REKLAMA

Michał Znaniecki o spektaklu "Pajace/Gianni Schicchi" w Operze na Zamku w Szczecinie

Kultura Osobista
Data emisji:
2019-03-01 19:00
Audycja:
Czas trwania:
10:59 min.
Udostępnij:

AUTOMATYCZNA TRANSKRYPCJA PODCASTU

Transkrypcja podcastu
kultura osobista dobry wieczór przed mikrofonem Marta Perchuć-Burzyńska gościom kultury osobistej dzisiaj Michał Znaniecki witam zatem zrozumieć, że reżyser operowy reżyser teatralny człowiek, który wymusza to powiedzieć dla studiów reżyserskich postanowił zostawić Umberto Eco jak rozumiem nigdy tego nie żałował no po śmierci Umberto Eco, kiedy zabronił nam absolutnie mówić o tym, tak naprawdę w testamencie zapisze, żeby asystenci nigdy nie mówili nie używali Rozwiń » jego nazwiska prze przez 10 lat więcej, bo w nich woła o tym, mówić, żeby jego asystentem wybór był słuszny wybrałem Georga thrillera teatru Piccolo Mediolanie, czyli mój plan reżyseria teatralna, a nie jestem biologiem semiotyka jak to było, że Umberto Eco w nie z treści my niestety podczas tego spotkania całego pana dotychczasowego życia zawodowego twórczości, która zaowocowała ponad setką przedstawieni chyba już więcej od 200 z kawałkiem wręcz ściana właśnie tych, którzy chcieliby się dowiedzieć więcej jeszcze odsyłam do książki złota klatka wydanej przez PW MNP rozmowa Mateusza Borkowskiego z Michałem Znaniecki my ostatnio rozmawialiśmy przy okazji premiery księżniczki czardasza Mazowieckim teatrze muzycznym teraz wraca pan SB jak sami Roger Blonka walor ten do Szczecina mówi wraca, bo w 2017 roku w sierpniu operę pajace w pana reżyserii została pokazana w szczecińskim plenerze mnie wielkie miejskie widowisko rozprzestrzeniło się na całe miasto rok po szczecińskich pajaca odbyła się premiera opery w niemieckim Stralsundzie i był to swoista operowy eksperyment, który polegał na zamianie ról widzowie wyszli na scenę, a aktorzy zajęli widownię teraz w Szczecinie pajace łamane przez Janicki kit, czyli do Long nawalnego dołącza diakonów poczyni na ważne ważne spotkanie myślę bardzo duże wyzwanie dla reżysera, jako że mamy z 1 strony tragedia melodramat, czyli pajace, które zaczynają się dość lekko, ale kończą się ono śmiercią bohaterów wielkie emocje namiętności, a nagle Gian ni ski, który jest czystą farsą naj większe działo rzecz, jaką Pucciniego wg mnie absolutnie genialny dlatego mniej znane no bo wiadomo, że geniusz nie może być pop i nie może być zbyt popularny natomiast rzeczywiście, kto nie zna tej opery i odkrywa w czasie spektaklu to może być olśnienie oczywiście o Mio Bambino Caro, czyli jedyna aria znana z tej opery jest używane przez wszystkie największe są plany świata na bisy zazwyczaj to wszystko znamy to skok ziemi mówi o Boże ty z tej opery, a to nie wiedziałem no i mama jest wyższa zaraz okaże, ale połączenie melodramatu wielkich emocji tragicznych emocji i nagle czystych farsy i w tej kolejności myślę, że jest naprawdę wielkim wyzwaniem, jako że po płaczu wzruszeniu szoku, jakim jest finał pań pajaców nagle musimy Ross USA i publiczności to pójść naprawdę na farsę no właśnie, a to w ogóle są takie 2 zupełnie różna operowy świat i na poziomie muzycznym in na poziomie właśnie treści jeszcze warto zaznaczyć, że obaj kompozytorzy zbytnio się nie lubili z tego co nie da to fakt, ale mają 1 rzecz wspólną i to było troszkę kluczy do właściwego połączenia obu prolog, w którym zaczną się pajaca, kiedy się mówi o starych maskach mówi dobra zdejmujemy stare maski robimy nowy teatr teatr o ludziach ona są ludzie z ulicy co było rewolucją oczywiście, jeżeli chodzi o świat operowy, ale tę rewolucję rozpoczął troszeczkę Puccini związku z Gorzovią Cavallo potem w to wszedł jako Verizon i zaczął o tym, głośno mówić własnym prologiem, a tutaj nagle tłoczniej robi epilog zimę ta sama postać jakimś sensie, bo to jest ten sam głos czy baryton mówi zdaniami okrągłymi na koniec opery Gianni sklejki opowiada jak powstała ta Opera czy na podstawie Dantego Boskiej komedii i nagle mamy połączenie z gry logiczne mamy tutaj prolog, który mówi o tym, zajmiemy maski pokażmy Syzyf naprawdę farsa Działyński Jeffrey pokazujemy wszystkie nasze wady przywary śmiech z rodziny z relacji rodzinnych z tego jacy jesteśmy naprawdę czy jest czego się śmiejecie z siebie same się śmiejecie i epilog, który mówi dobrze opowiedzieć wam historię właśnie tych wszystkich wad przywar i satyry na naszą dzisiejszą rodziny, czyli wszystko się logicznie składali to są zupełnie inne emocje i właśnie to nie jest cel to postać spaja psów jest jakby lgnie ono wynikiem całość lub miast jest wspólnym mianownikiem jest szefem grupy pajac owej, czyli mamy Żaliński jest jakby spektaklem trupy Kanią, więc mamy ten sam kontekstu kontekstem są garderoby, który tym razem są na scenie mamy garderoby mamy śpiewaków artystów, którzy się przygotowują do spektaklu potem wchodzą na sceny nie można już widziany przez publiczność, więc znowu ta interakcja między publicznością, a śpiewakami baletem, która była tak ważna w parku, czyli w tym wielkim widowisku, które robisz kilka lat temu czy zamiana widownia z artystami śpiewakami, czyli zamiana miejsc seksownie idzie na złom w Niemczech studenci szkół łączy, bo nagle słyszę wśród garderoby widzimy ten moment najtrudniejszy dla aktora, czyja adrenalina przed wejściem na scenę wszystkie tynki wszystkie awantury wszystko co jest u nas czy tak jakby pokazujemy nasz ból pokażemy nasze depresje pokazujemy aktorów którzy, których etyka zawodowa każe nam wejść na scenę po śmierci matki dzień pogrzebu szansą to przeżyłem w związku z tym rzeczywiście rzeczywiście było to ważna to była lekcja tej etyki i toyoty mówimy mimo żałoby narodowej, a mówimy jak artyści się do tego muszą dostosować w momencie, kiedy mamy etykę, że my gramy w każdą żałobę i mamy taki obowiązek, żeby iść do ludzi ich rozśmieszać będzie jej środku płaczemy z, a więc myśleć to bardzo osobisty spektakl będzie w rzucie trochę jako paraboli teatru literackiego bolały źle oceniamy grę może Opera ma być lustrem, czyli ma mówić o nas ma mówić o publiczności dzisiejszej, ale też o nas artystach i tutaj jest możliwość korzy, bo idzie tragedię, jakbyśmy rozśmieszać ludzi, więc w czasie przerwy już robimy casting, bo zmarła w końcówce pajaców nasza główna aktorka widz musi znaleźć nową aktorkę, a nawet wybierzemy się wśród widowni osoby Matuszczyka, która będzie grała trupach, ale jej bohatera z Michalski w ale ten zabieg w ogóle teatru w teatrze wiąże się chyba ze sporym ryzykiem jestem ciekawa jak największe pułapki czekają na twórcę, który podejmuje się właśnie takiego wezwania na najważniejsze to żeby, żeby nie zbudować chaosu chaosu płyną najstarsza jest w związku z tym my wiemy, że za kulisami jest innego przyzwyczajeni, a dla PUP często może być szok, żeby nie, żeby wiedzieć co wybrać owa, gdzie patrzeć, więc pracujemy nad wymiarem i najtrudniejsze jest to, żeby otworzyć nasz solistów, żeby przyznali się do swoich przywar przyznali się do tego, że palą w toalecie w trakcie spektaklu prawem za chwilę śpiewają, że się boją, więc to jest na razie trudne, jako że zbudowanie postaci z bardzo łatwe, bo soliści do tego przyzwyczajeni przygotowani, a ja mówię dobrze teraz, choć ze sceny i pokaż mi prawdziwe twoje wnętrze, chociaż na sekundę, żeby ludzie z siebie uwierzyli, że zobaczyli, że są tacy sami jak ty apele, choć grasz śpiewasz wspaniałe utwory, a arie i duety i zimno to jest niesamowite, że rzecz, że mamy 2 opery mówiło się o teatrze w teatrze, które mówią o zakładanie masek zdejmowania masek, które przeżywamy codziennie w naszych Facebooka nie Facebooka w uprawach też w depresji wychodząc z łóżka na 5 minut tak naprawdę dziennie zrobić zdjęcie selfie u zadowolony przy płatkach owsianych potem nawet nie jest jej wrócić do łóżka, a ludzie naokoło dziwi zaś mają żal, że taka osoba ma problem, więc myślę, że to te maski nawet, żeby pójść do pracy do szkoły prawda przy całej sytuacji Bull ringu i t d. wszyscy coś udajemy no tutaj i dziękowali łącznie dają taką szansę, żeby to wszystko opowiedzieć w często pan powtarza że, że stara się być wierny kompozytorowi ani tradycji, a przy okazji, tworząc jednak spektakl na wskroś współczesne to wszystko jak rozumiem sprawdzi się również w tym przypadku wierność autorowi zawsze polega na tym że, że próbowano budować rzeczy współczesne, czyli to co dla nas dzisiaj jest pewnym kostiumem krynoliny mu czy tradycją Intela kompozytorów ówczesnej właśnie było ambicję, żeby to było o dzisiejszej publiczności ówczesnej publiczności stać się tłumaczyć uczy się nie, tracąc na widowiskowości kostiumy Adam Królikowski odjazdowe absolutnie już pajaca pokazaliśmy goście mogli się świeciły, które miały swoje LED-y swoje światła swoje efekty specjalne tak naprawdę teraz jeszcze bardziej, że niski to jest pokaz mody pogrzebowej tak naprawdę on rzeczywiście rzecz, że są samosądu kostiumy naj naj naj nowszych trendów i myślę, że to jest bardzo ciekawe żony ciągle są bardzo teatralne, ale mamy garderoby, gdzie możemy się rozebrać do rosołu, gdzie możemy być szybka Frączka w związku z tym ta współczesność będzie tak to z marginesem, żeby się tym odnaleźć utożsamiać natomiast scena znowu będzie widowisko operowe pełne kostiumów baletu ruchu i efektów specjalnych w związku z tym no nie stracimy tego wymiaru, na które często publiczność przychodzi, żeby żyć bezpiecznie wolą zobaczyć ładne kostiumy piękny śpiew, a nie chcą, żeby za bardzo ich to dotykało ja próbuję to wymieszać, żeby jednak dotknąć każdego zadać trudne pytania czy dam odpowiedzi zobaczymy natomiast na pewno na pewno zagramy dużo trudnych pytań i premiera pajaców indiański 9 marca w Operze na zamku w Szczecinie jeszcze dodajmy, że autorem plakatu jest Rafał Olbiński i te maski, o których pan mówił pięknie wyrysowane właśnie przez nią oczywiście 1 maska, która pali papierosa jest anty znikąd nowych scenach w dalszą presją, ale natychmiast to będzie dobrze, czyli nasza dieta, czyli 1 ze śpiewaczek chłopców pali cały czas garderobie w Idaho dodałem ten fragment dzięki dzięki plakat o elitach PRL reżyser Michał Znaniecki był gościem kultury osobistej bardzo dziękuję za to spotkanie zapraszamy wszystkich do Szczecina do opery Zwiń «

PODCASTY AUDYCJI: KULTURA OSOBISTA

Więcej podcastów tej audycji

REKLAMA

POPULARNE

REKLAMA

DOSTĘP PREMIUM

Słuchaj podcastów TOK FM bez reklam. Wybierz pakiet "Aplikacja i WWW" teraz 45% taniej!

KUP TERAZ

SERWIS INFORMACYJNY

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA