REKLAMA

Jak dobrze przygotować patriotyczny przetarg?

Analizy
Data emisji:
2019-02-14 18:20
Audycja:
Prowadzący:
Czas trwania:
25:23 min.
Udostępnij:

AUTOMATYCZNA TRANSKRYPCJA PODCASTU

Transkrypcja podcastu
audycja analizy Agata Kowalska przy mikrofonie w wiedzą państwo, że uwielbiam tematy związane z transportem, ale dzisiaj użyjemy transportu, a konkretnie tramwajów po to, żeby porozmawiać o czymś co dla większości z nas jest czarną magią chodzi o przetargi publiczne ze mną studia mecenas Tomasz Zalewski z kancelarii der standard dzień dobry dzień dobry, a historia jest taka, że oto miasto Warszawa akurat ono, ale to najmniejszy ma znaczenie w tej historii postanowiło Rozwiń » kupić więcej wspaniałych pięknie tramwajów dla Warszawy i okazało się, że w przetargu inne, które za, który został rozpisany w wygrała firma inna niż Pesa wylał koreańskiej na producent Honda Hyundai tak jest, a nie wygrała Pesa i się zaczęło w el wojewoda Kujawsko-Pomorski zaapelował do prezydenta miasta o to, żeby przemyślał sprawę i 1 zastanowił się czy przetarg nie powinny być rozstrzygnięte na korzyść firmy polskiej, a następnie poseł Zbigniew Gryglas ogłosił, że przybył przeprowadzi kontrole poselską tego przetargu, ponieważ jego zdaniem to jest coś jest w porządku skoro wygrali Koreańczycy, a w Seulu nawet nie ma tramwajów, a w Polsce przecież jest kilku producentów w pomyślałam, że to jest znakomity przyczynek do rozmowy o przetargach i o tym jak zrobić przetarg publiczny patriotyczny, a Jerzy był zgodny z prawem to przed panem mecenasem trudne zadanie, ale zacznijmy od zupełnych podstaw, bo są w systemie prawnym takie narzędzie, jakim jest przetarg czemu ona ma zapobiegać, a konkretniej przetarg publiczny za publiczną oczywiście, gdyby w przetargi publiczne występujący w historię świata od dawien dawna myślę, że od wieków antycznych tak od średniowiecza, dlatego że gdy okazało się, że to jest najlepszy sposób na obrosła efektywne wydawanie środków publicznych tak jak kiedyś król miał do wydania czy władca miał do wydania pewne środki publiczne no to wciąż były wydatkowane w sposób najbardziej efektywne Luis stąd narodził się przetarg, który w obecnie nazywamy przetargi publiczne czy, który funkcjonuje w ramach zamówień publicznych, czyli wręcz, że podstawowy cel zamówień publicznych o wszystkim to Ziobrę środki publiczne były efektywnie wydatkowane, ale czy, żeby znaleźć najlepszą ofertę, żeby znaleźć ofertę, która reprezentuje najlepszą relację ceny do jakości, ale w tonie do końca fenomen pytanie, bo równie dobrze można, by zrobić rozpoznanie rynku on dotrwać do bessy do hyundaia do jeszcze jakiegoś innego producenta tramwajów i zapytać za ile byście wyprodukowali w jakim tempie, z jaką obsługą techniczną porównać sobie termin oferty w którąś z nich wybrać na, ale toby oznaczało, że można, by wprost takiego rozpoznania rynkowego pominąć tych wykonawców, którzy mogliby zaoferować lepsze warunki w, czyli przetarg publiczny polega m. in . na tym, że publicznie ogłasza się jakoś oferty jakich n p . na zakup tramwajów i każdy zaś blokującego weta i kazali zainteresowany może odpowiedzieć i możemy odkryć nierozpoznane nawet miejsca, które się stanie i lepiej dokładnie tak no no i w ramach przetargów publicznych mamy takie 2 podstawowe zasady, które zawsze muszą być spełnione czy też zasada równego traktowania wykonawców i za sadach zachowanie uczciwej konkurencji dowodzą, że trzeba też dodać, że to efekt przechodzimy trochę do takiej drugiej funkcji zamówień publicznych, że zamówienia publiczne nie służą tylko kontroli efektywnego wydawania grosza publicznego one tak także realizują pewne zadania polityki Państwowej polityki gospodarczej w jaki sposób np. w ten sposób, że zapewniają warunki do OFE czy stwarzają warunki dla rozwoju konkurencji pomiędzy przedsiębiorcami w danym rynku w bok, gdyby nie było tej konkurencji było tak, że zamawiający był po prostu szedł bezpośrednio oddała przez siebie wybranych wykonawców z siłą rzeczy do powstania takiej werwy warunków do rozwoju konkurencji, by nie doszło do dalszych rzeczywiście tutaj władza publiczna staje się ważnym, a graczem ważnym elementem rysujący całą tą przestrzeń, w której następnie konkurują podmioty no dobrze, ale teraz przechodzimy do marzeń wojewody w Kujawsko pomorskiego i pana posła Gryglasa m. in . którzy chcieliby, owszem, żeby Warszawa miała tramwaje, ale te produkowane w Bydgoszczy przez pasy czy do przetargu prezydent miasta mógł wpisać po prostu krótkie krótkiej w krótkim element Made in Home and nie mógł, dlaczego dlatego, że po pierwsze, coraz to jest zamówienie o znacznej wartości która, która przekracza tzw. progi unijne to wyjaśnienie surowców, które nie są zorientowane w materii przetargi dzielimy generalnie na 2 kategorie przy tak tzw. krajowe, czyli takie do wartości progów unijnych i przetargi unijne powyżej tych progów progi są różne w zależności od rodzaju zamawiających od rodzaju zamówienia, ale generalnie test na poziomie z 144  000 zł przerzut 134   000 EUR dla dosta w i usług i mniej więcej 5 ,51 000 000 EUR dla robót budowlanych w, dlaczego jest w kryzysie jak próg unijny poniżej poniżej tego progu, czego to co można robić w exposé w rozpisywać przetarg jest podstawowa różnica to jest miejsce opublikowania ogłoszenia o tym, przetargu przetargi krajowa ogłasza się w Polsce natomiast przetargi o wartości powyżej progów unijnych ogłasza się w Dzienniku urzędowym Unii Europejskiej, czyli każdym z przedsiębiorstwa w wykazie przedsiębiorca z Unii Europejskiej może się o nim dowiedzieć i potencjalnie wziąć w nim udział, a w tych poniżej progu unijnego ci, którzy dobrze znają Polski też mogą wziąć udział też mogą tylko czy może żądać, by bardziej zorientowani jest jasne no dobrze, czyli już teraz rozstrzygnęliśmy przetargi publiczne nie tylko służą tworzeniu rynku od zdrowej konkurencji na rynku krajowym, ale również na rynku unijnym nikt dokładnie tak ustawodawca unijny doszedł do wniosku, że te postępowania o większej wartości mają charakter transgraniczny to znaczy one mogą być interesujące dla przedsiębiorców z różnych krajów i w związku z tym należy stworzyć warunki, aby rzeczywiście w ramach wolnego rynku, ale i swobodnego oferowania towarów usług przez przedsiębiorców z różnych krajów unijnych innym językiem kraju unijnym, żeby rzeczywiście mogli oni brać udział w takich postępowaniach o no dobrze, ale w takim razie wyobraź sobie, że prezydent Trzaskowski rozpisuje przetarg dzieli go na pół w ich w tym momencie da całe zamówienie jest na kwotę niższą niż próg unijny czy wtedy mógłby wpisać do przetargu już miesiąc w kółko w drogach krajowych Made in Point nie mogę, ponieważ jest zakaz dzielenia zamówień na części, żeby ich stosowania przymusu w nowych dobrze do nich dojdzie do klasycznego już ich dobrze niech zadziała dalej szukać rozwiązania to w takim razie nie mógłbym zamawiać raz na jakiś czas kilku tramwajów w el przednie już nie nie mnie nie, traktując go jako całości tylko Artur kupiec 4 tam 5 tak, żeby mieścić się w tym limicie czy wtedy mógł zamawiać tylko te polskie teoretycznie tak, ale tutaj wydaje mi się, że na przeszkodzie stoi akurat kwestii nie tyle prawne co bardziej, jakby organizacyjne, ponieważ wydaje się, że koszt zamówienia takich pojedynczych tramwaju byłby znacznie wyższy, bo każdy producent tramwajów dostosowuje je do konkretnego odbiorcy czy tak naprawdę ta pierwsza partia 34 tramwajów pewnie kosztowała dużo dużo więcej niż, gdyby kosztowała wówczas, kiedy zamawia się hurtowo, więc oba w znaczną ilość złota, które z kolei na coś jeszcze kłopot czy to oznacza, że nie ma takiej drogi, która by pozwoliła w NATO, by wybrać droższą ofertę, ale za to polską w przetargu publicznym czy ja może coś powiem o tym jakie są w ogóle możliwości wprowadzenia takich pewnego rodzaju preferencji krajowych ogólnie o zamówieniach takich preferencji nie można wprowadzać, chociaż tu też jest pewien wyjątek mianowicie zamówienia unijne będą też raczej dla wykonawców z Unii oraz krajów, z którymi Unia podpisała stosowne umowy oraz krajów, które są stronami porozumienia światowej organizacji handlu o zamówieniach publicznych jest bardzo długa lista krajów nie mam pojęcia, kto na nim nie jest może ich choroba nie jest sądzone jak wygląda to sporo galerii jest może domniemać, iż państwo czas Amer Ameryki Środkowej natomiast, czyli wszyscy wykonawcy z tych krajów, w których są stronami tych porozumień zawartych z Unią muszą być traktowani tak samo Level, czyli tutaj nie można wprowadzać żadnych preferencji natomiast jest taka możliwość dla zamówień sektorowych akurat zamówienie na tramwaje i zamówień sektorowych to tak, by krótko mówiąc w ramach zamówień jest taki podział na zamówienia klasyczne zamówienia sektorowe zaznacz swoją wiedzą, dlaczego bardzo rzadko rozmawiamy o przetargach publicznych audycja analizy na czym polega ten to zamówienie sektorowe zamówienie sektorowe to jest zamówienie, który jest dokonywany przez zamawiającego działającego w 1 z sektorów zmiany w ustawie tak jak energetyka jak dostawa wody, a strategiczne albo transport kolejowy i też tramwajów w no proszę i cel, czyli doszliśmy do tego momentu, w którym wydaje się, że prezydent Trzaskowski mógł jednak wpisać to wymaganie patriotyczne wymaganie, by producentów z Polski i wedle mojej wiedzy no może nie tyle prezydent są tramwaje warszawskie spółka zoo czy zamawiający wpisały co chce temu tę możliwość do specyfikacji istotnych warunków zamówienia, bo ta możliwość polega na tym, że w zamówieniach sektorowych zamawiający może prowadzić taki wymóg duża będzie odrzucał oferty z po przetargach na dostawę, jeżeli wartość towarów pochodzących spoza Unii będzie wyższa niż 50 % wartości zamówień czy może ich krótko mówiąc jako wymusić na wykonawcach, aby dostarczali tylko te towary, które są co do zasady większości wyprodukowane w Unię Europejską nawet jeśli firma sama w sobie nie jest unijna zaraz wrócimy z rozmową i przyjrzymy się temu w co tu jeszcze można zrobić, żeby wspierać polskie państwo nie łamać przepisów ze mną w studiu pan mecenas Tomasz Zalewski z kancelarii Bergen Bert wracamy z tramwajami i z audycją po informacjach o audycja analizy Agata Kowalska przy mikrofonie z nami w studiu mecenas Tomasz Zalewski z kancelarii BN bar w ich warszawskie tramwaje, które wprawdzie jeszcze nie są warszawskie, ale wkrótce będą kłopot jednak polega na tym, że nie wszystkim się podoba, że w przetargu publicznym, które rozpisały tramwaje warszawskie, czyli miasto w wygrała firma koreańska Kia Hyundai zamiast polskiej Pesy jedno z tych osób jest wojewoda Kujawsko-Pomorski, który stwierdził, że z dużym zaskoczeniem przyjął podaną informację o tym, że przetarg na dostawy 213 nowych tramwajów wygrała koreańska firma Hyundai z nie podziela radości mi pana prezydenta Trzaskowskiego z tego faktu w uważam, że wobec udziału w przetargu bydgoskich zakładów Pesa takie rozstrzygnięcie należy uznać za co najmniej wątpliwe i dalej pan wojewoda ma raczej pisać, że koreański producent budzi poważne zastrzeżenia ekspertów nie dysponuje w Polsce żadnym zapleczem, a jego tramwaje nie jeżdżą nigdzie w naszym kraju ani w unii Europejskiej w ich pytanie o 12 w przestrzeni publicznej przestrzeni publicznej pojawiają się pytania czy zaproponowaną cenę koreański producent w ogóle będzie w stanie zrealizować zamówienie i w związku z tym wnosi do prezydenta o ponowne wnikliwe przeanalizowanie wszystkich za i przeci w i podjęcie decyzji z korzyścią dla rodzimego przemysłu zainspirowani tą tym wystąpieniem wojewody szukamy sposobu, żeby pan prezydent mógł wpisać ów element rodzimą świetlicy w tej patriotycznej taki przetarg zrobić i wybrać tramwaje polskiej firmy w Welt panie mecenasie wracając jeszcze na chwilę do tego elementu krajowego i zwykle mówi się, że w przetargach najważniejsza jest cena, ale przecież można wpisać wiele innych elementów, które też dla zamawiającego są ważne czy w takim razie nie jest jakiś jeszcze istnieje sposób, żeby nie prezydent Trzaskowski czy każda inna osoba odpowiedzialna za przetargi mogła wesprzeć nie tylko polską firmę co 5 pracowników w trend oddano dany sektor gospodarki tak by, by jednak ta firma zdobyła korzystne zamówienia na pewno nie można tego osiągnąć myślę manipulując przy kryteriach oceny ofert, bo co tak w ramach kryteriów można umieścić bardzo rozmaite wskaźniki wartości zmian związanych z danym postępowaniem, bo dawka można wpisać kryteria nie tylko cenę, ale też związane z jakością albo z tzw. cyklem życia produktu czy można szukać badać nie tylko cenę zakupu, ale ogólną razem ogólne koszty eksploatacji oddanego w danego towaru, czyli koszt zakupu plus koszty jego eksploatacji w toku w cyklu życia natomiast myślę, że takim sposobem, który jest zresztą jest używane w ramach chociażby zamówi obronnych to jest tak znana lokalizacja przy polonizacji, a produktu, który polega na tym, że w ramach specyfikacji istotnych warunków zamówienia umieszcza się takie wymogi, które zmuszają wykonawcę, aby musiał zatrudnić firmy bądź sam zbudować odpowiednio swoje zasoby blisko siedziby zamawiającego o takim przykładem może być wpisanie specyfikacji wymogu dotyczącego świadczenia serwisu, a powiedzmy tych tramwajów warszawskich w 9 w tym wypadku ten serwis będzie świadczony na miejscu, że przez inne czy gdzieś indziej, a miastu torty torturują zupełnie można wpisać do specyfikacji wymóg, aby serwis tramwajów był np. świadczone w w terminie nie dłuższym niż 24 godziny zgłoszenia awarii, a czas reakcji, czyli okryty okres, w którym zjawi się pierwszy serwisant nie był dłuższy niż powiedzmy 3 godziny w co wymusza zbudowanie odpowiednich sił serwisowych ze mną w Warszawie bądź bawi publiczność skorzystanie z tych, które istnieją, ale za pieniądze na pewno nie nie można sobie wyobrazić chociaż, że ten serwis będzie świadczony w Korei z Seulu to było z kolei ciekawy dla dla transportu tych tramwajów myślę, że inny rodzaj rynku, by nie bez skorzystał no dobrze, czyli istnieje taka furtka w ale wiem, że tam zajrzeć do tego no ale konkretnego przetargu ogłoszonego przez tramwaje warszawskie jak to jest z tą rodzinność ostrym z tą celowością przetargu jest w specyfikacji jest zapis, że ten krąg ich wcześniej, dla której przysługuje zamawiającym sektorowym, czyli możliwość przewidzenia odrzut odrzucenia oferty w przypadku, kiedy udział towarów pochodzących spoza Unii Europejskiej przewyższa 50 % czyli, czyli tramwaje warszawskie za zadziałały patriotycznie wzrośnie w rozumieniu europejskim, bo go Koreańczycy rozumiem zapewnił, że ponad połowa w nas tego towaru jest produkowana gdzieś na terenie Unii Europejskiej tak, czyli można założyć, że klub ponad połowa podzespołów tego tramwaju będzie powstawała w ramach Unii Europejskiej w NATO w no to już coś, ale jeszcze inny, ale rozumiem, że nie mogli wpisać zamawiający, że byty ponad 50 % powstawało w Polsce nie ma tego nie można zetknięcie z dobrze to teraz przyjrzymy się pytania słuchaczy pan Andrzej zadzwonił na jak to jest możliwe, że n p . we Francji policja jeździ rodzimymi radiowozami jak oni robią czy faworyzują swoje firmy, a w Niemczech też tak jest podpowiada pan Andrzej Byrt trudno trudno będzie na to pytanie nie znając nagrodę specyfiki tych przetargów, ale podejrzewam, że być może mecz zadecydował chociażby takie względy zza krat i we Francji w Niemczech mamy bardzo dużo rodzimych producentów samochodów w Mińsku wydaje mi, że trudno porównywać się akurat te kraje do Polski no bo w Polsce obawia się, że w takim przetargu na nie byłoby szans, żeby samochody polskiej produkcji zostały wybrane przez policję i trasy mają jeszcze od pana Piotra wg niego bardzo łatwo zrobić taki patriotyczny przetarg wystarczy w kryterium oceny ofert ustalić np. 40 % wagi doświadczenie w produkcji taboru szynowego zrealizowanej już zamówienia liczba lat na rynku kiedyś Hyundai, który ma niewielkie doświadczenie w tej branży nie wygram nawet jeśli zaniżenie ceny PE i tak, ale to jest w sposób, który sugeruje pan Piotr w specyfikacji, którą przeczytałem tylko raz w tym jest oczywiście warunek dotyczący doświadczenia tzw. zawodowego wykonawcy, którym oczywiście było przewidziane, że wykonawca, który składa ofertę w tym postępowaniu musi legitymować się doświadczeniem w produkcji tego typu wagonów jedno nie jest specjalistą branży produkcji trafi trwają więc, gdzie trudno ocenić, że ten wymóg postawiony na poziomie odpowiednim armia znów trzeba pamiętać o tym, że wszelkiego rodzaju warunki w ramach zamówień publicznych muszą być jednak proporcjonalny czy niemożna EMEA przewidywać warunków wygórowanych no bo w tym momencie może się okazać, że w ten sposób mimowolnie albo całkowicie świadomie ustawiamy ten przetarg tak naprawdę bowiem może się okazać, że na rynku jest tylko 1 albo 2 tylko wykonawców z tak wyśrubowane doświadczeń no tak dzielnie moment jednak podlega szczególnej kontroli, ale jest jeszcze 1 element, który w obronie wspomnieliśmy wszystko rozbija się o pół miliarda złotych, dlatego że dokładnie o tyle różni się oferta hyundaia od bydgoskiej Pesy i teraz pan wojewoda Kujawsko-Pomorski sugeruje, że być może należałoby byłby dosypać pół miliarda w ich jednak wybrać trasę z UE z co groziłoby temu kto by tak uczynił w jakiej procedurze musiałby to zrobić nasz talerz zostawia się z nas ma taki wyraz twarzy, że z rzymskie 2 w jaki sposób w ogóle to zrobi ach, no bo wybiera się ofertę najkorzystniejszą no i nie można od tak dołożyć się pieniędzy i wybrać ofertę, która jest, która nie jest najkorzystniejsza po prostu, więc to byłoby sprzeczne z PiS nawet z logiką badaj się z a tym bardziej z przepisami prawa zamówień publicznych, a dalej, ale już, a już na pewno nie można wygrać po prostu droższej oferty w 2 LO nie można nie mniej nie ma takiej możliwości no chyba nie nie można wybrać OFE czy trzeba wybrać w najkorzystniejszym droższa oferta może być najkorzystniejsza, bo n p . jeżeli waga kryterium ceny w totka jest 20 %, a 80 % to jest jakość no to może wygrać ten wykonawca, który złożył ofertę na Cypr za towar droższy, ale MO im wyższa jakość jest lepszy np. tańszy później w Wawrze przy użyciu no dobrze no ale tutaj tak najwyraźniej się nie stało i teraz pytanie brzmi czy którakolwiek ze stron bez nich myszek tej albo o owej przegranej też się albo o panu wojewodzie czy kimkolwiek innym jest może żądać od przyczyny odwołania tego przetargu może w jakikolwiek procedurze w nie domagać się ponownego rozważenia oferty także popiersie wykonawcą jest zasłużony wniesienie środek odwoławczy w postaci wniesienia odwołania do krajowej Izby Odwoławczej z lasu mogą się skarżyć na mogą się skarżyć na wszelkie czynności bądź zaniechania zamawiającego, które są niezgodne z przepisami prawa zamówień publicznych, czyli n p . Pesa może złożyć odwołanie no i jeżeli uważa, że jakiekolwiek działania zamawiającego polegającego polegające na samym popatrzmy wadliwej ocenie oferty hyundaia zaś miejscem w modzie składa odwołania i hakerowi izba Odwoławcza w czasie rozprawy ocenia te elementy zarzuty i wydaje wyrok w noc to nie jest nudny rozwiąże Pesa mogłaby się odwoływać, ale tak nie prowadzi do jeszcze 1 ING 1 myśli, ponieważ wcześniej audycja analizy cytował państwu przykład non innego przetargu tym razem rozpisanego przez PKP Intercity i na zakup pociągów w 2 zgonów i okazuje się, że tam również, by nasza bydgoska Pesa stawała w szranki ze szwajcarską firmą w i znów no przegrała odpadła w tym wyścigu, bo miała zbyt drogą ofertę i zastanawiam się, dlaczego pan wojewoda Kujawsko-Pomorski czy też pan poseł Gryglas wówczas to było w styczniu w nie apelowali do PKP Intercity o to, żeby dosypał pieniędzy i wybrało jednak polską firma ma pan jakąś odpowiedź na to no ja mogę tylko domniemywać z myślą, że warto pędzić tak ogólnie, że był bardzo łatwo jest doradzać zamawiając, kiedy się zamawiający nie jest, bo do osoby doradzające nie ponoszą żadnej odpowiedzialności, a zamawiający taką odpowiedzialność ponoszą więc, jakby chociażby ze względu na to myślę, że nie trzeba nie powinno tak z bardzo poważnie traktować tego rodzaju zapowiedzi ale gdy takim elementem, który mógł wpłynąć na taką postawę jest być może jest to, że ten producent szwajcarski ma zakłady w Polsce, więc być może o to chodzi o Boże nie może jest to procent szwajcarski no to jednak produkuje swoje pojazdy w Polsce, a więc może nie jest taki zagraniczny notuje określić, kto jest polskim producentem, kto jest, kto właściwie wspiera polską gospodarkę jeśli to nie jest kwestia tego właściciela firmy czy siedziby firmy, ale n p . w fakturze umiejscawia tutaj swoje zakłady produkuje LNG psy dzięki pracy polskich pracowników, ale być może produkuje z części produkowanych z kolei silny dziś was ta dyskusja w wybuchach regularnie jak tylko jest jakiś rozstrzygnięcie ważniejszego większego przetargu, gdzie wygrywa podmiot zagraniczny Noto zaraz zaczną IAI, w który konkurował z jakich podmiotem z Polski zawsze wybucha dyskusja czy któryś z nich jest zagraniczna, która z nich jest Polski bo, że problem polega na tym, że to, że ktoś ma siedzibę w Polsce wcale nie oznacza, że to jest tak naprawdę firma Lenovo k z krwi kości Polska, bo może przecież produkować wszystko co sprzedaje poza granice Polski n p . w Chinach pytanie czy w związku z tym bardziej mini Polska będzie firma, która co druga ma siedzibę będzie skontrolowana przez firmę za granicą, ale która ma ma zakłady produkcyjne i zatrudni w Polsce i zatrudnia Polaków, więc kimś bardzo trudno jest tutaj co ten argument, że montaż ona, że taki termometr taki właśnie uwagi w domach wierzenia polskości firmy na ile jest ona Polska i to wtedy moglibyśmy też media zmierzyć zważyć, bo rzeczywiście co ciągle pojawiają się zarzuty, że niby polskie jednak jakiś niepolski treści upowszechniają dobrze w czyim gruncie rzeczy te wygląda na to, że wezwania wojewody i wezwania pana posła Gryglasa mogą skończyć się niczym poza ewentualną sławą lub niesławą polityczną nikt tak co się wydaje ten przetarg na pewno będzie kontrolowany, bo po pierwsze, podejrzewam, że będzie złożono odwołanie krajowa izba Odwoławcza skontroluje poza tym będzie prawdopodobnie tzw. kontrola uprzednia, bo też przetarg finansowany ze środków unijnych, czyli Urząd Zamówień Publicznych jeszcze to będzie kontrolował no poza tym Urząd Zamówień Publicznych może także zarządzić kontrolę doraźną, więc może i tak przejrzeć całość dokumentacji, więc ja podejrzewam, że ten przetarg będzie prześwietlony lepiej zwolnić jakikolwiek inny takich nowy rynek kontroli ma się dobrze w Polsce mecenas Tomasz Zalewski z kancelarii bardzo Gilbert pomagał nam w zrozumie zasady przetargów publicznych ogromnie dziękuję za to spotkanie w ręku państwo za maile kończymy Zwiń «

PODCASTY AUDYCJI: ANALIZY

Więcej podcastów tej audycji

REKLAMA

POPULARNE

REKLAMA

DOSTĘP PREMIUM

Podcasty TOK FM oraz radio TOK+Muzyka bez reklam - teraz 40% taniej w zimowej promocji!

KUP TERAZ

SERWIS INFORMACYJNY

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA