REKLAMA

Aleksander Nowak: "Jestem typem osoby, która chętnie pracuje do upadłego"

Data emisji:
2019-02-27 19:00
Audycja:
Kultura Osobista
Czas trwania:
23:11 min.
Udostępnij:

Gościem Marty Perchuć- Burzyńskiej jest Aleksander Nowak, kompozytor, gitarzysta i pedagog, laureat tegorocznego Paszportu Polityki 2018 w kategorii muzyka poważna. Rozwiń »
"Twórcza niezależność jest wartością, ale niekoniecznie o tym myślę pisząc"
"Uzależniam to co robię od reakcji możliwej, od odczuć jakie może wzbudzić" Zwiń «

AUTOMATYCZNA TRANSKRYPCJA PODCASTU

dobry wieczór przed mikrofonem Marta Perchuć-Burzyńska goszczą kultura osobista jest dzisiaj Aleksandr Nowak kompozytor gitarzysta i pedagog Witaj przybyszów laureat tegorocznego paszportu polityki w kategorii muzyka klasyczna gratulujemy ci raz jeszcze bardziej i zacznie może on z uzasadnienia nagrody, w którym napisano, że zostały nagrodzone za niezależność twórczą i niezależne spojrzenie na świat ja już cię o to pytałam tuż po Galia spytam raz jeszcze długo się nieco Rozwiń » inaczej czyta niezależność twórcza w świecie ciągłych twórczych jednak w zależności jest dla ciebie rzeczywiście taką największą wartość to jest trudne pytanie było zwłaszcza, zwłaszcza dla kogoś kogo muszą odczuć mówiłem właśnie było przy przy przebieraniu nagrody dla kogoś kogo i istnienie zależy od tak wielu osób z czynników, na które nie ma wpływu, więc jest od nich zależne natomiast sama twórczą niezależność leży, że jest jest tylko wartością natomiast niekoniecznie dla mnie niekoniecznie o tym, myślę, pisząc w Mroczy i Raszyn można wręcz przeciwnie ale, ale myślę o n p . tym jak to zostanie odczytane, więc w jakimś sensie nic sam się stawia w sytuacji zależności od odbiorcy uzależniam to co robią tego jak to może być odczytane to pieniądz recenzji bardziej od potrzeb interpretacji od soboty reakcji możliwy od jakichś odczuć które, która to może wzbudzić albo jak to może działać po prostu jako gumiaków forma, jaką na kolejne materia także innym niezależność wydaje mi się czym siłę istotne w tym sensie żeby, żeby nie nie dać się światu Zana to nagiąć do tego co są zewsząd stanowi jakąś presję natomiast nie mam złudzeń, że jestem najbardziej zależne w wielu momentach chłód wielu rzeczy i osób, a co byłoby tak na zdjęcia do świata dla ciebie kompozytora muzyki współczesnej np. zbyt daleko idąca próba wyjścia naprzeci w społecznym gustom, które wiadomo już z doświadczeń wcześniejszych czasów, że można w takich, a nie sposób z powodzeniem zaspokoić np. bym się, że to nie jest dobra motywacja do do stworzenia szybko już raczej ten element zaspokojenia czyjeś potrzeby jest jest zdradliwe PHN potrzeby czyjej np. wiem, że kiedyś polemizować na ten temat z Jankiem do Polski no właśnie do nich z festiwali na przemian, a wiesz wtedy o tym, oceanie możliwości, których stać najważniejsze tak, że nie musi iść na siłę iść w jakiś nowoczesny nurt tak zrozumiałam tak z chorym Janek co jest zresztą nie tylko myślę u niego obecne stara się ich drugi to na pewno bardzo dobrzy i bystrzy odczytać to jak świat muzyczny i szerzej, ale przecież muzyczne jest i czasem mam wrażenie że uważa np. Janek, ale nie tylko może, że należy podążać za tym jak ten świat dziś jest -li on, iż tego nie robi to jest się tu jest się wstecznym cudem się zawsze nieporozumieniem, a dzisiaj w szczególny sposób, ponieważ świat przez jakiś czas ten nasz muzyczny ów uczniów w dziedzinie muzyki poważnej klasycznej Siergiej nazwać ważne było tzw. pojęcie popłynąć do żony awangardy, która z definicji miała ten świat, choć do przodu i zawsze być przed wszystkimi i cała ta to ten duch awangardy czy jest ciągle właśnie jednostek ich żywych presji, która myślę, że każdy twórca w jaki sposób odczuwa nasilanie odnieść, więc wydaje się, że rzeźba to, że ten duch się wyczerpał zupełnie coś się, że jeśli jest jakiś jakaś 1 kategoria, którą dałoby się to opisać co teraz idiotą powiedział, że to jest bardziej czas syntezy niż mierzona w, więc w tym sensie nie boję się świętość wstecznie boję się na nie być wynalazcą innowatorem tylko raczej może na nowe sposoby, ale posługiwać już istniejącymi narzędziami jest ich wystarczająco dużo nowych metod pracy nie ulega się porozmawiamy trochę warstwie muzycznej swoich kompozycji tak na pierwszy rzut oka i ucha łączysz znany i stojącej trochę mniej znana, ale chyba jednak wierzysz cały czas potencjał tradycji dowodem na to też moim zdaniem jest to, że tradycja szanujesz jest to, że nie rezygnujesz, chociaż bez tradycyjnego instrumentarium nie piszesz utworów na widelce czy na klapę od fortepianu tylko jednak dno jest też tej tradycji jakoś zakorzenione nie chcesz być mam wrażenie taki nasz nowoczesny w tym co robisz i tanio nie mogą już przed przyszłym chcę zastrzec, że zasadniczo nie mając przeciwko takim próbom i są ciekawe rzeczy, które się rodzą takich poszukiwań nowości za wszelką cenę ale, ale też właśnie ten czas już trochę się trochę dobiegł chyba końca już się wyczerpały tyle nowości, które gdzieś tam w połowie i pół litra, a później dwudziestego wieku były takim wielkim ważnym nurtem tym co się działo i też szyków postawą estetyczne filozoficzną to już świadczy o imieniu i ich i ja nie widzę już potrzeby robienia tego za wszelką cenę cały czas o życiu pisanie wybitny nieżyjący już krytyk muzyczny Andrzej Chłopecki użył tego sformułowania, a propos twojej twórczości tak jak Henryk Bereza życie pisaniem określił kiedyś twórczość Edwarda Stachury życie pisanie, czyli co pisanie komponowanie ożyciu i przetwarzanie emocji z tym właśnie związanych na muzykę tak przy czym Stachury wydaje mi się, że to było dużo bardziej odnośnie do jego własnego życia to znaczy jakichś konkretnych wydarzeń w historii osób dla mnie niekoniecznie to jest w swą historię mego życia tylko coś co sam przeżywam jako jako punkt wyjścia i założenie, że rząd bez takiego autentycznego osadzenia się w willi własnym doświadczeniu mówi o czymś co po pierwsze jest mniej interesujące dla mnie, a po drugie w związku z tym nie nie autentyczne nikt nie działa, więc to jest jakiś punkt wyjścia, bo o, którym obce od parlamentu, który sobie założyłem, że klub NBA za wszelką cenę bazową na tym co sam przeżyłem ale, ale niekoniecznie w formie filmowych klisz w historii trąbi się opowiedzieć tylko jako o szeroko rozumiane doświadczenia, ale jest trochę takich intymnych historii też twoich w twoim komponowaniu last Days off one dobre na orkiestrę smyczkową z 2006 roku to był utwór, który zadedykował swojej zmarłej babci, czyli tak zrozumiałam, że w muzyce też twojej takie miejsca na zapisywanie np. twoich rodzinnych historii no tak przy czym tu małe historie o o babci Wandzie jest sporo za to im elementów emocjonalnych szkoccy status melodii, które ona szczególnie lubiła i część z nich śpiewałam, kiedy byłem mały to jest ten rodzaj to rodzaj w związku z rzeczywistością to jest coś co ma dla mnie szczególne znaczenie co staje się materiałem wyjściowym, który potem przetwarzany przez sąd nie ukrywam skrzętnie, ale on tam jest co powoduje, że dobrze, że może krótko mówiąc budujemy się trochę sama formuła tego utworu o życiu pisanie Aleksandra Nowaka będzie rozmawiać z kolejnej części kultury osobistej Aleksander Nowak kompozytor laureat tegorocznego paszportu polityki w kategorii muzyka klasyczna jest gościem kultury osobistej teraz w radiu TOK FM czas na informację za chwilę wracamy jeszcze raz dobry wieczór przed mikrofonem Marta Perchuć-Burzyńska gościem kultury osobistej dzisiaj Aleksander Nowak kompozytor pedagog gitarzysta laureat tegorocznego paszportu polityki w kategorii muzyka klasyczna rozmawialiśmy o twoim życiu pisaniu, czyli komponowaniu trochę o życiu ważną rolę w swoich utworach pełnym tytuły, ale także komentarze anegdoty tak to jest moja próba może może szumnie powiem, ale od budowania znaczenia jak muzyka może mieć z znaczeń, jakie może nieść ze sobą, ponieważ jako odbiorca muzyki najnowszy ml dwudziesty wystąpi już wiecznym miałem zawsze poczucie, że żona do mnie coś mówi, ale nie to co wydaje mi się, że wszyscy uważają, że powinno to znaczy konkretnie, mówiąc że utwór wzbudza we mnie jakiś emocje negatywne, a on o kompozytorze upiera, że to jest wyłącznie abstrakcję albo w Nyonie pozytywne emocje, a kupcy się upiera, że to jest coś zupełnie niezwiązanego z silnymi pozytywnymi pozytywnymi emocjami, zwłaszcza ta zachowanie to jest i jest 1 z takich częstych postulatów chyba stawianych przez przez twórców muzyki w ostatnim w ostatnich dekadach co mi co mnie uwiera zaś uwierać bazarze liczy, że dźwięk Take, a nie liczy, zwłaszcza liczy historia Krauze trzeba wierzyć tak tak żyzna przez to muzykę o sile tego też rozłożyć, że to, że w centrum jest dźwięk jako fizyczne zjawisko co chcą się zaczął płynąć płynąć kompletnym nieporozumieniem w tym sensie, że muzyka, owszem jest dźwiękiem, ale i prawdziwa treść nie zawiera się w mgnieniu właściwie nie ma związku z falą akustyczną ani ani ośrodkiem, w którym to wolność przenosili go zupełnie innymi rzeczami, które żyją na, a z styku wrażliwości obecną odbiorcy i twórcy to są procesy, które są Annie nie do końca możliwe do skontrolowania w pełni ani do przewidzenia ani do zaplanowania natomiast natomiast dasz się próbować coś przez muzykę powiedzieć i od pewnego momentu starał się realizować takie założenie, czego właśnie 1 z przejawów są też te tytuły i matki, które bardzo staram się zawsze, żeby były nie jednoznaczne i nie dający się łatwo przekuć jakiś program, który miałby być treścią forum w prosty sposób do odczytania umów tylko raczej rodzaj sugestii albo nawet wytrącenia 333 z zachwiania na tymi tym czym się już można spodziewać kłopotów z tworzyw, czyli rozumiem, że na początku swojego procesu tworzenia nie zawsze ta historia apotem muzyka, że czasem jednak na początku jest dźwięk za zaś zasłużona lekarz fraza 3 czy jakiś moty w ta historia pojawia się wraz z zapisywaniem nut z wyzwaniem bywa i tak i tak bywa bywa także dźwięk w punkt wyjścia bank paszport polityki został ci przyznane m. in . tak jak czytamy w uzasadnieniu zachęcili siostry bogów, która przywraca wiarę w przyszłość opery utwory z librettem Olgi Tokarczuk, który pierwszy raz usłyszeliśmy na festiwalu sacrum Profanum po tym wydarzeniu okrzyknięto najlepszym twórcą operowym w Polsce co jest w tej formie muzycznej dla ciebie najbardziej pociągające inny i dziś mogę się odrobinę zdystansuje tych rozumie oczywiście stwierdzeń, które nie są rozumiem was rozumiem przejawem pewnej konwencji, wiążąc się z takimi okazami myślę, że najlepszy kompozytor operowy to jest wstyd o wiele za dużo powiedziane i może niepotrzebnie natomiast co do wiary w przyszłość to dla mnie Opera jest tym co przywiozą Dwór przywraca wiarę w przyszłość muzyki, więc bardzo cieszy, że to właśnie Opera została 4 dostrzeżona w jakim sensie przywraca wiarę w przyszłość muzyki trochę w fazę staną jednak forma tak kojarzące się n p . z barokiem no tak, ale z drugiej strony Smuda wbre w pozorom właśnie się dopiero w roku siłą budziła i ich tak naprawdę nie nie zdążyła moim zdaniem jeszcze absolutnie wyczerpać swoich możliwości dlatego przywraca wiarę aż wracają stron do tego są już wcześniej mówiłem, że to znaczenia muzyki są i są istotne są mają olbrzymi potencjał więc, a w Operze jako formie bądź co bądź multimedialnej w PSP w pełni tego słowa znaczeniu to się realizuje może się realizować nie zawsze musi, ale może się realizować szczególnie dobrze i tak było właśnie w przypadku twojej pracy z Olgą Tokarczuk mocny tekst stres wydają się dziś bardzo istotny punkt wyjścia, bo ów różnie bywa w parze bywają teksty bywały na przestrzeni tych paru wieków słaby musi po prostu taki rodzaj wyłącznie pretekstu do tego żeby, żeby solista mógł się popisać co pani mnie nie interesuje wręcz, że to jest rzeczywiście przyszłość opery, czyli tekst, który jest najlepiej pisany dzisiaj we współpracy autora pisarza z kompozytorem i teksty głęboko przemyślany tekst spójny dramaturgicznie i i na inne sposoby też wspólne także to jest to co mnie w właśnie w Operze interesuje ten stosuje się warunkiem koniecznym, żeby ona rzeczywiście się rozwijała w CZD współpracę można to tak nazwać Olgą Tokarczuk wreszcie osobnego twórcy 3 czy była to pewnego rodzaju wymian z wyzwaniem była była to wymiana tu ograć w bardzo liczyła system to co w sumie do powiedzenia co czegoś obawia się czy tak będzie, ale okazało się, że absolutnie otwarta na sugestie i to czasem daleko idące w co do struktury samego tekstu co do liczby postaci rzutowo występują wątków interpretacji to, że miasto odbieram zdecydowanie jakość pracy przy oczywiście Olga została okrutnie autorką tego tekstu w wcześniej współpracowało się również m. in. zgodnie z gospodynią we w bułgarskim pisarzem autorem m. in. niezwykłej formie treści fizyki smutku to był rok 2015 Space Opera, czyli Opera o pierwszej załogowej wyprawie na Marsa jestem świeżo po lekturze fizyki smutku i myślę o tej charakterystycznej dla gospodyń nowa wielowątkowość mamy tutaj strzępki historii opowieści, które pozornie się nie stykają, ale gdzieś jednak tworzą jakiś wspólny przekaz jakąś całość trochę tak chyba właśnie też jest swoją muzyką, że w gospodzie nowy mówi się o nim ironista rozpaczy rozumiem, że znaleźliście Kris poloniści również tu melancholijną nić porozumienia z tak od razu od pierwszego momentu kiedy, kiedy się zetknąłem z ZUS w nowym nawiasem mówiąc za pośrednictwem Radia Łódź wywiad z nim miał wrażenie, że to jest, że to jest bratnią duszą w Chojnicach i że znajdziemy porozumienie właśnie tak jak słusznie mówi już na tym polu wielowątkowość i rożnych tego rozdętego pola znaczeniowego, którzy jednak stanowi jakiś przekaz też rozmytej linearną ości Artego historie nie są linearne trwa w statucie w czasie tak to jest właściwie ciągły taki modus opowiadania literackiego, który czasem jest podzielona na podane przeze mnie jest, ale jest wywożono z tych mikro wątków, które się potem, w których łączy niepostrzeżenie przeradza się w w jedno bardzo wartką historia to akurat ta Opera i może może również tytuł powieści gospodyń nowa wspomniana przeze mnie fizyka smutku ciekawie łączą się swoimi fascynacjami, bo podobno chciał studiować fizykę to przez przez chwilę rzeczywiście myślano o tym, intrygowała raczej intryguje nadal zagadkę istnienia tak w uzasadnieniu paszportu polityki powiedziano również twoja muzyka przede wszystkim nigdy nie pozostawia słuchacza obojętnym to jest takie trochę utarte stwierdzenie nie ujmując oczywiście niczego tam w uzasadnieniu, ale rzeczywiście często dostajesz od publiczności potwierdzeniem tego, że to co skomponował się zadziałało na słuchacza właśnie taki sposób w jaki jaki sobie wymarzyłem wymyślać niekoniecznie w taki sposób krzywo marzyłem, ale rzeczywiście zdarzają się momenty, w których ktoś po prostu daje wyraz entuzjazmowi ale, ale takiemu związaną z związaną z niezwykłym przeżyciem, które się pojawiło się w odbiorze utworu co jest naj lepszą recenzję jakość może zdarzyć, więc te momenty wypełnione są dla mnie bardzo cenna w twoje utwory grane były już na warszawskiej jesieni festiwalu prawykonań w Katowicach na festiwalu sacrum Profanum, o czym już wspomnieliśmy jest takie miejsce, gdzie chciałbyś, żeby twoja muzyka szczególnie wybrzmiał w Chile zaistniała, a niejedno może morze może np. Metropolitan Opera, która jest, która jest takim miejscem myślę o szczególnym dla opery w sensie, że rząd i jest więcej takich miejsc, ale tam ze względu na szczególny rodzaj powiedz atmosfery kulturalnych w tym mieście Nowym Jorku i też właśnie o połączeniu tego co jest w Operze bardzo konwencjonalny z tym co wykracza poza konwencję tam się realizuje bardzo ciekawy sposób na wdrożenie tego ci serdecznie życzymy jeszcze 1 rzecz chciałem zapytać mianowicie często, kiedy czytam o tobie albo kiedy o to by się gdzieś mówi po napoje takie sformułowanie Aleksander Nowak Śląski kompozytor właśnie ten Śląsk, kiedy kompozytor pochodzi z Mazowsza z Małopolski czy z Wielkopolski nie mówi się o nim podkreślając, że tego regionu, z którego pochodzi wiadomo Śląski jest wyjątkowe Górecki Kilar kogo by jeszcze wymieniać czy ten Śląsk miał jakiś wpływ na to co robisz gdzieś, gdzie jest dziś na pewno przy czym od razu muszę zaznaczyć że, że nie jestem rdzennym Ślązakiem czy urodziłem się na Śląsku, ale moi rodzice nawet dziadkowie nie pozostaną także jestem góralem Tour de France element napływowy natomiast nie wiem czy da się jasno sprecyzować czym Śląsk się różnią od innych regionów myślę, że się różni ale, ale na różne sposoby i czasem się dobrze różnie czasem się niedobrze różnie różnie, więc trudno powiedzieć do mnie trafia np. taki pomysł na pozytywny stereotyp Śląska jako miejsca, gdzie ciężka praca jest ceniona szczególnie są to mogę powiedzieć, że jest mi bliskie jestem dumny z typem osoby, która chętnie pracuje do upadłego i pracujesz na Śląsku i plasujemy się w najbliższe plany laureata paszportu polityki najbliższe plany są związane z innym laureatem paszportu polityki i ze Śląskiem, bo właśnie jesteśmy w trakcie prac nad taką tym razem mini formą operową, ale z ze Szczepanem Twardochem na bazie jego dachu, kiedy pierwsze rezultaty w lalce, a jeszcze w tym roku wygląda na to w październiku w Tychach na festiwalu nowym to, że jego druga edycja dopiero, ale bardzo bym się obiecujący występ psycholog z grona wymyślony przez Filip Berkowicz we współpracy z offu dobrze się dogaduje się ze Szczepanem Twardochem bardzo dobrze zresztą znamy się od dawna dochodziliśmy do 1 liceum, ale w Gliwicach, ale jakoś to znajomość dopiero teraz się rozwinęła i jestem bardzo zbudowany tym jak się dowiadujemy mam namyśli przede wszystkim właśnie te kwestie związane z już wspomniano współpracę z oporem wcielić te już wiesz jak brzmi w grach takt oraz coraz lepiej się to klaruje czekamy w takim razie na twoje kolejne kompozycje bardzo dziękuję za to spotkanie Aleksander Nowak laureat paszportu polityki w kategorii muzyka klasyczna był gościem kultury osobistej, a teraz w radiu TOK FM czas na informację Marta Perchuć-Burzyńska do usłyszenia Zwiń «

PODCASTY AUDYCJI: KULTURA OSOBISTA

Więcej podcastów tej audycji

POPULARNE

DOSTĘP PREMIUM

Z Dostępem Premium TOK FM odsłuchasz każdy podcast! Wybierz pakiet Aplikacja i WWW - słuchaj gdzie chcesz i kiedy chcesz!

Kup teraz

SERWIS INFORMACYJNY

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA