REKLAMA

Największe mity dotyczące edukacji i uczenie się

Data emisji:
2019-02-27 10:00
Audycja:
Przedpołudnie Radia TOK FM
Prowadzący:
Czas trwania:
35:47 min.
Udostępnij:

Rozmowa z prof. Ewą Czerniawską o książce "Edukacja i uczenie się. 16 największych mitów", Jeffrey D. Holmes, Wydawnictwo Naukowe PWN.

AUTOMATYCZNA TRANSKRYPCJA PODCASTU

przedpołudniowy program Radia TOK FM jest godzina dziesiąta 6 kłaniam się państwu w imieniu swoim Przemysław Iwańczyk powodzi dary, które z wydawcą tego programu zaprasza na dwugodzinną audycję, w której to mówić będziemy o mitach związanych z edukacją uczeniem się tuż za chwilę natomiast w drugiej części naszego programu rozmawiano o niej książce amerykańska księżna z nowego Jorku do siedlisk wspólnie z panią dr Dobrochna kał Wa będziemy zastanawiać się, Rozwiń » jaka była rola kobiety aktywnej w dwudziestoleciu międzywojennym właśnie na przykładzie 1 książki, które państwu wspomniałem pierwszemu goście z bardzo miło przywitać panią prof. Ewy Czerniawski z wydziału psychologii Uniwersytetu Warszawskiego dzień dobry pani profesor witam państwa witam panie redaktorze przed sobą mamy książkę książkę, która może doprowadzić do takiej rewizji poglądów na temat uczenia się przyswajania wiedzy edukacji w ogóle edukacja uczenie się taki jest tytuł, czyli 16 największych mitów Geoffreya Hursta w pani przykładzie pani profesor, która jest systemu uczenia się jest to taka dziedzina albo jest to taki zespół umiejętności, które zmieniają się potrafią ewoluować bądź też podlegają nawet rewolucja w zależności od materiału, jaki dostają do rąk badaczom w badaczy może zacznę od pewnego drobnego sprostowania jak bardzo chciała, żeby osoby, które zajmują się edukacją zajmują się uczeniem się nauczaniem przeczytały ze zrozumieniem tę książkę, a ich, zanim coś powiedzą, a tu pomyślały czy rzeczywiście to co mówią ma uzasadnienie w fakturach i pan wspomniał, że to może być rewolucja nie sądzę nie sądzę Ano, dlatego że mit mit na różne tematy są niezwykle silnie ugruntowane w ludzkiej umysłowości powiedzmy tak różnego rodzaju mity dotyczące edukacji dotyczące zdrowia wszyscy się znamy na medycynie na wychowaniu dzieci z Chinami ani innych rzeczy jeszcze, ale itp czasami fałszywe pojęcia Mnuchin błędne koncepcje są tak często ugruntowane, że właściwie nie ma co marzyć o tym, żeby je wykorzenić inny, niemniej myślę, że naprawdę warto poczytać książkę, zanim się powie, że jest coś Super ekstra hiper nowego co to naukowcy może to odkryli, ale ukrywali przed ludźmi nie nie w UE tak nie jest weryfikacja poglądów ani profesora przychodzi z większym trudem mniejszy i ich ukorzeniania się w naszej świadomości dlatego rząd się ukorzenią przez powtarzanie przez to, że nam łatwiej przywołać namyśl o jakieś przykłady potwierdzające nasze poglądy inne normy to co jest w książce Holmesem niezwykle cenne, ale mało pociągające chyba dla czytelnika to jest bardzo dobre udokumentowanie wynikami badań można wręcz powierzą zasypuje zalewa czytelnika twardymi danymi z no jak to z lubił szybko łatwo i przyjemnie to jest mu trudno przebrnąć przez te dziesiątki setki nierzadko dowodów zaprzeczających niektórym też za niektóre z tych mitów są po po pierwsze, tak jak już powiedzieliśmy bardzo głęboko zakorzeniona po drugie, są fascynujące to jest panią profesor pozwoliłem sobie wyskoczyć przed antenową dyskusja na temat rodzajów inteligencji właśnie z tą inteligencją jest dotychczas wydawał się z podział na inteligencję nabytą wrodzoną wiem, bo druga część to ta inteligencja emocjonalna, która kształtuje się do tak, że w procesie społecznym, a czy tych podziałów, w którym psychologia zaproponowała jest multum natomiast może sięgnąć do tej właśnie z listą electro wszystko od początku, że póki co nam to z określoną jako klasyczne testy inteligencji ogólnej są tymi, które nie są najsilniej skorelowane z osiągnięciami w uczeniu się on także z powodzeniem w życiu w i nie ma żadnej innej inteligencji powiedzmy kluby tak silnie ona była z tym związane oczywiście możemy się zastanawiać jak to jest inteligencja pozwala nam osiągać sukcesy to jest 1 z pomysłów, a może jest HR, że tak mamy ukształtowany życie społeczne w tym uczenia się do ciała akurat to co mierzymy w testach inteligencji najlepiej temu służy czynnik strachu odwraca odwrócona można opisać wdzięczność zdaje pan wspomniał o inteligencji wrodzonej nabytej namówiła inteligencji płynnej skrystalizowane i czyni tej, którą z, którą rzeczywiście przychodzimy na świat, którą on może wymierzyć czy obserwować z rozwiązywaniu chociażby z zadań logicznych, czyli jeszcze nie musimy mieć żadnego materiału i tak już wcześniej nauczyliśmy można być już umiemy to robić i tą, którą nabywamy w życiu z, na którą składają się np. nasza ogólna wiedza na język i wiele innych rzeczy w UE inteligencji emocjonalnej społeczna fascynujące oczywiście pomysły są takie dane, które wskazują, że ona daje troszeczkę ponad inteligencję tą ogólną w powodzeniu, ale to nie jest wcale szokująca jak powiedziała w PRL i Rosję, ale warto rozwijać czy inteligencja ja bym ostrożniej pożycza umiejętność emocjonalnej społeczne, a on na pewno się przydają w życiu, chociaż zwróćmy uwagę, że w różnych kulturach one są różne przez to co dla nas jest ważne w życiu społecznym wcale nie musi być ważne w życiu społecznym gdziekolwiek indziej pani profesor bardzo podoba się ten podział inteligencji skórę przed tym jesteśmy na wulgarne ataki na moich 8 rodzajów i rzeczywiście w właściwie przy połowie z nich potrafi to poprzeć dowodami takimi empirycznym własnego życia albo z życia krewnych znajomych królika prawda no i mniej więcej tak Garner wymyślił swój podział mniej więcej tak go badał, czyli obserwował myślą logicznie ci, którzy próbowali badać, a nami trochę więcej kłopotów powiem bardzo oględnie MO ORA, a równocześnie ten podział ewoluował, czyli Alan Garner dodawał i dodawał fakt, iż tak się zupełnie już uparli, żeby dzielić to Nantes przyjechał sam trochę sarkastycznie pisze chyba o tym, że, jeżeli mamy inteligencję to kino estetyczną ruchową plan domu, a może to być sport, ale czy każdy sport wymaga takiej samej inteligencji w umowach zmierzam Ano pisana właśnie definicją inteligencja cielesną kina estetyczna jest nic innego jak talent sportowy, czyli zdolność do przyswojenia nowych elementów ruchów bądź też sposób umiejętność reakcji na bodźce, jakie przychodzą znaleziono też taniec np. różnego rodzaju winy to dokładnie tych samych umiejętności, a oczekujemy od np. inną on dobrze Polska specjalność od młodsza Kasia i sprintera spełnieniem zupełnie, czego innego parametrach pary w Rzymie, a głos jest ich ruch w RNA przykład 3 tenisista jest w stanie przewidzieć czy rozegra mecz w 50 minut jest 5 godzin niekoniecznie nawet jeśli dobrze zna przeciwnika i wszystko wiemy niby z góry, ale także tutaj to jest pociągające oczywiście taki podział ryzyk jak mówię na urząd uzasadnienie w faktach badawczych nie jest zbyt mocna jest coś od czego powinniśmy zacząć w ogóle zgłębiać naszą zdolność uczenia się w co za tym idzie przykładem są także na edukację tak, by wytłumaczyć sobie pewne procesy, które z kolei spowodują, że będzie nam żyć łatwiej nas w morze dla mnie jest już za późno jak ustaliła, że nigdy nie za późno na nic nie jest za późno powiedzmy sobie szczerze w 1 z wywiadów prowadzonych w ramach badań polskich stulatków pani lat 103 podział teraz wreszcie się trochę czasu to się uczy hiszpańskiego także to zły może to pociesza, ale jeszcze oddychał wraz z ubóstwa podejść do tego zagadnienia mianowicie, jeżeli weźmiemy pod uwagę skalę dane dotyczące uczenia się na takim bardzo podstawowym poziomie bank, który jest dobrze opisywane przez słynny bodziec reakcje to możemy tak naprawdę każde złożone uczenie się rozłożyć na takie komponent drobne właśnie tych drobnych bodźców reakcji, które potem stopniowo zaczynają się łączyć większe procedury, a stają się całymi złożonymi procedurami, które wykonujemy nie myśląc o nich w PRL czy to dobrze wyjaśnia różne rzeczy procesy pomyśleć jak się uczymy grać, a niektórzy się uczą się z n p . na pianinie tak początkowo to jest raz 2 pojedyncze dźwięki 1 za drugie na dłoni 1 palec tak potem coraz bardziej staje się to płynne, a po tym, kiedy ktoś już jest wirtuozem to nie myśli tylko potrafił uderzyć się z dnia się uważa 16 × na sekundę on, grając na pianinie dzieciom zdążyć myśleć i zaplanować każdy swój ruch na małej prawda nie ma takiej możliwości to samo dotyczy sportu to samo dotyczy tak naprawdę każdy i tej umiejętności, kiedy uczyliśmy się czytać jak to było zazwyczaj szukaliśmy litera po literze albo sylaba po sylabie, a potem już jest 1 z płynnością jazdy i tak naprawdę wszystko czegoś uczymy możemy taksometr rozłączyć i teraz wracam do tego pytania czy każdy może osiągnąć wszystko ochrony są takie ekstremalne poglądy jest psycholog Eriksson, który jest specjalistą od pamięci ekspercki, który twierdzi, że jeżeli będzie wystarczająco długo ćwiczysz to każdy będzie w stanie zostać, a wirtuozem bez rachmistrza pamięciowym c cokolwiek jeszcze 1 z sobie wymarzy ME 10  000 godzin dosłowną tak co najmniej co najmniej mało, kto nie bardzo za chwilkę wrócić do naszej rozmowy pani prof. Ewa Czerniawska z wydziału psychologii Uniwersytetu Warszawskiego zmieni państwo mnogość informacji za chwilkę wraca czy południowy program Radia TOK FM pani prof. Ewa Czerniawska z wydziału psychologii Uniwersytetu Warszawskiego jest z nami dzień dobry pani profesor rodziny, aby jeszcze raz rozmawiamy o edukacji w uczeniu się na podstawie książki dossier Holmesa natomiast od dziś skręcamy troszeczkę wychodzimy z nurtu głównego po to, by gdzieś powędrować i w oparciu o doświadczenia życiowe zastanowić jak to jest z uczeniem się człowieka bardzo często ludzie starają się wykorzystywać zdobycze cywilizacyjne po to, żeby się uczyć, ale jeszcze inni twierdzą, że najlepszym źródłem wiedzy, a zarazem mądrości życiowych i bity i tej nauki są ludzie starsi, którzy przeżyli swoje mówi posługuje się teraz ten kolokwializm no no bo oni mają też tę wiedzę w małym palcu oni już to wszystko jest za nimi oni potrafią nam przekazać jeszcze w niektórych kulturach jest taki trend to osoby starsze tą wiedzą chciały się dzielić może to jest sposób na to byśmy najodpowiedniejszy sposób się uczyli kształcili no pewnie to wszystko jest trochę bardziej złożone z chęcią takiego rozróżnienia, a na informacje wiedza i mądrość, ale informacje samych siebie niewiele nam dają tu są dopiero cegiełki, z których możemy zbudować wiedzą, bo co z tego, że tworzymy sobie do umysłu do pamięci jakiś masy takich odrębnych cegiełek musimy z tego zbudować coś albo też interpretacja zjazdach to jest właśnie budowanie wiedzy, ale czy sama wiedza wystarczy, żeby o człowieku pojeździe jest mądry, czyli zbudować mądrość, a no chyba właśnie potrzebę tych zakumulowanych doświadczeń, a takich, że ożywienie ładnego porównanie przetworzonych z, czyli takich przemyślanych tak naprawdę doświadczeń ale, żeby nie było tak poważnie to bowiem MO, że czasami używamy taki oto metafory w, że mamy informacje więcej mądrość i zmusza to porównać do studenta asystenta i profesor student musi mieć wszystkie informacje w pamięć asystent musi wiedzieć, gdzie znaleźć wszystkie informacje, a profesor musi wiedzieć, że jest jego asystent w i to trochę tak myśli odpowiadają żartobliwie daje na to co ma pan redaktor powiedział, ale z czymś jest także z dosyć często psychologowie n p . Roberta Sternberga podkreślają znaczenie w mądrości czy w inteligencji sprzyjającej powodzeniu życiowemu, czyli nie tylko tego są szkoła zna odpowiedź podręczniki uczniom zawierają, ale tego czegoś więcej, czyli wykorzystania w praktyce tak naprawdę my teraz ruch Chorzów uczmy do szkoły 11100 jak to jest ich szkole remont pasa takie wrażenie, że twórcy programów szkolnych z poszczególnych dzieci mają 1 ambicji włożyć jak najwięcej z własnej dziedziny, żeby zapakować do umysłu, a pytanie o to chodzi chyba szkołę może pełnić powinna pełnić zupełnie inną rolę taką, żeby nauczyć krytycznego myślenia samodzielnego zdobywania wiedzy czy tych konstrukcji szkole potrzeba asystentem profesora byłem tak zdecydowanie to moim zdaniem tak, dlatego że wie co się zmienia przecież to co było aktualne 20 lat temu w wielu przypadkach już teraz aktualne niż jest to po pierwsze, ner po drugie, jesteśmy zalewani informacjami z różnych stron, a w tyle treści książek wydaje, kto z nas jest w stanie przeczytać nawet ze swoich słów dyscypliny wszystko co się ukazuje na świecie chyba nikt prawda spadający wskaźnik czytelnictwa, ale dostrzega ciekawe, bo niedawno słyszałem rozmowę z dyrektorem biblioteki narodowej, który mówił, że nie jest aż tak źle umowę, a najwięcej czytają młodzież, czyli wbrew stereotypom nie siedzą tylko z nosem w komórce i w dłuższym coraz większym kciukiem tylko czytają książki też w ran co jest pocieszające moim zdaniem, ale i tak to oni nie są w stanie przeczytać wszystkiego to jest po prostu nierealne z usług trzeba umieć wybrać co czytać, a z tego co się czyta wybrać to co jest wartościowe sprawdzone krytyczne myślenie o powód do edukacji i uczenia się pani używa tego terminu mądrości życiowej czym jest wobec tego z naukowego punktu widzenia mądrość życiowa, którą w to bardzo trudne pytanie to jest kumulowane na pewno doświadczenie, które pozwala na adekwatną ocenę różnych sytuacji życiowych, a ich inne takie zaplanowanie swojego działania, aby było ono możliwie korzystne nie tylko z punktu widzenia jednostki, a także otoczenie remont wałów to nie tylko ludzi w UE większe korzyści przynosi bycie prospołeczny niż samolubny przypomniał się tekst piosenki Maryli Rodowicz nie daj mi Boże broń Boże skosztować tzw. życiowej mądrości maja tutaj w pole Mizuho leży jednak życiowa mądrość, ale ma sens, choć być może dla młodości zawsze może mu też powinna się rzeczywiście wyższa, lecz wyszumieć, a młodzież powinna kontestować doświadczenia osób starszych właśnie mieści spoglądamy na ten proces uczenia się w cenę zweryfikować prognozy mówią ci, którzy mają życie za sobą rozwój moim zdaniem tak i w dzisiejszych czasach jeszcze bardziej Targ chociaż, jeżeli popatrzymy na noc godna plemiona pierwotne, które żyją tak jak żył na poczynania Indian rodowitych Indian amerykańskich na toczącą mądrość uznaje się słuchanie się starszych i nie kontestowanie uczelnia natomiast myślę, że tak szybki rozwój nauki rozwój wiedzy sprawia, że nierzadko młodzi są w jakimś sensie mądrzejsi od starszych co nazywamy in wersją pedagogiczną, kiedy oto młodzi uczą starszych na pewno mogą uczyć się, w których umiejętności chociażby posługiwania się wyrafinowaną współczesną technologię z podchodzą do nich właśnie w malutkich dzieci nierzadko widzi mieć o to dziecko w wózku tablet w dłoni prawda ich posługuje się nim bez problemu najeść się zapewne dzieci młodzież mogą stać się wielu rzeczy nauczyć dziecko czy to znaczy, że powinni być krytykanctwo nareszcie krytyczni niż krytyka sobota jest różnica po mógł wejść jako notariusz bardzo bardzo długoletni nauczyciel akademicki niech nic nie tak nie cieszy jak sytuacja, w której student mówi pani to niema racji, bo ja znalazłem czy znalazłam dane, które zaprzeczają temu co pani mówiła i dyskutujemy o tym, pisemnie okazuje się, że nie mają racji najczęściej nie, ale sam fakt, że szukają i z myślą to jest o co chodzi zainspirowała mnie pani pani profesor toastu 3 latką, która postanowiła znaleźć już wreszcie czas w swoim życiu nauczyć języka hiszpańskiego też na przykładzie języków też możemy mówić języków obcych o tym jak to jest uczyć się, jakie narzędzia metodę wybrać, żeby robić to skuteczny w 1 jest metoda niezawodna tak to określić go Anię, która bywa określana po angielsku inne 8, a po francusku daniny Rosję w, czyli zanurzy się i mieć innego wyjścia jak porozumiewać się w danym języku, czyli najlepiej wrzucić młodego człowieka do basenu, ale pocieszam się do środowiska, w którym nie ma innej możliwości aniżeli posługiwanie się tym właśnie językiem, którego ma się nauczyć albo, którego zaczął się uczyć, a on gwarantuje Arnaud to nie wrócą, przechodząc do sądu tematu książki czy my potrafimy jesteśmy w stanie zweryfikować ile my już umiemy się możemy sobie wyobrazić, aby nawet wylansować taką złość czy jest do gmachu wiedzy kompletny nie da się w 100 % jej posiadacz, ale w to przynajmniej w naszym obszarze kulturowym oczekiwań wobec nas w obrębie wykonywanego zawodu dyskwalifikacji i jest takich narzędzi jakich wzór, pod którą możemy podstawić dane i powiedzieć Och, ty na to ja mam wiedzę w zakresie 53 ,5 % planu nie tak trudna zeznania przez obie bardzo wiele bardzo złożonych problemów tak naprawdę źle podstawowe pojęcie, które chciałbym tutaj ach, sprowadzić cecha to jest pojęcie meta Poznania, czyli aut naszej subiektywnej wewnętrznej wiedzy na temat naszych procesów poznawczych inaczej, więc i teraz na ile są trafne, bo to jest tak naprawdę sedno tego pytania okazuje się, że w dużej mierze jest trafne w tym sensie, że potrafimy szybko ocenić czy coś wiemy czy czegoś nie wie przy czym zachowuje się bardzo ekonomicznie jeśli czegoś nie wiemy to na pytanie czy to wieś bardzo szybko odpowiadamy nie nie męczymy się przeszukiwaniem w swojej pamięci skoro wiemy, że tego nie wiem natomiast, jeżeli coś wiemy to odpowiedź tak wiem to, ale w tej chwili nie jestem w stanie tego przywołać przychodzi nam z pewną trudnością może z pewnym odroczeniem, bo jednak jeszcze się zasilamy, żeby to znaleźć się pod pewnymi względami jesteśmy traw i na pewno w ocenie tego co wiemy, czego nie wie, ale z drugiej strony występują też inne efekty, których mogą obyć się efektami szkodliwych i młodzi ludzie i starsi ludzie uczą się czegoś, kiedy kończą uczenie się to mają zazwyczaj poczucie, że wiedzą znacznie więcej niż tak naprawdę, więc do Stróży jeszcze świeżo mają w umyśle to czegoś uczyli co zapamiętywanie i wykazują się nadmiernym optymizmem dopiero po jakimś czasie warto zastanowić się, czyja to wiem wiem wszystko zapamiętałam, bo dopiero wtedy to oceny mogą być bardziej trafne cena jest jeszcze 11, który jest tak naprawdę efektem biednemu zawsze źle prawda jeszcze gorzej, a mianowicie lepsi uczniowie lepsi studenci trafniej oceniają co wiedzą, czego nie wiedzą są bardziej krytyczni wobec tego co wiedzą i słabszych uczniów, a która wstała pani profesor jest skuteczniejsza w kontekście naszej determinacji, by jakiś produkt proces zgłębić chodzi o pladze myszy czy gorszych uczniów no na pewno lepszych czy na pewno lepiej bardziej wątpi swoją wiedzę niż być nadmiernie optymistyczne co do tego co wiemy jest to bardzo mobilizujące jest już zdecydowanie bardziej motywujące bierze jestem przekonana, że wiem wszystko to porcja wysilać, żeby wiedzieć więcej skoro i tak i tak już wszystko pierwszy krok do zguby tak zdecydowali pani prof. Ewa Czerniawska z wydziału psychologii Uniwersytetu Warszawskiego z moimi państwo goście zaproszą teraz na informację Radia TOK FM po nich zwracamy się osią naszych rozmów o przedpołudniowy program Radia TOK FM dziesiąta 42 pani prof. Ewa Czerniawska z wydziału psychologii Uniwersytetu Warszawskiego z moim państwo oszczędzi nam pani profesor będzie w trzeci raz, ale do 3 × sztuka, choć każdy dobry każdy dobry aż 3 × dobre i to jeszcze lepszy ja właściwie idąc z tropem pani słów z początku programu w powtórzę edukacja uczenie się też 16 największych mitów nie jest lekturą łatwą przystępną i nie jestem molem, którą pełną gotowych recept, których teraz w nasze społeczeństwo nie tylko nasze oczekuję wystarczy wejść do księgarni zobaczyć półkę z urzędnikami jest ich zatrzęsienie i każde sprzedają już w tytule gotową receptę jak nauczyć się w przedniej olbrzymiego zakresu wiedzy jak już skutecznie wynegocjować coś jak zdobyć podwyżka jak skutecznie uchronić związek przed rozpadem tak dobrze wychować swoje dziecko mógł tak w nieskończoność, ale kilka mitów, z którymi mierzy się autor książki, które dziś mówimy też przenosi się nie tylko na proces uczenia się, ale generalnie na nasz szereg innych sytuacji życiowej m. in. o nagrodach teraz chciałbym pomówić o tym czy one zawsze osłabia motywację wewnętrzną tych, którzy się uczą czy też nie pomoże przenieść to nie tylko na proces uczenia się w nim sytuacji zawodowych chociażby to oczywiście tutaj sprawa jeśli jest może diabeł tkwi szczegółach akurat w tym przypadku przy czym się w badaniach psychologicznych stwierdzono, że jeżeli ludzie mają wewnętrzną motywację do robienia czegoś sami chcą coś robić dodawanie im nagrody za to, że to robią może osłabić wewnętrzną motywację budżetu ten diabełek muszą oni chcą tu sami robić, a jeżeli jakiś powodów ludzie czegoś nie chcą robić coś znaczy, że bardzo są niechętni tylko przypuśćmy, że ona dziecko nie za bardzo chce grać na pianinie nie odrzuca Noto pianina, ale nie ma takiego takiej potrzeby, żeby siedzieć grać to wtedy nagroda zewnętrzna to znaczy materialne niekoniecznie raczej wzmocni motywację aniżeli ją osłabi to, gdyby było tak, że wszystko, czego uczymy się w szkole to jest coś, o czym marzyliśmy całe życie sprawia nam to ogromną frajdę to pewnie potrzebne byłyby oceny, a być może sprawdziany, by nie były potrzebne po prostu zrobilibyśmy to dla siebie jest wielką radością bądźmy poważni czy wszyscy tak podchodzą do nauki to chyba niekoniecznie ta, a on, a my się też, że jest jeszcze 1 mit, który w ogóle się nie pojawia, ale nikt jeszcze bardziej zakorzenione, w którym widać w słowach słychać w słowach obowiązek edukacyjny jak to brzmi czy to brzmi jak przyjemność jest zachętą niesienie kaganka oświaty co się kojarzy blisko z kagańcem oświaty zachęca w chyba niekoniecznie mówienie dziecku ty musisz uczyć oznacza niż ty chcesz dorobić tylko, że w 1 nakładamy na ciebie taki ciężar tak naprawdę podst uczenie się może być doskonałą muzyką, a w realny i myślę, że chyba to do tej zabawy może dochodzić ani wcześniejsza studiach w tak naprawdę, czyli Jerzy Turek wybiera studia, którzy naprawdę go interesują to może studiować nie, czując żadnej presji żadnego obowiązku tego po prostu zrobić to chcę czynnie jakiś przedział wiekowy, bo oczywiście wynikający z obserwacji do prób każda każdy przypadek jest osób niczym w dziejach nauczeni życiowym doświadczeniem chcemy się uczyć mamy większy Bentley Hart Lane w małych dzieci mają ogromny talent do wiedzy o świcie z Venclovą dręczy czasami otoczenie i rodziców a dlaczego nas o rozmowach co toalet i t d . i t d. po to, właśnie ten pan do wiedzy, ale ten także do zdobywania umiejętności, jeżeli ktoś patrzy jak małe dziecko się uciechom dziś czy chodzisz po schodach czy cokolwiek jeszcze innego to potrafi się przewraca się, więc sobie guzy inni siniaki, ale powtarza powtarza powtarza do skutku, czyli do tegoż opanuje perfekcyjne zazwyczaj daną umiejętność co się dalej dzieje no dalej następują lata edukacji, które mogą być uznane czy nie, bo tak powiedziałam trochę gorzko o tym, obowiązku prosta, ale możemy trafić na takich nauczycieli, którzy nas rozbudzą miłość do jakiegoś przedmiotu do wielu przedmiotów nauczania nawet i będziemy uczyć się chcemy, a nie, dlatego że musi, ale też może być tak, że na skutek różnych doświadczeń życiowych, a zdajemy sobie sprawę z tego, że potrzebujemy więcej czy więcej wiedzą czy wiedzy umiejętności tym, że zmiany w swoim życiu też tak, by za de może zaskoczę pana, ale takie coś co się nazywa Uniwersytet otwarty Uniwersytetu Warszawskiego bank, gdzie mogą zapisywać się na kursy, ale nie klasyczne kursy uniwersyteckie tylko takie takie trochę inne te kursy są ludzie od wieku, a przypuśćmy 18, które wcześniej nawet lat w nieskończoność można, by oczekiwać, że najwięcej się zapiszę młodych i tych z późnej dorosłości jak mówi psycholog ile największa liczba uczestników to są młodzi dorośli z takim lekkim poślizgiem na tzw. średnią dorosłość być może jest także oni albo się orientują, że czegoś im zabrakło im więcej umiejętności są to uzupełnić albo też szukają jakichś nowych dróg dla siebie albo po prostu chcą się rozwinąć, ale bywa też tak w witrynie, choć żadne kryzysy połowy żyjecie chrzan czterdziestolatek pamiętamy także o przeżywa ostatnio przy taka była tak naprawdę z, a istota tego serialu, a tylko czasami w życiu, kiedy oglądam się za siebie patrzymy do przodu to myślimy o, a może jednak to nie ta droga może jednak zmierzenie i pójdę trochę w innym kierunku czasami są zmiany radykalne czasami to są zmiany drobniejsze, ale cóż takie, które na pewno wiążą się z nową nauką, a prawo nauki też troszeczkę pozwoli pan wyniki są odejdą od głównego wątku rozmowy co jest istotniejsze w tym procesie obok jest tutaj proporcja, którą należałoby zachować, by osiągnąć najlepsze efekty grupa rówieśnicza czy tytanu, który od dowiedzenia się nauczyciel to zależy wszystko tego co tak naprawdę jest przedmiotem, albowiem w życiu uczymy się łatwiej lepiej w grupie i to widać też małych dzieci jak to ambicja 1 ciągnie pozostałych, żeby np. nauczyć jazdy na rowerze, kiedy jest się małym albo w gry, a wspomnianą tenisie to może coś innego wymyślimy siatkówkę walk z UE, ale i tak tak zazwyczaj niezbędne jednak jest ten, kto już, kto w wielu przypadkach będzie tym naszym mentorem może niekoniecznie mówi nauczyciel takim wzorem mentorem, ale falsyfikat kolorem tego uczenia się to, żebyśmy jeszcze mamy chwilę zmierzyli się z mitem, który właściwie dotyczy w i rozmów przy połowie imprez towarzysko rodzinnych to dominująca półkulę dawnych spotkała się pani profesor pewne, a męski żeński mózg też jeszcze dalej mamy dobrze mózg jest całością ktoś się składa z 2 półkul jest faktem obiektywnym jest, od którego nie mamy wątpliwości w obie półkule są ze sobą powiązane też nie mamy wątpliwości SN oczywiście zdarzały się teraz na szczęście prawie wcale się zdarzają sytuacje komisu ratowniczymi przecinania spoin była wielkiego pontyfikatu skala zoom, czyli tego powiązania pomiędzy obie półkule mózgowe nie da no ale liczono na to, że to da pozytywne efekty efekty aż tak bardzo pozytywne nie są mówiąc bardzo dobre i w mury czy też także mamy zupełnie inną, ale woli zupełnie inną sprawą tak one się różnią różnią się z uwagi na dominujący sposób przetwarzania informacji tego, jakie informacje są przetwarzane natomiast nie jest także one działają niezależnie od siebie, jeżeli mówimy, że większość osób mowa jest lato realizowana w lewej półkuli to prosta ale gdyby nie współpraca sprawą to byśmy nie zrozumieli ironii intonacji emocji metafory, czyli tak naprawdę na, gdybyśmy rzeczywiście używali tylko 1 półkuli zwiększa bzdura i największymi, który zdarza się słyszeć tata zużywamy 5 % naszego mózgu, a ja oczywiście używamy 100 % każdy używa 100 % konieczna, a z NBA, ale cóż taki drobiazg na marginesie PL chodzi o to, żeby obie półkule możliwie dobrze ze sobą współpracowały i tak zazwyczaj się dzieje pani profesor czy można trenować mózg nuda i oczywiście na różny sposób, aby w nocnym myśląc czytając rozmawiając, ucząc się, ale także aktywnością fizyczną na IT jest takie pocieszenie w dla pana nie, bo pan już mordercę, ale dla psów późniejszej dorosłości jak ja np. że nawet jeśli rozpoczniemy ćwiczenia typu ćwiczenia spokojne aerobowe Cheney wieków Han Han Han plus emerytalnym np. to bardzo dobrze to wpłynie na funkcjonowanie naszego mózgu, czyli ten mól książkowy z wielką głową malutkimi nóżkami to nie jest ten, którego pamięć będzie pracował najlepiej co pani pani profesor powiedzieć, że to audycja dzisiejsze przedpołudnie Radia TOK FM wypada lepiej, bo przespacerował tutaj z domu do redakcji 4 lat, ale w smogu czy bez żadnych tez koszta pogra Helena na grobach ze smogiem to może lepiej niż nic na to, że dotrze ani myśli i będzie lepiej jak wtedy, kiedy jest duży smog może je jednak w inaczej ćwiczymy dziękuję panie bardzo trudne rozmowy pani profesor dziękuję państwu wydział psychologii Uniwersytetu Warszawskiego, bo moim państwa gościem rozmawialiśmy and Mitch to punktem wyjścia do naszych rozmowach książka Geoffrey Thompson edukacja uczenie się 16 największych mitów pani pani profesor przekładzie teraz informacje o informację pani dr Dobrochna Kałwa z Instytutu historycznego Uniwersytetu Warszawskiego badaczka dziejów kobiet porozmawiamy o amerykańskiej księżnej, która przybyła z nowego Jorku do siedlisk i opisał to wszystko jak wyglądała Polska przed drugą wojną światową Zwiń «

PODCASTY AUDYCJI: PRZEDPOŁUDNIE RADIA TOK FM

Więcej podcastów tej audycji

POPULARNE

DOSTĘP PREMIUM

Słuchaj wszystkich audycji Radia TOK FM kiedy chcesz i jak chcesz - na stronie internetowej i w aplikacji mobilnej!!

Dostęp Premium

SERWIS INFORMACYJNY

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA
Przedłuż dostęp Premium taniej!