REKLAMA

Czy kierowcy to skarbonka budżetu?

Analizy
Data emisji:
2019-02-22 18:00
Audycja:
Prowadzący:
W studio:
Czas trwania:
19:52 min.
Udostępnij:

AUTOMATYCZNA TRANSKRYPCJA PODCASTU

Transkrypcja podcastu
kondycja analiza Agata Kowalska przy mikrofonie teraz zajmiemy się gorącym sporem, który jak już państwo mówią odbył się na łamach gazety wyborczej i portalu rynek kolejowy PL spór dotyczył tego, kto dopłaca, do którego rodzaju transportu czy kierowcy w paliwie podatkach i wszelkiego rodzaju innych opłatach do transportu kolejowego do transportu publicznego w czy też wręcz odwrotnie wszyscy my dopłacamy do dróg i do transportu samochodów prywatnych spór się odbyło Erin Rozwiń » między 3 osobami Jakub Majewski z fundacji ProKolej Andrzej Kublik z gazety wyborczej, jaką ma Diaz właśnie z portalu rynek kolejowy PL, ale przyczyną tych wszystkich sporów i kłótni awantur było tak naprawdę Edyta bryła dziennikarka GazetyWyborczej dzień dobry dzień nowy van, a to, dlatego że zrobiła pierwszy z wywiadów ten z Jakubem Majewskim i zadawała, ale podchwytliwe pytania efekt jest taki, że mamy rzeczywiście gorący spór w jak byśmy go uchwycił, jakbyśmy spróbowałem muszę powiedzieć co jest kluczem sporu między tymi 3 panami trochę mnie to co było Meritum tego wywiadu były one widzicie, na którym są pieniądze w Jakub Majewski uważa, że First in transport samochodowy powinien być droższy niż jest jej wręcz wyrzucił taki dość radykalny pomysł, by wszystkie drogi w Polsce były płatne natomiast na coś się oburzył Andrzej Kublik mój kolega z gospodarki w Gazecie wyborczej, który powiedział to napisał w swoim ma w swojej poczcie, że w już teraz kierowcy płacą bardzo wysokie opłaty, ale głównie w paliwie, ale nie tylko i nerwów jest jemu też brak merytorycznie i właśnie brak podawania liczb w ich brak podawania liczb tak samo sam nie do końca w z poddaje podaje też, w których zabrakło w tym w tym właśnie wywiadzie dodaje Wrona wraz z zimnych w tych kategoriach natomiast ceny jako materiał z rynku kolejowego wskazuje na to, że w swym można, by też podaje pewnej liczby których, których zabrakło, żeby pomnikowi, ale też wskazuje na rondzie są dysproporcje w tym jak, których transport się sam Wałęsy w jakimś stopniu sam się finansuje tym i oczywiście mogą państwo się domyślać, że jako Madras z rynku kolejowego PL w optuje za tym żem, że jednak to kolejny raz są w stanie samo samo się finansować w odróżnieniu od samochodów osobowych samochodów i ruchu drogo drogo owego wrażenia, że może nie, tyle że są w stanie się samofinansować lekarza zużyją dużo większym stopniu się, finansując ich większym stopniu finansują ich dużo mniejszym stopniu są dotowane i ja bym nawet taki wniosek wyciągnęła, że w ten sposób kolej dotuje drogi jeśli jest sama jest dotowana mniej niż drogi tak oto jest spór o to by wiem, że będą państwo chcieli uczestniczyć w tej dyskusji, która przed nami, więc zachęcam analizy małpa to klub KSM analizy małpa, a to kropkę FM, zwłaszcza tych, którzy czytali choćby 1 z tych 3 zacytowane przez nas tekstu wszystkie na portalu wyborcza PL w no dobrze no to posłuchajmy najpierw sezon, ale ma Jakuba Majewskiego w za bilety na komunikację publiczną się płacić tak jak za bilet do kina dostęp do wszystkich torów peronów też jest płatny, a stawki zależą od ich jakości, dlaczego to nas szokuje, a nawet wydaje się całkiem logiczne, ale po wybudowanych potężnym nakładem sił środków drogach ekspresowych chcemy jeździć za darmo tak pisał to rzeczywiście burzyła Andrzeja Kubika, który odpisał, że Iran w efekcie zdrożeją bułki jeśli zaczniemy od nich pobierać opłaty za przejazd drogą ma no ja się jak jak wejść tylnymi dialog czy też właśnie 2 równoległe monologi i rozstrzygnąć co to ma rację czy pomysł opłat za wszystkie drogi jest absolutnie nie absurd absurdalny on jest w Łomży uderzenie z nierealnego żaden kraj no chyba na świecie nie wprowadził aż takich opłat, ale wydaje mi się, że w 2 Jakub Majewski Emu chodzi o coś trochę innego to nie zmienią chodzi o to, żebyśmy w, żeby wszyscy kierowcy w całości lub płaci za transport drogowy tylko bramki na drogach powiatowych dostały tak to nie to jest ten pomysł nie zmienia się nawet nie o to chodzi w PRL zaś, że są systemy sali satelitarne, które mogłyby naliczyć takie opłaty za 6 ze stron drogą jedzie samochód on, ale skoro nie o to chodzi o co chodzi o to, żeby wyciągnąć kierowców samochodów chodzi o to, żeby w ogóle podroży podrożeć Nitras na tyle, żeby bardziej opłacało się do samochodu bez potrzeby do autobusu, aby do pociągu w ten jest możliwe to zaraz wrócimy do tych liczb, które panowie podają, ale z zatrzymajmy się na tej tezie dlaczego, dlaczego mielibyśmy wyciągać ludzi samochodów skoro coraz więcej więcej Polaków woli prywatny samochód od jakiegokolwiek innego środka transportu, bo transport drogowy z UE jest bardzo kosztowne i zarówno jeśli chodzi o budowę o utrzymanie i potem o koszty wypadków i nie jest on zanieczyszczenia środowiska w slangu no ale tych kosztów, o których pani teraz mówi dużo się Jakub Maria w swoim tekście podnosi ono wcześniej się nie pojawiły to sąd taki koszt tym nikt nie po w uzgodnionym budżecie państwa może tak to ujmę i odsuwając na bok zostaje jeszcze szereg takich rzeczy jak n p . nie wygoda przyzwyczajenie potrzeba prestiżu w Reno tysiące różnych kwestii Andrzej Kubik do tego dodaję jeszcze w biznes motoryzacyjny czy czynnik który, które są sam siebie jest dla Polski po prostu atrakcyjny i dla naszych przychodów w nie znaczy to daje im Andrzej Kulik ani też, jaką ma adres i odnoszą się do Dody 1 rzeczy do wykluczenia transportowego, o czym był ten wywiad igła w dywagacje o tym ile wyda koszty powinny być zwiększone i leczone powinny być one nie mogą być w fotel w oderwaniu od tego, że ludzie tak naprawdę nie mają jeszcze wyboru Trocha napiszemy w teorii rozmawiamy o tym, iż Acta, czyli równą rozwiąże te tezy Jakuba Majewskiego były postawione po to, żeby pokazać, że mamy przestrzenie w kraju, którym ludzie są zupełnie wykluczeni transportową i im powinniśmy znaleźć środki na to, żeby tę sytuację wyrównać tak to dochodziło no to w no może tworzyć sonduje też, że NATO w zysk z tej strony bardziej on ma, gdyż wprost, że najpierw najpier w samorządy muszą wygrać zwycięża sportowym i zapewnić sensowny sezamem transport, zanim zacznie rzeczywiście podraża transport drogowy wyciągać tych samochodów no dobrze też państwo powiedział, że wiąże jednak ten transport indywidualny jest najdroższy i cały spór o wszystkich 3 publicystów opiera się na tym, że pan z jak to policzyć i ma wziąć leki, które za konkretne wskaźniki wziąć się pod uwagę w idealnym m. in . Ennis, gdy w NIK redaktor Kublik pisze o tym, że akcyza paliwowa VAT od paliw VAT od opony części samochodowych usługi warsztatu też objęte VAT-em polisa OC to są wszystko część jej tak całego systemu podatków, które którymi kierowcy dotują koleje na co ma resort odbija i pisze żal, że właśnie wręcz przeciwnie to kolej koleje też płacą wszystkie podatki to kto ma rację, kto więcej dokłada do budżetu na zdecydowanie czym wy no pewnie ten niedrogi więcej dokładają do budżetu, ale też dużo więcej kosztują tak kierowcy możesz tak dużo płacą, ale też koszty transportu drogowego przekraczają w przewody i z tego transportu, ale i jak to możliwe skoro sama jej Andrzej Kublik cytuje budżet państwa i wskazuje na to, że tak wiele opłat jest ściągany od kierowców, a z tych pieniędzy jeszcze część nie tylko na drugi trafia, ale również na koleje, czyli w ich tak stąd wnioskuję, że rzeczywiście w kierowcy płacą inne swoje własne drogi jeszcze na tyle koleje transport publiczny, ale Andrzej miniemy pisze, o ile trzeba do tego transportu dokładać częściowe będą do transportu drogowego, a to nie zdarzą się samo finansuje nam zatrudnienie, a wiele trzeba dokładać i w jakim budżetu w co najmniej 50 % z budżetu trzeba dokładać do transportu drogowego i 50 % tak oto, że mam być kwotowo teraz lecimy z żoną zasnąć jak to możliwe, że ta liczba nie pojawiła się w żadnym z tych 3 tekstów Edyta była z gazety wyborczej w studiu i po informacje zwracam rozmawiamy na temat tego, do którego rodzaju tor transportu dopłacamy więcej czy do kolei czy do transportu drogowego w LM i nie jest tuż przed informacjami z pań tak lub życiu taką liczbą 50 % i powiedział, że to jest między tyle ile musimy dopłacać do transportu drogowego, ale zapytałam, skąd to wiadomo jak to jest możliwe i odpowiedzialną słuchaczy w już za każdą maila Ależ państwo, o czym pisać analizy małpa to krótka stan pan Kuba napisał, że wg danych GUS wszelkie opłaty, które ponoszą kierowcy w podatkach paliwie i akcyzie pokrywają koszty infrastruktury drogowej zaledwie w 25 % proszę bardzo ponadto kierowcy nie płacą za dostęp do drogi, a przewoźnicy kolejowi płacą za dostęp do torów i dalej jeszcze bank, bo piszę o tym czy myśmy też mówił, czyli o kosztach społecznych wypadków hałasu smogu i stresu w noże to teraz pytanie, dlaczego Andrzej Kublik nie zajmuje się tym tą liczbą, która dla pani czy dla pana Kuby są jest taka oczywista winda dla Andrzeja istotne jest to, że kierowcy już dziś płacą dużo dlatego wymienia różne różne opłaty za usunięcie zawarte czy w cenie paliwa czy w innych gospodarkach i UE uważa, że te koszty są już dzisiaj dla kierowców na tyle wysokie, że bezsensem byłoby jeszcze ich podważanie ich no no dobrze, ale jeśli w el traktować tylko pewien osobisty wydatek to może tak, ale jeśli spojrzeć na całość budżetu i naszych prywatnych pieniędzy budżetu państwa wydawanego na transport w NATO i jeśli porównać to co wydajemy na kolejnictwo na autobusy na samochody prywatne to wtedy być może wcale nie jest aż tak drogo Jakub Majewski to właściwie próbuje powiedzieć, że wcale nie jest tak drogo formę z Europą i dokładnie nie zaś nagrodę skoro jednak wszystkich na to stać skoro mamy w Polsce samochody z małym esesman z miasta są przy pakowaniu samochodami a pokolenie wyjaśnia też też cel coraz bardziej zyskują popularności, ale w domku w dokładnie to jest to to coś pani powiedziała mi w nadali nadal jest co nadal jest w co podraża, zwłaszcza jeśli chodzi o miasta w Chinach są mniej korzystają do końca ZOZ z możliwości, by ograniczać w ograniczać wjazd bez wjazdu samochodami do centrów mamy kolejne maile od słuchaczy w PRL tutaj zerkam z tamtejszą państwo, ale pan Paweł napisał, że jeśli mówimy o kosztach dróg to proszenie zapomnieć o zysku dla gospodarki z istnienia dróg i tu do końca nie rozumiem panie Pawle, bo właśnie o tym rozmawiamy na ile to jest zysk, a na ile to jest koszt strat na pewno lekturą ponosimy najlepsze to wszystkim opłaca w i dalej, a tu z kolei inny słuchać pisze na za samą akcyzę za rok 2017 na paliwa drogowe za tę opłatę paliwową o budżet otrzymał 50 miliardów złotych nie doliczą wpływów za autostrady opłaty rejestracyjne VAT od samochodów i t d. jak można mówić mamy dotowania dróg skoro tyle pieniędzy spływa do systemu może rozpocząć jeszcze raz odpowie słuchaczom jej nowego oto lista jest taka sama wszystkie opłaty nie pokrywają utrzymania dróg w teraz, gdy zajrzymy jeszcze 1 wątku, który panowie się wspierają w to jest kwestia John Glenn kosztu znoszę tego w czy rzeczywiście infrastruktura drogowa jest w Polsce w miarę tania względnie tania na tle Europy w GM i kto twierdzi Majewski, a Kubik odpowiada, że to nieprawda tylko, że żaden z nich nie podaje przykład z zagranicy, by móc przyrównać jakieś liczby czy możemy, a to rozstrzygnąć ostatecznie, który z nich ma rację ja też nie znam konkretnych liczb, ale wiemy, gdzie jest też fakt deszczy szeroko znane, że mamy jedno z niższych stawek jeśli chodzi o viatoll nie jest rząd to, że jest tanio potwierdza też to, że w obroty w transporcie z mężem Cargo, a po kolejowym i drogowym są takie same, o czym świadczy, bo ja tego nie rozwojem tym, że w, jeżeli w Muonio w Cargo kolejowa z 20 % całego samochodowe to 80, jeżeli w i jeżeli samochody są źli i inaczej, jeżeli kolej jest droższa, bo jest podziw nie przeprasza za ten bilans rozwiąże chodzi o to że, gdyby było też się tak bardzo drogo to więcej towarów przewożonych było w kolejowych i więcej powinien był powód, by płacić, a transport drogowy, a płaci tyle samo co dalej o, a może przewozić znacznie więcej towarów no właśnie o tym, też mówi Jakub Majewski jest w swoim w tym Sęk w tym wywiadzie o tym, że w realnym powinno być więcej zysków z przewozu drogowego skoro przewozi dużo więcej osób i przede wszystkim dużo więcej towarów no to rozumiem, że tego zysku nie ma, bo koszty są na wysokie dokładnie, tak więc tutaj spór jest jeszcze chodniki i to szczerze mówiąc niekompletnie panowie pogubili ten 1 z nich mówi o tym, że land nie ma chodników, że powinno się je budować drzew, bo postulują, by ich brak wciska ludzi do samochodów na co Andrzej Kublik odpisuje, że generalna dyrekcja dróg krajowych autostrad buduje chodniki za pieniądze kierowców samochodów na co wszystko odpowiada Jakub ma odjazd to nie generalna dyrekcja tego przede wszystkim samorządy budują chodniki przy drogach im podlegających ich tutaj nie rozumiem, o co najwyżej kłócą, ponieważ w naturze chodniki budują różne podmioty w Polsce to plany mają może być także w każdy z nich ma rację lekarzem trochę retro, o czym innym świętem chcesz żyć na 1 uwagę na 1 rzecz, że z tak paradoksalnie Majewski i Kublik mówią trochę o tym samym tonie oboje chcą ograniczyć w transport drogowy tylko zupełnie inny sposób Majewski chce pogrążyć drogi, żeby no w, żeby kierowcy raczej decydowali się na transport publiczny to on powiedział premier urealnić koszt przejazdu samochodowego we władanie, a Andrzej Kublik no bardzo ciekawie zakończył swój gest swój komentarz sugerujący, że powinno się utrudnić sprowadzanie samochodów używanych samochodów do Polski, bo on twierdzi, że to napędza wyrw w ogóle w nazwie wzmożone zwiększyło się diametralnie ruchy ruch drogowy w Polsce, czyli im a, utrudniając sprowadzanie samochodów, ale utrudnienia związane z samochodów ograniczył ten ruch, czyli poprzez poprzez ograniczanie dostępu kierowcy do samochodu w ogóle to jest paradoks największy dla mnie, bo to oznacza, że ci, którzy nie mają lamp, a pieniędzy, a często żyją w miejscach wykluczonych transportowo, których nie ma komunikacji publicznej nie mieliby już w ogóle szans na żaden transport, bo nie stać najdroższy samochód na lepszy samochód miast ci, których stać, a często mieszkają w bogatych miastach, gdzie jest świetna komunikacja publiczna zostaliby ze swoimi prywatnymi autami golf nie jest rozwiązaniem problemu tylko jakieś części, ale nie odpowiada na główną główny kłopot, ale się myli pozwał to ja szybko jeszcze przytoczę ranni w a gdy pan Michał transport kolejowy świadczy usługi zarobkowe dlatego musi płacić za dostęp do torów, a zwykli użytkownicy dróg nie zarabiają a gdy tylko firmy przewozowe, które są objęte systemem viatoll, czyli prywatna podróż zdaniem słuchaczy nie powinna być objęta tymi samymi zasadami są przy podróż taka zawodowa można wiec środkowa co pani na to, ale skąd wniosek, że to są tylko podróże zarobkowe no nie no zwykli użytkownicy dróg rozumiem pan mi mówi od przejazdach miasto do miasta na wakacje do rodziny, a pociągiem jedziemy jak chce znikła, a jedno tak, ale tamto zarabia zarabia ta w kolej, która na zjeździe, a tu po to, kupujemy samochód prywatny pojazd, żeby już nie musisz nikomu płacić tak przynajmniej rozumiem słuchacza logikę nie tak nie do końca rozumiem, że jest odlecieli z domem pielgrzyma pośrednika my jesteśmy tylko my nasz samochód i drogach to niema powodu, żeby płacić mają znaleźć płaci prawda płaci za benzynę poinformujemy płaci ani drugi no to zostawiamy to mi słuchaczowi panu Michałowi do rozstrzygnięcia zlecenia dokładnie jaką, jaką tezę miał namyśli in w 23, bo tutaj dużo państwo piszą, a ty tutaj ktoś pisze o tym ile kosztuje leczenie rannych i po wypadkach, że to ogromne są pieniądze przyznano przywołuje badania w willi w docent szyba jako Mother spisał, a 50 miliardów kosztowały wypadki w 2015 roku w no tak, ale rozum, że w kolejnictwie te koszty są dużo niższa nowszy Windows wysyłam jeśli chodzi o wypadkowość na kolejny test gnębiła procenta z dnia komisja Europejska twierdziła, że kolejnictwo jest najbardziej bezpieczny środek transportu w całej Europie element przyciągający rowery samoloty i oczywiście samochody Żegluga śródlądowa jest najbezpieczniejsza koleje są drugim miejscu może dla chętnych to on zbyt dużo wolnych Widzewa w lidze tam, gdzie jest jeszcze wysłuchać z Holandii pan Kamil Hempel 3 w Holandii poza wszystkimi obciążeniami istniejącej w Polsce funkcjonuje również podatek ściśle związane z posiadaniem samochodu tzw . podatek drogowy dla niedużego samochodu kompaktowego z nowoczesnym silnikiem diesla pojemność około 2 l, ale to jest 1500 EUR rocznie, czyli 6500 zł tylko tutaj jest osobny wątek manager słuchacz może jeszcze do Pisza na co idą te pieniądze Andrzej Kublik się upiera że, gdy kierowcy płacą nie tylko na siebie na drogi na fundusz wypadkowy, ale również na kolejnictwo i na te chodniki dla pieszych i t d . i t d. w najlepsze jest prawda można równie dobrze powiedzieć, że kolejne są płacić na drogim np. remontuje kolej remontuje jasnym przejazdy drogowe wiaduktem no ale też ono z tym z tych przewodów przez prze budów rozumiem korzysta przejeżdżając pod wiaduktem albo wiaduktem wykona przykład z przejazdu kolejowego niespecjalnie korzysta pociąg w, zostając też władzom do rozstrzygnięcia te zachęcą was do lektury wszystkich 3 tekstów, bo wtedy można spróbować prześledzić sposób myślenia wszystkich 3 autorów w LM bardzo dziękuje za bryła z gazety wyborczej była państwa i moim gościem dziękuję za to spotkanie za wszystkie maile ci sami panowie pisali i bardziej go jak już Zwiń «

PODCASTY AUDYCJI: ANALIZY

Więcej podcastów tej audycji

REKLAMA

POPULARNE

REKLAMA

DOSTĘP PREMIUM

Słuchaj podcastów TOK FM bez reklam. Teraz wszystkie pakiety TOK FM Premium 40% taniej!

KUP TERAZ 40% taniej

SERWIS INFORMACYJNY

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA
NULL
Array