REKLAMA

Matura z matematyki - potrzebna czy nie?

Data emisji:
2019-02-19 17:20
Audycja:
Analizy
Prowadzący:
Czas trwania:
27:07 min.
Udostępnij:

AUTOMATYCZNA TRANSKRYPCJA PODCASTU

audycja analizy Agata Kowalska przy mikrofonie dobry wieczór państwu zaczynamy analizę od tematów szkolnych tematów maturalnych i kwestii matury z matematyki i ale później w audycji przeniesiemy się z kolei do ministerstwa w inwestycji rozwoju, który pracuje nad zmianami, a ich takimi poważnymi zmianami można wejść w branży reformą ustawy o zagospodarowaniu przestrzennym co nas czeka, a przede wszystkim czy te plany przedstawione przez zespół pracujący przy ministerstwie Rozwiń » są sensowne torbę na jakich problemem to o tym wszystkim po osiemnastej do z dr. Adamem czerniakiem na koniec analiz wrócimy do tematu w US wczoraj z analiz tematu ważnego dla dla wszystkich chodzi o sytuację sędziego Stanisława Zabłockiego prezesa Izby karnej w Sądzie Najwyższym, który wczoraj ogłosił, że przechodzi w stan spoczynku czy czasu dla gmin informacja jest niepokojąca nie tylko ze względu na w tę samą postać Stanisława Zabłockiego, ale też ewentualne dalsze losy innych sędziów Sądu Najwyższego o tym, będziemy rozmawiać z dr. Ryszardem Balickim po osiemnastej 40 poszukamy konstytucjonalisty jakiś rad i Anny i porad dotyczących tej sytuacji, a zaczynamy z Justyną Suchecką dziennikarką gazety wyborczej dzień dobry dobry, ale kilka tematów dzieje się sporo sił w szkolnictwie szeroko rozumianym jest, gdy informacja jest dzisiaj to raport Najwyższej Izby Kontroli dotyczący nauczania matematyki w szkołach nikt przebadał oceny uczniów na świadectwach jej oceny uczniów z egzaminu maturalnego z matematyki i stwierdził, że jest tak źle, że w wnioskuje domeną o zawieszenie egzaminu maturalnego z matematyki do czasu uzyskania lepszych efektów w nauczaniu przyjrzymy się wspólnie temu raportowi temat tym wnioskom przede wszystkim w ale zacznijmy od tego na ile realne raport NIK -u jest rzetelny późniejszą odpowiedź Ministerstwa Edukacji Narodowej podważa ten sposób badania tematu na ile Najwyższa Izba Kontroli rzetelnie oceniła to co się dzieje na lekcjach matematyki w polskich szkołach jak rozmawiający z Marcinem Karpińskim specjalistom od nauczania matematyki, który był m. in. koordynatorem licznych badań Instytutu badań edukacyjnych na temat tego jak uczy matematyki Lili Anna to on użył określenia, że ten raport to jest efekt analfabetyzmu matematycznego, dlatego że jest tak dużo bardzo ciekawych danych tylko niekoniecznie wnioski z nich wyciągane są słuszne, dlatego że no właśnie NIK sprawdził ilu uczniów oblewa maturę ilu nie zdaje z kasy wykład na matematyce jak wygląda edukacja wczesnoszkolna z matematyki zresztą akurat ta część raportu z bardzo ciekawa, bo stoją, zanim naprawdę ceniony ekspertki o tym w tej dziedzinie, ale wnioski wysunął daleko idące, jakby nie powiązane z tym co zbadał, bo to przykład weźmiemy to kiedy piszemy o tym, że czytamy o tym, że nasze nastolatki gorzej wypadły w badaniu Pisa i to jest badanie piętnastolatków za to nie sposób sobie nie zadać pytania w Tychach ktoś ma do matury albo kiedy czytamy, że matura z języka polskiego wypada kilka punktów procentowych lepiej niż matura z matematyki to czy to na pewno oznacza, że polskie złączone lepiej nie ma takiej korelacji jest mnóstwo takich rzeczy, ale lektura ładnie brzmiące, ale trudno zweryfikować majątek wrażenie czytając raport NIK-u, gdzie bardzo dużo obronę zwanych dalej do wykorzystania, że to zdanie o maturze matematyki była jak taki medialny KIG bajt wszyscy się interesem raportem jak na jak damy coś ostrego oczywiście nikt manager nikt tak będzie mam nadzieję nie konstruuje raportów, ale jednak tak to wygląda, bo to, że mamy problem z uczeniem matematyki to my wiemy już od bardzo dawna i mamy na to szereg danych szczególnie mamy jednak prognoza uczenia matematyki w kasach 13 i będzie uwaga uczy wielu nauczycieli, którzy maturę na matematyce matematyki na maturze nie zdawali w ale może to być nasz problem przyjrzymy się w takim razie kolejek temu są Najwyższej Izby Kontroli stwierdziła zostawmy na chwilę jej wnioski 1 apel o zawieszenie matury, bo powiedziała pani tak mamy szereg badań, które wskazują, że z nauczaniem matematyki w polskich szkołach jest słabo na czym to słabo się opiera się czy chodzi o brak nauczycieli brak umiejętności uczenia czy jest się na tym na czym się, by wszystko po trochu mówi, dlatego że mamy twarde dane to ważne badanie IBE z 2015 roku, które pokazują, że nasi nauczyciele ci bez na pierwszym etapie w klasach 13 mają braki w matematyce te braki są często spektakularne np. zdarza się tak nauczyciel uważa, że to jest spoko, żeby dzielić przez dilera przed US w porządku, a wszyscy pamiętamy ten pierwszy z podstawówki, czego się zerem nie robi może nie ma innego wysyła na antenie państwo wiedzą, ale on i nauczyciele bardzo często popełnia takie samo Bochenek potem popełniali uczniowie to znaczy ktoś, kto podzielił przez Aron to nie nauczy tego swojego pierwszaka, że to jest pomysł czy drugoklasisty, a on i to są elementarne braki, ale to są braki, które wynikają z tego m. in. właśnie, że matury z matematyki przez lata nie było od lat osiemdziesiątych maturę nie mamy co znaczy, że wykształciliśmy kilkadziesiąt tysięcy nauczycieli czas na szkolnych, którzy z matematyką nie są za pan brat wzgórze o temat matki czekali co się potem przekłada na kolejne etapy edukacji ma ktoś ktoś nauczy matematyki kiepsko oczy wcale w klasach 13 ponaglenie zapałał do niej cudowną miłością nawet jeśli trafi na najlepszego nauczyciela na świecie, ale od razu tak od razu, bo chciałam, żebyśmy też od razu zostawiały co z tym co na ten temat Dynama do powiedzenia Ministerstwo Edukacji Narodowej, która wydało dzisiaj dosyć długie oświadczenie jak na jak nad polskie resorty i tam m. in. realne zauważyłam absolutny brak odniesienia się do tych słabych wyników, czyli jest mowa o tym, że w zbyt dużą nową podstawę programową ta niezwykle ważny dla łodzian, by zacytować, a propos wczesną szkolnej na edukacji jest mowa po prostu o tym, a, że on uczniowie przechodzą w łagodny sposób i czytam profesora programowa zakłada wprowadzenie do matematyki już w wychowaniu przedszkolnym, a następnie przyjaznej łagodne przechodzenie uczniów w klasach 13 do zagadnień matematycznych klasa czwarta jest wyraźnie zaznaczonym rokiem przeznaczonym na problem dotyka nauczania przedmiotowego, czyli ministerstwo odnosi się do tego co mamy w dokumentach, a nie odnosi się do rzeczywistych szkoły Nobla w czynach codziennych przy alei Szucha ale dlaczego skoro tym razem miałoby być może argumenty firm, żeby dyskutować z najwyższej mogą trochę nie ma argumentów, dlatego że nawet, jeżeli zakładać, że pani minister Zalewska ma rację i jej podstawa programowa jest lepsza i nowoczesna i wszystko co się nie słyszeliśmy natomiast zmierzyć, bo nie mamy jeszcze uczniów, którzy przez nią przeszli, więc na razie w takim stanie żyć życiem nawet z pierwszych rzeczy i rzeczywiście tak jest, że elementy matematyki już w przedszkolu, że ten próg między trzecią czwartą klasą podobno jest łagodniejszy w tych wszystkich nowych podstaw programowych matematyka nie jest najgorsza chwila to mówią sami nauczyciele problem wraca znowu punktowe są 2 mecze skończyliśmy, kto o tym, matematyki umrze, ale uczą nauczyciele i wczesnoszkolnej słabiej i nauczyciela, którzy mają problem nie wszyscy oczywiście wzrusza zawsze zastrzeże, że to po prostu dotyczy dużej grupy nauczycielką 20 %, ale jednak nie wszystkich no i nauczyciele, którzy zostali szkolenie, gdyż są najlepsi matematycy akurat jest od paru miesięcy od bardzo dużo mówimy największa bolączka polskich szkół szczególnie dużych miastach, bo dobry matematyk po dobrych studiach to znajdzie pracę w biznesie jest potrzebne naprawdę w wielu miejscach i nie musi iść do szkoły nie musi iść do szkoły za 1800 zloty na rękę w Najwyższej Izby Kontroli stawia taką mocną tezę, że przyczyną słabych wyników w, czyli od cen chodzi o ocenę, bo z dnia w ten sposób weryfikuje Najwyższej Izby Kontroli wiedzy uczniów przyczyną tych słabych ocen jest wadliwy proces nauczania w ich lenistwo i wcale o wykształceniu nauczycieli tylko o tym, że klas nie dzieli się na grupy pozwanemu umiejętności wiedzy czy to jest ważne to z pewnością jest ważne tylko, ale żużlu dna dziś innych lekcjach w szkole dzieje chodzących na szkło i dużo lepsze wyniki maturalne chyba aż tak źle, jakby też jest największy rynek korepetycji i takie nauki Pozaszkolnej niczego się tak nie uczymy dodatkowych języków obcych to jednak jeszcze pokutuje do dziś, chociaż pokuty rozrosło to jest jednak efekt jeszcze tego jak cieszmy się do szkoleń w latach dziewięćdziesiątych, czyli że najważniejsze są języki obce była wszędzie można będzie zagranica, bo będzie można robić karierę w tych wielkich korporacyjnych można wyobrazić, że rodzice na co jak na co on na korepetycje z angielskiego francuskiego nie żałują pieniędzy oddadzą Wieniawski widzieliśmy to zawsze po wynikach, choć sprawdzianu szóstoklasisty, który zostało zlikwidowane, że tamten sprawdzian na poziomie szóste klasy wypadł wzorowo szczególny czas dużych miastach analizy małpa to klub KSM rozmawiamy z Justyną Suchecką o państwo na pewno ma swoją opinię, a jakoś tak nie dopuszczą państwo do głosu przepraszam analizy małpa to klub KSM co państwo o tym, myślą o tym co NIK przede wszystkim zarekomendował na ile jest kłopot z poziomem nauczania w polskich szkołach no i też pewnie wielu z nas pamięta swoje szkolne lata i wydaje się, że zawsze jakoś to było jakoś to będzie właściwie jakoś tak to ulubione słowo polskie szkoły jakoś da to cóż to jakoś daliśmy rady, dlaczego dzielenie klas na grupy pod względem umiejętności i dostosowanie tempa nauczania dostosowanie treści do ich zależnie od poziomu tych uczniów jest takie istotne program indywidualizacja pracy z uczniami wciąż istotnym, bo dzieciaki mają różne potrzeby różne tempo nauki różne deficyty, ale i to coś co się kilopaskal dzieje nawet tych dwudziesto pięcio czy prawie trzydziestoosobowy Handzel gdzieś tam jak ja chodzę z koleżanek zasada mocniejsze podciągnąć słabszych od tak też nazywało i działa cała tylko, że ten podział na Groupona Szkot nie myśli taki podział na sztywno, że wyciągamy 10 najsłabszych robimy osobne lekcje matmy, a 10 najlepszym robimy osobne przecież coś może być w 1 klasie rzeczywistość najlepsi mogą podciągnąć najsłabszych obok stanie są w 1 zwolenniczką to nie jest magia dzieciaki mogą rozwiązać różne zadania w różnym czasie możemy łączyć się zespoły, w których jest lepszy kolega, który tłumaczy im jak policzył zadanie jak naprawdę wszystko widziałam to nie jest jakieś Berek wstaje, ale w Polsce bank w Polsce, a to jest wyższa szkoła jest legalny legalne, owszem, nawet rekomendowany do rządu skoro to taki świetny pomysł działa to dlaczego nie z powszechnym rozwiązaniem w polskich szkołach i ja myślę, że dobrym przykładem będą inne badania IBE i nienormatywny mnie matematyce tylko o języku polskim, które prowadził swego czasu prof. Biedrzycki który, gdy zapytał nauczycieli gimnazjalnych oto jakie metody, stosując klasę i oni wymieniali te wszystkie burze mózgów praca w grupach powiedzieli, że to ważne potrzebne i wychodziła na papierze żonę no naprawdę robimy tak potem będą do uczniów ani mówili Han nie widzieliśmy nie pamiętamy nie tak była niemożliwa znaczy w fazie deklaracji to wszystko robimy my wiemy, że to są dobre metody problem zaczyna w trzydziestoosobowej klasie, kiedy po prostu to trudno zrobić jest często nawet o chęci często są przyzwyczajenia co jak w każdej pracy, które powtarzalna jak się 30 wraz z tłucznia dłużniczki do groźnie czterokrotnie młodszych prawie nie ma w programie są na rozszerzeniu, ale załóżmy, że to ułamki tak, a NATO w innej strony mamy dobre wypracowane metody, które działają na uczniów, bo nauczyciele jednak w deszczu uczą, ale z drugiej bardzo trudno jest wprowadzić coś nowego ja sama poseł elekt prowadzę zajęcia taneczne czasem jak wiele energii odrębnie koszty wymyślenie czegoś co będzie pasowało do konkretnej grupy, bo przecież najłatwiej byłoby mi zajęcia poprowadzić po raz dziesiąty ekranu w trudne zawsze, kiedy komuś uczymy niejasne i kolejna rzecz, którą rynek lekturą czy stwierdza Najwyższa Izba Kontroli to jest to jest porównywanie właśnie wyników różnego rodzaju testów w między nimi mówiła pani, że to jest nieadekwatne, żeby mnie wyciągać dane z testów Pisa, ponieważ dotyczą piętnastolatków, a potem są wnioski dotyczące matury no ale rozumiem, że Najwyższa Izba Kontroli obserwuje to na różnych etapach nauczania i widzi, że wszędzie się zbliża i w tym sensie ten raport jest sensowne w drogę do metod polega też do mych rozmówców dzisiejszych, z którymi komentował te wyniki dla matematyków, że skoro widzimy, że problem zaczyna się w samym początku to dlaczego nierozwiązanych miałby być zawieszenie matury z matematyki mamy wyraźnie widzimy, że problem zaczyna się wśród 67 lat krew to o tym, rozwiązaniu czy też Niemczyk z rozwiązań szerzej ucieczka zaraz po 6 rozmawiamy napisał pan Krzysztof, który mówi tak przecież nie od dziś wiadomo, że obecny system nauczania jest nieefektywny wystarczy sięgnąć do efektów nauki i neurologii aż dziw bierze, że szkoła w nie respektuje osiągnięć nauki w no, a tu rozmawialiśmy o tym, że trzyma trzydzieścioro dzieci w klasie nagle jakoś osiągnięcia najnowsze neuro biologii i przestają być priorytetem i jeszcze pan Jerzy z obawą przypominam sobie jak przed wyborami 2020 roku SLD obiecało że, gdy wygra to nie dopuści do powrotu matematyki na maturę z obietnicy dotrzymało straciliśmy 10 lat panie Jerzy zaraz po informacjach zajmiemy się tematem znikającej ewentualnie matury i tym co jeszcze twierdzi NIK i ministerstwo edukacji rozmawiamy na temat raportu Najwyższej Izby Kontroli NIK zbadał poziom nauczania matematyki w szkołach, ale jak już słyszeli państwo w pierwszej części naszej rozmowy są wątpliwości co do metodologii tego raportu innymi słowy czy na pewno w udało się Najwyższej Izby Kontroli w odpowiedni sposób odnaleźć min jest związek przyczynowo-skutkowy między wynikami matur z matematyki z ocenami na świadectwach szkolnych wynikami testów Pisa, a tym co się w szkole realnie dzieje i tym co należy z tym zrobić w no właśnie i gdy Denys których, by jak powiedziała po angielsku on nasza ekspertka, czyli tak, ale ataki taka przynęta na dam mediów pewnie rzucona to hasło zawiesimy egzamin maturalny z matematyki do czasu polepszenia mam umowę z dnia systemu nauczania matematyki w szkołach w co pani na to 1 z ekspertów użył bardzo ładne metafory, czyli masz gorączkę zbić termometr i to właśnie klasyczny przykład tego, gdybyśmy zlikwidowali matura z matematyki to, skąd mamy wiedzieć czy toczy się przecież lepiej no z tych innych wyników testów Pisa wyników na świadectwach szkolnych ale dlaczego nasz podrzucono na świadectwie szkolnym ma być w ogóle porównywalna to jest 1 szkoła drugie szkolenie równa jedno matematyczka drugiej nierówna 1 dwójka może być Warta tyle co czwórka winnej szkole zostaną pewne rzeczy bardzo trudno mierzalne, a jeżeli ten drugi za to jeszcze we wtorek późno dom zalało Brna miesiąc przed przerwą mamy problemy z nauczaniem matematyki od pierwszej klasy, a nie atesty Visa euro 25 lat dziś, ale tutaj NIK stawia na fali jeszcze inną rzecz egzamin maturalny z egzaminem maturalnym z matematyki nie stanowi sam jak u nas fragment no właśnie mój też egzamin maturalny z matematyki nie stanowi sam jako takiej wartości dodanej w procesie nauczania w wręcz przeciwnie jest istotnym obciążeniem czas i koszty korepetycje stres gra dla prawie 13 osób kończących ten typ szkoły i pożyczek we domaga się przejść bez stresów no nie, ale można zarządzać tymi można zwiedzać co jest potrzebne, a co nie z jakiegoś powodu lekcji matematyki czy w ogóle, a już, zwłaszcza matura z matematyki uważany za wyjątkowe obciążenie dla uczniów i za coś na czym mogą łatwo się przeprosin za kolokwializm wyłożyć i równocześnie uważamy za coś niezwykle potrzebnego dwudziestym pierwsza jako tajemnicy teraz musimy sobie odpowiedzieć na pytanie czy ten stres jesteśmy w stanie go zniwelować moim zdaniem tak i na to są liczne dowody w postaci tych uczniów którzy, zaczynając z matematyką radzić, bo mają fajnych nauczycieli, bo poświęcają na to odpowiednio dużo energii oraz najważniejsze bo kto się powiedział, że to ważne ich zaokrągla nawet w szkole pełnej problemów tak jak w Polskiej oświacie jeśli jest dobry nauczyciel to osoby ze wszystkim poradzi i z reformą edukacji i kwartale z nadmiarem uczniów jest z każdą inną sprawą czekam na moment, kiedy będą opowiadać moje ulubione rytualne zdanie czy jak chcemy mieć dobrych matematyków to możemy dobrze zapłacić 108 dobrze zapłacić to właśnie ten moment tych dobrych nauczycieli będziemy mieli w szkole zieleni zadbamy po prostu odnieśli się sąd jest ich sporo mogą być ich więcej ja naprawdę nie uważa Modern, że sposobem leczenia, a tego problemu powinno być z rozmawiania w grę zaczynamy od końca co mam do zawieszenia matury można się było zastanawiać czy np. ta matura powinna być próg zdawalności to zupełnie inne postawienie pytania może ona powinna być obowiązkowa, bo daje nam wiadomość jako badanie może można byłoby oblać, ale zlikwidowanie całkiem nie da nam nic roznosił się o tym z przeorem każdego państwa cenna informacja co nam dała matura podstawowa z matematyki Otóż dała nam gigantyczny wzrost uczniów zainteresowanych maturą rozszerzoną z matematyki wymienienia zaraz po życiowym ważna jest powiedziałam jasno, że ogólne mniemanie o społeczeństwie i moje również jest takie, że matura z matematyki to jest dopust Boży dla uczniów, zanim inni nie chcą zdawać, bo zasnął ja się naj nów naj le dzisiaj w szkołach radość wybuchła, że okazuje się, że ona na pewno matmy nie będzie obowiązkowej w RPA, a pani mówi liczba uczniów zdających rozszerzoną matematykę czy jest po prostu podwójnego potwora drużyny rośnie w zeszłym roku popularniejszy butelkę język angielski jak to zrozumieć to należy tak tak mówią nauczyciele to nie jest moja teza o nie rozumiem to tak dzieciaki są zmuszone uczyć matematyki na podstawie muszą wybrać rozszerzenie skoro już tyle uwagi czasu poświęcam temat mają bardzo dużo godzin tego przedmiotu w stosunku do innych to decydują, a może spróbować prosta matematyka Teresy z rana przy rekrutacji nie tylko uczelnie politechniczne, ale też na ekonomiczne oraz wiele kierunków przyrodniczych można i matematyką na medycynę jest dobre nauczenie się matematyki to naprawdę nie jest już tylko dla tych co chcą być inżynierami Politechnice w tej transakcji matematyki jest tak dużo i w ostatnich latach to bardzo dużo się działo na poziomie gimnazjów było dużo zajęć dodatkowych z matematyki w samorządach dopłaca do tego, że ma uczyć więcej, bo widziały właśnie problem dotyczy takich mantra tak być takie to są prawie nocą dorośli młodzi ludzie w sądach w tym naturalnej kasecie drugiej klasy liceum patrzą na swój plan zajęć, więc Miller matematyki mają w tym już czasu poświęciły, więc nic nie szkodzi spróbować i rzeczywiście przebywa ich cały mecz z jedno 4 tegoż akurat bardzo cieszą, ale ministerstwo edukacji pisze tak poziom kształcenia matematycznego w polskich szkołach jest na dobrym poziomie jak oczyścić znam na znaki poziome jest poziom kształcenia językowego, ale też zostawmy i dalej realizacja podsta w programowych jest pod stałym nadzorem czy w związku z tym jak stwierdza ministerstwo nie ma żadnej potrzeby zawieszania matury, a dalej mowa jest o tym, że egzamin gimnazjalny im usług rasisty w oraz egzamin maturalny wszystkie z matematyki to jedyne rzetelne narzędzie służące weryfikacji poziomu wiadomości, a także umiejętności uczniów zgadzam się zmianę to jest ten moment może nagrywać w, a co weryfikuje te umiejętności nauczycieli no i tu mamy problem to umiejętności nauczycieli, kiedy już są w pracy to właściwe są weryfikowane tylko w czasie, jaki zewnętrznym badań tak na twardo tak, żeby mieć jakiś danej móc pokazać ilu nauczycieli 1 i potrafi rozwiązać zadania COS jest przykładem badania IBE, ale tak, żeby trafili do szkoły to nie zawiera mamy tego prawda, bo oni zdają egzaminy na studia obronią pracę licencjacką lub magisterską to rzeczy chciałem dać znać nasz cel po licencjacie w szkołach też, a on no a potem to już dyrektor ocenia czy sobie radzą sobie radzą nie nie może być miarą moich prac nauczka jak bardzo odnieść wrażenie było to 331 klasy to będzie 70 % egzaminów, bo to nie jest dobra miara nowele oraz zasady zrównać, a w innych nie dał się Lech Beach, by się o to, w którym ma lepszą klasę oraz Filip się o to, żeby jeszcze częściej oblewać tych, którzy zmienili sobie radzą, bo mamy to to jest problem, który jest za jazdę na kolegę z niższych klas w szkołach średnich dzieciaki, które nie podchodzono maturę nie, dlatego że nie byłyby gotowe tego nie wiemy, dlatego że oskarżono nauczyciela albo się nie zapisuje na maturę, bo obniżyć wynik klasy albo nie zderzyć z klasy do klasy wybieraj w technikach zmarł w nocy nie ma mowy akurat w oświadczeniu minister edukacji, ale i powiedziała pani w czasie naszej rozmowy o 1 taką umowę ważną rzecz, że trzeba po prostu lepiej zapłacić nauczycielom matematyki, żeby to on po prostu umiejętnie, żeby z Challenge Cup ruszyli ci, którzy wiedzą jak zrobić natomiast w wydaje się, że to odpłatnie na stronę zmierza polityka ministerstwa edukacji szykuje się protest nauczycieli, a nawet z strajk generalny ile na ile pani ocenia takie ryzyko, że ten strajk się rzeczywiście od pani jestem pewna, że ten strajk się odbędzie pytanie jest teraz już tylko od daty jej skala, dlatego że HR procedurę sporu zbiorowego, które mają doprowadzić do strajku generalnego w Szwecji rozpoczęły się 34 placówek oświatowych i tu uwaga, bo to jest bardzo ważna jest 34 w Polsce wszystkich szkół i przedszkoli i Rosset chciał powiedzieć co bardzo ważne wielu rodziców nie zdaje sobie sprawy, że jakoś zastrajkują to zastrajkują też przedszkola i nie będzie z kim zostawić dzieci, kiedy nauczyciele się wstrzymał od parady będzie to strajk, by to pytanie ZNP ma podjąć decyzję 4 marca Solidarność ma trochę więcej czasu, bo te procedury się dla nich rozpoczął od późnej jesieni do 15 marca dopiero będą rozpoczynać, więc brak jest możliwe w drugiej połowie marca, ale też czas bardzo ważna w czasie egzaminów końcowych w kwietniu maju czy egzaminu gimnazjalnego egzaminu ósmoklasisty lub Matus z matematyki, ale wobec tempa mówi nieoficjalnie wiemy, że ten strajk może trwać dużo dłużej to znaczy, że ta nie będzie 1 dzień tak jak było do tej pory innotabor tnt te jednodniowe strajki szutrowa Johnny ego wrażenia na politykach, a tym razem jednak determinacja z dużych i okres wyborczy wtedy strasznie że, gdy działy wolę mocniej a gdy jak to możliwe, że Solidarność dołączyła do tej grupy był związek zawodowy, który szedł ręka rękę z obecną władzą dołączanie dołączyła do tego, że z 1 strony rozpoczęli procedurę sporu zbiorowego i chcą strajku, ale z drugiej strony centrala światowa zdecydowała, że ich związkowcy nie mogą współpracować ZNP w oczy z innymi związkami zawodowymi, twierdząc że postulat postulaty są rozbieżne co nie do końca z prawdą, bo to propos strat płacowe są podobne jest Solidarność tak naprawdę chce trochę mniej pieniędzy niż zatem pani Aldona zorganizowali osobne strajk tej samej szkole tak możesz tak zdarzyć, gdy myślę, że nie dojdzie do tego, że to co mówić o tym, by co dla mnie jak czytamy istotne to, że gminy bardzo dużo szkół zgłasza się do zadba, by strajkować takich szkół, które do tej pory nie było żadnego związku zawodowego to sytuacja zupełnie nowa, bo myśmy też, że nauczyciele są wyjątkową związkom miano grupom po około 300  000 nauczycieli należy brak związku zawodowego, czyli właściwie nie ma co drugim, ale z teczką od tych związków nie było już na nią niespecjalnie się kwapiły do tego, żeby brać udział w strajkach i świetnym przykładem jest tutaj Warszawa jutro przemocą w Gazecie wyborczej, gdzie nie ma jest traktowana do tej pory, a już wiemy, że do akcji strajkowej przyłączyć się 479 Pacuła znaczy to dotknie ponad ćwierć 1 000 000 dzieci w samej Warszawie samych zasiada w samej Warszawie może stanąć 180 przedszkoli nie ma szans, żeby miasto się za piekło to są dane, które odbywać się Małgosia Zubik z Warszawskiego podczas stołecznej alarmują nas oszukują, ale łatwo, bo ja pamiętam jestem też teraz w szoku wystawę trudnili się mówi z go jakoś organowym Iza zawodzi, ale ja pamiętam ten jednodniowy strajk i moment, w którym dzieci były wpychane wszystkie nasz wkład do świetlicy tam jakiś 1 nieszczęsny nauczyciel był obarczony całą zgrają plus ich rodzicami, którzy byli zdenerwowani przerażeni nowym starostą skala tamto to będzie nieco wyższy niż sformalizowana czeka żart tu taka zabawa to butach takie preludium do tego co dobre zdążyli zrobić ministerstwo edukacji, żeby uniknąć tego scenariusza formalnie musi być w 1000 zloty podwyżki, ale wydaje mi się już nawet na to strony za późno pani minister podejmuje działania, które tylko dolewają oliwy do ognia co znaczy słynna deklaracja na rzecz edukacji przyszłości, którą sama ze sobą dość na razie podpisała 3 listy, która kazała wysłać, który wysłał do dyrektorów szkół, a kuratorom każe liczyć czy nawet dyrektorzy przekazali nauczycielem takie listy hurraoptymistyczne o tym jakie wspaniałe rzeczy siedziałem w szkole no plus nie pomagają na pewno perspektywa tego w takim odbiorze społecznym odbiorze wśród nauczycieli, że najprawdopodobniej dostanie jedynkę na liście PiS do europarlamentu w nadchodzących wyborach i to trochę jak taki kapitał uciekający z okrętu wygląda Otóż pani minister to czas mówi Jean doprowadzi reformę do końca i sprzeczne to, że wielokrotnie, ale jakoś zrozum, że reforma edukacji zakończy się spektakularnym strajkiem wszystkich nauczycieli czy dom 34 szkół, a pani ministro obejmie mandat w europarlamencie czekać, żeby ktokolwiek zgłosi się w jako kandydat na nowego szefa resortu edukacji, bo problemów jest rola i wybuchną one wszystko wskazuje na spadną na wiceministra Kopcia, który nie zazdroszczę sytuacji brak chętnych z zewnątrz wcale nie ma tak jak spółki skarbu państwa przyciągają wielu wybitnych specjalistów tak Ministerstwo Edukacji Narodowej jakoś nie w potężną osobną dyskusję widzą państwo mejle wynajmowany m. in. pani Danuta napisała nauczycielka i korepetytorka, że kuriozalny wniosek o zniesieniu matur to obniży poziom nauczania nie podwyższy zgadzamy się 4 w biznesowe doradzamy też kiwa głową na tak więcej jutro również w Gazecie wyborczej, więc odsyłam proszę czytać warto uczyć czytać Justyną Suchecką wyborczej ciągłych dzięki za spotkanie za rozmowę ciasnej formacji oponie zajmiemy się planami wielkie reformy w usta w zamian ulgę, bo urbanistyczną Zwiń «

PODCASTY AUDYCJI: ANALIZY

Więcej podcastów tej audycji

POPULARNE

DOSTĘP PREMIUM

Z Dostępem Premium TOK FM odsłuchasz każdy podcast! Wybierz pakiet Aplikacja i WWW - słuchaj gdzie chcesz i kiedy chcesz!

Kup teraz

SERWIS INFORMACYJNY

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA