REKLAMA

Czy nowe systemy w samochodach, poprawią bezpieczeństwo na drogach? gość: Artur Włodarski

Skołowani
Data emisji:
2019-03-02 15:00
Audycja:
Prowadzący:
Czas trwania:
12:49 min.
Udostępnij:

W Parlamencie Europejskim trwają prace nad wprowadzeniem nowych systemów do obowiązkowego wyposażenie pojazdów silnikowych. Wyliczenia pokazują, że dzięki temu uda się uratować 25 tys żyć.

AUTOMATYCZNA TRANSKRYPCJA PODCASTU

Transkrypcja podcastu
Krzysztof Woźniak przed mikrofonem audycje skołowani ze mną w studiu Artur Włodarski dziennikarz motoryzacyjny Moto PL GazetaWyborcza miesięcznik logo w różnych czasopismach w różnych miejscach Artur występuje dzień dobry dzień dobry, a spotkaliśmy się, dlatego że tydzień temu w czwartek komisja Europejska rynku wewnętrznego i ochrony konsumenta przegłosowała pewien dość istotne raport, którego założenia sprowadzają się do tego, że będą nałożone nowe Rozwiń » technologie do obowiązkowego wyposażenia w pojazdach i tutaj zastrzeżenie to, że komisja Europejska przegłosowała to nie znaczy, że już zaczyna to wszystko obowiązywać nie te wszystkie propozycje, o których będziemy się mówić zostaną skierowane do konsultacji jeszcze z radą Europejską dopiero kiedy wszyscy się zgodą Unii Europejskiej w parlamencie Noto może coś uda się z tego zrobić te wszystkie systemy, o których mówiłem to m. in. inteligentny asystent prędkości system, który monitoruje dookoła co się dzieje pojazdu m. in. wykrywanie chronionych uczestników ruchu drogowego awaryjne hamowanie wiele wiele różnych rozwiązań bardzo dużo przekłamania się pojawiło po tym, głosowaniu w różnych mediach głównie, jeżeli chodzi o ten inteligentny asystent prędkości i pomyślałem sobie, że z Arturem postaramy się dzisiaj państwu wyjaśnić, o co w tym wszystkim chodzi, więc zacznijmy od tego systemu który najwięcej negatywnych emocji wywołuje inteligentny asystent prędkości w skrócie ISAF pomysł wcale nie taki nowy, bo już dostępne na rynku w opcjach oczywiście dość drogie rozwiązanie, jeżeli chodzi o dostępność tak jest pozwolę na taką na uwagę trochę ogólniejszej natury jak spojrzymy na to co się działo samochodami przez ostatnie 100 lat to w kwestii napędu zmieniło się stosunkowo niewiele dopiero teraz mówimy o osoby o samochodach elektrycznych natomiast największą rewolucję to przeszło samochody od strony elektroniki i to, że co roku o tych samochodów przybywa jest ich teraz na świecie około miliarda, a tych wypadków ubywa, ale widzi też przybywa na to m. in . jest zasługą coraz sprawniejszej coraz bardziej powszechnej elektroniki w tych samochodach i w momencie, kiedy pojawił się pojawiło się sprawnie działająca nawigacja sprawnie działający internet oraz kamerę to tylko było kwestią czasu, kiedy pojawi się pomysł czegoś co będzie pozwalało kierowcy lepiej pilnować prędkości Annie Musze przyznać, że GM Fiat też czasami miewam z tym problemem chodzi o to, że te samochody obecnie są tak dobrze wyciszone i tak to sens proszę zobaczyć, że w grze Need co ciekawe Air Force Band, czyli ten elektroniczny nadzór nad tym jak jedziemy te kamerki na skrzyżowaniach fotoradary te okresowe inne odcinki badania prędkości i Antyli tt jest coraz bardziej powszechne a jakby nawet wbre w temu samochody są coraz bardziej sekretne coraz mocniejsza i coraz szybsza i kierowca tak jak powiedziałeś coraz mniej czuje, że szybko jedzie naprawdę i to im bywało tak, że mam inne n p . podczas testów w Niemczech często było także, że to tam mojego Eco Drive oraz skarbnik i mamy teraz idzie nam tam mówił, a ja wiem z nos 150160 dnia 2 kochany 190200 niemożliwe no tak and White i generalnie myślę że, że po prostu teraz wystarczy wyjechać na obwodnicę Warszawy, gdzie prawie jestem codziennie i tam na lewym pasie cały czas króluje prędkość 150 + 480 na obwodnicy oraz części pojechali w SO 8 w Warszawie Noto no bo zgodnie z przepisami 80 km na godzinę powinno być tak atakować, bo to co jest i to jest i to jest kolejna, dlatego że ja jestem święcie przekonany, że tam jest to 20 lat większość kierowców uważa, że jest to 40, więc spokojnie można jechać licznik cover 160 biorąc pod uwagę przekłamania licznika i tolerancji i siedem-osiem lat temu pojawiła się w samochodach coś co przyznam się ja wtedy nie docenia, bo to był to był układ to jest układ, który odczytuje prędkość znaków i wyświetla to przed kierowcą skanowanie kamerami tam do systemu okazuje ładnie to jest rozpowszechnione w samochodach premium, aczkolwiek Oliwia pamiętam co zaczęło się w oplu insignii, a i wtedy sobie pomyślę, że w zasadzie to po co no bo ja mamo czy ja widzę na po co mi tutaj jeszcze wyświetla, a potem zdać sprawę, że to jest świetne, dlatego że bardzo często to nie jest niestety także my jesteśmy skoncentrowani w 100 % jeść niestety nie stan się też biorą bierze większość wypadków to tak jak z pracą przez 8 godzin tam teoretycznie dziennie tak naprawdę skoncentrowani jesteśmy około 6 godzin reż maja dojdzie nawet mniej takich Super efektywnej pracy też podobno gdy w 2 po 3 godziny tak natomiast bywa bardzo często także ich po prostu nie wiemy, z jaką prędkością przykład tej obwodnicy tu między nami rozbieżność pokazuje, że nie jesteśmy pewni, jaka tam swoją drogą ciekawe, bo tam nie ma znaku chwilowo to są przepisy ogólne no właśnie należy analiza informacji nigdy zawiera natomiast, żeby nie było żadnych wątpliwości ile można tutaj jechać oraz, żeby kierowca nie przegapił tego, że chcę się nadmiernie rozpędzić bardziej niż może to wymyślono system Issa, czyli takiej automatycznym powiadamia 3 od maksymalnej dopuszczalnej prędkości na jej to wywołało burzę w mediach, która po prostu od totalnie, jakby nie zaskoczyła i zasmuciła grożą zostało to poczytane jako oczywiście taki kolejny przykład inwigilacji kierowcy, bo samochód to przecież jest wolność, a tutaj myją chcemy ograniczać zwinnie jakiegoś tam bezpieczeństwa to też jest jakby kontra dykcja do tego, że nikt tak naprawdę to też jest 1 z moich odkryć, dlaczego ludzie się tak zachowują jak się zachowują za kierownicą, bo nikt tak naprawdę nie wierzymy, że jemu się przydarzy wypadł tak czy znasz osoby, która wsiadając do samochodu myśli rany boskie czy ja dojadę na miejsce przez bank jest to, że znam, a z islandzkich ja jestem taką osobą, więc muszę znać kilka osób znam tych troszeczkę się zmienia, ale faktycznie w ogólnym pojęciu to kto dalej pozostaje, że wszyscy dookoła może może im się to przed trafić na pewno nimi kwestę świetnym kierowcą Boya jest tyle lat tyle lat mam prawo jazdy, choć nie sprawdzałem czy cokolwiek się zmienia w przepisach, więc ja wiem swoje misie nic nie stanie to prawda co prawda i to jest tu nie ma w tym nic dziwnego, że tak myślimy, dlatego że po prostu bierze ewolucja postara się o to, żebyśmy byli urodzonymi optymistami, gdyby było inaczej moglibyśmy mieć problem z tym, żeby przetrwać na liczbę to wszystko było dobre do momentu aż pojawił się samochody i nadmierny optymizm w samochodach niestety jest przyczyną głównych tych plus do tego dalsze ograniczenia jeśli chodzi o percepcję o koncentracji tak dalej nic miał on tak Issa wydawała się czymś na inne wręcz rewolucyjnym ta ten sposób tak, że ma nam pomóc po prostu no niestety to zostało ubrane w coś co po prostu ma nas ograniczać ma godzić w przyjemność kierowania i ubezwłasnowolnieni wyręcza kierowcę i tutaj mam przykład takiego artykułu, który się pojawiły na stronie tu będę przepraszam nie będę tutaj konkretny bardzo proste w UE to jest nazywa się pościgać się w PRL jest taka strona poświęcona motocyklistom ja akurat też jestem motocyklistą mówi nam szybki motocykl, jakby błędne jest naturalnym czytelnikiem powiedzmy takich treści motocyklowych natomiast to co ja tutaj wiza tomie Graś do białej gorączki doprowadziła, bo ja uważam, że rolą dziennikarza jest informować, a tu mamy n p . z totalnej dezinformacji jeszcze do tego ubranej w taki emocjonalny anturaż, który natychmiast negatywnie nastraja Czytelników, bo jak to jest, że zwrócił uwagę na formę unijnej specjaliści oczywiście specjaliści w cudzysłowie bawią się naszym życiem najlepsza bez zastanowienia i wyłącznie na podstawie własnego widzimisię ciekawe ile osób musi zginąć, żeby ktoś wreszcie puknął się w głowach i to klisze kolega któryś pod skrótem bra w ukrył i kolegą gra w naprawdę to jest też karygodne takie komunikowanie się z czytelnikami, żebym ja uważam, że Jean nie wiem co z tym chyba uważam trzeba będzie zrobić, bo było nic prostszego werdykt jest psim obowiązkiem nas dziennikarzy, żeby ustalić, jaki jest naprawdę, a nie właśnie jego widzimisię jeszcze Niewiem ubrany w oburzenie prezentować czytelnikowi, który to czytelnik ma prawo nie wiedzieć, jakie sąd ten zapis o unijne są rzeczywiście długie sążniste są brane dosyć skomplikowaną je w języku nie wymagajmy od czytelnika, żeby weryfikował dziennikarza to dziennikarz powinien wykonać tę pracę, którą kolega Rafał nie wykonał tego, że uznał, że żyje mu wystarczy to co jemu się alarm, bo część Antonowa nam się kończy, a w skrócie musimy powiedzieć czym to i są tak naprawdę będzie drodzy państwo, jeżeli znaleźli państwo artykuł gdziekolwiek w internecie, że to będzie swojego rodzaju bloker prędkości blokada prędkości, które system nie będzie pozwalać jechać szybciej niż limity nadanym odcinku drogi pozwalają to jest to nieprawda po prostu ten system przez skanowanie znaków drogowych oraz informacje z ewentualnych map GPS będzie podawać faktycznie, gdy będzie podawać informacje o danym limicie na danym odcinku drogi, ale on nie będzie blokować tej prędkości to znaczy, jeżeli kierowca będzie chciał jechać szybciej niż te limity pozwalają będzie mógł to zrobić dodatkowo zgodnie z projektem, który europosłowie w komisji przegłosowali tydzień temu ten system będzie można wyłączyć całkowicie przekręcone Kuczek czy też wciskamy guzik start-stop uruchamia się silnik samochodu innym guzikiem wyłączamy może to będzie wasze nazwane i tabliczek z napisem ISAF wyłączamy cały system, więc to nie będzie także my już nigdy nie będziemy mogli jeździć szybciej niż limity limity prędkości na to pozwalają Arturze pozwoli, że teraz zakończymy cieszą te nową za kilka minut informacje Radia TOK FM zapraszamy do części podcast to wejdzie szerzej o innych też systemach powiemy do tego pewnego niezrozumienia rzeczywistości Artur Włodarski dziennikarz motoryzacyjny jest państwa i moim gościem za kilka minut część Zwiń «

PODCASTY AUDYCJI: SKOŁOWANI

Więcej podcastów tej audycji

REKLAMA

POPULARNE

REKLAMA

DOSTĘP PREMIUM

Słuchaj podcastów TOK FM bez reklam. Wybierz pakiet "Aplikacja i WWW" i zabierz TOK FM na wakacje!

KUP TERAZ

SERWIS INFORMACYJNY

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA