REKLAMA

"Nie mam żadnych sygnałów, żebym miał zostać zatrzymany"

EKG - Ekonomia, Kapitał, Gospodarka
Data emisji:
2019-02-25 09:00
Prowadzący:
Czas trwania:
14:05 min.
Udostępnij:

AUTOMATYCZNA TRANSKRYPCJA PODCASTU

Transkrypcja podcastu
K 2 w pewnych ekonomia kapitał gospodarka jest dziewiąta 5 to jest magazynek także Maciej Głogowski dzień dobry, a dziś naszym gościem jest pan Jakub Karnowski były prezes PKP SA na dzień dobry panie prezesie dzień dobry manager państwo spodziewa się pan, że zostanie zatrzymany w dnie nie spodziewa się nie ma żadnych sygnałów, żeby coś, żebym został zatrzymany natomiast miał zostać nominat w szyby miał zostać bruk zatrzymano jestem zbulwersowany faktem, że Rozwiń » zostało zatrzymanych 4 członków zarządu PKP Cargo w ubiegłym tygodniu na szczęście sąd nie podzielił decyzję prokuratury co do tego, że oni powinni byli zatrzymani, dlatego że niema żadnych podsta w, żeby traktować ludzi w taki sposób wyciągać już szóstej rano z domu szczególnie ludzi, którzy zrobili coś takiego jak zarząd PKP Cargo to znaczy zrealizowali jako jedyny z uznanymi przypadek plan Morawieckiego, czyli strategii odpowiedzialnego rozwoju rozważana, zanim ta strategia powstała w jaki sposób osiągała, a może zanim w jaki sposób to się udało to jeszcze jedno pytanie czy inny sąd nie zgodził się na środek zapobiegawczy w postaci aresztu, ale wyznaczył kaucję dosyć sporo będzie pan okładał go kaucji dla prezesa będzie taka potrzeba to oczywiście oczywiście się będą dokładały do kaucji każdego z kolegów, który został obciążony taką kaucję nie ma pana zdaniem żadnej podstawy albo inaczej, ale pana nikt na przesłuchanie nie wezwał w sprawie dotyczącej PKP Cargo skład prokuratury, który zajmuje się tą sprawą jest trzecim składem, ponieważ 2 poprzednie, jakie są jakieś powodów przestał się zajmować nas najpierw to była prokuratura Okręgowa w Warszawie potem pani prokurator w prokuraturze regionalnej w Lublinie przesłuchiwał mnie w charakterze świadka 1,5 roku temu i wiele innych osób również w tym charakterze zmian ważne jest to, że pani prokurator jest dość dociekliwa i profesjonalnie podchodzi do tego obecny skład prokuratury, na którego czele stoi pan Jerzy Ziarkiewicz szef, wspomagając oparł pan Bartosz Wójcik pani Dorota Olszewska zajmuje się od niedawna tą sprawą, a ja rozumiem to co jest podstawą aktu oskarżenia prywatna opinia, która jest, który można odnaleźć wzmiankę w raporcie bieżącym PKP Cargo z lipca 2016 do tego przyjdzie mu ona dostała dwojgu rok temu i od tego czasu nie zawiera się działo do tego czasu nic się działo nagle to parę trop prokuratura wysyła policję do zarządu PKP Cargo, która wyciąga kolegów z łóżek zabiera komputery zabiera komputery rodzinom telefony których, które znajdują się w domu i dzieje się to 4 lata popie ponad 4 lata po transakcji i 2 ,5 roku po powstaniu tego bez raportu bieżącego czy tego po tej analizy pan był prezesem PKP, ale jeśli chodzi o Cargo był pan członkiem rady nadzorczej byłem przewodniczącym rady nadzorczej Cargo na wsi potem salę do sprawy prokuratura dopatruje się działania na szkodę spółki, czyli PKP Cargo w związku z transakcją, jaka została dokonana już kilka lat temu daleko jeszcze przed wyborami z 2015 roku, kiedy to Cargo przejęło czeskiego przez operatora korowód po tak negatywne w WTA w jak rozumiem zdaniem prokuratury karną przepłacił prokuratura na podstawie prywatnej opinii, która powstała w lipcu 2016 roku przygodę z szesnastego roku przygotowana przez pana magistra zespołu północno-zachodniej Polski z nikomu nieznanej firmy nie wiadomo w jakim trybie Cargo zleciło tomu opinia nie wiadomo, jakie doświadczenie tej osoby oraz firmy, która lektura, która TomTom osób zatrudnia w przygotowaniu podobnych opinii uważa, że Cargo, że spółka została przekroczona o 250  000 000 zł tymczasem przy czym tymczasem w jedno trafienie dla państwa naszych słuchaczy informację raporty bieżące to są komunikaty, które spółka przesyła, publikując informację o znaczącym na fachową znaczącej warzy w i rzeczywiście władzy jest rzeczywiście taki raport z 4 lipca 2016 roku, w którym przeczytać można, że spółka PKP Cargo zleciła sporządzenie ekspertyzy dotyczącej poprawności metodycznej wyceny od auta innych w związku z kupnem 80 % udziałów tego przedsiębiorstwa co więcej jest tutaj napisane, że przekazana 4 lipca ekspertyza wykazała odstępstwa od metodyki szacowania wartości przedsiębiorstwa w i po przecinku kilka zdań dalej co mogło spowodować, że wartość transakcji wykraczała poza poziom cen akceptowalne dla tego typu racjonalnie działającego inwestora i cytuje dlatego rząd ten krótki raport bieżący kończy się sformułowaniem, że spółka będzie informować komu kolejnych krokach w dal szych raportach bieżących, ale tych dalszych kłopotów już w tej sprawie nie ma gdzie bardzo nie ma żadnych raportów bieżących nie ma żadnego działania władz spółki Cargo od tego czasu czy od lipca 2016 roku to jest ponad 32 , 5 roku w tej sprawie, gdyby były raporty, by ten raport był poważny każdy zarząd spółki miałby obowiązek, czyli panowie Maciej Libiszewski, który był wówczas prezesem pan Jerzy Matysiak Orzeł 2016 pan Krzysztof Mamiński, który przez pewien czas pełnił funkcję prezesa PKP Cargo jest, że tak jak ja byłem przewodniczącym rady nadzorczej tejże spółki teraz oraz obecny pan prezes pan Czesław Warsewicz mieli obowiązek odpisać jeśli była to strata 250  000 000 na transakcję butem AWT Cargo odpisać tom kwotę od bilansu spółki to samo tak samo brązy mieli audytorzy nie zrobili tego chcieli zjeść, aby co więcej jak w księgach spółki figuruje cały czas zysk na tej transakcji 80  000 000, a AWT w od tego czasu czyli przez ostatnie 4 lata zarobiła 350  000 000 zł kwota trop AW, który został zapłacono za WTS 5  000 000 zloty czy w ciągu 4 lat 350 tych 500 już zostało w pewnym sensie zwrócone wrócono do spółki część zysku, które AWT osiągnęła wszystkich państwa naszych słuchaczy, dla których być może te konstrukcje finansowe nie są taką codziennością komputera to jest tekst czeska spółka przejęta przez PKP Cargo to jest drugi największy przewoźnik towarowy w Czechach jedyna spółka, którą Cargo mogło przejąć od 2014 roku w tym sensie, że nie ma nic do kupienia naokoło Polski nie ma nic w Niemczech nie ma na Wschodzie Europy teraz, kiedy pan w kata PKP Cargo kupiło 80 % AWT to, a już po pana odejściu w czasach, gdy rządzi prawo i sprawiedliwość dokupiła pozostałe 20 lat dokupiło pozostałe 20 % dlatego, że to 20 % u ten właściciel dwudziesto procentowy nie chciał sprzedać nie chciały sprzedać PKP Cargo w momencie, w którym kupowaliśmy 80 % PKP Cargo kupowało 80 % od większościowego właściciela pana Zdenka Bakali dwudziesto procentowy właściciel pan Rene Hole czek przedsiębiorca czeski właściciel czeskiej z bronią zbrojeniówki nie sprzeda mimo propozycji, bo uznał, że cena jest niska, czyli uznał zupełnie inaczej niż to, że znana chcieliście zamoczyć bo gdyby on to są obcy dostał propozycję dostał ofertę zakupu nie zgodził się na nią dostał za w zamian za to opcje to znaczy pozostał w spółce i zachował sobie możliwość sprzedaży tego zarobki są 2 i z tej możliwości skorzystał, dlatego że ważnym elementem jest tego, że Cargo w momencie, w którym dokonana została transakcja AWT Cargo był spółką giełdową w 23 prywatną tylko w 13 jest własnością PKP SA czy dziecko skarbu państwa w tym momencie, kiedy dokonaliśmy transakcji wartość giełdowa Cargo 237 miliarda złotych dzisiaj jest 1 i dziewięćdziesiątych miliarda złotych 17 miliarda wyparowało rynek zaakceptował transakcję AWT rynek nie uważał, że w te były kupione za drogo rynek uznał, że to dobra transakcja to ta cena nie usuwa się na zbliżonym poziomie przez wiele miesięcy po transakcji na początku 2015 roku, ale jeszcze raz tak bym dobrze to zrozumiał, jeżeli prokuratura stawia zarzut, że transakcja to pierwsza, czyli kupno tych 80 % odbyło się po cenie zawyżonej, czyli działo się, czyli ówczesny zarząd działał na niekorzyść PKP Cargo to rozumiem, że prokurator mają stąd wiedza prokurator ma tę wiedzę a tym bardziej wszystkie kolejne zarządy powinny uwzględnić to w osiedlach spółki tak powinni to również zrobić audytorzy, którzy co roku minęły 4 lata badają księgi i spółki odezwy w tej chwili w księgach spółki na transakcję AWT Cargo pan jest zysk księgowy na poziomie 80 miliardów przeprasza milionów zlotych 80  000 000 zł, więc mówienie, że była strata 250 różnica wynosi 330 to jest jakiś absurd jak coś się nie zgadza, żebym była tak, gdyby było tak rzeczywiście, że to kwota kupna była zawyżona to znaczy, że wszystkie kolejne zarządy PKP Cargo nie, uwzględniając tego popełniały przestępstwa miał przestali stanowią Maciej Libiszewski panowie Krzysztof Mamiński obecny prezes Czesław Warsewicz popełniają przestępstwo nie jest nie wpisując w tej straty księgi finansowe jeśli przyjąć logikę prokuratury złożyli się zgadzał się i prokuratur popiera to, że prezesi nie uwzględniają oczywiście ku uważam, że prezesi nie popełnili przestępstwa, bo prokuratura się głęboko myli co też jeszcze 1 rzecz powiedzieć, że w tym samym czasie, kiedy w lipcu 2016 powstał ten raport bieżący, który Żak którego, które rzekomo oznacza stratę 250  000 000 zł w tym samym czasie w czerwcu 2016 w raporcie rocznym za rok 2015 pan Maciej Libiszewski mówi najważniejszym wydarzeniem 2000 wówczas prezes PKP Cargo, które potem odszedł z niejasnych niejasnych okolicznościach rok później mojemu, pisząc list do posłów PiS -u, że jestem ofiarą układu cytuje tenże pan prezes Maciej Libiszewski pisał w raporcie bieżącym najważniejszym wydarzeniem 2015 roku było nabyć 80 % akcji AWT drugiego pod względem wielkości kolejowego przewoźnika towarowego w Czechach 1 z największych prywatnych przewoźników w Europie dzięki tej inwestycji PKP Cargo wzmocniło swoją strategiczną pozycję w Europie środkowej Południowej dzięki włączeniu w te struktury PKP Cargo skokowo zwiększyć skalę działalności za granicą nasze możliwości w zakresie obsługi rynków europejskich imprez nominacji PiS uchwalił tę transakcję zakazano żyli, a zaraz potem ten prezes wysłał jak rozumiem zawiadomienie o popełnieniu przestępstwa do prokuratury, czyli z 1 strony chwalił, a drugi, z czym się zgadzam, by dołek, a z drugiej strony wysyła zawiadomień tydzień później 2 tygodnie raport muszą być opublikowane do końca czerwca 20164 lipca mamy raport bieżący panie prezesie no myślę, że te zagrywki raportowanie finansowe mamy już przepracowane to o co chodzi o pana zdaniem, dlaczego pan Adam Purwin inni członkowie zarządu kolega zostali zatrzymani to jest skandal i hucpa polityczna prokuratura, jeżeli jednak powtarzam to, bo prokuratura bierze się zarządzanie dla mnie to jest to dowód na to, że w tej chwili każdy za każdą transakcję każda transakcja może być przedmiotem zainteresowania prokuratury w PKP Cargo przy tak uczą poprzez AWT czy ta spółka, którą kupiło PKP Cargo, która w, którym interesuje się teraz prokuratura w Lublinie w AWT kupiło 2 miesiące temu słoweńskiego przewoźnika, który MOL rejent nie, ujawniając ceny w dół to samo co nie jest on nie jest jawna, czyli czy prokuratura nie powinna się analogicznie zainteresować tą sprawą taka sama transakcja kupna spółka słup na Słowenii w nie mam pojęcia ocenienie czy oni nie przepłacili natomiast jeśli chodzi o logikę oczywiście się z tą logiką zgadzam AWT rozszerzać również żadnych to było właśnie to, czego zacząć jej realizacja tych zapisów strategii odpowiedzialnego rozwoju premiera Morawieckiego, który mówił jeszcze w październiku 2017 polskie duże firmy mogą prowadzić międzynarodową ekspansję czytuję cytuje wydruk z TVP Info i potem jest pokazanie premier tłumaczyć co powinnyśmy robić jest to dokładnie to co zostało zrobione w PKP Cargo i w związku z transakcji mało te przypomnę, że PKP Cargo było sprywatyzowane sprzedaliśmy 67 jako PKP SA 67 %, zostawiając 13 po rynku PKP uzyskaliśmy 2 miliardy złotych ponad co posłużyło spłacie historycznego długu PKP za 14 tej kwoty z innego z innej kieszeni, ale to nie ma znaczenia za 500  000 00014 tej kwoty kupiliśmy przewoźnika w Czechach infrastrukturę kolejową też na marginesie w Czechach wzbudziło to wiele kontrowersji, że Polacy kupują czy politycznych nieprawdziwy, którzy Polacy kupują kupują czeską infrastrukturą 400 km bocznic kolejowych terminal przeładunkowy w okolicy OKD, czyli Kopań Kopań czeskich, ale z list zrealizowaliśmy Super biznes firmy Orco dodajmy, że powinna spółka AWT miała swoje kłopoty, kiedy straciła największego swojego odbiorcy przechodzimy do Meritum to jest wielka mistyfikacja mistyfikacja, która zaczęła się tzw. audytem i a konkretnie wypowiedzi ministra Adamczyka w kwietniu 2016 roku podejrzewam, że na polityczne zamówienie powstał ten raport 2017 roku jeszcze stawiam pytanie i prosi autora zwracam się z apelem do autora tego raportu tej analizy, który jest wg 35  000 000 zostało, że analiza, którą ja przytaczają zaś się raport bieżący rok to magister z południowo-zachodniej Polski napisał proszę ją ujawnić, że weźmie się zderzymy się żar z argumentami, że ja mam pytanie do Cargo na w jakim trybie została ta firma wybrana i czy miał doświadczenie powtarzam to powtarzam to pytanie co teraz panie prezesie wyjdzie pan ze studia i co z dywidend są na sytuacja jest, gdyby nie była tak tragiczna to byłaby zapewne śmieszna no na podstawie prywatnej opinii, ale wsadza się do aresztu członków zarządu spółki, którzy powinni od premiera Morawieckiego medal dostać proszę mi pokazać inne inną spółkę, która zrobiła tak międzynarodową ekspansję stała się takim Narodowym czempionem jak PKP Cargo takie transakcje są zawierane codziennie Azoty za 1 000 000 zł kupił firmę czy w Londynie kilka miesięcy temu prokuratura już interesuje prezesem Azotów w Jakub Karnowski były prezes PKP SA był gościem na magazynu EKG bardzo dziękuję panie prezesie za rozmowę dziękuję bardzo teraz informacje w radiu TOK FM po informacjach druga część Zwiń «

PODCASTY AUDYCJI: EKG - EKONOMIA, KAPITAŁ, GOSPODARKA

Więcej podcastów tej audycji

REKLAMA

POPULARNE

REKLAMA

DOSTĘP PREMIUM

Wszystkie audycje, kiedy chcesz! Teraz TOK FM Premium 30% taniej: podcastowe produkcje oryginalne, Radio TOK FM bez reklam i podcasty z audycji. Nie zwlekaj, słuchaj wygodniej!

KUP TERAZ

SERWIS INFORMACYJNY

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA