REKLAMA

"Kierowca Ubera ponosi koszty, żeby korporacja zarabiała pieniądze, a konsumentom było wygodnie"

Analizy
Data emisji:
2019-02-21 18:00
Audycja:
Prowadzący:
Czas trwania:
23:13 min.
Udostępnij:

AUTOMATYCZNA TRANSKRYPCJA PODCASTU

Transkrypcja podcastu
kondycja analizy Agata Kowalska przy mikrofonie, a ze mną w studiu pani Adriana Rozwadowska dziennikarka gazety wyborczej dzień dobry dzień dobry w i będziemy rozmawiać o sytuacji firmy Uber w co, do której pojawiają się ostatnio chyba codziennie jakieś nowe doniesienia z jedno z Morynia aż tak nowych, ale inne istotne jest takie, że ponoć firma Uber ma zasilić płacić podatki w Polsce co to za cud za News MTU wyniósł mnie stres związany z dnia z tą wypowiedzią Michała Rozwiń » Dworczyka szefa KPRM, który powiedział, że tutaj do tej pory Uber płacił podatki w Holandii na co oczywiście, że Uber zareagował wykorzystał sytuację i poinformował, że zapłacił 1  700  000 podatków pan tak i to jest prawda i to w szatni to nie jest tak jak nie są w stanie sprawdzić natomiast nic pan Dworczyk miał namyśli zupełnie coś innego niż Uber Uber mówi o podatkach korporacyjnych oraz, a Dworczyk mówi o całej reszcie, która ucieka, gdyż albo za granicę albo niespłacona np. składki do ZUS przez model działalności Ubera to powiedzmy o tym, modelu były one rzeczywiście skomplikowane i nosie mam wrażenie, że cała na jakich takich dziur, w których nie korzystają przez to, przez które tracą pracownicy Ubera rzesza nie wiem czy możemy mówić o pracownikach Ubera normalnemu nie możemy mówić to są albo działalność gospodarczą, czyli przedsiębiorcy albo osoby na umowach cywilnoprawnych albo osoby bez żadnych umów to też się zdarza w najlepiej porównać do standardowej korporacji taksówkarskiej, ale tam wszystko jest jasne jest korporacja przytacza pan mnie, która rozdysponuje zlecenia w pomiędzy kierowców i płaci jej podatek CIT w ale druga bardzo ważna grupa, jakby bez wpływu do budżetu państwa pochodzi zza tego co płacą wszyscy wszyscy taksówkarze taksówkarzy 100  000 w tym kraju on około każdy z nich jest mały smok w jednoosobową działalnością gospodarczą, więc musi płacić składki do ZUS zakładając, że każdy płaci ten ZUS 1300 zł mandat to już jest ono jak w 300  000 rocznie podatek dochodowy i do tego jeszcze 23 % VAT w UE to wszystko w barze i Zgierz rozmyte częściowo jest płacone częściowo nie jest tak jak mój sam ZUS ponad 1 000 000 zł rocznie, więc to są olbrzymie pieniądze w PE wynika to, że go z tego, że w grę wchodzą do Polski, a wymyślił sobie, że jest tylko dostawcą aplikacji absolutnie nie ma nic wspólnego z taksówkami, a w związku, z czym zawierał są mu umowy z kierowcami umów cywilno prawna PL potem w obliczu różnych zrobiliśmy Jasną UB jest tylko w Ros osoba, która rozdziela informacji między pasażerem jak mówili jak był firmą technologicznym, a wtedy, jaką rolę ma kierowca jest takim samodzielnym bytem, który wozi pasażerów tak tak np. na zlecenie Ney potem w wyniku nacisków medialnych, kiedy wskazywano, że duże pieniądze uciekają się w 2 wszystkimi stronami wprowadzono co prawda obowiązek posiadania własnej działalności gospodarczej, ale sam Uber stworzył możliwość, żeby wciąż to obchodzić co znaczy po zawierało umowę z firmami tzw. partnerami, które w LM, którzy mają tu działalność natomiast mają pod sobą kilkudziesięciu albo nawet kilkuset kierowców na zleceniach dziełach umowach najmu samochodu albo bez żadnych umów firmy Bosch elektronika, ale zdarzają się w proces grono tak samo wszyscy kierowców tylko tutaj mamy taką czapę, ale nią nie jest Uber w dokładnie a dlaczego to dzięki dojazd może to, żeby zrozumieć, dlaczego Uber nie chce wziąć na siebie roli tego, który zatrudnia na myśl, że byłoby to związane z wieloma bigosu, choć formalnie przeszkodami zaczym, ale być może one musiały być oczywiście z kosztami byłoby to związane z tym, że rząd musiałby na siebie wziąć dużą pracę, której nie chce wziąć i jest to dość charakterystyczna zresztą to chciałam podkreślić również wielu tylko Uber jest też Taxify i masa tych wszystkich biznesów, które przychodzą są na finansowane przez duże fundusze w UE i to są też start-upy z Doliny Krzemowej jak np. hulajnogi Time a gdzie ma się pewien pomysł i po prostu zrzuca go się na rynek bez oglądania się na wszelkie jakieś przepisy no ale ważne, bo chodzi tylko o to, żeby po prostu przez aplikacje pobrać opłatę ta opłata leci gdzieś tam zagranica i nie chcemy się niczym martwić no dobrze, ale w tego typu działalność musi być legalna skoro coraz ich więcej pojawia się na ulice polskich miast i wydaje się wręcz się rozwijają chętnych na te usługi jest mnóstwo chętnych do podjęcia takiej pracy niestety jest też mnóstwo, więc lęk i czy może, jakkolwiek tego w Ubera czy wynajem uchwycić i wskazać n p . robiąc coś nielegalnie można go to co jest bardzo trudną nauczkę w przypadku Ubera skarbówka wielokrotnie wprost mówiła też powinny mieć kasę fiskalną, ale te kasy fiskalne w końcu się pojawiłem w pilotażowym w wydaniu dla niektórych natomiast w rynku farm po prostu stwierdzał, że nas przepisy nie obowiązują, bo my tutaj płatność w ramach aplikacja w związku, z czym jeśli ruch skarbówka chce to może zajrzy za aplikację i tam jest cały wykaz mensy nic nie jest ukrywane w natomiast znowu taki mamy prawo, że każdy ma mieć kasę fiskalną równie dobrze mogę powiedzieć będąc sam przekaz sprzedawczynię, że nie może być kasy fiskalnej, bo przecież wszystko notuje ręcznie to z tego typu tłumaczeń no tak źle zrozumiał, że w to co zapisane w aplikacji nie mówi o płaceniu podatków nie mówią o płaceniu składek ZUS-owskich nie mówi o tym co się dalej jestem, więc jest komu mowa o tym, przychodzi z nimi się nim nic nie dzieje dalej, a przede wszystkim kwestia jest taka, że pieniądze, które pasażer płaci za aplikacja od razu lecą, a na do spółki holenderskiej tam Obrowo pobiera prowizję 25 % i dopiero do 75 % pozostałe zwraca kierowcom i w tym momencie ci kierowcy, jeżeli mają i sensowne umowy ewentualnie coś od tych 75 % odprowadzają do miasta 25 % jest zupełnie niewidzialnym dla urzędu skarbowego i nie jest żadnym wytłumaczeniem, że Oscary skarbówka może wejść do aplikacji, bo skarbówka ma jasne przepisy powinniśmy się do nich stosować w, a jeszcze wracając na chwilę do tych hulajnoga Life, które się dopiero pojawiły w co by lud zasadniczo polega na tym, że te bóle nogi są rozsiane po całym mieście i obligacji można sprawdzić, gdzie taka stoi w wsiąść do na nią włączyć się zapłaci za przejazd i jechać, ale Duda nie ma tego czynnika w DF białko owego, czyli pracownika więc, dlaczego miałoby to być nieuczciwe online jest biznesem to z osobna start-upu, ale Uber wraz z Google ma do spali mu na ponad 300  000 000 USD na list nawiązuje nowe menu pojawia się jako inwestor w noc z hulajnogi, które pojawiły się we 3 polskich miastach i przeszkadzają w rowerzystom pieszym i rozruch elektryczny warto podkreślić, że one są elektryczne, ale kwestia jest taka, że znowu jest to on model na zasadzie wymyśliliśmy sobie hulajnogi, ale odrzucamy bobry są na jakiś rynek in martwimy się o nic dalej nad A 2 tymczasem, żeby korzystać z pasa drogowego z chodnika w każda staruszka sprzedająca cokolwiek czy nawet, zestawiając pojemnik remontując mieszkania i chcąc postawić pojemnik na gruz musimy mieć zgodę na korzystanie z pasa drogowego, a czasem nawet wnieść opłatę i oczywiście wnieść matce i się w tym, kto jest w dół w tej sprawie trzeba się wlec się zgłosić do zarządu dróg miejskich EIA przedwczoraj to sprawdziłem, żeby tam zarząd dróg miejskich Life nie występował na do żadnego z z czystych miast, których działa w MMA jest związane z bardzo prostym powodem, gdybym wystąpił do zgody to dostałby konkretne wyznaczone miejsca, a idea jest taka winno być elastyczni i kosztów zwrot kosztów akurat by znieśli, bo on jest horrendalny natomiast kłóciłoby się tą zasadą, że można nie byłoby już wymówki, że można wrzucać hulajnogi gdziekolwiek w pana to prawdopodobnie nie zgodziłoby się żadne polskie miasta, bo był już takie próby z rowerami bez stacji i to nigdy nie przechodził, bo wywołuje chaos chaos i miasto nocą świeci się z tego wycofują nowe w związku z tym, jeżeli nie zapytano o zgodę na to jest jak jest tu w Warszawie chyba ostatecznie zarząd dróg miejskich podjął nagłe drastyczne działania i zarekwirował chyba 80 par takich hulajnogę ze względu właśnie na torze bez zgody w gminnym widniały na polskich chodnikach bez ich po prostu zajmował miejsce no ale gdzie tutaj w tym przepły w finansowy, pomijając pytał część związaną ze spłaceniem za przejazd kolejne mogą tutaj jeszcze jest taki dodatkowy biznes w mur, ale pyta złamaniu tych jest jednak jest też kwestia i to jest znowu ten model wykorzystywany przez Ubera i także Uber Eats to znaczy my chronionej musi ktoś ładować, ale i powstała aplikacja można się zarejestrować się ona pokaże ci było hulajnogi doładowania w okolicy w bierzesz taką i ładuje służby w domu przez noc stawiasz na twoje konto wpływają pieniądze i laniem twierdzi, że można co nas zarobić do ulg i 300 nawet 500 zł Emitel za za takie jedno ładowanie w byciu powstaje kolejny problem, ponieważ jest znowu uspołecznienie pewnych kosztów bo gdyby dajmy ładował we wszystkie swoje hulajnogi normalnie jako firma musiałby korzystać z taryfy dla firm, a tymczasem robi to za pomocą prądu rezonans szanowanego domowego tańszego w wspieranego z Nysy naszych podatków i tutaj zgodni znowu ten sam model partnerów penne, czyli każda osoba, która się zgłosili i chciałaby się czymś takim zajmować będzie na jakimś zleceniu czy działa zatrudniona u osoby, która nie jest fair zaraz wrócimy z rozmową przyjrzymy się temu, że to jest oburzające nielegalne i okradają nas wszystkich czy też może w to jest po prostu nowy sposób myślenia o rynku w o przedsiębiorczości o zarabianiu pieniędzy w zemną studio Adriana Rozwadowska z GazetyWyborczej i po informacjach wrócimy dyskusję rozmawiamy na temat firmy Uber, która w polskich miastach nie tylko obsługuje, a właściwie udaje, że o leżeniu obsługuje przejazdy, ale taksówkarskie, ale również zajmuje się dostarczaniem jedzenia w, a raczej niektórzy dostarczające jedzenie, a firma Uber dostarcza informacji, gdzie to jedzenie zawieźć i również spółki finansuje desy system ILS hulajnóg elektrycznych, które też w 3 polskich miastach już się pojawiły w mojej los zaczęłyśmy od newsa, który nie jest jak pani twierdzi newsem w PRL, czyli tego co powiedział Michał Dworczyk na temat płacenia podatków w Polsce, a sama firma Uber twierdzi, że płaci czynsze różnią te co cudze podatki korporacyjne to co jest Otto to od czego właściwie oni płacą podatki no tak być na początku, ale o nich oni płacą CIT mają siedzibę w Krakowie tam rozbijają centrum usług wspólnych centrum badawczo-rozwojowe zatrudniają z tego co wiem już kilkaset osób, więc i mogą tam wiele rzeczy, więc na to realnie muszą zapłacić od tego podatki natomiast te nie są to co te uciekające wpływy, które nam chodzi w UE, czyli o VAT czy składki do ZUS czy podatek dochodowy kierowców no i co teraz można zrobić, by tak się umówiłyśmy minister Dworczyk zapowiedział uszczelnienie systemu z mają zacząć płacić podatki w Polsce, ale realnie co może mogłoby się wydarzyć, żeby Uber przestał działać, ale on w sposób dowolny tak jak sobie sam wymyśli, ale przede wszystkim musiałby być skuteczna egzekucja to mówią wszyscy taksówkarze grunt duża grupa z nich twierdzi, że wcale nie trzeba zmieniać prawa w UE dopiero na początku tego tygodnia zapadł wyrok w sprawie studenta, który bez żadnych papierów bez niczego po prostu woził ludzi zysk został przez inspekcję transportu drogowego skazany na 10  000 grzywny i wydaje mi się, że jest to kwota, która jest dość odstraszająco problem w tym, że moment zatrzymania kierowców, którzy jeżdżą nielegalnie w są natomiast rzadko sprawa faktycznie kończy się grzywną, ale znów mówimy od odpowiedzialności tego pojedynczego człowieka, który jeździ w tym systemie, a firma pozostaje bezkarna tak to plotka, mówi że tak, że kierowcy Ubera twierdzą, że wraz z niemal w UB ma pieniądze, jeżeli nowy dostaniesz 10  000 zlotym zapłacą nie wiem czy to jest prawda tak pocieszają Pelplin zdawać do prawdy, zważywszy na reportaż, który ukazał się niedawno w Gazecie wyborczej Piotra Szostaka akurat o warunkach pracy w Uber Eats, czyli w tym w tej aplikacji dostarczającej jedzenie i tam wyglądało to na taki współczesne niewolnictwo czysty wyzysk rozwożąc jedzenie, a nie da szansę na wsparcie tych firm z tej strony tej firmy, więc być może to jest oczywiście mit, który podtrzymuje na duchu kierowców, czyli tantal egzekucja tak de Lucia ten kurs euro na brawa, które mamy, bo one prawo jest dość jasna natomiast mnie bym do tej pory było także ma państwo, czyli Inspekcja transportu drogowego czy skarbówka mówi o jedno Ubera opowiadał drugi nic nie działo na do miasta nowelizacja na pewno pomoże w tym sensie, że jeżeli doprecyzuje mam pewne sprawy i faktycznie znajdziesz tam taki zapis, że każdy kierowca musi mieć własną działalność gospodarczą to wtedy już nie będzie wymówek nie będzie jak wykluczyć, że pan Bóg im nadzieję, że faktycznie tak się wydarzy, że ta Romneya ustawa pojawi się w sumie w ciągu 2 tygodni jak zapowiedziano, bo do tej pory to trwa już to wiele lat było 7 projektów tylko w tym rządzie różnych one się bardzo siebie między sobą różniły i taksówkarze zachodzą w głowę i to też jest dużo teorii spiskowych co powoduje w erze cały czas to spada albo w porządku obrad rady ministrów albo gdzieś tam grzęźnie w winnym miejscu nos, po czym w euro zaś pytanie, kto straci, kto zyska na na uszczelnienie tych przepisów i co powoduje, że na szczęście ustawodawca ustawodawcą, że dawnych przepisów nie przyjmuje nos zyskałby na wynos skarb państwa ne być może uzyskaliby uczciwiej przedsiębiorcy, którzy nie będą musieli walczyć z DM w z takim duchem firmą duchem, bo rok lub też szykuje się w miniony protest taksówkarzy chyba k i właściwie, czego dziś domagają skoro w mundur uznają, że z kwietnia taksówkarze chcą nas, by przypomnieć myślę, że Mann dość, że w oczy trudno powiedzieć, że wiązał, dlatego że nadchodzą wybory natomiast na pewno to będzie jakoś nam sprzyjać Onico z protestujących licznie w październiku był protest wcześniej w czerwcu był protest Glinik jest za bardzo z nimi nie przyjmuje co dziwne, bo faktycznie w UE państwo tutaj traci duże pieniądze, które w Nysie oraz rozpływają taksówkarze mają ten mają wielki problem wizerunkowy, ale są, ale jest wiele stereotypów pod każdym moim tekstem praktycznie od razu pojawia się jako główny argument, ale tyscy taksówki są stare śmierdzą, a taksówkarze nie są mili i nie znają miasta w nie raczej do kierowców nie mówię chcę z blachą to jest mój zarzut kibole nie korzystam z Ubera jest bardziej z morza do kierowców taksówek, że nie znają miasto coraz częściej, ale dobra dodał, że to powiedzmy, że zarzuty mogą być Leonia pewnie nie dotykają istoty problemu, czyli tego czy ktoś jest uczciwy czy nie uczyć takiej właśnie o to chodzi za bardzo się szłam z szamb czy od 1 są z przedstawicieli korporacji taksówkarskiej, że tym razem nie zamierzają blokować miasta, bo nie chcą zniechęcać pasażerów klientów tylko chcieliby zwrócić uwagę na problem, że chcą uczciwie konkurować do tych zwolnień nie mają żadnych roszczeń ani żądań finansowych tego chcą po prostu równych zasad skoro oni płacą ZUS skoro oni odprowadzają VAT skoro płacą więcej za ubezpieczenia przecież on skoro bowiem innych lat mają listę ze mną wydatków, których kierowcy Ubera nie muszą ponosić w związku z tym chcą zrównania i uważam, że na równość szans to jest coś co powinni pobrać wszyscy i dziwna jest, że są w rządzie, bo wiadomo, że są zwolennicy deregulacji, którym do jechania tymi 2 to 1 z rozbieżnymi celami zupełnie nie przeszkadzał, bo to jest pytanie oczywiście nie wiemy, jakie są motywacje członków rządu w natomiast można się zastanawiać czy to nie jest nowy sposób myślenia o kapitalizmie w ogóle znaczy o tym kto tworzy reguły państwo czy firma z i na ile nowe technologie w nie na na nie narzucają takiego przymusu, żeby się dostosować, żeby uznać, że rynek się zmienił powszechnie oczywiste z bardzo dobra, że tam pojawiają się nowe pomysły żony wchodzą w kijach k, chcąc upewnić, że ja nie miała niczego do żadnej firmy czy Ubera czy Taxify czy dolarem dolar ma w UE, gdyby ona pojawiały się ze swoim no no ze swoim nowym wynalazkiem i n p . jeżeli stwierdzą, że mamy prawo jest niejasna np. online udałoby się z hulajnogą do władz Polski powiedział proszę mi sklasyfikować ten pojazd co nie nastąpiła w tym czasem to jest także po prostu pewien nowy pomysł jest rzucany dała wynik jest jakieś prawo mówi się zazwyczaj, że w imię dobra nas nie obowiązuje, bo jest nieścisła my jesteśmy nową technologią i w ten sposób można w twarz w pewnym zawieszeniu lata, w czym to jest ten wykorzystanie tego słynnego hasła innowacja nowoczesność jak oni nigdy nie rozwiąże żadnych przepisów my jesteśmy zawsze o krok dalej niż państwo ze swoją analogową i z archaiczną strukturą systemu prawa dokładnie natomiast myślę, że najważniejsze jest to, że nikt nie ma pretensji do Ubera, że z rewolucyjną zrewolucjonizował w pewien sposób czoła odświeżył przejazdy wrze one są duże kierowcy Stali stać bardziej kulturalni, że to auto są czystsze natomiast Uber przyniósł ze sobą całą resztę minusów jakieś tam balastu, czyli np. rynek, które na, którym były tylko byli przedsiębiorcy taksówkarze w tej chwili jest w dużym procencie 0808. dziewiąty sam zawód taksówkarza inne też się dewaluuje, bo on czy o to by ludzie, którzy pracowali odprowadzali sobie ZUS otrzymali z tego rodzina Bóg jednak się pojawi mnóstwo osób, które na zlecenia albo bez umów po prostu dokonują taki sam od przypadkowych przejazdów, kiedy się chce albo nie chce oni nagle zaczynają tracić grunt pod nogami nie można na to patrzeć na wierzch bardzo lubią taksówkarze mamy samych złe doświadczenia mamy kryzys już sama dobra w PRL nie można przechodzić obojętnie obok tego, że mnie duże korporacje, które w inne mają miliardy na Pijar w tak naprawdę zmienia ona my w rzeczywistości tak troszeczkę się odbywać pod poza nami, ale i tutaj są duże pretensje do rządu tego, ale i poprzedniego bądź też nie zdążył z tym zrobić żal, że ta ustawa cały czas jest, jaka jest mój teść woda jest jeszcze 1 problem już nie, ale finanse państwa czy sytuacja na rynku przewozów, ale prawa pracownicze tych, którzy korzystają z możliwości dekret daje Uber dech w reportażu w cytowanym przeze mnie to Szostaka w rym mowa jest o kierowcach czy rowerzysta, który dostawca jedzenia, którzy wierzą w ramach systemu Uber Eats i okazuje się że, ponieważ wielu wielu z nich run to Hindusi, którzy przyjechali do Polski na studia często są to udawane studia w tym u mnie współpracują uczelnie prywatne opisuje Szostak w takim systemie przesyłania tych ludzi z Indii do Polski to okazuje się, że oni muszą płacić tym pośrednikom, żeby uzyskać taką czapę w postaci ESDZ zlecenia z gry oto jest Uber Eats jest potem partner i dopiero ci RO rowerzyści dostawcy efekt jest takie opisuje Szostak, który przez pół roku jeździł w ramach tego systemu Uber Eats żąda stracił sporą część pieniędzy zarobionych na rzecz tego partnera w dużych był winien pieniądze za sam fakt, że spod niego podpięty nudy to jest akurat jest o tyle zrozumiałe, że mnie skoro nie chcą zakładać własnej działalności gospodarczej no to ktoś zaoferował podatnicy po majowym z ludźmi był Kongres, który płaci natomiast chcę zwrócić uwagę, że w tym łańcuchu zyskuje ta czapa, czyli firma w UE zyskuje konsument, który ma lepszą usługę, która odda głos dostaje ciepłe jedzenie i t d . tak dalej zyskuje też pośrednik, który tak naprawdę, robiąc nic tylko, prowadząc pośrednictwo między 12 w, pomagając w obchodzeniu prawa był on żyje, jakby w pracownika Ateneum, gdzie są pośrodku czy rowerzysta czy kierowca Ubera w tak naprawdę mają i Pomorze traci, bo zarabia natomiast jego zarobek jest tutaj właściwe bardzo ograniczone i rozdzielone pomiędzy wszystkich ważniejszych aktorów w tym w tym łańcuchu w taki deszcz zaczął się zaś pytania o to kto odpowiada jeśli dojdzie do wypadku w kto odpowiada jeśli w LM, ale ten niemym Tennessee w sprzęt się zepsuje albo więcej, czyli dostawcy dostają Harry za to np. dziś nie zdążą dojechać niezależnie od tego jakich warunkach muszą pracować tutaj to co jest kompletnie rozmyte i właściwie ostatecznie najwięcej ryzyka ponosi ten pracownik ten, który jest pracownikiem największego not w gruncie rzeczy tak go kara może dotknąć jego to on jeździ bez uprawnień to ona jest na umowie na symboliczne 200 zł cywilnoprawnej, więc rezygnuje tym samym z własnej emerytury w dno ponosi największe koszty po to, żeby rzeźb duże korporacje zarabiały pieniądze, żeby klientom konsumentom byłą tego dnia w notatce gorszy w Poczytaj o warunkach to może nie przystaje do jedzenia tak bardzo smakować wystarczy dostarczone przez rowerzystę z Uber Eats albo w UE na kierowcę z Ubera w kończymy Adriana Rozwadowska z gazety wyborczej, bo państwo i moim gościem kina realizuje za 0 Zwiń «

PODCASTY AUDYCJI: ANALIZY

Więcej podcastów tej audycji

REKLAMA

POPULARNE

REKLAMA

DOSTĘP PREMIUM

Podcasty TOK FM oraz internetowe radio TOK+Muzyka teraz 40% taniej. Wybierz pakiet Standardowy i słuchaj gdziekolwiek jesteś

KUP TERAZ

SERWIS INFORMACYJNY

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA