REKLAMA

"Dla mnie pomysł lotniska w Radomiu jest arcydziwny. To typowy wymysł polityków i niestety zostali do niego przekonani ministrowie"

EKG - Ekonomia, Kapitał, Gospodarka
Data emisji:
2019-02-27 09:00
W studio:
Czas trwania:
14:24 min.
Udostępnij:

AUTOMATYCZNA TRANSKRYPCJA PODCASTU

Transkrypcja podcastu
w latach 2 w pewnych ekonomia kapitał gospodarka jest dziewiąta 5 Aleksandra Dziadykiewicz zaproszono magazynu EKG, a ze mną studia pan Marcin Danił wiceprezes ds. korporacyjnych portu lotniczego Modlin w dzień dobry dzień dobry pani idzie nowe państwo i zapomni, kto wierzyłby tak przewrotnie, bo konkurencja nie od pana lotnisko dzisiaj pan Mikołaj Wild, czyli wiceminister infrastruktury razem z Mariuszem Szpikowski, czyli prezesem polskich portów lotniczych przedstawicielami Rozwiń » rządu z przedstawicielami Senatu wybiera się do portu właśnie w Radomiu i tam będzie przedstawiona strategia dla rozbudowy porty lotniczego w Radomiu czegoś się pan spodziewał po tej konferencji ja myślę, że cały czas będzie powtarzane też szansę Radomia i to, że ten port będzie jest Super położony, bo 100 km na południe, więc Polacy latają na południe, więc więcej jest mówiąc, cytując posła suskiego będzie taniej bliżej nas zostawił posła suskiego i te lapsusy tylko nad konkretami się z danych może rzeczywiście jest także te Radom to jest coś co trzeba rozbudować i ja nie mam zdania, ponieważ nie widziałem żadnych analiz do Radomia widziałem 1, którą przygotowała firma badawcza Arup oddział Polski i z tej analizy wynika, że Radom jest bliżej niż Modlin i że Radom ma większy potencjał rozwoju, jeżeli chodzi o obsługę ruchu Mazowsza i północno-wschodniej Polski w czasie szczytów, z czym ja się kompletnie nie zgadzam w inne poza tym pokazano, że Radom jest tańszy niż Modlin, a w Modlinie mamy infrastrukturę przygotowaną na dzień dzisiejszy na 3  000  600 pasażerów w skali rocznej, a w Radomiu nie mamy prawie w ogóle ruchu lotniczego, ale był tor ruchu pasażerskiego w związku z tym dla mnie pomysł Radomia przepraszam za słowo, ale jest bardzo dziwne i ja do dziś nie jestem w stanie znaleźć racjonalnych przesłanek takich opartych na liczby o na liczbach opartych na jakich strategiach, że ten port akurat w tamtym miejscu powinien powstać w takiej skali i Brnie Graczyk z moim zdaniem jest to typowe typowe wymysł polityków i niestety ku temu nie wiem czy zostali namówi Eni zostali przekonani, że i ministro ministerstwo infrastruktury i minister Wild, jakby wszyscy wchodzą w ten projekt, który dla mnie jest kompletnie irracjonalne taki surrealistyczny projekt tak zły ten pan nie może mówić inaczej skoro jest pan wiceprezesem lotniska w Modlinie do trasy na przykładach konkretnych liczbach, jaka jest różnica skali między Modlinem, a tym domem, z którego wszyscy wiedzą, że silnik latem pani redaktor do Modlin w zeszłym roku obsłużyły 3  100  000 pasażerów mówimy o w skali roku jest to port Logos stanowi tzw. port, który w swojej wzrostu, które oferuje dla linii niskokosztowych chodzi na moje zarzuty w stosunku do Modlina, że tam tylko trener i właściwie jest to bariera wejścia na kogokolwiek innego dość duża Airways, żeby bariera wejścia tak to jest prawda natomiast ona wynika nie, dlatego że tylko Rainer tylko, dlatego że na seans przepustowość tak jak na lotnisku Chopina w często słyszymy na co przepustowość, czyli nasza infrastruktura nie pozwala na obsługę dużo większej ilości liczby pasażerów od przepustowości to mówimy o wielkości terminala mówi moje ilości płyt postojowych, czyli tam, gdzie samoloty stoją i są odprawiane w związku z tym my musimy dokonać to nazwany drugi etap rozwoju portu i bardzo szybko się rozbudować należy co do Radomia i ja naprawdę nie mówię tego złośliwie natomiast ja się za czas stałem ile jeszcze tych portów będziemy budować na Mazowszu i te wszystkie porty mają obsługiwać rejon Warszawy Mazowsza i tutaj okolicznych województw, bo boi, bo Kraków ma swoje lotnisko i Noska z Kielc udziela KNF wybierają Kraków, a nie będą wybierać Radomia to są badania są twarde liczby nawet touroperatorzy, którzy ostatnimi spotkaniami dużo się mówi o tym w prasie touroperatorzy powiedzieli, że nie są zainteresowani Radomiem są zainteresowani Modlinem i nie mówię tego złośliwie tylko to wynika po prostu z lokalizacji Modlina to mamy 40 km poza tym przypomnę, że Radom to jest lotnisko znowu zbudowane w środku miasta tam dookoła mamy około 20  000 domostw gospodarstw, które będą narażone na hałas modlić nie mamy tego na dzień dzisiejszy 150 domost w czytam domów i jakich innych może niedużych budynków, jeżeli nawet byśmy powiększyli naszą skalę to będzie to 3 stanie 20  000 jak mówią rozsądku w wydawaniu pieniędzy w sposób racjonalny no dobrze to w takim razie skoro mówi pan o tym, że modlimy się, by móc przyjmować innych operatorów, żeby móc przyjmować więcej samolotów i obsługiwać większą liczbę pasażerów musi się rozbudować jak wiemy z Odrą rozbudowę nie jest łatwo, bo właśnie jest konflikt tych, którzy w Modlinie mają swoje udziały teraz chciałbym zapytać czy 5 marca tego roku będzie dniem jest jakiś sąd winnym albo z dniem wolności dla Norwida mam nadzieję, a co, gdybym tego masowe wyjaśnimy tę 5 marca zarząd zwołał nadzwyczajne zgromadzenie wspólników, czyli spotkają się wszyscy właściciele jest czworo czworo tak jest to, że skonfliktowani między sobą już chowie my mamy czworo, czyli mamy samorząd województwa mazowieckiego i to jest 30 kilka procent mama Agencji Mienia Wojskowego z uwagi na to, że wniosła grunt to też jest 30 kilka procent potem mamy właśnie P. P. porty lotnicze zaraz o tym, opowiem o około 30 % i bardzo małe udziałowcem 4 % to jest miasto Nowy Dwór Mazowiecki bardzo mała bardzo ważne bardzo aktywny i teraz systematycznie w sposób zaplanowany od 2 tysiące siedemnastego roku P. P. porty lotnicze blokuje rozwój, czyli na każdą propozycję zarządu przedstawiona radzie nadzorczej, żeby np. zaciągnąć kredyt i zbudować to co mówię większy terminal więcej miejsc postojowych, czyli więcej do Opola ruchu naziemnego oni mówią nie oni mówią nie blokując, ponieważ nasza umowa spółki też bardzo ważne one i zakłada jednomyślność, czyli mówi o tym, że, jeżeli 1 ze wspólników nawet mniejszościowe nie zgadza się, więc tak naprawdę ważnych decyzji nie można podjąć to też jest do dyskusji też należałoby w przyszłości to zmienić na razie mamy takie mamy natomiast nie, podając żadnych argumentów twardych tak słyszymy półprawdy pan Szpikowski prezes PPL mówi tak no i jak zgodzę się na dług to spółka się zadłużyli będzie miała wyższe odsetki no tak to prawda tylko to jest część prawdy, bo druga 0202. jakby człon, o którym trzeba było zawsze mówić w tym to jest taki, że my wtedy zwiększamy przychody z 10  000 000 do 100  000 000, czyli rozwieje to tam, gdzie jest granica rentowność wzrasta, więc pany pan prezes bydgoskiej nikt tego nie mówi, tym bardziej, że to jest dziwna dla mnie sytuacja, że 1 z właścicieli cały czas wylewana na żołdzie i nigdy nie powiedział nic dobrego o tym, porcja ten port jest naprawdę portu sukcesu zostawał w takim razie żółć i wrzucam wracam do tego 5 marca, dlaczego tu może być ważny dzień ma już na relacje, które do zmieniających bieg historii razem trochę odbiega od tematu tak mamy do 2 deklaracje bardzo istotne i my patrzymy na nie z optymizmem po pierwsze, prezes Szpikowski na konferencji prasowej powiedział prezes polskich linii lotniczych last minutę P. P . bardzo zimno tak jest czy zarządzający lotniskiem Chopina w ich on powiedział tak tak naprawdę dłużej nie jest zainteresowany tym portem nie dano mi tam zarządzać nie dane nie nie dano mi się dobrze by rozwiać moje moim pomysłom w związku z tym jestem zainteresowany odsprzedażą swoich udziałów tych 30 % laser na drugiej konferencji tydzień po pan marszałek Struzik powiedział w imieniu województwa mazowieckiego samorządu, że tak mając na uwadze sytuację wstecz i to, że nie mogliśmy się one porozumieć jestem zainteresowany odkupieniem tych udziałów oczywiście trzeba je wycenić, ale my samorząd województwa jesteśmy zainteresowani odkupieniem i dodaje ta druga deklaracja pana marszałka również jest istotna z odkupieniem po to, żeby ten port rozwijać, żeby pomóc mu osiągnąć pewną skalę ile o pani resort, lecz pomysł przejęcia za darmo, bo była też taka deklaracja ze strony pana marszałka Struzika, że najlepiej, żeby za darmo, a zostały wyparte z rządu nie jest to nie jest takie to nie jest taki model niemądry pomysł, dlatego że proszę zauważyć, że ostatnio P. P. porty lotnicze właśnie Chopin oddał swoje hotele za darmo do państwa to tak naprawdę to mamy pieniądze wszystkie są pieniądze publiczne tak moim zdaniem UE w torze PPL jest tylu lotniskach jest błędem powinien to porty regionalne powinny się rozwijać indywidualnie bez tego bez tego obciążenia w apelu to skoro mamy deklaracje jak chce sprzedać i deklaracje my jesteśmy gotowi kupić to czy do 5 marca w koń zostanie rozwiązany tak oczywiście nie będzie tak tak szybko, bo najpierw trzeba to wycenić prawda, bo znowu mamy pieniądze publiczne, ale mamy jest teraz akurat dobrze się składa, bo i Why obecnie robił nasz, czyli firma audytorska 1 z tzw. firmy z wielkiej czwórki robi teraz audyt i przy okazji tego audytu tego dzielić czas może dokonać wyceny tych udziałów w apelu, żeby z Marsa mógł odkupić to załóżmy, że ta historia właśnie znajdzie taki finał, że ci, którzy nie mogli dogadać 1100 lat drugi kupi i będzie szansa na rozwój portu lotniczego w Modlinie ale kiedy nałożymy na to kolejne plany rządu, czyli np. budowa centralnego portu komunikacyjnego tego, który ma być dotąd do 2900 trzydziestego roku powstać 2008. ma na wzrost w głąb lasu jest to i tak pewnie będzie optymistycznie razem daje no cóż sorry not ośrodek będzie przyszłość takich portów jak Modlin, który nawet może się rozwinąć czy Poznaniu czy Kraków Balice pani redaktor właśnie ministerstwo infrastruktury do dziś nie zmieniło strategię, bo ta strategia, która obowiązuje Trojan znam to zakłada rozwój portów regionalnych stąd to jest zgodne z tym, o czym mogą, że świat ludzie chcą latać z ze swoich miejsc zamieszkania albo z pobliskich portów nie chcą mnie bym jej lata przesiadać się w związku z tym z i strategia była taka, że rozwijamy porty regionalne właśnie mając na uwadze również rozwój regionu wygodę wygodę pasażerów teraz budujemy centralny port i przy okazji zresztą zadawał takie pytania na konferencji plany Syryjczyk pan prof. Barcelona Barbara Balcerowicz właśnie, dlaczego nikt nie mówi dla kogo będzie ten port, bo na razie wiemy, że hut, ale ja słyszałam plotki, że będzie tam terminal dla ruchu czarterowego i tego niskokosztowego tego budżetowego w związku z tym tak naprawdę, jaki będzie wpływ tego portu co będziemy robić, jeżeli mówimy ostu milionach to moim zdaniem należałoby zamknąć większość większych portów regionalnych, więc Janie wierzę w to 100  000 000, ale jeżeli towary lub, jeżeli bym wierzył w to deklaracje ministra Wilda, że centralny port komunikacyjny obsłuży 100  000 000 pasażerów to musimy zamknąć wszystkie pozostałe porty, bo przypominam, że Urząd Lotnictwa Cywilnego w swoich prognozach szacuje, że w wodzie w 2035 roku będziemy mieli 94  000 000 pasażerów, czyli statystycznie Polak 2 i 2 × będzie w roku latał samolotem czy ktoś z tymi portami mniejszymi rozmawia z obrotem nie no właśnie dowodzi, że nie dlatego, że jeżeli ma być tak szybko centralny port komunikacyjny to tym bardziej radą UE i nie ma sensu, bo mamy Modlin mamy mamy mamy port Chopina port Chopina może obsłużyć w skali roku 22  000 000 pasażerów to są ostatnie szacunki wprawdzie tam się nic nie robi na razie nie rozbudowuje chyba w tym roku dopiero co się zacznie robić mamy 2 lata stracona, ale powiedzmy mamy 22  000 000 u nas przy pierwszym etapie rozbudowy temu, który miał mówię tym małym to jest do 6  000 000 w przeciągu 2 lat, ale w przeciągu 5 lat możemy dojść do 12  000 000 bardzo realnie, czyli tak naprawdę na najbliższe 10 lat to przepustowość dla Mazowsza mamy zapewnioną tylko dzięki Chopinowi Modlina w anegdotę odejdzie z radą, jeżeli na niego postawią faktycznie rozbudują no to tak naprawdę trudno mi wyobrazić co będzie tam latał mówi się administracyjnym podziale ruchu ruchu, ale to jest karkołomny pomysł, bo Administracyjny podział ruchu musi zatwierdzić Bruksela i to jest tak naprawdę dogmat wolnego rynku, czyli niech przewoźnicy wybierają nie można nikogo zmusić mamy mamy dobry przykład Amsterdamu, gdzie próbowano bar na bardzo rynkowych zasadach namówić namówić linie lotnicze i tak naprawdę, byleby włączyły się w tej linii lotniczych linie lotnicze i porty nie wyszło w noc kosztuje rozumiemy pewne niewiadome, których jedno właśnie nie wiemy, bo nie wiemy, jaka strategia rządu do tych mniejszych portów w kontekście budowy cpk Motor zasługuje chaos nagromadzenia takich uporządkowanego przywrócono ex dla naszych słuchaczy na dzisiaj na ten moment najistotniejsze toto, że być może właśnie już wkrótce tego 5 marca czy w kolejnych dniach w kolejnych miesiącach zapadną decyzje, które przynajmniej pozwolą rozbudować Modlin tak jest dla dla słuchaczy jest taki przekaz, że będziemy w większym portem bardziej komfortowym i będzie zdjąć z połączeń oraz kursy skończyli Nazarewicz oferowali coraz więcej połączeń drogowych i na nich tak, żeby dostać, bo Statystycznego Polaka zdąży na latanie dobrze dobrze rozliczymy oraz tych deklaracji bardzo dziękuję teraz są bardzo dziękuję za zadanie wiceprezes ds. korporacyjnych portu lotniczego w Modlinie był moim państwa gościem zdobyła pierwsze rozmowy z gangiem teraz informacje o informacjach dziwić Zwiń «

PODCASTY AUDYCJI: EKG - EKONOMIA, KAPITAŁ, GOSPODARKA

Więcej podcastów tej audycji

REKLAMA

POPULARNE

REKLAMA

DOSTĘP PREMIUM

Podcasty TOK FM oraz radio TOK+Muzyka bez reklam - teraz 40% taniej w zimowej promocji!

KUP TERAZ

SERWIS INFORMACYJNY

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA