REKLAMA

Kultura jazdy w Polsce. Jesteśmy pionierami w samodzielnym "wymierzeniu sprawiedliwości"

Pierwsze Śniadanie w TOK-u
Data emisji:
2019-03-04 06:00
Prowadzący:
Czas trwania:
13:39 min.
Udostępnij:

AUTOMATYCZNA TRANSKRYPCJA PODCASTU

Transkrypcja podcastu
temat bardzo państwa zaangażował trochę się nie dziwię no bo kto z nas nie jest mistrzem kierownicy opóźnień ja nie jestem np. ale wiem, że Polacy bardzo lubią być mistrzem kierownicy to taka nasza ułańska fantazja np. kaszę Murawska jest mistrzem kierownicy mistrzynią w dokładnie, że była zmiana to chyba też jest w UE w dobrze pan Jacek napisał o kosmosie to zacytuję po szósty 20 komentarz, bo dosyć ciekawym większość państwa komentarzy dotyczy naszej ułańskiej Rozwiń » fantazji na drogach pan Maciej napisał co do znaku Deep 56 wielokrotnie widziałem go na gruncie i co najważniejsze on działa tu chodzi o znak, który nakazuje jazdę na suwak tam, gdzie się zwęża jezdnie jak rozumiem państwa my gościmy dr hab. Adam Tarnowski psycholog transportu Uniwersytetu Warszawskiego dzień dobry panie profesorze dzień dobry koń się panie profesorze pan widzę, że uśmiechnięty radosny, bo ja już w nim państwo nie pan profesor przyniósł trochę optymistycznych informacji na temat naszej ułańskiej fantazji i kultury drogowej, ale zostawmy to optymistyczne informacje pani profesorze na koniec naszej rozmowy, jeżeli możemy się tego mówić po to, żeby jednak trochę dramaturgii nadać rozmowie i z czego pana zdaniem to wynika, że jednak wciąż zdarzają się tacy kierowcy nie rozmawiamy tu o skali w, którzy na przykładzie zwężenie jezdni zwężają jezdnię już kilkaset metrów wcześniej jeszcze trąbią na tych, którzy do końca zwężenia dojeżdżają albo właśnie jeżdżą lewym środkowym pasem od pory parę spraw pod pierwszy bierze wzór etosu głosić co za wcześnie zmieniają pas no cóż oni są generalnie raczej jak odbieramy kont jako dokument mentalność stanie w kolejce prawda, czyli tutaj wszyscy stoją to ja się muszą ustawić prawda nie zwalnia Czyż nie bierze się na koniec nie wyprzedzać i kolejki tylko stanąć, gdzie moja prawda miejsce i myślę sobie, że w ten sposób angażują się kulturą jest zdecydowanie spora część z nich myśli gości w ten sposób no i Wiśniewski do tego dochodzi taki dach listy wychowawcy prawdą co jeszcze zżera rozgrywkach to co jeszcze jeszcze osoby będzie trąbić prawda na tych, którzy usiłują się zachować racjonalnie, czyli zachować się zgodnie z tą na imprezę jest rzadziej jednak dość powiedzieć prawdę Izraelowi dojechać do końca prawda tak takie można zrobić najszybciej to jest wbrew pozorom prawda przy takim atakiem pseudo kulturalnym rada stanu w kolejce pasy uprzywilejowane teoretycznie ten jak jadąc jedziemy wolniej lista jest ich prawda i to co tutaj dużo się korek wydłuża się korki dodatkowo powoduje to pogłębia frustrację tychże stoją problem w tym w tym, więc jeszcze większą złością trąbią zajeżdżają drogę tym, którzy ten korek skręcali pragną zdobyć broń jest to jest jakoś psychologicznie zrozumiałe, aczkolwiek jest jest to pewien zapewne wie jak taki zły zły nawet swój instynkt po prostu należy dojechać do końca tyle ile się dalej Tal no to wiemy ta sama złuszczyć, a co z tymi kierowcami, bo ja mi to jakieś o tym w rozmowie z moim tatą kierowcom dużo większym doświadczeniu niż ja z tego co się bierze, że lewym pasem albo środkowym na 3 pasmowej pięknej drodze w Polsce kierowcy lubią jeść, bo Gollob jest jest to dostrzegalne mój tato wytłumaczył sobota kiedyś była 1 dwupasmowa droga gierkówki Cahill prawy pas był tak przez tiry jeżdżą one takie były na nim kolejne, żeby w ogóle jechać bezpieczniejszą wojaże lewym i może to jest inny aspekt ich wpły w na nie sądzę rutynowych mieli wyłącznie ludzie, którzy 30 zlotemu, jeżeli Hugo Brady to co myśli te starsze zjawisko z myślą, że mam to tato, dlaczego nasze bezpieczeństwo, że zajmę się, że jesteśmy dalej od skraju jezdni to to będziemy bezpieczniejsi w grę może wynik trochę może tak czuję taką hipotezę, że po prostu jest to niechęć do zmiany pasa prawdy, ponieważ chce pojechać troszkę szybciej co jechać szybciej niż ci co jadą prawym pasem no, więc generalnie póki co tam już na horyzoncie naprawy majaczy prawdy będę jechał lewym tak żeby, żeby potem nie zmienia hasło lenistwa trochę lenistwa trochę o trochę trochę obawa o prawdę, ponieważ na zmiana pasa jest zawsze dla rządu ani też mniej doświadczonych kierowców na dość nerwowym nerwowo czynnością mniej obciążony jest stresem jednak, bo rozumiem, że ktoś może odjechać to nowszych przecież skręcam za 7 km w Jaśle na właściwym taki pewnie będzie jechał szybko, bo wszyscy jeżdżą jak wariaci prawda, więc na pewno mnie wpuścić tych co to jest jedno w obliczu braku tej kultury, ale jest to drugi dużo bardziej groźniejsze niebezpieczne dla nas, czyli ci z kolei, którzy na jedno pasmowej drodze wyprzedzają na trzeciego czasami gdzieś napisał 1 z naszych słuchaczy na czwartego zdarzyło mi się być świadkiem sytuacji, że zostałem wyprzedzony na zwykłej takiej drodze krajowej z prawej strony poboczem mnie wyprzedził kierowcę z prawej strony nie jest samochodem nie będę mówił, o której niemieckiej marki zerknąłem tu już dosyć młody kierowca ale, toteż stereotypowe bardzo także notatki itp do trzydziestego roku życia mózg jeszcze rośnie prawdę, więc nie jest wiąże się to z dużym ryzykiem czy to też wpisali byśmy brak kultury jazdy czy to jest zwyczajne nie wiem o głupota nowość, bo na drodze to on to coś co znaczy tutaj generalnie już w swoim troszkę styl i jesteśmy już poza to się cienką czerwoną linią, gdyż są tylko na wieki to już nie jest niestety głupota to jest też wzrostu kursu brawura prawda po prostu przekonanie o tym, że droga jest zabawką prawda, że droga do tego, żeby dostarczyć jak w grze komputerowej i taktach druga to jest takie ataki takie coś co można ma nas doprowadzi z punktu ADO punktu naprawdę itd to nie jest zabawka to jest to jest po prostu od tak taka rzecz, którą dorośli się przemieszczają w Niemczech być może pan słyszał sąd wymierzył karę dożywotniego więzienia pijanemu kierowcy, który po pijanemu, prowadząc skradzioną taksówką potrącił inny samochód, doprowadzając do śmierci pasażera tego drugiego samochodu dożywotnio powtórzę kary więzienia męczy oczy to takie srogie kary to to jest środek sposób na to, żeby walczyć z placu czy MF i w ogóle jest to raczej sceptycznie nastawiony do tych srogich kar to znaczy, że nikt mnie nie zrobię czegoś, bo grozi minie 10 lat więzienia tylko 20 techno do nich zasady desek w momencie, gdy podejmie decyzję o wyprzedzaniu tak to nie liczę ile tam pójdę siedzieć prawda w razie gdyby co prawda co to to jest ten, kto to jest pewien znak, żeby ten odruch prawda, jeżeli to jest zagrożone jeśli wiem, że to jest duże prawdopodobieństwo, że zostanę gdzieś tam uchwycony przez radar policję patrol kamerę tak to w tym w tym momencie w tym momencie rzeczywiście rzeczywiście jest jej jest szansa, że z tego zachowania takiego zrezygnuje tak natomiast to ona sama gdzieś, gdzie są wysoko zagrożenia nie sądzę, że było to kluczowa bank na ile w takim razie pana zdaniem panie profesorze kwestię kultury jazdy powinno się wpisać w nauczanie kierowców pytałem oto przegląd wejście na antenę rozmawialiśmy pytałem niedawno dziewiętnastolatki pewnej znajomej mojego syna Anny o to ile godzin akurat świeżo upieczonego kierowcy przybyszów przed egzaminem, czyli tak jeszcze nie kierowców ile czasu spędziła w czasie szkolenia na drodze ekspresowej autostradzie albo choćby obwodnicy Marek, które często podróży powiedział 0 na tak, o czym myślę sobie, że nie jest łatwe poruszanie się z takich drogach prawda czy droga droga droga prawda co bywa bywa łatwiejsze obciążone dużym stresem można troszkę inne zasady po prostu te troszkę inne zaskarżyli wydaje mi się, że nawet może w siłę ruchu miejskim, gdzie trzeba mieć oczy dookoła głowy jest to trudniejsze technicznie niż tutaj trzeba po prostu tylko kontrolować prędkość tak nie wjechać komuś w tym prawda lista jest to jest zdecydowanie myślę, że z tam, gdzie jest to możliwe nam o tym, myślę sobie, że nie nie wszędzie jeszcze mamy to ekspresówkę ta w promieniu 50 km to tam zdecydowanie takie tak jest powinny się zdarzać się tym, że sposób jest inny to system skandynawski model, gdzie młody kierowca uczący się jeździć mam ma prawo jeździć swoimi rodzicami tak rodzice mogą też być takimi instruktorami i to jest i też wydają się to najwłaściwszy moment prawdą, że rodzice przez przez takie modelowanie, bo każdy rodzic takie przy dziecku się zachowuje też troszkę bardziej poprawnie niż wtedy, kiedy jest sam jest 1 włączamy się ten taki monitoring taki wynik i Chinki krótko mówiąc jest w stanie tego tego młodego człowieka raczej nauczyć się poprawnych poprawnych nawyków niż, ale i kiepskich też zdobył w tym sensie, że buduje poczucie odpowiedzialności, bo wtedy można z czystym sumieniem powiedzieć, widząc pirata drogowego, gdzie są ci rodzice w lotach z tak poza tym zwiększa wymiar tego szkolenia TKMS bez obciążenia czasowego tatuś liczyła za każdym jest płacić te można tych godzin co by nas szukać rękę nabyć prawda i podchodzi do egzaminu już w większym doświadczeniem no dobrze to porażek graliśmy trochę, ale chciałbym, żeby było optymistyczne tanie jeszcze 1 kwestię chciałbym mówić ani też rozmawiać, bo wyprzedzanie z prawej strony rozmawialiśmy i to pan profesor bardzo mądrze mi podsunął też przed wejściem na ten, że jazda lewym pasem prażanie nie jest zgodna z przypisane dokładnie to w ogóle, czyli to niejako, wyprzedzając z prawej strony coś takiego jadącego wolniej ma prawo kierowca popełnia wykroczenie tylko on jadąc lewym pasem w MF w zasadzie tak w zasadzie w zasadzie, że mamy obowiązek jazdy prawym pasem mamy obowiązek jazdy prawym pasem nimi wyprzedzanie są prawej strony jest zawsze odrobinkę ryzykowne, bo ten człowiek nagle może dostać wyrzutów sumienia i chcieli z niej zjechać w Chinach oraz na nas naprawdę tak i nas zauważy ten, kto to jest jakby to sprawdzanie lewej jest miejsce, by odruchowe przy 3 przy manewrach sprawdzanie prawej troszeczkę mniej odruchowe no i krótką krótko mówiąc jest to dni jest to bardzo bezpieczne no dobrze to teraz skończyliśmy z narzekaniem czas na optymizm, bo pan profesor twierdzi, że wcale z nami Polakami z piractwem drogowym czy nawet z kulturą jazdy albo też i brakiem nie jest tak źle, więc generalnie mam takie badanie sprzed roku badanie badanie Eurobarometru z i z tego z tego badania wynika, że wcale wcale takie zachowanie jak jest właśnie obrażanie innego kierowcy nadmierne używanie klaksonu czy z jazdą na zderzaku czy uczyć właśnie wyprzedzanie z prawej nie są w Polsce wcale takie bardzo często tak ich średnia Europejska jest generalnie wyżej niż inni niż nasza czy mamy kulturę jazdy na wyższym niż średnia Europejski poziom wydawałoby się, że tak natomiast mamy 11 bardzo niebezpieczna bardzo bardzo nieprzyjemny wskaźnik Ros Damian mianowicie jest tutaj Glik jesteśmy na pierwszym miejscu w Europie jeśli chodzi o tendencje do wysiadania z samochodu i TPN wymierzania sprawiedliwości i sprawiedliwości takiego wewnętrznego dyskutowania z innymi kierowcami itd, więc to jest to to kto to jest wzrost taki, jaki wskaźnik bardziej by bardziej niepokojący natomiast rzeczywiście te legendarne jazda po kielichu gra daj mi się powoli przestaje być problemem wcale nie ma u nas najwięcej pijanych kierowców, ale nie, a gdzie, gdzie jest lider z lnu w tej chwili akurat tych danych przy sobie radzą sobie nie ma natomiast z dna natomiast słowa jesteśmy w środku stawki ten, kto to jest optymistyczne, a tak myślę, że to wymierzanie sprawiedliwości to taki w sumie nasze polskie czy jednak ułańska fantazja z 1 strony zmiany jeździmy, ale jak ktoś złamie prawo to ja mu pokaże wpisał Belka i gonimy go na piechotę gość TOK TOK zaszyli się prawdą to od tych, którzy się wkurzają nas na 1 jedno jadących na suwak pełną paletę nowych syna nawet karania ludzi, którzy zgodzą naszym zdaniem to też brak kultury jazdy takiż dryfowanie na drodze jest, że tak oto słyszycie szeryfowie torze znajdziecie pas w świat zauważy braku kultury jest zdanie o tym, że wymierzać sprawiedliwość marsz tolerancji troszkę troszkę troszkę się przydaje i po prostu to zwiększa płynność jazdy wbre w pozorom no bo to prawda kiedyś miałem też okazję jechać samochodem, kiedy był korek spowodowany przez wypadek na lewym pasie lewy pas został czasowo wyłączony z ruchu ja jechałem poboczem w sensie pasem awaryjnym tak wiedząc skądinąd, że w przypadku sytuacji awaryjnych można korzystać z pasa awaryjnego 1 z kierowców zajechał mi drogę włączył się do ruchu radiowóz, który jechał za mną i radiowóz w związku z tym żyje nie został przepuszczony wyjechał przez okno prowadzący radiowóz policjant kierujący radiowozem połączył kierowcy, że to jest sytuacja awaryjna w związku z tym można korzystać z prawego pasa w Wenus, ale właśnie podboju bądź szeryfem wtedy, kiedy mam za to płacą prawdę wtedy kiedy, kiedy jesteśmy jutro w hali AWF AWF Poznań Gołańcz znane gwiazdy trawa przycięto bardzo dziękuję panie profesorze dekret Donalda Tarnowski psycholog transportu Uniwersytetu Warszawskiego był państwem garścią dziękuję dziękuję chętnie dużo uśmiechu na drodze państwu życzę to zawsze dobrze robi niezależnie od sytuacji chyba się pan ze mną zgodzi zamiast się wykrzyczeć uśmiechnąć do siebie zapraszam państwa na Zwiń «

PODCASTY AUDYCJI: PIERWSZE ŚNIADANIE W TOK-U

Więcej podcastów tej audycji

REKLAMA

POPULARNE

REKLAMA

DOSTĘP PREMIUM

Słuchaj podcastów TOK FM bez reklam. Wybierz pakiet "Aplikacja i WWW" i słuchaj wygodniej z telefonu!

KUP TERAZ

SERWIS INFORMACYJNY

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA