REKLAMA

Rok ustawy o elektromobilności. Czy samochody elektryczne nas uratują? Czy na pewno są ekologiczne?

Magazyn Radia TOK FM
Data emisji:
2019-02-23 12:40
Prowadzący:
Czas trwania:
22:21 min.
Udostępnij:

AUTOMATYCZNA TRANSKRYPCJA PODCASTU

Transkrypcja podcastu
22 lutego minął rok od wprowadzenia ustawy o elektromobilności inni porozmawiamy z tej okazji z Bartłomiejem Derskim dzień dobry dzień dobry wysokie napięcie PL minął rok nic to diety elektryki and on jak ktoś uważnie się przyglądam to na ulicach największych miast można od czasu do czasu spotkać się ran to rząd przewidywał, że Telekom tych elektryków zacznie przybywać lawinowo dopiero ją tam obecny skład w latach dwudziestych na początku oczywiście ja jestem w gronie Rozwiń » diewięćdziesięciu 8 % Polaków to tak wykazują badania przeprowadzone nie da no, która nie wierzy, że już 2025 roku będzie w naszych ulicach jeździło 1 000 000 samochodów elektrycznych, ale to nie znaczy, że tak, że nic nie powinniśmy oczywiście robić tym, że w tym kierunku żeby, żeby te auta spalinowe były zastępowane przez elektryczne misji chodzi o mnie samochody osobowe to w 2018 zarejestrowaną w inny tym ponad 530  000 nowych samochodów osobowych i zarejestrowano w tym 24  000 aut z napędem my, a napędami alternatywnymi inny z, a to brzmi jest to 32 % więcej niż w stosunku do 2017 roku to wydawałoby się, że duży sukces tak to brzmi nieźle natomiast tych 24  000 mamy praktycznie 23  000 samochodów tzw. hybrydowych, które to on nie są zasilane z sieci energetycznej tylko wlewa się do niej w benzynę i one przetwarzają tłum benzyna częściowo na napęd, a częściowo doładowuje baterię także jest ta energia jest odzyskiwana z hamowania, więc te samochody to są samochody benzynowe, ale z małą baterią elektryczną dzięki czemu jak np. stoją w korku to wtedy nie zużywają paliwa co do zasady no i po prostu zużywają trochę mniej tego paliwa Ano w przeliczeniu na 100 km natomiast to na czym ma zależy w tej chwili Europie to jest ranny Flota samochodów ładowanych z gniazdka tak mówiąc w cudzysłowie, a zatem samochodów, które nie będą w ogóle spalał benzynę albo będą mogły jeździć wyłącznie na energii elektrycznej, nawet jeżeli mają oba napędy, ale mamy też inne wzrostu właśnie bezpośrednie dotyczące samochodów elektrycznych mniej, bo zarejestrowano ich 1324 to jest on blisko 23 % więcej niż 2017 więc, owszem, te ponad 1000 brzmień niespecjalnie imponujące, ale wzrost jest już raczej interesujące plany myślę, że drze w na tym rynku takie wzrosty u nas czekają przez przez wiele lat jeszcze, bo samochody elektryczne bezsprzecznie się bardzo szybko rozwijają na świecie, a wszystkie koncerny motoryzacyjne inwestują w Home technologie my mamy także trendy społeczne można odpowiedzieć, które dążą do tego, aby ograniczać emisję zanieczyszczeń w miastach, aby ograniczyć smog no i oczywiście taki samochód elektryczny bardzo mocno ograniczona ten smok nie 100 % bo, bo pamiętajmy, że to nie tylko jest emisja z rur wydechowych, ale także zwana wtórna emisja, czyli podnoszeniem pyłu z ulic, ale z tym możemy się rozprawiać poprzez np. częstsze mycie tych tych ulic polewanie ich tak, a w przypomnimy, jaki byłem założenia tej ustawy, która weszła rok temu 22 lutego 2018 teraz mamy rok od jej własnym gminy działania te dzieci były założenia jak ty oceniasz jej realny wpły w ta ustawa przewidywała popiersia no w de facto podatek w cenie paliwa, a z, którego on zasilany ma być fundusz niskoemisyjnego transportu i to mają być pieniądze wspierające to elektromobilność to będzie w dużej mierze na elektromobilność miejska, czyli autobusy elektryczne np. 3 sieć stacji ładowania samochodów elektrycznych to kolejny składnik tej ustawy to są pewne zachęty dla posiadaczy samochodów elektrycznych został objęty została obniżona akcyza na samochody elektryczne i hybrydowe właśnie tę ładowane z gniazdka, czyli plug-in natomiast to są wciąż niewielkie pieniądze na strach zmniejszy zmieniono zasady amortyzacji, żeby firma się bardziej opłaca zakup takich elektrycznych pojazdów no i 22 zachęty dla wszystkich posiadaczy, czyli darmowe parkowanie we wszystkich miastach w tej chwili samochód w 100 % elektryczne nie musi płacić za zaparkowanie kupować się tego biletu parkingowego no i drugi przywilej to jest tymczasowa możliwość jazdy po buspasach także w całym kraju we wszystkich miastach te to to prawo o tak będzie obowiązywać od 1 stycznia 2026 roku, ale póki cena nie będzie realnie konkurencyjna to przeciętny konsument zna ktoś kogo stać na nowy samochód tąpnięć do końca przeciętna wiemy, o co chodzi w innej jeśli ta różnica będzie tak duża to nie będziesz zdecydowana elektryka i dostatnie sama się przyglądam tym różnicami to jest jednak na nie do przeskoczenia tam różnica na sięgają od kilkudziesięciu do tak 30 % oczywiście później, jeżeli ten samochód ładujemy natkę z Miastka czy w we własnej firmie czy w domu to można przejechać za około 5 zł 100 km, więc koszty później są dużo niższe także eksploatacyjne, bo tam nie ma mnóstwa filtrów płynów i t d . Allenort te pieniądze wydawane zda początek z bardzo bardzo wysokie kilka miesięcy temu samochodem elektrycznym objechaliśmy Skandynawia i pytam spotykanych ludzi przy przeładowany tak, bo wtedy jest czas, żeby porozmawiać o to dlaczego zdecydowali się na zakup samochodów elektrycznych my mówimy tutaj o bogatym państwie, gdzie obywateli nas stać naprawdę na na samochody, jakie będę to nie byłem i szczerze powiedziawszy bardzo byłem zdziwiony, że ani razu mu w tych deklaracjach, dlaczego to kupią samochód elektryczny padło, że zależy mi na ochronę środowiska 3, że to nie emituje, że moje dzieci będą miały raka płuc tylko wszyscy zaczynali z tego, że to jest tańsza i w Niemczech n p . tam są dopłaty do samochodów elektrycznych ludzie, z którymi rozmawialiśmy z inną ładują za darmo samochód podczas zakupów w 1 z popularnych sieci zresztą też obecnych w Polsce z kolei w Norwegii, a facet nie rozmawialiśmy mówi Bożena no akurat czy ten samochód elektryczny jest w tym segmencie premium najtańsza, że wszystko spalinowe są dużo droższe, bo w Norwegii są bardzo wysokie podatki prosto od samochodów spalinowych tych luksusowych nie na Litwie czy na Łotwie to były samochody elektryczne importowane używane z Zachodu ich cena była na tyle niska może rzeczywiście właścicielowi opłacało się kupić taki samochód nawet z niewielkim za zasięgiem Powidz tam 100 km, żeby jeździć nim po prostu czuły pomieszczeniach ta polityka państwa jest bardziej polityką kija czy marchewki to znaczy są dokładane podatki do tych samochodów spalinowych czy są może dopłaty dla samochodów elektrycznych czy też podwójna gra na razie w Polsce nie było za bardzo ani kija, a marchewek szklana była bardzo malutka, więc na tle Europy zachodniej rzeczywiście gdzieś w Norwegii np. to jest wielki kij na dno na samochody spalinowe też były tam marchewki typu darmowe promy w Niemczech z kolei marchewka dopłaty w Polsce nie było za bardzo ani 1 ani drugiego i teraz dopiero pojawia nam się projekt, żeby właśnie z tego funduszu niskoemisyjnego transportu sfinansować dopłaty do samochodów elektrycznych, ale nie ma się, że państwo myślicie o zakupie prywatnego czy służbowego samochodu etycznym to z elektrycznego to jeszcze nie ma się z czego cieszyć, bo de facto rozporządzenie, które jest przygotowany nie przesądza na co te pieniądze pójdą być może one będą finansować zakup autobusów elektrycznych na czym zależy polskiemu rządowi, bo mamy w Polsce kilku producentów autobusów elektrycznych jesteśmy naprawdę w Europie może być potęgą w tej w tej technologii, więc być może tam zdecydowana większość pieniędzy pójdzie ani na dopłaty do prywatnych samochodów elektrycznych, ale to też może oczywiście zdarzyć ten fundusz niskoemisyjnego transportu to kto funduje to fundują przede wszystkim właściciele samochodów spalinowych, bo tam będziemy mieli już w zasadzie obowiązuje od Polski fundusz wewnętrzny tak tak bym tych z Polski to jest polskie fundusze tam mamy dopłaty kilku groszy powód do ceny paliwa w Bartłomiej Derski wysokie napięcie PL za chwilę do państwa chętnie wrócimy rozmawiamy mam inny w rocznicę wprowadzenia ustawy o elektromobilności w drugiej części rozmowy zapytał naszego gościa czy samochody elektryczne to faktycznie jest to co może nas wszystkich uratować Karolina Głowacka przy mikrofonie Bartłomiej Derski w naszym studiu dzień dobry dzień jest u nas wysokie napięcie po 2002. zlotego w zeszłym roku o neon został wprowadzona ustawa o elektromobilności z tej okazji w magazynie Radia TOK FM wracamy do tematu innych samochodów elektrycznych, by się chciał zapytać czym czy to jest ta droga, bo wyprodukowanie samochodu elektrycznego też swoje kosztuje baterie mają w sobie pierwiastki rzadkie, których sama nazwa wskazuje są rzadkie i zdarza się, że są nawet niezależne są wprost wydobywane w miejscach, gdzie Minerwa prawa człowieka prawa pracownicze są delikatnie mówiąc nie przestrzegane to dzieci pracują często w tych kopalniach zresztą mają państwo te pierwiastki również swoich telefonach wszyscy mamy inne w Kongu np. są takie kopalnie, więc mamy z 1 strony ten problem etyczny i też szyby zapasu tych pierwiastków my też to, że te baterie nie są obojętne dla środowiska, gdyby zrobić wysypisko za jakiś czas takich samochodów elektrycznych co będzie dużym kłopocie jak chce poradzić z takimi argumentami no to przede wszystkim trzeba jeszcze może poruszyć wątek, bo to też często w Polsce poruszany wątek tego, że one jeżdżą na prąd zwęgla w Polsce rzeczywiście ma 80 % energetyczna pochodzi ze spalania węgla więc, zaczynając od ADO tego argumentu to są samochody, które jednak poruszają się w miastach i w miastach nie emitują niczego, jeżeli chodzi natomiast o spaliny z elektrowni to one wychwytują bardzo dużą ilość pyłów jest ona 90 % pyłów jest wychwytywane elektrofiltry, a także tlenków Siarki azotu wkrótce to będzie także kwestia wyłapywania rtęci, więc per saldo i tak ta misja jest dużo niższa niż analizowana niedawno jak to wygląda przez samo dwutlenku węgla to to w zasadzie mamy już w tej chwili nawet przy polskim miksie energetycznym to są one elektryczna emitują mniej dwutlenku węgla, a jeżeli weźmiemy pod uwagę jeszcze wszystkie inne substancje, które trafiają wprost do naszych płuc z rur wydechowych na to nie emitują ich wcale, gdyż taki filtr na kominie można kontrolować wiadomo dokładnie co się z nim dzieje można w niego inwestować dobrze wiemy co się dzieje z dieslami w Polsce, czyli usuwanie filtrów cząstek stałych no to jest ne praktyka, której mówisz dość powszechnie tych samochodów jest tak duża, że test nie do wyłapania wśród znajomych i i te filtry też są dużo mniej doskonałą mają dużo gorszą sprawność, więc dużo więcej zanieczyszczeń po prostu trafia do naszej argument, że to prąd zwęgla twoim zdaniem odpada nie absolutnie to co do nawet w Polsce, która ma tak w tej chwili Węglowym nic nie jest argument zupełnie kuriozalny, a pamiętajmy, że ten udział węgla czy tego rząd chce czynie on będzie spadał i IT energia będzie coraz czystsza tak, że to są już w tej chwili firmy, które mają i fotowoltaikę i ładowarkę pod swoją siedzibą jest to samochody są ładowane energią elektryczną z produkcji z paneli słonecznych, tak więc bezpośrednio z tej Zielonej energii natomiast kwestia kwestia na baterii ostatnio ostatnio pytam o to członka zarządu 1 z największych niemieckich producentów samochodów jedni jak właśnie oni patrzą na ten na ten problem no bo mają na zieloną otoczkę zresztą w Polsce nawet inwestowali w farmy wiatrowe i on tłumaczył mi areną przede wszystkim, że po pierwsze to technologia się bardzo bardzo zmienia coś co jest faktem żona w tej chwili są głównie baterie litowo-jonowe Annę mamy już w tej chwili nowa nowe typy baterii casus sądowej to, bo sądowe i t d. i indycze cały ten przemysł w kierunku tego, aby zużywać coraz mniej tych pierwiastków, bo to jest na problem też dostępność i taki kontakt nie tylko bez dobrego serca dokładnie z zoo jest, więc jesteś też kwestia kwestia biznesu i rzeczywiście są w tej chwili na na etapach badawczo-rozwojowych wdrożeniowych dużą baterię, która już ten problem eliminują albo bardzo mocno ograniczają natomiast drugie życie baterii samochodów elektrycznych jest takie, że ona po kilku kilkunastu latach eksploatacji, bo mamy takie samochody elektryczne, które jeżdżą od kilkunastu lat to baterie można wykorzystać i to się już w tej chwili robi to z zarządzania systemem elektroenergetycznym będą mierzone po o tych z 10 latach, gdy nie są całkowicie do wyrzucenia one tracą swoją objętość o 40 % np. ale też wciąż 60 % pojemności, która może być wykorzystywana w systemach elektroenergetycznych i to i to się co się dzieje na Zachodzie powoli też się też w Polsce 1 z największych operatorów ładowarek w Polsce już zainstalowane w taki taki magazyn z tych samych baterii Jan służy do tego, żeby pokrywać te szczyty obciążenia szybkie ładowanie samochodu, bo to jest już sporo mocy co by się móc wziąć takie 2 częściowo zużyte baterie po wyjmować są wszystkie elementy skonstruować nową, ale chyba nie ma takich technologicznych możliwości jak haracz w dużej części uda się odzyskać surowce już w tej chwili nie oczywiście to też będzie w przyszłości ogromny biznes, więc zresztą tantal to są firma motoryzacyjna mówiła, że niedawno kupili firma zajmująca się dokładnie tym, czyli przetwarzaniem starych baterii, więc taka ilość odpadów czystych hoteli będzie bardzo mocno ograniczana i to mimo wszystko będą takie ilości, które można gdzieś składować dopóki pewnie nie będzie jeszcze nowsze technologie wieszczy Moto pytam bardzo bym chciała, żeby mu inni, żebyśmy wpadli w tę komórkę nową sytuację, że oto Europa oddycha sobie czystym powietrzem zadowolona jeździ ekologicznymi samochodami, które obciążają pozostałą część globu zarówno system produkcji, jaki w późniejszym właśnie z ładowaniem to jest wizja, która z bardzo jest odstręczający tak oczywiście na my jesteśmy, jaką Europejczycy zdali można powiedzieć liderami w przyspieszaniu tych zanieczyszczeń na nas na państwa gorzej rozwinięte bo, bo także przeróbka Stali w dużej mierze, która jest na dużo gorszych technologie dużo bardziej zanieczyszczające jest realizowana w Europie na przerwy w Azji choćby tak nie jest proste eksportowanych śmieci przed albo sortowanie śmieci, więc jak państwo idziecie w tej chwili jakimkolwiek samochodem to musicie mieć świadomość, że to jest także zanieczyszczenie w krajach odległych od nas 1000 km i oczywiście to się zmienia, bo ubogą mentalność konsumentów zmieniają tego chyba trzeba zacząć się ona konsumenci nabywcy wymuszają na tych firmach jednak poprawa jest coraz więcej takich Łódź do głów organizacji pozarządowych, które monitorują jak to jak to wygląda, więc oby ta jest emerytem i kierunek zmian było był wciąż trzyma, a może jednak wodór 1 samochód został zarejestrowany w 2018 w taki za bardzo jest gdzie tankować, bo nie mamy ani 1 stacji jeszcze tankowania wodoru w naszym kraju pewnie tak tylko o 20 lat mówiło się, że za to, że to za mniej więcej 20 lat dzisiaj też się to samo mówi, czyli że za 20 lat to nawet polityka rządu, która też tam ona wspiera wodór też mówią Otóż to technologia, która się rozwinie w latach czterdziestych pięćdziesiątych 2001 . wieku, więc ten na razie pewnie to będzie technologia wykorzystywana być może w transporcie ciężkim, czyli TIR-y będą zasilane wodorem, ale to nie jest jeszcze technologia dla samochodów prywatnych bo, a potrzebujemy dużo więcej energii elektrycznej do tego, żeby wyprodukować się ten wodór niższy w zużywają samochody na baterię pytała MON Marcina Popkiewicza eksperta ds. zmian klimatycznych co sądzi o samochodach elektrycznych tym wątku, który teraz my poruszamy, czyli tak czarować, że produkt jest obciążające ją powiedział coś takiego że, że także samochody elektryczne to jest dobra dobry kierunek, ale to nie jest tak, że mamy zastąpić 11 liczby samochodów spalinowych samochodami elektrycznymi, że tak czy owak jak byśmy się nie wyginęli kombinowali i naginać rzeczywistość musimy zmienić nasz sposób funkcjonowania co to co sądzisz absolutnie nie mają wątpliwości co do tego sąd co mówię ma cienką to próba właśnie zastępowania 11 będzie obciążać tak czy inaczej środowisko będzie wymagała produkcji energii elektrycznej, a pamiętajmy że, żeby te panele fotowoltaiczne elektrownie wodne na biomasę powstały to także tam potrzebujemy dużo szans Stali betonu to wszystko obciąża środowisko natomiast tych w Polsce bardzo fajny trance, a mianowicie pan na rozwój car-sharingu, czyli po pierwsze, Nowe Miasto oczywiście powinniśmy stawiać na na pieszych rowerzystów później hulajnogi później transport zbiorowy, czyli jak i tramwaje metro pociągi, jeżeli już to musi być transport kołowy to autobus właśnie elektryczne czy w przyszłości na wodór i dopiero na samym końcu samochody prywatne natomiast, jeżeli już mają być samochody prywatne, które przewożą 1 osobę to to nie muszą być koniecznie taksówki chodź chodź ja też oczywiście mogą, ale to może być car-sharing, który w tej chwili już w Polsce jest tańszy, czyli po prostu indeksów branżowych tak tak no wynajmuje samochód na minutę i za chwilę w Warszawie będzie kilkaset samochodów elektrycznych 1 z firmą energetyczną, która będzie właśnie wynajmować na minutę więc można tak naprawdę przy już w tej chwili tej ilości samochodów, jeżeli ktoś nie utnie musi go używać codziennie alternatywy to sprzedaż tego samochodu, który z ogromnym kosztem rośnie z kryzysem nie zdajemy sprawę w bezpieczne drogi na wartości tego samochodu przede wszystkim koszt ubezpieczenia naprawy i wynajem takich samochodów elektrycznych właśnie, na którym nie było nas stać, żeby je kupić ale, żeby je wynająć na minutę, bo potrzebujemy dziś przyjechać to stan się naprawdę bardzo dużą liczbę osób Rambo bo, żeby przejechać z punktu ADO pkt 2 zapłata ceny w 10 zł za to, więc to jest właśnie ten kierunek wtedy też ograniczamy liczby tych samochodów problem z bateriami i tym co później z nimi zrobić i tak musi wyglądać to miasto przyszłości buspasy transport zbiorowy na koniec samochody, a jeżeli już tą elektryczną i rowery idzie wiosna idzie sezon zapraszamy na rowery Bartłomiej Derski wysokie napięcie po dziękuję bardzo dziękuję Zwiń «

PODCASTY AUDYCJI: SOBOTNI MAGAZYN RADIA TOK FM - KAROLINA GŁOWACKA

Więcej podcastów tej audycji

REKLAMA

POPULARNE

REKLAMA

DOSTĘP PREMIUM

Słuchaj podcastów TOK FM bez reklam. Wybierz pakiet "Aplikacja i WWW" i słuchaj wygodniej z telefonu!

KUP TERAZ

SERWIS INFORMACYJNY

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA