REKLAMA

Raport NIK: Dlaczego jest tak źle z nauczaniem matematyki? I czy rzeczywiście zawieszenie matury z tego przedmiotu to właściwe rozwiązanie?

Data emisji:
2019-02-20 21:20
Audycja:
Wieczór - Paweł Sulik
Prowadzący:
Czas trwania:
28:24 min.
Udostępnij:

Paweł Sulik pyta prezesa NIK Krzysztofa Kwiatkowskiego o szczegóły raportu w sprawie nauczania matematyki w Polsce. Zastanawia się, czy wniosek NIK o potrzebie zawieszenia przedmiotu nie jest zbyt daleko idący.

AUTOMATYCZNA TRANSKRYPCJA PODCASTU

Radia TOK FM, gdy słuchamy Radia TOK FM wieczorze Radia TOK FM dobry wieczór czas mówi Paweł Sulik w naszym studiu zapowiadanych gości Krzysztof Kwiatkowski prezes Najwyższej Izby Kontroli dobry wieczór dobry wieczór tak dobry wieczór państwu, dlaczego ostatni raport Najwyższej Izby Kontroli dotyczy jakości nauczania matematyki w polskich szkołach, dlatego że z tym jakością nauczania w Polsce mamy problem i bynajmniej nie chcę tutaj mówić, że ten problem jest problemem Rozwiń » polskich nauczycieli, bo nie, wykonując wspaniale swoją pracę za to mam wrażenie, że organizacja tych prac nie jest do końca aż i dlatego krok matematyka znalazła się w kopalni w chodniku matematyka to jest pewne egzamin, który co szósty uczeń nie zdaje matury z matematyki prawie co drugi w swojej szkołach ponadgimnazjalnych ma z matematyki ocenę mierną średnia z matury jest najniższa zdawalność przedmiotów, bo to tylko 55 % 13 uczniów, a przebadaliśmy w ramach naszej kontroli było wypełnionych 15  000 kwestionariuszy przez dyrektorów szkół kilka tysięcy przez nauczycieli także przez rodziców uczniów 13 uczniów korzysta z korepetycji oczywiście to zjawisko jest nasilone w tych klasach mówią matematycy, gdzie uczniowie kończą naukę egzaminem zewnętrznym, a mniej więcej co drugi tzw. drugą roczny czy ten, który powtarza klasę w przypadku tzw. uczniów drugą roczną 61 % powtarzać klasy z powodu matematyki, więc jeżeli uważamy, że jest tak dobrze to może wypadałoby sobie odpowiedzieć na pytanie, dlaczego jest tak źle jak się bronić tego systemu na ręce proszę powiedzieć takim największym skrócie patrząc na raport dotyczący jakości nauczania matematyki w polskich szkołach, jakie są powody, jakie są po co słuchacz słuchaczka można pomyśleć o tym, że skoro tak źle wypadamy źle, że egzaminy z matematyki to dziesiąte kluczowe powody, dlaczego tak jest po pierwsze musimy sobie po powiedzieć 1 rzecz się sposób organizacji za to nie odpowiada nauczyciel, bo przecież podstawy programowej z zasady mniej nauczania za to odpowiada Ministerstwo Edukacji Narodowej i za jeszcze 1 kluczową rzecz za wsparcie metodyczne mit drugi nasz było uwierzyć okazuje się, że tak istotny przedmiot, który wymaga wsparcia dla nauczycieli matematyki to ministerstwo, które odpowiada za doskonalenie, czyli zamek budynków dopuszcza do sytuacji, gdzie w Polsce jest takie miejsca np. województwo podlaskie, gdzie nie ma ani 1 doradcy metodycznego w 2 wsparcie, którego mogliby skorzystać nauczyciele nie nauczy Ciela państwa raporcie czytamy, że w województwie śląskim za to dużo Dudzie nazwijmy umownie, że dużo, jeżeli mówimy o kilku czasami kilkunastu metodyka to jest pojęcie względy te duże, jeżeli chodzi o sytuacje patrząc na polską mapę edukacji, a też mam wrażenie, że trochę nie przyglądamy się temu jak ten system edukacji się zmienia z państw europejskich okazuje się, że szczególnie w unii Europejskiej 10 krajów tak jak Polska ma obowiązkową matematykę na maturze, ale 7 krajów i w tym te, których systemy edukacji są oceniane jako wręcz wzorcowej bardzo dobre jak Finlandia nie ma w ogóle obowiązkowej matematyki na matę ma na maturze, a 9 krajów ma też nie obowiązkowo matematykę na maturze, czyli tylko dla tych uczniów, którzy w przyszłości chcą studiować na nie prezes mimo wszystko z punktu widzenia słuchaczy, którzy skrupulatnie pewnie seta w głowie wyliczają różne rzeczy jak to jest skoro pan, mówi że doradca metodyczny są kluczowi w tym procesie co pan podał to przyczyny to jest przecież 1 z przyczyn, dla których wyniki z matematyki są złe to z czy państwo zbadali wrak poszedł najprostszą rzecz skoro w niektórych województwach na ścianie wschodniej prawie nie ma nie ma ich, a w niektórych tak jak w niektórych województwach ich nie ma w ogóle, a w niektórych jest wielu to jak to się przekłada proste pytanie jak to się przekłada na wyniki jeśli chodzi o masie do matury z matematyki i panie doktorze dramaturga i wyników przyznaje, że nie mamy w rozbiciu na nie wszystkich województw miast stąd wiemy, że oni grają na kluczową rolę, bo to jest swoje w toku naszych kontroli aż 14  00014  000 nauczycieli odpowiedziało na naszą ankietę 212  000 nauczycieli przedmiotów ścisłych i w ich odpowiedziach 1 z kluczowych odpowiedzi jest powiedziane właśnie bardzo często, że dla nich niezwykle niezwykłe utrudnienie w ich pracy jest to, że nie mogą korzystać z pomocy metodyków ta kontrola w tej kontroli my skorzystaliśmy z 15  000 ankiet wypełnionych przez dyrektorów szkół z ponad 20  000 kwestionariuszy wypełnianych przez nauczycieli i kilku tysięcy przez rodziców i uczniów nauczyciela, który byłby jakiś 1 różnych szkół bo gdy nasza kontrola objęła różne stopnie szkół więcej my zleciliśmy wszystkim 16 kuratorom w Polsce wizytacji prawie 2 tysięcy lekcji matematyki dodatkowo zamówiliśmy opinię biegłych w tym zakresie przeczytam 1 niezwykle ciekawą rzecz, która szczególnie dla naszych rady słuchaczy, którzy są rodzicami może mieć kluczowe znaczenie, ponieważ są goście Korczyńska, która od lat zajmuje się właśnie od cen ma procesu edukacji szczególnie w kontekście matematyki co pisze w swojej opinii więcej niż połowa polskich dzieci przed rozpoczęciem szkolnej edukacji, czyli na poziomie nauki przedszkolnej wykazuje się uzdolnieniami do nauki matematyki, a co czwarty wysokim stopniem zadatku w ich uzdolnień po kilku miesiącach nauki w szkole większość tych dzieci przestają manifestować swoje możliwości umysłowe mówimy w kontekście matematyki powodem jest spychanie tych dzieci do poziomu przeciętnych uczniów w następnych latach szkolnej do wakacji tendencja ta tylko się nasila do tego stopnia, że tylko dwoje troje starszych uczniów w klasie wykazuje się uzdolnieniami matematycznymi zaznacza od to oznacza, że z telewizją i działania, ale zachęcamy was zachęcamy dziś wychodzi na temat marki tak tak jeśli porównamy to z językiem polskim to wtedy będziemy mogli relatywnie powiedzieć jest gorzej jest lepiej źle trzeba to naprawdę zależy, ale jeżeli ja czytam stanowa zbierano też mają dla porównania ani z analogicznymi badaniami związanymi z językiem polskim być może tak samo dzieci są zniechęca należy zwrócić uwagę, że jest Wola, choć branża będzie pokazujemy jak jest system nauczania matematyki zmienia na świecie, jeżeli te kraje najnowocześniejsze w kontekście innowacyjności gospodarki najwyżej ocenianych drugi raz lub taras prezes nie robił nie będę mówił w Tajlandii dajemy kolejny przykład Singapuru i co ja czytam na stronie Ministerstwa Edukacji Narodowej zacytuję jedno zdanie z tego stanowiska postulowane przez NIK zawieszenie obowiązkowego egzaminu maturalnego z matematyki byłoby powtórne powtórką fatalnej decyzji podjętej w 1982 roku, choć Ministerstwo Edukacji Narodowej mówi 40 lat temu absolutnie błędem było wycofanie egzaminów z matematyki nie patrzymy, w którym kierunku idzie system edukacji na całym świecie, dlaczego w polskich szkołach nie dzieli się raz na grupy na dzieci mniej uzdolnionej te, które wymagają one działali bardziej zrozumiała jest niczym nie modyfikuje program nauczania, ale i nie dostosuje zadań i tempa pracy do możliwości uczyć jak rozumiem, gdyby ktoś teraz, słuchając nas chciał uzyskać odpowiedź na pytanie, dlaczego matematyka wypada także to Paryżowi tak po pierwsze nie ma metod leków po drugie nie potrafimy zindywidualizować tak tego procesu nauczania nie dzielimy na grupy najlepsze i gorsze tylko ten rodzi strach niż hipotetyczny rodzic, który nasłuchał mówi, dopóki nie zbadać jak to w dni jest w przypadku języka polskiego i czy nie analogicznie to jednak wniosek, do którego pan prezes dochodzi cały NIK, czyli usunąłem z matury matematyka jest dach, mówiąc że nasz wniosek brzmi albo poprawimy proces nauczania, bo my mówimy zawieźć egzamin z matematyki do momentu, kiedy będziemy potrafili dobrze uczyć tej matematyki i do prac czujemy się wtedy skutecznych mechanizmów egzaminowania i rozważmy jak ten egzamin powinien wyglądać czy tak jak dzisiaj obowiązkowy dla wszystkich uczniów czy np. obowiązkowy dla tych, którzy w przyszłości chcą się kształcić na kierunkach ujemnie na kierunkach nauk ścisłych czy właśnie swoją przyszłość wiążą z matematyką my chcemy rozpocząć dyskusję, jeżeli dzisiaj ktokolwiek twierdzi, że jest tak wspaniale, ale nikt nie wchodzili wspaniale jest jej wdzięków znowu udało, dlaczego mamy zdjąć matematykę z obowiązkowej matury nie da to, że pana niepokoi, że w wynikach PiS raczej tych najbardziej obiektywnej w ostatnich latach, jeżeli się porównuje n p . wyniki mamy z lat 20122015 to ilość punktów uzyskanych przez polskich uczniów w kontekście właśnie tych umiejętności matematycznych wcale nie wzrosła kościół obniży, choć z powodu egzaminu maturalnego z matematyki, lecz to z powodu sposobu nauczania matematyki zmiany sposobu nauczania po co mówią o rezygnacji na temat no tak, bo dzisiaj uczymy w taki sposób, że cały ten system i kształcenia i egzaminowania delikatnie mówiąc panie prezesie rażąco odbiega od stoisk przygotowali byśmy osiągnęli zgoda wszystkich nas tylko Ministerstwo Edukacji Narodowej nie odpowiedziało na poszczególne propozycje, które są na końcu raportu NIK był obowiązkowy tort Ministerstwo Edukacji Narodowej z jakiegoś powodu odpowiedziało tylko na 1 rzecz nad nim na złe, gdy usunięcie matematyki z egzaminu maturalnego, dlatego że państwo uczyni to wypoczynek leitmotivem jest coś się przy przy przybija do dość wrażliwy na Żeraniu przepraszam, że powtarzam po drugie w reż pierwszy raz w tym studiu powiem 1 rzecz kluczowa, by publicznie myśli przyglądamy jesteśmy absolutnie zaniepokojeni tym co się dzieje w obszarze nie w obszarze edukacji dlatego trwa teraz kontrola system egzaminów zewnętrznych w oświacie, w którym przyglądamy się, że system ten funkcjonuje sprawnie rzetelnie prawidłowo czy oddziaływuje na jakość kształcenia i sprawdzimy czy system ten podąża za zmianami w oświacie, a także zweryfikuje Ali zweryfikujemy realizacji naszych wcześniejszych wniosków i chyba najważniejsza kontrola kontrola dotycząca zmian w systemie oświaty raport będzie dotyczył wdrażanej obecnie reformy poinformujemy wszystkich obywateli my nie została ona rzetelnie przygotowana i czy zmiany w systemie oświaty zostały prawidłowo skutecznie wprowadzone i raportem ogłosimy jeszcze przed procesem rekrutacji do szkół średnich w tej gminie w tym roku, bo absolutnie uważam, że edukacja jest tak delikatna sprawa, że każda zmiana musi być właśnie przygotowana przemyślana proszę zwrócić nawet uwaga w kontekście tej matematyki reformujemy wniosek nie mówimy instalacja egzaminu mówimy zawiesimy i wypracujmy dobre rozwiązania tak się podchodzi do oświaty to nie jest miejsce na rewolucję każda zmiana musi być głęboko przemyślana przeanalizowana w takie jest w raporcie NIK -u będziemy dokładnie pokazujemy, gdzie znajdujemy się w kontekście procesu kształcenia matematyki jak wygląda ten system w innych krajach europejskich i najlepiej rozwiniętych krajach na świecie i w oparciu o to mówimy wprowadźmy takie zmiany, żeby ten system edukacji egzaminowania z matematyki był rzeczywiście dobry system ktoś może zapytać, ale wielu mężczyzn jak funkcjonuje brak im matematyki na maturze w taki Sojusz z systemem w takich krajach, gdzie piłkarze, a Finlandia czy Singapur kraj jedne z najbardziej rozmawiały już na nie mają obowiązku 1 Rumunia Rumunia też nie ma gdzie jak duża, ale sam pan pokazuje, że nie ma tej relacji z Kioto, dlatego że nic z tego leitmotiv raportu ani tak duże, bo dzisiaj ten system edukacji to nie jest leitmotiv to jest 1 z wniosków, które pokazali, czego należy potraktować to jego główna sprawa, do której musi się odnieść tak, że tego ty, dlaczego będzie z dziennikarzy w komendzie nauczyciel, jakbym oczekiwał na to państwo podali to łatwizna mówiąc usuniemy matematykę z moich wniosków jak np. bardzo chętnie zapytał Ministerstwo Edukacji Narodowej co robi odpowiadają za system wsparcia metodycznego dla polskich nauczycieli i dlaczego tych metod ku brakuje ja bym chętnie zapytał Ministerstwo Edukacji Narodowej my mówimy tzw. papierowej matematyce trzeba było n p . Ministerstwo Edukacji Narodowej tego swojego obowiązku pewnej koordynacji nie wypełnia nie mamy dopuszczone podręczniki do nauczania matematyki z takiej rozpiętości w 1 podręczniku proces nauczania nie jest pewnego obszaru z matematyki, który jest na 3 lata 90 % tej materii uczeń opanowuje w 1 roku szkolnym, a przez 2 lata powtarza w innym podręczniku opanowuje niecałe 50 % jest to rozłożone bardziej nerwowa prezes powiedział przed chwilą, jakby zapytał ministerstwo edukacji, ale pan nie pyta pan naprawdę w ten sposób redaktorzy, a warzywa teraz, mówi że nie pytam przecież nasz raport z narażeniem do ministra byłego ministra swojemu byle tylko na ten najmocniejszy bardzo się cieszy, że ma pan, iż pomysł na kolejną audycję i zapyta pan zapewne minister edukacji nie narodowej właśnie na te pytania, dlaczego brakuje metodyków, dlaczego tak wyglądają programy do na mnie do nauczania matematyki, dlaczego te wyniki polskich uczniów nauczania matematyki w teście Pisa zamieści poprawia to się pogarszają i co się dzieje z tym, że z grupy polskich uczniów którzy, gdy zatrzymają nauczanie duża duża ich część chce się uczyć matematyki, a po krótkim procesie edukacji zdecydowana z nich większość już tej matematyki się uczyć miejsca dla części z tych dzieci jest to prawdziwe katusze przeżywają idąc na lekcje matematyki przenieśli wiemy jak to życie pisali eksperci od edukacji nawet w naszej ocenie wielokrotnie podkreślał, że jest 1 z ważnych czynników, który nie może zabraknąć mam wrażenie, że w raporcie trochę umknął tym czynnikiem jest jakość polskiej kadry po prostu myszką mamy nauczycieli, którzy są mniej zmotywowani czas to są powiem bowiem to ostra, ale część jest po prostu sfrustrowana wykonującą zawód trochę z tego powodu, że ich scenariusze życiowe w pewnym momencie się trochę nie udały, więc była to taka ścieżka were awaryjna zostać nauczycielem i z tego raportu nie wynika, że mamy potężny problem z jakością kadry nauczycieli nauczających z tego raportu wynika, że wystarczy, żebyśmy starali tak, że mam też inne dzieła nazwać działała w nim różne wnioski, iż uznał w Indiach sondaż wśród nauczycieli są lepsi gorsi my przecież ogłaszaliśmy całkiem niedawno bardzo ciekawy raport dotyczący właśnie awansu zawodowego wśród nauczycieli sami pokazywaliśmy co robić, żeby tych najlepszych wspierać wychwytywać się w tym systemie lubi wiemy, gdzie jest podstawowy problem, jeżeli chcemy mieć rzeczywiście tych nauczycieli z pasją, którzy się od dają temu zawodowi to musi być to także zawód, który jest prestiżowy w sensie finansowym i nie uciekniesz od tej dyskusji dzisiaj zresztą ona trwa nie tylko w oparciu o raport NIK-u, ale w oparciu o mnie sytuacji, które z polisy ciała, które się z gliny oraz środowisk, a ich los środowiska nauczycieli, ale w ich świecie, ale tak ma o tym, mówimy zgadzam się tylko, że akurat ten raport przez ten flagowy przez flagowy zdanie mówiące o tym, państwo proponują rozważenie możliwości usunięcia matematyki z matury skupia się tylko wokół właśnie tej kwestii niestety uwaga społeczna też w tym kierunku idzie na dowód mam przejrzałem prasę nawet wycięła zrobiłem, że generalnie na ten temat się pisze na ten temat się mówili to się coś nie tak duży mam w rękach właśnie komunikat, który wisi na stan Najwyższej Izby Kontroli czy jest tzw. Blidzie, czyli tych kilku zdaniach, które są kluczowe z punktu widzenia mniej kontroli co my Najwyższa Izba Kontroli pisze nauczanie matematyki w szkołach pozostawia wiele do życzenia świadczą o tym, osiągane przez uczniów niskie wyniki w latach 2015 co szósty uczeń nie zdaje matury z tego przedmiotu 40 % uczniów w kontrolowanych szkołach miał świadectwa z matematyki tylko na ocenę dopuszczającą szkoły ponadgimnazjalne przyczyna tkwi w wadliwym procesie nauczania nie dziwi się klasa grupy pod względem umiejętności wiedzy oraz nie dostosowuje się zadań i tempa pracy do mamy możliwości uczniów o tym, mówimy jako najważniejsze wnioski oczywiście, że ten wniosek, który wzbudził szczególne zainteresowanie to jest ten wniosek, który mówi o tym, że dzisiaj sposób przeprowadzania egzaminu obowiązkowego z matematyki jest niewłaściwa niewłaściwe jest także z uwagi na zły proces nauczania języka, ale wciąż może fakt egzaminował z matematyki wiązać się domyślać, bo takie domy pokazujemy to w naszym raporcie, że świat 340 lat wbrew temu co chce Ministerstwo Edukacji Narodowej, odwołując się do swojego stanowiska z 1982 roku się zmienił także w kontekście procesu nauczania dzieci muszę zapytać rzecz, którą ujawnił nasz reporter dosłownie w naczyniach mówiliśmy o tym, wczoraj na antenie dziś mówimy chodzi o praktyki stosowane wobec klientów aptek pracownicy aptek mówią, że są zmuszeni do wciskania kupującym preparatów niewiadomego pochodzenia tylko, dlatego że apteka na tym dobrze zarabiasz to głównie suplementy diety wczoraj w pytaliśmy senatora Platformy Obywatelskiej Tomasza grodzkiego już zapowiedziały złożenie wniosku właśnie do Najwyższej Izby Kontroli sprawdzenie rynku aptecznego w Polsce, więc musiał rozum zapytać pana prezesa, czyli będą państwo przyglądali się jak wygląda sprzedaż suplementów diety czy tam rzeczywiście dochodzi do tego, że nowy mówiąc kolokwialnie pracownica apteki wciskają Annette preparaty no bo w co do tego do tego zmuszać rosną to jakoś w najbliższym czasie kontrolować tak nie da się, że po pierwsze, niedawno ogłaszaliśmy raport dotyczący suplementów diety nie będzie pan pamięta główne ustalenia pokazaliśmy, że nie ma żadnej nagłej żadnego nadzoru instytucji państwowych nad rynkiem suplementów diety w tej kontroli na naszych bez zlecenia autoryzowane laboratorium przebadało kilkadziesiąt produktów będących sprzedawanymi w aptekach suplementami diety ujawniliśmy w nich bakterie chorobotwórcze bakterie HR KOV substancji, które mogły być szkodliwe dla zdrowia z Bogiem sprawa jak opis wyłącznie się nie zgadzał, ale nie było tam substancji szkodliwych dla zdrowia i ten wniosek wysłaliśmy więcej zaczęła się ogromna dyskusja na ten temat właśnie w kontekście skuteczniejszego nadzoru nad rynkiem suplementów diety i niestety minęło już ładnych parę miesięcy ponad rok od ogłoszenia tego raportu ustawa ciągle w tym zakresie nie została przyjęta każdy sygnał także ten nowy jest dla nas istotna obiecuje, że jak ten wniosek do nas wpłynie, bo jeszcze formalnie tego wniosku w wyniku złożonego przez pana senatora nie widziałam go przeanalizujemy także pod kątem ewentualnej kolejnej kontroli w tym obszarze cofniemy się jeszcze do kolejnego raportu, który wywołał olbrzymią burzę i dobrze się dyskusja to dlatego pewnie, że wszystkich nas dotyczy każdy z nas chciał przeczytać nawet nawet jeśli zazwyczaj nie czyta raportów NIK-u, choć raport polskiej żywności, a nasza koleżanka redakcyjna Karolina Głowacka próbowała znaleźć do informacji o tych informacji, które znowu takie zachowanie redaktorzy zaczęli się mandatu z matur uznała taki 2 kg dodatków chemicznych do polskiej żywności są różne badania w tym zakresie Amerykanie oceniają nawet, że przeciętny Amerykanin spożywa dużo więcej niż 2 kg tych toalet państwo w raporcie Zrzeszenia powozy z Balina ani badania wśród pań teraz mówi panie redaktorze po pierwsze, można je PL po pierwsze, ja jestem bardzo głęboko zaskoczony, że dialog ze środowiskiem n p . polskiej federacji producentów żywności dotyczył tylko tego elementu mówimy o izbie środowisku, które powinny odpowiadać za bezpieczeństwo żywności jak często to bezpieczeństwo żywności wygląda to tak, że wy mówiliście w swoich audycjach także w kontekście tego co się dzieje w ostatnich tygodniach z polską wołowinę, jakbym sobie życzył, żeby raport NIK-u skłaniały nas do tego, żebyśmy usiedli rozmawiali jak uszczelnić system nadprodukcja, ale pani bardzo się, ale rozmawiamy żona i tak problem jest taki, że nie robimy tego robimy co innego wszyscy zastanawiają, skąd te 2 kg rocznie Chemik, który sporządzane jest wersja, że był Jazz Jamboree przekonujemy się przez raporty okazuje się, że nie ma tam też są także mała i liczne badania w różnych państwach na świecie, które pokazują, że ta ilość nawet większa, ale to, że rynek uznał, że to jest, tak więc oczywiste, że nie trzymają Dolnośląska źródło informacji CIT uważa związek jest w oparciu o 2 zlote, która została przygotowana oczywiście dla mnie było bardzo ciekawą dyskusją, że jedyny głos, jaki usłyszałem to był taki czy rzeczywiście Polacy codziennie jedzą codziennie jedzą parówki, bo to było podane do tej statystycznej to było podano do tej statystycznej biedy nikt nie przedstawił innego wyliczenia nikt nie był w stanie nawet podważyć zaproponować innej statystycznej diety przypomnę, że w tej analizie naszej korzystaliśmy też z usług ekspertów, którzy sami wskazywali profesorów Uniwersytetu dnia, ale licznych 20 zlotych to nie jest argument, że skoro nie ma innych badań innych analiz to mówicie, że wszyscy czytać naszą ligę w Żorach z 1 bardzo kręci się, że to wywołało dyskusje niżej wywołało wiek jest w stanie udowodnić, że ilość tych dodatków do żywności jest mniejsza chętnie z tej wiedzy skorzystam nie, ale to nawet nie wiem w jaki sposób jej prezesie to nowość Mark US Army chuligani z Białowieży 2 kg niż złożenie nie zgadzam przygotowaliśmy przedstawiliśmy opinii publicznej szczegółowe pokazanie, jaka jest dieta Statystycznego Polaka to przyjęliśmy określono w tonie w PRL tak oczywiście cała nauka współczesna wiele dał się upiera, ale z Górzna modele panie prezesie zgoda problem z tymi 2 kg w tym z tego modelu jednoznacznie wynika, że ta ilość, którą podaliśmy jako przykładowa to jest w ogóle ilość minimalną oczywiście jest to pewien model ruchu mogą być Polacy, którzy siła i odżywiają w taki sposób zdrową żywnością, żeby w ogóle będzie ten model jeszcze dla nich zawyżony, a będzie taka grupa, gdzie tajności z radykalnie zaniżona, jeżeli przeciętny Polak w swojej diecie większość produktów, z których jak i to są też analizy wieloletnie badania, które to pokazują korzystamy już żywności przetworzonej i bym powiedział, jeżeli pan skorzysta znajdują prostszych aplikacji na smartfonie bardzo do tego zachęcam to każdy z nas może się przekonać po kodzie kreskowym ile dodatków do żywności ma produkt spożywczy, który kupujemy powtórzę jeszcze raz żywność przetworzona stanowi już większość naszych społeczeńst w założyli wyniku, że każdy dodatek jest zły tymczasem część malarza wręczyć wzór barwnik, ale ale, o czym pan opowiada pan te 2 kg są problemy czy jest nim jak na razie bardzo wyraźnie mówimy, że wśród dodatków są te, które są dla nas nie tylko bojem to one są dla nas zdrowie są w tych 2 choreografie są takie, które są obojętne i są też takie, które są absolutnie szkodliwe czy pan wie, więc żal, że Unia Europejska, która dotarła elektryzująca informacja i 2 kg soli teraz pan uwierzy, że jest liczącą nieszkodliwy dla narzędzi, by substancja dajemy informacji, żeby kogokolwiek elektryzować wie pan sobie w tym raporcie nie zgadzam się wiedzą co mnie, ale raport, ale bazuje nie podajemy informacji, żeby cokolwiek elektrody, by spowodować, że Chrystus, jeżeli grasz bardzo dobrze nie zastanawia po maturze Unia Europejska teraz wycofuje niektóre z tych dodatków po najnowszych badaniach mówiąc, a i to są te, które do niedawna były z wykorzystywane w Polskim przemyśle spożywczym dokończy 1 zdaniem takie są takie dodatki, których dopuszczalny poziom dziennego spożycia w ostatnich latach zostało obniżone dwudziestokrotnie bardzo żałuje, że nikt na ten temat tych wniosków z naszego raportu nie chciały rozmawiać, bo to są najważniejsze wnioski co zrobić, żeby żywność, którą jemy była zdrową żywnością, ale czynią tak niech nikt nie zaprzecza temu, że ta elektryzująca wymowa niektórych raportów pobudza do dyskusji za każdym razem, kiedy państwo to robią zakażona zazdroszczę dyskusja chodzi o coś innego ja użyję tutaj mocnego słowa zaufanie, że część dziennikarzy, pytając oto 2 kg pytała inna rzecz pytała czy jak dobrze w swojej pracy od lat traktuje raportu NIK jako absolutnie potwierdzony powołujący się na twarde dane nie po i nie był niezawierające żadnych, bo jest bardzo rzeczowy rewanż z panem zgadzam znowu pokaże panu ogromne nasz raport dotyczący zanieczyszczonego powietrza w Polsce rząd, który często mówiliście na PL falach Radia TOK FM do tego raportu również wpisaliśmy wyniki pewnych analiz to były analiza Europejskiej agencji ochrony środowiska co mówić agencja, że rocznie ponad 400  000 EURp ejczyków umiera z powodu tego, że stale lub okresowo przebywa w zanieczyszczonym środowisku więcej ta agencja mówi wśród tych 400  000 szacujemy, że z 46  000 Polaków czy w związku z tym, że jest to szacunek, ale przyjęty przez uznanych ekspertów naukowców my tych danych mamy nie udawać Nieee pedały są przyjęte, jeżeli ktoś chce zaproponować inny model jest w stanie naukowo obronić bardzo chętnie wysłucham ich racji nie spotkałem się z taką my analizom wręcz przeciwnie jest próba uciekania od tych dyskusji ja bym się, że byłem zszokowany, kiedy słucham przedstawicieli właśnie środowisk, które nominalnie powinny odpowiadać za zdrową żywność jak uciekali jak diabeł święconej wody n p . do rozmowy na temat co zrobić, żeby Polska wołowina była zdrowa i ten system był szczelny co zrobić, żeby system badania przez lekarzy weterynarzy trzody chlewnej czy zwierząt, które wykorzystujemy do produkcji np. mięsa wędlin był systemem szczelnym co zrobić, żeby ograniczyć zgodnie z tendencjami międzynarodowymi, które są ilość wykorzystywanych dodatków do żywności czy pan wie, że w unii Europejskiej wcale nie jest także przepisy są jednakowe we wszystkich krajach danie sobie wywalczyła swoje narodowe regulacje, które radykalnie ograniczyły poziom ilości i wielkości stosowanych dodatków czy do żywności czy pan wierzy w naszych kontroli ujawniliśmy produkty spożywcze, w którym jest np. w kiełbasie Śląskiej tzw. lepszy produkt w sensie wędliniarskiej 19 dodatków do żywności niejeden ma np. 3 Bartosz Mach, ale wracamy do zaufania czy to jest problem z 19 czy przez 10 z nich kosztujące do walki nawet, że to jest ważny poziom zagrożeń neutralnej ja śpię otulają zdarzenie wy Nika Polsce wolność ojczyzny tego pytania czy pan wie, że dodatki same w sobie my mówimy dany dodatek nie szkodzi, a część dodatków chodzi z tym jest ze sobą w interakcje i 2 dodatki my to pokazujemy w tej kontroli mogą już być ze sobą szkodliwe, ale w Polsce tego nie kontrolujemy czy mamy jeszcze te same 2 dodatki mogą być też za prozdrowotne jak również w nieznane fakty, a la z bykami jest 200 dopuszczonych dodatków w Polsce ile z tych dodatków kontroluje sanepid, który prowadzi badania żywność proszę niech pan zgadnie ile w swoich laboratoriach jest kontrolowany przez sanepid, który nominalnie odpowiada za badanie żywności odpowiem panu kilkadziesiąt mogła więcej nie mają oddziałów i pieniędzy i tak grupa tego bym prosił, żebyśmy o tym, porozmawiali w tym raporcie warto tu zauważyć, bo my raportu ogłaszamy po to, żeby nie tylko była dyskusja dyskusja to jest ten etap, który finalnie ma doprowadzać do zmian przepisów prawa funkcjonowanie instytucji publicznych po to, żeby w danym obszarze, który skontrolowaliśmy przyjąć takie rozwiązania, które z naszego punktu widzenia obywateli będą po prostu lepsze to jeszcze sam koniec rozmowy z dysku dysk i dyskusje o edukacji, bo to na ból jest kluczowa teraz czy czyn jako zły z tego co pan prezes powiedział w tym roku będziemy mieli raport, który w największym skrócie chcemy pokazać, jakie efekty dała nam reforma edukacji tak to w tym roku będzie jak efekty dała nam likwidacja gimnazjów już mówiąc kolokwialnie Cienistej czy państwo było państwo instytucje, które odpowiadają za edukację czy ten proces odpowiednio przygotowały czy nie odbędzie się to kosztem uczniów czy kumulacja roczników nie spowoduje, że część tych dzieci, które normalnie uczyłyby się w szkołach średnich nie znajdą tam swoich miejsc czy instytucje publiczne nadzoru edukacyjnego i wszystko inne były do tego odpowiednio przygotowane i obiecuję panu w tym studiu, że wnioski z tego raportu ogłosimy jeszcze przed rekrutacją szkołach właśnie dlatego jest to 1 z najważniejszych tegorocznych kontroli, bo robimy wszystko, żeby jeszcze jakoś wpłynąć na ten proces i starać się pomóc uczniom i rodzicom, którzy mogą stanąć naprawdę przed ogromnymi wyzwaniami za kilka miesięcy Krzysztof Kwiatkowski prezes Najwyższej Izby Kontroli bardzo dziękuję za rozmowę Zwiń «

PODCASTY AUDYCJI: WIECZÓR - PAWEŁ SULIK

Więcej podcastów tej audycji

POPULARNE

DOSTĘP PREMIUM

Uwaga, wiosenna promocja! Im dłuższy okres Dostępu Premium wybierzesz, tym większy rabat dostaniesz! 1 miesiąc 10%, 3 miesiące 20%, a 12 miesięcy aż 40% taniej!

KUP TERAZ - 40%

SERWIS INFORMACYJNY

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA
Przedłuż dostęp Premium taniej!