REKLAMA

Zapomniane, przemilczane. Kobiety w krajach byłego ZSRR

Data emisji:
2019-02-26 10:00
Audycja:
Przedpołudnie Radia TOK FM
Prowadzący:
Czas trwania:
36:11 min.
Udostępnij:

AUTOMATYCZNA TRANSKRYPCJA PODCASTU

przedpołudniowy program Radia TOK FM jest wtorek 2006. dziennie do tego dochodzi godzina dziesiąta 7 Przemysław Iwańczyk kłania się w imieniu Pawła Ziętary także, który jest wydawcą tego programu pierwszy może moim państwa gościem będzie pani Małgorzata Nocuń zastępczyni redaktora naczelnego dwumiesięcznika nowa Europa wschodnia dziennikarka tygodnika powszechnego dzień dobry kłaniam się dzień dobry, a tematem naszej rozmowy będą kobiety w krajach byłego związku Rozwiń » Radzieckiego wszystko to w związku z tym spotkaniem z panią pani redaktor w Starym kinie w Kalwarii Zebrzydowskiej dziś o godzinie siedemnastej przy tej okazji możemy także naszych słuchaczy nie zaprosić zastanawiam się, jaki byłby dobry punkt wyjścia do tej dyskusji inaczej, dlaczego mówiła pani na warsztaty kobiety byłego związku Radzieckiego, ale to jest rzeczywiście bardzo dobry punkt do rozpoczęcia naszej rozmowy z innym tak jak pan wspomniał jestem dziennikarką zajmuję się realnym terytorium poradzieckim czy nie to już od wielu lat od ponad dekady podróżuje po krajach byłego związku Radzieckiego on i AM przez ten czas zajmowałam się bardzo różnymi tematami najczęściej były to takie tematy, które w jakiś sposób narzucało życie innym cała ta przygoda dziennikarska zaczęła się od tego, że byłam korespondentką tygodnika powszechnego na Ukrainie to był 2004 roku, czyli ta pierwsza pomarańczowa rewolucja pierwsza duża rewolucja połowę mniejsze protesty były wcześniej i to było takie tematy polityczne oczywiście też społeczne bardzo wtedy szybko płynął czas CIM miało się poczucie, że jest się w centrum wydarzeń naprawdę historia w pewien sposób działa się na naszych oczach potem moczyć te podróże były coraz dalszej dalsze FIM podczas wielu spotkań z ludźmi czy to byli analitycy historycy czy dzieci tacy ludzie, którzy nie są anonimowi posiadają tytuły naukowe zajmują się czynnie polityką czy też podczas spotkań z tzw . nie lubi tego określenia, ale zwykłymi ludźmi, którzy bardzo często również się stawali się bohaterami naszych tekstów Anny zaczął zdawać sobie sprawę, że bardzo wiele bardzo wiele z tych opowieści kobiecych, które gdzieś tam zawsze są trochę w ukryciu, które nie są eksponowane, w których nie odkrycie roli kobiet nie nie podkreślamy tak wyraźnie bardzo często miał takie poczucie, że to są niezwykle ciekawe barwne historie mniam takie poczucie, że to kobiety naprawdę również tworzyły historię, że w dziejach bardzo mocno powinno się zapisać natomiast 1 stronę ona może trochę same mówiły Ależ ja nic nie zrobiłam, ale się moja opowieść nie jest Warta tegoż perełki wysłuchać Ależ jestem 1 z wielu jakoś tam można powiedzieć anonimowa i Anną przez wiele wiele lat doszło do takiego wniosku, że po prostu tym kobietom należy się pamięć, że należy o nich napisać, że należy je uwiecznić się, że one tak samo jak mężczyźni brały na siebie wszystkie ciężary które, które przynosiły czasy czasy związku Radzieckiego czasy bardzo dotkliwej transformacji po upadku związku Radzieckiego żony było tak samo obecny podczas wszystkich tych rewolucji przewrotów wojen, że one tak samo starał się być wpolityce, ale zawsze w tych nawet nie drugich trzecich piątych rzędach tylko dziesiątych żonę trudy tak od podsta w wykonywał swoją pracę, a my naprawdę niewiele o nich wiemy, ale Ion mnie tutaj taka nasza współpracowniczka nowej Europy wschodniej Sonia Knapczyk jest młodą działaczką nie prowadzi w Kalwarii Zebrzydowskiej takie spotkania w ramach Uniwersytetu trzeciego wieku i poprosiła mnie, żebym właśnie, ale spotkała się ze studentami Uniwersytetu trzeciego wieku o tym, opowiedziała natomiast druga moja koleżanka redakcyjna, która zajmuje się wydawaniem redakcjom anglojęzycznej wersji nowej Europy wschodniej Iwona Richard stwierdziła o jej, jaka to jest wspaniała inicjatywa Janusza o tym, napisać na Twitterze i chyba stąd państwo w dużej Warszawie w stolicy Polski, a dowiedzieliście się o spotkaniu w Kalwarii Zebrzydowskiej tak, ale my też przygotowują się do tego spotkania usiłowałem usystematyzować to tobie to zagadnienia, ale on jest tak wielowymiarowe począwszy od tych sławnych radzieckich aktywistek partyjny jeszcze wcześniej, sięgając do czerwonoarmisty kry, które w 8 % stanowiły składa armii czerwonej ale, przechodząc też już do kosmonauty kre w to właściwie go trudno odpowiedzieć jednoznacznie na pytanie, jaka była rola kobiety w jaki sposób próbowało reżimie segregować, bo chyba to jest odpowiednie słowo był nawet natknąłem się na takie bardzo populistyczne hasło, które przemawiało do mas kobieta własnością klasy Robotniczej w ME tak oczywiście kobiety były obecne w historii Rosji, ale w związku Radzieckiego non wiadomo zawsze tylko mniej o nich wiemy mniej o nich mówimy o można oczywiście wymieniać się uczestniczki ruchu rewolucyjnego można później mówić właśnie w armii czerwonej można wspomnieć to chciałabym uczynić wspaniałą książkę Swietłana Aleksijewicz wojna nie ma w sobie nic kobiety i podczas wszystkich tych właśnie wydarzeń głośnych wydarzeń historycznych naprawdę mniej od tych kobietach mówimy o mało, kto sobie pewnie zdaje sprawę, kto zawodowo nie zajmuje się historią, że rewolucja lutowa w Rosji, ale 8 marca zaczyna się właśnie tego nowego kalendarza zaczyna się właśnie od wielkich protestów kobiet to kobiety robotnice, ale w części też się kobiety wykształcone stwierdzają, że mają dość swoich warunków bytowych mają dość warunków pracy bardzo ciężkiej za bardzo niską płacę mają dość dyskryminacji, ale nie mogą już znieść tego, że ich mężczyźni walczą na froncie wojennym natomiast one są zobligowane do tego, żeby pracować, żeby wykarmić rodzinę, żeby wychować dzieci i one po prostu wychodzą na ulice i mówią nie i niosą ze sobą takie hasło właśnie bytowe, czyli chleba wolności, ale też można, by powiedzieć, że po takim odcieniu trochę feministycznym 500 mnie tutaj tą siłą napędową rewolucji jest kobieta, która która, mówi że nie zgadza się na tę rzeczywistość, w której przychodzi jej żyć potem rzeczywiście przychodzi druga wojna światowa i tutaj również, gdyby Swietłana Aleksijewicz nie wykonała swojej ogromnej bardzo ciężkie takiej mrówczej pracy, ale pomyślę, że nie mielibyśmy zielonego pojęcia o udziale właśnie Żołnierek w walkach drugiej wojny światowej, a jej książka wojna nie ma w sobie nic kobiety jest nie tylko niezwykle przejmująco dramatyczna oblana łzami krwią, ale jest także wynikiem na jakiejś gigantycznej pracy reporterskiej młoda Aleksy jawić, która pożycza stary taki szpulowy magnetofon dzisiaj nazwalibyśmy to dyktafonem stwierdza, że mało, kto nią wierzy Alona siebie wierze i rusza w jakąś niekończącą się podróż po związku Radzieckim, żeby nagrać głos ona nazywała mnie głosami kobiet i które opowiadają właśnie o swoim udziale w walkach na frontach drugiej wojny światowej, ale sama też Swietłana Aleksijewicz 3 Noma punkt taki bardzo żywe i też traumatyczne wspomnienia w 1 z wywiadów mówi wychowałam się na powojennej wsi, gdzie prawie w ogóle nie było mężczyzny nie pamiętam męskich głosów pamiętam tylko te kobiece i kobiet i kobiecy płacz kobiety bardzo dużo mówił o wojnie przede wszystkim o tym, tak tak reelekcji wiec wychowywała się na wsi ukraińskich, chociaż sama jest Białorusinką tam po prostu użyli jej dziadkowie i właśnie jako dziewczynka słucha tych opowieści kobiecych i wtedy pierwszy raz przekonuje się, że te kobiety była obecna podczas wojny żony dzieliły los inie, a później chce do tego tematu powrócić powraca i przede wszystkim mnie to co jest ogromną zasługą duetu to, że ona te kobiety otwierana opowieść o wojnie, że ponosi ich pyta czy zabijało jeszcze 3 widziało jeszcze zbrodnie 3 głodował 63 musiał iść ukrywać swoją kobiecość, ale i ona o tym wszystkim opowiadają uczyć to opowieść jest bardzo długo, a to znaczy żona do 1 bohaterki przychodzi ileś tam razy razem siadają przy stole razem płaczą kiedy, kiedy te kobiety się przednio my odkrywają inny i właśnie powstaje ta opowieść się, gdzie wydaje mi się z moich już takich badań obserwacji, że być może tylko 1 temat jest trochę przemilczano w tej książce jest tylko raz tak zaznaczone jest to temat wykorzystywania kobiet przez żołnierza armii czerwonej na tle seksualnym, ale to tam pojawia się tylko raz kobieta, mówi że również byłyśmy okryta hańbą, że ci żołnierze byli mężczyznami mieli swoje potrzeby na wojnie na frontach spędzali wiele lat i myśmy po prostu były pod ręką i w jaki sposób służyło szmer to też jest bardzo dramatyczna opowieść dotyk w tej książce już do tej opowieści się nie powraca, ale ja również próbowałam rozmawiać z kobietami na temat ich losów wojennych drugiej wojny światowej na terytorium poradzieckim i wiem jak to jest jak straszne to jest trauma dlatego, że to co pan powiedział, że kobiety Anna WL nowość z taką własnością państwa w propagandzie ona muszą być piękne wspaniałe takiej wewnętrznej sile piękne nie tylko o iż, choć uroda, ale taki sposób duchowe jak ta piękna kobieta mogła sięgnąć po broń mogła mordować mogła być często lepszym snajperem co podkreśla lekcje w 3 UE niż mężczyzna jak to pogodzić jak pogodzić 2 opowieści za chwilę wrócimy pozwoli pani pani redaktor do do naszej rozmowy zaprosimy teraz naszych słuchaczy na informację Radia TOK FM nie tylko dodam pani Małgorzata Nocuń zastanym zastępczyni redaktor naczelny dwumiesięcznika nowa Europa wschodnia także dziennikarka tygodnika powszechnego z moim państwa gościem rozmawiamy o kobietach w krajach byłego związku Radzieckiego naszym przed południowym programie w naszym krakowskim studiu jest pani Małgorzata Nocuń zastępczyni redaktorki Naczelnej dwumiesięcznika nowa Europa wschodnia, a także dziennikarka tygodnika powszechnego szczera skłania się pani dzień dobry tematem naszego spotkania są kobiety w krajach byłego związku Radzieckiego to jest także temat pani spotkania w Starym kinie w Kalwarii Zebrzydowskiej dziś o godzinie siedemnastej w pierwszej części naszej rozmowy nawiązała pani do reportażu Swietłany Aleksijewicz wojna nie ma w sobie nic z kobiet kilka lat temu ukazała się ta książka na naszym rynku wydawniczym też taką puentą tej pierwszej części naszej rozmowy było to pani stwierdzenie, że wg tego kanonu określonego przez propagandę kobieta w związku Radzieckim powinna być piękna silna Azja da z drugiej strony jest też dotknięta tą wojenną traumą, której wiele czasu i bólu zajmuje to ten powrót do takiej Windows wrażliwości, o której te kobiety marzą to jest taki cytat dosłowny ze Swietłaną Aleksijewicz tak Ewy i Anną też podczas rozmów z tymi kobietami padał moich już rosną takie pytanie z ich strony, jakie właśnie nam powrócić do życia, kiedy zabijam ludzi, a potem sama jako kobieta miała stać się matkom miałam urodzić człowieka dla mnie to było bardzo dramatyczne pytanie i muszę przyznać, że długo jakoś tak nosiłam w sobie i zastanawiam się nad tym tutaj jesteś taki moment bardzo ciekawy wątek do dzisiaj n p . w Rosji, a jest o wiele więcej kobiet niż mężczyzn z 1 strony oczywiście wpływa na to tryb życia mężczyzn oni bardzo często cierpią na jakieś sercowe choroby, ponieważ nie szanują swego zdrowia z drugiej strony oczywiście to alkoholicy, który jest ogromnym problemem wzrostu w Rosji tak samo było po wojnie po drugiej wojnie światowej tylko to był problem dużo bardziej dramatyczny, ponieważ armia czerwona najbardziej się wykrwawiła na frontach drugiej wojny światowej ci mężczyźni po prostu nie ERM powrócili do domów natomiast kobiety chciały prowadzić normalne życie chciały wrócić do tych swoich ról chciał zostać matkami i w takim niezwykle pięknym opowiadaniu rosyjska pisarka Anna Pietraszewska pisze o tym, że kobieta na szczyt miała swojego wymarzonego mężczyznę męża w zakładała z nim dom, ale z takiej Solidarności wobec innych kobiet z takiego poczucia, że ta jej sąsiadka koleżanka także chciałaby zostać matką i potrafią się tym mężczyznom podzielić, ale nam to było na pewno bardzo dramatyczne wybory to był bardzo dramatyczny czas i to był czas, który formułował te kobiety, a nasze babcie dla dla młodszego pokolenia prababcie one z takimi uczuciami Stuck on z takim dziedzictwem wchodziły w swoją młodość i w jaki sposób ludu zapytam panią o to, że odwoła się do choćby do tych lotów w kosmos to co co ciekawe to 4 Rosjanki bądź też kobiety byłego związku Radzieckiego w kosmosie, żeby w, jaki sposób zdobywały taki swój status uznaniem skoro propaganda rządu na każdym kroku podkreślała ten patriarchalny model życia rodziny radzieckiej to była jakaś niesamowita walka i to udawało się tylko i wyłącznie kobietom, które naprawdę były wewnętrznie niezwykle silna jak kiedyś miałam możliwość rozmowy z kobietą, która żyła w Karelii w Rosji konno i ona kształciła się w Instytucie, który uczył on marynarzy, którzy pływali na okrętach podwodnych w, a ona miała naprawdę wspaniały wykształcenia była wzorową w ogóle studentkom uczennicom, ale z drugiej strony także już później po transformacji skończyła jeszcze studia informatyczne i 8 powiadamia o tej swojej drodze, że jej tego zabraniano, że jednak musiała pracować na lądzie, ale mówiła mi, że to Wa RI jakaś niezwykła walka jakaś niezwykła determinacja, którą trzeba było się wykazać, żeby właśnie móc wykonywać tego typu prace podjąć takiego zawodu mnie na starcie z wspomnieć, że w Rosji do dzisiaj jest z PiS, ale z zawodów, których nie wolno wykonywać kobietom ten z PiS to jest takie dziedzictwo właśnie jeszcze po czasach związku Radzieckiego on argumentowano jego stworzenie w tym, że kobiety są takim dobrem społeczeństwa i że właśnie ich najważniejszą funkcją rolę w społeczeństwie stałaby zostały matkami, ale jeśli będą wykonywać zawody, które są niebezpieczne, które mogą przeskoczyć się np. śmiercią co na pewno może się stać podczas lotu kosmicznego no to po prostu wtenczas nie urodzą już dziecka nie nie wypełnią tej takiej swojej roli, do której do, której powołała je natura i Baranów nawet konserwatyści już dzisiaj trochę się z tego spisu śmieją na liście tej sali znajduje się taki zawód jak n p . Drwal, że kobiecie, niemniej nie wolno wykonywać takiego zawodu no i Aram w Rosji jest obecnie 1 kobieta, która jest pilotem i ona naprawdę musiał stoczyć jakąś niesamowitą walkę o to, żeby móc wykonywać się tam swój zawód to się nawet skończyło europejskim Trybunale d s . praw człowieka no i oczywiście jest to też tutaj trzeba podkreślić jakaś straszna ogromna hipokryzja, ponieważ na wielu frontach na wielu płaszczyznach państwo czy to rosyjskie czy też ukraińskie białoruskie oto kobiety zupełnie nie dba to znaczone mają tragiczne warunki pracy one bardzo często narażają swoje zdrowie one bardzo często przebywają w taki skrajnie szkodliwych jeśli chodzi o ekologię w warunkach tutaj jakby nikogo nie przejmuje natomiast właśnie ta propaganda tutaj cały czas podkreśla, że dbamy oto kobiety one są zabezpieczone i o i właśnie tak bardzo nie dbamy, że w transzy nie pozwalamy im podejmować się tak trudnych prac, które mogłoby się źle dla nich skończyć były też historie związane z tymi trudnymi zawodami, gdzie włączano kobiety i próbowano gdzieś się godzić te tt role matki żony, ale zarazem pracownika bardzo wyspecjalizowanego mam namyśli żony szpiegów, bo to też jest taka osobna historia, gdzie one podejmowały się od tej tradycyjnej roli na zewnątrz opóźnią dawały swoje dzieci i babką bądź też deszczowym tylko po to, by pełnić od obok swojego męża tak samo istotną misję wywiadowczą w takt to jest również bardzo ciekawa historia i tak jak pan redaktor powiedział kobieta niejednokrotnie w ogóle, angażując się w politykę, ale musiała niestety wybierać to znaczy, czyja bander matkom czy ja będę mogła je spełnić ten obowiązek zapewnienia swojemu dziełu przez to uwypuklić pani redaktor taką systemową hipokryzję prawda tak z 1 strony te narzucone role, a z drugiej strony to oczekiwania w związku z kompetencjami, które te w te kobiety radzieckie także przecież posiadały także w tym kierunku się kształcił, ale tak to jest to jest ogromna hipokryzja, dlatego że no właśnie te kobiety bardzo często były zmuszone do tego, żeby wyrzec się swoich dzieci, żeby nie tylko oddawać się pod opiekę rodziny, czyli właśnie babcia, ale też znane są historie, że te dzieci trafiały takich ośrodków opiekuńczych i spędzały tam wiele lat to samo właśnie dotyczy polityki każda z kobiet, która odważyła się na jakiś protest czy to z 50 do szóstym roku to było jakiś pojedynczy zupełnie protesty czy też sześćdziesiątym ósmy roku nasz kot Natalia Gorbaniewska, która w ogóle z małym dzieckiem odważyła się protestować apotem trafiały właśnie do więzień do szpitali psychiatrycznych natomiast ta ich już historia jako jako matek jako opiekunek ogniska domowego no została tak właśnie był brutalnie przerwana w minioną noc Tacho hipokryzja to jest w ogóle taki bardzo mocny akcent CEM, gdy jako opowieść o kobietach na terytorium poradzieckim, ponieważ państwo z 1 strony Szkot państwo rosyjskie mówi, że to kobiety bardzo chroni natomiast głośna była kilka lat temu sprawa dotycząca prawa UE mówiącego o przemocy w domu okazało się, że ich jest nowa redakcja tego prawa i ona przewiduje, że jeśli mężczyzna, bo najczęściej oczywiście też kobiety czasem są sprawczyniami przemocy domowej, ale najczęściej kobiety mężczyźni jeśli dopuści się przemocy domowej to ten pierwszy raz to tak jakby mu w okresie tym nie mówi to tak jakby go nie było, ale i w ogóle niestety na całe to prawo nie zostało zapisane w kodeksie karnym wiążą również w Polsce były takie dyskusje na ten temat niedawno, ale uświadomiłam sobie jak wielkim problemem jest przemoc wobec kobiet w Rosji, ale co trzecia rodzina kobieta żyjąca w co trzeci rodzinie doświadcza takiej przemocy to znaczy okazuje się, że bicie znęcanie się ERM przemoc na tle ekonomicznym jest czymś absolutnie powszechnym i niestety te kobiety jeśli chodzi o taki, jakby parasol tworzony przez państwo w ogóle nie są w stanie znaleźć pomocy tu nie chodzi tylko prawo, ale to chodzi też również jakieś ośrodki organizacje to wszystko się dzieje, ale dzieje się absolutnie oddolnie to znaczy kobiety same się organizują same tworzą różnego rodzaju fundacje starają się tworzyć sieci, ale takiej wzajemnej pomocy natomiast państwo tutaj w ogóle nie gra żadnej roli pozwoli pani, że już po informacyjnych, które teraz państwo zaprasza wrócimy do tego tematu, ale w takim, a w ujęciu tego zróżnicowania obrazu kobiet w krajach byłego związku Radzieckiego dom ze względu na tę wielokulturowość prawda to co to to olbrzymie terytorium społecznie bardzo różne od siebie od Wschodu Zachodu i odwrotnie, gdy już za kilka wracam do naszego programu tylko przypomnę, że pani Małgorzata Nocuń zastępczyni redaktorki Naczelnej dwumiesięcznika nowa Europa wschodnia także dziennikarka tygodnika powszechnego jest moim państwowość pani Małgorzata Nocuń tutaj się wkradł błąd formalny, więc prostuje zastępczyni redaktora naczelnego dwumiesięcznika nowa Europa wschodnia dziennikarka tygodnika powszechnego i widzi pani pani redaktor to wszystko z tej poprawności mojej najnowszej pierwszy raz jak na odwrót robimy tam błąd im c można tak uśmiechnąć puścić oko dobrze, bo po poruszamy się w bardzo delikatnej materii rozmawiamy o kobietach byłego związku Radzieckiego pani ma swoje doświadczenia ze względu na podróże rozmowy z tymi kobietami także bazujemy na literaturze, dzięki której dowiadujemy się co te kobiety przeżywały począwszy od okresu powojennego, ale teraz chciałbym, żebyśmy zwrócili uwagę jak różnorodny jest to obraz ze względu też na różnice kulturowe lub związek radziecki to olbrzymi kraj i zapewne ta rola kobieca też ich traumy ich niepokoje ich model rodziny, jaki sobie wyobrażamy zupełnie inna na Zachodzie kraju inżynierem we Władywostoku prawda, a tak oczywiście mam ja podczas swoich podróży ma spotykam się z kobietami w Rosji w dużych miastach takich jak Moskwa Petersburg, ale też jakiś mały Miś w Chinach i wioskach rosyjskich i nie można tak uroczyście mówić o 1 takim oczko w modelu wychowania dzieci, a walczyli też dziewczynek i 1 modelu życia kobiet, ale zupełnie inaczej będzie żyć funkcjonować kobieta w Moskwie, która bardzo często stażysty, jaką się kobietom biznesu, która osiąga sukcesy, które może prawo pracować, jaki zachodnich korporacji zupełnie inaczej wygląda to nauczka z Czeczenii Dagestanie, czyli noc na Kaukazie północnym, gdzie bardzo mocno wracają te wartości związane z tradycyjnym islamem tradycyjnym modelem rodziny z tradycyjną rolą kobiety w tej rodzinie LM zupełnie inaczej też oczywiście będzie to wyglądać n p . w Azji centralnej to jest niezwykle ciekawy region, który w tym momencie trochę, jakby tak cofał się w czasie to znaczy on akurat dla wielu ludzi, którzy tam żyją czasy związku Radzieckiego było takim okresem TM jak w lepszym, ale pod względem tego, że one wiele jakiż przedsiębiorstwo el infrastruktury lepiej funkcjonowało niż dzisiaj dzisiaj wraca analfabetyzm dzisiaj nie ma zupełnie pracy i dzisiaj dochodzi do minimum na takich strasznych rzeczy jak n p . fakt, że bardzo młode dziewczynki są wydawane Zamość czasem to są 3 nastoletnie dzieci no one i dom rodzica oczywiście wybierają in tego mężczyznę on bardzo często za wiele wiele starszy rejony mają pełnić tę rolę kobiety nie np. rozmawiałam z lekarką ginekolożka on, a która non bada takie dziewczynki, ale ich słucha opowieści o ich traumach i naprawdę to była taka rozmowa, podczas której nasz ciężko mi było jakoś zachować wewnętrzny spokój na bardzo często, gdy np. dziewczynki chorują na jakieś kobiece choroby infekcje to wręcz zabrania im się do lekarza, ponieważ to jest on na bardzo takie nieetyczne tak pójść do do takiego lekarza to jest tak, by sprzeczne z jakimi wartościami, więc mamy właśnie ten region Azji centralnej mamy też region Kaukazu południowego, który w tym momencie staje się takim regionem burzliwych zmian ostatnio mieliśmy rewolucję w Armenii Gruzja innym w bardzo duży też spokój z one są bardzo dużym stopniu stara się przybliżać do Zachodu, ale tam także mnie takie hasła jak feminizm albo też n p . Homo hetero z homoseksualizm to nawet inteligencja, a w Erywaniu na hasło homoseksualista powie zboczeniec, więc seta rozmowa o równouprawnieniu kobiet feminizmie to są wszystko takie problemy, które możemy odłożyć na lata lata lata, a to znaczy to to jeszcze w ogóle nie jest czas żeby, żeby ci ludzie byli gotowi teraz do podjęcia takich tematów oczywiście są w tym wszystkim nie chcę upraszczać, bo spotkałam też feministki w Azji centralnej Azji centralnej też my mamy do czynienia z takim oddolnym organizowaniem się kobiet co jest niezwykle ciekawa to znaczy ona naprawdę biorą to życie ten los w swoje ręce starają się sobie pomagać w jakiś mały szła kach n p . tworzą jakiś przedszkola, żeby mogły iść do pracy to jest coś niesamowitego, że rzecz, że takie rzeczy się dzieją 500, więc to także jest czynienie nie chce tego tak bardzo stereotypowo tutaj ujmować no ale ale, jakby w przewadze to są jednak takie właśnie dramatyczna dosyć historia historie, których kobieta musi bardzo często wołać o pomoc, w których kobieta naprawdę jest tym kimś takim pionkiem w rodzinie natomiast trudno jej już spełniać jakąkolwiek inną rolę jak ta historia wpływa na współczesne Rosjanki w jaki sposób zmagają się z tym brzemieniem tej radziecki spuściznę, która wyznaczyła role kobiety tak jak pani powiedziała sprowadzającą się tylko do tego, by stać w cieniu w cieniu męża, ale różnie wpływa niektóre kobiety to być może to jest takie mocne porównania to trochę tak jak w Polsce powiedzą, że no taka jest moja rola jest kobietom ale jakby tak mnie pan Bóg stworzył on, więc jak godzą się niektóre kobiety są bardzo dzielna i starając się ale jakby podkreślać to, że oprócz tego, że są właśnie mamami, że sam, ale opiekunkami tego ogniska domowego są czynne zawodowo robią bardzo ważne rzeczy realizują ważne projekty są świetnymi historyczka ani dokonują różnych odkryć się od rozmawiano w taką z taką kobietą, która zajmowała się Gollob kijami i miała jakiś tam niezwykłe sukcesy na swoim koncie właśnie, ale oczywiście bardzo skromny sposób o tym, opowiadała, ale tutaj też RM bardzo ważna na wkład w Rosji rozmawiają w kontekście Rosji jest rola rosyjskiej cerkwi prawosławnej ona stara się wepchnąć do kobiet jak najbardziej właśnie taką rolę i stosuje taką narrację kobieta jest tym tynk a kto niesie na sobie odpowiedzialność za rodzinę i służy mężczyźnie niestety te lekcje prawosławia są obowiązkowe w rosyjskiej szkole pojawiają się jacyś emisariusze cerkwi, którzy właśnie o tym, opowiadają, ale i ciężko jest realna jak z tym walczyć albo się temu przeciwstawiać podobnie Bośniak w Polsce szkoła w Rosji przestaje być szkołom świecką tak, ale z 1 strony tak myślę, że to odpowiedzialność za rodzinę, która spoczywa na nas na kobiecie wynika nie tylko zysk tej służebnej roli, jaką ona ma pełnić, ale bardzo często też bierze się stąd, że mężczyzna po prostu nie jest w stanie tej odpowiedzialności wziąć się tuż po drugiej wojnie światowej tak jak ustaliliśmy historia o tym, mówić to to z powodu strat wojennych wielu ofiar aut, a w tej chwili no to bardzo często wskutek nieodpowiedzialnych zachowań, które prowadzą do przedwczesnej śmierci kalectwa i t d. tak to jest bardzo cenna uwaga oczywiście właśnie alkohol to jest ogromny problem w Rosji szczególnie gdzieś tam art. 500, czyli w tym na prowincji rosyjskiej też miałam sposobność bywać w takich miejscach i naprawdę w dużej mierze ta pikieta prowincja po prostu jest pijana tutaj też nie chce tak stereotypowo o tym, mówić, ale tak jest ich, kiedy mężczyzna traci pracę, kiedy to miejsca, w którym mieszkają staje się tzw. właśnie perspektywicznym miejscem tak to się nazwa po rosyjsku to ta kobieta stara się jakoś stanąć na nogi to znaczy mówi sobie mam dom mam dziecko musi jakoś zarobić te pieniądze nie wiem podejmę się jakiejkolwiek pracy jako doprowadza do jakich samoorganizacji i zrzesza się z jakąś inną kobietą będziemy coś robić to są różnego rodzaju pomysły natomiast mężczyzna być może ma słabszą psychikę im bardzo często no niestety siada z tą butelką wódki tureccy obrzydliwie tania i z pilotem telewizora i po prostu popada w alkoholizm Anny, więc to jest niezwykle no to jest niestety bardzo bardzo często i tutaj podobno obserwacja dotyczy rosyjskiej transformacji w dziewięćdziesiątym pierwszym roku ubiegłego stulecia stulecia upadał związek radziecki i także kiedyśmy na co zwrócić uwagę Swietłana Kalinki na biało ruska dziennikarka także to kobiety właśnie biorą te parcia na torby, pakując wszystko do tych Porto można sprzedać i ruszają na różne bazary na wkład w Polsce prawda nazwaliśmy ich wszystkich z ruskimi natomiast ani bardzo często pochodzili z terytorium całego byłego związku Radzieckiego i mniej jeśli przedsiębiorstwo wpłaciło w naturze to oni starali się też rzeczy sprzedać to były najróżniejsze rzeczy, jakie śniegiem mikroskopy aparaty fotograficzne po prostu stara w dużej mierze właśnie kobiety starał się zarobić na inne jakoś przeżyć no, więc Ewing trochę, a bliska nie jest taka teza, że to w dużej mierze kobiety ciągną to państwo w tylko stoją gdzieś tam w bardzo dalekich urzędach na niej eksponowane w stanowiskach mówią coś do rosyjskiej transformacji rzadkość nazw wspomina Galina starą wojskową zawsze się będzie mówić o innych postaciach naprawdę zawsze ten mężczyzna będzie gdzieś tam z przodu będzie grał to pierwsze skrzypce proszę powiedzieć czy bym pani zdaniem kobiety w po imperium Radzieckiego patrzą z zazdrością na nie wiem u kobiet i ich kultury zachodniej emancypację i to jak na przestrzeni lat zwiększyła się w sposób znaczący ich rola i tutaj możemy cały wiek potraktować go w grę, bo jak i jako cezurę 3 czy jednak nie pokutuje ten stereotyp my Słowianie my Słowianki nie patrzmy na zachód, bo zupełnie inne tak to jest bardzo ciekawe pytanie i run to jakby tak trochę na pół podzielona to znaczy wiele kobiet wiele kobiet mówi tak właśnie ja należę do takiej kultury u nas tak było zawsze z dziada pradziada moja babcia również odnajdywała się w takiej roli ja nie mam nic przeciwko mówi się, że mężczyzna z głową kobieta jest szyją, która tą głową kręci i jakby naprawdę kobiety się na to zgadzają bardzo często co też podkreślany jest takich niezależnych badaniach kobiety, które doświadczają przemocy w domu, ale ISO ono świadome to znaczy są wykształcone kobiety mówią no ale to też jest jakiś tam jakaś tam część naszej kultury, a mężczyzna jest silny mężczyzna jak będę dobrze uderzył mnie, ale moja mama też cierpiała moja babcia też cierpiała natomiast wiele kobiet oczywiście niejednokrotnie podczas rozmów spotkań właśnie takim wielkim zachwytem spogląda na zachód nas spogląda na to, że on jest nam łatwiej nam kobietom tutaj, że łatwiej nam znaleźć się na jakieś eksponowane stanowiska także części zabieramy głos w debacie publicznej, że ułatwi nam jest również w tej roli takiej domowej, ale i jak pan z taką tęsknotą mówiąc szczerze, że być może jeszcze kiedyś tego doczekamy dziękuję panie bardzo zła za tę rozmowę pani Małgorzata Nocuń do tego zastępczyni redaktor naczelny naczelnego dwumiesięcznika nowa Europa wschodnia dziennikarka tygodnika powszechnego była moim państwa gościem w naszym krakowskim studiu dziękuję jeszcze raz dziękuję bardzo to był pierwszy temat naszego przedpołudniowe spotkania teraz zapraszam państwa na informację, że niebawem pani prof. Agnieszka Kuszewska z Instytutu bliskiego i dalekiego Wschodu Uniwersytetu Jagiellońskiego będzie moim państwo Zwiń «

PODCASTY AUDYCJI: PRZEDPOŁUDNIE RADIA TOK FM

Więcej podcastów tej audycji

POPULARNE

DOSTĘP PREMIUM

Teraz 30% zniżki na Dostęp Premium! Wybierz pakiet "Aplikacja i WWW", aby słuchać podcastów TOK FM na komputerze i w aplikacji mobilnej już dziś.

KUP TERAZ

SERWIS INFORMACYJNY

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA
Przedłuż dostęp Premium taniej!