REKLAMA

Nieusłyszane, niezauważone. Kobiety z XXI-wiecznej prowincji

Wieczór Radia TOK FM
Data emisji:
2019-02-22 22:00
Prowadzący:
Czas trwania:
50:20 min.
Udostępnij:

Gośćmi programu były Agnieszka Pajączkowska i Aleksandra Zbroja, współautorki książki "A co wyście myślały? Spotkania z kobietami z mazowieckich wsi". Autorki wyruszyły z Warszawy z zamiarem nawiązania kontaktu z mieszkankami mazowieckich wsi. Udało im się spisać 70 historii, które składają się na książkę.

AUTOMATYCZNA TRANSKRYPCJA PODCASTU

Transkrypcja podcastu
z Radia TOK FM dwudziesta druga 6 piątkowy wieczór Radia TOK FM za chwilę rozpoczynamy magazyn emancypantki przy mikrofonie Hanna Zielińska zaraz z nami w studiu będą Agnieszka Pajączkowska i Aleksandra Zbroja autorki książki, a co wyście myślały o spotkanie z kobietami z Mazowieckich wsi autorki książki wyruszyły któregoś dnia z Warszawy z zamiarem MEN nawiązania kontaktu dialogu z mieszkankami Mazowieckich wsi bez planu Mac początkowo bez mapy zatrzymywały się od domu do Rozwiń » domu z różnymi reakcjami się spotykały nerki czasami wbre w niechętnym czasami nieprzychylnymi, ale czasami udało im się spisać się niesamowite historie tych historii około 70 nie jest opublikowanych właśnie książka co jeszcze myślałem netto są takie krótkie inne formy monologu owe inne bessy my wyraźnie takiej aktywnej obecności autora, chociaż autorki też mnie tutaj wplatają swoje własne tropy własne ne wątki autobiograficzne związane z wsią o tym wszystkim porozmawiamy już za chwilę już za kilka minut, a książką, które będziemy rozmawiać będzie dla państwa prezentem pod koniec naszej rozmowy Radia TOK FM na dwudziesty druga 10 piątkowy wieczór Radia TOK FM przy mikrofonie Hanna Zielińska, a z nami w studiu są już współautorki książki, a co wyście myślałem spotkanie z kobietami Mazowieckich wsi Agnieszka Pajączkowska dobry wieczór dobry wieczór i Aleksandra Zbroja dobry wieczór dobry wieczór to są właśnie tam filmy odważne kobiety, które wsiadły samochód i ruszyły na wieś Mazowiecką, odkrywając bliską stolicy prowincji Enei właśnie pytanie czy to prowincja czytanie prowincja właściwie to jest taka przedziwna kraina z 1 strony inne Ethernet się wokół Warszawy czy wsi Mazowieckiej nie wszystkie są wokół Warszawy inne ale w jakim sensie są blisko związane z Warszawą ze stolicą, a z drugiej strony ze zdumieniem przeczytałam w tej książce, że Warszawa bywa bardzo odległa, by mentalnie emocjonalnie, że wcale nie ma tak dużo tych związków emocjonalnych z Warszawą dla kobiet mieszkających gdzieś się na wsi na Mazowszu często w najbliższym również emocjonalnie czy w ekonomicznie miastem z Płocka np. no i gdy pytanie czy zgodziłby się pani z tym określeniem prowincja, która geograficznie odpowiada tej krainie, ale jednak jest nacechowane w naszym języku pejoratywnie to jest rzeczywiście w pełni i jedno z tych słów, nad którym się zastanawiałyśmy pracując nad książką sięgnęliśmy do słownika języka polskiego, bo konsultowaliśmy Quest rośnie wydźwięku tego słowa, ale część osób zwracano uwagę, że ona jest neutralne rzeczywiście określa regiony, które fakty jest tak AM nazywany w odniesieniu do ośrodków miejskich natomiast rzeczywiście słownik języka polskiego zwraca uwagę w drugim znaczeniu tego słowa, że ma ono miewa ono wydźwięk pejoratywny wartościujących z pewnością jakoś, wskazując na hierarchię tych terenów miejskich i mniej miejskich po estetycznie, ale zdarzało się też tak, że Chiny same nasze rozmówczynie używały tego słowa podobnie jak innego kłopotliwego dla nas, ale jak wieśniaczki czy właśnie bycie wieśniak Kubicy mieszkanku musi, który ma podobną cechę chyba jak prowincja możemy jeszcze mocniejszą że, chociaż było czy jest nadal formalnie słowem neutralnym to bywa bywa odbierane pejoratywnie negatywnie natomiast część naszych rozmówczyń, kiedy poruszały się na ten temat odnosiły się do tego mówiąc tak jestem rodzinnym kusi to jest nie mam z tym problem, tak więc słowa były ważne niektóre wręcz powiedziałbym, że postulowały miał taki postulat, żebyśmy wspólnie starały się odczarować to słowo UE i było to zarówno słowo wieśniak czka, które z moich uszach przynajmniej brzmiało właśnie dosyć neutralnie jak również słów wiśnia rak, który już jest zdecydowanie nie mieliśmy z nią kontakt jest niemal w Berlinie są refundowane także z nas natomiast niektóre z naszych bohaterek + 1 z ekspertek, która jej opinię wprowadziły się na wideo do książki proponowała odczarowanie również tego drugiego słowa, ale i nasze bohaterki mówiły, jakby często wykop mówiły o sobie bardzo przewrotnie wiśnia szara i było to raczej pozytywne oraz gmachy w zdecydowanie tak, choć żona oczywiście nie nie chcieć można tak oczywisty powiedział Michał Obiała wyzwań myślę, że rząd oczywiście jest jednak jakoś uzasadnione, bo tutaj mamy zderzenie tej narracji feministycznej wielkomiejską zamknięto akademickiej o tym, też ekspertki w książce inne mówią jednak jakimś wspólnym mianownikiem w dużej części jest inna są różnice formalnej edukacji między inne miasta mam się tutaj akurat nasze bohaterki bardzo często mówią o tym, że są im mają wykształcenie podstawowe czy średnie co w jakimś sensie my, słuchając historii czytając historię od czarów wuja inne znaczenie wykształcenia czy też inne od szczurów jest uznawanie wykształcenia z mądrością czy dorobkiem życiowym Nowotki intendenta różnice mogą polegać właśnie w nim nawet takich właśnie my różnicach w aparacie pojęciowym z języków w wypowiedziach czasami oczywiście też szerokość horyzontów, ale nie zawsze skończyłam dygresję tak zdecydowanie za dużo też być może ta różnica między imponuje wykształceniem formalnym, a jednak wiedzą płynącą z własnego doświadczenia, a drugie, tyle że ciągle list do 1 tutaj, bo nie brać część tej kwestii prowincji czy tej, dlatego że jednak nasza książka osadzona jest w województwie Mazowieckim w historii naszych bohaterek są zbierane w regionie województwa mazowieckiego nie bez, niemniej bez ner jest celowe z naszej strony kluczowa jest dla nas była ta Centralna obecność Warszawy jako tego miasta miast miasta stołecznego miasta można powiedzieć no i które też takiego miasta wampira, który z całego województwa wysysa energię dokładnie przyjęte należy też zaczęli dokładnie i teraz, a propos tego wykształcenia my możemy tutaj z naszej perspektywy opowiedzieć o Warszawie charakteryzuje się między nimi tym, że demograficznie el sporo duża część mieszkańców Warszawy także ludność napływowa natomiast nasze bohaterki rozmówczynie mówią o tym, procesie nie, używając konkretnie takiego sformułowania ale, opowiadając o swoim doświadczeniem mówi o starszych bohaterkach czas swojej pamięci tego jak to dawniej jeżdżono do Warszawy jak i dzieci wyjeżdżały do Warszawy i często, obserwując przez fakt posiadania krewnych rodziny w Warszawie czy mają budujący wyobrażenia na temat życia miejsce używają takiego sformułowania właśnie, że to, że ich tak na warszawkę IT są ludzie, którzy wyjechali z tzw. prowincji właśnie to są ich słowa do miasta i często ich zdaniem to właśnie ta ludność napływowa była to, która najbardziej AM, a 1 czarną Hańczą wy tam bardzo jak stereotypom wolności świeci najmocniej w górę wzmacnia stereotyp wsi jako tej negatywnie prowincjonalnej, próbując w sejmie taki sposób zaadaptować się nowych wielkomiejskich warunkach tak przejaskrawione i przerysowany pewne stereotypy swoje wyobrażenia o tym, czym to inaczej co to znaczy być warszawiakiem mówiąc 1 z kim 1 z naszych bohaterek, a ci, którzy najbardziej obrażają wieś to ci, którym słoma zbóż występuje Legia zagra, gdyż teraz mówię tutaj właśnie konkretnie bohater ze swoim językiem opowiadają, ale doświadczenie, które dla nas może być nim raczej informacją historyczną wiedzą takie do pewnych procesach społecznych historycznych, które kształtowały relacje między Warszawą i tz w prowincją wartość tej książki inne jest niesamowita miej im bardzo są ciekawe historie i wciągające ne i bardzo lubię to uczucie, które miałam przy lekturze waszej książki polegająca na odkryciu inne i zastanawiają się jak to możliwe, że takie książki dotychczas nie było i rzeczywiście głos polskiej wsi stres reprezentowane przez tyle głosów, ale w ogóle nie znamy narracji współczesnej współcześnie żyjących kobiet na wsi w ogóle nie znamy tej narracji inne prowincjonalną feministycznej, bo tutaj inne można mówić o tego typu narracji przynajmniej momentami, bo polską wieś albo reprezentują politycy albo reprezentują właśnie protestujący rolnicy, ale raczej na ulice Warszawy i raczej mężczyźni albo ewentualnie jakie się różnego rodzaju programy nerwy na różnego rodzaju show medialne związane z wsią, ale wtedy ten wizerunek wsi on już jest jakimś sensie zdeformowana jest podporządkowany temu na świat w światło na obrazka medialnego, a tutaj po prostu jeździło się od płota dopłata i dbałością o historii teraz jestem bardzo ciekawa, bo przypominam sobie czytając naszą książkę też nad książką opartą na rozmowy ze stewardessami im autorka książki opowiadała, że kiedy my przychodziła na RO w 1 z Ardesen drugi stewardessy, żeby zapytać, jakie były początki tego zawodu jak się pracowało w latach pięćdziesiątych siedemdziesiątych i różnego rodzaju smaczki anegdotę w wielu w wielu przypadkach spotykała się z gotowymi nieodpowiedzialnymi historiami pewnego rodzaju poczuciem ulgi ze strony tych stewardes, że wreszcie ktoś jest gotowy usiąść zapytać skupić się wysłuchać mnie oceniać od początku do końca być w tej historii to akurat w tej grupie zawodowej no to była pierwsza książka na polskich w polskich warunkach i miałam takie poczucie, że mogło być podobnie tutaj momentami oprócz oczywiście tych historii, która ne zostały nią powiedziane, bo nie wszystkie kobiety godziły się na dialog czy tym bardziej na kimś pogłębione zwierzenia, ale czy było także miał iść poczucie, że to był historyk to tylko czekały na awans cały czas się, że miałyśmy takie poczucie, że i byłyśmy tym wręcz oszołomiona i z pewnością to było jedno z takich pierwszych naszych zaskoczeni to właśnie ta gotowość napotkanych jak ja tak jak pani powiedziała przypłaciła pod sklepem albo na drodze albo przy śpiewaniu na polu kobiet do dzielenia się z nami historiami często bardzo im takimi intymnymi trudnymi przyznam, że trudno nam było jako oś to sobie poukładać w głowie, dlaczego już to może tak być na samym początku aż w końcu spotkałyśmy psycholożka, która mieszka na wsi, która opowiedziała nam w odpowiedziało nam swoją historię, a przy okazji pod pedały snują wystąpiła w naszej książce bez podwójnej roli i parę linijek za kartki Jonas wyjaśniła nam trochę nad czym polega ta gotowość chęć dzielenia się swoim życiem z nami, że jakimś sensie, że jest pan poinformowała o pewnej odpowiedzialności za taką rozmowę tez proces, który dzieje się również ta rozmowa na Równicę konsekwencje psychologiczne dla bohaterek zdecydowanie nas o tym, poinformowała sugerując, że powinnyśmy być może zatrzymywać wręcz nasze bohaterki w pewnym momencie, bo to może pójść za daleko mu więcej jej słowami ty, a propos tych nie opowiedzianej historii rzeczywiste rozmawiając z niektórymi kobietami też podkreślam, bo wiadomo różnie było one wprost odkładały swoje zajęcia one nie znając nas często zakładane przez jednak 2 nieznajome zupełnie nie tutejsza kobiety odkładały swoje narzędzie pracy swoje obowiązki takie będzie niemalże czekając na sytuację, w której ów wreszcie mogę opowiedzieć ERM co ciekawe przyznawały racje w domy często przedstawiają się mówiłyśmy, że jeździmy właśnie po Mazowszu, żeby posłuchać tych samych nie znamy mamy poczucie, że ten głos nie reprezentowany w mediach one mówią no tak no właśnie, bo w mediach wieść prezentowane jest forma niektórych seriali reality sho w Onet oglądają ale jakby sama mówią to nie jest nasza rzeczywistość nas nikt nie pyta o to jak żyjemy co myślimy, jaki mamy poglądy i nawet wiedząc, że naszym celem jest napisanie książki zbieramy historie, które opublikujemy w tym otwarci tym chętniej często i opowiadały mając też przekonanie, że te historie zostaną zapisane będą czytane będą miały swój obiekt, ale z tym wiąże się też temat tej odpowiedzialności, o których wspomina nie tylko psycholożka, którą spotkałyśmy, ale o, którą WM, do której one z czasami na inne bohaterki jest czasami wzywały, dopytując też czy ich historia ze te będą anonimowe czy nie i tutaj, a spotykałyśmy się też z istotną dla nas też różnice postaw niektóre z kobiet MO, by chciały się podzielić z ministrem teczek z dnia Ola często dramatycznymi często przyjmującymi, ale pod warunkiem, że nie będą one rozpoznane ani na różnych lokalnych społecznościach inne wręcz przeciwnie inny były w niemalże może nie rozczarowany ale, ale byłyby skłonne wystąpić pod własnym imieniem nazwiskiem natomiast my zdecydowałyśmy, że to dla spójności całego tekstu i właśnie na takiej no tak też odpowiedzialność jako autorek zdecydowały, że wszystkie imiona bohaterek książki zostaną zmienione nie podajemy również nazw miejscowości nie analizujemy je Warszawy kierunek taniej więcej geograficznej to jest wszystko co wiemy pytać różne kwestie związane z byciem kobietą dzisiaj w Polsce Beda w 2001 . wieku ona oczywiście osadzone są w tych realiach lokalnej wiejskiej tożsamości termin, ale też bardzo często padają pytania zwrotne w waszym kierunku czy też komentarze komentarze dotyczące naszego wyglądu naszego wieku waszego zajęcia co to w ogóle za pracę tu się utrzymuje się z tego, że taki dzień chcieli wy decydujecie i domyślam się, że jest to też element tej gry, żeby czasami też wejść w dialog czasami też odpowiedzieć na te pytania w ramach budowania zaufania do rozmów cieniami na pewno tak było, że kiedy spotykałyśmy te kobiety Jan pytały nas coś to prowadziliśmy z nim po prostu rozmowa w cieniu było także zdawałyśmy im pytania Jana odbijały się w Belgii jako ściany ale początkowo nie w ogóle nie planowałyśmy włączyć się bierna racje i struktury tej książki chciałyśmy oddać kobietom głos ukrywając się trochę za ich wypowiedziami, ale bardzo szybko zorientował myśmy się, że my tak naprawdę jesteśmy częścią częścią ich opowieści odbijamy się na pewno w tym leczone odpowiadają na zadane przez nas pytania to jest 1 część tej historii pewne jest drugą jest tworzony faktycznie są ciekawe też nas użyła pani sformułowania gra fair i też dosyć szybko w tym procesie zbierania materiałów doszło do nas, że tak naprawdę mamy do czynienia z taką, że chcemy pokazać Riot zagrają właśnie tych stereotypów w jaki sposób być może one działają wiemy w jaki sposób też myślimy o nich awans z myślą one z, a bardzo często te rzeczy bez domu na dom albo u nas ten proces też tak przebiegał z dnia na dzień zmienia to były bardzo dynamiczna dynamiczne jakieś konstrukcje, ale dlatego też zdecydowałyśmy się na włączanie siebie struktura tej opowieści o włączenie też własnych tropów, bo my 1 z pani włączyła swoją babcię babcia Halinka druga z pań włączyła wewnątrz no taką działkę na nas na ekranach kin, bo działkowa Woszczek z ziemią na wsiach tam była taka pani babcia trochę tak obca postać, ale jednak pani babcia net i pojawiają się te osobiste bez tropy my rozumiemy, że to też jakimś sensie dla was i dla budowania własnej tożsamości, by było potrzebne w tej książce tak tak, chociaż też tych z dnia, ale my do tego doszło w trakcie wraz ze było trochę było rannych w wyniku rozmów naszych z kobietami rzeczywiście po drodze, które faktycznie nie tylko były przez nas odpytywany nie jeździły bez kwestionariusze mnie prowadziłyśmy sformalizowanych wywiadów tylko były też oczywiście rozmowy polegając na jakiego rodzaju wzajemności i ta wzajemność wolę polegać na czczo odzwierciedla się w tym, że można sądzić z 1 strony, że kobieta została ona w trakcie pracy fizycznej przez 2 zakładana przez 2 kobiety podróżujące, pisząc reportaż może się poczuć zawstydzona, że oto panie z gniazda lan tutaj do nas przyjechały zadają pytania co ja mam powiedzieć niektóre rzeczywiście tak nas traktowały z drugiej strony i inne, a on odcinały nas wzrokiem gradu nasady co to za pan nic się, iż w oczy czyje to dziewczyny i dlaczego ich nie znam i dlaczego w ogóle do tej ktoś się gra DAG drożdży recenzje kręci zadaje pytania i właściwie się jeszcze dobrze nie przedstawił niektóre też po prostu ocierał nas na nos strach, gdyż pokazując, że też relacje między nami nie do końca jest oczywiste i testami padały pytania o kim jesteście a dlaczego o to pytacie, a czysty stąd, że wymaże ich korzenie czy 3 czy jest gdzieś stąd pochodzi część rodziny i to on czasami nas wywoływały te pytania, które sprawiły, że my rzeczywiście zaczęłyśmy się każdy z nas indywidualnie zastanawiać nad pierwszą motywacją głośników zewnętrzną, które nas popchnęła właśnie w kierunku nie tylko w sile konkretnie wsi Mazowieckiej po i rzeczywiście rozpoznał myśmy też zasadniczą różnicę w nas obu to znaczy fakt posiadania korzeni rodzinnych, jakkolwiek jest to skomplikowana sytuacja w środku Oli właśnie na wsi Mazowieckiej i w moim wypadku sytuacja, w której ja tych korzeni zupełnie nie posiadam, a jednak przecież relacje z się na chwilę, a wiadomo, o ile mi wiadomo, ale no no tak ale, ale w ich występ pokoleń wstecz wiem, że nie to nie znaczy, że nie mamy relacji jako rodzina razem w szał i rzeczywiście korzystał jest niejako ze miejsca wyjazdów wakacyjnych, więc rozpoznanie tego kim jesteśmy z czasami było właśnie pytaniem naszych bohaterek zadanym mu w drodze jest też pytanie, na które miasto próbujemy odpowiedzieć w tej książce też, podtrzymując czy, próbując podtrzymać nasze relacje wzajemności to znaczy to, o czym opowiadają nasze bohaterki to jak opowiadają zwoływane przez nasze pytania, a nasze pytania czy sami wynikają z Rz wynika na pewno z kwestii cieszy nas interesujący, ale też z tego jak gumy relacje jako warszawianki mamy z z tyłu stoją tzw. prowincjał różnice tak pomyślałam Agnieszka, kiedy zabawny przewrotny żart nie ma korzeni nacji, ale jednak swoje życie zawodowe jest bardzo od wielu lat mocno związany z się ja natomiast mam mam korzenie na wsi, a to był taki wielki nieobecny mojego życia przez wiele wiele na ten temat czyli, jednakże budowała pani tę tożsamość miejską i wzmacnia to tożsamość wandala wychowanie takiej mobilnej moja babcia, która w tej opowieści jest wpleciona w narrację też tych wsi mi zaczęła opowiadać stosunkowo późno ja w ogóle o tym, bardzo mało myślałam tak naprawdę folia zerwano też zdecydowała się Marzena tożsamość miejską zdecydowanie tak mu Noto teraz Opowiedz naszym słuchaczom co same bohaterki mówią o sobie swojej tożsamości w szczególności o inne różnych kwestiach feministycznych w jakim sensie, by miał wrażenie, że ta podróż z Warszawy mama zawsze jest niestety podróżą w czasie w przeszłość, bo w wielu przypadkach w opowieściach o Neill historia z własnych osobistych o rolach w związku o relacjach z innymi kobietami potwierdzają się stereotypy czy też inne wyolbrzymione są w stosunku do tego może co dzieje się w Warszawie różnego rodzaju zjawiska związane z patriarchatem czy miały panie takie wrażenie po z pewnością miałyśmy natomiast w pewnym momencie zorientował myśmy się ich zresztą zostało to nam wskazane przez 1 z bohaterek, że być może to co obserwujemy nie jest różnicą na linii miasto wie jest, ale jest bardziej różnicę pokoleniową młode kobiety też z nami rozmawiać, ale jednak w Sierra na wsiach spotykamy częściej starsze osoby młode osoby często migrują oczywiście przedstawiamy historię młodszych kobiet, ale prawdą jest, że większość naszych bohaterek to były one kobiety po przemknął w okolicach dziesiątego roku życia bym powiedziała w UE dzieje się tak wielu względów, które też staramy się o umorzenie przeanalizować ale jak by wypunktować w naszej książce IR na początku złapał się na tym, że ja miałam taką myśl o cholera ten ten właśnie stereotyp, który ja bym bardzo chciała obalić ten się nie potwierdzam, ale potem się zorientowałam, że to zdecydowanie nie jest taka a taka prosta prosta rzecz na pewno to co piszemy w posłowiu jest istotne do odczytania całej tej książki, a mianowicie, że to to zjawisko właśnie migracji z linii, a i tego, że jeszcze są wypełnione starszymi kobietami, a te które tak naprawdę bardzo mało miały do czynienia być może z tym z tymi z kursami feministycznym boi oczywiście tutaj miejsce nastroić, która jest 1 z naszych bohaterek wyjaśnia nam to mówiąc o grzechach feminizmu, który jak pani wspomniała jest właśnie wielkomiejskiej starał się nie nie nie buduje mostów pomiędzy no właśnie tą inteligencją wielkomiejską, a wsią, która być może w niektórych rejonach jest na gorzej wykształcone np. mówiąc o starszych osobach 1 z naszych bohaterek mówi np. nie nie jestem feministką nie ma jest przeciwko mężczyznom w latach to jest często ten to rozumienie feminizmu, które przebiło się o sile też przez nich często mylne lub zbyt duże agresywne możecie sami ani nie do końca precyzyjny komunikat medialny czym feminizmie jest w UE, ale też przez to pewnie jak się rodził i faktycznie, że był kreowany przez środowiska RMK radykalnej inteligenckie akademickie wielkomiejskie EMP natomiast myśmy odkryły czy jak wspólnie w rozmowie z naszymi bohaterkami ich feminizmu, który nie bywa nazywany feminizm, że jestem bardzo długo ciekawa, bo rynek skoro jest także ten dyskurs akademicki tamy nie dociera to niekoniecznie oznacza, że nie ma tam żadnego feminizmu tam feminizmu po prostu ma tam swoją lokalną odmianę o system praktykowany Annie w dyskusji byli oni nazywany też oczywiście niektóre z naszych bohaterek mieszka właścicielka budki z kebabem na przemyśle za ramię z zajazdem Tarnobrzega ani Rodezja wraz z mężem po to, żeby z powrotem po kilku latach wejść z nim to relacja, ale na własnych zasadach na własnych warunkach tak dokładnie albo ona albo GM zootechnik KSP SP GRU, która skończyła szkołę zdobyła zawód pracowała w PG ziemia tam swoje mieszkanie swoją pensję swoje swoje stanowisko nie miała potrzeby wychodzenia za mąż po nie miał takiego pomysłu korzysta z życia towarzyskiego wyjeżdżała do drzewa chodził na tańce tak się zdarzyło, że w wieku 33 lat rzeczywiste poznała na parkiecie swoją żonę męża zresztą młodszego od siebie wówczas także niżej można być sytuowane go w hierarchii zawodowej niż ona też zarabiała na arenie miała ona dlatego za niego wyszła, bo nie musi hałas gry w grze chciałam i nie nazwała tego z feminizmem tak samo jak 1 z bohaterek inna kolejna mówi o tym, że na feminizm no rozumiem jest coś takiego rozumiem, że chodzi o to, że kobiecie nikt nie może powiedzieć co jest dla nich najlepsze tak dobrze to rozumiem i szczerze mu pewnie był także dla nas, ale jednocześnie mówi, ale do tego, żeby kobieta miała prawo jazdy albo nie pozwalała mężczyźnie dać sobie zęby tydzień może być feministką ona tak mówi kobiety nasi nie pozwalają sobie w kaszę dmuchać, ale zwierzyna, ale inna, ale nie np. kobieta, która sama powiedziała no ja nie jestem feministką w trakcie rozmowy z nami, ale o o odkrywa tak naprawdę swój feminizm, ale i opowiada nam np. cenny, ale tej kobiety, które spotkały się przy zbieraniu ogrodu bardzo zresztą pięknego, która powiedziała nam historie o tym jak w latach siedemdziesiątych kobiety zawsze się zaczęło emancypacji mówiąc słowami powiedziano nam, żebyśmy poszły na traktory to poszłyśmy Real i ona powiedziała nam historia o tym jak zaczęto zakładać szkoły zawodowe i w pewnym momencie wszystkie prawie wszystkie kobiety z jej wsi poszły do szkół, a ona poszła do szkoły miała taką motywację silną, żeby mniej za mąż i bonie chciała mieć męża jak wszystkie kobiety z wsi, która na pamiętali zna spokojniej mamy też często to właśnie było pierwsze pokolenie, które miało tę możliwość wyboru rynku nie nie musiały zostawać dziewczynę w gospodarstwach z rodzicami lub uchylić Zamość gorzko władzy to istotne jak wstyd wspomina nasza bohaterka dała możliwość zatrudnienia w zakładach przyszli, by szkoła była często przy zakładach przemysłowych plus możliwość własnego mieszkania również Azja plus pensje, więc własne pieniądze jak na tak własny pokój własnych oraz gole ten wątek w oczach tych rozmiarach praca jest praca zawodowa nie praca opiekuńcza i domach jak praca zawodowa jest tą drogą też pierwszym krokiem i to jest Manfred własnych pieniądzach tak tak w niezależnych, którzy dają możliwość np. zepchnąć na kursach prawa jazdy zdobycie prawa jazdy i w sytuacji, kiedy na wsiach nie ma komunikacji publicznej możliwość dojazdu z do miejsca pracy i na zarobienie własnych pieniędzy zewnętrznych i ta bohaterka wręcz czy też dosyć istotna to jest 1 z bohaterek, która w swoim, która w późniejszym w swoim życiu zdecydowała się na rozwód i myślę sobie, że być może ta pierwsza część historii, której powiedziałyśmy nie bez znaczenia dla, jakby dalszych losów ich życia ona na bardzo trudne życie, ale jednak było w stanie jakoś to wszystko udźwignąć sama kwestia rozwodu, bo pojawia się tu i ówdzie w różnych historia w ich różne są konsekwencje czy następstwa tego rozwodu w przypadku 1 z młodych rozmówczyni, która w UE z 1 strony stereotypową dosyć wcześnie wyszła za mąż dosyć wcześnie w została mamą, ale nie stereotypowo dosyć wcześnie się rozwiodła spotykać się kilka razy w po rozwodzie zdaje się, że w 7 lat po rozwodzie, ale Anny el ona opowiada o swoim życiu swojej codzienności tak jakby ten rozwód niewiele niespecjalnie wiele zmienia w jej relacjach ze społecznością wiejską lokalną w inny opowiadał o tym, że co najmniej raz w tygodniu spotyka się z koleżankami czy z przyjaciółkami, że to jest dla nich bardzo ważne i to jest taki obrazek teraźniejszy natomiast w innej relacji kobieta, która opowiada o rozwodzie zdaje się, że w latach siedemdziesiątych takim nietypowym pewne nietypowe w tym sensie, że w tamtym czasie co nie było specjalnie na ani powszechna niemile widziane ta bohaterka opowiadała o pewnym ostracyzmem społecznym, że była przez inne kobiety natychmiast potraktowana jako potencjalna rywalka i dla niej rozwód oznaczał koniec relacji towarzyskich ona została osamotnienie rząd rozpadło się małżeństwo plany perspektywy życiowe rodzinne to jeszcze nie spotkała się z 1 odwróceniem ze strony znajomych sąsiadów społeczności wiejskiej, więc tutaj też widać się tą różnicę zmiany posta w wobec rozwodu chociaż, gdy doprecyzuje ta młodsza bohaterka, której pani wspomniała jednak na początku swej historii, mówi że wie wygadała list generała tak dziś jednak wieś CEO w oskarżała obwiniała o rozpad małżeństwa pisze podkreślam znamy relacje tylko 1 strony mężczyźni nie są bohaterami naszej książki, ale bardzo wyraźnie Wisty przybierało to, że ona została przez męża oszukana zdradzona to on ją zostawił on nie miał wyjścia musiała się zgodzić na inne na rozwód dostała z dzieckiem, a mimo to właśnie być szczególnie kobiety to nie nie koleżanki, ale kobiety z pokolenia jej mamy lub starsze ją obwinia złe, bo misją zadaniem kobiety jest utrzymanie rodziny przede wszystkim i tu można użyć tego tematu patriarchatu traktujmy pani spełnia za chwilę, ale tylko tego ostracyzmu jeszcze rzeczywiście dla nas dosyć szokująca była też powieść tej drugiej bohaterki inni, ale ta sytuacja, w której ona rzeczywiście znika to znaczy znika jako koleżankę jako sąsiadka staje się potencjalnym zagrożeniem, a on jest też wynik osobna bardzo, bo rzeczywiście rozwody w tym okresie krów mlecznych dziesiątych, by nasi bardzo rzadkie nie tylko na wszystkich tak zresztą nie tylko nasi UE natomiast, gdyż jest w naszej książce bohaterka, która w rozmowie z nami rozważam rozwód jest nasza rówieśniczka w UE także, która relatywnie młodo wyszła za mąż w wieku 22 lat ma 2 synów męża, który przez wiele lat wyjeżdżał do pracy zagranicę co też nie bez znaczenia dla pewni jakości części relacji, które charakteryzują się właśnie GL wyjazdami zarobkowymi mężczyzn i one nam opowiada o swoim dylemacie podkreśla nasza rówieśniczka, odkrywając w sobie jak silny pean tacy właśnie jak jak silnie interna list wan jest w niej patriarcha w Dreźnie nazywano go tymi słowami mówi o tym, że takie wychował kość już takich wychowałam mama żarem inni, że miała być grzeczna posłuszna potulnie na i sama mówi nie opłacało się w 2 i inni ona z kolei z bardzo ciekawą postacią także, dlatego że nie próbuje znaleźć sobie życie poza małżeństwem, a nie znaczy nie racji tylko ze w znaczeniu pasji zajmuje się muzyką prowadzi zespół muzyczny i próbuje zbudować im swoje poczucie własnej wartości własnej niezależności sprawczość właśnie w obszarze życia zawodowego połączonego z pasją wstrząsający w tej historii, o których opowiedziała właśnie Agnieszka jest też to, że tego samego dnia rozmawiałyśmy z mamą jej tej kobiety, która im wyżej w zupełnie nie była świadoma tych dramatów, które rozgrywają się w głowie córki natomiast samo scenariuszy życia był wręcz niepokojąca z naszego punktu widzenia podobne do do tego co opisała nam kilka godzin wcześniej jej córka mianowicie, ale jednak potoczyło się to wszystko w przypadku mamy trochę inna inne tory zeszło, ponieważ jak tu podczas gdy córka niechby kontestuje rolę kościoła, który w swoim wychowaniu w tak mama Anna, której mąż, czyli tata jest w bohaterki, której wspomniała Agnieszka jest grajkiem wiejskim mama mówiła o nim stary Cygan, który trwoni pieniądze na IR PR na weselach gra na weselach gra przepuszcza pieniądze zdradza ją bije tam w Oleśnie zdecydowała na rozwód z czystym człowiekiem natomiast zdecydowała się na życie w tym samym domu, ale w różnych pokojach zdecydowała się w pewnym momencie na rozdzielność majątkową, ale mówi jak ważne jest dla niej przyjmowanie komunii świętej jak bardzo nie jest w stanie podjąć tej decyzji o rozwodzie PKB, gdybyśmy zaczną się na chwilę do tego absurdu nieprawdopodobnego karania przez kościół kobiet za to, że n p . są poddawane przemocy domowej bite inne i one po to, tylko, żeby móc pozostać we wspólnocie kościelnej decydują się stać w tych związkach, bo kościół nie przyznaje nie dopuszcza do komunii do udziału w komunii osób, które są po rozwodzie niezależnie od tego, jakiego powodu są przy rozwodzie też bardzo jaskrawy przykład tego segmentu spotkałyśmy natomiast bardzo dużo wierzących kobiet, które były w stanie sprzeciwić się jakieś tego typu władz kościoła nad życiem kobiety, ale i, ale to nie był wcale jednostkowe bohaterki było naprawdę sporo kobiet, które deklarowały, że jako wierzący i praktykujące katoliczki, które tutaj może, używając słów swój rozum mają ani były w stanie zbuntować się i odejść od konfesjonału i to znowu nie było jednak bohater Karl koparkę bohaterek nakrzyczeć na księdza powiedzieć mówi wręcz ty głupia mówi szef ja nie będę się wysłuchać, a ja nie uznaje autorytetu kościoła, który mówi mi, który traktuje mnie jako maszyny do płodzenia dzieci, które dzień do rodzenia dzieci, a i to jest wstrząsające historie nawet bezpośrednio odnosi się do aborcji myli jako osoba wierząca katoliczka praktykująca żaby pewne zgadza się z większością postulatów katolickich, ale w kwestii aborcji uważa, że kobieta powinna mieć prawo decydowania o swoim ciele innej tutaj też jest taka duża samodzielność wyborach moralnych, bo to jest pewnie kwestia Abe, w którym samotna to jest też temat, którym czasami poruszał się w rozmowie z naszymi bohaterkami, pytając je ostu chętnych do czarnych protestów Emu i to jest też kwestia tego jak dziarskim przekaz medialny niektóre z naszych bohaterek mówiły czarne protesty wtedy, kiedy tak kobiety brzydko krzyczał na ulice to nie damy nie popieramy te obrazy też z drugiej strony widać z jakich mediów był ten przekaz potem w rozmowie, kiedy niektóre z nas prosił, ale powiedz, o co chodziło o tych czarnych prezes tego nie pamiętał niektóre, więc my referował byśmy mówią nie na to czy czyjaś zgadzam z Chin teraz dzieje z tymi postulatami się zgadzam uważam, że to kobieta powinna decydować niektóre zwracały uwagę też szczególnie starsze na kontekst silni wielodzietności i tego, że kobieta, która rodzi kolejne Czyżby odkrywa, że kolejny raz jest w ciąży, które nie zawsze była ciążą pożądane chciano nie zawsze była też ciążą z wyboru, jakkolwiek małżeńską powinna mieć możliwość decydowania o o możliwości przerwania i inni na dobę, więc tak to było też na pewno jak zaskakujący, że też podobnie myśli pytanie wprost o feminizm czy wprost czarny protest bywało w bardzo mocno przez nasze bohaterki niektóre jakoś budowało ich sprzeci w do głębszej rozmowie okazywało się, że jest im to jednak bliskie na pewno też wstrząsające prace nad tą książką było uświadomienie sobie w jaki sposób płodność nasza płodność płodność kobiet wpływa kształtuje nasze losy życiowe nie tylko te prywatne domowe, ale też idzie to dalej sferyczne polityczny też i te są bardzo często nieoczywiste sytuację jak np. spotkałyśmy mama ośmiorga dzieci, które mówi, że idzie im przez jej wielodzietność ona została skazana na ostracyzm w swojej wsi to była rzecz, której nie spodziewałyśmy się usłyszeć spotkałyśmy też kobieta, która nie ma dzieci, a ich ze względu na swoją bez dzietność w PE od upadku PGR-u nie może znaleźć pracy, ponieważ każdy jej potencjalny pracodawca, mówi że o tamtejszy bardziej należy, bo ona ma dzieci czy wreszcie przez kobietę, która też niewiele starszy od nas, które przez 10 lat wraz z mężem w bardzo partnerskiej małżeńskich relacji starała się dziecko wspólnie starali, a o dziecko i której to problem z płodnością problem z jeszcze w ciążę byłych wsi weszli w jej wsi problemem publicznym w AZ tak małej społeczności sytuacja, w której małżeństwo 10 lat po ślubie nie ma dzieci jest tematem rozmów to komentowane przez panów pod sklepem tak przegrywać męża powiemy mu jak na redakcyjnym na najgorsze co może być, tak więc to jest też inne jest też 1 z tych odkryć cieczy właśnie mnie nigdy też nauki którą, która po nich korzyści bohaterek, że to co wydaje się być w rzeczywistości wielkomiejski jako tych bardziej anonimowej uważanej za bardziej anonimowo pozbędzie się bardziej ukryć tam jest bardziej publiczne i kształtuje czy jego życie prywatne bardzo mocne relacje społeczne sąsiedzkie i nie zawsze te relacje są pozytywne noty w relacjach sąsiedzkich też są bardzo różne relacje począwszy od takich stereotypowych dotyczących zazdrości materialnej sąsiedzkiej, że handlarze żaluzjami, choć od domu do domu i żeby sprzątać zawiązują używa argumentu, że nas sąsiedzi już kupić nocą wiadomo za to ci też kupię w takim razie nie mogą być gorsi niezależnie od swojej sytuacji, ale też same bohaterki książki mówią o relacjach między kobietami inne i być może właśnie na na pewnym poziomie pokoleniowym okazuje się, że to kobiety same są strażnikami patriarchatu i same siebie potrafią krzywdzić tak jak to inne ma miejsce w różnych innych niezwykle konserwatywne chłodne czy nawet fundamentalistycznych społeczeństwa dzisiaj funkcjonujących w różnych miejscach świata np. teściowa jest taką figurą numer taki, by kobiety, która jest celem najbardziej radykalną strażniczką patriarchatu wyładowując są całą swoją frustrację swoje nieszczęścia młodość na synowej i tutaj też mamy dokładnie i jednostek historii jak kobieta w szóstym miesiącu były traci bliźnięta traci ciążę to też pokazuje też z tym kłopoty z dostępem do opieki ginekologicznej opieki medycznej to się co się dzieje gdzieś po prostu na wsi ktoś się, kto się próbuje dowieść się do szpitala w pierwszą osobą, która ma on ją potępia za to niemal obwiniają właśnie teściowa Neinert co jest 1 charakterystycznym ciuchcie wciąż funkcjonujące te trudne relacje między kobietami, które dostają taką pałeczkę sztafety pokoleń w dochowaniu wierności patriarchatowi innomoto jest tym co jest bardzo istotne pytanie tyje a, a propos tej historii era, którą pani przywoła podkreśla, że ta to historia z lat sześćdziesiątych natomiast mamy też bohater raz w wieku 38 lat, które sama mówi zaraz zostanie babcią myli scen bardzo wcześnie, a on zdecydował się na założenie rodziny i ona mówi dobrze cieszy się bo, chociaż Sosnowa przy niej przyjdzie pomoc w gospodarstwie jak też przyszłam do mojej teściowej linią taryfy ulgowej ona teraz za wodę z Rzymu, ale ona teraz będzie wciąż, więc nie będę za dużo nie wymagała nie, chociaż w domu posprząta nie jest to jakiś taki rodzaj drużynie rewanżu, ale rzeczywiście podtrzymania pewnego schematu nie chce go porównać tych żaluzji ich, ale same i 1 z naszych bohaterek powiedział, że ich zdaniem na tym polega wiejska mentalność na tym, że ma być tak jak zawsze, że ma być tak jak u innych, że nawet czytałem też Apropos kobietę sposób ubierania się i jest jak ze sztancy, bo kobiety poddają się wzajemnej kontroli i żadna z nich nie może odstawać interesy go zwrócić uwagę na naturze na tę sytuację można patrzeć jako na jednoznacznie ograniczającą pejoratywne negatywną, ale niektóre z naszych bohaterek zwracają też uwagę na to, że ta trwałość tego pewnego schematu kulturowego, które my nazwały Bośniaczka patriarcha ten im daje poczucie wspólnoty i przynależności do pewnej tradycji do pewnego RM do pewnej wartości, które one kultywują i chcę podkreślić, że niektóre oczywiście nie wszystkie z tych bohaterek z tego czerpią swoją siłę to znaczy z tego, że są matkami żonami gospodyniami, że zna jeszcze niema nic anty feministycznego tak tak natomiast gdy jest to też taka sytuacja, w której nikt one podkreślają, że trwałość tyle co ta podległość też w związku z podziału zadań podział zadań i podział szkód sfery tak czy jakby dom sfera kobiety, a życie publiczne życie społeczne sfera mężczyzny czy jego życie zawodowe zarabianie pieniędzy dla niektórych z nich to jest w porządku, chociaż potrafią opowiadać o tym, niezwykle wstrząsający sposób mam przed sobą 1 z cytatów za zdradę kula wf powinnam być dla mnie to jest odpowiednia kara, ale ci co zdradzają nie są karani tylko my się karzemy same i mówimy może ja byłam niedobra może za mało dawałam może za mało gotowałam to wynika z tradycji kobieta zawsze była do zaspokajania, choć mężczyzna musiała się dzieci czekać, a on przychodził, kiedy chciał traktują nas jak narzędzie bez uczuć nie ma aż boli głowa on siada sobie na nas jedzie morze ładniejsze są na te słowa, ale ja wolę powiedzieć dosadnie to nie jest przygody bohaterki, a od 4, o którym myślałam, ale rywale, ale rzeczywiście jest to bardzo mocno także powiedziane jestem bardzo mocno powiedziane inne wśród naszych bohaterek znajdują się takie, które mają bardzo wyrazisty bardzo krytyczny pogląd wobec nierówności przemocy po prostu, która zachodzi i jest sankcjonowane również w związkach czy nie tylko na wsiach podkreśla podkreślmy to rozmawiamy o wsi byłoby to stamtąd pochodzą nasze bohaterki, ale nie naliczymy wysłał też te, które rzeczywiście lenno RN jest, że właśnie nic nie absurd nie zburzy gościć zalega ze świadomości tradycyjną ości własnej roli czerpią właśnie poczucie siły i tego, że rzeźby stołu w pewnej linii pokoleniowej, w której kobiety mają swoje wyraźne innym wyznaczone obszary wpływów tak jak w domu, ale też właśnie wżyciu społecznym natomiast nie mówię to wiem też może dodała, że faktycznie on my staramy się w tej książce nie generalizować nie stawiać takiej diagnozy, że on Zyta Polska wieś jest taka Itaka, że jest winny tej to społeczność przed opresyjną anegdota tak, by mogło się wydawać z tych naszych tak nasze ostatnie 10 minut rozmowy mogą taki pejzaż słuchaczom nakreślić, ponieważ trafiłyśmy też na wsiach, której ta dynamika relacji międzyludzkich była zupełnie nam działała inaczej, ale i tak np. w 1 z wsi na plac zabaw dla dzieci spotkałyśmy kobiety, a właściwie jedno w KRUS, której 1 z z tych kobiet powiedziała nam już drugim zdaniu, że jej chrześnica jest lesbijką -li na nasze duże zaskoczenie, że tak szybko wznawia się z nami podzielić taką informacją zaczęło nam opowiadać o życiu tej wspólnoty koło o życiu kobiet w tej wsi, która właśnie przybrała formy takiej wspólnoty przestrzeń w 2 zbierania się pomagania sobie czekała od czego to zależy czy to jest jakość do uchwycenia dynamika relacji w taki wsi ten proces polaryzacji, że albo właśnie jest współpraca kooperacja i ochronę tak i wzajemna tak lojalności Solidarności ochrona albo właśnie takie wyobcowanie poszczególnych jednostek ta różnorodność, która była nam opowiadane była dla nas zaskakujące nie tylko w tej kwestii, bo faktycznie to jednak wciąż rzuciła w oczy fakty jako taki element widoczny aspekt to różnica ekonomiczna między północą, a południem Mazowsza, chociaż nie mam takiej tezy nie mamy takiej wiedzy, aby przykładały się ona charakter relacji społecznych faktycznie jednak charakter naszej pracy polega na tym, że wieś dałyśmy dość na chwilę spotykałyśmy bohaterka rozmówczynie na drodze i tak by jej oczami poznawało się relacje o danej wsi ta, której wspomniała o lat jest, że wieś, w której kobiety są w stanie zebrać 1 auta pojechać razem nad morze na wakacje mężczyźnie opiekuje się w tym czasie dziećmi już się coś co z listy często na wielkomiejskich środowiskach jest trudny do zorganizowanej nasze zdziwienie budziły zdziwienie tych kobiet, więc znowu on bardzo ciekawa drodzy państwo mamy dla państwa egzemplarze książki, o których dzisiaj rozmawiamy prosimy o maile na adres dla was małpa tak krótka FM dla was ma pan tak krótka FM zagadką jest dla mnie Impel tak już zostawmy to, że książkę wydało wydawnictwo poznańskie w ale to właśnie to wydawnictwo ma dla państwa egzemplarza nel tymczasem jak bardzo dziękuję za rozmowę z naszymi gośćmi w tej części wieczoru Radia TOK FM były współautorki książki Agnieszka Pajączkowska dziękuję bardzo dziękuje i Aleksandra Zbroja dziękuję bardzo dziękuję zapraszamy na informację Radia TOK FM zaraz po nich na magazyn dobrostan będziemy rozmawiać o depresji poparł Zwiń «

PODCASTY AUDYCJI: WIECZÓR - HANNA ZIELIŃSKA

Więcej podcastów tej audycji

REKLAMA

POPULARNE

REKLAMA

DOSTĘP PREMIUM

Z Dostępem Premium TOK FM odsłuchasz każdy podcast! Nie czekaj, zacznij słuchać wygodniej z pakietem "Aplikacja i WWW".

KUP TERAZ

SERWIS INFORMACYJNY

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA