co z tą bandą, którzy w nim wypowiada króciutko będzie okazja dłużej tekstu, który ukazał się w Dzienniku Gazecie prawnej autorstwa Krzysztofa śmietany i tam autor pisze tak konkurencja na torach rodzi się powoli i zadaje pytanie co odstrasza prywatnych przewoźników, a dalej i Czesi stworzyli rynkowe zasady na kolei i ceny biletów spadły w i pomyślałam, że to jest szalenie interesujące ujęcie sprawy i przyjrzymy się aż temu tematowi przez najbliższe 40 minut panie doktorze, gdyż mimo tego jak jest teraz, czyli ilu mamy przewoźników w Polsce i czy rzeczywiście jest tak, że nie można mówić o wolnej konkurencji o wolnym rynku jeśli chodzi o funkcjonowanie przewoźników na polskich torach to może bardzo dużą różnicę jeśli chodzi o Przewozy pasażerskie towarowe Przewozy zaś najprostszych, czyli towarowych tam mamy rzeczywiście rynek otwarty mamy tych przy przewoźników kilkudziesięciu dużych małych specjalistycznych uniwersalnych polskich zagranicznych tak naprawdę jest to gałąź, która funkcjonuje w rynkową mamy oczywiście dominujący duży podmiot, który wozi połowę ładunków w Polsce jest PKP Cargo, ale to jest podmiot, który giełdowy w roku tym też nie jest to wcale taki do końca niestety państwowy Dwór i co ciekawe to PKP Cargo, które przecież jeszcze kilka lat temu woziło wszystko w Polsce i wszędzie i od czasu do czasu zatrzymywało się targane strajkami związków zawodowych dzisiaj już nie strajkuje dzisiaj radzi sobie w tej gospodarczej rzeczywistości konkurują z tymi wszystkimi pozostałymi przewoźnikami wcale nie ma zamiaru zbankrutować, czyli nie jest prawdą, że wprowadzenie w przewozach towarów konkurencji spowodowało, że to nasze narodowe srebro, jakim jest PKP w jaki sposób nie stracił na wartości wręcz przeciwnie, ale to jest poza normalną zdrową firmą Przewozy towarowe prostsze prostsze nie tylko zająć się opowiedzenia o tym jakie są tam zasada, lecz również jako Elsner logistycznie do obsługi politycznie wszystko to tam jest oczywiście prostsze mówi pan 50 % rynku ma PKP Cargo czy druga połowa jest obsadzona przez zagraniczne podmioty jeśli tak to, jakie dni wcale nie jest ona podmioty zagraniczne, które mają 10 % np. gdyby karku Polska są podmioty polskie tak jak Lotos kolej wg różnych badaczy i Deutsche Bahn z jest firma CTL, która jest, którą mają fundusze inwestycyjne jest bardzo bardzo dużo Orlen ma swoją kolej z KGHM ma swoją kolej, a są koleje stricte prywatnym brytyjskie np. czy 3 czy wręcz inwestorzy inwestorzy amerykańscy i to wszystko funkcjonuje, gdy to nawet nie jest tak, że jeżeli któremuś czy jest przewoźników wierzy, że się wiedzie się gorzej traci traci swój kontrakt to w jego miejscu pojawia się ktoś inny są ku fuzji konsolidacji podziały tak jak w każdej innej gałęzi transportu czy w ogóle gospodarki nie ma żadnego powodu, żeby państwo w to mieszał swoje ręce mocnych aut z Torunia słyszy co mówi w tle słyszą państwo ten to jednak jest argumentacja zmierzająca do pochwały wolnej konkurencji w przewozach pasażerskich więc, zanim zaczniemy dbać o wolnej konkurencji przyjrzymy się, jaki jest jeśli chodzi o Przewozy pasażerskie w przewozach pasażerskich niestety sytuacja nie jest taka prosta przede wszystkim nie to jest część kolei, która wymaga dofinansowania w takie Przewozy towarowe są prostsze, bo są komercyjne jak wieść niesie ładunek wtedy, kiedy to się opłaca wtedy, kiedy się nie opłaca po prostu się go nie bierze tak w przewozach pasażerskich grono grą usługi jest jednak dofinansowany ze środków publicznych co bynajmniej nie znaczy, że te wszystkie usługi musi wykonywać Państwowa spółka, a pasażerowie są trudniejszym towarem do przewiezienia niż węgiel czytam takie z 1 naczelnego i krytycznego powodu mianowicie węgiel nie głosuje w wyborach, a pasażerowie, owszem w związku z tym ruch pasażerski na kolei jest niezwykle wrażliwy jak tory pociągi zaczynają się spóźniać to oznacza to kłopoty dla dla tych, którzy koleją zarządzają i t d . i t d. w związku z tym też jak się, mówi że np. można, by było otworzyć tę część rynku na normalną konkurencję z tu zaczyna się wokół tego mnóstwo dyskusji i tłumaczenie, że jak była 1 wielka kolej to wszyscy jeździli pociągami, odkąd pożyczyliśmy ją nam mnóstwo spółek z płytek to zaczęły się zaczął się rola kolei, ale rozumiem, że tą opowieścią Madras przytoczył jest fałszywa i można by, ponieważ zwykle oferują audycji oraz 3 kolejne, żeby jej się przyglądać ją Anna rozbieżne kawałki, ale zostawmy z zostańmy przy tym co mówiliśmy na temat konkurencji sama wskazał, że mamy już przewodniej rzeźników jeśli chodzi o Przewozy pasażerskie w Polsce i co jest ciekawostką, że właśnie ukazał się taki raport komisji Europejskiej na temat konkurencji na kolei ma on 1 z pierwszych dni, w których wchodzi się jednak trochę niezrozumiała tego co się u nas dzieje w sanie pewnie tempie nie jedyny raz i oto okazuje się, że jesteśmy 1 z 3 krajów najwyższym poziomem konkurencji, a jest kompetencją aż z UE w MAK 3, czyli Polska wielka Brytania i Szwecja to inaczej co pan na to możnych komisja Europejska wypisała sobie wszystkich przewoźników pasażerskich w Polsce, których jest kilkunastu, jeżeli będziemy robić zawody w tym czym pod takim właśnie kątem, kto ma więcej przewoźników kolejowych to na tym tle wypadamy dosyć dobrze, bo marszałkowie kilku dużych województ w postanowili uruchomić własne kule i one świetnie naiwnie golf jest ono całkiem całkiem zgrabnie no ale dalej zostają przewoźnikami publicznymi zależnymi od decyzji państwa czy polityków nie jest to żadna wolna konkurencja wręcz przeciwnie to są takie czasy często lokalne monopole w tym, jeżeli my w województwie Mazowieckim pan Maciek Stróż, który był przed momentem rozmówcą tutaj w radiu TOK FM zdecydował się, żeby przejąć transport kolejowy w na swoim terenie w całości, bo to ma taki lokalny monopoli jednakowoż i nie ma tutaj żadnej konkurencji rozwodzą albo jednocześnie komisja Europejska próbuje wprowadzić nowy rodzaj pola wytycznych dotyczących właśnie konkurencji na rynku kolejowym, a nie rozumie chyba mu warunków, jakie panują przynajmniej w 1 kraju zrozumie tego, że ci przewoźnicy w ogóle ze sobą nie konkurują w w przewozach dalekobieżnych mamy monopol PKP Intercity i w przewozach regionalnych w zależności od regionu bywają Przewozy regionalne tak z nazwy pisane Dudzie kolizją obecnie PolRegio tzw . natomiast w kilku województwach jest są monopole regionalne spółek ma się teraz kluczowa sprawa co reguluje lub też nie reguluje też w tę sytuację to znaczy czy ten monopol, o których pan mówi wynikają z tego, że kolej generalnie się nie opłaca czy też jak chciałby Krzysztof Śmietana w Dzienniku Gazecie prawnej przewoźnicy i różnego typu chcieliby wejść na polskie tory, ale coś blokuje co toby było to coś to tutaj są 2 różne sytuacje po pierwsze mamy jak jakąś część kory rynku kolejowego, która jest komercyjna niczym nie różnią od wożenia od wożenia ładunków, czyli np. wożenia ludzi samolotami w związku z tym można sobie spokojnie wyobrazić, że na tym rynku konkurują różni przewoźnicy w różny sposób próbujący przekonać klienta do siebie np. tanimi biletami albo wyjść bardzo wysokim komfortem albo dodawaniem do każdego biletu lampki wina czerwonego gratis można wymyślić przeróżne pomysły na to jak z skłonić ludzi do tego, żeby podróżowali koleją i nie ma żadnego powodu, żeby ten fragment rzeczywistości monopolizować tłumacząc, że Edyta dla podróżnych najlepiej jest jak państwo w zamian za, zanim zastąpił ich i w Rzymie zabierze im to z jakiego rodzaju transportu będą korzystać i to jest to co nie jest pani redaktor na samym wstępie powiedziała, czyli przykład Czech i co przyniosą takich wykroczeń pokazujących jak spadają ceny biletów po tym, jak wpuścimy konkurencji i bardzo konkretnie można to powiedzieć wszyscy w Szwecji 16 % taniej w Austrii 25 % taniej z Włoch Czech 41 % taniej kosztuje bilet po tym, jak się pojawiła konkurencja na rynku dalekobieżny i rekordzistą są Czechy 42 % mniej płacimy za bilety w Czechach dzięki temu, że tam jest 3 różnych przewoźników 1 państwowy 2 prywatnych, którzy konkurują na tej samej linii na początek zaczęli jeździć między prawą stroną ponad 300 km takich głównej trasy z wyższymi prędkościami w Czechach w tej chwili zaczynają być dobrana do Wiednia mówi się, że pojadą do Berlina i cóż się okazało poza tym, że bilety są 40 % tańsze tych pasażerów 3 × więcej i kolej Państwowa, której Donald x 3 bilety tańsze, więc pasażerów z nielicznych pasażerów więcej, ale przychody nie nikomu nie spadły o kolej Państwowa 2 więcej niż przed otwarciem rynku to jest paradoks, który pokazał się również w Niemczech po otwarciu rynku Regionalnego kolej Państwowa nie przestała wodzi tych co w Łodzi natomiast przybyło chętnych, bo otwieramy rynek to rzeczywiście wszyscy się zaczynają starać o to, żeby ich klientów mieć więcej i w ogóle kolej wozi więcej, czyli spełniamy tych gmin pewną strategiczny pomysł państwa jak przerzucić część podróżnych z dróg, które już zatłoczonej nie bardzo nam się tam więcej tych samochodów wcisnąć na kolei, żeby pojechali nie obciążając tak środowiska czy bezpieczeństwa ruchu i to się udaje dzięki konkurencji, ale nasze państwo dzielnie broni nas przed tym potwornym smokiem, który by spowodował, że bilety będą tańsze pociągu będzie więcej, ale zaraz po te kobiety mogły stanieć w Czechach z jakiego powodu takiego powodu nagły drogie to konkurencja wiozła tani w te nie regulują taniały w Polsce bilety lotnicze Otóż staniały, dlatego że nie mamy już 1 Narodowego przewoźnika lotniczego tylko mamy w 2 wraz z wejściem do Unii Europejskiej otworzyliśmy niebo i staniały bilety lotnicze i Polacy zaczęli latać samolotem i 13 lat wcześniej nie robić ta cena, która jest obecnie w polskich kolejach jest znacząco wyżej w Żarach ze względu na ile to jest jasne natomiast wyższa ze względu na wyjątkowo wysokie marże czy też realnie PKP Intercity z różnych powodów drogą wozi mnie też muszę powiedzieć, że PKP Intercity każdy przewoźnik, który byłby w sytuacji monopolistycznej drogą włożyć, bo może sobie na to pozwolić, ale nie drukarnie, które widzowie wciąż ma kiedyś też drogą woziła ładunki, a dzisiaj nie może ich drogo, ale zeszło zmarł życie po prostu zmniejszyło koszty w ryzach mówi o zarządzaniu tak im pod presją konkurencji stwierdził, że nie jest już jak pączek w maśle i musi po prostu trochę się wziąć w garść poszukać rezerw pomyśleć jak z po wzmocnić marketing i ogród jak ograniczyć swoje koszty za chwilę wrócimy z rozmową przyjrzymy się temu na czym konkretnie polega ten monopol to znaczy co blokuje wejście innych przewoźników do Polski przez jakiś regulacje jakiś urząd czy też po prostu niepewność losu na polskich torach powstrzymuje przewoźników za mąż, który cały czas dr Jakub Majewski prezes fundacji ProKolej, a mail analizy małpa, a to kropkę czasem czeka na państwa uwagi pytania i głosy krytyczne analizy małpa to klub KSM po informacjach wracamy audycja analizy Agata Kowalska przy mikrofonie ze mną w studiu cały czas nasz gość dr Jakub Majewski prezes fundacji ProKolej i przyglądamy się temu w zjawisku, które na torach w Polsce nie występuje chodzi o wolną konkurencję przewoźników o nasz też wybór jako pasażerów, którym z, którym przewoźnikiem pojedziemy tam i za jaką cenę nasz gość postawił taką tezę, że wprowadzenie wolnego rynku w pełni wolnego rynku jeśli chodzi o przewoźników sprawiłoby, że ceny spadły, a kolej byłaby po prostu lepsza a, dopóki w Polsce istnieje monopol to po prostu ani się przewoźnik nie musi specjalnie starać, ale aż o obniżenie cen biletów obniżenie kosztów swojego i w go funkcjonowania ani też u nas jako pasażer również komfort Niewiem co państwo o tym, myślą proszę pisać analizy małpa to klub KSM i dostaliśmy już pierwszego maila od pana Łukasza, który napisał, że MEN być może Rand to nie jest kwestia konkurencji i braku konkurencji, ale złego zarządzania i może warto pozostawić monopol państwowy, ale zatrudnić specjalistów audytorów ekspertów co pan myśli no i MEW nie życzę panu Łukaszowi, żeby musiał znowu żyć w rzeczywistości, gdzie ryby kupuje się w centrali handlu odrębnego ma 1 z korporację taksówkową do wyboru wszystko inne ubijamy z ruchem tych tajemnic słuchawki sugeruje mówić tylko tym 1, a dla nich, ale i ma być inaczej niż z wszystkich normalnych dziedzinach życia, dlatego że już panu odpowiadam wprowadziliśmy zasady wolnorynkowe do przewozów autobusowych efekt jest taki, że istnieją duże przestrzenie w Polsce, gdzie autobus nie dojeżdża albo, gdyż rzadko podobnie mogłoby być w przypadku kolei, ale go też trasy, które są wyjątkowo atrakcyjne byłyby obsadzone natomiast nie byłoby już komu, a wozić pasażerów mniej atrakcyjnych miejscach zgoda, ale jest na to bardzo dobre rozwiązanie i w Europie zachodniej też jeżdżą autobusy do miejscowości, do których nie da się dojechać dowieźć ludzi w sposób komercyjny i trzeba to dofinansować jeżdżą pociągi na liniach lokalnych, ale wcale nie są to autobusy czy pociągi monopolisty po prostu organizator przewozów, czyli region w państwo w różnych krajach zależnie od wieków wielkość jest różny sposób rozwiązane, a robi konkurs na to kto w sposób efektywny tani z punktu widzenia regionu również z punktu widzenia klienta, by taką usługę Wilk wykonaj podpisuje z nią podpisy taką firmą umowę to się raz w Polsce zdarzyło wróży to wyjątek Kujawsko-Pomorski marszałek, w który miał do obsłużenia tym całe województwo kupuje podzielił to wojów na kilka takich pakietów i zrób rozpisał otwarty przetarg zapytał czy jest przewoźnik, który chciałby u niego w województwie przez 10 lat wozi pasażerów na tych liniach to ogólnie czasem między Bydgoszczą, a Toruniem, a czasem między Chełmżą, a Grudziądzem, czyli atrakcyjne imienia wlec się w Brytanii było takie ile mam dopłacić do km, żeby to pociąg tam jeździł i jaką jakość za to dostanę i pojawiła się firma Arriva brytyjska firma, która powiedziała my pojedziemy na tych liniach i scalenia tych głównych oni się zgłosili właśnie na terenie drewniane naczynie gdzieś tam po Borach Tucholskich tak i powiedzieli pojedziemy 30 % taniej niż po zbyciu się płacić PKP i co się okazało, że na innych liniach pociągi jeżdżą tylko, dlatego że 30 % taniej, bo pojechał bez tych samych urządzeń o 30 % mniej pociągów to znaczy, że na część z nich nie jest żaden pociąg, bo nie stało nie było nie byłoby marszałka stać, by ten pociąg, ale i żąda Brytyjczycy teraz jeżdżą w z bardzo ciekawy wątek, ponieważ ten przyda nam się do kolejnej rozmowy na temat tego jak to wojewoda z kolei w kujawsko-pomorskiej chciałby patriotyzmu lokalnego i i ogólnokrajowego w okazuje się, że w jego własnym województwie dzieją się takie rzeczy w no dobrze wracamy do naszej sprawy w, a propos jeszcze mediach tutaj widzę państwo drastyczne, ale wszyscy piszą w dobrze z zapartym tchem, a pisze pan Łukasz z zapartym tchem słuchamy neoliberalnej wizji kolei snute przez pani gościa pytanie kolej to nie tylko Przewozy, ale infrastruktura kolejowa utrzymanie modernizowanie eksploatacja planowanie czy pani gość mógł rzetelnie poinformować słuchaczy, których przewoźników prywatnych skłonny jest ponosić te koszty w Polsce były kiedyś koleje zrzutu zielonymi składami w i miały mnóstwo klientów konkurencyjne ceny, ale nie miały ochoty partycypować w kosztach utrzymania, więc może w, a najgorzej, ale już komentarz do do do naszego programu to mniej istotne w normalnych zajęć umożliwi rzetelnie panu każą wyjaśnić Otóż na kolei jest także za całą UE dostęp do infrastruktury trzeba płacić za każdy km nawet pół kilometra, po którym musi się przetoczyć pociąg wnosić opłaty do polskich linii kolejowych w te opłaty są równe dla wszystkich przewoźników i nie ma żadnego problemu, żeby zebrać środki na infrastrukturę, bo część daje państwu część DRAM przewoźnicy pomysły na prywatyzację infrastruktury, owszem, były 2 takie przypadki 1 z Wielkiej Brytanii drugi w Estonii skończyły się generalnie kompletną klapą, dlaczego dlatego, że zarządca infrastruktury zaczyna oszczędzać, bo też chce mieć jak najlepszy wynik finansowy zaczyna oszczędzać np. na bezpieczeństwo, a na tym na kolei oszczędzać nie wolno na starcie upchnąć jak najwięcej pociągów na tych torach stara się je rzadziej utrzymywać te tory rzadziej naprawiać semafory i t d. standard życia była taka sytuacja o 2 przy infrastrukturze jest rzeczywiście zagrożeniem, a w przypadku pociągów, które też muszą być w dobrym stanie technicznym obniżanie ich jakości i ogrzać się kontrole techniczne i t d. mogą wpłynąć na bezpieczeństwo i tu też pan tego nie boi to dość tego nie boję, bo jest się nie doszła jest restrykcyjny systemy kontroli nad tymi no może posunąć dyżurami nie można przy tym jest natomiast gdy mówi, że pokusy przy infrastrukturze są tak duże, że Żyd oszczędności jego koszty jej utrzymanie infrastruktury są tak duże i tak naj tak, iż to się jednak generalnie nie uda i nigdzie ruszać się nie udało Brytyjczycy czy sprywatyzowanie swoją infrastrukturę, bo to dość liberalny kraj musieli ją z renacjonalizacji uznając, że to było za daleko za daleko poszli także rynek przewoźników jest jak najbardziej prywatne i pasażerskich towarów w całości, ale tory zostały państwowe i posłuży do jej jedynym przykładem z transportu drogowego generalnie przyzwyczailiśmy się do tego, że drogi są publiczne, a samochody są prywatne i nikt nie oszczędza na bezpieczeństwie niż samochodem, który ma 3 koła zamiast 4 prawda i tak samo dokładnie w pociągach tanich nie oszczędza bezpieczeństwo po ostatnich statystyk dotyczących stanu technicznego samochodów pojawią się samochody polis mamy znacznie lepsze niż Niemcy, bo oni nie przechodzą badań technicznych mamy przechodzi na szczycie na kolei tego typu zjawiska nie widzę przewoźnicy na te kwestie bezpieczeństwa traktują poważnie i nie widzę, że ktoś konkurował na zasadzie oszczędzania na bezpieczeństwo były takie próby w momencie, kiedy ten rynek towarowy się liberalizują długu 10 lat temu były takie próby, żeby np. 1 maszynista prowadził pociąg przeznacza 4 godziny, bo to nie będziecie zatrudniać zmiennika to dość skutecznie Urząd Transportu Kolejowego w Legii jeśli wierzyć statystykom komisji Europejskiej, która niegdyś popisał się co najmniej nie wiedzą jeśli chodzi o Polski rynek to kolej wciąż w Europie jest najbezpieczniejszym środkiem transportu, więc może to będziemy drugą żonę to prawdopodobieństwo, że dojedziemy w całości bezpiecznie 33 × większa niż, jakbyśmy jechali samochodem no tak falban wybrało aż do porównania najbardziej niebezpieczny środek co wpadnie w mocy motocykl wychodzi 160 × bardziej niebezpieczna słuchać zadzwonił 224444044 i pyta w 3 to, że ludzie nie chcą jeździć koleją w wynika z tego, że kolesie wiecznie spóźniona i nie są dodawane dodatkowe wagony, kiedy jest np. przeciążona trasa, czyli pytanie o to ach, rozumiem odnosi się odesłać do tego, o czym byśmy w pierwszej części rozmowy, że koszt biletu wpływa na liczba pasażerów rozumie słuchaczy sosnowe czy niema tak nie jest także jeszcze są inne czynniki oczywiście na pewno komfort na pewno niezawodność na pewno punktualność mnóstwo elementów, które można, by było kontrolować i którymi należałoby grać w tej grze konkurencyjnej wcale nie chodzi o to, żeby wozić jak najtaniej trzeba znaleźć jakiś optimum może być może są tacy, którzy zapłacą za bilet nawet więcej, żeby za cenę bardzo przyzwoitego serwisu pewności dotarcia na miejsce tak, by tak dalej przecież linie lotnicze, do których się ciągle odwołuje wcale nie wszystkie konkurują wyłącznie ceną ceną liczbie są takie, by połączenia lotnicze, który bilet kosztuje 9000 zł teraz bilet kupuje teraz mamy też taką stację mam płacić więcej za bilet dostajemy dużo gorszą usługę niż Stal k, za którą zapłaciliśmy tak w Polsce wzrasta wygląda, ale nie narzekajmy wyłącznie przejdźmy teraz do konkretu związanego z całym systemem monopoli w Senacie on polega w wspomniał pan o w Kujawsko-Pomorskiem, gdzie Brytyjczycy wożą pasażerów jak to jest możliwe skoro tylko temu mówiliśmy o tym, że w Polsce nie ma prawdziwej konkurencji na torach krzyży krzyczy daj mu Krzysztof Śmietana w w Dzienniku Gazecie prawnej wskazuje, że to byłoby korzystne, ale się nie wydarzy, jakie są blokady no nie jest tak, że nie ma całkowicie rzeczywiście są jakieś Jaskółki konkurencji jedno jedno województwo kujawsko-pomorskie, które mówi drugi jest czeska firma, która tak się rozpędziła w tym swoim konkurowały między Pragą, a Stróże zaczął jeździć do Krakowa i też nie jest to jakaś wielka skala przewozów to są na razie pociągi weekendowe, które wożą mają łączą krakusy z Pragą, ale jest to niewątpliwie tym przewoźnik całkowicie prywatny komercyjny nie bierze żadnej dotacja bilety ma za to kilkukrotnie, dlaczego więcej niż niema nowej siedziby w ziołach czy głęboka obawa w naszej administracji, że otwarcie tego rynku spowoduje, że obecni monopoliści będą się mieli gorzej np. będą musieli się wziął garść i zaprosi naprawdę stanie pan mówi mi o tym co tkwi w głowach decydentów AJA pytam o system co go blokuje, czyli czy istnieje jakiś jakiś przepis albo jakiś urząd, który reguluje dostęp do mentorów taki istnieje tak zdarzyć e-urząd, czyli o, którym wspomina w kontekście bezpieczeństwa reguluje kwestie bezpieczeństwa, czyli Urząd Transportu Kolejowego i on również reguluje ekonomicznie te kwestie funkcjonowania transportu kolejowego np. zatwierdza stawki dostępu do torów Johnny przypadkiem nie są zbyt wywindowane przez zarządcę bądź też przecież nie ma konkurencji mógłby brać za to tory w nieskończenie wiele on też przygląda się cenom biletów reguluje ceny nie rosły ceny nie reguluje ceny biletów zjechały co jest dość niebezpieczne, bo z 1 strony mamy monopol dali strony nie mamy żadnego regulatora z lawendy zarządza proszek jest Krzysztof Piech Śmietana przed podaje przykład właśnie Czechów, którzy chcieliby wozić rannych pasażerów na trasie z Pragi przez Kraków aż na Ukrainę i uwaga Urząd Transportu Kolejowego w narodzie zabrać głos zabrał za tak będzie musiał sprawdzić cytuje czy nie będzie zagra w wraz z wpuszczeniem Czechów na polskie tory czy nie będzie zagrożona równowaga ekonomiczna co to co to oznacza coś na handel kolejkowiczów eliminowanie ekonomicznej jest następująca, żeby ochronić rynek przed takim oto przewoźnikiem, który będzie jeździł tylko Super intratnych godzinach w Super na Super kontroli w lasach i spowoduje, że system kolejowy zacznie się rozpada przeznaczy, że ci co jeżdżą przez cały dzień stratą tego najlepszego klienta i zostanie im, że nie tylko w soboty wieczorem w niedzielę rano w wielkim zamku tynku, by kurs i koniec końców stanie się to co na rynku autobusowym się stało, że nie będzie żadnej komunikacji w związku, z czym jest takie taka konieczność sprawdzenia czy ten dotyczy to oferta ma jakiś charakter systemu prawa z drugiej strony można nadużywają z tego mechanizmu stwierdzić, że mamy tutaj monopolista, który bierze dotacji, jeżeli nie ma żadnego powodu, żeby go modą mogą mobilizować do lepszej lepszej pracy i Need to co pani cytowała artykuł Krzysztofa śmietany jest właśnie taki mechanizm to się nazywa nie po decyzji o otwartym dostępie, czyli rząd chce jeździć komercyjnie pociągiem po bo po torach w Polsce może dostać taką decyzję i urząd powinien zbadać czy przypadkiem to nie zaszkodzi czy przeczytał cały system przestanie zostanie rozmontowany to trudna decyzja bo, bo może się okazać, że zabronił jeździć komuś doskwierać komercyjnie, żeby dopłacać komuś, kto jest gorsze także my z publicznych pieniędzy dopłacamy np. PKP Intercity jeździmy, żeby jeździł między Warszawą Łodzią, a dochodzą różnice tak tak dzisiaj się dzieje, a są przewoźnicy wypowiedzi, że chcą tak bez dotacji tak jak czyni no i kompletnie nieracjonalne gospodarczo decyzjami z podatku zapłacimy komuś, żeby ktoś, kto nie chce tych pieniędzy z podatków nie mógł tam zacząć robić swojego biznesu im w z zostajemy w COS w tym punkcie możesz więc, że spłynęło po prostu mnóstwo mnóstwo państwa my i uwag do do tego tematu, więc widzę, że zainteresowanie jest tego obiecując, że wrócimy do niego mam nadzieję w przyszłym tygodniu w i przyjrzymy się jeszcze od innej strony do celu Jakub Majewski prezes fundacji ProKolej dług państwa i moim gościem serdecznie dziękuję za szczekanie psów, a za chwilę zajmiemy się też torami, ale tramwajowymi i tym czy należy kupować polskie tramwaje tylko po, dlatego że są tańsze, ale za to polskie do nich dostęp przekroczą tego modelu są droższe, ale za to polskie oczywiście i jak to zrobić zgodnie z prawem i Zwiń «

PODCASTY AUDYCJI: ANALIZY

Więcej podcastów tej audycji

REKLAMA

POPULARNE

REKLAMA

DOSTĘP PREMIUM

Słuchaj podcastów TOK FM bez reklam. Wybierz pakiet "Aplikacja i WWW" teraz 45% taniej!

KUP TERAZ

SERWIS INFORMACYJNY

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA