REKLAMA

Być pochowanym przy świętym

Data emisji:
2019-02-22 10:00
Audycja:
OFF Czarek
Prowadzący:
Czas trwania:
34:31 min.
Udostępnij:

AUTOMATYCZNA TRANSKRYPCJA PODCASTU

Cezary łasiczka program off czarek dzień dobry wita państwa bardzo serdecznie zapraszam na dzisiejsze spotkanie dr hab. Robert Wiśniewski z Instytutu historycznego Uniwersytetu Warszawskiego jest państwa moim gościem dzień dobry dzień dobry niedawno rozmawialiśmy o relikwiach to przy okazji publikacji my pana pracy i książki zatytułowanej, gdyby Kings, a w Cotton Melex wydanej przez Oxford University Press na wiele fascynujących wątków tematów znajduje się w tej w tej Rozwiń » publikacji dotyczących początków chrześcijaństwa może może pewnego wycinka tych początków chrześcijaństwa w kolejnym wątkiem, o których chciałbym poznać programy Owczarek są pochówki, ale pochówki, które z tym sąd rzadko innymi pochówkami niż te pochówki tradycyjne pochówki, który pojawił się w którymś momencie jest w pewnym kontekście świata chrześcijańskiego czy nawet katolickiego na czymś się one różniły, o co chodziło o czymś, o czym mówimy o doktorze tak mama Panny ma pan namyśli te pochówki, które określa się zwykle pochówkami, a sam ktoś po pochówkach mi pochówkiem przy świętych jest rzeczywiście zjawisko, które pojawia się prawdopodobnie z toku czwartego wieku i którego którego siła rozpowszechnienie ani charakter nawet nie są dla nas nie są dla nas całkowicie jasne tradycyjna interpretacja pochówku White, a Sankt Rose pochówków, które znajdujemy przy grobach świętych cieczy czy czy przy relikwiach świętych to są pochówki bardzo często doświadczona archeologicznie na niejednokrotnie wspominane przez źródła pisane tradycyjna Inter PZU interpretacja jest taka ludzie, którzy umierali czy rodzina tych którzy, którzy umarli szukali pomocy świętych w zaświatach tak święcił mogli działać tutaj w tej rzeczywistości przez swoje przez swoje ciała przez swoje kości, która po nich zostałem, ale mogli też pomóc w duszy, która trafiała bądź chciałaby trafić do nieba w tym skuteczniej, bo bo przecież święci są są bogaci ludzie są 3 przyłożenia Abraham i teraz to tradycyjna interpretacja mówi tak ci, którzy mają za sąsiadów w świętych w grobach mogą liczyć na to, że potężni sąsiedzi wstawił się za nimi, że nie uboga, ale rzeczywiście prawdopodobnie tak jest w niektórych przynajmniej w wypadkach nam się zdarza czasami im znaleźć pochówek, na którym jest inskrypcja wzywająca pomocy świętych, ale wydaje mi się, że niejednokrotnie przy czym tego, że ludzie chcieli być pochowani przy świętych są o wiele bardziej prozaiczne być może nie jest najlepszym słowem ale powiedział światowe Otóż proszę sobie wyobrazić, że ten te pochówki przy przy grobie Świętego w centrum kościoła i mleka albo w albo w absydzie albo na cmentarzu przy przy najważniejszym grobie pewnie ludzie troszczyli się o to na pewno troszczyli się święci, a o szczęście wieczne, ale pochówek przy świętym to jest to jeszcze pochówek w alei zasłużonych na Powązkach wyryte jest to jest najlepsze miejsce na cmentarzu jak i ludzie tego również szukali tak my łacińskie określenie grobu cieczy czy greckie określenie grobu ne ME pamiątka po grecku czy monumentu ma ten sam sen z pamiątka wspomnienie Pysznicy trema przed haskim upamiętniać zmarłego i zmarli ich rodzina tego co z pewnością również dziesiątek szukali rozumie że, zanim ktoś mógłby swoich zmarłych umieścić czy pochować obok świętych no to musiałaby się taka zgoda władz lokalnych kościelnych czy też administracyjnych dla ażeby była zgoda władz kościelnych, toteż musiał być jakaś interpretacja dotyczy to w ogóle jest zgodne z pewną myślą czy to zda niem zgodnej z pismami coś co NATO doktryna tak jak buduje budzi sporo problemów przede wszystkim w świcie starożytnym zmarłych chowa się poza murami miejskimi, a miasto jest miasto jest terenem święte miasto jest czynem o charakterze religijnym i ciało zmarłego ogólnie rzecz biorąc jest postrzegana jako zanieczyszczające teren miejski chrześcijanie są to żadnym wyjątkiem chrześcijanie początkowo chowają również swoich zmarłych na cmentarzach podmiejskiej, że można wspomnieć rzymskie katakumby, choć w pewnym momencie w toku czwartego wieku po pod koniec czwartego wieku relikwie świętych zaczynają być wnoszone do miast bądź co szczególnie broni nie są tacy jak tacy jak inni ludzie tu niestety zupełnie wyjątkowe z Rzymianami również zdarzało się pewnych szczególnych zmarłych chować na terenie miasta np. cesarze tak tajemnic pochowany w swojej w swojej kolumnie na na forum, który jest samym centrum Rzymu nawet pytanie było cieczy innych ludzi również można schować w mieście i czy można ich chować się chować takich miej miejscach to zresztą było pytanie, które nie dotyczyło tylko kwestii teologicznych tak to, że to było też pytanie, na które duchowni musieli sobie odpowiedzieć duchowni kontrolujący miejsca kultu świętych czy my chcemy tutaj innych ludzi i odpowiedź wcale nie była oczywista tak z 1 strony to miejsca, które można ofiarować przy świętym i jest pewnym pewnym gestem, którym może, gdyby mówiąc mówiąc zupełnie z pełni port musiał płacić w jaki sposób tak, ale z drugiej strony właśnie to mocne rozróżnienie duchownych, którzy w, których można pochować w kościele można schować się przy świętych i świeckich, którzy powinni trzymać się od tego z daleka było dość ważne jest, by taki epizod tam swoje cuda świętej tak i to jest bardzo ważny tekst, o którym już chyba niejednokrotnie wspominaliśmy podczas podczas tych rozmów z, o którym autor mówi o rok po ukazaniu się świętej Tekli grabarzami, którzy kopali po grób, że w bazylice świętej Tekli dla pewnego dawnego Report tak człowiek wykształcony człowiek na pewno bogaty człowiek ważny w kategoriach w kategoriach tego świata w święta DEKRA ukazała się tym nieszczęsnym ludziom z przestraszyła ich niemal na śmierci powiedziała von z tym trupem nie będzie mi tej rozkładające się ciało śmierdziało biskupa to możecie go pochować, ale świeckiego jak go w święto tak na dworze była po prostu miał bardziej wrażliwe Nosek święta Tekla była charakterna zdecydowanie dobrze to zostawmy na razie świętą tak niech grzebie w sutannie wyskoczyła nam w czasie audycji może, ale rozumiem, że takie pytanie zostało zadane w różnym ważnym ludziom w ówczesnym kościele czy można chować się tutaj nic się kosztem przy, że konkretny mówi chciałam pochować mojego tutaj zmarłego obok Świętego zdaje się, że to co się da się bez wielkich doktorów kościoła trwał guz August tak rzeczywiście mamy w większości przypadków nie potrafimy powiedzieć jak wyglądały tego typu rozmowy czy negocjacje to co my mamy to są te są groby, a my widzimy efekt, ale nie widzimy jak do tego jak do tego efektu doszło, ale rzeczywiście była taka był taki epizod w na początku piątego wieku, kiedy pewien młody człowiek pochodzący z prawie na pewno z Afryki z Hippony być może udał się w podróż do kampanii re in nieszczęśliwie zmarło, a że chodzi w dosyć znanym Kam pańskim mieście jego matka postanowiła prosić o lokalnego biskupa dobrze znanego nam arystokraty pisarza Paulina znali, a o to, żeby zgodził się na pochówek i syna przed świętem wcielić się tak bardzo bardzo popularny lokalnym lokalne święto, ale po innych w zasadzie zgodził się na to bez problemu kobieta, która poprosiła ewidentnie jest osobą jest osobą ważny jest osobą z jego sfery sfer społecznych więcej nie tylko religijne, ale też życie towarzyskie mechanizmy zabawna odgrywały jakąś jakąś rolę, ale poprosił Augustyna swojego o znajomego może bardziej niższe niż przyjaciela ówczesnego biskupa Hippony w tym czasie już uznanego, który w tym czasie był już uznanym autorytetem w wielu problemach ekologicznych o to, żeby wypowiedział się, jakie są korzyści z takiego pochówku, a co odpowiedział gustem o tym, będziemy rozmawiać po informacjach Radia TOK FM dr hab. Robert Wiśniewski z Instytutu historycznego Uniwersytetu Warszawskiego jest państwem moim gościem informacje dziesiąty 20 po informacjach wracamy studio dr hab. Robert Wiśniewski z Instytutu historycznego Uniwersytetu Warszawskiego rozmawiamy o pochówkach przy Świętego pochówkach przy relikwiach, które w 0405 . wieku były znak stał się popularny na jedno z takich przypadków czy 1 z takich przypadków wypowiada się nawet biskup Hippony nerek, u którego poprosił oto Lech Poznań lokalny biskup znajomy paulin uznawał, więc woli no i Augustyn przeanalizowało i odpisał i powiedział tak tak miał gust Augustyn napisał, odpowiadając Paulina wini cały cały traktat o o trosce o zmarłych traktat, w którym odnosił się przede wszystkim właśnie do dobre praktyki, a pochówku przy czym świętych i Augustyn ewidentnie PRL był całą sprawą mękę lekko zaniepokojony, bo być może zbyt mocnym słowem, ale lekko z ambarasu want Augustyn myśli w ten sposób przede wszystkim to co dzieje się z ciałem zmarłego po jego śmierci nie ma najmniejszego znaczenia wszystko jedno czy nasze ciało zostanie rozszarpane przez dzikie zwierzęta spalone w ogniu czy utopione w morzu duszy nie dotyka to żaden sposób co więcej już niema nawet świadomości tego co dzieje się z jej ciałem myślenie że Święty sąsiad w królestwie niebieskim wstawi się za tego, z którego kośćmi re sąsiaduje na ziemi jest naiwne i właściwie dosyć niesmaczne, ale orzekł o wsi po Augustyn w jaki sposób podchodzi do całej praktyki ze zrozumieniem i mówi tak na żadną pomoc ze strony ze strony Świętego oczywiście dziś nie można święci zaś sami święci nie bardzo wiedzą co się dzieje na ziemi oni są 100 % uboga, a nie mogło działać na tym świecie, ale my natomiast, ponieważ czyni to ludzie, których rodzina zdecydowała się pochować przy przy grobach świętych złożeni są w tych miejscach, że mogą liczyć na to, że ludzie, którzy będą przychodzić do tych miejsc, którzy będą modlić się do świętych będą również wspominać tych, którzy są, które są złożenia obok nich, więc w, jaki sposób, ale tylko pośrednio, ale ta praktyka jest sensowna, ale pobudza do modlitwy i w ten sposób pomagając, pomagając ludziom w zaświatach co więcej po Augustynowicz z dużym dużym zrozumieniem i wyczuciem dla dla dla psychologii ludzkiej nowi co więcej ta praktyka jest uspokajająca dla rodziny, która będzie miała przekonanie, że zrobiła to co mogła, żeby zapewnić życie wieczne zmarła w powiedziałam, że to była praktyka, która w czwartym pod koniec czwartego wieku w tamtym wieku stała się popularna, ale jak w rzeczywistości było z tą popularnością czy to był pewien trend, który się pojawił czy to był jednakowoż jednak jednostkowe wybory, które teraz perspektywy czasu złożyły się do myślenia o popularności, a jest bardzo ciekawe pytanie, na które nie jest łatwo nie jest łatwo odpowiedzieć, bo my rzeczywiście my mamy ten traktat Augustyna, który mówi o istniejącej praktyce, ale nie mówi jak często nasi z jak często nasze zdarza my mamy w wielu kościołach i innych bazylika cmentarnych mamy mamy pochówki, które interpretowane są często jako jako pochówki pochówki przy świętych, ale tak naprawdę to często jest kwestia interpretacji niejednokrotnie zbyt pospieszne interpretacji, bo proszę sobie wyobrazić sytuację, gdzie mamy w bazylice cmentarnej 1 pochówek ewidentnie ważniejsze od innych nie zachowały się żadne inskrypcję, które określałoby, kto tam został złożony i kilka pochówków wokół niego, ale i teraz pierwsza myśl niejednokrotnie jest taka wiemy, że istnieje, ale taktyka pochówków, a sam ktoś widzimy, że 1 pochówek w bazylice cmentarna jest ważniejsze kilka mniej ważnych i znaczy mamy Świętego i ludzi pochowanych obok niego, ale może być pochówek fundatora kościoła i jego dzieci to może być pochówek biskupa po ich wrogów niższego kleru albo jego żony czasami mamy inskrypcje inskrypcje nagrobne żony czy matki biskupa pochowanej pochowane w takim w takim miejscu i tych tych możliwości jest jest niesłychanie dużo to niejednokrotnie zresztą ludzie chowają się w bazylice cmentarnej niekoniecznie, dlatego że tam jest już złożony święte tylko, dlatego że bazylika cmentarna po prostu do tego służy tak bazyliki cmentarnej są miejscami, które służą dochowania u zmarłych, więc już nie zagrozi rozważmy to pozostali będą ilość jasne niejasne i dlatego na podstawie tych danych archeologicznych, jeżeli nie mamy w napisów nagrobnych, że niema inskrypcji trawiasty sposób, by nam tłumaczyły tożsamość pochowanych intencja strasznie trudno jest powiedzieć czy ta praktyka jest rozpowszechniana, ale przede wszystkim trzeba powiedzieć, że Lech, koncentrując się na pochówkach przy świętych, które są interesujące często zapominamy o tym, że nawet w materiale archeologicznym, ale te pochówki, które można, ale przy odrobinie dobrej woli je interpretować jako pochwy jak Santos stroju na niewielki procent tych pochówków, które zachowały się naszych czasów mamy setki tysięcy zachowanych pochówków z ze starożytności i jedynie bardzo bardzo niewiele z nich może być interpretowanych w ten sposób w obozie chcieli byli w każdym razie tacy, którzy chcieli być pochowani blisko Świętego albo blisko relikwii Świętego, ale co oznacza blisko, a tak tato tato bliskość mogła być mogła być różna ludzie ewidentnie z czwartym wieku lat zaczęli szukać się takiej dużej bliskiej dużej bliskości fizycznej za ze świętymi my mamy przykłady przykłady ludzi którzy, którzy przykładają relikwie do chorej części ciała którzy, którzy śpią u nas samych grobach widzimy, że miejsce miejsce przy grobie Świętego jest miejscem lepszym, ale jeżeli się WK uzdrowienie niż miejsce o 10 m, ale 10 m dalej teraz jest pytanie czy tak samo było tak samo było ze zmarłymi pewnie było różnie ten to co widzimy w materiale archeologii archeologicznym to są sytuacje, kiedy czasami 1 grób, który na niektórych przynajmniej wypadkach może być jednoznacznie interpretowane jako grób Świętego jest blisko otoczonych ściśle otoczony przez inne przez groby innych ludzi, ale czasami te pogłoski są złe czasy, gdy połówki co dalej tak bazyliki cmentarna nabywają duże mogą mieć kilkadziesiąt metrów długości są szczelnie zapełnia zapełnione pochówkami, ale najważniejsze naprawdę na 1 najważniejsi ludzie na pewno byli byli bardzo blisko my wiemy z tekstu literackiego nie zna kraju UE Archeologicznego o pochówku niejakiego satyra brata Ambrożego biskupa biskupa Mediolanu pochować się nie zachował na nie zachował się wiersz, który Ambroży nakazał umieścić na grobie swojego brata i z tego wiersza wynika, że kontakty między działami jest bezpośredni to znaczy nie tylko groby się stykały musiał być jakiś utwór, a Ambroży wprost mówi o przesunięciu bronił się jakiejś substancji z 1 grobu do drugiego, więc dla niektórych przynajmniej ten bardzo blisko związany jest fizyczny kontakt był ważny, ale wygram nagrobne, że przez sąd się Maciej Bieniek trend nie zmieni niech wykaże pan recytować wyciekały tak sobie myślę to musiał być naprawdę nie zastanawia się nad dobrze czy proces ten wie w jaki sposób też muszą być interesujące albo może nie obrzydliwy dla dla czytelnika, a tak tak tak to prawda tato, toteż jest, bo to po to, pokazuje, że zostało w jaki sposób złamane złamane tabu tak ludzie nie boją się mówić o o korzyściach o krwi czasami nawet rozkładających się ciałach, a jeżeli chodzi o kre w to rozumie, że jeżeli ktoś był wysoko na tej drabince 13 biskupem to mógł liczyć na to, że flaszka krwi Świętego świętych zostanie osądzona do jego grobu tak to prawda te zachęty sztuk znowuż ne naszym podstawowym źródłem jest materiał archeologiczny, który nie jest łatwy do zinterpretowania, bo z wielu grobach z wielu grobach zmarłych w różnych częściach basenu morza Śródziemnego na Wschodzie na i na Zachodzie znajdujemy mogłem szklane saszetki przypominające pojemniki na perfumy, które w środku zawierają ślady jakiś jakiejś substancji, ponieważ znaczna część tych wykopalisk pochodzili czy to jeszcze dziewiętnastego wieku z początku dwudziestego te znaleziska nie byłyby wszechstronnie interpretowane przy użyciu czy badany przy użyciu metod i metod laboratoryjnych w związku z tym nie widzi nic nie wiemy co tam co tam naprawdę naprawdę w środku było, ale nawet, gdybyśmy wiedzieli tak nawet, gdybyśmy wiedzieli, że to niebyła krew to nie wiedzielibyśmy cały czas co ludzie myśleli, że tam, że tam naprawdę jest i mamy kłopot tak jest zaś Sieczka są w niej ślady czegoś, ale może ktoś zabrał ze sobą do grobu swoje ulubione perfumy wrócimy do grobów do perfum i do tego jak chowano ludzi po informacjach Radia TOK FM formacja za kilka minut o godzinie dziesiątej 40 państwa my gościmy dr hab. Robert Wiśniewski z Instytutu historycznego Uniwersytetu Warszawskiego informacje o dziesiąty 40 studia dr hab. Robert Wiśniewski z Instytutu historycznego Uniwersytetu Warszawskiego nie rozmawiamy o pochówkach przy relikwiach pochówkach przy przy grobach świętych netto jest czwarty bieg głównie, kiedy ten fenomen się rozpoczął inny, a ja odsyłam państwa także do książki, bo goście zatytułowanej biegiem Wings off de koło w lex książka wydana przez Oxford University Press to, że po angielsku po angielsku, ale są Polska też będzie w myśl, że w pewnym w pewnym momencie albo będzie tak już jest zresztą w ogóle chciałby napisać książkę o tym jak zmienia się chrześcijaństwo w starożytności, a to na razie plan jak zmienia się chrześcijaństwo starożytności one różne sposoby się zmienia tak to tak jak tak jak każda inna religia chrześcijaństwo nie jest nie jest czymś stałym tak nie jest identyczne teologia chrześcijańska się rozwija w sposób niesłychanie dynamiczny wciągu pierwszych kilku wieków struktura kościelna się całkowicie zmienia kult chrześcijański się zmienia chrześcijańską zaczyna się bardzo mocna jako religia w słowach, w której nie ma kapłanów nie ma ołtarza to niema ofiary to znaczy jest 1 kapłan Chrystus jest 1 ołtarz, a krzyż, na którym on złożył ofiarę z ze swojego ze swojego ciała jest 1 ofiara, której upamiętnieniem jest, w którym upamiętnienie jest Eucharystia w toku rozwoju chrześcijaństwa pojawiają się kapłani pojawia się ofiara marżami nasz organizm na oświadczyny, ale ja bym nie sprowadzam tego do kwestii do kwestii pieniędzy w wymiarze czasu to są głębsze zmiany władzy tak władza pieniądze władza odgrywała rolę odgrywa istotną rolę, ale być może pochodzi od dziś o coś jeszcze innego zaspokojenie pewnych pewnych głębokich potrzeb ludzkich, a jakież to potrzeba, a myślę, że potrzeba kultu potrzeba bliskości z ubóstwem i przez uczestnictwo w ceremoniach o charakterze religijnym jest potrzebą dosyć głęboką i występującą w znakomitej większości religii, które znamy, a nie sądzi pan, że być może to te zmiany, o których pan mówi nie wynikają z niespełnione obietnice, że z, jakiego rodzaju może w koniec świata się zbliża się pierwsi chrześcijanie, którzy wierzą, że za ich życia dokona się powtórne przyjście, że to wszystko się skończy za ich życia do lat już parę tych kolejnych pokoleń minęło i obietnice nie została spełniona więc, gdyby była spełniona to sprawa stałaby się jasna o wszystkim rozwiązanie byłoby proste, ale tu czymś coś trzeba miejsce tej niespełnionej obietnicy wrzucić w to prawda, że chrześcijaństwo pierwszych pokoleń było religią można to by powiedzieć w założeniu tymczasową tak gra oczekująca u oczekującą bliskiego końca w związku z tym inwestowanie w bojach wiem strukturę re je nieruchomości i infrastruktura i takie byłoby fair byłoby trochę nierozsądne jak podważałoby samo samo oczekiwanie, iż wiara może to obietnica się powtórnego przyjścia się nie wypełni no to rozumiem, że teraz chodzi o to, żeby zadbać o doczesną struktury lanie od niebiańskie Hallem powiedział, że znowu rzecz jest rzecz jest bardziej skomplikowana dlatego, że to oczekiwanie na na nadchodzący koniec świata ten, kto inny ruch Milena artystyczne w chrześcijaństwie on wygasa dopiero wtedy, kiedy te struktury już istnieją, czyli kolejność byłaby właściwie odwrotu od niej nie zgadza się, dlatego że proszę pamiętać, że to oryginalna obietnica ta dotyczyła pierwszego pokolenia dotyczyła tych wsi uczniów i apostołów, którzy byli z Jezusem, a tak, ale to dopiero, jeżeli ktoś nie dokonało to już było wiadomo, że nic z tego nie będzie ani ja absolutnie poza miasto miało to miał się wydarzy za ich życia tak to tak, ale z tym z tym poradzono się z tym pogoda się, by pan pan czyni aluzje do Dody do 1 miejsca, w którym w, którym zapowiedź miała miała dotyczyć dotyczyć Apostoła Apostoła Jana, ale to bardzo rychło okazało się, że się, że nie spełniło się, że należy to interpretować inne winny sposób, ale dla nas się z tym nie skończył to to oczekiwanie bliskiego końca świata, ale trwało, ale jest bardzo silny cały czas jeszcze w drugim wieku jest silna w trzecim wieku o ono zaczyna znikać dopiero w wieku czwarty, ale nawet wtedy skończy czwartego wieku mamy takich takich pisarzy jak jak jak kupić już Somewhere auto żywot Świętego Marcina, który mówi już już siedzieli już Antychryst się urodził już chwilę taki to jest czas, w którym od dawna mamy już bardzo rozwiniętą strukturę kościelną, w którym bez witraży i biskupi są kapłanami z, o którym rozwijają się na takie aspekty życia kościelnego jak jak jak z 1 strony rozbudowane liturgia, a nieruchomości jest z drugiej strony szaty liturgiczne tak rzeczy, które te, które byłyby, który był kompletnie nieważne z PiS w tej sferze estradzie dorwali do władzy PiS myślę, że stracił moc niż powiedziałbym, że Święty Hieronim z całą pewnością Spanne stanem byście, by się zgodził tak w końcu czwartego wieku Hieronim był wściekły na współczesnych sobie duchownych, którzy brali też kolory siatki tak to wciąż jesteśmy dla nich ścieki oraz innych powodów, chociaż podobnych rad jak myślę, że pewne elementy tak do tego dyskursu taksę są obecne również dzisiaj dobrze, a jeżeli chodzi o pochówek przy świętych, jeżeli wraca z naszego pierwotnego tematu rozmowy, jeżeli jest zainteresowanie pochówkiem niedaleko i to niedaleko oczywiście najchętniej, gdyby w tym samym miejscu albo, obejmując dotykając, ale rozumiem, że taka przyjemność mogła spotkać tylko nielicznych wiernych no bo wiadomo tak potem jest im dalej im dali im dalej w tym momencie już to przestrzeń się nasyca, a podejrzewam, że liczba chętnych nie rośnie co wtedy, kiedy mamy spory popyt na, ale z podażą jest problem to nie szukamy innego Świętego czy rząd nie do końca wiemy to znaczy rzeczywiście z na początku lat osiemdziesiątych brytyjski historyk kart od lat mieszkający pracujący w stanach Zjednoczonych te Deum wysunął tezę, że kult świętych to naprawdę jest zjawisko, które rodzi się z pewnego istotnego konfliktu o prestiż władzę między arystokracją i duchownymi tak są te 2 grupy, które próbują zawłaszczyć bliskość fizyczna bliskość ze świętymi osaczeni duchowni raczej biskupi raczej, że raczej wygrywają, ale MIB zwykli ludzie tato tato to w tym konflikcie Anna Mączka Anna uczestniczą oni są gdzieś tam właśnie na na obrzeżach tak chowają się przy zewnętrznej ściany nie jeszcze nie bazyliki byliście jeszcze niejednokrotnie tak jest tak chowają się przy przy zewnętrznej ścianie jeszcze nie bazyliki, ale znowuż chowają się to niezależnie od tego czy w środku jest święte czynie tak po prostu wnętrza bazyliki jest drogie i teraz, ale koszty Macio rozliczani mamy, a przepraszam bardzo mamy mamy pewne pojęcie my z to też dosyć ciekawe, że z materiału, o którym aktor mówi nie pochodzi raczej z bazy BIK, ale pochodzi z cmentarza z cmentarzy rzymskich katakumb niejednokrotnie na na grobach pochowanych tam chrześcijan znajdujemy informację o sumie, jaka została za zapłacone fosforu owi, czyli grabarza mówi albo prezbitera złość rządowi albo, chociaż w nich będzie Lady Fosse torunianie nie nie ostał FF w Oslo może ich ryzykiem fosa tego, który kopie dół, a dolar się raczej hołd powiedział również bliskość aż po albo prezbitera i re który, który zarządza zarządza cmentarzem taki mamy rachunek wypisany wypisane na samym nosem grobie, ale ze wstydem przyznam, że suma nie potrafi podać to była jednorazowa opłata czy tak to była jednorazowa opłata pszenica tata sugerują te napisy, które się zachował do naszych czasów czy każdy miał mieć czy lubi mieć osobne grupy czy też były takie pochówki właśnie grupowe to pojąć, że można było dorzucać później tak to wyglądało wyglądał dosyć różnie pochówki pochówki indywidualne w indywidualnych sarkofagi są z całą pewnością przede wszystkim przywilejem ludzi ludzi bogatych, bo kosztuje miejsce i kosztuje kosztuje sam sarkofag tt sarkofagi produkcji rzymskiej, zwłaszcza zachował się do naszych czasów jest naprawdę kawał dobrej roboty Rzemieślniczej natomiast zwykli ludzie byli chowani w sposób w sposób bardziej bardziej oszczędne też pamiętać, że z w trakcie pierwszych wieków naszej ery zmienia się ogólnie w świecie ziemskim sposób pochówków rezygnujemy z pochówków ciał palnych rezygnujemy z kremacji ludzi chować się w całości tak jak tak jak umarli, ale po to, żeby oszczędzić miejsce po kilku latach wyciągali się z miejsca, w których w, którym zostali pierwotnie pochowani to po po rozłożeniu się ciała i kości wkłada się w o wiele mniejszej niż ich skrzyneczkę, a czasami wrzucasz je do mondeo od dołu do wspólnego grobu, ale może to wyglądać różnie w różnych regionach, jakby zupełnie inna jest sytuacja w wielkim mieście, gdzie gdzie, gdzie przestrzeń jest jest droga zupełnie inaczej na wsi, gdzie można człowieka pochować całość już nikt go nie będzie wyciągał, bo prąd po prostu nie mam nie ma sensu niewiele kosztuje zostawienie go w takim stanie w jakim się go pochował, ale również na afisz co chować ludzi w na cmentarzu albo wielkich przestrzeni jest zarezerwowane trojga lata tak oczywiście w oczach rozrost tam, gdzie padł to nie chowa się, by chować ludzi na cmentarzach praktykować ludzi w bazylikach cmentarnych układ tych cmentarza odległość tych cmentarzy od miasta i sposób pochówku niesie ono się oczywiście różnie Olo proszę pomyśleć o tradycji egipskiej tak ze wzmocnieniami balsamowania ciała, które zupełnie różna co od obyczajów, które są na Zachodzie i tata tata to różnorodność przetrwała wieki sposób wczesnochrześcijańskich bardzo panu dziękuję ja dziękuję dr hab. Robert Wiśniewski z Instytutu historycznego Uniwersytetu Warszawskiego, bo państwo moim gościem poleca także publikacje Debby 1 są tylko to lex autorstwa dr. hab. Roberta Wiśniewskiego wydaną przez Oxford University Press na razie wersja angielska jest dostępna, ale wkrótce być może, bo kiedyś pojawi się wersja Polska, jeżeli ktoś nie chce czekać na to oczywiście może słuchać programu Owczarek dziękuje informacje Radia TOK FM już za kilka minut o godzinie jedenastej po informacjach wracamy do programu off czarek z Zwiń «

PODCASTY AUDYCJI: OFF CZAREK

Więcej podcastów tej audycji

POPULARNE

DOSTĘP PREMIUM

Uwaga, wiosenna promocja! Im dłuższy okres Dostępu Premium wybierzesz, tym większy rabat dostaniesz! 1 miesiąc 10%, 3 miesiące 20%, a 12 miesięcy aż 40% taniej!

KUP TERAZ - 40%

SERWIS INFORMACYJNY

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA
Przedłuż dostęp Premium taniej!