REKLAMA

Jak poza edukacją można poprawić bezpieczeństwo drogowo-kolejowe?

Skołowani
Data emisji:
2019-02-16 16:20
Audycja:
Prowadzący:
Czas trwania:
22:54 min.
Udostępnij:

AUTOMATYCZNA TRANSKRYPCJA PODCASTU

Transkrypcja podcastu
przypomnę, że państwa i moim gościem jest Tomasz Frankowski rzecznik prasowy Urzędu Transportu Kolejowego rozmawiamy o bardzo ciekawej akcji kolejowe ABC, która jest przynajmniej w założeniu skierowana głównie do dzieci dzieci i z okresu szkół podstawowych oraz przedszkoli wszystkie informacje i wiele wiele ciekawych chociażby multimedialnych aspektów tej akcji znaleźć można na stronie kolejowe ABC krokach PL z części antenowej zakończyliśmy pewnym stwierdzeniem, że Rozwiń » może jednak by było warto taką akcję bardziej skierować do osób dorosłych, a przypomnę, że zgodnie ze wszystkimi przepisami drogowymi dzieci do siódmego roku życia, czyli m. in. właśnie ta, do których kierowane jest akcja mogą się poruszać po drogach publicznych, ale pod opieką osób starszych m. in. te, które już skończył dziesiąty rok życia czy też w ogóle opiekunów np. nauczycieli szkolnych, więc tak się zastanawiam czy jednak nie popełniono tutaj pewnego błędu, że ta akcja jest do dzieci panie rzeczniku no i przy okazji jednak większość wypadków, jeżeli chodzi ten właśnie drogowy kolejowy na to dorośli powodują w TK, ale też na kolei mamy około 40  000 000 pasażerów, którzy którymi są właśnie dzieci czy to w okresie tym nowym szkolnym przedszkolnym czy studenci będą tak szacujemy, bo to możemy tylko na podstawie ulg, z którymi są kupowane bilety, więc jeżeli chodzi o to bezpieczeństwo gdzieś tam w pociągu na dworcu to myślę, że to jest bardzo istotne, żeby tych pasażerów też edukować czy oni podróżują sami czy podróżują z rodzicami myślę, że właśnie to, żeby zacząć edukację jak najwcześniej z bardzo ważna trochę wg zasady starych drze w się nie przesadza myślę, że do dorosłych nieraz może być trudniej dotrzeć niż do dzieci, które są już takim okresie, kiedy chłoną ta wiedza o walce są tak myślę, że jednak te osoby, które teraz mają dzieci tam w tym wieku, do których kierowana jest kampania to takie stare nie są te drzewa to takie wysokie i potężna to nie jest jednak coś innego nie więcej na stronie ograniczenie nie nie mówimy o stuletnich dem Bacha rzeczywiście zacznie, więc jednak coś do innych osób jest to może dotrzeć oczywiście też, z jaką urząd z kierujemy też inne działania wobec kierowców, którzy teraz prowadzą samochody nie będą prowadzić samochodu za 1015 lat mamy np. w myśl, że w tym roku przygotujemy film taki traf, który będzie skierowany do szkół jazdy czy będziemy wyjaśniać zasady bezpiecznego przejeżdżania przez przejazdy co zrobić weźmy np. zgaśnie nam samochód nie możemy z uczniem na przejeździe możesz latać przypadek tego nieszczęśliwego wypadku, jeżeli chodzi o kursantka jest to osoby, które nie posiadała uprawnienia, a niestety stało się wstał niestety widać są z tak, że jeśli nie osoby, które uczą nie zawsze remont mają świadomość pewnych zasad, które panują np. tego, że w łatwy sposób można przełamać ten szaman zjazdowe lub, że już utkniemy na tym przejeździe to lepiej, żeby wyłamać szlaban niższe już do pociągu wjechał na samolot czy walczymy czym nas są to dużo mniejsze straty, bo tylko materialne, a tutaj możemy stracić zdrowie życie to jest w ogóle ciekawe, że my często trochę ponad nasze życie przedstawiamy te nasze materialne, czyli bardziej interesuje się, że coś się stanie chociażby samochodem albo właśnie, że uszkodzimy czyjeś mienie w postaci mienia polskich kolei w jakiej szlaban, bo to rozumiem, że to do nich należy tak mamy zawsze to jednak będzie mniejsza strata, jeżeli uszkodzimy ten szlaban, nawet jeżeli przyjdzie nam my za to uszkodzenie zapłacić to na pewno będzie to dużo mniejsza strata niż, gdybyśmy mieli strażnicy wraz ze zdrową nieporównywalny, a proszę mi powiedzieć czy jednak ta akcja cała kolejowe ABC to to nie jest tak żona jest również skierowana do dorosłych no bo mówił pan chociażby o tym, że w ramach akcji napisane są specjalne podręczniki dla nauczycieli lub też nauczycielem to efekt może być donosili podstawową grupą docelową rzeczywiście są dzieci, ale cała akcja kampania kolejowe ABC skierowana jest do dzieci wychowawców i opiekunów, czyli nie tylko jakby to są lekcje, które przeprowadzamy nie tylko kampania medialna skierowana do dzieci nie tylko pikniki, które nie są dla dzieci, ale też właściwie to, jeżeli chodzi o PIT ucznia to dla całych rodzin, ale też mamy elementy tej kampanii krajowe BCG, z których mogą korzystać właśnie dorośli, którzy myślę, że i sami mogą zaczerpnąć trochę wiedzy należy też dzięki materiałom, które są dostępnym na stronie np. mogą, więc we własnym zakresie przeprowadzić takie lekcje bezpieczeństwa czy zachęcić w ogóle dzieci do tego, żeby zapoznawał się z zasadami bezpieczeństwa no i jest aplikacja jest gra multimedialna ja grałem całkiem fajne zresztą ze swoimi bratankami polecam, dlaczego nie jest 1 z pomysłów np. na deszczowe niedzielna po południu albo kiedykolwiek szalona podróż pociąg albo na podróż pociągiem to jest jeszcze inna kwestia jak w ogóle nasza kolej tutaj w Polsce zachęca ludzi do podróżowania koleją właśnie z dziećmi to różnie bywa, ale jednak jednak o bezpieczeństwie o bezpieczeństwie chodzi, gdybyśmy zrobili tak na szybko kończąc trochę rozmowę o kolejowym ABC a, przechodząc szerzej do bezpieczeństwa na kolei taki katalog bezpiecznych zachowań dla dzieci, które również mogą przekazać swoim rodzicom toto to najważniejsze byłoby co takich 5 zachowań np. ty nic się przy przejazdach przejściach kolejowych też na peronach, bo to może odbić się właśnie w tym z w podziale na te kilka miejsc, w których się znajdujemy na pewno możemy mówić o kilku takich zasadach, więc na pewno, jeżeli chodzi o dworzec kolejowy czy perony na tor nie przekraczamy tej żółtej linii, która wygra wyznacza granice bezpieczeństwa na peronie nie pozostawiamy bagażu bez opieki, jeżeli chodzi o pociągach to oczywiście nie uchylamy się, że -li jest otwarte okno wsiadamy nie, przepuszczając się też staramy się dzieci uczyć kulturalnego podróżowania nie tylko bezpiecznego czy też nie nie słuchamy muzyki ze smartfonem bez słuchawek tak też o tym w czasie swojej drodze kraj jest w New Delhi niektórym, że możemy na stres w takim wagonie wesprze działowym z miast 100 osobach zawsze znajdzie się kilka, którym nawet najbardziej fajna muzyka się jest choroba oczywiście to przepraszam jak idąc dalej żyli nadzieją przejazdy, jeżeli jest to przejazd niestrzeżony to wiadomo nie wchodzimy na niego, kiedy już za 13 świecić czerwone światło trzeba pamiętać, że to mrugające pulsujące czerwone światło to jest takie samo czerwone światło jak to, które widzimy na ulicy jadąc samochodem czy przechodzą przez przejście, ale jednak jeździć, a to trochę mniej czerwonej z EFS w ramach dnia jazdy oczywiście jest oczywiście, że zamierzamy ich wodą prawda, że ludzie niestety tak w odbiorze rzeczywiście jest także jak to pulsuje tamto to nie jest czerwona trasa jak ta sytuacja, że to prawda i prawdopodobnie nikt z osób, które kiedyś już zaczyna się świecić to czerwone światło na przejedzenie przyjechałoby na czerwonym świetle na skrzyżowaniu wydostała się, gdyby było stałe to jest teraz to jest to samo światło tak brzmi tak samo pamiętamy, żeby nie wjeżdżać na przejazd w momencie, kiedy jeszcze zapory się podnoszą, kiedy jeszcze jest to czerwone światło, jeżeli nadal pulsuje to nadal jest ich świecie jest nadal powinna nas obowiązywać może się okazać, że z przeciwka z drugiego kierunku niż przejechał pierwszy pociąg nadjeżdża drugiej klasy, a i to jest ten czas, kiedy zapora nie zdarzyły się do końca podnieśli tak naprawdę jest w mogą zasilać się znowu być przejazd może być zamykane, a my tak mówił, że przejechać, ale jak to czerwone światła pulsujące są to też nie można przechodzić w oczy widać za to samo znaczenie przechodzimy nie nie przyjeżdżamy, bo to jest właśnie takie samo czerwone światło, które mamy na przejściu dla pieszych czy na skrzyżowaniu już na drogach to to, jeżeli te przejścia są wyznaczone to jest 1 z elementów, że faktycznie te przepisy jak są przepisy są łamane i trzeba jakoś zabezpieczać, a tzw. dzikie przejścia, czyli miejsca, w których ludzie przechodzą, chociaż nie ma nic takiego wyznaczonego, o ile ta jest to problematyczne to jest bardzo duży problem tak jak muśnięcie potrącenia na dzikich przejściach wpadki na przejazdach jest około 70 % wszystkich wypadków, które zdarzają się na kolej każdego roku w zeszłym roku mieliśmy około 250 potrąceń osób w miejscach, które prze przechodził przez tory w miejscach niedozwolonych to jest taki wstępny szacunek, ponieważ tutaj o dziwo, liczba tych wypadków może się zmniejszyć ponieważ, jeżeli one zostaną zakwalifikowane jako już próba samobójcza Andrzej samobójstwa to wtedy nie są liczone do statystyk wypadkowości, ale jeżeli ktoś z teatru liczba zmniejszy się nawet kilka to tak czy tak to jest 250 wypadków te są ponad w zeszłym roku ta liczba była większa o ponad 60 od liczby tych potrąceń w 2017 roku to to też pokazuje skalę tych przypadków, jeżeli porównamy to kryzys ogólną liczbą zdarzeń na kolej na sieci kolejowej, czyli to było nieco ponad 650 zdarzeń no to faktycznie to jest spora część, a może to jest także te wypadki na tych dzikich tzw. przejściach to faktycznie dochodzą, bo tam jest potrzeba przechodzenia przez tory i trzeba było może pomyśleć, żeby faktycznie takie miejsce jakoś jednak zabezpieczyć myślę, że na tutaj zarządcą infrastruktury analizuje takie dane takie miejsca rzeczywiście tam, gdzie się powtarzają te wypadki utworzono też np. czarny punkt tak jak na drogach taki w okolicach torów myślę, że rzeczywiście tutaj jest miejsce, żeby przeanalizować, jeżeli tam z 1 miejscu dochodzi do już do kilku potrąceń czy rzeczywiście tam nie powinno być przejście, ale nieraz zdarza się też tak, że są kładki nad torami zupełnie obok miejsc, gdzie dochodzi do przypadków trzeba pamiętać też n p . straży ochrony kolei prowadzi takie akcje i zdarzało się, że nawet na nagraniach liczyliśmy na Times w Warszawie na przystankach kolejowych, że ludzie wysiadający z pociągu zamiast przejść kładką przechodzili przez tory w miejscu nie doszła Wisła dosyć niewygodne, ale jeżeli chodzi o przechodzenie, bo jednak tej drogi trzeba trzeba nadłożyć, zwłaszcza dla osób z pewnymi dysfunkcjami ruchowymi tak to nazwijmy, owszem nie powinno się tego robić no ale jednak jakiegoś typu rozwiązania trzeba szukać, więc i pomimo tego, że składka to, jakie działania można podjąć, żeby ludzie bezpiecznie mogli przejść przez to trochę nudny zmusić nie zawsze możemy zmusić mnie nie postawimy przecież przy każdej kładce czy też stan no właśnie chociażby funkcjonariusza służby ochrony kolei czy też w ogóle we wszystkich miejscach, gdzie to na dziko się właśnie odbywa tremę niż nie wszystkie miejsca można ogrodzić postawić tam już funkcjonariusze straży ochrony kolei, a więc dlatego też myślę, że ważna jest edukacja także ta od najmłodszych lat czy ta, którą prowadzimy w ramach kampanii kolejowe ABC jest mi pokażemy cieszą też, jakie są zagrożenia związane z przechodzeniem przez tory w miejscach niedozwolonych jest szansa, że jednak tego nie będą robić, nawet jeżeli będzie trzeba nadrobić trochę tak zrobili to skorzystają składki przy rok temu rozmawiałem na temat bezpieczeństwa na przejazdach kolejowych jest dr. Jakubem Majewskim wtedy pojawił się właśnie raportu Urzędu Transportu Kolejowego na ten temat w ogóle na temat bezpieczeństwa na kolei za 2017 roku pan doktor powiedział, że w Polsce jest za dużo przejazdów kolejowych, czyli właśnie tych miejsc, gdzie styka się ruch drogowy tzw . z ruchem kolejowym to prawda, że na tle innych państ w możemy stwierdzić, że tych przejazdów jest za dużo na pewno jest dużo drewna w Polsce te przejazdy są bardzo gęsto, jeżeli chodzi o sieci kolejową, a wiadomo, że najbezpieczniejszy jest przejazd, którego nie ma, ale nie mówię tutaj o likwidacji tz w bezkolizyjne tak nie mówię tutaj o tym, żeby zlikwidować w ogóle możliwość przedostania się na drugą stronę torów, ale chodzi tutaj o budowę wiaduktów czy tuneli także były rzeczywiście w poziomie szyn nie było tego skrzyżowania drogi z torami i ich wtedy jest rzeczywiście najbezpieczniej i myślę, że tutaj w Polsce też zauważamy, że ten trend zmniejsza się liczba przy przejazdów teraz mamy około 12  000 przejazdów to już chyba 12  800 przejazd wodną różnego rodzaju różny zakres żądań diagnozuje my mówimy o przejazdach wszystkich kategorii, ale w poziomie torów już wszystkich zarządców infrastruktury, ale możemy podać n p . przy tutaj Włocha to jest przykład, gdzie przez 30 lat z 16  000 przejazdów zmniejszono liczbę tych przejść w poziomie torów przejazdów poziomie torów to około 4 po 1030 lat taka perspektywa przed wami bardzo możliwe no niestety budowa wiaduktu czy trenerów to nie jest ani sprawa prosta ani tania, więc oczywiście też jest przed nami perspektywa na różnych działań, które niosą ze sobą tak dużych kosztów np. wyposażanie przejazdów różne systemy, które alarmują maszynistę o tym, że coś na przejeździe się znajduje gmin są różne technologie, które można wykorzystać wtedy w zależności od tego jakie odległości znajduje się pociąg od przejazdu maszynista może tam osaczać nagłe hamowanie albo po prostu smażyć 3 obserwację tego co rzeczywiście to na tym przejeździe można przesłać re wizje z przejazdu kolejowego czy też drogowego przez tory doradca wrzuca raczej wygląda tak, że to jest sygnalizacja źle informują informuje maszynistę, że coś jest nie tak na przejeździe to są np. czujniki laserowe bądź już innego rodzaju urządzenia, które wychwytują zajętości aż tego obszaru, które monitorują n p . jest instalowany u nas z rent w pociągach czy jeszcze na razie to jest jednak pewna stwierdził może nie daje nadzieję na tak jeszcze takie technologie istnieją nie jestem w stanie teraz dowiedzieć czy u nas czują gdzieś zainstalowano pod podobne urządzenia, ponieważ tych możliwości jest duża, że mogą trwać właśnie lasery mogą być to my kamerę termowizyjną stały też na pewno jest ważne, żeby wybrać 3 sposoby na jej go przetestować, kto sfinansuje czy też jest odpowiedzialny za utrzymanie i bezpieczeństwo na przejazdach kolejowych, jeżeli chodzi o ten sam obszar przejazd tą zarządca infrastruktury w gestii, którego znajdują się kolejowej dla rozwoju przejazd, jeżeli chodzi o obszarze tendencje są tory jest rola zarządcy infrastruktury kolejowej to jeszcze Apropos kwestii bezpieczeństwa na tych przejazdach kolejowych to też powiedzieć, że jest za większość za większość tych wypadków odpowiada, kto inny niż po stronie kolei, czyli właśnie uczestnik ruchu drogowego i test co dość ciekawa, a zdarzają się jednak takie wypadki, że to po stronie jednak przewoźnika czy też osoby, która zarządcy infrastruktury kolejowej coś nie tak poszło, że zdarzył się wypadek n p . nie wiem awaria tych bogatych tak zdarzają się w rodzinie takie przypadki, ale są to marginalne, gdzie rzeczywiście ta wina rozkłada się i np. na kierowcy na zarządcę, kiedy powiedzmy niebyła zapewniona odpowiednia widoczność 3 na przejeździe 3 była jakaś awaria urządzenia, ale rzeczywiście to są przypadki marginalne, a z drugiej strony to jesteś także, gdy ten nie nie ma także do wina wyłącznie była po stronie zarządcy, bo inny kierowca przejeżdżając przez przejazd kolejowy ma zachować szczególną ostrożność zawsze gdzieś tam jest ten element prawdopodobnie, że tej ostrożności się nie zachowała, jeżeli dochodzi do wypadku ma jednak mimo wszystko z Realem pewnie ponad 90 z procent tych wypadków czy nawet jeszcze więcej odpowiadają kierujący pojazdem w stanie rzecznik na koniec, jeżeli możemy to chciałbym właśnie z panem porozmawiać o tym czy kolei w Polsce w dość dobrym stopniu zachęca do podróżowania z dziećmi, bo mnie to bardzo ciekawi z 1 strony mówimy o kampanii, które kierowane jest do dzieci jak zachowywać się chociażby bezpiecznie na dworcach na peronach w obrębie kolejowym, a z drugiej strony tak patrząc na co chociażby ceny biletów no to jak sobie w zaliczymy podróż chociażby nad morze z Warszawy z rodziną taką czteroosobową średnio to się kalkuluje w porównaniu do tego, że jak byśmy ponieśli koszty jazdy samochodem i uważa pan, że to jest tak z tymi zachętami nie do końca fajnie mnie to urząd transportu krajowego oczywiście zachęcamy do podróżowania koleją może być na zdjęciu na pewno jest to najbezpieczniejszy sposób dotarcia n p . na wypoczynek seryjny czy wakacyjny na kolej jest na lądzie najbezpieczniejszym środkiem transportu na Trentino, gdy kwestię taryf trzeba pytać przewoźników no właśnie te taryfy są dość luźno nie ma tzw . tego wspólnego biletu, chociaż niektórzy twierdzą, że już zaczyna się pojawiać ale jakby spojrzeć na ogólną sieć wszystkich przewoźników to jednak jednak tego nie ma to też jest tu utrudnienia ale gdy tak udany sezon 2018 rok pokazują nam, że ludzie chętnie podróżują koleją to jednak z usług kolei skorzystało 310  000 000 pasażerów, kto to robić w jakim celu, bo możemy mówić oczywiście, że coraz więcej osób jeździ koleją na przykłady spra w biznesowych, a jednak właśnie ten element, którym ja mówię, czyli zachęcania rodzin do przejazdów kolejowych no to niekoniecznie musi tak być nie wiem dlatego pytam o urząd szacował ilu jest podróżnych, którzy korzystają z ulg właśnie szkolnych studenckich czy misja tych ulg 100 %, jeżeli to jest dziecko, które jeszcze ten, któremu przysługuje taka ulga i wychodzi nam już z tych szacunków, że to jest około 3040  000 000 rocznie takich pasażerów i pasażerów czy no tak tak grać z pasażerów w dobrze oby było przejście kolei kolej wykorzystywana do tego, aby się rozwijała, bo faktycznie przez ostatnie kilka lat trochę zapomnieliśmy w państwie o tym, że coś takiego jak kolej istnieje teraz jak słyszymy minister Adamczyk bardzo by chciał powrócić do tej myśli wielkiej Państwowej kolei niektórzy uważają, że to dobrze niektórzy uważają, że to źle no ja uważam, że fajnie, by było, gdybym jadąc do Warszawy nie wiem do Międzyzdrojów i nie musiał kupować kilku biletów tylko mógł sobie spokojnie na 1 użyć w kilku przewoźnika tak naprawdę konkretnie tylko 1 i nie musiałby mieć to interesować, jakim przewoźnikiem jadę tylko gdzie mam się przesiąść, do którego pociągu wsiąść i lat to było coś się ciekawego i jeszcze, gdybym mógł to zrobić mobilnie przez tzw. urządzenie mobilne to już w ogóle, by było to już w ogóle, by było świetnie Tomasz Frankowski Urząd Transportu Kolejowego rozmawialiśmy głównie o bezpieczeństwie na kolei przy okazji prowadzonej kampanii kolejowe ABC bardzo ciekawe zachęcam do wejścia na stronę kolejowe ABC krótka też tam można wiele ciekawych informacji znaleźć panie rzeczniku bardzo dziękuję za rozmowę tak jak mówiliśmy cała akcja potrwa do 2020 roku w placówkach szkolnych przedszkolnych, ale też właśnie ta część taka multimedialna jest dostępna dla wszystkich i to jest dość istotna informacja kłaniam się Nisko Krzysztof Woźniak 2 Zwiń «

PODCASTY AUDYCJI: SKOŁOWANI

Więcej podcastów tej audycji

REKLAMA

POPULARNE

REKLAMA

DOSTĘP PREMIUM

Podcasty TOK FM oraz internetowe radio TOK+Muzyka teraz 40% taniej. Wybierz pakiet Standardowy i słuchaj gdziekolwiek jesteś

KUP TERAZ

SERWIS INFORMACYJNY

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA