REKLAMA

Inteligentny asystent prędkości, to nie jest blokada prędkości!

Skołowani
Data emisji:
2019-03-02 15:20
Audycja:
Prowadzący:
Czas trwania:
33:10 min.
Udostępnij:

Druga część rozmowy o propozycjach zmian w obowiązkowym wyposażeniu pojazdów silnikowych. Prace nad projektem trafiły do konsultacji Rady Europejskiej.

AUTOMATYCZNA TRANSKRYPCJA PODCASTU

Transkrypcja podcastu
kozie państwo innym gościem jest Artur Włodarski dziennikarz motoryzacyjny Moto PL GazetaWyborcza miesięcznik logo m. in. rozmawiamy o projekcie komisji Europejskiej rynku wewnętrznego i ochrony konsumenta, która tydzień temu przegłosowała raport, który rzekomo sprowadził rzekomo, mówi że dlatego, że to jeszcze nie jest pewne wprowadzi nowe obowiązkowe wyposażenie pojazdów m. in . tak jak części antenowej mówiliśmy inteligentny asystent prędkości jest to system, Rozwiń » który informuje kierowcę o limitach prędkości na danym odcinku drogi i powtarzamy to nie jest blokada prędkości ten system będzie można wyłączyć ją będzie tylko pokazywać, jaki jest limit prędkości i dodatkowo nawet podczas działania systemu kierowca jest inna wciśnie mocniej mocniej pedał gazu to oczywiście będzie mógł jechać szybciej to pytanie po co to w ogóle wprowadzać skoro dalej będziemy mogli jeździć szybciej są częścią antenowe troszeczkę powiedzieć na temat, że to będzie informacja pomoc dla kierowcy i t d . no ale przecież wiemy, że do pewnych rzeczy się przyzwyczaimy, nawet jeżeli będziemy dostawać informacje w postaci ikonki migające na desce rozdzielczej sygnału dźwiękowego czy też tak jak w założeniu jest pewnego rodzaju impulsów pedale gazu to możemy spokojnie to zbagatelizować i jechać tak jak jechaliśmy do tej pory dokładnie tak to jest ten system nie jest intruzem to nie jest tak jak to się przedstawia w naszych mediach kaganiec nałożony na kierowcę, który zdobędzie powściągać i teraz ten biedak będzie np. wyprzedzał kolumnę tirów tam widzi, że z przeciwka będzie jechał tir i on musi po prostu przekroczyć dopuszczalną prędkość, ale tutaj bezduszna elektronika zdusi przepustnica Jan bieda zostanie na tym pasie mało tego niektórzy uważają, że wręcz samochód sam będzie hamować w tym momencie, toteż jest wielkie przekłamanie, że ewentualnie, jeżeli tempomat jest włączone to owszem, system będzie mógł wyhamować do tej prędkości obowiązkowej, ale nie przez wciśnięcie czy też integrację z pedału hamulca hamowanie, ale przez zmniejszanie gazu hamowanie silnikiem tzw . tutaj, żeby nie być gołosłownym kolega Ralf ze ścigacza PL najbliższe, gdy system urządzenie ostrzeże kierowcę, gdy ten przekroczy da dozwoloną prędkość, a Jeślinie zareaguje urządzenie automatycznie spowolni pojazd do obowiązującego na danym obszarze limitu łatwo sobie wyobrazić co się stanie, kiedy kierowca będzie n p . w trakcie wyprzedzania kolumny ciężarówek, a więc tak kolego oraz nie będzie i tak słuchaczy nie będzie po prostu dostaniecie komunikat może to być drgnięcie pedału gazu może to być muśnięcie komunikaty dźwiękowe albo komunikat optyczny, ale nie będzie także będziesz przerażony wciskał gaz podłoga i nic im nic kapsli to była kompletna bzdura i naprawdę wystarczy się sekundę zastanowić żeby, żeby odrzucić taką taką możliwość zresztą nie jest także też u mnie tego rodzaju decyzje zapadają ad Hok siedzi sobie paru innych rozwijanych urzędników od zielonych swych fotelach i w końcu 1 zdejmują nogi zostały mówi Kulesza zróbmy to mnie wstyd jakoś taki system, który by tutaj bo, żeby było, że jesteś nie akurat tak źle się składa, że tym razem z Krzysiem przez 2 dni obserwowaliśmy jak wyglądają prace i naprawdę muszę powiedzieć, że mam ja, który Niejestem też wielkim miłośnikiem nadmiernych regulacji byłam pod dużym wrażeniem kompetencji tych osób, które się tym zajmują i czasu, jakie temu poświęcają muszę powiedzieć, że jeśli się na czym siedzi kilka miesięcy tak jak oni to można, by 3 naprawdę głębokim ekspertem z gminy w danej dziedzinie i moje pytania zawsze spotykały się z wyczerpującą odpowiedzią, więc to jest teraz, gdy kompetencja 2 to nie jest także oni działają w róż i tam tekst i w stanach i w Europie jest dosyć silnie rozbudowane lobbing takim głównym noblistą, który tutaj był przeciwny tego rodzaju zmianą no to jest reprezentant ACEA, czyli reprezentant producentów samochodowych, dlaczego dlatego, że no wiadomo to jest kłopot dla producenta on musi skusić programować inaczej ten samochód musi go wyposażyć się w kamery musi za to wszystko wziąć odpowiedzialność to musi być w związku z tym poprzedzony licznymi badaniami i t d. to są koszty to są to jest czas to jest wysiłek najlepiej byłoby nic nie robić ciemno, ale tutaj Unia się domagać TOZ zresztą jest to samo co z limitami emisji spalin na, gdyby można było tobyśmy dalej jeździli po prostu w handel samochodami bez chwili, ale czy, ale czy wprowadzenie tego systemu inteligentnego asystenta prędkości to jest naprawdę taka kosztowna sprawa dla producentów aut przy wielkoseryjnej produkcji to nie jest wielki kosztowne to kto to nie jest np. to nie jest taki kosz nawet, gdybyśmy go przerzucili na klienta, którego on, by nie był w stanie zaakceptować, aczkolwiek volkswagen oficjele volkswagena mówią przestrzegają jest to największy koncern na świecie wraz z toyotą Jean ne to może spowodować, iż podwyżkę cen tych najtańszych miejskich samochodów, ponieważ wszystkie samochody będą musiały być kwotowo to wyposażone, a jednak specjaliści oraz komisji Europejskiej mówili, że to nie wpłynie na ceny rynkowe pojazdów i tak samo nie będzie, że te koszty produkcji auta masowym pojęciu oczywiście też nie będę nie wzrosną jakoś znacząco tam wg szacunków było to, że około 80 EUR o różne podawane były kwestie no teraz już jest jak myślę, że około między 50100 modeli samochodów, które mają możliwość czytania znaków jedne są dostępne samochody naszych salonach i nie ma z tego tytułu unikniemy dzięki nie miał takiej refleksji patrząc na te czynniki, że waha przez to, że ten samochód czyta znaki no to jest nie wiem czy 1000 zł droższy 5000 zlotym droższy i t d. to jest na razie ujęte w wyposażeniu dodatkowym w różnych pakietach i cenne, jakie my za to dzisiaj płacimy są wynikiem kalkulacji marketingowych to nie jest tak, że to tyle mi nas kosztuje rzeczywiście te 3000 zł, więc tyle musimy podwyższyć cenę nie po prostu ktoś tam stwierdza, że konkurencja tyle sobie za to liczy nasz klient, który jest w stanie za to wyłożyć, więc dajemy 3000 natomiast kiedy będzie to potrzebne będzie obowiązkowe, jakby ten koszt marketingowy nijak się ma swoje koszta nad produkcję tu możemy się odnieść do niedawnej dość znaczącej zmiany wprowadzenie systemu Ecole, czyli takiego, którym automatycznie będzie powiadamiać numer alarmowy 112 w razie wypadku w razie tego jak Kiełb 1 z uczestników ruchu wypadku kierowca czy pasażer nie naciśnie guzika, więc samoistnie to automatycznie na następujące po wprowadzeniu tego znacząco jakąkolwiek cenę samochodów nie poszybowały w górę nie okazało się, że nikogo nie stać na te samochody, ale też były głosy z trzecich może to będzie to będzie godny jak to każdy samochód w takiej no i dekoltu Gradek szybko przypomnimy czytelnikom GL wysłuchać są żalem to jest taki system, który kiedyś w momencie, kiedy zostaną odpalone poduszki powietrzne, a on via satelita komunikuje się z operatorami nr. 112, którzy są w stanie błyskawicznie zlokalizować taki samochód i zorganizować pomoc nawet wtedy, kiedy kierowca i ofiary są nieprzytomne w także nad oczywiście były takie głosy no jak to jak ktoś tam ma wiedzieć, gdzie jestem nadal na tym, by do tego się sprowadza sens tego tego zżyli w czasie wypadku ktoś dzwoni u Niewiem świadek wypadku drogowego ktoś dzwoni to też podaje te dane przecież dokładnie te same, ale wracamy do tego raportu inteligentny asystent prędkości to jest teraz ja myślę, że cały niezrozumienie bądź niechęć do tego systemu właśnie trochę wynika z tego, że ktoś decyduje o tym jak mój samochód ma wyglądać, a nie daje możliwość co prawda przez nowe technologie możliwość poprzez chociażby dotacje do zakupu tej technologii, ale jakoś dalej dodatkowe nie ktoś zdecydował, że to ma być obowiązkowe i Janusza to mieć, chociaż nie chce, bo ja jestem bardzo bezpiecznym kierowcą to znowu trochę wracam do tego co mogliśmy w części antenowej tej psychiki tego pojęcia, że te wypadki się dzieją dookoła, ale nie on nam nam pewności nie przytrafi mi ni jako jednostce, więc stąd, że to ze zrozumieniem jakoś się jak tłumaczy, że jednak to jest potrzebne wprowadzenie do obowiązkowego wyposażenia tego ekosystemu, a oni to my, mimo że relatywnie coraz mniej osób ginie na drogach to na miłość boską jednak ich nadal ginie mnóstwo diet podam taki przykład, gdyby gdzieś na świecie spadł Berlin 767 ze 150 pasażerami tobyśmy mieli w Cannes we wszystkich telewizjach świata na czerwonym pasku komunikat czytamy na żółtym, że taka tragedia miała miejsce i t d . i t d. natomiast codziennie każdy dzień roboczy taki załadowany pasażerami 767 spada w stanach Zjednoczonych czy codziennie ginie jest mniej więcej 150 osób w unii Europejskiej podobnie tak tylko, że to jest Rosja rozstrzelane na na obszarze całego kraju rozproszone, więc po prostu nie robi się z tego tragedii natomiast jak się tak pozbiera takich ofiar przez parę miesięcy to się nagle okazuje, że cały Radom znika po prostu do nieba idźcie w każdym razie jest to itd jest to ogromny problem, którego po prostu na tym się nie zastanawiamy do momentu aż to albo nas nie spotka albo nie spotka kogoś z naszych bliskich wtedy zmienia nam się myślenie dobrze, bo rozegraliśmy się o tym, inteligentnym asystenci prędkości, a to niejedyny system, który zgodnie z tym raportem, który został przegłosowany tydzień temu miałby zacząć obowiązywać jako do wyposażenie obowiązkowe jest także system, który będzie monitorować senność oraz uwagę kierowcy to też jest bardzo ciekawe ze względu na to, że to co mówię o inwigilacji kierowcy co robi w czasie jazdy szybkie omówienie jak to będzie wyglądać kamery w środku będą skanować gałkę oczną kierowcy i z w momencie, kiedy uwaga kierowcy nie będzie skupiona na drodze, czyli przed siebie bądź rozglądać się co jest w lusterkach bocznych tylko n p . na kokpit, gdzie jest umieszczony telefon chociażby powiedzmy, jeżeli to będzie trwało przez dłuższą chwilę to system poinformuje kierowcę o tym, żonie skupia tej uwagi tam, gdzie powinien to jest niesamowicie ważne system, dlatego że może rozwiązać albo przynajmniej ograniczyć niesamowicie wielki problem, bo spójrzmy co się zdarzyło w ciągu ostatnich 1015 lat od dłuższego krzywa wypadków drogowych pięknie pięknie pięknie nam zjeżdżała mnie do 2013 roku i w 2013 roku i w stanach Zjednoczonych i w Europie przestała Artura po prostu coś takiego stało, że tych wypadków nie ubywa, a gdzieniegdzie wręcz przybywa i gminne jak w Polsce n p . tak coś takiego stało jak państwo myślą o Otóż stało się to, że smartfony stały się coraz bardziej atrakcyjne internet coraz bardziej sprawny i dosta w energii coraz bardziej ciekawe inne po prostu coraz bardziej nie jesteśmy związani z uzależnieniem od smartfonu także podczas jazdy i to jak bardzo smartfon obniża poziom bezpieczeństwa na drogach to ja muszę powiedzieć, że sam byłem zdziwiony, kiedy się okazało, że uczestniczył w prawie co czwartym wypadku jest ze strony jakiegoś kierowcy zaangażowany smartfon co ciekawe, żeby nie być gołosłownym takie badania zostały zrobione przez Road Safety Project w wielkiej Brytanii organizację, która zaczęła badać kierowców, który nie jest korzystają ze smartfona czy jadą jak Bóg przykazał tacy, którzy korzystają, trzymając go przy uchu i tacy, którzy korzystają z systemu głośnomówiącego i się okazuje, że mam jeśli utrzymamy PS smartfona przy uchu to teren hamujemy od 14 m jadąc z prędkością 100 km / h hamujemy 14 m później niż, gdybyśmy tego smartfona nie mieli, ale co też jest niestety bardzo niepokojące, kiedy rozmawiamy przez te telefon głośnomówiący to trochę lepiej, ale jednak nadal gorzej od 10 m później zaczynamy hamowanie to też dużo teraz ja polecam państwu jeszcze 1 uwaga bo, bo w niektórych badaniach okazuje się także różnica pomiędzy samą rozmową czy to przez zestaw głośnomówiący czy właśnie, trzymając słuchawkę przy łuku, a jeszcze czytając SMS -a i właśnie to odczytanie SMS -a treść wiadomości przez różnego rodzaju aplikacje messengera i t d . i t d. to to jest jeszcze gorsza, bo nie dość, że mamy reakcję opóźnioną to jeszcze nie patrzymy co się w ogóle dzieje na drodze, a to już + 2 + 2 daje 4, więc jeszcze bardziej ogranicza nasze możliwości i uwaga na tej drodze mogą państwo sobie po pośle, po posłem poszukać w internecie w przypadek takiej karnej Stanford w stanach Zjednoczonych te wszystkie wypadki są bardzo dobrze opisywane ku przestrodze to jest taka dziewczyna, która jechała samotnie samochodem i robiła sobie selfie plus wysyłała komunikaty statusu na Facebooku i ostatnich w status był następujący jestem szczęśliwa, kiedy słucham Wesołej muzyki do dosłownie 30 sekund później system zarejestrował zdarzenie kierowca, który jechał z przeciwka ciężarówką, mówi że widział ten samochód z daleka nic takiego się niepokojącego nie działo prócz torze to, że po prostu ten samochód tak delikatnie zjeżdża na jego pas i w ogóle Niechanowo, czyli data ta dziewczyna do ostatniej chwili po prostu była także zaangażowana miała tak zawężone pole widzenia, że po prostu wjechała pod jadącą ciężarówkę drugi taki przypadek, który na mnie zrobiło ogromne wrażenie to jest z sierpnia 2016 on nasz rodak Tomasz krok na aut są korki zostanie 34 koło Oxford Shire jechał sobie samochodem dostawczym i zmienia muzykę w swoim smartfonie na jezdni na filmie, który by była kamera i w środku i taka skierowana przez samochód widać, że pan patrzy na tę drogę, ale odwraca wzrok i gmerał w tym smartfonie, ponieważ kobiety chciał inną muzykę znaleźć i mimo że patrzył na drogę, jakby nie widział na niej stojących samochodów uderzył w nie praktycznie bez hamowania i po inne zgniótł całkowicie całą rodzinę matkę z trójką dzieci z 1 z tych samochodów na początku się wypierają mówił, że to nie no jak to, ale ten trend ten film pokazywał to nieco inne zupełnie co innego sędzia powiedziała jak zbadali ten przypadek, że on równie dobrze mógłby mieć zamknięte oczy jak tak bardzo był pochłonięty, mimo że zerkam na drogę także jest to niebywale istotne i na pewno przełoży się na, chociaż niestety nadal bądź szczerzy jeszcze wiele tysięcy osób zginie, bo ktoś nabędzie zaintrygowany smartfonem LG to jest rzecz, która też mnie jak były takie badania, które chcą pokazać Chińczykom to robimy Otóż każdy z państwa a gdyby go spytać czy korzystanie ze smartfonów w czasie jazdy jest bezpieczne odpowie nie ja mam nadzieję, że tak zdecydowana większość takie badania też były prowadzone tak no ale kiedy dochodzimy to wiem to generalnie wiem i teraz tak my jedziemy my idziemy sobie samochodem i nagle tutaj mamy tak i czytelny i uwierzcie mi państwo 80 % z was weźmie ten telefon sprawdzi jednak na zasadzie takiej jak wiem to, jakie to jest zagrożenie, ale przez to, że ja wiem jak to zrobić tak, żeby nic się nikomu złego nie stało nawet mi na poza tym znowu jest to, że nie wypadki drogowe nie dotkną tak my w to nie wierzymy nam dowód bo dlaczego NATO to innym się zdarza inni dostają raka inni nie wiem różne inne historie to tak jak samolotami nam po prostu, owszem, są te katastrofy na lotnisku tak naprawdę na nie no tak, że to jest to jest niebywale PiS im co my bierzemy ten smartfon, a w dobrze no to chwileczkę tam nie wiem na tych 100 znaków coś tam szybko odpisze, bo ktoś czeka taki już jadę będę za Niewiem półgodzinny i t d . na rzeczy, jakby my im całkowicie świadomie i złamiemy reguły, o której wiemy, że powinna dotyczyć również nas czysta fizyka drodzy państwo przez sekundował zerknięcie na smartfonach czy też na co innego w samochodzie, jeżeli rozpędzić pojazd do 50 km na godzinę to w czasie tej sekundy przejeżdżamy około 14 m, a to oznacza, że przez 14 m nie wiemy co jest się dzieje na drodze przy założeniu, że jedziemy 50 km na godzinę, jeżeli tak prędko się z co wzrasta no to oczywiście pokonujemy większe też dystans w czasie tej sekundy co do tego systemu to również będzie tylko informacja ona prawdopodobnie będzie też przez pewnego rodzaju wyświetlanie ikonki bądź z sygnał dźwiękowy inny tak zostanie kierowca powinien poinformowany o tym, że nie skupiał uwagi na drodze systemu nie będzie można wyłączyć się i co ważne ten system nie będzie nagrywać tego co my robimy w samochodzie to nie będzie baza danych to będzie tylko i wyłącznie informacja dla nas koniec klapka i to jest bardzo bardzo bardzo ważne z różnych systemów, które proponuje się do wprowadzenia do obowiązkowego wyposażenia pojazdów to również inne są też to co mówiłem w części antenowej system monitorowania tego co dzieje się wokół Ant auta głównie w pojazdach ciężarowych tak, żeby zminimalizować efekt martwego pola, toteż kamery będą skanować ne dookoła samochodu czy np. pieszy nie wchodzimy na przejście dla pieszych czy też użytkownicy nowych rodzajów z przemieszczaniem się jak hulajnogi jak cegła je i t d . i t d. tak to jest coś nad czym przez chwilę chciałem się zatrzymać aż 3 jak państwo sobie popatrzeć na filmiki na YouTubie to warto zrobić, w jakich okolicznościach dochodzi często do wypadków to on SB zadziwiająco dużo jest takich, kiedy np. sobie stoi ciężarówka gdzieś tam na pasie i postanawia kierowca ten, który stoi na pasie po prawej od tej ciężarówki, a one jednak wiedzieć przed nią czy też na rondzie czy gdzieś tam Bogna my myślimy, że po prostu skoro my wyjdziemy ciężarówka tam kierowca siedzi wysoko jak skrócony o należnościach wszystko, ale okazuje się, że w ciężarówce jest tak ogromnie dużo martwa strefa widoczności, że naprawdę jest tak, że ten kierowca rusza i dopiero po chrzęści słyszy, że po prostu chcą kogoś przyjechał i też proszę zauważyć jak to się w ogóle nie zmieniło Otóż kiedyś wszystkie ciężarówki miały silnik przed kabiną na jej były przez to 2 m dłuższa ale, żeby skoro 2 m dłuższa kabina Ano to 2 m krótszy krótsza naczepa, bo ciężarówka man sumarycznie nie może mieć aż o Annie 18 m rocznie wżyciu państwa, więc silnik po wciśnięto do kabiny no, a kabina musiała wędrować do góry razem z tym kierowcą na jej numer ten kierowca przestał dobrze widzieć to co jest po bokach to co jest przed też no i teraz Unia naszych rąk specjaliści jednak w Brukseli doszli do wniosku, że trzeba będzie przebudować 3 kabiny ciężarówek start, żeby optycznie one dawały większe lepszą widoczność i tutaj znowu wkroczyła ACEA i powiedziała, ale po co przebudowywać czy kabinę lepiej tam dodać więcej kamer i czujników no bo dlaczego, dlatego że elektronika jest dużo tańsza soft, który jest dużo tańsze niż hardware niż kabina niż przebudowywać nie tego to jest to jest ogromna operacja z odnowa trzeba robić badania CX i t d. rozplanować tak kabina może być mniej funkcjonalna przez to i tak na także natomiast to będzie i netto będzie ponieść ciężar jest bardzo dużo nie nasze bezpieczeństwo kierowców samochodów osobowych, ale też motocyklistów, ale też rowerzystów, ale też pieszych na tym zyska, ale jednocześnie Unia także chce, żeby dalej pracować nad sposobem przebudowy tych kabin, żeby tą widoczności poszerzać możliwie i tak jak mówią też tej części na anty nowej będą używane, a przynajmniej z tego raportu wynika z innego rodzaju materiały do budowy kabin samochodowych, żeby lepiej pochłaniacz tę energię kinetyczną, która jest w wypadku uderzenia 2 różnych ciał i na te systemy obowiązkowo w czujniki cofania system znany od lat dalej nie jest obowiązkowym wyposażeniu, a też w wielu przypadkach ratuje również przy okazji pojazdów ciężarowych, gdzie ten kierowca ma praktycznie zerowe widzenie tego co dzieje się dokładnie, zanim znamy przypadki też z polskich dróg, gdzie pojazdy dostawcze ciężarowe uderzały w pieszych, którzy byli bezpośrednio za za nimi nie mogli zareagować żaden sposób na dostawcze samochody na szczęście emitują DAX sygnał dźwiękowy taki przerywanych który, który informuje brak przychodu inny system też kontrolowania toru jazdy będzie informacja, gdy przekraczamy linię pasów jest też system, który niezwykle mnie interesuje i tyszanin zajmowała się mianowicie tzw. ADR ewidencji data Recorder, czyli to jest system, który zapisuje pewne informacje o kilka sekund przed wypadkiem drogowym zdarzeniem drogowym w czasie zdarzenia drogowego i na kilka sekund o nim dość ciekawa rzecz znana od lat w stanach Zjednoczonych w samochodach już wszystkich tzw. czarne skrzynki samochodowe są instalowane w Europie również są tylko, że dostęp do tych informacji jest bardzo utrudnione czarne skrzynki to już w ogóle sama nazwa to mówi to już odstrasza ludzi, dlatego że na tak nas to będzie coś co będzie nas znowu pilnowało nagrywał inwigilowało także inne natomiast jest pełno nieporozumienia muszę powiedzieć, że ale to kiedy teraz, kiedy my o tym, wiemy, bo tak naprawdę państwo nie wiecie, ale prawdopodobnie już dawno macie nasze, iż korzystać od nawet jeśli samochód był daniem siedem-osiem 10 lat to ma coś takiego napotkał na pokładzie, dlatego że historia czarnych skrzynek wsi sięga roku dziewięćdziesiątego czwartego, kiedy to w stanach Radziwie Cadillac Buick Chevrolet pontiaca ranni producenci po to, żeby zobaczyć jakiś samochód zachowuje się w trakcie wypadku czy można tutaj coś poprawić minęło 5 lat i narodowa komisja bezpieczeństwa ruchu drogowego w stanach Zjednoczonych stwierdziła, że to są bardzo cenne dane do tego, żeby po prostu prześledzić co tak naprawdę spowodowało wypadek albo, czyja była wina, bo bardzo dużo wypadków w stanach Zjednoczonych jest tzw. hitem run tam jest dużo takich bezludnych miejsc jak na szatnie Nevada można jechać 23 godziny nikogo nie zobaczyć, że tym samochodem nawet na jej dochodzi do jakiegoś wypadku i znajdują ofiary inni znajdują oni sprawcy i nie wiadomo co się stało i tak by potem albo np. w inny sprawca, mówi że on w ogóle nie widział, że kogoś przyjechał, więc to była wina tego pierwszego od tej osoby, która tam się z akt ofiary generalnie naj szyb potem okazuje, że dotacje albo mało, kto wie nadal, że prezenty te wszystkie systemy te wszystkie to sąsiedzi jest w podczas wypadku są rejestrowane 15 sekund przed i 5 sekund to, że w, a on jechał, ale nagle gwałtownie zahamował, czyli musiał widzieć ofiarę przyjechał pomyślał sobie z tym w terenie bezludny nikt nie był tego nie widział to pojadę dalej udam, że możemy się uda i t d. takich myjek IT, gdzie kary, które teraz będą przemianowane na Taxi Dent nów wręczali kondycji ADR będą one są już w każdym samochodzie i gwarantuję państwu, że jeśli samochód jest skupiony po 2014 roku co byto nie było to on to to jest to na pokładzie przy czym muszą wiedzieć, że są 3 rodzaje czarnych skrzynek to jest to właśnie to PTTK wypadkowa czarna skrzynka i to nas dotyczy TK są takie w wielkiej Brytanii czarne skrzynki typu Big brother rzeczywiście, że wtedy one rejestrują wszystko co się dzieje samochodem zachowania kierowcy jakoś gwałtownie przyspiesza, jaką gwałtownie skręca, z jaką prędkością jedzie tak dalej, ale to jest dobrowolne kierowca, zwłaszcza młody 70 % takich użytkowników tego systemu to są młodzi kierowcy, którzy tam płacą bardzo wysokie składki, a dzięki temu 30 ponadto w procent towarzyst w ubezpieczeniowych godzi się na to, o czym mówi albo płacisz nie wiem 4000 funtów albo 2 , 5, ale wtedy musisz mieć taki radar to jest takie jak ten Black Box to jest coś takiego co ma wielkość pudełka papierosów nadaje się okazuje, że to nie jest tak wcale łatwo jeździć z przepisami nawet jak się chce dodać, że to co zgodnie z tym raportem komisji Europejskiej będzie rejestrować się ten ADR jak już powiedzieliśmy takie najważniejsze rzeczy to będzie co najmniej 15 parametrów takich jak oczywiście prędkość jak były skręcone koła na jaki inny biegły był samochód z wielkimi obrotami ile miejsc było zajętych czy tam siedziało na tych miejscach dziecko czy dorosły osobnik ile pasów było zapiętych czy wszystkie poduszki wystrzelił albo ile, ale czy samochód, jaki był przeciążenia czy samochód dachował czy nie, a także np. był włączony inteligentny asystent prędkości czy system awaryjnego hamowania też zadziałały odpowiednio tak to by to będzie cały asortyment danych, którzy który, w które bardzo pomogą dużo bardziej precyzyjnie określić to co nadal jest piętą achillesową naszych organów, ale nie tylko mianowicie ustalenia rzeczywistych przyczyn wypadku jam może być też ogromne narzędzie, które kompletnie jeszcze w Polsce nie jest wykorzystywane nie ma specjalistów w zasadzie biegłych, którzy by z tego korzystali nie ma takiej rutyny i natomiast to po prostu jak się bierze takie dane te podłącza się po co złącze diagnostyczne OBD 2 gniazdo diagnostyczne się przy wysysa na jej nerki i tutaj unijni regulatorzy bardzo zadbali o to, żeby to niemożna było tak nie można nie może tak każdy sobie tam się ten wyssać to tylko, że będzie tak jak w większości Stanów amerykańskich, że MF będzie albo nakaz sądowy albo zgoda właściciela pojazdu i będzie to tylko do celów badawczych tak też poznawczych jak to się odbywało jest bardzo bardzo ważna informacja musimy kończyć Artur Włodarski dziennikarz motoryzacyjny Moto PL Gazeta wyborcza czy też miesięcznik logotypu warto powiedzieć ponownie, że to, o czym mówiliśmy to są propozycje na razie one jeszcze nie trafiają do ogólnego użytku jeszcze nie obowiązują komisja Europejska rynku wewnętrznego i ochrony konsumenta przegłosowała raport, który proponuje wprowadzenie tych zmian teraz to wszystko trafi do konsultacji z radą Europejską, jeżeli posłowie europosłowie będą zgodni dogadają się wypracują jakiś konsensus to jest szansa, że jeszcze zielnik część z tych nowych technologii trafi do obowiązkowego wyposażenia już po 2021 roku jak przewidywania pokazują w ciągu 16 lat od wprowadzenia już wszystkich tych nowych technologii uda się uratować się 25  000 rzecz w unii Europejskiej, więc warto warto też muszę przyglądać się bardzo dziękuję ci za tę długą rozmowę Krzysztof Woźniak też dziękuję do usłyszenia dzień Zwiń «

PODCASTY AUDYCJI: SKOŁOWANI

Więcej podcastów tej audycji

REKLAMA

POPULARNE

REKLAMA

DOSTĘP PREMIUM

Słuchaj podcastów TOK FM bez reklam. Wybierz pakiet "Aplikacja i WWW" i zabierz TOK FM na wakacje!

KUP TERAZ

SERWIS INFORMACYJNY

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA