REKLAMA

"Młodzi w akcji", czyli jak zaaktywizować uczniów do działania, a nie tylko do nauki

Twój Problem - Moja Sprawa
Data emisji:
2019-03-02 15:20
Czas trwania:
15:15 min.
Udostępnij:

Gościniami Anny Gmiterek-Zabłockiej są: Anna Mitura z Centrum Edukacji Obywatelskiej oraz Agnieszka Jarmuł, trenerka i organizatorka działań edukacyjnych. Rozwiń »

"Młodzi w akcji" to ogólnopolski program, którego celem jest inspirowanie nauczycieli i uczniów do podejmowania nieszablonowych działań na rzecz swojej okolicy i jej mieszkańców. Działań charytatywnych, ale nie tylko. Rozmawiamy m.in. z panią, która najpierw była trenerką, a potem - gdy zachorowała na nowotwór - dzieci wykorzystały jej wskazówki w praktyce i zorganizowały dla niej koncert charytatywny. Zwiń «

AUTOMATYCZNA TRANSKRYPCJA PODCASTU

Transkrypcja podcastu
twój problem moja sprawa w Anna Gmiterek-Zabłocka dzień dobry kłaniał się państwo Nisko i tam w programie twój problem moja sprawa, a na początek dumnie młodzi i akcji, czyli o pewnym programie, który promuje aktywność ludzi młodych aktywność Obywatelską swój problem moja sprawa to 2 panie są dziś moimi gośćmi pani Anna Mitura z centrum edukacji Obywatelskiej dzień dobry pani Aniu, dzień dobry witam oraz ze mną studiują w Lublinie z kolei jest pani Agnieszka Rozwiń » Jarmuł, która jest trenerką edukacji Obywatelskiej medialnej i tam również panią kinowe witam państwa od części nauczycieli słyszę, że młodzi nie chcą się angażować, że siedzą w tych swoich komórkach telefonach komputerach laptopach i mówiąc krótko komunikują się jej tylko włącznie zatem pośrednictwem tych urządzeń mobilnych natomiast nie bardzo chcą się włączać ich działania tutaj rozmawiamy w tej chwili o projekcie, który jest realizowany od jakiegoś czasu przez centrum edukacji Obywatelskiej w projekcie, który pokazuje, że może być inaczej i że jest inaczej ten program nazywa się młodzi akcji i w tej chwili trwa rekrutacja do tego programu ta rekrutacja trwa do 10 marca pani Aniu, zacznijmy może od takiego wstępu czym jest ten program i czego młodzi w ramach tego programu się uczą program jest mniej skoncentrowany na metodzie projektu zależy nam, żeby młodzi ludzie uczyli się właśnie pracę metodą projektu planowali swoje działania wyznaczali sobie cele i konsekwentnie realizowali, ale w takim kontekście lokalnym, czyli rozwiązywania rok lokalnych problemów zależy nam, żeby właśnie wyszli do sąsiadów mieszkańców swojej okolicy rozmawiali z nimi pytali co leży na sercu i w ten sposób właśnie w diagnozowaniu i te problemy i szukali odpowiedzi na nie oczywiście też podajemy konkretne tematy inspirujemy pokazujemy ćwiczenia który, które mogą młodzi zrobić, żeby do tych celów i dołożyć program jest skierowany do osób dorosłych pracujących z młodzieżą, czyli przede wszystkim nauczycieli nauczyciele bibliotekarze pracowników domów kultury w, którzy później po naszych szkoleniach i wyłącznie z naszymi materiałami dalej pracują z młodymi ludźmi i realizują taki projekt pani Agnieszka jest osobą, która wprowadziła szereg takich właśnie im szkoleń dla młodzieży takich treningów i 1 z tych projektów skończył się tym, że to dla pani znaczy pani postanowiono pomóc może opowiedzieć o tym projekcie właśnie o tym, pomyśle dzieci, skąd i na czym polegało rzeczywiście od kilku lat współpracuje z centrum edukacji Obywatelskiej i prowadzą takie warsztaty w ramach młodzi w akcji wcześniej program ktoś nazwał młody obywatel, który pokazują dzieciakom jak takie wydarzenia mogą realizować i w ramach 1 z tematów było takie przygotowanie wydarzenia http charytatywnego młodzież sama określała na jaki cel, ale pan do UE zbierali środki czy to będą osoby chore niepełnosprawne czy będzie ktoś młody starszy może to np. będą obędzie, jakie schronisko dla zwierząt, więc przez kilka lat zdarzało się także rzeczywiście prowadziłam nieraz się wzruszała tym co dzieciaki wymyślały i przydarzyło się także w tamtym roku zachorowałem okazało się, że mam raka piersi i młodzież, z którą z, którą współpracowała mogę co była to młodzież z Lubelszczyzny z Wojsławic konkretnie po tym, jak dowiedziała się, że jestem chora przyszła do Londynu przyszła do dyrektorki domu kultury do pani Sylwii i powiedziała pani Sylwia musimy coś zarobić i rzeczywiście wydarzyła się piękna, że 3 w Wojsławicach pani do reaktora Sylwia i jak Mazury nauczyciele koordynujący dzieciaki zorganizowała na nie zorganizował wydarzenia był to koncert pod nazwą alpaka pokona raka, ale taka, ponieważ jestem wielką fanką UE alpaki, więc wszystko skupiło się wokół tej altanki i było to niesamowite wydarzenia, ponieważ ono zgromadziło jakiś ogrom ludzi co dla mnie jest no po prostu uczyłem no było szokiem, ponieważ rzeczywiście jak te dzieci znałam tam była grupa, z którą ja współpracowałam, dbając o bardzo się polubiliśmy ja do nich później przyjeżdżałam też nieraz poza projektem, ale obok to około 20 dzieciaków, które ja znałam, więc one wykonały tam po prostu niesamowitą robotę żeby, żeby obcy ludzie, którzy nie znają przyszli, żeby chcieli przejść, żeby chcieli podzielić się też swoimi pieniędzmi, ponieważ no nie tejże, że wydarzy się tam koncert zagrały 4 zespoły są też zbierane były Sante i ogrom tych rzeczy, które zostały zabrane do licytacji zewsząd ludzie się zgłaszali oni tam zrobić jakąś niesamowitą rzecz promocyjną, bo ci ludzie władzy przeróżnych salonów jakiegoś rękodzieła zgłoszą się z całej Lubelszczyzny nawet ze Świdnika, które projekty z Wojsławic sami niewiele ma wspólnego pojawiła się żywa alpaka specjalnie dla mnie po 1 z takich moich marzeń, kiedy dowiedziałam się, że jestem chora to zrobią taką listę co bym chciała w ogóle jeszcze zarobić i było przytulić Alpaca, więc alpaka się pojawiła na tym koncercie wataha onieśmielona, ale przyszła w przytula to alpaka, ale był toalet sal pakował dzieciaki były mega zaangażowania to ona stały stały z puszkami to one nakręcały akcji to one przygotowywały wszystkie te rzeczy takie plastyczna wokół, bo ta oprawa też była z 2 pomyślała nadchodząca, czyli pani w momencie, kiedy dowiedziała się pani o tym, koncercie zobaczyłam jak to wszystko wygląda jak te dzieciaki ranną mszę potrafił zorganizować harmonicznie bardzo trudno ja płakałam jeszcze żył no no po prostu jak się dowiedziałam to da się rozpłakałam płakałam przez połowę tego koncertu na te dzieciaki są wspaniałe, ale Maczeta to w ogóle no to w ogóle nie są dzieciaki, o których ja też czasami słyszę jak mówią nauczyciele nauczyciele dorośli o tym, że im się nie chce, bo im się naprawdę chce tylko po prostu z nimi trzeba porozmawiać na samym początku i po prostu być nimi zainteresowanymi i ona naprawdę odpłaca Gdziejest ono czymś niesamowitym całą swoją galerią tak Rakowa zużywała energię młodzieńczą pani Aniu, co oferujecie w ramach tego programu nauczycielom nauczycielkom, a za ich pośrednictwem również młodzieży oferujemy szkolenia wprowadzające takie jednodniowe sześciogodzinne szkolenia, w które odbędą się w 5 miastach oraz publikacje, która właśnie w obszerny sposób krok po kroku tłumaczy jak realizować takie projekty w tym semestrze proponujemy 3 tematy do wyboru 1 będzie dotyczyło dawnej gier zaba w będziemy zachęcać do tego, żeby przywracać właśnie pamięć o tych dawnych zabawach i organizować takie międzypokoleniowe imprezy w swojej okolicy odróżniać Solę skakanie przez pana jak dokładnie dokładnie jeszcze ciekawe jest to, że w zależności od regionu te wersje mogą się różnić każdą okolicę pamięta co innego, bo też zachęcamy też rozmawiać z seniorami dopytywać jak to było co grali, jakie wersje zabaw znają, więc na razie można dużo to pierwszy temat zgadza się, by drugi temat reportaż po sąsiedzku tutaj jest z 1 strony pokazujemy czym jest reportaż i uczymy takiej właśnie techniki tworzenia reportażu myślenia historiami obrazami, a z drugiej strony też zachęcamy, żeby tropić becikowe lokalnej historii i poznawać mieszkańców oraz później przedstawiać to też prezentować ciekawy sposób, a trzeci temat sama gmina lokalnie zachęcamy do tworzenia sztuki ulicznej, która zaangażuje właśnie mieszkańców sąsiadów seniorów czy dzieci tutaj opcji też jest wiele można stworzyć murale na ścianach np. zaniedbanych opuszczonych można odremontować przystanek autobusowy też zachęcamy, żeby pytać mieszkańców za pomocą ankiet czy sondaży, jakie motywy chcieliby zobaczyć na tych właśnie przy w tych przestrzeniach ulicznych proszę powiedzieć, jakie przykłady mieliście z poprzednich lat w zeszłym roku mieliśmy stulecie odzyskania niepodległości wiem, że to się odbywał pod hasłem 100 lat niepodległej, jakie przykłady działalności działań młodych za zeszły rok prezes szklanka pani mogłaby przytoczyć w zeszłym semestrze właśnie poświęconym niepodległości bardzo dużo się działo były naprawdę tak zróżnicowane pomysły, że to jest coś pięknego z 1 strony zachęcaliśmy do Bordeaux do szukania swojej okolicy takich lokalnych bohaterów, czyli osób, które codzienną pracą przysłużyły się właśnie dla dla rozwoju tej okolicy to mogły być osoby już nieżyjący lub wciąż żyjący, z którymi da się porozmawiać posłuchać wspomnień właśnie ciekawe tutaj historie n p . w Katowicach uczniowie przeprowadzili sondaż czy wybory, by szkoła znajduje się przy ulicy generała, którego okazuje się że, że nikt nie pamięta nie wie kim był, więc poświęcili swój projekt właśnie przypomnieniu tej postaci i zrobili akcję informacyjną w szkole, ale również taką serię plakatów, które rozwiesili wzdłuż ulicy to również nazwy kilku czy kilkudziesięciu nawet miejscowościach były organizowane takie biało-czerwone imprezy sportowe, czyli różnego rodzaju marsze i biegi niepodległościowe również wiele grup zakasał rękawy jej po prostu ruszyło, żeby sprzątać odnawiać miejsca pamięci czy opuszczone groby na cmentarzach lub miejskie parki pani Agnieszko pani jest na co dzień trenerką spotyka się pani z młodzieżą, więc na, jakim etapie pani z nimi pracuje czy w jeszcze przed podjęciem takich działań aktywnej czy już w trakcie jak to wygląda w praktyce, jakie działania tam młodzież podejmuje przez kilka lat miałam przyjemność przyjemność szkolić właśnie w ramach młodzi w akcji młodego obywatela i wyglądało to bardzo różnie czasami przyjeżdżałam do do młodzieży jeszcze przed rozpoczęciem ich pracy po tym, jak mieli wybraną ścieżkę na darmo wiedzieli co robić wiedzieli co chcą UE robi się, ale jeszcze nie wiedzieli dokładnie jak mogłoby to wyglądać, więc pracowałam z nimi nad tym jak w ogóle ich wydarzenia, jakie są ich cala, jaki będzie przebieg czasami było także przyjeżdżałam do nich już w momencie, kiedy oni byli już tym samym się o podatku, więc tam się już działo kotłowało, więc siadaliśmy sobie omawialiśmy układaliśmy uporządkowaliśmy to co oni je wymyślili wymyślili coś do dawaliśmy coś wyrzucali Szmal, bo tak np. było za dużo i to nie było realne, ale zdarzało się też także, że przyjeżdżam do młodzieży w UE już po po skończonym wydarzeniu i ewoluować my sobie to co omawialiśmy to co im wyszło to co nie wyszło właśnie Kania mówiła o reportażu po sąsiedzku to pamiętam, że on, że ten temat już był w z poprzednich latach i pamiętam taką 1 grupę warsztatową taka była grupa samych dziewczyn w liceum i oni tak wspaniale podeszli do tego tematu, bo ich reportaż posłom światku, gdzie zazwyczaj młodzież wybierała, a skąd wiek sąsiadów ludzi to oni stwierdzili, że ich sąsiadami sąsiadami szkoły jest rzeka Wisła, więc robili w ogóle całą akcję wokół Wisły i w ogóle samo podejście do tego tematu było po prostu tak oryginalne i siedział szansę przez 5 godzin właśnie z dziewczynami rozmawiałyśmy, jakim się pracowało co by poprawiły no i piętnować to co pokazywały też te warsztaty pani z tymi uczniami i jak po jakie jakich lekcji pani doznała w trakcie tych spotkań, a przede wszystkim to przede wszystkim to, że młodzież chce to co już mówiłam chcesz wcześniej, że po prostu trzeba im pokazać narzędzia, że oni nie wiedzą o UE nie wiedzą po prostu jak nie dostają przestrzeni często do tego, żeby coś zrobić nie dostają narzędzi ale kiedy już nauka nauka nauka nauka z Karolem smartfon smart dokładnie tak a kiedy się już ich we zwie starego, kiedy im się stworzyć taką atmosferę, w których w, której oni się czuje go dobrze, w której oni też czują dobrze z osobą dorosłą, która ich trochę prowadzi zajęcia, ale przede wszystkim czuje odczuwa to jakby ich pomysły są no prawda no niesamowite i to nie było po to, żeby dostać piątkę z WOS -u uczy tam nie wiem z dostać lepsze zachowanie tylko o bo po prostu naprawdę naprawdę chcieli i czuli, że to jest ważne, żeby komuś pomagać, żeby coś robicie społecznie panie nie to teraz jeśli słuchają nas nauczyciele co trzeba zrobić BRE do waszego programu młodzi w akcji przystąpić, gdzie szukać informacji dla nas w centrum edukacyjnym nauczyciele nauczycielki są bardzo ważni jak w ogóle osoby pracujące z dziećmi z młodzieżą właśnie to w edukacji zaczną się zmiana także bardzo was wierzymy i bili i chcemy was wspierać zapraszamy na stronę internetową młodzi w akcji kropkę ACo kropkę org krótka PL tam znajdziecie informacje szczegółowe na temat programu można się zgłosić za pomocą formularza internetowego i zapraszamy serdecznie można stworzyć własną drużynę we własnej szkole i próbować się jako takiej taka osoba która, która przewodzi takiemu zespołowi, która patrzy trochę dorosłem okiem, ale jednocześnie wspomaga tych młodych ludzi można z nimi spróbować podziałać w swojej lokalnej społeczności dziękuję bardzo młodzi akcji to jest całe programy warto zajrzeć na stronę pani Ania Mitura oraz c pani Agnieszka Jarmuł były moimi gośćmi dziękuję bardzo pilnie wyobraźni tyle w tej części programu ja zapraszam na Facebooka na profil twój problem Zwiń «

PODCASTY AUDYCJI: TWÓJ PROBLEM - MOJA SPRAWA

Więcej podcastów tej audycji

REKLAMA

POPULARNE

REKLAMA

DOSTĘP PREMIUM

Słuchaj podcastów TOK FM bez reklam. Skorzystaj z 40% rabatu w jesiennej promocji. Wybierz pakiet "Aplikacja i WWW" i słuchaj wygodniej z telefonu!

KUP TERAZ

SERWIS INFORMACYJNY

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA