REKLAMA

Reforma edukacji i podwójny rocznik a dzieci z Zespołem Aspergera

Twój Problem - Moja Sprawa
Data emisji:
2019-02-23 15:40
Czas trwania:
15:15 min.
Udostępnij:

Tegoroczna rekrutacja do szkół średnich będzie trudna dla wszystkich ósmoklasistów, ze względu na tzw. podwójny rocznik. Dla dzieci bardzo zdolnych, laueatów konkursów, ale z Zespołem Aspergera - będzie ona jednak szczególnie bolesna. "Mam wrażenie, że przy wdrażaniu reformy edukacji ktoś kompletnie zapomniał o dzieciach o specjalnych potrzebach edukacyjnych" - napisała do TOK FM pani Olga, mama ósmoklasisty i nasza słuchaczka. O co chodzi? O tym w rozmowie na naszej antenie.

AUTOMATYCZNA TRANSKRYPCJA PODCASTU

Transkrypcja podcastu
swój problem moja sprawa to Anna Gmiterek-Zabłocka witam ponownie mu e-maila dla wszystkich państwa to problem małpa, a to kropkę FM i właśnie na ten adres napisała do mnie ostatnio pani Olga, która napisała o reformie edukacji, ale w kontekście podwójnego rocznika i dzieci ze spektrum autyzmu to swój problem moja sprawa ma 3 panie są moimi gośćmi studio w Krakowie jest z nami ten słuchaczka TOK FM, która do mnie napisała pani Olga Winiarska Teper mama snookerzysty z Rozwiń » zespołem Aspergera dzień dobry panienka i dobrem jest pani Agata Kalandyk Harenda również mama szóstoklasisty zespoły Nascar, a Springera mama Maćka witam pani Agata kinowy jest z nami pani dyrektor szkoły centrum autyzmu w Krakowie pani Aneta Garncarz witam serdecznie i dzień dobry na panią redaktor słuchaczy, że państwa będziemy rozmawiać o dzieciach, które są w tej chwili w ósmej klasie jak państwo wiecie to jest cel ten podwójny rocznik raczyli Anna rocznik, któremu będzie bardzo trudno dostać się, zwłaszcza do tych najlepszych szkół, bo wiemy o tym, że szkoły nie są z gumy i nie są w stanie zwiększyć dwukrotnie liczbę klas, które są tworzone co roku aż takich ulicach pani Olga jest mamą tak jak powiedziałem smoka szachistę i napisała do mnie w sprawie swojego syna bardzo poruszający list celne dotyczące możliwości, które są przez reformę edukacji i przez to, że mamy w tej chwili ten podwójny rocznik, które są bardzo ograniczone dla jej syna bardzo zdolnego syna bardzo zdolnego dziecka jak państwo zacytuję fragment tego maila, żebyśmy wszyscy wiedzieli, o co chodzi pani Olga napisała tak jestem mamą smok rasista od lat walczymy z polskim systemem edukacji, ale w tym roku nasze rozgoryczenie jest wyjątkowo duża syn poszedł do szkoły jako sześciolatek wtedy jeszcze nie mieliśmy na diagnozę jest bardzo inteligentny ma duże możliwości jest laureatem konkursów z matematyki fizyki historii, ale pani Olga od pani zaczniemy tym czy miasto, ale i czym tkwi w ten podstawowy problem z postawy problem to w zasadzie to, że nie ma szkoły tak naprawdę dla mojego syna to znaczy szkoła to jest dużą cudowne szkoła, w której on od Rzymu po różnych doświadczeniach innych szkół prywatnych docent maty autyzmu syn chodzi o 2 lata i tam od żył natomiast jest to gorzko specyficzna i na etapie liceum już w zasadzie dla mojego syna niewystarczająca to znaczy tam są bardzo mało zespoły klasowe on już chciałbym wyjść trochę spod klosza właśnie tutaj 100, ale ja schodzę w pełnej normie to bardzo różnie bardzo może się łączącym natomiast z problemami takimi, jakie mają dzieciaki z zespołem Aspergera dokładnie tak to są problemy w kontaktach społecznych to są problemy z czasów zrozumieniem cudzych emocji to są problemy co na pewno wymagają jakiegoś tam wsparcia dodatkową trudnością jest to, że syn poszedł jako sześciolatek, czyli mają w zasadzie w tym momencie jest na troszkę straconej pozycji czuję się emocjonalnie jest mniej dojrzały niż wielu jego konkurentów w liceum drugi to jest rekrutacja, która tak naprawdę jest taka sama dla dzieci ze spektrum autyzmu, jaki dla całej reszty, a tutaj powiedziałabym, że z Gniezna w góry straconej pozycji, dlatego że po pierwsze, dzieci ze spektrum autyzmu często osiągają gorsze wyniki gorsze wyniki na swoje możliwości dlatego rzadko dostają oceny z UE za nieprzygotowanie za odrabianie zadań Generali to są ceny w ciągu tak jakby całego roku broni po kolei zbierają bardzo często są oceniani nie tylko za samą swoją wiedzę, ale są oceniani również za nie przyniósł aż położę zapomniało co robić np. prasówkę i takie rozmarzył już nie płynęła już taka liczba również notowane na urodzajną ocenę końcową tutaj pani Olga pisałem n p . o tym, że SN miał proponowano szóstki w siódmej klasie rozmawiamy teraz przy Suski określonych przedmiotów np. fizyki matematyki natomiast trójka z plastyki mogą np. z półrocznym zależnie od maja na wkład pracy, bo jego plastyka nie interesuje w związku, z czym nie uważał za uznawał za rozsądne dokładnie tyle do ołtarza zmieniam żelaznej również że, że groziła mu w zeszłym roku trują wuefu za braki stron n p . no właśnie pani dyrektor to jest także tony rok jest specyficzne pani Emma takich uczniów u siebie w szkole o tym jakie no bo są to często uczniowie, którzy dobrze sobie radzą bez problemów jakich takich z nauką poważniejszych jeśli chodzi o przyswajanie wiedzy często niejednokrotnie w określonych dziedzinach są to dzieci, które są bardzo zainteresowane tak jak powiedziałyśmy są laureatami konkursów olimpiad jakiś kameralnym tego typu rzeczy natomiast n p . z oceny zachowania, które też się liczy przecież przy rekrutacji też są za nią dziś są punkty no chyba wzorować to mieć nie mogą w jeziorach śmieją, ponieważ faktycznie jest także dzieci z autyzmem częstokroć mają ogromną wiedzę i naprawdę są bardzo błyskotliwe natomiast, jeżeli chodzi o zachowanie tutaj niestety jest duży problem ze względu na ich umiejętności adaptacyjne do różnych sytuacji społecznych i faktycznie jest tak jak przed chwilą mówiła pani Olga, że w szkołach masowych albo w szkołach w szkołach integracyjnych one bardzo bardzo dużo tracą z tego powodu, że nie potrafią przystosować się swoim zachowaniem na tzw. normy wiekowej natomiast u nas u nas centrum autyzmu nauczyciele są naprawdę bardzo tolerancyjni i bardzo akceptujący troszeczkę np. wyobrazić, akceptując sytuację, kiedy uczeń siedzi bez butów w klasie i albo np. co prawda potwierdzonym albo wkrótce cały dzień zjazdu w nas swoim plecaku albo chodzi np. w słuchawkach, ponieważ ma takie zaburzenia sensoryczne żar maści każda, więc słuchowym przeszkadza ogromnie natomiast ja bym chętnie podjęła, więc taki temat troszkę powiązany jest przy tym, o którym zaczęliśmy rozmawiać tematy dostosowań, bo reżyser wyobrazić te wszystkie dostosowania, które stosują nasi nauczyciele z takiej bieżącej pracy starają się dotrzeć z wiedzą jak najlepiej do ucznia i ci uczniowie totalne piszący egzamin gimnazjalny jeszcze w tej chwili albo piszący egzamin ósmoklasisty albo zdając maturę tych dostosowań de facto nie dostają tak dobrych w jaki sposób są uczeni są przygotowywani do posiadania danej wiedzy podczas lekcji to jest ogromny problem i ogromny dylemat naszych nauczycieli w jaki sposób ich uczyć tutaj też nawiążę do tego, o czym napisała pani Olga mianowicie dających próbnych testów, które są przeprowadzane no one są przed tymi finalnej mi które, które są przed dziećmi i napisami panie o tym, że tak ja wiem o tym, również, że dzieci z zespołem Aspergera ze spektrum autyzmu to są niejednokrotnie dzieci, które wiele rzeczy robią w głowie to znaczy potrafią w pamięci sobie obliczyć tak pewnych rzeczy nie zapisują i wiem, że na tych trudnych testach wyszło, że no jest to problem tak i dzieci w tej chwili dziś tam dostosowują się mówiąc brzydko do klucza atestu zamiast zamyślenia tak to jest bardzo duży problem, ponieważ bardzo dużo obliczeń wykonują w głowie nie mają takiej potrzeby de facto zapisywania ich na kartce, czyli nauczyciel, który ocenia dany test nie ma możliwości podejrzenia tego w jaki sposób dany uczeń myśli jak prowadzi cały wywód logiczny i w związku z tym niestety traci traci na tym, że mnożenie nie wykonał tego wywodu logicznego na kartce pani Olga pisała również może tutaj do pani Agaty pytanie jak selen u pani mecenas np. z otwartymi pytaniami z tym brakiem punktu za obliczenia nie wiadomo, skąd trzynastka za nieprecyzyjne sformułowanie pytań, które państwo mnie na kolizyjnym po tych próbnych już egzamin właśnie takim przykładem oglądamy, o czym dyskutuje z panią na plac polskiego na temat testu Maćka, który ma bardzo duży problem w ogóle z pisaniem po pismo jest mało czytelne no pani Teresa, która uczy matka no po prostu jest chyba osobom wręcz świętą, która siedzi sprawdza po prostu tak testuje, więc ja widziałam ten test mazda i naprawdę byłam bardzo zdziwiona, że on jest w miarę napisany także do czegoś takiego naprawdę muszą włożyć wiele wysiłku napisanie tego testu, a ułożone logicznie nowelizującą ruch co drugim zdaniu pisał nie zgadzam się z tym twierdzeniem napisał 200 słów lub 209 dokładnie tam trzeba było napisać 200 i dostał 0 punktów za opracowanie pomimo tego, że mógł zdobyć 5020 punktów tak, dlaczego nie przerwało w 1 zdaniu lektury całego wysiłek, którą włożył tak, by w Nantes po prostu poszedł na marnej to było to było straszne jego porażka jest on z tego przedmiotu, który taniego bardzo trudne, którego naprawdę nie lubili pomimo tego, że lubi panią Teresę tak już włożył wielki wysiłek i dostał 0 punktów na niesamowite to rzeczywiście emocji dziecko muszą być straszne tak no dokładnie, a i to jest dziecko, które pani nie przekazuje tych emocji ta, która emocji w ogóle po sobie nie pokazuje i pani jako rodzic nie jest w stanie ich nawet dowiedzieć się on ma z tym problem pani dyrektor co jeszcze zobaczyliście na próbnych testach jeśli chodzi o ten rocznik obecny, który tak Noma pod górkę i tak i tak de facto zobaczyliśmy wszystko to co widzieliśmy już wcześniej podczas egzaminów gimnazjalnych i podczas sprawdzianów szóstoklasisty 2016 roku zespół naszych nauczycieli wystosował do centralnej komisji Egzaminacyjnej pismo oraz dni w swojej opinii na temat dostosowań w tych pismach tych opiniach podaliśmy konkretne dostosowania, które powinny być wprowadzone w arkuszach egzaminacyjnych dla uczniów z autyzmem z zespołem Aspergera niestety większość tych uwag nie została wzięta pod uwagę, jeżeli już jesteśmy przy języku polskim to może od razu powiem, jaki ten na waszych losowaniach wg zespołu być powinny przede wszystkim kontekst literacki, którym się posługujemy w oparciu, o którym uczniowie piszą egzamin powinien być krótki i zawierać bardzo konkretne informacje nie powinna zawierać odniesienia albo skojarzeń abstrakcyjnych dostają uczniowie z autyzmem i z Aspergerem mają bardzo duży problem ten tekst literacki powinny być pisane współczesnym językiem dachy rynny bessa archaizmów, jeżeli są jakichkolwiek archaiczny to one powinny być wyjaśnione w analizie wierszy co de facto też nie jest najlepszym pomysłem dla uczniów z autyzmem analiza tekstu innym razem przychodzimy z trudem, a co dopiero poezji tak tłumaczy, jeżeli pojawiłby się teksty pisane i inne teksty wiersze to sugerowaliśmy, żeby nasz uczeń miał wskazać wyłącznie epitety porównania uosobienia, żeby ograniczyć analizie trudniejsze środki stylistyczne n p . tak jak metafory tak jak alegorie, których nasi uczniowie nic nie rozumieją tak są też np. bardzo często w tekstach literackich wieloznaczne słowa i wieloznaczne skojarzenia i to też jest szalenie mylące, ponieważ nasi uczniowie też mają z tym problem z tym, że jedno słowo może oznaczać więcej rzeczy o tym, że jedno słowo może mieć więcej niż 11 to sygnał od podobnie np. teksty odwołujące się do relacji społecznych to przecież jest główny problem osób z autyzmem to tak, jakbyśmy chcieli od niewidomego od niewidzialnego żegnano powiedział cholera tak samo tak samo właśnie proszą osoby z autyzmem albo z zespołem Aspergera opowiedzenia swoich relacjach rówieśniczych albo zaprosić koleżankę na inne narody wyobraź sobie, że jesteś z nią w kawiarni albo w Pekinie wczuł się w jakąś rolę to są takie sformułowania, których jak nasi uczniowie nie są w stanie płynnie przeskoczyć mentalnie, gdyż właśnie w tym mają największy problem na tym polega też specyfika zaburzeń autystycznych nasi uczniowie nie są w stanie zrozumieć co inni mają w głowach to jest zaburzenie związane z tzw. mentalnie z akcją oni wiedzą o tym nie myślę, jakie są moje intencje nie wiedzą, jaką niespodziankę niż zrobić także mnóstwo takich RM dosyć ciekawych uwag wystosowaliśmy tutaj akurat podałam przykłady z zakresu języka polskiego, ale także z zakresu przedmiotów przyrodniczych matematycznych czy też inni języka obcego przedstawiliśmy uwagi niestety bardzo mało z nich zostało wziętych pod uwagę, ale czy ta kwestia obliczeń w pamięci to jest jedyny problem czy boi wiem, że pani sen z matematyki jest z SOR jest dzieckiem bardzo zdolnym tak jak uważa tu poszło tak może złym u nich średnio to znaczy jak na skalę ogólnopolską dochowali tak źle natomiast Enea bardzo dobrze na skalę ogólnopolską naprawdę ich natomiast natomiast jak na nich spodziewać się wyniku naprawdę 9100 %, a on miał około około 70 i o ile wszystkie pytania otworzył wszystkie pytania zamknięte miał zrobione dobrze to miał problemy z pytaniami otwartymi oraz dobrze jak pamięci 2 sposób zapisu w czas podkreśla koło rzeczy, które dni, które zrobił dobrze zrobił operator był na kogo z nich luminarzy naszej liście obok mają problem z realizacją prawda z taką ostatnio trochę bałaganiarstwa również ma to jakby co to w Malezji znalazło odzwierciedlenie w rozmowach w punktach tak niestety, a panie katował panią krótszy oprócz tego języka polskiego nowa Total to także jest całkowicie nowa tutaj też, że trudno wpasować w ten klucz tak jak oni głównie z tym mają problem Maćkowi myślę, że tak dobrze chyba ten to matematyka nie poszło my im się, że tu te same są tak, by składowe tak jak widzicie tam czerwiec lipiec, kiedy będzie się odbywać właśnie tam już już będziecie znać wyniki w budżecie będą znać wyniki będzie się odbywać rekrutacji, gdzie dzielni pójdą i czy rzeczywiście ta droga na ten moment jest cel w jakim sensie przymknięta my mamy i tak szczęście, że czeka nas miejsca w liceum w centrum autyzmu także to nie jest tak, że nasze dzieci zostaną bez szkoły natomiast umowę ze sprawy, że to jest są 4 miejsca na skalę całego Krakowa to jest klasa potem też tylko czteroosobowa taktyki ani żadną relację z innymi rówieśnikami nie wejdą tam jest taki dzieciak może w skali całego Krakowa jest jest sporo i mamy to nasza szkoła co to tylko 4 miejsca w całym Krakowie są jeszcze 4 klasy integracyjne żadna z nich nie ma profilu ścisłego mecz to jest ogromny problem od dzieci jest naprawdę mnóstwo i są jeszcze 1 z 1 z patologii poruszało się mężem, że my boimy się również sytuacje, kiedy nasze dzieci dostaną się do wybranej szkoły, bo boję się do 40 osobowych las las przeładowanych szkół, ponieważ dzieci często mają problemy drużyna z możliwościami i to jest również bardzo trudne wyzwanie dla nich bardzo panie dziękuje będziemy do tego tematu powracać pani Agata Kalandyk pani Olga Winiarska Teper i pani dyrektor Aneta Garncarz były na nich rośnie pięknie dziękuję dziękujemy dziękujemy proszę państwa to był ostatni temat na dziś ja czekam oczywiście na państwa sygnały mój adres to problem małpa to krok referent jestem również na Facebooku na profilu pod nazwą twój problem moja sprawa i tam państwa zapraszam dziękuję za dziś się słyszymy się za tydzień, a już teraz u nas informacje Radia TOK FM Zwiń «

PODCASTY AUDYCJI: TWÓJ PROBLEM - MOJA SPRAWA

Więcej podcastów tej audycji

REKLAMA

POPULARNE

REKLAMA

DOSTĘP PREMIUM

Słuchaj podcastów TOK FM bez reklam. Wybierz pakiet "Aplikacja i WWW" i zabierz TOK FM na wakacje!

KUP TERAZ

SERWIS INFORMACYJNY

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA