REKLAMA

W studiu: dr Lidia Adamska, Jan Król i Ignacy Morawski

EKG - Ekonomia, Kapitał, Gospodarka
Data emisji:
2019-02-18 09:20
Prowadzący:
Czas trwania:
25:12 min.
Udostępnij:

AUTOMATYCZNA TRANSKRYPCJA PODCASTU

Transkrypcja podcastu
2 w pewnych ekonomia kapitał gospodarka też druga część magazynu EKG Maciej Głogowski dzień dobry, a w naszym studiu dziś w mojej lewej pan Ignacy Morawski dyrektor portalu SpotData dzień dobry dzień dobry, czyli po prostu ekonomistę Marka pani dr Lidia Adamska, w którą przedstawiono ten gest oceniam jako mentor start-upów dzień dobry dzień dobry już kiedyś tę wyjaśnialiśmy to, iż nie będziemy wracać pan Jan król nie dziś Kancelaria prawna Domański Zakrzewski Rozwiń » Palinka ale, ponieważ grunt był przez lata politykiem nawet wicemarszałkiem Sejmu kim dobrych dzień dobry w pierwszej części magazynu EKG rozmawialiśmy o istotnej sprawie polskiej żywności dopytywałam panią poseł niedziela 3 pani poseł niedziela reprezentuje opozycję, więc to co jest ważne informacje ważne przypomnienie o bezpieczeństwo polskiego mięsa, bo komisja Europejska prawdopodobnie będzie chciał, abyśmy ściśle kontrolowali nasz ubojni raportowali co miesiąc potrąca ze skupem interwencyjnym polskich jabłek chyba już tutaj w piątek w magazynie EKG usłyszeliśmy, że te firmy, które miały je skupować, bo to był taki skup interwencyjny zarządzane przez rząd, ale za prywatne przed się pieniądze to jeszcze tych pieniędzy nie zostały sporo ciekawych rzeczy się dzieje w tym obszarze rolnictwa tak od czasu do czasu bywanie panie marszałku, że pan minister rolnictwa to jest nielegalny ze wszystkich stron ciągły problem ciągle roszczenia jest w moim przekonaniu najlepiej Pendolino wydolności owych funkcjonuje jako wolny rynek jak obserwuje rynek żywnościowy po tym co mogę kupić, ale ciągle mamy do czynienia ze świeżą dobru polską żywnością i to się chwalić lecznice w regionie mamy wątpliwości oraz dobrego nas rewolucyjne dla przemysłu mleczarskiego będzie, jaki był opór, kiedy mu te spółdzielnie tradycyjne mleczarskie dobrym upadały prawda, bo reforma przyszła, ale dziś przemysł mleczarski to jest potęga i wyroby, które się nie musimy oswoić Och, i zawsze najlepiej od problemu przejść ds. pozytywnych, czyli ich, nawet jeżeli dziś pojawiają się problemy to przemysł mleczarski np. w dziale mięsnym pyszne innego powodują, że z tylko, że jedno z serwisu stało się to się stało jest związany jest z, a ja to nazywam polskim dziadostwem po prostu z 1 strony niedofinansowane służby weterynaryjne te państwowe, które mają kontrolować, gdy grunt prywatny sektor weterynaryjny świetnie funkcjonuje, a po drugie, no właśnie producenci, którzy nie dotrzymują pewnych rygorów, które są wymagane czasami przechodzą szybką i dobrze zarobić na tą małą łyżeczką tyle czasu trwa walka się chochlą spróbuje narasta albo się uda albo nie w zderzak jest znany dodam tylko jedno zdanie jeśli można to co dla mnie nie jest źle, ale takie przygnębiające niezależnie od oceny takiej zerknąć patrząc, kto to, że okazało się, że są była niespodzianka czy zaskoczenie nie dla wszystkich, że dla dużej części środowiska hodowców zwierząt takie praktyki no nie były czymś nadzwyczajnym interes na skróty, a praktyki jest na skróty i może to będzie taki sygnał alarmowy oczyszczający także dla samego środowiska, że nie można tolerować tych, którzy psują rynek nam się, że środowisko to tych, którzy psują rynek tolerować nie chce no dobrze zaczęliśmy od mięsa wędlin mamy sprawę także dawać dopłaty czy nie dawać nie pyta interesy rolników tylko po prostu dopłaty należy co być może nawet nie wiecie, o co chodzi o mieście jak dopłaty związane jest generalnie dawać dobrą z hali mechanicznej i dobrze no wiecie, że dopłaty do morza co zyskamy, więc dawać właśnie te samochody chciałem pokazać się to jest sztama, który zapoczątkowaliśmy w naszych dyskusjach już w minionym tygodniu, więc przypomnę jest pomysł ministra energii w UE promowała się sprzedaż albo może sprzedać tak, że Hamas miał powiedzieć aut napędzanych tymi nowymi silnikami, a nie tradycyjnymi miałby dziś to w ogóle z nich będzie dopłacał, a teraz chodzi o to, żeby dopłacać do tych aut, które są napędzane na prąd albo te wszystkie inne gazetom LNG CNG i t d . dlaczego o tym, mówi pojawił się projekt rozporządzenia, który mówi, że taka dopłata mogłaby wynieść do 30 % nie więcej niż 36  000 zł co prawda ostatecznie tę dopłatę to zobaczyłby sprzedawca tego samochodu dealer, a jeśli jarzmem kupił z niej skorzystało z tej preferencyjnej ceny to musiałbym przez jakiś czas 2 lata jeździć samochodem, żeby z tego też jakiegoś innego biznesu nie nie zrobić my oczywiście tych punktów w rozporządzeniu było można, by przytoczyć dużo więcej, ale chciałbym poznać państwa opinie to rzeczywiście jest słuszny kierunek w zeszłym roku grupa ma w swoim cena samochodu, ale zasięg, jaki można pokonać, korzystając z samochodu elektrycznego i dostępność infrastruktury to są czynniki, które decydują o tym czy tych samochodów będzie duże, o czym mało jeśli chodzi oceny to jest to krok w dobrym kierunku natomiast zastanówmy się nad praktycznymi skutkami takiego rozwiązania dzisiaj w Polsce z punktu widzenia samochodów elektrycznych dostępnych w Polsce ten upust cenowy 36  000 znaczący z punktu widzenia indywidualnego odbiorcy w moim przekonaniu nie zwiększy istotnie liczby osób, które będą nabywały te samochody, ponieważ w tej chwili najtańszy samochód elektryczny w Polsce nawet potem opuść upuszczenie będzie kosztował powyżej grubo 100  000 trzeba też wziąć pod uwagę to, że z będziemy świadkami znaczącego napływu całkiem dobrych nowych samochodów np. wizji, które dotrą do nas z krajów Europy zachodniej i z tego punktu widzenia ja bym oczekiwała ze strony ministerstwa i pani minister informacji na temat postępów w budowie polskiego samochodu elektrycznego, ale w zamierzeniu taniego w co się z tym dzieje spółka, która miała się tym zajmować powstała w 2016 roku dostała już 30  000 000, a w grudniu zapowiedziano 40 kolejne dni wg harmonogramu przedstawionego na wstępie są opóźnienia w tym zakresie, tak więc dla mnie informacja o cenowych upustach dla samochodów elektrycznych będzie miała wymiar znaczący o ile czego się więcej dowiemy na temat samochodów, które będą dojrzewania dla większej liczby użytkowników w 2018 roku liczba rejestracji aut elektrycznych 700  000 wzrosła o 23 % w porównaniu do roku 2017, a łącznie tych samochodów w tak dynamicznym po tak dynamicznym wzroście zarejestrowano jakieś 1300 sztuk czuć się, więc właśnie, więc ja albo natomiast, porównując dane to one są moje pytanie o to co jest witryny lodówkę i stąd pomysł dopłat oznacza, że w większości w wielu krajach europejskich najpier w pozna wspierania zakupu samochodów elektrycznych myślę, że to rozwiązanie ma ma plusy minusy na torze rozwiązań oraz dopłaty tego po stronie plusów razem, że to jest pomysł, żeby boksować rozwój tego rynku w Polsce co ma dostosować trendy w naszym kraju wzrost globalnego czy się do sprzedaży w Polsce jest dość niska była też wpły w na powiedzmy emisje np. smok w miastach, które należy wystawa statyczna wszystkie działania kadrowe czy infrastruktura Info terminowo jak ja rozumiem, więc po stronie minusów może być tak to po pierwsze, ceny samochodów elektrycznych, gdzie są wysokie, ale za 15 lat 10 lat będą dużo niższe niż ten postęp technologiczny trunku z bardzo szybkiej i ceny samochodu, że z tajnych elektrycznych zrównają się wkrótce po drugie, można zadać pytanie czyje, by wesprzeć rozwój infrastruktury ładowania, która rozwija się dość powoli jest jest coraz więcej punktów ładowania na głównych trasach w Polsce, ale generalnie w porównaniu z Europą zachodnią wciąż jest mało, a trzecia sprawa to jest tak naprawdę redystrybucję od biednych bogatych mówiąc uproszczeń w technologię z puli ocenia płynie do ludzi, którzy kupują nowe samochody w Polsce nowych samochodów w ogóle sprzedaje się bardzo mało Polacy generalnie kupują głównie samochody używane z importu, ale panowie kupują już ludzie naprawdę naj naj zamożniejsi no, więc de facto robimy redystrybucję od wszystkich do najzamożniejszych pytanie, że to nie jest kontrowersyjny polityk jest to rozwiązanie ma plusy minusy ja nie waży dokładnie wiedzą co co co więcej waży na scenie nie zmierzy co więcej waży już przestałem tak i taki bilans możemy dalej, jakie będą rosły szczegółowy program homar 3 możliwych ja mam pogląd w sprawie list dotyczący strategii ekologicznego rozwoju transportu samochodów w przekonaniu hybrydowych rozwiązania są z tyłu tym przejściowym okresem do rozwiązań zupełnie jak i takich mniej emisyjnych to świetne rozwiązanie spalanie wtedy jest 60 proc niższe paliwa tradycyjnego czy benzyny, ale wcześniej pobór nie ma poboru energii, bo silnik pracujący na benzynie ładuje akumulator NIK zawsze ładnie wie po jakiej cenie będzie dla układu energia w jakiej cenie będzie energia, którą będziemy ładowali akumulatory dziś nikt tego nie wiemy nie wiemy w ogóle taka realna cena energii w ogóle w Polsce będzie wszyscy mówią, że będzie droga energia, że nie bardzo droga energia podsieci no właśnie, że to co mówił pan nas, że to jest transferu od biednych do bogatych zjeść bardzo boję tego typu transferów, bo to jest pole do spekulacji do nadużyć i kierunek jest taki, że przemysł motoryzacyjny świat koło w Braniewie, że państwowy samochód elektryczny wyprodukowany w Polsce ani dzisiaj samochód elektryczny jest dwukrotnie droższy, a żyć tradycyjny samochód nie wiem, dlaczego nie ma na to odpowiedzi warto by się temu przyjrzeć to jest kierunek po wszystkim grunge do liczby konkurencyjnych cenowo samochodów elektrycznych chciałam dodać jeszcze uzupełniając, bo być może nie każdy z państwa będzie miał okazję zajrzeć do propozycji tego rozporządzenia rzeczywiście tam rozpisano jak to system dopłat miałby wyglądać ja mówię motyw 30 % czy o równowartości 36  000 zł to obchodzi auta elektryczne jeśli te miały się zakup do wykonywania usług komunalnych to ta dopłata już jest oczywiście większa, bo to są większy koszt, a jeśli auto miało być napędzane gazem dodaje mamy 30 %, ale tym, ale wtedy ta kwota się zwiększa, bo to też są zupełnie inne koszty należy liczyć na uwagę naszej uwadze, że transport publiczny powinien w pierwszej kolejności być przesuwane w kierunku nasze korzenie w jedno i to się dzieje i to jest bardzo dobry kierunek transport publiczny kukła chciałem powiedzieć, że dzisiaj w Dzienniku Gazecie prawnej jest taki tytuł elektromobilność, że fabryka samochodów elektrycznych ma kosztować 4 ,5 miliarda złotych i być finansowane m. in . przez spółki energetyczne ustalił dziennik Gazeta prawna czyste spółki, które są oczywiście bardzo różnie we władztwie skarbu państwa nie znam się na temat wyobrażam sobie taką sytuację to może już nie budujmy tej fabryki tych samochodów za pieniądze tych spółek, które wytwarzają prąd tylko jeśli państwo ma mieć dziś swoją przestrzeń mając władztwo nad spółkami energetycznymi spółkami paliwowymi zainwestujemy w ten infrastruktura, a same samochody i technologie to zrobią ci, którzy na tym znają, czyli koncerny motoryzacyjne, a my tylko dostarczymy na możliwość, żebyśmy mogli kupować te samochody i je ładować może do tego, by nam państwo było potrzebne, a poza tym belek to, że jeżeli to jest kierunek taki strategiczny również, jeżeli chodzi o sieć tych tych ładowarek samochodów stacje benzynowe powinny być wielkie koncerny w tym zainteresowany żywiołowy naturalny sposób przesuwanej rywala w kierunku samochód ma liryczną obecne w koncernach paliwowych i państwo obecne w koncernach energetycznych to niech budują imperia nie leży na państwo liczy również na prywatnych inwestorów akurat w Polsce taki jest jak jest to znaczy, że państwo jest monopolistą w zakresie energetyki, ale na duże miasto ma do Paryża w handlu z samochodu oczywiście, że się nie stanie, jakiego samochodu nie wyprodukuje ciekawe są pan premier Morawiecki powie, bo ruszą w Polsce pod hasłem jak realizuje 5 jak są realizowane w końcu wiele obietnic jak żyć po no bo Puchar Azji to jest trzecia część magazynu EKG jest dziewiąta 44 Maciej Głogowski dzień dobry w studiu dziś pani Lidia Adamska pan Jan król i pan Ignacy Morawski, a za 1 franka płaci się teraz 3 zł 81 gr za euro 432 funt po 494 i dolara 23 zlote i prawie 83 gr, zanim zapytam państwa zdziwienia to jeszcze chciałem porozmawiać o inflacji po karnych co zabrzmiało dziwnie i porozmawiać o inflacji malejącym mamy dane za styczeń coś z tym w styczniu wiemy wstępny odczyt styczniowej inflacji wyniosła 0 , 9 zloty to jest znowu my źle małe lubimy takie są Chiny Francja też to jest bardzo mało i w tym zaszyta jest pewna historia polityczna trzeba wznieść się inflacja spadła do 9 % 30 , 911 w grudniu, gdy jest 70 tys czwarty miesiąc 70 czwarty miesiąc od kiedy inflacja ostatnia była powyżej celu inflacyjnego cel inflacyjny chronimy cel banku centralnego za pół procent jest teraz zaczęła tworzyć ruchy obraca w listopadzie 2012 roku w, która zbudowała złudzenie jest inny świat staje się wtedy Mitt Romney walczy z Barackiem Obamą o w o prezydenturę Janusz Piechociński wygrał wybory na prezesa PSL -u zamierzchła przeszłość od tego czasu mamy inflację bardzo niską, ale dosyć ciekawe to wyspa z Wells spadła w styczniu m. in. zegar na obniżki cen energii to znaczy ta ustawa, która była przyjęta w grudniu przez Sejm zaproponowane przez rząd, który miał złagodzić efekty wzrostu cen energii elektrycznej ostatecznie doprowadziła do spadków cen energii m. in . ze względu na części akcyzy opłaty dystrybucyjne i ja sądzę, że koniec końców okazało się, że rząd po prostu przedobrzył z występowaniem gospodarstwom domowym bo o ile można było dopatrywać jakiegoś sensów, że mity chowają wzrostu cen w amortyzowaniu w jaki sposób pomagania gospodarstwom domowym no tyle w warunkach niskiej inflacji obniżanie ceny energii co jeszcze dodatkowo skutkuje problemami finansowymi spółek energetycznych wydają się nie ma sensu we wsi gospodarstwa domowe dostały przyjemny prezent niższe ceny energii w ale przy niskiej inflacji do ligi tak generalnie ten prezent zniknie, bo generalnie ceny rosną wolno, a jednocześnie jak pamiętamy te zmiany regulacyjne utrudniły życie spółkom skarbu państwa zapewne spółkom energetycznym co pewnie przełoży się na inwestycje i będzie miał pozytywny efekt wydaje się, że w tych dniach chodzi o inflacji zasada jest ich historia o tym jak rząd chciał pomóc gospodarstwom domowym, ale przedobrzył i będziemy z tego powodu jakiś problem państwo też tak interpretują ludzie byli już wniosek o obniżkę cen tylko zablokowanie wzrostu cen nie rdzenna ludność nastąpiło teoria mówi ceny, bo uznano jednak Delta znalazłem żonę z nowo swą skutki właśnie ingerencji administracyjnych w rynek również rynek ceny energii i twierdzą, że inflacja jest niska jest silnym pozytywnym zjawiskiem w moim przekonaniu, ponieważ Koniarz czołowym powoduje stabilność złotego brak jakichś radykalnych wzrostów cen na Litwie z lokali natomiast być poza Mazury w moim przekonaniu tego typu administracyjne ingerencje w rynek zamazywanie relacji kosztów, by być kosztów senny i zysków dla firm zresztą ciągle mówimy tu jakichś dopłatach, ale wyczytałem nawet dostać się w materiałach przyp aut seryjnych, że jest też pomysł jak to brzmi Azja ważne audyt dofinansowywania tych, którzy chcieliby wrócić do Polski z emigracji co w ogóle wydaje mi się, że jakimś kuriozum jest totalnym, ponieważ problem nie leży w willi z apteki czynnej zachęcili go z poziomu w poziomie płac wynagrodzeń w Polsce oraz woleliby, by w łatwości życia i w warunkach życia oznaczałoby to także samochodach elektrycznych, że miał okazję się opłaca Brześć ci, którzy wyemigrowali zarabiają więcej co więcej transferują pieniądze w dużym stopniu do Polski, więc bogatszym jeszcze by się dopłacało ma teraz nie uchronimy się przed sytuacją jak mam tutaj w w swoim głos papie taką ofertę pracy dla młodych lekarzy w dół dostał studenci medycyny rodzima słowem komercję czwartego roku imienne oferty dostają z poziomem płac siedem-osiem tysięcy teraz już miesięcznie po zakończeniu wagą i oferują konkretne stanowisko oferta brzmi tak lekarz x kończy idzie na emeryturę w danym miejscu w klinice dziewiętnastym roku jest na niego miejsce zapraszamy imienne od trzeciego roku studenci medycyny takie otrzymują imienne oferty połowa studentów decyduje nasz rozważa emigrację wyjechał to są inne oferty już poza polską kre w do polskich pływają surfują syna, ale za granicę z zagranicy mam z nim często tak tak także to jest problem, dlaczego nie podwyższyć płacę nauczycielom urzędnikom, by służba mundurowa mglista wizja umorzenie nie jest nigdzie nie startuje lider Grunwaldu Poznań czytamy i rozumuje i tyle teraz jest boję się bić wszystkich takich selektywnych dopłat uszczęśliwiania ludzi na siłę przez państwo uszczęśliwiania ludzi na siłę przez państwo nie bardzo dokładne już trzeba będzie wziąć to weźmiemy te do K2 to państwo dziś Radomska moje zdziwienie dotyczy ostatnich dyskusji komentarzy związanych z dyrektywą Unii Europejskiej dotyczącą gazociągów w kontekście Nord Stream 2 i ta kie go on zdecydowanego stanowiska Stanów zjednoczonych krytyki tego rozwiązania ze względów geopolitycznych strategicznych w kontekście wzrostu roli Rosji jej mocarstwowej pozycji szkody ekonomicznej dla Ukrainy co nie dziwię dziwi mnie cisza, ale taka międzynarodowa w tym także Stanów zjednoczonych, które przedstawiały groźby sankcji dla firm, które by włączyły się w pracy związane z Nord Stream 2, a cisza dotycząca tego co się dzieje na południe Europy i co ma działanie i cel dokładnie taki sąd oznaczy ominięcie terytorium Ukrainy w transporcie gazu ziemnego z Rosji za sprawą porozumienia Rosji Turcji i gazociągu o nazwie no nie South Stream projekt upadł teraz się nazywa, ale Turka Stream turecki potok, w którym ma 2 nitki 1 bezpośrednio prowadzące z Rosji do Turcji, a druga połowa dnie morza czarnego w Bułgarii i dalej do krajów Europy takich jak Węgry Rumunia Słowacja Austria oczekiwałaby pani, a rząd rzuca ten oczekiwał to znaczy dziwi mnie to, że tego rodzaju porozumienie USA pomiędzy Rosją i Turcją nie budzi jej takiego powszechnego oburzenia z tych samych powodów, ponieważ UE no dokładnie jest to działanie analogiczne do tego, które będzie skutkiem Nord Stream 2 znaleźli się Rosjanie zwolnili tak, ale nie kraje, które będą beneficjentami zmian włożyły tak użytkownikami tego gazu, a z tym takie jak Austria Włochy i całe południe Europy no i będą używały tego dla mnie skandal w porze może to wielka polityka to wielka polityka natomiast wydaje mi się żona też wiele mówienie na temat tego jak ja przynajmniej je oceniam przesłanki i Celli w tej chwili dyskusji i krytyki Nord Stream 2 i wydaje mi się, że z punktu widzenia, a od administracji Stanów zjednoczonych no bo tutaj odgrywają rolę kwestie, o których może tak bezpośrednio się nie mówi, ale i, że kwestia utrudnienia życia Rosji nie jest jakby wiodącym wiodącym celem czy wiodącą przyczyną takiej strategii takiej postawy może z samym morzem można tak, że to on gros tych tych strojów, czyli osiągów oba będą wybudowane, a Polska też będzie korzystała z tego gazu szczególnie z Północnego rurociągiem przez Niemcy Otóż wielkie zdziwienie wzbudziło we mnie fakt budzi fakt, że Warszawa jako miasto rozstrzygnęło przetarg dostawy 213 tramwaj wygrała Chinka wygrała koreańska firma Hyundai i sceną u 500  000 000 niższą aniżeli TSA Polska Państwowa w tej chwili de facto i ten przetarg oprotestował ją już politycy i administracja rządowa wojewoda się wtrącił w tym przetargu, że coś tu jest nie tak, że należy ponowić ten przedstawia się pytam czy pół miliarda chodzi piechotą prawda czy pół miliarda naszych podatków można tak łatwo wyrzucić i znowu mamy do czynienia z ingerencją można nieuprawnioną admini, a organ administracji Państwowej w decyzje praworządny samorządu to jest duży przetarg oczywiście Pesa była dostarczycielem niezłych tramwajów w przyszłości tramwajów Pesy jeździ bardzo dużo, ale tu mieliśmy do czynienia z transparentem przetargiem, gdzie rzeczywiście w uczciwej konkurencji wygrał Hyundai i dziwi mnie to dziwnie ponieważ, ponieważ naprawdę z linią obrony cienko przędą Sejm PSL chce się pół miliarda z podatków warszawiaków jeszcze nie wiadomo czy śliwce Chińczycy nośna, ale to ich protest ma miejsce wolne miejsca mówi Paweł Borys szef polskiego funduszu rozwoju jego rozwoju mówił w minionym tygodniu Żaka GP sama teraz konkurować jakością ani ceną warto zaznaczyć należy maszyna ulicy żyją i jak złożone niż cena dnia to było usprawiedliwienie, że ta cena być może stać się była wyższa to, że ma być także grali tak mówi, ale komisja możliwe, że bez tanich działek jeszcze przed możliwe, ale zamieszania, ale zgodnie z wiarą i te ingerencje Lidia Adamska my bardzo dziękuję panu bardzo dziękuję pan Ignacy Morawski bardzo dziękuję to w magazynie EKG 2 teraz informacje w radiu TOK FM po informacjach policja wczoraj kibice zajął Zwiń «

PODCASTY AUDYCJI: EKG - EKONOMIA, KAPITAŁ, GOSPODARKA

Więcej podcastów tej audycji

REKLAMA

POPULARNE

REKLAMA

DOSTĘP PREMIUM

Z Dostępem Premium TOK FM odsłuchasz każdy podcast - bez reklam. Słuchaj wygodniej w naszej aplikacji mobilnej z pakietem "Aplikacja i WWW"

KUP TERAZ

SERWIS INFORMACYJNY

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA