REKLAMA

Jak wygląda teraz piramida żywieniowa?

Data emisji:
2019-02-16 13:40
Audycja:
Homo Science
Czas trwania:
24:51 min.
Udostępnij:

AUTOMATYCZNA TRANSKRYPCJA PODCASTU

dzień dobry państwu audycjach Mosaic Aleksandra Stanisławska Piotr Stanisławski Crazy nauka PRL i stąd nasz gość dr Agnieszka Jarosz z Instytutu żywności żywienia i ciemna rozmawiamy dzisiaj o piramidzie zdrowego żywienia i stylu życia dzieci młodzieży i tu mam przedział wiekowy 4 od 4 do 18 lat dziś państwo spodziewali, że to będą te same rzeczy, o których już od lat się mówi w tej piramidzie żywienia to do rozmów gminie jest duża zmiana to jest nowa piramida Rozwiń » żywienia znaczy ona dla dorosłych została ogłoszona już kilka lat temu natomiast mamy zalecenia dla dzieci młodzieży to może zacznijmy od tego jak ta, w czym ta piramida różni się od tej starej piramidy, którą my wszyscy pamiętamy, że na dole były produkty zbożowe później były zdaje się gorzej mają w głowach warzywa potem było mięso, a nawet w szczycie były złożyć CE lińską i jest ich słodycz i słodyczy dla dzieci i PSL nie było w ogóle piramidy dla dzieci piramida dla dzieci jest można powiedzieć i młodzieży taką nową windę, a w tej chwili znowelizowana do tej, która powstała mniej więcej 2 lata temu, bo ta obejmuje można być styl życia oprócz diety, gdzie troszeczkę zmienić może uprości niż my język po tak dawaliśmy dużo wolności tak się unika, a teraz mówimy nie jest, więc po prostu takim prostym żołnierskim językiem wręcz, że i w inny ta piramida jest piramidą stylu życia, czyli nie tylko dieta, która jest bardzo wdzięczna, ale ruch, o której był w poprzedniej wersji piramidy plus chociażby takie elementy jak sen i można być media, czyli telewizja im komputer one są również w to włączona w jak gdyby w celu zaznaczenia długości czy snu czy korzystania z właśnie tych udogodnień elektronicznych w tym jak to w tej chwili wygląda, gdybyśmy tak mieli poruszać po tej piramidzie od samego dołu, czyli od tych obok piramida nie przypadkiem ta należy też nigdy nie widział takiej piramidy nie są tacy ludzie to warto wiedzieć, że chodzi o to, że TUI swą usiadło uszeregowane element chciał kiedyś to było ich składniki diety teraz też znacznie szerzej, ale elementy kluczowe dla zdrowego trybu życia i to test na samym dole jest najważniejsze najszerszy stanowi podstawę takich ataków włączyliśmy ruch, dlatego że mamy problem z pejczem i dzieci młodzieży kiedyś nie można też było jedno dziecko w klasie, które było otyłe, a w tej chwili menu mamy na odwrót, że może jedno szczupłe znajdziemy w związku z tym ten mur trend niekorzystny chcemy zatrzymać, a w związku ze zdobyczami cywilizacji ruszamy się zdecydowanie mniej dzieci tak samo, gdy kiedyś dzieci spędzały czas na podwórku przy trzepaku chociażby, ale na tym trzepaku różne fikołki wyprawiały w tej chwili częściej sięgają właśnie po treningach w grach różnych internetowych np. pni imię nie ma tej aktywności fizycznej w związku z tym ta aktywność fizyczna jest tutaj tą potrzebą koniecznością, dlatego że nie tylko nam chodzi o to, żeby dzieci nie tyły, ale dzięki niej również pobudzają swoje komórki mózgowe ten mózg jest bardziej dotleniony poprzez aktywność fizyczną również rozwój mięśni kości to rzutuje na odległe przyszłe lata i nawet można powiedzieć jakoś tam starość prawda dzieci o tym nie myślą, ale musimy za nie o tym, pomyśleć, że są na to dowody naukowe to właśnie tak działa i tu trzeba podkreślić, że ruch jest podstawą tej nowej piramidy żywieniowej oraz cen i limitowanie czasu przebywania przed różnymi ekranami monitorami dokładnie tak samo jest bardzo ważne, bo dzieci muszą wypocząć i dobrze by było, żeby ten sen był taki uregulowane prosta, że na dzieci śpią określoną ilość czasu mówimy to najmłodsze dzieci do dwunastego roku życia powinny mu 10 godzin przesypiać, ale te nieco starsze już ta młodzież no to 8 godzin przynajmniej 9 w związku z tym to jest bardzo istotne i i mówią o regulacji trzeba chodzić mniej więcej o tej samej porze, żeby ten rytm dnia u zachowane i tutaj się włączają chociażby te zdobycze nasze w postaci komputera czy czy mniej atrakcyjnych programów telewizyjnych czy gier, a nie polecamy tego przed snem, dlatego że dziecko jest wtedy bardziej pobudzone o tym, myśli może teraz sen później przyjść i bać no można powiedzieć nie taki wartościowy płyn trzeba by jednak będzie przeżywało dalej te swoje przygody właśnie dobrze idźmy dalej w górę piramidy tu jest zmiana względem takich starszych zaleceń, bo się pojawiają warzywa owoce, a dopiero na trzecim graczem od dołu poziom nie mamy zboża produkty zbożowe kiedyś było zamienione prawda kiedyś podstawą były produkty zbożowe i nadal można wejść jako źródło energii takie podstawowe i jest bardzo ważnym źródłem energii z tych zbóż nie nie powinniśmy rezygnować i dzieciom jest jak na jej bardziej podawać z nie najlepiej te pełnoziarniste zboża, ale warzywa w większej ilości i owoce to dlaczego w warzywa większej ilości u nas są właśnie tą podstawą, bo one są mniej kaloryczne można prawie, że bezkarnie je podjadać i powinny być w każdym praktycznie posiłku, a przynajmniej z lew 3 posiłkach z 5 i owoce i 2 w posiłkach natomiast, jeżeli dzieci mamy z nadwagą już otyłością to tutaj możemy zamienić, że mamy 4 porcje warzy w i 1 porcja owoców, bo wiadomo, że owoce no mają tą naturalną słodkości, ale jeżeli dzieci będą zaburzać proporcje również no to może być ten problem właśnie Urbaniak Fisz kg przy braku aktywności, bo jeżeli ona jest to nie obawiajmy się ich dzieci jedzą zdrowo i tu obok warzy w owoców jest rekomendowany picie wody zasoby tamy, w jakich ilościach i mycie zębów właśnie mycie zębów i mienie znowu nie pasuje do piramidy żywienia po każdym posiłku jest piramida również w stylu życia w zasadzie po każdym posiłku no wiemy, że może być to problem małej, kiedy dzieci są w szkole czynna jakiś innych zajęciach, a jedzą sobie w czasie dużej przerwy i jest to jakoś tam nie niemożliwe technicznie do przeprowadzenia, ale generalnie, jeżeli istnieje taka możliwość to po każdym posiłku powinna to być po prostu jako ochrona przed próchnicą natomiast woda właśnie wpisuje się świetnie również to, dlatego że wiadomo, że wszelkie napoje słodkie sprzyjają rozwojowi próchnicy, ale przede wszystkim chodzi o to, że sprzyjają rozwojowi nadwagi otyłości i dlatego staramy się, by dzieci, które piły wodę i do tego zachęcamy czy tak naprawdę tak ja mam wrażenie, że ta piramida jest trochę Jeremi dołu 3 przeci w kluczową to znaczy te produkty, które od nich produkty te aktywności produkty to wszystko co ma być wprowadzone przez okres tak ustawione, żeby zapobiegać temu chyba największemu żywieniu teraz problemowi tak tak ten problem jest problemem można być globalnym praktycznie została do dotyczył wszystkich krajów uprzemysłowionych wysoko rozwiniętych i w związku z tym chodzi nam o to i to jest jak gdyby był on piramida czy dla osób dorosłych czy trzecie dla właśnie dzieci młodzieży jest odpowiedzią na to co się dzieje jest jak gdyby takim wręcz zerowe zapotrzebowanie, by temu trendowi, by zapobiec jest jak gdyby taką formą wręcz profilaktyki albo formą właściwego żywienia dla dzieci czy osób dorosłych, które mają z tym problem, dlatego że jesteśmy w kraju, w którym można być rozwój nadwagi otyłości ona jest bardzo szybki nadrabiamy do światowej średniej krajów zamożniejszych jak to wygląda tak tak zdecydowanie nadrobione i obawiamy się, że np. niebawem właśnie wśród dzieci młodzież, że cukrzyca typu drugiego, która była nazwana kiedyś są 3 z cukrzycą typu dorosłych w Polsce, gdy jako Polsk już kraju w Polsce będzie tym dominującym schorzeniem, które jest powikłaniem otyłości nadwagi bardzo często i w związku z tym możemy w ogóle wyprzedzić całą Europejską drużynę i większość świata i być tuż za Kuwejt EUR, a ktoś może powiedzieć nareszcie będziemy mieć osiągnięcia w 2 zlotego, ale z drugą Japonię, toteż prawda no, więc właśnie tutaj jest raczej te nie w tym kierunku widzianych w tym kierunku idziemy i chcemy temu zapobiec produkty zbożowe, bo mamy tak aktywność fizyczną potem owoce warzywa potem produkty zbożowe, a jeszcze, jakie to powinny być produkty zbożowe przede wszystkim produkty z MON grubego przemiału produkty pełnoziarniste, ale trzeba go czytać etykiety, dlatego że czasami coś udaje taki produkt prosto, a obraz zabarwione prawda zabarwiony karmelem n p . i czyli mamy dodatkowe zbędne kalorie wcale nie dodajemy sobie zdrowia teraz idziemy dalej, bo chcemy jednak kołkiem w całości mówić połowa powyżej mamy produkty mleczne tak szeroko rozumianej nabiał to co było wcześniej również w tym miejscu tak mniej więcej 1,5 można, by zamieniła się tylko to podstawa właśnie warzywa owoce, a produkty zbożowe natomiast pozostałe pozostałe na tym samym pułapie i tu produkty mleczne jak najbardziej są istotne, bo produkt był w mleko i jego przetwory to jest głównie źródło wapnia w ten sposób traktujemy to by łatwo przyswajalnego znajdziemy oczywiście w orzechach w niektórych roślinach, ale tutaj wiemy, że to jest łatwo przyswajalne przyswajalna forma wapnia, a młody organizm rośnie i buduje przyszłość tak się Wyraź to jest ważne pytanie dotyczące produktów mlecznych, bo sporo można znaleźć w internecie informacja o tym, że mleko w ogóle o Matko, jaka straszna trucizna ludzie nie powinni mieć pić krowiego mleka krowie mleko jest dla krów ani dla ludzi i w ogóle, że to jest powoduje to od tamtej chowam, bo czy obecna piramida jest nadal oparta na badaniach naukowych i te opowieści o szkodliwości mleka są nieprawdziwe są grupy osób, które niosą w jaki sposób uczulone na niektóre składniki mleka prosto, ale większość nie i w związku z tym jak najbardziej to mleko powinno być polecony wśród zdrowych osób i dzieci i osób dorosłych jest to oparte jak najbardziej na podstawach naukowych cała piramida jest tak skonstruowana, aby była na podstawach naukowych ani widzi misie poszczególne hasła, ale czy za ich produkty mleczne, które są szczególnie polecane właściwie stupy pełna dowolność, jeżeli ktoś chce zastępować mleko opowie o nie lubię prawka jogurtem kefirem maślanką w białym serem żółtym trzeba ostrożnie, bo oczywiście możemy, ale żółty ser to spora ilość kalorii, ponieważ spora ilość tłuszczu, więc tutaj nie należy z tym przesadzać z tym, że władze z reklamami telewizyjnymi, gdzie produkty powiedz jogurt owego nie chcę być dokładnie jogurt z składają się, owszem, zwlekają ogromne ilości cukru to też jest tym neuronów jest dużym problemem i można powiedzieć, że cały czas walczymy jak gdyby o to, żeby ten problem był w mniejszej firmy nas producenci nas zapewniają, że zmniejszają stopniowo właśnie taką ilość dodawanego dotowanych cukrów, a jednak jedno nie warto jest zrobić coś takiego, że przede wszystkim naturalne produkty, jeżeli chcemy, żeby właśnie dziecko bardziej zachęcić, a jest umieścić ulubione warzywo czy owoc możemy dorzucić sami to zbliżamy się do szczytu piramidy to mamy mięso ominięcie będziemy mówili jeszcze w drugiej części ulic w mieście więcej włościach słodyczach to o sobie mówimy za za chwilę tymczasem zapraszamy po informacjach w radiu TOK FM, a naszym gościem jest dzisiaj dr Agnieszka Jarosz z Instytutu żywności i żywienia dzień dobry państwu druga część audycji Homo science Aleksandra Stanisławska Piotr Stanisławski blog Crazy nauka PL i stąd nasz gość dr Agnieszka Jarosz z Instytutu żywności żywienia i jeszcze raz dziennie rozmawiamy o nowej piramidzie żywienia dla dzieci młodzieży czy otwartego do osiemnastego roku życia nowej, dlatego że zupełne zapomnienie zostało ogłoszone są w nich duże zmiany Boni jest to już tylko księgarzy Wienia z Wigrami to tak naprawdę w stylu życia chociażby, dlatego że ustami podstawy znajduje się aktywność fizyczna, która nie jest żywieniem, ale jest kluczowym elementem zapobiegania otyłości, a problem otyłości się bardzo bardzo nasila, zwłaszcza w tej grupie dzieci młodzieży, która niedługo będzie dorosły, więc będziemy mieli wtedy dzieci i młodzież dorosłych otyłych Super i rozmawiamy o tym co się pozmieniało to znaczy inne znaczenia nabrały warzywa owoce, które przy wyprzedziły w tej piramidzie produkty zbożowe mamy produkty mleczne i jeszcze mamy po boku taką szarą strefę, czyli taką szarą ściany piramidy, na której są rzeczy, które powinniśmy unikać i tu jest dość radykalna sprawa mianowicie przekreślone są w czerwoną linię słodyczy straszne tak kiedyś te słodyczy znajdowały na szczycie Jeff na tym naj węższym stożku miejscu stożka piramidy i one były dozwolone jest do jedzenia w niewielkich ilościach no właśnie, ale nie wiemy, jakie to niewielkiej ilości ktoś będzie sobie interpretował w związku z tym mówimy nie jedz my tego nie jedz my to mniej jest coś co mu przyczynia się do twojego zdrowia zarówno właśnie w tym kontekście nadwagi otyłości jak również w kontekście próchnicy w związku z tym zachęcamy, żeby zamiast tego podjeżdża podjadać jakieś orzechy nasiona czy owoce, ale mamy też przekreśloną córy czy to znaczy, że w ogóle nie powinniśmy solić możemy nie solić możemy nie solić, ale unikać nie do zalet, zwłaszcza że bez próbowania dzieci naśladują dorosłych już od razu solą prawda, żeby dzieci i dzieciom na unijną robić różnego rodzaju potrawy w ten sposób, żeby różnych ziół przypraw niezawierających FOT soli czy glutaminian sodu nie przyzwyczajać do tego jednak sól jestem ryzykiem nadciśnienia, a też uważa się, że jest takim nośnikiem smaku i może ona więcej dzieci, które spożywają full w nadmiarze ma otyłość nawet gdy w kontekście sali to mi od razu przychodzą do głowy chipsy i byłam niedawno w supermarkecie, robiąc zakupy idą naprawdę działki z chipsami to jest cała wielka, ale alejka do wyboru dowozu do koloru smaków różnych zapachów tym się kusi czy i w jakim stopniu w jakim stopniu chipsy się wpisując TL piramidy liczone też są absolutnie wykluczone no to w ogóle mówimy o 3 psy się w pisał w taki fast food prawda, a mówimy, żeby jednak z fast foodu nie korzystać oczywiście, że my jesteśmy tylko ludźmi i te dzieci od czasu do czasu gdzieś tam zostaną zaproszone na rodzinnej coś tam zjedzą, ale musi być ta świadomość, że wszystko co poza wodą dziecko przyjmuje co je ma kalorie i to również, iż od lewej jedno pożywienie nie jest no i bardziej zdrowe, a drugie wręcz szkodliwe i w związku z tym nie powinniśmy tego typu produktów wprowadzać u dzieci, a ja krzyczy tak chipsy w ogóle należałoby zarzucić prawda fast foodów mozolnie chipsy on owocowe warzywne warto sięgnąć po nie raz smaczniejsze, ale do dochodzimy do piętra od piramidy żywieniowej, które jest związane z mięsem jajkami oraz rybami w UE i kiedyś miałem wrażenie, że to ryby i mięso czerwone były rozdzielone były w innych miejscach piramidy żywieniowej, ale może się mylę nie, bo tutaj chodziło o produkty białkowe chodzi o pełnowartościowe białko i pełnowartościowe białko znajdziemy w roślinach strączkowych znajdziemy właśnie w nabiale m. in. Adam Dudziak rynkowe tak to prawda znajdziemy w rybach znajdziemy w mięsie i po to, są praktycznie prawie porównywalne produkty LG które, iż chodzi o białko to całkowicie natomiast inne składniki no room z pewnymi składnikami się różnią i tutaj np. mówimy, żeby dzieci nie jadło tak jak dorośli z Belki dużo mięsa czerwonego i generalnie unikać, zwłaszcza przetworzonych produktów mięsnych, a co jest niebezpiecznego dla dzieci w mieście czerwonym Borze to samo co jest dla osób dorosłych mamy za dużo kwasów tłuszczowych nasyconych, które są niekorzystne wiadomo, że są różnego rodzaju kart Inno-Gene na ich wywóz i w tym mieście czerwonym, które mogą sprzyjać rozwojowi nowotworów, więc staramy się po prostu tego unikać i nie rozwijać tych nawyków już w młodym pokoleniu, które mną kultywować prawda w swoim dorosłym życiu i z powodu dużej ilości tłuszczu to co pani wspominała w poprzedniej części audycji też należy ograniczać spożycie sera żółtego tak nie za dużo, ale to nie znaczy, że mamy wykluczać natomiast wszelkiego rodzaju jakieś takie właśnie zapiekanki, jeżeli byśmy sobie zrobili, zwłaszcza z dodatkiem czerwonego mięsa i dużą ilością sera oni są dla dzieci z gazem mamy tutaj mięsa i produkty strączkowe czy to znaczy, że jeżeli byliśmy zechcieli moglibyśmy całkowicie zastąpi dzieciom produkty mięsne roślinami strączkowe mi i to byłoby w pełni GM dla nich wartościowe, choć miał przejść na wegetarianizm tak oraz trzymanie w tym momencie już mówią wygrani śmiech, a tutaj to wymaga olbrzymiej wiedzy, jeżeli rezygnujemy całkowicie z białka zwierzęcego i to wymaga konsultacji i polecam, jeżeli ktokolwiek chce w tego typu krok zrobić, żeby wejść na stronę Instytutu żywności żywienia, a właściwie Narodowego centrum edukacji żywieniowej SNC SZ Cropp com PL i tam mamy diety dietetyków, którzy on-line nam powiedzą bezpłatnie ile razy oto nie będziemy chcieli zapytać właśnie doradzą nam co mamy z tym zrobić i jest specjalna zakładka dla dzieci rodziców i wychowawców opiekunów i warto po prostu w to wejść tam również znajdziemy to piramidę i cały jej opis także to rozjaśni bardzo dużo, a jednocześnie no mamy to możliwość konsultacji jeszcze raz adres koniecznie ENA CR ZZ Robaka PL, czyli weganizm niebezpieczne wegetarianizm być może tak, ale pod kontrolą dietetyka tak dla dzieci i dzieci rosną musimy pamiętać, że mają inne trochę zapotrzebowanie niż człowiek dorosły są w fazie intensywnego wzrostu i one muszą mieć jakościowo najlepsze produkty i też muszą być one indywidualnie dopasowane to co my dajemy to jest propozycja prawda to nie są konkretne zalecenia dla każdego dziecka każde dziecko jest kimś innym innym człowiekiem, a i tak podchodzimy czy jako lekarze pediatrzy czy jako dietetycy i wreszcie sam wierzchołek piramidy żywieniowej, czyli Tłuszcza tak mamy tutaj tłuszcze, czyli olej orzechy oraz czy ja tutaj widzę jakoś łóżeczka to też jest tuż przy PL chodzi o coś takiego, żeby zastępować tłuszcze roślinne tłuszcz zwierzęcy tłuszczem roślinnym przepraszam i właśnie jakiś niewielkiej ilości tych tłuszczów powinno być to, że jest duża butelka oleju to chodzi po prostu o to, żeby on dominował, ale też nie przesadzajmy, że jeżeli coś jest pozytywne to niema negatywów tłuszczu każdy czy to jest roślinny zwierzęcy jest tak samo kaloryczny i to pamięć o tym, pamiętajmy przy dodawaniu do sałatki przy dodawaniu do jakiejkolwiek innej potrawy czy smażenia w USA podstawowa sprawa i mnóstwo mnóstwo naprawdę mnóstwo informacji jest na stronie en c SZ krok kapel jak państwo tam wejdą teraz państwo znajdą właśnie i to piramidy i premie dla dorosłych i starannej omówienie tak jak pani mówiła dietetyków, którzy są gotowi nam pomóc doradzić za darmo w dowolnej chwili naprawdę mi chyba wstyd nie skorzystać i trzeba tak naprawdę sięgnąć po tę pomoc, a nie szukać informacji nasz dziennik Izwiestia w internecie, a tutaj można u fachowców i narodowe centrum edukacji żywieniowej teraz polecamy naszym gościem była dzisiaj bardzo dziękujemy za rozmowę z dr Agnieszka Jarosz z Instytutu żywności żywienia dziękuję bardzo zapraszamy za tydzień na nasz łuk audycja teraz informacje Zwiń «

PODCASTY AUDYCJI: HOMO SCIENCE

Więcej podcastów tej audycji

POPULARNE

DOSTĘP PREMIUM

Słuchaj wszystkich audycji Radia TOK FM kiedy chcesz i jak chcesz - na stronie internetowej i w aplikacji mobilnej!!

Dostęp Premium

SERWIS INFORMACYJNY

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA