REKLAMA

Ekonomia nie jest nauką ścisłą! O mniej popularnych nurtach ekonomii opowiada Kamil Fejfer

Weekendowy Poranek Radia TOK FM: Idealna Niedziela
Data emisji:
2019-02-17 08:40
Prowadzący:
W studio:
Czas trwania:
14:05 min.
Udostępnij:

AUTOMATYCZNA TRANSKRYPCJA PODCASTU

Transkrypcja podcastu
idealny nie idzie na pomyśle ekonomia nowa przewodnik po głównych nurtach ekonomika produkcyjnej jest to książka wydana przez bardzo ciekawe wydawnictwo hetero boksu bardzo państwu polecam obejrzenie na to co wydaje to wydawnictwo, które tę książkę przełożyła Anna Piekarska i niebezpieczny i podaje autor jest autorką książki jest wielu moim dzisiejszym gościem Kamil Fejfer dziennikarz ekonomiczne współpracujący m. in. z niesmakiem i UPO jest dobry dzień dobry jak nazywa Rozwiń » się Zuzanna Piechowicz tez idealna niedziela ideami, których się będziemy rozmawiać to są te nurty ekonomii, który jakoś nie załapały się na zimowe nauczanie to aż w Polsce tak tak ekonomia zasady, jeżeli w myślimy o ekonomii to jawi nam się jako nauka wręcz ścisła, gdzie są te wszystkie takie coś precyzyjne modele jest dużo matematyki tak dalej tak dalej domy w tej książce możemy przeczytać dowiedzieć się, że owo w zasadzie tak nie jest to znaczy to jest po prostu 1 ze szkół ekonomicznych, która być może przypadkiem, a być może np. dzięki politycznym naciskom pewnych kręgów zdobyła popularność w tzw . głównym nurcie trafiła inna uczelnia i do mediów i do partii politycznych co nie znaczy, że jest to ekonomia, która w jedyny słuszny sposób wyjaśnia rzeczywistość mało tego ma bardzo dużo braków to jest bardzo ciekawe, bo rzeczywiście ekonomia w takim postrzeganiu społecznym to nie jest nauka społeczna, którą ona w rzeczywistości jest czy taką nauką jak socjologia jak psychologia czy raczej właściwie modelami, w którym można się, w których można korzystać i różnymi nurtami właśnie taki 1 dojmujący dojmujący nurt oraz pewne nazwiska, które się powtarzają 2 Adam tak Paul Krugman Milton Friedman torze, jaki jest Case kontra Hajto już jest, a kraj uznano by jakaś różnica właśnie z zazwyczaj jednak, nawet jeżeli chcą, by ich myślenie wydaje, że ludzie zazwyczaj większość ludzi, którzy niesie z dołu nie czytają tej ekonomii w zasadzie pod zmienimy to rocznie nie widzę potrzeby, żeby naprawdę zmuszać ludzi, żeby czytali te opasłe tomy raczej rozmienił na ekonomii nie tyle dni nie tyle przez nazwiska ile przez jakiś brudny lub za przeproszeniem dyskurs wnętrze w to co trafia pod strzechy, a to jest takie założenie, że ludzie są jednostkami racjonalnie, kalkulując chemicy z oczywistą bzdurą przecież wszyscy wiemy i psychologia od lat pięćdziesiątych albo nawet wcześniej zasadzie netto trojga 3, a mówi nam, że ludzie nie są racjonalni nie nie kalkulują sposób nie są kalkulatora i mięsnymi, którzy w, których jedyną pasją jest zrobienie tam ma już w excelu bilansu zysków i strat ekonomicznych nie mamy wiele na takich modułów psychicznych, które po prostu pchają nas w stronę nieracjonalność jesteśmy nie racjonalni nie często nie potrafimy sami odczytać z naszych celów często mamy wiele celów wewnętrznie sprzecznych jesteśmy ludźmi ani maszynami dlatego ekonomia na głównego nurtu, która zakłada, że jesteśmy w pewien sposób ma się nam się musi mylić też, jeżeli tak, by było, że ekonomia jest nauką matematyczną ścisłą to może jednak ktoś inny ktoś, by przewidział albo właściwie wszyscy by przewidzieli np. kryzys tak tak CCC to co się dzieje z kryzysami tak bardzo często mamy do czynienia z z takim pytaniem co co w zasadzie się stało i dlaczego to szkoła ekonomiczna nie potrafi nam odpowiedzieć na to pytanie albo, a jeżeli taki bon Mot chyba zresztą w tej książce, która się pojawia że, że najlepsi ekonomiści nie przewidzieli 9 kryzysów spośród ostatnich 5 to znaczy w zasadzie przewidywania ekonomiczne UE bardzo często, zwłaszcza tych w długiej perspektywie są pewnego rodzaju loterią po nie tylko my jesteśmy nieracjonalnie również świat jest chaotyczny i nie da się go nie nie da się go po prostu zza z o wskaźnik chować na tyle dobrze, żeby móc coś prognozować naprawdę precyzyjnie w perspektywie 510 lat, a więc w tej książce, której też pewne postulaty studentów ekonomii, którzy chodząc na zajęcia w 200832009 roku liczyli, że na murze na uczelniach na salach uniwersyteckich dowiedzą się co się właściwie dzieje i jak do tego doszło mamy różne ekonomii mamy ekonomię austriacką instytucjonalną feministyczną behawioralną złożoności Spółdzielczości ekologiczną i po bardzo wiele różnych nurtów w Ameryce to właściwie jest ekonomia behawioralna en Eko behawioralna jest ekonomią, która moim zdaniem jest najbliższa rzeczywistości to znaczy to jest ekonomia w perspektywie psychologia psychologia w kontekście ekonomii bada to jak ludzie się naprawdę zachowują i w jaki sposób np. nasze mikro uprzedzenia wpływają na nasze decyzje ekonomiczne albo n p . w jaki sposób doświadczamy straty i zysku okazuje się, że dla psychicznie strata jest odczuwana 2 × silniej niż zysk np. dlatego, jeżeli ktoś tam zabierze 200 zł to jest zabierze stos złotych to odczuwamy to w tym w takim stopniu jak byśmy zyskali 200 zł są takie jak bardzo oczywiście nie każdy z nas ma tak samo to też jest część to się też psychologię wszyscy mieszczą się jakoś to spektrum na w ekonomii behawioralnej w ogóle zostało ukute takim na taki termin Young Libet Alberta irański paternalizmu odnosi się wyjaśni Echa odnosi się on do tego, że to w jaki sposób będziemy konstruować polityki społeczne będzie wpływać na nasze decyzje to znaczy częścią ekonomii behawioralnej jest np. do umyślności tego w jaki sposób coś jest naszym ciałem będzie działo po śmierci, jeżeli są kraje bodajże Austria w domyślnie, a czy w prawie austriackim osoby po śmierci domyślnie oddają organy oczywiście mogą z tego zrezygnować, ale większość tego nie robi 90 % dodaje, że osób oraz chce oddać swoje organy w Niemczech natomiast jest inna konstrukcja tego tej polityki społecznej to znaczy osoba, która chce oddać swoje organy musi zgłosić to ich też okazuje, że do 4 k, gdyż wtedy jak oddawano ściągano wnosi kilka procent w zasadzie to jest dosyć w ważnych sprawach baza ludzi, a to co się dzieje z dni po śmierci przynajmniej dla większości, bo większość uważa, że istnieje coś po śmierci jednak jak widać, nawet jeżeli zostawimy im wolny wybór to oni będą dokonywać zupełnie innych wyborów w w zależności od tego jak mają ten ustawiony punkt wyjściowy dodaje trzeci Austriacy Włosi podejmują decyzje czy to nie jest tak, że zostawiają też no właśnie ten brak decyzji decyzja tylko 1 z Austrii mną w Niemczech brak no tak brak decyzji i tutaj dotykamy też tak to jednak w naszej fundamentalnej nieracjonalności to znaczy wybieramy pewne rzeczy albo ich nie wybieramy często bardzo na domową bardzo przypadkowo tam, gdzie się znajdziemy nie zależy od naszych kalkulacji, by nie potrafimy też ustawić sobie celu albo jesteśmy zbyt leniwi czasami np. nam o wiele dłużej zajmuje nam wybór telefonu komórkowego niż samochodu, chociaż ceny 1 drugiego to jest kilku dziesięciokrotność zazwyczaj jest solidnie kilkuset krotność albo na porównujemy tyle samo zakup boją się gitary i domów, chociaż wg ekonomii neoklasycznej powinno być także energia włożona w w analiza powinna być przynajmniej w jaki sposób proporcjonalna do wydatku pieniędzy na tak a tak się nie dzieje i to właśnie w grę wyjaśnia ekonomia behawioralna, ale jest tylko 1 z tych ekonomii Dody jesteś ekonomia feministyczna, która mówi n p . o tym, że MO MO modele ekonomii neoklasycznej co właściwie męskim spojrzeniem to znaczy, że w ekonomii neoklasycznej nie ma bezpłatnej pracy kobiet, która dzieje się w domu wg różnych obliczeń to jest 20 nawet 40 % PKB nie żałuję tego właśnie w PKB, chociaż n p . że bezpłatna praca w ogródkach i Wiedniem w niektórych krajach już jest ujmowana w PKB dalej ekonomię na ekologiczna raz moja ulubiona zwraca uwagę np. na to na koszty zaniechania inna tzw. na eksterminację kosztów co to znaczy, jeżeli przedsiębiorstwo w Vera jakiś cokolwiek chemicznego i opony z to potrzebuje do tego pewnych zasobów naturalnych po pierwsze na wejściu, czyli surowców, które może pozyskiwać gdzieś tam w sposób bardzo nie ekologiczne, a po drugie na wejściu też poza tymi oponami powstaje ich produkty np. jakiś syf, który trafia do rzek w ME i ten za przeproszeniem self później truje ryby w jaki sposób oddziałów oddziałuje na ludzi na ich zdrowie to wszystko też są koszty tylko, że ekonomia neoklasyczna nie potrafi tego policzyć to zazwyczaj, bo jest po prostu ślepa ekonomia też, że klasyczna cechuje się tym, że bardzo wiele ślepych 8 ślepy plamek nie powinna mieć, o ile byłoby tak jak mówi o sobie, czyli że jest po prostu kompletną nauk matematyczno, która bardzo dobrze odpowiada ona na pytania odnoszące się do gospodarowania zasobami tak nie jest, bo to ekonomia neoklasyczna też skupia się bardzo na kapitale tak naprawdę nagina żadnych innych zasobach tak nie skupia się np. na relacjach z relacji międzyludzkiej to też ma podkreśla ekonomia feministyczna właśnie są bardzo istotną częścią ekonomii znaczy, a przez dziesięciolecia dekady stulecia było także mężczyźni w sferze publicznej, którzy byli postrzegani jako podmiot ekonomicznym nie istnieje bez kobiet, bo n p . nie potrafi sobie ugotować roi się nie chciało, a ktoś musiał ich żywić, gdyby nie to, że kobiety wychowywały w ich dzieci i dawał im jedzenie no to oni po prostu nie posłuchali, bo nieco się nie stał za przeproszeniem oczywiście przepraszam wszystkich mężczyzn za urażenie ich no dobrze to teraz, która z nich, która z tych ekonomistą właściwą to jest prawdziwa nie ma właściwie komornik to jest znana na najpiękniejszą odpowiedź każda z tych ekonomii były opisuje jakiś kawałek rzeczywistości to nie jest tak, że ekonomia neoklasyczna zupełnie nie działa ona bardzo dobrze tłumaczy niektóre zjawiska niektóre modele które, który miał nasze posługuje są na tyle dobrze ma na tyle bliskie rzeczywistości, że są zupełnie wystarczające, ale masz ślepo na ślepo pola czy ślepej plamki ekonomia jest pewną opowieścią o świecie, a nauką społeczną albo raczej zbiorem mało nauk społecznych, które w, którym do, których trzeba po prostu podchodzić na takim zaufaniem i z otwartą głową, ponieważ ekonomia jako całość ma nam po prostu przybliżyć to pozwoli nam zrozumieć świat od, a tak, że świat ekonomiczne w świat gospodarowania zasobami przy czym zasoby są osobami są po prostu całe nasze życie wszystkie z jakim zasobem myślę, że to jest trochę tak jak filozofii na studiach filozoficznych nie uczy się 1 nurtu 11 naprzód nie ma tylko z pluralizm tak uczymy się uczą się studenci bardzo wielu różnych nurtów i tak są powinno być na studiach ekonomicznych nie koniecznie skupiać się tylko na tej 1 w ekonomii, ale wydaje się, że to chyba właśnie w tym stronę to zmierza to znaczy młodzi ekonomiści z mają o wiele bardziej otwarte głowy niż starsze o 2310 lat koledzy i koleżanki w tej książce jest bardzo ciekawa taka wręcz bankowa analogie, że przyszła ekonomia nie będzie jak rasowy piesek długo jak taki jak kundel jak warczą sekunda to znaczy jak idiota rozumu w ten sposób, że po pierwsze, będzie niepokorna wobec, że będzie go kwestionować zastane wyjaśnienia z drugiej strony po prostu będzie mieszkańcem w tym dobrym znaczeniu dla psów takim jak i kundelki kochamy kundelki przeszły ekonomia ma szansę być takim wesołym kundelkiem wyjaśniającym rzeczywistość kundelki wyjaśniającym rzeczywistość do dziś mam głęboką zakończymy naszą rozmowę o książce pomyśleć o ekonomii odnowa przewodnik po głównych portach ekonomika produkcji innej jest to książka wydana przez wydawnictwo hetero boks w tłumaczeniu Anny Piekarskiej bardzo dziękuję moim gościem był Kamil Fejfer dziennikarz ekonomiczny współpracujący m. in. zwierzchnikiem IWP opinia dziękuję bardzo ja nazywam się Zuzanna Piechowicz do usłyszenia za tydzień puchnąć Zwiń «

PODCASTY AUDYCJI: IDEALNA NIEDZIELA

Więcej podcastów tej audycji

REKLAMA

POPULARNE

REKLAMA

DOSTĘP PREMIUM

Podcasty TOK FM oraz radio TOK+Muzyka bez reklam - teraz 40% taniej w zimowej promocji!

KUP TERAZ

SERWIS INFORMACYJNY

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA