REKLAMA

Luty 2019 na polskich drogach - więcej wypadków i ofiar. "Potrzebujemy odważnych działań"

Popołudnie Radia TOK FM
Data emisji:
2019-03-01 18:20
Prowadzący:
Czas trwania:
13:48 min.
Udostępnij:

AUTOMATYCZNA TRANSKRYPCJA PODCASTU

Transkrypcja podcastu
z 1824 taki drobny test dla słuchaczy słuchaczek Radia TOK FM jeśli się państwo wpiszą nazwisko ministra Brudzińskiego szefa MSW jak i słowo bezpieczeństwo to otrzymają państwo kilkadziesiąt wyników w ciągu ostatnich kilku miesięcy usłyszeliśmy wszyscy cały nasz kraj dla bezpieczeństwa Polaków podchodzimy poważnie 1 z naszych priorytetów jest bez bezpieczeństwo i naszym problemie zwiększanie bezpieczeństwa to z grudnia już w listopadzie nie roztrwonić zaufania Rozwiń » Polaków do idei bezpieczeństwa, które budujemy nigdy na bezpieczeństwie Polaków nie będziemy oszczędzać czy i jeśli jest gdzieś jakiś kraj, w którym tak często mówi się z kół rządowych o bezpieczeństwie i żyjemy w bezpiecznym co bardziej bezpiecznym kraju to proszę pisać do nas proszę państwa, a wydaje nam się, że w tej kategorii jesteśmy na pierwszym miejscu autentycznie się w najbezpieczniejszym krajem w studiu Krzysztof Woźniak autor przewodnika drogowego Radia TOK FM Witaj w dzień dobry pierwszy skołowani zaprasza jutro też tak wyraźnym ich mandacie posła pytania się, że bezpieczeństwo to znaczy jak doszło do sytuacji, w której poinformowaliśmy w poprzednich informacjach Radia TOK FM, a mianowicie, że jeśli chodzi o dane za styczeń 2013 roku luty 22019 roku mimo to okazuje się, że tak niebezpiecznie na polskich drogach i na przejściach dla pieszych już dawno nie było w dobre pytanie, dokąd dojdziemy do tego tylko tak, żebyśmy byli szczegółowy to w styczniu, jeżeli porównujemy styczeń do stycznia, czyli styczeń 2019 roku od stycznia 2018 roku to w styczniu było z troszeczkę lepiej było mniej wypadków mniej trochę ofiar śmiertelnych mniej rannych za to luty był fatalny od 2014 roku nie było tak złego lutego, jeżeli chodzi o liczbę wszystkich tych danych zarówno wypadków ofiar śmiertelnych jaki, jakiej rannych ta tendencja pogarszania się bezpieczeństwa na drogach ona już była widoczna w 2013 roku to znaczy początek kilka pierwszych miesięcy 2018 roku już wróżyła, że będzie gorzej cały 2018 rok będzie niewiele lepiej nawet gorszy będzie przepraszam tutaj zaznaczenie zależna grą dane patrzeć będzie gorszy niż 2017 roku może być tak, że będzie trochę mniej wypadków drogowych liczby same i wypadków drogowych mniej rannych, ale będzie więcej zabitych w rezultacie pewnie można, by powiedzieć, że 2018 rok był gorszy niż 2017, jeżeli właśnie patrzysz na całościowy obraz, czyli zsumować liczbę wypadków drogowych ofiar śmiertelnych i rannych to mało co o prawie w ogóle nie zmienia się od kilku lat, jeżeli u nas chodzi na drogach oczywiście, dlaczego ludzie giną, dlaczego ludzie są ranni w wypadkach na drogach w na kontynencie, gdzie generalnie kraje starają się zmniejszać liczbę ofiar wypadków to czemu u nas to się nie udaje, dlaczego mamy, więc jeżeli chodzi o tendencje europejskie to też różnie to była, a my jako kraj tak faktycznie na najbezpieczniejszym kontynencie, jeżeli chodzi o bezpieczeństwo drogowe na świecie to jesteśmy na szarym końcu też znów w zależności od tego na którą dane się spojrzy, na który rodzaj przeliczania tego wszystkiego to jesteśmy albo na czwartym albo gdzieś na drugim nawet na ostatnim miejscu w pewnym momencie, jeżeli chodzi o to bezpieczeństwo na drodze to od lat wiadomo co jest potrzebne przede wszystkim my nie mamy dobrze działającej instytucji wiodącej w zakresie bezpieczeństwa ruchu drogowego takiej, która bez koordynowała i egzekwowała senny działania i wprowadzanie zmian w zakresie bezpieczeństwa drogowego bezpieczeństwo drogowe to jest problem społeczny tak jak np. głód to trzeba działać systemowo na wielu etapach wielo faza owo zmieniać zarówno infrastruktury, jeżeli już o tym, mówimy z infrastruktura prawo podejście do przestrzegania przepisów drogowych no i edukację my niestety działamy w bardzo rozmyte sposób znaczy bardzo dużo instytucji robi troszeczkę i nie ma tego działania skoordynowanego takiego podstawowego wiemy co jest głównymi przyczynami wypadków drogowych w Polsce jest to prędkość nieustąpienie pierwszeństwa i ogólnie pojęte bezpieczeństwo niechronionych uczestników ruchu drogowego pieszych rowerzystów motocyklistów jest blisko 50 % ofiar wszystkich wypadków drogowych ta grupa niechronionych uczestników ruchu drogowego i wiemy, jakie są przyczyny wiemy co powinno być zrobili co powinno być zrobione, bo 90 % działań czy też zjawisk w ruchu drogowym jest przebadanych w inne kraje to wprowadziły nic tylko wziąć i czar grać tzw. wizję 0 wprowadzono w Skandynawii, chociaż to jest pojęcie też polityczne społeczne tak jak mówiono o takim, jaki jest ruch drogowy to problem społeczny jednak my tak bardzo delikatnie do tego podchodzimy nie ma u nas bardzo odważnych działań, ale tych dziwi się, że mówi, że odważny, bo wyobrażam sobie, że rządzącym, którzy powiedzą o PIT niestety żyjemy w kraju, gdzie bardzo prawdopodobne jest sobą, gdyby stosunkowo łatwo jest zginąć albo stracić zdrowie w wypadku drogowym to jest problem społeczny wiem na pewno słyszeliście o tym, poczytać o tym, oglądać słuchać skoczymy ten problem rozwiązać rozwiążemy tymczasem my mamy sytuację zgoła odwrotnie ja nie mam wrażenia, żeby rządzący wygra wyraźnie powiedzieć, że taki problem w obronie Arnolda także na 4 osoby, które są odpowiedzialne i minister infrastruktury prezydium krajowej rady bezpieczeństwa ruchu drogowego czy też dyrektor sekretarz rady krajowej ratusz rady jest instytucja, która rzekomo miałaby to robić, ale powtarzam ta ich nie pierścieni pewnie nie ostatni raz nasza krajowa rada bezpieczeństwa ruchu drogowego nie ma narzędzi, żeby wyegzekwować wprowadzanie pewnych zmian może być jest instytucją doradczą w pewien sposób angażuje do przemyślenia do wprowadzenia pewnych zmian, ale nie ma żadnych narzędzi, żeby to wymusić na innych organach, które są przez państwo odpowiedzialne, ale jest ich bardzo dużo ale gdy mówi się do dobrych praktykach, których można czerpać nie tylko w wynikach badań rzetelnej analizie sytuacji to w jaki sposób ta ta wizja 0 jest realizowana rzeczywiście jest, toteż kraj, który realizują rzeczywiście mają innych osób w innych inny rodzaj instytucji i innych instytucjach tak mają m. in . na instytucje mają inaczej to budżet to one mają mają dość precyzyjnie niekiedy sprecyzuje to pokazanej ile możemy przeznaczyć pieniędzy na poprawę bezpieczeństwa w ruchu drogowym u nas znowu te pieniądze są w różnych miejscach one są naprawdę mamy sporo pieniędzy, jeżeli chodzi o drogi o jakiegoś rodzaju kampanie społeczne, bo te pieniądze są i z naszego budżetu z naszych podatków, ale też przekazywane przez różnego rodzaju programy operacyjne Unii Europejskiej, więc tych pieniędzy jest tylko, że to jest bardzo po tak jak mówię w wielu miejscach nieskoordynowane nie mamy 1 miejsca, gdzie możemy np. się dowiedzieć, że w tym w tym czasie będzie organizowane n p . nie wiem dotacja na ataki takie działania musimy poszukać w kilku różnych miejscach w kilku różnych ministerstwach chociażby to jest przykład nie mamy skoordynowanego działania jak poprawić dobrze wprowadzać się infrastruktury w samorządach, ale w mundurze ciebie słucham, tym bardziej jeśli tak BSS ma głęboki sens, a mianowicie jak znam ruch i drogowy to są 2 zasadnicze sfery i Mazurach, ale poruszamy się albo 2 światy 1 świat z poruszam się na drogach, które nie należą do niani dla ciebie taką należą do USA zależy jak na to spojrzeć, ale nie mamy wpływu na to czy tam postawią znak tam postawią zwalniacza prędkości jedno czy będą dziury czy nie mam żal poruszamy się my naszym samochodem i to jak my jeździmy też nasze Aldona szlag nas na rowerze taka też już nasza indywidualna sprawa jak rozumiem przyczyny oraz minister zdrowia po to nie jest mój problem rzeczywiście ludzie giną są ranni przyjdzie minister infrastruktury powieść tylko tymi drogami za co jest masz żal pralni nie ma takiej 1 z 1 miejsca, którego ty byś chciał, żeby przeprowadzić skuteczną akcję oraz bezprawnego problem, bo wszyscy składamy się na pokrywanie kosztów wypadków drogowych oraz, jeżeli mówi, że nie mamy możliwości decydowania mamy teoretycznie przecież są wybory, jeżeli w wyborach samorządowych nikt nie mówi na temat bezpieczeństwa ruchu drogowego to jest dla mnie kompletnie nie w temacie i nie powinno się na taką osobę głosować nie przedstawia jakiegokolwiek planu poprawy na danym terenie, jeżeli w wyborach do parlamentu w nas czekają będzie mało informacji na ten temat no to on to bardzo przepraszam, ale kiepskich polityków mamy mamy słabą klasę polityczną zaraz być może właśnie dotknął sedna problemu to jest tak rozproszone, że nie widzimy 1 autora, bo skoro minister spra w wewnętrznych i administracji mówi o bezpieczeństwo bezpieczeństwo nikt tyle nie mówił w policzyłem to bez nich o bezpieczeństwie co minister, a na życie ty mówisz, że jeśli chodzi o bezpieczeństwo w lutym stopa naprawdę katastrofa i ewidentnie powinni pewnie byś chciał po prostu dron, który głośno dzwoni co to znaczy, że nie ma 1 adresata tych tych tych żądań, chyba że ktoś właśnie pomyśli w mojej miejscowości moje lokalnie wybrane władze tak no to co mówi jest bardzo rozmyte to działanie za poprawę czy też pilnowanie wprowadzanie różnych rozwiązań w zakresie bezpieczeństwa jest odpowiedzialne ministerstwo infrastruktury Ministerstwo Spraw Wewnętrznych i administracji policja oczywiście to podległe działy trochę Ministerstwo Zdrowia również ministerstwo edukacji jak najbardziej, bo przecież edukacja komunikacyjna tzw. kulejąca bardzo u nas są, więc 3 × nie jest w 2 Alex trud jak to się w takim razie w tłum słuchaczy ośrodkom jak to się zdarzyło, że w takim jaworznianie udał się nad tym zapanować nie mam zgadzam się z pewnymi też hipotezami, że wszelkie zmiany będą przychodzić oddolnie w Jaworznie znalazły się osoby, które chciały to zrobić ci gwiazdorzy nie jest idealnie przypomnę, że ten wspaniały okres, gdzie ludzie nie ginęli w Jaworznie się skończył tam już były wypadki śmiertelne, ale w pewien sposób oni tam wiedzą co trzeba zrobić po takim wypadku śmiertelnym można to zmieniać potrzeba jest grupa ludzi i tego skoordynowanego działania, czyli zrobienia przeanalizowania, dlaczego dochodzi do wypadków drogowych, a to wiemy coraz z zobaczenia czy czegoś nie trzeba zrobić poprawić w infrastrukturze w sposobie to brzydkie słowo, ale pewnego wymuszania na uczestnikach ruchu drogowego bezpiecznych zachowań w 2 przeprowadzenia dość dobrej dość dobrej kampanii edukacyjnej całe bezpieczeństwo w ruchu drogowym to są takie 3 filary właśnie sprawa jego egzekwowanie w i tu bardzo dużo do powiedzenia ma ustawodawca, ale też policja i wszystkie służby mamy infrastrukturę ministerstwo infrastruktury ta infrastruktura i bezpieczna i wcale nie oznacza, że wszędzie muszą być autostrady czy też sir szerokie jezdnie, a wręcz przeciwnie w miastach w wielu miejscach nie powinno tak być no i elementy edukacyjne, które jest dość intensywnie wykorzystywany przez nasze służby, ale nie powinniśmy się na nim głównie skupiać to powinien być dodatek, który tłumaczy, dlaczego następują zmiany w tych pierwszych wcześniejszych filar bezpieczeństwa ruchu drogowego, a czy jest krótka odpowiedź na pytanie, dlaczego te statystyki od, których zaczęliśmy naszą rozmowę są takie złe kiedyś jak parę lat temu zlikwidowano fotoradary to można było powiedzieć dobrze nie ma fotoradarów zwiększyła się ilość wypadków ofiar śmiertelnych tak dalej, ale to nie mieliśmy do czynienia z żadną taką zmianę no tak pojawiają się takie głosy, że ten lud jest taki fatalny, bo była dobra pogoda tylko co z tego czy my w ten sposób będziemy się tłumaczyć, że podczas dobrej pogody może więcej ludzi ginąć teoretycznie w statystykach jest pokazane, że to dużej liczby wypadków części wypadków śmierci dochodzi właśnie, gdy jest świetna pogoda prosto odcinek drogi tak, by to możemy nie no to jest wynik działań, które nie przynoszą mu skutków miernych działań, które są wprowadzane od kilku lat nas w Polsce już niemal od jakiegoś czasu, że to działanie nie przynoszą tych skutków widzimy to w twardych danych, więc naprawdę potrzebujemy bardzo odważnych w postaci przywrócenia tych fotoradarów, żeby ich było więcej, bo prędkość ma znaczenie wprowadzenia odcinkowych pomiarów prędkości pewnego rodzaju zmianach w przepisach, jeżeli chodzi o edukację i szkolenia kierowców edukację w szkołach i no i samego podejścia do przestrzegania tych przepisów Krzysztof Woźniak od przewoźnika drogowego Radia TOK FM w był naszym gościom bardzo dziękuję za to rozmowie z bezpiecznych Zwiń «

PODCASTY AUDYCJI: POPOŁUDNIE RADIA TOK FM

Więcej podcastów tej audycji

REKLAMA

POPULARNE

REKLAMA

DOSTĘP PREMIUM

Dostęp Premium z 30% zniżką od serca. Pokochaj pakiet "Aplikacja i WWW". Słuchaj gdzie chcesz i jak chcesz.

KUP TERAZ 30% taniej

SERWIS INFORMACYJNY

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA
Przedłuż dostęp Premium taniej!