REKLAMA

Ojczyzna. Łączy czy dzieli? Pytania publiczności

Wywiad Pogłębiony
Data emisji:
2019-02-17 20:00
Prowadzący:
Czas trwania:
50:42 min.
Udostępnij:

AUTOMATYCZNA TRANSKRYPCJA PODCASTU

Transkrypcja podcastu
czy państwo Anna Wacławik-Orpik to jest audycja wywiad pogłębiony w styczniu w domu dla kultury Oppenheim we Wrocławiu przy placu Solnym odbyła się debata zatytułowana ojczyzna łączy czy dzieli rozmawiali dr Krystyna Starczewska redaktor Adam Michnik prof. Klaus Bachmann paneliści odpowiadali m. in . na pytania o pierwsze skojarzenie związane ze słowem ojczyzna o spoiwo, które łączyłoby wszystkich Polaków mówili również źródłach podziałów dziś zapraszam państwa na Rozwiń » drugą część debaty odpowiedzi napytania publiczności całe spotkanie znajdą państwo spotka Stach Radia TOK FM na naszej stronie internetowej prof. Klaus Bachman na pewno Polaków łączą te same stereotypy o Polakach o Polsce w którejś z resztą obcokrajowcy często nie podziela się my mamy swoje własne mienie nie potrzebujemy takich brzmień techno Jeffa to była BZ wg opowieści zaraz po 61 współczynnik chroni ja nie chcę nikogo, a osobiście atakować, ale przed ligą pary słyszeliśmy w nie nie wiem niech dawcy krwi LO np. takie uchodzą za przykładem tej gościnności na 34 oczy to nie jest coś co jest nieprawdą stereotyp to jest coś co można obserwować przyrodzie, ale się utożsamia albo rozciągana całą przyrodę tak to jest i nie w nie w tym sensie, ale naj naj częściej mojego syna świat myli się w lewo w świat, ale o uchwale były nie musi nas na pokuszenie, ale w nas wielki Boże jeśli protest wystąpił w woli moje postanowiła wezwać nie może znokautował pan profesor pokarmowych u mnie dobija ją stanęłoby tutaj po stronie profesora, bo mamy n p . takiej opinii, którą był uprzejmy wyrazić Adam Michnik, że jesteśmy narodem, który wyłącznie czcić klęski, ale wywieźli z po to jest po prostu prawda 2 typy FPFF IFA 2 i czwarty w pewnej chwili wyjaśniono w 2, ale niech już w Brazylii wie o tym, powiedziałem wisi mi się w technologii inżynierii Wodnej plus to już jest następny rok obrotowy to co powiedziałem to właściwie wstęp do tego co właśnie teraz się zatrzyma to wdrożenie odpowiednio dobrane przykłady jak przyznaje akurat wybieranie Bogatynia i powstania Warszawskiego okręgu to można powiedzieć not zwycięstwami prawda, zwłaszcza wojskowi MiTo to co nie było natomiast można do tego dołączy, zwłaszcza w ostatnich latach poza Solidarnością to zaraz po mieście coś powiedzieć na ten temat również np. 1920 rok prawa, a to i to nie jest klęska wtedy i w ogóle ten cały dyskurs się coraz bardziej zmienia to w ostatnich latach od jak powiedziało nie wiem czy Miccoli obrazowania 336 i cieniach ofiara, ale w kierunku czczenia bohaterów np. żołnierze wyklęci w jakikolwiek mamy do tego stosunek miał od samego początku miał do tego pojęcia nie do samego zjawiska do tego pojęcia bardzo duże zastrzeżenia, ale niezależnie od tego jaki mamy do tego stosunek do ci, którzy kreują ich na bohaterów Cieślik był to bohaterów, a nie na ofiarę ofiarę to one być może były 1015 lat temu kiedyś dyskutowało o tym jak wydatki będą okres powojenny w Polsce natomiast w tej w tej polityce historycznej obecnie panujący to są bohaterzy i to się przesuwa w sposób miałabym być może mało zauważalny, ale można to obserwować że, że ta mitologia o o finansowe wsparcie przekształca się w mitologii bohaterów niezależne niezależnie od tego czy to jest słuszne czy nie, czyja to jest laur lodową taflę bohaterowie przegrali 2 jedno w 1000 zlote, a żołnierze wyklęci na powstańcach zawsze przechowalnia dla nabitych w żeglarzy z moralnym żyjecie nazwa nad Wisłą to jednak wygrać wiele rozwiązań chętnych, choć liczyła 1 latka z urlopu w głównej handlowej ja bym dyskutowała jednak przynajmniej na poziomie tego, że potrzebujemy zwycięzców moralnych i potrzebujemy zwycięst w moralnych i lubimy takich bohaterów podziwiamy ich nawet jeśli faktycznie ponieśli klęskę w zostali zamordowani tak tak dalej Monaco nad czymś innym jakimiś chcemy się wzorować się moralne zwycięstwo to jest coś co nie ma wartości Korczak samby pewnością był bohaterem, bo po podobnie jak kolby natomiast jej w liście tylko takich, którzy wspierali go w oddali życie w inne natomiast w bo bohaterem nie jest and Tell to w po potrafił przeżyć w PRL i 5 i quizy i 0 zlotych wtedy w wspaniałe, że w sumie w medycynie w architekturze w kijki w GPS dzięki niej Tyler każdy z tych ról jest jakość podejrzany o Bobo Bobo, bo bohaterowie byli na emigracji za Anders, owszem, gdybym był, ale mimo, że rywale na emigracji jest ten sam adres ojcu odpowiednik z Andersa w Playu bohaterem nie był dla dużych dlatego, bo po rozum zmuszony do takiej Sejny w wolnym wolny kraj rezydencji tak jak chciałem skorzystać z możliwości zadania pytania panu profesorowi, który zna doskonale opinię niemieckie tak podzielić się w systemie osobiste Osiecka zawsze zastanawia i z Vivy naszej małej ojczyźnie zaszczyt no ja urodziłem się w tej swojej najmniejszej najmniejszej ojczyźnie, czyli dzielnicy, która była zbudowana w okresie socjalistycznym moi dziadkowie wykształci się w tym okresie i całe swoje życie właściwie Terra Alta aktywne również z siebie tworzy -li w tym okresie, a u nas np. również ze słów naszego prezydenta słyszy się to nie do końca była nasza ojczyzna ten do końca była właśnie Polska zna też o tym nie zapomnieć słabość tego wstydzi się tylko i wyłącznie jak to jest z ludźmi, którzy przeżyli NRD czy również tym jest takie podejście do odcinania się od tej tożsamości do mówienia o tym, tylko z punktu widzenia tego słowa świętej pan powiedział pan Adam Michnik chce coś z tą co było przeżyć tylko i wyłącznie jak to wygląda na pewno był taki okres tuż po dziewięćdziesiątym roku, kiedy czoło aż taka jak teraz mówi narracja przeważała też, że to jest właściwy okres, który należy przekreślić tam nic dobrego nie byłoby to daje i nie ma to niemal do czego wracać, tym bardziej to jest myślę, że bardzo dużo taka na psychologiczne, ale też ona miała pracę określone skutki gospodarcze psychologiczna różnica między NRD, a polską żenady jednak to jest państwo przegrane z państw, które upadło wtedy, gdy bus bankrutem i które nie nie nie ma żadnego zjednoczenia Niemiec to czasami się tak mówi, ale tak naprawdę czysto jest prawnie państwową, ale i ekonomicznie finansowo od NRD przystąpiła do RFN tak jak zresztą mam na mocy artykułów w konstytucji, które umożliwiały przystąpienia poszczególnych landów RFN, więc nawet nie jako całość tylko lekko poszczególne jako poszczególne landy i to oczywiście miało bardzo duże skutki jak wiesz chodzi np. o to wymiany elit po to, właściwe był wtedy ten import z Zachodu i bardzo często zdarzyło się np. w dwójka ludzi pracuje na tym samym stanowisku, o czym przy bardzo podobne prace, a 1 zarabia czterokrotnie więcej niż drugi, ponieważ termin 1 właśnie przechodził z Zachodu ma te wszystkie dodatki do 5 to można sobie wyobrazić na skalę masową co to powoduje IEA są tacy, którzy twierdzą, że to dzisiaj jeszcze to odczuwamy coś z tym jest akurat to pokolenie, które da teraz jakby to powiedzieć śmiało miało swoje najważniejsze doświadczenie w życiu właśnie w tym okresie później się w późnych lat osiemdziesiątych początek dziewięćdziesiątych to jest to pokolenie, które ze wszystkich innych pokoleń na Wschodzie naj naj naj chętniej wybiera wybiera areszty, a więc to macie swoje skutki miało to swoje skutki natomiast, że można też obserwować nie wiem od kiedy było za mało tylko obserwuję cały czas w tym okresie byłem w Polsce i zajęty sprawami polskimi wtedy realia lub odtwarzam od od paru lat z OFE wstecz mamy do czynienia z takim mieliśmy do czynienia mamy jeszcze do czynienia z takim odradzanie się takich małych rzeczach takich tożsamości małych ojczyzn typu tam przywiązanie do Saksonii, a nie do Wschodu czy do NRD i t d. ale też do mniejszych rodu określanie ich regionów określani powiatów i t d. wewnątrz tych rad wschodnich landów stąd też, że występuje oczywiście ta narracja piaszczyste jest bardzo silna, żeby powiedzieć, że to nie jest tak że, ponieważ to państwo było bankrutem pod wszystko co myśmy wtedy robili przed 90 rokiem dotąd nie ma żadnej wartości tak dalej czy ja bym chciał tak może kilka uwag bardziej niż pytań po pierwsze, właśnie wydaje mi się, że w obu kategoriach w obu seansach to pojęcie ojczyzny jest ostatnią kategorią to znaczy, jeżeli chodzi o małą ojczyzną moim zdaniem ona nie istnieje maja mieszka w tej chwili na grabi szynku przeprowadza się do Śródmieścia mieszkałem kiedyś na Krzykach i t d. tak dalej powiedzieć, że mała ojczyzna Warszawa, żeby nie powiedzieć warszawka odwiedziła małą ojczyznę Wrocław jest ewidentnie nonsensowny zdaniem jej toby się wydaje, że to jest kategoria, która może liczyć funkcjonowała wcześniej natomiast w tej chwili przy tej ruchliwości zmianie i t d . w dużej mierze traci sens z wyjątkiem 1 seansu to znaczy mała ojczyzna może być pewnym wyborem podobnie jak duża ojczyzna to znaczy duża ojczyzna w tym sensie narodu tośmy się wydaje, że w dużej mierze pustą kategorią jest trudno słynne określenie, bo obrażono ma wspólnotom właśnie wyobrażoną konstruowano w pewnym sensie to co my tutaj dzisiaj dyskutujemy to jest, który chce polemika z pewnym wyobrażeniem ojczyzny, jaką usiłuje nam narzucić partie partia prawo i sprawiedliwość, której to koncepcja misie opieramy i dlatego ja myślę, że takim wielkim błędem w dyskusjach narodowych czy taki właśnie w Polsce jest tu takie ciągłe poszukiwanie, że jest jakaś esencja tej wspólnoty, że gdzieś się objawi ta polskość no okaże się powie ja jestem tą polskością poprowadzę was nie będzie do świetlanej przyszłości tak się oczywiście nie stanie i te złudzenia takie, że tam jedno tragiczne wydarzenie drugie wreszcie połączy naród jest błędne i trzecią obserwacja jest taka, żeby się wydaje, że jeżeli można mówić w ogóle o narodzie ojczyźnie to tylko w takim sensie w jakim on jest i tak kultura w ojczyźnie Jana jest, w którym otoczkę naturalną gra, bo dla demokracji, bo demokracja to jest spory i to niemałe tutaj co szukać spra w, które nas połączą nie będzie raczej nie będzie takich spraw z, jeżeli chcemy budować społeczeństwo demokratyczne to musimy być po prostu przygotowali na ciężkie dyskusja właśnie po każdej sprawie tylko właśnie kultura demokratyczna, która powinna wyrastać z kultury polskiej to tutaj jest miejsce wydaje się to można pokazać właśnie to tolerancję to jest kultura dialogu i kultura rozumienia i to właściwie, by można powiedzieć wystarczyło, jeżeli mówimy co nas łączy łączy nas gotowość do dialogu i dorosłych i do zrozumienia, ale nie do tego, że będę już, że będziemy się zgadzać do czegokolwiek nie jest wielką przyjemnością słuchałem wspaniałe wypowiedzi na wspaniały pytania, ale są takie wartości wspólnych, które nas niewątpliwie muszą i nie ma wątpliwości, że nikt mi ZAK nie zakwestionuje tej wartości też tego stereotypu dziwi się dziwię się, że nikt z państwa nie powiedział co to tak naprawdę jest, więc ja sobie pozwolą uświadomić, że niewątpliwą wspólną wartością co nas łączy on tak, że niewątpliwie są wspólną wartością jest język Polski i to właśnie mali mamy panią nauczycielkę, która z bohaterami właśnie Polski właśnie języka polskiego i jeżeli ktoś z państw uważa, że jest inaczej to oni nie jest po prostu Polakiem nie należy do naszej ojczyzny dziękuję za wypowiedzi o no powiem tak dobrze się zaczęło skończyło się zawsze, kiedy chciałam tylko powiedzieć, że częściowo miałam przemyślenia na temat tego, o czym pan powiedział mianowicie myślałam o języku polskim po pierwsze, właśnie jako tym spoiwem swojej wiedzy nie tylko przecież te techniki nie tylko technika technicznym, ale jako na fundamencie naszej kultury i literatury i tak to i t d. sztuki jeszcze wielu innych wielu innych przejawach natomiast trudno jest też już je jesteś już z spora grupa wykluczona z ludzi używających języka polskiego są ci, którzy są polskojęzyczni tzw . taka grupa również pojawiła się na liście grup wykluczonych tak mam pytanie, które może nieco odbiegać w tym tak czy lepiej nie słychać, w którym możemy w nieco odbiegać od dzisiejszego tematu, ale gnębienie przez ostatni tydzień i próbował znaleźć na nie odpowiedź MF, ale tam wiele mądrych osób niestety tym nie dali mi satysfakcjonującej odpowiedzi, więc chciałem zapytać o 1 sprawę ME, ponieważ w momencie, w którym my pewne osoby, które dokonują ataków terrorystycznych pijemy często są to częste właśnie powiedzmy, że często w ten sposób LM interpretowane są tego typu ataki LM w momencie, w którym biorą w nich udział osoby np. z bliskiego Wschodu albo mające korzenie bliskowschodnie, a dzieje się w Europie ME albo nawet na bliskim Wschodzie i dalej cel CDP ataki terrorystyczne natomiast w momencie, w którym Penn, a tak taki przeprowadza Europejczyk i po Europie albo aby nawet się, by w kraju, ale co często nie są to nazywane atakiem terrorystycznym tylko od razu BM tak jakby wskazujemy na to, że ta osoba była chora psychicznie takie miało to miejsce przy wodnym przy ostatnim wydarzeniem, którym była śmierć właśnie prezydenta Gdańska czy liczy właśnie w takim momencie także nie powinniśmy mówić, że ataku terrorystycznym, tym bardziej że w tym zamachowiec, który rzeczywiście dokonał tego aktu RM oczywiście także był chory psychicznie, by zostało stwierdzone w LM, aczkolwiek były na tyle samo świadomy, że nie został skazany początkowo na zakład psychiatryczny tylko trafił do więzienia, więc czytaj też widzimy w jaki sposób w tamtym momencie zareagowała policja, czyli był na tyle DM był w przytomności umysłu, kiedy dokonywał swojego wcześniejszego czynu i rzeczywiście został wtedy skazany na więzienie nie na zakład psychiatryczny następnie taki czyn dzieje siły u nas w Polsce i leniwym po prostu to mieć trochę kosztuje, dlaczego nikt nie chce im, a tak przynajmniej wrażenie nie nie na złotego atakiem terrorystycznym prof. Klaus Bachmann to spróbuję od tyłu teraz od tego z ostatniego pytania w szczerze mówiąc ja wyszedłem trochę nad tym zastanawiam, dlaczego nie znam wiem dość dużo o terroryzmie z LS będzie w latach siedemdziesiątych byli to były tam osoby, które też było przynajmniej niezrównoważony psychicznie, kiedy dokonały zamachów celem tego zamachu tak samo jak tam tych zamachów było zastraszenie szerszej wspólnoty od sieci częściej szerszej społeczności wymuszenie czegoś albo zemsta na strukturach państwowych to wszystko tutaj też w jakimś stopniu mamy tylko, że oczywiście w tym przypadku uprawdopodobnienie nie mamy organizacji terrorystycznej, która istniała wtedy w refrenie natomiast tutaj też poparcie pojedynczy zamachowiec, ale pojedyncze samochody z tego co wiem z definicji terroryzmu nie jest wykluczone, więc można NATO w pojedynkę dokonać zamachu terrorystycznego z PUP ma pani raczej nie ma jak lwice specjalnie tutaj powodu, żeby nie mówić tutaj o zamachu terrorystycznym tak samo jak to robiliśmy przyjmie się w innych przypadkach niespecjalnie teraz może podświadomie, ale chyba specjalnie dobrałem taki przykład z RFN, gdzie zamachowcy też byli obywatelami danego kraju biali rościł chrześcijanie albo ateiści rano, a nie z bliskiego Wschodu, chociaż ten bliski wschód w tej historii się też później pojawiał jeśli chodzi o pozostałe pytania o było jeszcze trzyma haczyk tak czy małe ojczyzny mają sens myślę, że tutaj też dużą różnicę między Niemcami i to z obu części Niemiec i polską, ponieważ w Polsce jest bardzo dużo miejsc miast w wsi regionów i t d . gdzie ludzie, którzy dzisiaj tam mieszkają w lesie tam nie urodzili, a poprzednie pokolenia też tam nie mieszkali w domu też bardzo duże przesunięcia były natomiast w Niemczech jednak poza imigrantami nie, które wciąż są mniejszością dużo więcej 25 % mieszkańców Niemiec ma tzw. tło migracyjne ci co cokolwiek to znaczy to znaczy, że poprzednie pokolenie pochodziło z regionów poza poza Niemcami, ale jednak jest spora część, która tam się urodziła tam mieszkała poprzednie pokolenia też tam mieszkałem i oczywiście można mu w małych ojczyznach czy o schematach tak samo jak o dużych mówicie to są wyobrażeń wspólnotę i to jest konstrukcja społeczna, ale można się też oczywiście też zastanawiać czy wpadnie na danym terenie ludzie konstruują sobie taką taką małą ojczyznę i nie robią to w Niemczech i to robią już od psów przynajmniej od lat dziewięćdziesiątych LO w obrębie takich, że nie historycznych jednostek wypowiedział takich jak dawny hrabstwa i t d. w kokpicie ukazują się książki, które nie ukazują się poza tym regionem bardzo często można zamawiać w w internecie oczywiście, ale sięgania w tym tylko nadanie miejscu Łaz bez zespoły folklorystyczne i t d. więc że po co się dzieje to się w jakim stopniu to się w jakim stopniu od roku odwraca od otrzymania od lat co trzynasta dziękuję tak jakby jedno jeszcze chciał podkreślić bardzo mocno dziś demokracja tu z Puła w jak dodał jeszcze kompromis i tutaj wice największą różnicę między Niemcami, a polską pod tym względem jak i uderzył w samym użyczyło słowa kompromis w jakie pojawia kompromis Piskorz politycznym w Polsce to prawie wyłącznie negatywnie i posiada jakiś przymiotnik, który deprecjonuje to słowo typu zgniłe kompromisy prawda złe kompromisy niepotrzebny kompromis nie mówiąc o takich określeń o kompromisach jak nie wiem partia białej flagi, bo wszyscy możemy sobie prawo do przypomnieć przeszłości, kiedy był używany natomiast jest to słowo, który był najczęściej jest cytowanej używane przez panią kanclerz Merkel bez oba w co drugim zdaniu mówi i absolutnie nie szkodzi zaczepek był to nawet w każdym boksie no w telewizji się pojawia, że do NATO trzeba stawiać jakiś kompromis tak to trzeba zawnioskować o kompromis to jest coś dobrego i faktycznie jak patrzymy na system polityczny Niemiec to jest on zbudowany z takich całego szeregu na każdym szczeblu na tym lądowym i na tym się globalnym z takich wymusza się kompromisu w w Polsce mamy właściwie 1 z wielkimi ruszać kompromisu, który już nie funkcjonuje pozostał ujawnione bym powiedział to był Trybunał Konstytucyjny współpracy z prezydentem po i z opozycją w sejmie prawda to też był taki a taki mechanizm, który spowodował, że w rządzący cały czas muszą ze sobą i zwłaszcza z opozycją zawierać kompromisy, które potem zapewniają, że to grono, który korzysta z taniej ustawowy np. albo z taniego rozwiązania jest szerszy niż, gdyby to była tylko o klientelę rządzących obojętne, kto rządzi w tej chwili to już, że to już nie funkcjonuje i Tomaszem daje największy problem w Polsce to nie jest to, że nie wiem Polacy się nienawidzą, a bolączek łączy ich nienawiść albo, że mamy bardzo ostre my fair małe bardzo ostre spory polityczne, które nas dzielą Niemcy tego nie mieli w ostatnich latach, ale teraz od przynajmniej rok albo 23 lat również to mają i myślę, że to się jeszcze jeszcze bardziej zaostrzy nie na tym polega ta różnica, bo różnica polega na tym, że jest inny stosunek do kompromisu, że jest więcej takich wymusza czy kompromisów, które jeszcze funkcjonują w dzień dobry chciałam wesprzeć prof. Klausem Bachmannem w roli dyżurnego Niemca jako Niemka mieszkająca w Polsce mianowicie, nawiązując do wystawy wspaniałe wystawy Mirosława Bałki tu w tym budynku kilka pięter niżej właśnie rozumiem, że ta debata nawiązuje do wystawy i tam słowo ojczyzna jest po niemiecku pokazany właśnie jako Heimat, czyli to co często po polsku mówi się mała ojczyzna lub właśnie ojcowiznę i uważam obserwuję, że ten temat jest bardzo na topie w niemieckiej dyskusji publicznej i przypominam, że po ostatnich wyborach do Bundestagu powstała rozszerzona Ministerstwa Spraw Wewnętrznych i właśnie ds. schematu i ja byłam tym bardzo zaskoczona, bo dla mnie to były też bardziej pojęcie w dziedzinie lokalnego patriotyzmu i kwestii taki pielęgnowania pewnych tradycji, ale ona nabierała ona znaczenia po pierwsze, żeby oni nie zostało zajęte przez pewne grupy skrajne w dyskursie publicznym, a po drugie, dlatego, że już od kilku lat też związane z procesem zjednoczenia Niemiec i włączenie społeczne and odnotowane taki brak tożsamości tożsamości narodowej można powiedzieć bywały różne kampanię i trochę też chyba chodzi o taką myśl, że jak chcemy żyć wspólnie w ropie to musimy dobrze wiedzieć kim my sami jesteśmy i w tym momencie jednak ta kwestia tożsamości narodowej lub właśnie poczucia schematu w niemieckim języku jest bardzo ważnym i teraz pytanie do podium uważam to jest między nimi na tej wystawie kilka 5 dni, że tak ciekawy, że to słowo ojczyzna w różnych językach wybrzmiewa bardzo różne, a nawet wygląda bardzo różne i te różnice uważam dobrze czuć przy tym słowie schemat niemieckim, bo nawet w obcym języku mówi się też po o schemacie AZA tym coś stoję jest tytuły ciekawa jestem jeszcze takie refleksje odnośnie tych innych języków mamy angielski i hebrajski na wystawie, a Łasina tak tak tak, jakie są skojarzenia jeśli chodzi o te i inne inny obcojęzyczne pojęcia jak się zagrywa nazywa Heima po hebrajsku, choć w RPA w Allaha jasno raz, a ja zaraz lecę do Moskwy by, słuchając wezwał Izrael proszę państwa były bardzo dziękujemy prof. Grossowi Batmanowi niestety muszę nas opuścić nie, dlatego że miał dosyć roli dyżurnego Niemca tylko do tego, że zbierze się na samolot no nie wiem czy czy redaktor Michnik udzielił prostej odpowiedzi na syna pani refleksje, bo pani mówiła o brzmieniu słowo ojczyzna w różnych językach to jest pytanie, bo jakiś językoznawców o nas wiatr i jedno zdanie się o o małych o ojczyznach w miesiąc jest właśnie w Polsce w ostatnich 330 latach my mamy z Choszczna na kształt wigor reformy samorządowej i Odrodzenia się małych ojczyzn ten kup kup kup kup kup GL lokalni wprost w Krakowie w wierszu ujęte Galicję znacznie więcej, niż kiedy zastojem czy na Kaszubach tatuś mąż i Kaszubska wyrwę wyrażać nie tylko w napisach, gdy w WORD dwujęzyczny, bo po kaszubsku Mery, by Śląsk w stosunkowo oczywisty już samo to, że z ruchem Anna była inna rzecz lub uznania ret no i Bermana od narodowości w Śląskiej florze niejadków w 3 kamery wyrwy w powieści pisarza w Nysie przez radnych w wyroku król w środę w rolach głównych Twardoch tak tak z i tam wyrazi on ból opowiada, że zbiorowa pamięć Ślązak jest inna po prostu nieźle popalić po po Polaku oni nie mają swojej gwiazdy będzie też tego, o czym mówił tutaj kazał straszy inni nie mają do Katynia, a nie mają z tym powstała, ale nie dla Śląskiej zwycięskie śląskie zwycięskie bazę i to ich o oddziela od PARP od białej pamięci tych firm powstaje w królestwie czytamy też tej mojej prababki podpowiedzi, bo w 2 lat w Warszawie nie jak państwo, ale ja swój los jedno to wszystko w depresji i inna, jakby w inne w innej jednak realia, ale tylko ile za lokal z tych mama mała ojczyzna lot, bo Lubelszczyzna i awans to jest jakaś istotna wartość, bo to Tomowi ze o losy ojczyzny z bólu realistyczna wieloczłonowe była żenada zdajemy sobie Momo most na ruch my też prezes Gil opowie, ale tyłem Łemkowszczyzny ran Kan krótko, mówiąc że żeton żetony zalew nie jest istotne warto OJ, tutaj jest jedynie zgromadziły się, że ojczyzna to jest raj w dużej mierze odpowiedzialność no to odpowiedzialność za to baseball najbardziej bezpośredni wpły w, ale mieli motto w Wielgiem i jak jest ojczyzna po hebrajsku głowy jak tylko jedno zdanie jeśli można do tego, że tutaj rzeczywiście podniesiona została taka duża wartość wielokulturowości i otwartości właśnie na różne różne różne tradycje tych małych ojczyzn razem tworzą ponoszą duże ojczyzny polskiej podkreślenie tego jest czymś bardzo istotnym także dla młodzieży przy temp mówiła pani, że na ojczyzna to wspólnoty wspólny teren zamieszkany przez ludzi, którzy mówią, jakie pan wspomniał wspólnym językiem tak jakoś uważają się da ze wspólnoty pan redaktor przed chwilą wspomniał o tym, że ojczyzna to odpowiedzialność ja teraz w kontekście tych 2 wypowiedzi chciałbym zapytać czy to jest tak, że przed jak to jest ojczyzną czy to jest takie pojęcie które jest nam w ogóle potrzebne i ich jak mnie tak naprawdę rozumiemy dni w tym nie ma prowokacji naprawdę będą zupełnie poważnie dlatego, że kiedy ja sobie myślę ojczyzna mówi pani o tym, wspólnym terytorium tak naprawdę to co się dzieje nie w Słupsku albo w Gdańsku albo z w Suwałkach na co dzień ma nijak się do tego co się dzieje we Wrocławiu przemian tutaj na co dzień żyje i czym żyją mieszkańcy tego miasta, kiedy idzie marsz niepodległości patrzę na NATO są demonstracje, które pan opowiada o takim wizytom ludzie, którzy niosą jakieś faszystowskie symbole i krzyczą i mówiąc to co mówią nie czuje więź z tymi ludźmi i czy nie czuje nie tylko, że nie czuje więź z Mir raczej czuje niechęć wobec tych ludzi i czuje, że nie chce, żeby oni byli częścią tego samego co ja, czyli nie chce, żeby nie byli częścią tej wspólnej, czyli ojczyznę, bo mi osobiście bliższe są ci ludzie, którzy w tej chwili występować na tych tratwach w okolicach włoskiej Sycylii, bo te wartości wydają mi się bliższa niż te wartości reprezentują ludzie idący w tym pochwalić się, gdzie zatem jest życie znaczy czy to nie jest właśnie tak jak pan też wspomniana na początku, że tą ojczyzną jest są wartości, które są dla nas ważne czy to nie jest także ważne jest współczucie wobec innych zrozumienie innych, a nie to, że ja mówię z kim w tym samym języku czy to jest powód do tego ziemia czuł, że powinien być mi bliższy ten faszysta skandujących hasło niż ten, kto był ruch na tej trasie w okolicach Sycylii wydaje mi się nie osobiście, żebyście sami tamci ludzie i bardziej interesuje mnie co się z nimi dzieje niestety mają do powiedzenia ci ludzie żyją w tym marsz w 2 jeśli można dziś dzieje się absolutnie z panem zgadzał, że wartości takie, które uznajemy za takie wartości ogólnoludzkich podstawowy Muzy są czymś osobiście dla nas fundamentalnymi ważniejszym i na pewno nie zgadzamy się z rozmaitymi osobami czy grupami ludzi, którzy się mianuje on mieszkańcem tej samej ojczyzny także Paula Kania satysfakcji oni są mieszkańcami tego samego terenu tego samego kraju mówią tym samym językiem no i liczy niemal nie ma nie ma tutaj na etat, czyli jedno tutaj ja myślę, że jest problem taki lew mieszkamy w pewnym miejscu mamy duże, więc duży zakres i społeczeństwa, które jest z nami, ale mamy swoje własne poczucie wartości i szukamy kontaktu z tymi, którzy podobnie do nas czują myślą podobnie działają czy to znaczy, że pojęcie ojczyzny jest w ogóle już pojęciem, które należy odrzucić czy nie trzymamy mówić tak jak to moja nieszczęsna dziewczynka anarchistka, która napisała wypracowanie, że w zasadzie naszą ojczyzną jest po prostu ziemia my jesteśmy Rzymianami mówi o sobie jestem ziemia lekką ani Polką w bojach jestem czuje się obywatelką ziemi, bo my ludzie powinniśmy mieć ze sobą Solidarni dokładnie te wartości, które o, których pan mówi inny nowy jest też kwestia pojęciowa po prostu prawdę w pojęciu vana, ale tym, niemniej słowo ojczyzna w odniesieniu do ludzi mieszkających na mniej więcej w danym terenie mówiących tym samym językiem posiadających podobną podobne wartości historyczne związane z czystym do funkcjonuje już dalej chodzi tylko o to, żeby ona nie zostało zdominowane przez wartości przeciwne do tych podstawowych ogólnoludzkich wartości, których dochodzi o uchronienie tej naszej ojczyzny Polski i Polski od dominacji wartości przeciwstawnych podstawowym humanitarnym ogólnoludzkich demokratycznym i t d . tym wartościom które, gdyby przepraszam bardzo, ale zawsze będziemy musieli kończyć, więc tu będzie jeszcze przedostatnie pytanie i ostatnie pytanie jak uporządkować uważa też wymiar czasu innym tylko w Polsce powiedzieć, że w tak dużym stopniu zgadzam się z tym co pani o tym wszystkim opowiedziała, choć do końca to poważny jest dla mnie satysfakcjonująca, dlatego że wciąż jeszcze w tym kontekście pojawia się sformułowanie sensowność używania takiego sformułowania jak ojczyzna, bo jeżeli my osobiście bliższy bliższe są ludzie, którzy wyznają te wartości, które są bliskie nie są Niemcami Szwedami yeti czekami to w tym momencie to oni są moją ojczyzną to oni są no właśnie prawda, więc w nocy z dłuższą dyskusję nie chce państwo wybierać czasu pozwolę sobie nie kontaktował się wydaje, że to pojęcie ma sens tylko wtedy, kiedy pan temu pojęciu ochrony wraz z Arsenalem 3 jeśli pan tego sensu należą jest ze stratą dla pana nie ma sensu dalej to co po ostrych barw oraz indywidualne ponoszą na świecie ludzie, którym to pojedzie potrzebny nie jest ani lukę w Australii Ameryce w Kanadzie Ameryce Łacińskiej brązową tacy ludzie są tacy, którzy bez niego nie mogą obejść go i założeń z przykrością to o osobie, że ja należę do tych drugich nie widziałam tego swoją za zalety być może to jest skandal, ale ze zgliszczy jak takie pozwoli załatwiać popadł w Walii, gdyż oraz proces karny mam poczucie ojczyzny, a ich tak, by na marginesie jedynie w myśl fajnie jest niedzisiejszy troszeczkę pan w imieniu tej ojczyzny posiedział nieraz prorządowych jest to dymem poproszę po mikrofon tylko w w takim celu wyjaśnienia pewnych rzeczy mianowicie to pytanie rzeczywiście te dotyczące ojczyzny w innych językach może wy brzmiało dość dziwnie natomiast ono było związane oczywiście z tymi demonami, które mamy na dole, ale onym, jakbym Bałka i Anda Rottenberg oczywiście widzom tym, którzy osobom przychodzącym na wystawę no zadaje naczep Pétaina one są o to, żeby się swoje zadanie, odwiedzając wystawę pytanie o to czym dla nas jest ojczyzna no ale z drugiej strony to, że tam jest pewne High matki nie fatum land i t d . nic by oczywiście bez bez znaczenia jest związane z miejsca, w którym jesteśmy po prostu jest wyraźnie zbroje z Wrocławia Breslau i t d. miastem jak Davis określa wielu wielu imiona, ale też ze specyfiką miejsca placu, na którym się znajdujemy, gdzie dokonano spalenia wrocławskich Żydów tak oczywiste z tego obciążenia te historie stąd, jakby no trudno też były oczywiście nadzorze neony są rzuty odwołujący się do do koloru oznakowania Żydów jeszcze w okresie średniowiecza stąd właśnie ten stan ten schemat, ale skoro już tt także tutaj też tak łatwo, jakby nie przekłada język trudno się stać z przełożeniem właśnie tej ojczyzny ojcowizny tak dalej w języku polskim estetyczną mikrofon tylko króciutka taka jest pytanie uwaga do, bo w pewnym chciałem zapytać o wódkę tutaj w redaktora Michnika mianowicie gminne w pewnym momencie mówiąc o tej wódce elektroniczni powiedział, że nowy no tak ma świadomość, że tutaj wyklucza, ale wydaje mi się właśnie, że z PiS-em jest też to co do do czego oczy mówił Leszek Koczanowicz mianowicie, że jest tak, że te zupełnie bez inna retoryka mianowicie nie pije wódki no to nie jest ich po prostu 1 z nas to już wtedy nie pozwala na nas żaden rodzaj dialogu, jeżeli ktoś wie, że świadomie wykluczono i albo mówić, że wyklucza co jest, a co innego powiedzieć no nie pije wódki to nie jesteś 1 z nas, bo to uniemożliwia ten teren toru nie konsensu realną demokrację, której Leszku mówię w związku z tym nie mamy obecnie w Polsce dodaje lider poważnym wykroczeniu nadmiar poczucia humoru ja mam takie pytanie do pani profesor odnośnie tego co nas łączy w ojczyźnie co może być wychowanie, a potem edukacja to znaczy, że jeżeli człowiek dorasta to najpier w przechodzi proces socjalizacji pierwotnej, czyli rodzice wychowują, a potem w czarnej, gdzie wychowuje go to szkolne społeczeństwo społeczeństwo też jest pewnym hasłem, które to jakoś nie zostały poruszone, bo te wszystkie momenty mówiono o tym, że pana łączy więcej z osobami, które są na morzu Śródziemnym to jest już z kolei człowieczeństwo i teraz jak w tym systemie, w którym mamy tu edukację, na którą rzeczywiście państwo ma wpły w jak uczyć człowieczeństwa, bo tego szkła troszeczkę nie ma i sam zajmuje tym działaniem, który jest promilami to co pani mówi mały przedmiot wychowanie wiedza o społeczeństwie nie ma przedmiotu życia życie w społeczeństwie i to jest pewien problem bo jakby to nie są umiejętności, które da się tak naprawdę policzyć i mam wrażenie, że to jest pewien kłopot, który w, którym mamy my jako ludziach, że się nie uczymy tego jak żyć razem tylko uczymy się pewnych faktów, które potem możemy się z nich rozliczyć je absolutnie się z panem zgadzam to jest podstawowa sprawa szkoła nasza ciągle jeszcze jakoś się system szkolny do jest w inne tradycyjne to znaczy dziecko ma obowiązek Poznania określonych informacji następnie z tego odczytywane następnie szkoła uzyskuje określoną pozycję wg egzaminów 10 dni czy też te punkty, które uzyskało się zwiedza i przekazywanie wiedzy przekazywanie ty jesteś nim bardzo niewłaściwe słowo zyskowną uczyć zdobywać wiedzę o przekazywanie wiedzy i opanowanie tej wiedzy przez uczniów jest podstawowym obowiązkiem szkoły, której w do ulg w już od nauczycieli to oczywiście zależy ten proces wychowania powinien być znacznie szerszy prawda tutaj przede wszystkim do 33 zlotym w lesie zgadzam kompletnie szkoła powinna się tworzyć środowisko, w którym i to jest najważniejsze wojny z znaczeń rzeczy, żeby dziecko poczuło, że jest odpowiedzialny za wspólnotę, którą tworzy z innymi, czyli takie WORD takie zasady demokracji szkolnej już, żeby dziecko uczyło się czym jest demokracja od dymu nie zależy to myśmy postanowili na jakie zakładają do szkoły to postanowiliśmy to co zrobić to znaczy przyszkolny stany są nauczyciele rodzice uczniowie wspólnota szkolna zależy od wszystkich w związku z tym wybory powinny dotyczyć tych 3 po szkolnych Stanów i myśli powołali no coś takiego co właśnie dotyczy konstytucji Sejm szkolnych, który ma ustawy rząd w postaci takiej rady, gdzie wchodzą przedstawiciele wybrani tych 3 szkolnych Stanów jeszcze sąd, do którego się też wybiera dawnych w początkach, kiedy się do szkoły tworzyli na takich rozprawach sądził sędzia uczynić sędzia rodzic sędzia nauczyciel i w ten sposób o nich praktycznie tytuł jako przykład, że w praktyce, działając uczyli się tego czym naprawdę z demokracją czym jest trójpodział władzy i tego, że ja człowiek nawet taki właśnie skromny mogę mieć wpły w na społeczność na społeczeństwo, czyli odpowiedzialności za siebie z innych ja myślę, że można inne metody znaleźć uczenia tego, ale ja myśli zgadzam się z panem zupełnie, że to jest podstawa podstawa tego, żeby w tym środowisku, w którym dojrzewał młody człowiek, bo te podstawowe wartości zostały przekazane, a tymczasem tam łączy się uczą tego, że ktoś silniejszy tym lepszy możemy no i wpływ na Tor-Tor Ross Ross rozejście się teraz w środowiskach bardzo młodych ludzi właśnie tych haseł nacjonalistycznych Polska tylko dla Polaków z nami siłami tego to jest właśnie dowodem na to, że oni się tych podstawowych rzeczy nie uczyli mnie nabrać przekonania, że funkcjonowanie w takim demokratycznym układzie jest już sprawą nie niesłychanie ważną istotną oni muszą zrozumieć co to znaczy trójpodział władzy, jeżeli będą powtarzać się za to dostaną piątkę, bo powtórzę ładnie rozmaite pod pojęcie to z tego nic nie wynika ale, żeby to się mogło stać to trzeba też do zawodu w odpowiedni sposób przygotowywać nauczycieli obecnie nauczyciele właściwie kończą studia specjalistycznej wiedzy, jaką wiedzę przekazywać nie wiedzą jak pracować z ludźmi na różnym wiekowym tym no i tutaj to rzeczywiście jest bardzo istotna sprawa nadal dobra dobre zmiany w edukacji w cudzysłowie wprowadził też jeszcze większe zamieszanie, gdy naprawdę trzeba być zrobić coś takiego, żeby nie powstały szkoły, gdzie się właśnie realizuje te założenia, o których myślimy z panem i gdzie młodzi ludzie po studiach odbywają praktyki, uzyskując dopiero po tym, po tych praktykach dłuższych gminnemu rok rocznych czy jakiś prawo do nauczenia w ten sposób te pomysły roznosił się po całym kraju, ale jednocześnie do mamy tutaj kryzys w postaci z bardzo niskich wynagrodzeń dla nauczycieli na ten, grożąc strajk nauczycielski, który który jest jakby buntem tego środowiska IT problemów, o których mówimy rzeczywiście na pewno to są takie podstawowe problemy decydujący o tym jak będzie funkcjonować nasze nasze społeczeństwo przyszłości czy ulegnie łatwo rozmaitym kłamstwo narzucanym czy ulegnie też władzy autorytarnej, która na, która by chciała właśnie właśnie taką tratwę takie społeczeństwo odsunąć od możliwości wpływu na to co się dzieje nie myślę, że jedno z takich bardzo dużych katastrof ostatnich 2 lat jest reforma edukacji, która poszła zupełnie odwrotnym kierunku niż tym, który dziś powinna, przywracając autorytaryzm szkolny, przywracając pamięciowe uczenie niepowiązanych ze sobą dziedzin wiedzy przeciążeniom uczniów właśnie pamięci ową wiedzą nie dając żadnych szans na rozwój tego, o czym mówił ja nie wiem czym trzeba się ze mną zgadzali się wydaje, że w tym samym kierunku zmierza nasze nasze myślenie bardzo dziękujemy i właśnie zaprzecza sama sobie ostatnie słowo należy do pani syn dobrze przepraszam, że tak oparłem na ostatnie słowo, ale podczas całej tej debaty było czymś co chcę powiedzieć myślę, że będzie na to dobry moment nigdy go nie było, więc powiem to teraz taki nacisk na szybko w tym momencie bardzo się cieszy, że mogę tutaj być, ponieważ od osiemnastego roku życia nie mieszka w Polsce ta sprawa ojczyzny jest dla mnie bardzo ważne, więc od osiemnastego roku życia miał możliwość patrzenia na manię na inne narody i nocne jak podchodzą do swojej realnej do swego pochodzenia i nie jest zdziwiony to, że wciąż w Polsce dla nas jest to bardzo ważne, że mamy tutaj bardzo interesującą dyskusję w mej ojczyzny myślę, że są bliżej właśnie myślenie, że jednak jest to termin dosyć zbędne, bo jednak patrzeć na narody, które operują w tej kulturze jednak angielskiej, a angielska Akademi AM, a w nałogi wyższej pewnym tą ojczyzną jednak staje się internet i kałem i małe plemiona, które w tym internet dziś tworzą i wydaje mi się to właśnie tym czym bardzo często rozmawiamy o takim połączeniu ludzkości pomimo języka pomimo kultury, w którym już możemy obserwować jak np. serwery i długo tłumaczą nam recenzje różnych hoteli różnych miejsc do zwiedzania tłumaczą ze wszystkich języków także człowiek jest w stanie to my to doświadczenie tego TUI teraz jakby RM jak by ominąć to ojczyzna ominąć tę kulturę i jakby zjednoczyć wszyscy razem w tym co tak naprawdę o tym, myślimy i wydaje mi się, że teraz do tego mamy takie pochody 11 listopada i dlatego wszyscy się radykalizują też właśnie przez sanitarne w bo wydaje mi się, że jednak żyjemy w czasie ogromnej alienacji, w której ja nie mam wcale w związku z wsią w Psarach pod Wrocławiem strych pomocowe nie znam ludzi, którzy mieszkają tych ludzi zna starsze pokolenie moich rodziców i jednak dali nam się nie pozwalano na tworzenie tych małych ojczyzn, o których tak mówimy bo jaki do kina pomoce do 10 różnych nie zawsze do tego samego i t d . tak dalej, więc bardzo się cieszę, że ta dyskusja tutaj wyszła z bardzo się zdziwiłam, że właśnie nie było mowy o internecie, bo wydaje mi się, że jednak jest to strasznie ważne ogromny temat rzeka jeśli chodzi o tę dyskusję, więc tyle dzięki zależy Ależ nie ma za co nie powiedział, że cała przyjemność po naszej stronie, gdyby nie darzy mnie pani przeraziła się internetem jako wizją ojczyzny również ze względu na to co jest w internecie, a nie oczywiście nie wieje wiatr inne rzeczy czym się z pań zgodziła czy nie bardzo państwu dziękujemy za obecność bardzo dziękujemy naszym panem listom dr Krystyna Starczewska redaktor Adam Michnik Sylwię w nowym ojczyzna łączyć dzieli na to pytanie próbowali odpowiadać dr Krystyna Starczewska redaktor Adam Michnik prof. Klaus Bachman debata przypomnę odbyła się w styczniu we Wrocławiu w domu dla kultury Oppenheim całe nagranie naszego spotkania znajdą państwo na stronie internetowej Radia TOK FM podcast dach Anna Wacławik-Orpik dziękuje i zapraszam za tydzień Zwiń «

PODCASTY AUDYCJI: WYWIAD POGŁĘBIONY

Więcej podcastów tej audycji

REKLAMA

POPULARNE

REKLAMA

DOSTĘP PREMIUM

Słuchaj podcastów TOK FM bez reklam. Wybierz pakiet "Aplikacja i WWW" teraz 45% taniej!

KUP TERAZ

SERWIS INFORMACYJNY

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA