REKLAMA

PiS obiecuje 1,5 mld zł na PKSy. Tyle, że pieniądze na połączenia - to nie wszystko

Raport Gospodarczy
Data emisji:
2019-02-28 12:40
Czas trwania:
16:29 min.
Udostępnij:

AUTOMATYCZNA TRANSKRYPCJA PODCASTU

Transkrypcja podcastu
raporty gospodarcze PiS jest prawie 1242 Aleksandra Dziadykiewicz zaprasza na raport gospodarczy Radia TOK FM na giełdzie w Warszawie delikatne wzrosty WIG 20 oraz indeks WIG teraz zyskują tyle samo, czyli 13 % w euro kosztuje 4 zł i 30 gr dolar 3 zł i 77 gr frank po 379, a funt teraz po 5 zł i 2 gr Polski produkt krajowy brutto w czwartym kwartale nie wyniósł 49 % będzie wzrost tego PKB w czwartym kwartale 493 i inwestycje rosły w tempie około 7 % konsumpcja prywatna ponad 4 % Rozwiń » popyt krajowy w inny blisko 5 % dane jednak pomimo tego, że są dobre to po pierwsze, są historyczne spodziewane, a po drugie, no właśnie potrwają do co wszyscy ekonomiści mówili, że czwarty kwartał 2 kwartałem słabszym w Polskiej gospodarce i że no tak naprawdę pokazują te dane, chociaż w cyfrach niezłe jednak stopniowe słabnięcie koniunktury gospodarczej w naszym kraju co zresztą było oczekiwane i mówię te dane było takiego się potwierdzenie tego co już było wiadomo tylko wspomnę, więc raz jeszcze, że PKB w czwartym kwartale ubiegłego już roku wzrósł o 4 i 9 % w PRL dzisiaj być może będzie opublikowana dnia my opublikowany projekt strategii rozwoju rynku kapitałowego, czyli projekt tego w jaki sposób mam rozwijać giełdę ma funkcjonować giełda w Polsce, żeby była ciekawszym rynkiem, żeby przyciągała nowych inwestorów nowych jednoosobowe spółki, ale też, żeby może było łatwiej za granicą współpracować to jest też w Ministerstwie Finansów przygotowany projekt dzisiaj być może zostanie on opublikowany i tym samym rozpoczną się w taki oficjalny konsultacje w tej sprawie wspomnę jeszcze tylko 2 rzeczy miesięcznik Forbes opublikował dziś listę 100 najbogatszych Polaków liderem rankingu jest Michał Sołowow, wyprzedzając Zygmunta Solorza-Żaka nie Sołowow ma majątek szacowany na około 13 miliardów złotych Zygmunt Solorz-Żak na drugim miejscu z 10 miliardami trzecie miejsce ex aequo należy do Dominiki i do Sebastiana Kulczyków oboje mają po niecałe 7 miliardów złotych to dane Ford sam no i jeszcze 1 sprawa dokładnie dzisiaj złoty w obiegu ma 100 lat nasza waluta dzisiaj ma 100 lat 28 lutego 1919 roku była pierwsza misja polskiego złotego, po której to do obiegu trafiły właśnie te pieniądze te banknoty nowy system lat złotego już z nami no i teraz pytanie czy życzyć złotemu kolejnych 100 lat czy może jednak życzyć złotemu, żeby się jakoś się przez forma towaru i np. jakiś perspektywie czasu zmienił się w euro no i teraz pytanie, na które ilu ekonomistów pewnie tyle odpowiedzi i każdy w tej sprawie może mieć swoje zdanie, ale nie odważy się powiedzieć jeszcze Stolat 100 lat polskiemu złotemu to wcale tak nie musi wyglądać raporty gospodarcze, a w raporcie gospodarczym przyjrzymy się pieniądzom, które zostały obiecane i temu czy ten obrys to obiecane pieniądze rzeczywiście mogą wpłynąć pozytywnie na poprawę sytuacji w poznańskim studiu Radia TOK FM jest dr Michał Beim z Instytutu Sobieskiego i Uniwersytetu Przyrodniczego w Poznaniu dzień dobry Xin Xin deble państwom ekspert od spraw no właśnie infrastruktury ds. transportu i tym samym, iż państwo wiedzą, jakie działki dotkniemy Panny i prezes Jarosław Kaczyński prezes prawa i sprawiedliwości w czasie sobotniej konwencji spośród wielu obietnic, które złożył złożył również taką, że teraz będzie dodatkowe 1 , 5 miliarda złotych na PKS po to, żeby poprawić dostępność dla ludzi chciało się zapytać co da ci co może dać to 1 , 5 miliarda złotych inaczej jest to moim zdaniem przełomowy moment się udać oczywiście wydrążyć w życie, bo takie deklaracje składali liderzy innych partii w ostatnich paru innym tygodnie czy miesiącach nie mniej się uda to wdrożyć to będzie pierwszy raz sytuacja taka, że transport na poziomie są w regionalnym, czyli powiatowym uzyskał pewnie pewną pulę pieniędzy, która będzie jemu przeznaczona także, by powiaty mogły rozwijać właściwie zawierającą już gałąź, jakim jest właśnie tzw. PKS są tzw. pekaesy czy transport subregionalnych i założenie 1 , 5 miliarda złotych na to co było wymienione przemienia konwencji wyborczej PiS zaczęli na połączenia pomiędzy miastami miejscowościami gminnymi, a miastami powiatowymi jest dość dobrze skalkulowane zakładające dzisiaj, że mamy około 300 do powiatów, które będą wchodziły w komendę w rachubę, bo oczywiście mamy powiaty grodzkie niektóre powiaty mają transport kolejowy tak dobrze rozwinięty, że nie ma co dublować oferty pomiędzy miastami gminnymi z tymi z naszymi gminnymi powiatowymi autobusowa, ale panel nieco ponad 300 powiatów każdy z powiatu ma około 6 gmin jeśli byśmy to przeliczyli na konieczność dopłaty do usług ranne około 3 zł za kilometr przejazdu autobusu Otóż zakładając, że pozostają niejako część kosztów pokryją wpływy z biletów to czy też pokryją wpływy np. z innych źródeł to znaczy, że nie będziecie finansować, cośmy specjalnych autobusowe dla uczniów to ma nam się przysłowiowe gimbus wyręczać nas już stać się przez likwidację gimnazjów powoli mała aktualne to w tym momencie rzeczywiście mu taka oferta ma pewien pewną szansę przebicia się i realizacji oczywiście to nie rozwiąże w pełni problemu wykluczenia transportowego w Polsce takim rozwiązaniem byłoby zapewnienie jednak kilku przynajmniej na dobę połączenie również do miejscowości czy do wsi właściwie sołeckich z miejscowością, w której jest zlokalizowana siedziba gminę i też oczywiście zadanie jest trudniejsze, niemniej dobrze, że w ogóle pierwszy raz ten temat poruszono także publicznie nie jako przedstawiciele aktualnie funkcjonującego rządu z GKS zadeklarowali się, że będą takie rzeczy wdrażanej nawet w krótkim czasie oczy same pieniądze załóżmy, że do 1 , 5 miliarda złotych rzeczywiście zostanie zrealizowane czy same pieniądze rozwiążą wszystkie problemy, które dotykającej sfery, że nie ma nic gorszego branży transportowej niż posypać samymi pieniędzmi nic nie wymagać to jest demoralizujące tak dzieje widzieliśmy przez ostatnie 3 dekady chociażby w segmencie kolejowym natomiast problemy jest zupełnie inny to znaczy należałoby stworzyć tutaj mam nadzieję, że wreszcie, jakby odpowiednie zmiany zajdą w ustawie o publicznym transporcie zbiorowym stworzyć mechanizmem, że wyraźnie się wskazuje powiat, który w sobotę na dobrą sprawę wielu zadań nie ma więc, że gmina albo województwa realizują, że jest odpowiedzialny za organizację tego transportu na poziomie są w regionalnym ma określoną pulę środków przyznaną przez rząd i one organizuje w tej sprawie konkurencyjne przetargi, zapraszając różnych przewoźników, którzy w imieniu powiatu będą świadczyć usługę nie PKS -em na zasadzie zbudujemy jednak wielkie państwowe przedsiębiorstwo na nowo tylko wybieramy przedsiębiorców stawiamy bardzo określone wymagania to znaczy wymagania dotyczące rozkładu jazdy tak, żeby te autobusy przyjeżdżały także, by ludzie mogli dotrzeć do pracy do szkoły do przychodni Powiatowej tak dalej to musi być skonsultowany z różnymi inwestorami przed części na ME mieli jak w ogrodzie w 2006 roku badania w Czechach transporter Niemiec pełen takich kryzys trochę tej komunikacji są regionalne autobusowej pytam, bo mimo, że trzeba skonsultować tak, żeby ten rozkład jazdy pasował przedsiębiorca ma inne, do których mają pracownicy dojechać, bo konsultowane przy udziale tamtejszych powiatowych urzędów pracy tak odpowiedników naszych petentów urzędów pracy i to trzeba po prostu zrobić mądrze i poza tym mieście pamiętajmy wymusić na przewoźnikach pewien standard usługi chociażby rząd przyjął dość rozsądny tak tak znanej dostępności plus i to mnie nie widzę teraz jakby sytuacji, że będą podjeżdżały stare autosany hal 9 k produkowane w latach siedemdziesiątych osiemdziesiątych dziewięćdziesiątych zabierały ludzi tylko mam nadzieję, że będą przyjeżdżały autobusy przynajmniej z fragmentem niskiej podłogi także osoby na wózku inwalidzkim mają mające duże bagaże jak osoba mająca rodzic mający wózek dziecięcy będzie mógł się do autobusu zmieścić nudziarza, ale należałoby określić, ale mówi pan o tym, że trzeba by to było po pierwsze, zrobić mądrze przedyskutować przeanalizować, jakie są potrzebne, bo rzeczywiście bez sensu jest, nawet jeżeli będzie transport, ale w takich godzinach, w których nikt nie będzie chciał korzystać w rejon, ale czy są w tej chwili firmy, które mogłyby się tym zająć Borysiuk na Podkarpaciu są takie głosy może świetnie, że rząd coś obiecuje tylko, że już firm przewozowych nie ma, ale razili ma problem raczej problem firm może nie jest taki, bo jeśli byśmy mieli rozpisane przetargi i gwarancję, że ta umowa będzie nie wiem obowiązywać 5 lat nie więcej rzeczy ma 5 lat jest nietypowa okresu eksploatacyjnego autobus autobus się kupuje taka zazwyczaj nowy autobus na 1012 lat takie czy 56 lat przynajmniej głosi ona obowiązywać umowa i wtedy rzeczywiście taki przedsiębiorca ma pewną gwarancję, że wygra przetarg ma odpowiednie czesne zakup autobusu produkcyjnych i autobusy też dobrych kilka miesięcy to nie jest także one stają w salonach i prasie tętent ani ten, kto go jednak czas zamówić autobus jednak jest w pewnej mierze indywidualnie skonfigurowane założę się, że powiaty będą chciały mieć delty Witkacy wizualną i z zewnątrz i na fotelach i pewną kolorystykę przyjąć całości usługi, więc to wymaga dobrych paru miesięcy czy rozpisanie przetargów zamówienie autobusów stworzenie bazy technicznej, ale największy problem to nie jest właśnie to zamówienie tylko problem jest dzisiaj z kierowcami jednak tych kierowców autobusów brakuje to widać przede wszystkim w dużych miastach, gdzie tamtejsze miejskie przedsiębiorstwo komunikacyjne starają się pozyskać właśnie z prowincji także kierowców kierowcy zazwyczaj wolą odejść na roboty, bo można na te plany budowy autostrad budowę linii kolejowej, gdzie jednak stawki są zdecydowanie większe zdecydowanie więcej płacą tamtejsi przedsiębiorcy nie wymagają dajmy NATO prace w systemie zmianowym również w godzinach nocnych te w komunikacji miejskiej tam miejsce, więc to jest oczywiście duże wyzwanie dla zamawiającego usługę Norton, ale i przewoźnikami, gdyby oczywiście brak kierowców jest bardzo poważnym problemem, z którym też trzeba by się było pochylić, ale z drugiej strony co sprawiło, że tej komunikacji nie ma czy to, że np. podczas gdy się mówić n p . na wsiach ów i usług, w których nie ma transportu takiego publicznego zorganizowano, ale n p . i tak ludzie, którzy mieszkają mają po 2 samochody czy przez 1 samochód w gospodarstwie domowym pod ich pociech do tego, że muszą, a po części do tego, że dno jest wygodniejsza forma podróżowania, bo są niezależni czy ktoś rzeczywiście przejmie no bo jaki był powód, dla którego tego transportu zbiorowego w tej chwili nie mamy raczej przede wszystkim powód był taki, że jakby zabrakło wskazania organizatora transportu i standardu usług i PKS uczta np. jeszcze krajowe spółdzielnie komunikacyjne, by takie różne twory typu auto naprawa w Polsce wschodniej, które obsługiwały tę linię to w tym momencie te w tej instytucji jak dane widząc, że z 1 strony liczba osób maleje dojeżdżających, ale to nie tylko właśnie, że mają swoje samochody, ale były okresy jednak histerii osad innej naszej Polski jest bardzo duże bezrobocie, że nie było po co jeździć na dobrą sprawę pasażerom i t d . to spowodowało ten upadek potencjalne zainteresowanie jest moim zdaniem bardzo duże to chociażby świadczą o tym, te nieliczne powiaty, które zdecydowały się jednak tę usługę wprowadzić Jagi mam pewien sukces kolei regionalnych dajmy na to przykład kolei dolnośląskich, które zaczęły jeździć na nie idzie w pierś zlikwidowano kolej potem innym przestały tych miejscowości leżeć PKS-y, ale się pojawiła oferta w miarę regularne dobrze sporządzona kolei dolnośląskich, gdzie ludzie zaczęli nagle w dni jeździć, ale właśnie, dlatego że oni rezygnowali zderzenia kosztem własnej edukacji czy reedukacji własnych dzieci kosztem własnej działalności zarobkowej ma nie mieli jak dojechać do pracy, więc zrezygnowali kosztem własnego zdrowia, bo często byli zmuszeni zrezygnować się z wizyty u lekarza specjalisty jeśli ona była w takich godzinach, że PKS 3 wówczas, nic więc pociąg nie ma nie dowoził po prostu, więc pamiętajmy, że to dzisiaj ten potencjał jest ukryte i poza tym też samochód wbre w pozorom nie rozwiązuje wszelkich potrzeb tak pierwsza sprawa jest taka, że młodzież w wieku szkolnym nie jest w stanie prowadzić samochodu, bo od osiemnastego roku życia się wydaje prawo jazdy poza tym jest wykluczenie ekonomiczne, że znak ten samochód coś kosztuje nawet się kupić przysłowiowego przysłowiowe auto ZAK, po którym Niemiec płakał jak sprzedawał Przemek ze szczęścia to on w tym momencie to jednak trzeba wlać do paliwa to jednak auto pali to auto w dużych miastach już nie znajdzie tak łatwo darmowej przestrzeni parkingowej, więc coś się z tematem zrobić jak siedzenie na stronę szpitala w stronę oni Weseli jak rozumiem nie da się zorganizować tego transportu publicznego tak, żeby rzeczywiście zaspokajał potrzeby większej liczby osób niż teraz bez dosypywania pieniędzy rządowych mogą jednak paliwo rzeczywiście kosztuje tak samo to paliwo trzeba wlać do autobusu ubezpieczenia samochodów i autobusów kosztują i tanio rentowność kursów, a to nas przecież jest krótszy, a raczej my tam pamiętajmy także rentowność tych kursów one zawsze będzie jak wojenne czy idee te kursy będą deficytowe natomiast te bardzo wiele usług mamy, które są deficytowe dniem otrzymania autostrad w Polsce są też 23 odcinkami koncesjonariusze jest wykładanie pieniędzy podatnika, żeby te autostrady działały tak, zwłaszcza odcinek Warszawa Łódź dziś obiecuje za kilkaset mienia na rozbudowę alei obiecuje się, że nie będzie pobierał za to pieniędzy za przejazd ona rozbudowana autostradą, więc zawsze można było referendum jest autostrada ma prowadzić do wielkiego lotniska lotniska też de facto będzie dotowany przez podatnika polskiego, więc transport niestety jako cała dziedzina jest w dużej mierze dotowany i te pytania rentowność moim zdaniem jest pytaniem drugim po efekcie społecznym, bo jeśli teraz ci ludzie w momencie, kiedy w Polsce słyszymy brakuje nadal rąk do pracy przyjeżdżają do nas ludzie z innych państw, bo nie ma pracowników w Polsce wiele osób nie jest w stanie dojechać do tych miejsc pracy, bo nie ma właśnie alternatywę to jest efekt ciągnione tak czy jednak będzie przekładało się nas zaleje to zmniejszenie bezrobocia zmniejszenie obszarów biedy wykluczenia wykluczenia transportowego będzie to przekładało na lepszą edukację, że tak uczniowie będą mogli dojechać do dużego miasta do liceum czy na studia nie będą musieli rezygnować z tego będą mieli autobus będzie lepsza lepsza kondycja zdrowotna Polakowi się będą wymogi jechać do lekarza specjalisty tak aż mię sprawę, że winę kolegi tak dalej ale, ale ten problem jest nie tylko ceną samej służby zdrowia, ale również po stronie osób odpowiedzialnych za transport publiczny, więc jak rozumiem ale gdyby się okazało, że do 1 , 5 miliarda złotych trafiło na tego typu właśnie działanie na tylko umowny PKS to są pieniądze które, jeżeli się mądrze wykorzysta rzeczywiście poprawiono sytuację bardzo przeżyła krótką odpowiedź tak jak najbardziej Lechii bardzo krótka, choć bardzo dziękuję dr Michał Beim z 0 do Sobieskiego i Uniwersytetu Przyrodniczego w Poznaniu był w poznańskim studio Zwiń «

PODCASTY AUDYCJI: RAPORT GOSPODARCZY

Więcej podcastów tej audycji

REKLAMA

POPULARNE

REKLAMA

DOSTĘP PREMIUM

Podcasty TOK FM oraz radio TOK+Muzyka bez reklam - teraz 40% taniej w zimowej promocji!

KUP TERAZ

SERWIS INFORMACYJNY

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA