REKLAMA

Rozciąąąąągnij się!

Data emisji:
2019-02-17 11:40
Audycja:
Rusz się, na zdrowie
Prowadzący:
Czas trwania:
15:15 min.
Udostępnij:

AUTOMATYCZNA TRANSKRYPCJA PODCASTU

ruszy na zdrowie w niedzielę w magazynie Radia TOK FM Przemysław Iwańczyk przy mikrofonie chciałbym przywitać mego goście z nim pani Edyta Łukasik dzień dobry trener fizjoterapeutka specjalizująca się fizjoterapii dzieci, ale nie tylko, bo właśnie chciał, żebyśmy się porozmawiali o amatorach pani konikiem jest tego co wiem nie jest rozciąganie się to dobry może zabrzmi bardzo trywialnie, ale w tej palecie rzeczy którymi się pani zajmuje wraz ze swoimi pacjentami Rozwiń » przywiązywanie do tego olbrzymią wagę właściwe, traktując jako fundament takiego dobrego samopoczucia nie tylko dzieci, ale i osób dorosłych dobrze ważne to jest w życiu każdego człowieka czy nie rozciąganie się tzw. potocznie stretching jest bardzo ważny, ale tutaj bym nie ryzykowała stwierdzeniem każdego człowieka, bo fizjoterapii trzeba bardzo indywidualnie podchodzić do każdego pacjenta także tutaj zaczynający dzieci, które są taką moją specjalizacją bo, zaczynając od tego, że rozciąganie niż zalecane w każdym wieku, bo takie małe dzieciaczki liczy że, gdy w wieku przedszkolnym one naturalnie są kiepskie, a tutaj wraz z wiekiem wszystko zależy od postawy, jaką mają dzieci od aktywności fizycznej, którą uprawiają i od tego na ile one same w sobie są elastyczne, bo wśród dzieci coraz to szczęście spotykamy balastu, a wiecznie naturalnie mają takie bardzo elastyczne więzadła i tutaj rozciąganie z takim 1 z ważnych elementów terapii, jeżeli chodzi o fizjoterapię, ale jeżeli chodzi o taką kwestię sportową no to na pewno jest takim ważnym elementem treningowym w zakresie regeneracji bo o ile rozgrzewka bardzo często się zdarza usłyszał od swoich małych pacjentów to niestety po tej części treningowej bardzo często brakuje rąk ściągania i takiej regeneracji organizmu, a dzieci w obecnych czasach mają aktywność fizyczną już bardzo wysokim poziomie takim poziomie profesjonalnego mogą sportowca, ale tryb życia, jaki obecnie wjedziemy, czyli pęd pęd pęd gdzieś tutaj zapomina o tej istotnej części zwrotu od początku o regeneracji naszych małych sportowców, a druga kwestia tutaj właściwe metodologicznie podejściem do ściągania i rzeźby, bo albo będziemy mieć pacjentów, którym nie chce się dokładnie wykonywać straciło wtedy to nie będzie żadna efektywność, a z drugiej strony mamy dzieci, które są aż zbyt ambitne wchodzą w granice bólu co już tutaj ma to logiczne metodologicznie są właściwe cóż jest niebezpieczna dla ich mięśni, a ja wciąż się przyłożyli tę naszą rozmowę także na ludzi tytuł naszego programu to jest już raz o ludziach mówimy generalnie na ludzi, którzy być może sportu nie uprawiają w takim stopniu jak nie wiem, ale profesjonaliści albo pół profesjonaliści, którzy mają ambicje być zawodowcem, a taką naturalną rzeczą, jaką robimy po tym czasie budziło też przeciąganie się to też rodzaj styczeń to prawda to jest przeciąganie się jednak taki styl i 4 ściąganie nie będzie bez przeciąganie też rano należy uważać z takim osiągnięciem chociażby nawet bez względu NATO, że po nocy nasze krążki międzykręgowe są dobrze uzgodnione i też na to trzeba uważać, bo n p . wtedy łatwo doprowadzić jakieś dysfunkcje kręgosłupa, więc tutaj bardziej myślą o takiej gimnastyce porannej byłaby właściwa, bo tak samo jak przed rozpoczęciem wszelkich aktywności fizycznych mamy tzw. stretching dynamiczny, czyli to nie jest takie rozciąganie o tym wszyscy myślimy, że nagle musimy naciągnęła mięsień tylko to są takie ruchy wahadłowe w takiej fizjologiczne granicy nie są wykonywane gwałtownie i to jest taka dobra forma taka dynamiczna na rozgrzewkę i przydatnością i na początek dnia 8 nie przyznać pani tego nie pamięta, a ja pamiętam, że bywały programy radiowe to podczas, których proponowano taką poranną gimnastykę też odbędą się w szkole przez radiowęzeł opuszczoną to powinniśmy ćwiczyć przy tych przy tym ławkach, gdy jest jakiś taki elementarz ćwiczeń, które powinien każdy zastosować, żeby mieć dobry dzień myślę, że tak pięknej Berlin się, że wiele osób choćby nawet przez to, że podczas aktywności fizycznej wydzielają się endorfiny w myśl, że jak najbardziej wiele osób miało dużo lepsze, gdy w tym co co należy do takiego kanonu co powinien każdy z nas zrobić to myślę, że był akurat jeśli chodzi o takie indywidualne ćwiczenia w domu, jeżeli tutaj nie mamy żadnego problemu zdrowotnego to tutaj już oparła na zupełnej kreatywności na tym co czujemy na tym co lubimy poprzez wymachy rękoma nogami, ale tak poddać się troszeczkę takiej spontaniczności wyjście z tego jak musi być jak należy robić na pewno to co jest ważne to to Rzym co robimy, żeby nie było robione zbyt gwałtownie, bo to jest niebezpieczne i ich, żeby nie sprawiało nam bólu i dobrze tak to ja pozwoliłem sobie nad taką dygresję w związku z tym, żebyśmy zadowoli też osoby dorosłe naszą rozmową, a teraz wróćmy do dzieci czy powinniśmy jeść nie dba oto ktoś, kto prowadzi z naszymi dziećmi czy nauczyciel wychowania fizycznego czy trener należyty sposób te rozgrywki zadbać o to, żeby dziecku samemu rozgrzać n p . w domu rozciągnąć w takim styczeń był dynamicznym, a później rozciągnąć także po wszystkim w takim stopniu dostatecznym z 1 strony tak, ale tutaj zdecydowanie lepiej byłoby wykonać kie ściąganie bezpośrednio po aktywności dlatego żem wtedy nasze mięśnie są rozgrzane i tu będzie naturalny proces, a jeżeli będziemy wykonywać takie rozciąganie w domu no to tutaj dziecko już przebywa jakąś drogę mięśnie zdążą ostygnąć nań wtedy już mamy taki może powiedzieć zimny sztywniejsze mięsień i tutaj łatwiej jest n p . o jaką się niewłaściwe działanie, więc powiedziałabym tak, ale wtedy zostaniemy z dzieckiem bezpośrednio po treningu zadbajmy o tory ściąganie Isia przykład później w domu i na jaw, że to przed treningiem rozumiem w bezpośrednim czasie przed zajęciami też powinniśmy zwrócić uwagę na to, żeby dziecko się rozciągał, ale też streszczeń dynamiczne czy to nie jest taki styl, który ściąganie tylko to są te takie ruchy wahadłowe dynamiczne wahadłowe ile czasu powinniśmy na to poświęcać tutaj na taką zależność, jaka to jest aktywność sportowa, ale około 30 ruch nie jest chory na daną grupę mięśniową powinniśmy zobaczyć to przede wszystkim kończynę tak czy tak miało inne partie mięśni kończyn, ale też kręgosłup, dlatego że wiele aktywności praktycznie wszystkie, które wykonujemy to są ruchy sprzężone i naszych tak mówiąc potocznie kolokwialnie inny krąg, ale też kręgosłupa każdy ruch przenosi się też na kręgosłup, jeżeli jakiś element naszego działania jest rozgrzany wtedy bardzo łatwo o kontuzje pech najczęstszy błąd popełniają rodzice i myślę, że bagatelizują wady postawy, dopóki nie zacznie dziać się coś poważnego bardzo często stopa płasko-koślawa wydaje się tylko takim efektem estetycznym, a tutaj i ona niesie za sobą wiele konsekwencji dla całego naszego narządu ruchu dla kolan chociażby nawet bardzo często również rodzice zapominają o tym, że organizm jakieś możliwości wytrzymałości i nie każda aktywność sportowa też jest dla każdego dziecka i chyba czasami o słuchaniu dziecka czy to jest faktycznie czy dziecko chce coś wykonywać czy nie chce, bo wiele dzieci nikt czasami jest z UE tutaj założyła EKUZ aktywność wyszło tak de facto tło Rothschild jest jakiś cel rodziców niczym dziecko, bo to, o czym nie można zapominać rodzice mają jako osoby dorosłe inne potrzeby dzieci mają inne potrzeby rodzica uważa jest wiadomo aktywność fizyczna w ramach zapewnienia tutaj zdrowia, ale dla dziecka celem na odpowiednim etapie życia jest po prostu zabawa i fajnie byłoby jak udało się połączyć, żeby to była nie tylko takie realizowanie jakiś celów rodziców, ale przede wszystkim, żeby to była zabawa i co jeszcze żywienia i niestety bardzo dużo dzieci i teraz ma nadwagę i np. chłopiec, który ma nadwagę jest wysyłane na piłkę nożną cóż jest całkowicie destrukcyjne dla jego stóp, ale jego kolan, czyli nie możemy zapominać o tym, że aktywność fizyczna jest tak aktywności fizycznej trzeba podejść do gum małego sportowca w sposób holistyczne przyjemnościach rzeźby nawet od od żywienia i też spędzanie Lu takiego wolnego czasu w domu był bardzo wiele mniej rodziców narzeka na to, że dziecko n p . nie chce wykonywać jakieś aktywności sportowej zięć musi nie podoba, ale tak naprawdę najpier w trzeba zacząć od rodziców przy czym tutaj jest taki dobry wzorzec, żeby tak naprawdę może się oczkiem wspólnie uprawiać sport i żeby to była wspólna pasja i dobrze w jaki sposób zdiagnozować czy dziecko nadaje się do danego sportu czy nie to jest bardzo dobre pytanie bardzo trudne pytanie, bo tak naprawdę na chwilę obecną nie ma jakichś takich ewidentnych wyznaczników raczej to jest intuicyjnie intuicyjne myślę, że na pewno taka wizyta u fizjoterapeuty taką konsultację, bo na chwilę obecną wizja Traby kojarzą się tak stricte z leczeniem, a nie wiemy nie mamy świadomości, ale teraz przynoszą znak równości rehabilitacja prawda może tak potocznie powiedzieć, bo rehabilitacja w takim szerszym pojęciem przywracanie sprawności, ale też takim poziomie społecznym i psychologicznym, ale tak może pożyczek rehabilitacja, a jest coś takiego jak wizją profilaktyka, czyli dbanie o naszą sprawność unoszą rząd ruchu jeszcze zanim coś się zacznie działać nawet przy krajowej Izby fizjoterapii została dla nich ostatnią utworzono sekcję atak definicję profilaktyki, gdzie ma być propagowana szkołach, gdzie profilaktyka ja myślę, że z takim dzieckiem warto byłoby pójść na konsultacje fizjoterapeuty sią, żeby fizjoterapeuta zbadał postawy ciała ocenił elastyczność mięśni i na podstawie tego w jaki sposób można dobrać bądź wykluczyć daną aktywność fizyczną pisze, że to jest bardzo taka indywidualna sprawa spanie obserwacji patrząc na dzieci, a polskie dzieci i ile z nich nadaje się do więcej niż rekreacyjnego uprawiania sportu obok rekreacją nazwiemy nie wiem Hasa nie po podwórku jazda rowerem, bo nie potrafię tras, jakie są deskorolka wrotki tak dalej, ale już próba podjęcia jak gość regularnego wysiłku fizycznego treningi piłki nożnej koszykówki byłyśmy sobą cokolwiek no i wymaga jakichś predyspozycji też biorąc pod uwagę te alarmistyczne raport o nieprzystosowaniu naszych dzieci do uprawiania sportu i obu spodziewa się, że pani też obserwacje, że kilkadziesiąt procent powinno być sumienie dokładnie trudne pytanie było na co dzień mam do czynienia zazwyczaj z dziećmi, które mają albo wadę postawy albo jakiś inny czynnik, który by nie wykluczało, ale patrząc na to co dzieje się na ulicy i ostatnio nas milicja były prowadzone badania przesiewowe w 1 z warszawskich szkół o pomyśle, że połowa dzieci bądź dla drugiej połowy szukanie wybieranie innej aktywności też problem źle wypadamy bardzo pod tym względem pani zdaniem myślę, że problem, ale myślę też problem jest ta w taki, że dziś są bardzo przemęczone teraz dzieci mają bardzo napięty grafik sama widzę połączyli moich małych pacjentach, kiedy bardzo często nie mają siły NATO, żeby ćwiczyć rehabilitacji osób po zajęciach jakiś muzyczny, a zaś jeszcze młoda samica rehabilitacji mają język angielski z tak naprawdę to jest też kwestia organizm, który ma dać jakieś efekty wsporcze musi też być wypoczęty, a więc myślę, że tutaj też kwestia ustawienia priorytetów i odciążenie dzieci, ale problem myślę, że jest bardzo duży, zwłaszcza pod kątem otyłości to otyłość będzie wykluczać wiele dzieci z aktywności przede wszystkim też otyłość powoduje to, że goście bawią się strasznie kolana i niestety tutaj rehabilitację nie jesteśmy w stanie wymienić tego tak od tak, jeżeli nie włączymy konsultacji dietetycznych także myślę że, że to jest taki też o współczynnik ten problem nadwagi dotyczy to sporego odsetka dzieciaków niestety nie są wartości procentowych, ale z obserwacji i myślę, że tak z naszymi dziećmi jest bardzo źle na tle innych krajów pani też pewien nawet Niemen zbadań potrafi to intuicyjnie stwierdzić patrząc na to z jakimi schorzeniami się pani spotykają i co pani musi naprawiać ów co wprost myślę, że jest porównywalnie myślę, że z porównywalnie, ale tutaj przede wszystkim bym porównała tryb życia rodziców w Polsce i w innych krajach od tej strony bym popatrzył, ale przede wszystkim też trzeba mu, by rozgraniczyć dzieci mieszkające w takim środowisku miejskim czy wielkomiejskim, a dzieci, które mieszkają w środowisku wiejskim, gdzie one mają jednak inny tryb życia więcej takiej codziennej aktywności to 3 takie naturalne, więc myślę, że tutaj środowiska Józef Wesołowski zawsze słynęło z kuźni talentów do sportu, ponieważ te dzieci był wszechstronnie uzdolniona właśnie z osób fizycznych nie dodał Łukasik dziękuję panie bardzo bardzo dziękuję to była audycja już na zdrowie polecam państwu teraz informacje to to samo po niej kolejna odsłona naszego niedzielnego magazynu Zwiń «

PODCASTY AUDYCJI: RUSZ SIĘ, NA ZDROWIE

Więcej podcastów tej audycji

POPULARNE

DOSTĘP PREMIUM

Z Dostępem Premium TOK FM odsłuchasz każdy podcast! Wybierz pakiet Aplikacja i WWW - słuchaj gdzie chcesz i kiedy chcesz!

Kup teraz

SERWIS INFORMACYJNY

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA