REKLAMA

Państwa UE zablokowały czarną listę - czy da się walczyć z rajami podatkowymi?

Połączenie
Data emisji:
2019-03-05 14:00
Audycja:
Prowadzący:
Czas trwania:
23:32 min.
Udostępnij:

AUTOMATYCZNA TRANSKRYPCJA PODCASTU

Transkrypcja podcastu
radny 148 Jakub Janiszewski przy mikrofonie ze mną w studiu prof. Dominik Gajewski ze szkoły głównej handlowej w Warszawie dzień dobry dzień dobry państwo, a będziemy znać, że państwa o bardzo ciekawej sprawie związanej z adopcją przez przyjęcie przez kraje Unii Europejskiej listy krajów, które dopuszczają się prania pieniędzy są bardzo często rajami podatkowymi, które na, której liście znalazła się m. in . Arabia Saudyjska, ale też terytoria zależne w stanach Rozwiń » Zjednoczonych mieszka w Portoryko co wywołało dość spore perturbacje dyplomatyczne i właściwie zatrzymanie przyjęcia przez unijne tej listy i to właśnie rodzi takie trochę pytanie poco komu kraje, które są rajami podatkowymi czy to nie jest tak, że właśnie jak interpretować to cała historia WOS problematykę rajów podatkowych jest niezwykle szeroka i ciekawa w z sobą ma wiele takich wątków, które w zasadzie skutkują pewnego rodzaju sprzecznościami, o którym pan redaktor mówi raje podatkowe w zasadzie od lat funkcjonują i walka z nimi wbre w pozorom nie jest łatwa, jeżeli chodzi o takie klasyczne interesy, bo w zasadzie raje podatkowe nie powinny być w żaden sposób z kręgu zainteresowań czy utrzymanie rajów podatkowych nie powinno być w kręgu zainteresować państw, które mają stosunkowo normalne stawki podatkowe to wiadomo, że podatnicy będą szukali transferowanie zysków i tam, gdzie najniższe jest opodatkowanie, ale zwróćmy uwagę, że nawet popatrzymy na razie poza ten obszar Europejski w ramach Unii Europejskiej proszę zwrócić uwagę od lat mamy w ramach państw Unii Europejskiej nawet nie mówię wśród państw europejskich w ślad państ w Unii Europejskiej państwo, które charakteryzują się z rajami podatkowymi daleko nie trzeba szukać Irlandia, gdzie ostatnio nie bardzo duży był UE problem z opodatkowaniem dużych koncernów amerykańskich stawkami niezwykle powiedzmy śmiesznymi, bo jeżeli możemy mówić o stawce podatku dochodowego na poziomie 0 , 005 % brutto powiedzmy, że jest to w zasadzie symbol Luksemburg kolejne państwa, więc widzimy, że w ramach Unii Europejskiej, gdzie ta Solidarność podatkowa powinna być jak najbardziej zakorzeniona to często nie funkcjonuje jeszcze inaczej to wygląda, jeżeli zaczynamy rozmawiać o państwach, które są poza Unię Europejską kolejne przykłady proszę zwrócić uwagę szczególnie państwa unijne, które mają historią kolonialną tak to nazwijmy n p . Holandia, gdzie bardzo często sporo państ w zależnych jest np. na Karaibach od Holandii, który się charakteryzują właśnie klasycznymi rajami podatkowymi 02 proc w wracają, żeby powiedzieć tego wątku, którego pan rozpoczął co stany Zjednoczone jak mały interes, że jakby powiedzieć utrzymują czy tolerują mnie państwo, które charakteryzują się tym, że są rajami podatkowymi, a często idzie to w parze, że państwa te mają regulacje sprzyjające praniu brudnych pijacy dam jeszcze przykład lot jest bardzo świetny przykład stany Zjednoczone jest to państwo, które chyba najbardziej restrykcyjnie i z dużymi sukcesami walczy z unikanie uchylanie się od opodatkowania zarówno na swoim terytorium, jaki również w parze z państwami, które nie leżą, które prowadzą działania, które nie do końca zgodna z polityką fiskalną Stanów zjednoczonych w ale są państwa, gdzie jak, gdzie to Amerykanom nie przeszkadza też przykład, o którym zacząłem Irlandia, gdzie dotyczy PL, gdzie dotyczy biznesu amerykańskiego, gdzie był bardzo Nisko opodatkowany w Irlandii, gdy doszło do konfliktu komisja Europejska i Irlandia, gdzie komisja Europejska wszczęła postępowanie w stosunku do Irlandii o nosie tak niskich stawek ktoś odezwał odezwał się rząd Stanów zjednoczonych i powiedział halo halo, dlaczego tutaj biznes amerykański jest pewien sposób dociskany, jeżeli miałoby to miejsce w stanach Zjednoczonych wiadomo, że nie miałoby to miejsce pokazuje atutami, że polityka podatkowa bardzo często przesiewa się z pewnego rodzaju dyplomacją i interesami troszkę innymi nie do końca związanymi z kwestią polityki podatkowej oraz od mamy jakby powiedzieć ten problem związany z listą tzw. rajów podatkowych etosu ducha raje podatkowe tu też chodzi o brak reguł przeciwdziałania praniu brudnych pieniędzy czy ten front Kołłątaj Londyn tak system, dlaczego to jest to sposób połączone znaczy czy raje podatkowe i kwestia grania brudnych pieniędzy to jest jakoś zbieżne nie można pozwala postawić znaku równości pomiędzy tymi 2 zjawiskami z 1 strony może być raj podatkowy, który również sprzyja w swoich regulacjach z praniem brudnych pieniędzy z procedurą prania brudnych pieniędzy, ale są również raje podatkowe, które charakteryzują się niską stawką podatkową albo nadzwyczajnymi tak to ujmijmy ulgami czy zwolnienia zwolnieniami podatkowymi, ale nie sprzyjają procedurze brudnej prania brudnych pieniędzy jest to nie zawsze idzie w parze jest tutaj nie można generalizować, bo są państwa które, jakby powiedzieć mamy do czynienia absolutnie jest procedurą krajową i tutaj możemy mówić tam o Irlandii może mówić o często Szwajcarii się mówi się ciekawostek jeszcze kilkanaście lat tego na takiej liście rajów podatkowych był go Watykan zdziwiła, gdy w, a oczko aczkolwiek, jakby też bardzo szybko został on wykreślony adres oczywiście są państwa szczególnie z bliskiego Wschodu, gdzie bardzo często ta procedura związana z przeciwdziałaniem praniu brudnych pieniędzy no, jakby powiedzieć jest traktowana po macoszemu, choć to jest kwestia do pełnej transparentności tego systemu bankowego i systemu opodatkowania czy też to jest kwestia właśnie tej stawki opodatkowania tych związana przede wszystkim z możliwością unifikacja regulacji we wszystkich części we wszystkich państwach na świecie, bo jeżeli mamy organizacje typu komisja Europejska mamy tutaj możliwości jeśli chodzi o wprowadzenie pewnych regulacji czy przeciwdziałania praniu brudnych pieniędzy czy przeciwdziałania rajem podatkowym i to jako bardziej to polityka z grubsza można jakoś utrzymywać jak widać też nie do końca jest ona w 100 % restrykcyjnie pro restrykcyjne przepraszam prowadzone natomiast, jeżeli wychodzimy odnośnie państ w, które codziennie są związane żadnymi umowami z żadnymi regulacjami jak będzie wyegzekwowanie wprowadzenia tego typu regulacji jest często bardzo trudne pamiętajmy o 1 rzeczy, że państwa które, jeżeli mówimy tutaj o rajach podatkowych takich klasycznych spoza Unii Europejskiej bądź państwach, które przymykają oko na metę transfery związane z praniem brudnych pieniędzy to małe państwo nierzadko są do państwa stosunkowo biedne z niskim PKB, a w związku z tym poprzez tego typu procedury one nabijają sobie budżet mając możliwości, aby po dziś wzbogacenia się oczywiście też zapytany, jaki wzbogacenie, jeżeli jest rajem podatkowym innowacji i płeć procent pół procenta jak oczywiście to jest troszkę bardziej skomplikowane, bo tutaj będzie miał pół procent, ale na innej, ale na innej procedurze będzie miał znacznie wyższe opodatkowanie per saldo podmiotom, które wprowadzają tego typu tego typu swoją działalność do opodatkowania w takich państwach się opłaca poza tym pamiętajmy o 1 rzeczy, jeżeli rozmawiamy o transferowanie zysku na poziomie dziesiątek miliardów typu proca dla małego państwa 1 PK będzie budżet jest inny i niezwykle skromnego to są niesamowite krocie, więc jest, o co walczyć, czyli rozumiem, że wtedy zarabia się nie ma podatku, ale na czym to w zasadzie pełni podobną funkcję zarówno wartym, ale również na tym podatku, bo już dzisiaj państwo, które stosują stawkę 0 % jest niezwykle niezwykle mała w zasadzie jest to rzadkość często pół procent często jest to 09 % to dalej jest niezwykle atrakcyjne opodatkowanie, jeżeli mamy z średnią opodatkowanie samej Unii w Europejskiej kilkanaście procent w zależności od państwa to dalej, jeżeli będziemy zmniejszenie stawką podatkową poniżej dziś po jej od dzisiejszej punktów procentowych, a to jest niezwykły interes, czyli w te setne procenta stawki podatkowej to jest rozmiar w pewnym sensie sukces takiej dyplomacji presji międzynarodowej na to, żeby walczyć z rajami podatkowymi, że dostanę takie samo oszukiwanie się tak nie jesteśmy rajem podatkowym my po prostu bardzo bardzo niską stawkę podatku jest jakby powiedzieć pewnego rodzaju pewnego rodzaju zabieg techniczny podatkowe też zwrócić uwagę, żebyśmy chcieli scharakteryzować raj podatkowy w dzisiejszych czasach to fakt, że to nie jest tak być prosta definicja, że jest to państwo, które ma bardzo niską stawkę podatkową albo stawkę na granicy 0 proc w Dreźnie razem wybrać tę bowiem, że dzisiaj w dobie globalizacji mamy do czynienia z inteligentnymi rajami podatkowymi oraz inteligentne raje podatkowe one nie ogranicza się albo nie stosuje zerowej albo niskiej stawki podatkowe może mieć stawkę bardzo wysoką wyższą od średniej, ale stosuje ulgi zwolnienia, które per saldo daje mu o opodatkowanie na poziomie 0 % i z 1 strony będzie to opodatkowanie jest podstawowa stawka 20 parę procent takim dobrym przykładem w swoim czasie był Luksemburg 29 %, a zastosowane ulgi zwolnienia powodowały, że realne opodatkowanie było 123 %, więc tak mniej więcej wygląda za chwilę wrócimy do rozmowy z 1420, ale on włączenie ich różni od tych 2 radnych 1424 Jakub Janiszewski przy mikrofonie ze mną w studiu prof. Dominik Gajewski ze szkoły głównej handlowej w Warszawie rozmawiamy o problemach z przyjęciem przez kraje Unii Europejskiej listy krajów rajów podatkowych krajów, które też nie respektują zasad i przeciwdziałaniu praniu brudnych pieniędzy to jest 20 z 23 kraje bez czego w zasadzie 2 są takie najbardziej problematyczne dla głównie Stanów zjednoczonych czy relacje transatlantyckie tutaj wchodzą w grę wchodzi tutaj o Arabię Saudyjską, choć Portoryko zajmijmy się można już Arabię Saudyjską jest ciekawy przypadek na tej liście ta lista w ogóle składa się głównie z takich krajów, o których można powiedzieć, że są biedne słabo instytucjonalnie to są nimi Afganistan Nigeria Iran Irak w gangu Etiopia Sri Lanka Syria Jemen bardzo często są kraje, które są objęte wojną, więc w zasadzie można powiedzieć, że nie jest zaskakujące z zaskakująco zaskakujący zesta w, ale ta Arabia Saudyjska kosztu wygląda inaczej, jakby trochę nie pasowała z 1 strony bogata w wydawałoby się wpływowa co natura, aby na takie wieści zawsze sformułowanie list tego typu k rajów podatkowych czy państw, które nie respektują przepisy o przeciwdziałaniu pragną praniu brudnych pieniędzy to jest wielka polityka Tomasz jest na tej liście znaleźć a kto nie często jest ta, że państwa, które powinny się znaleźć i nie ulega żadnych wątpliwości nie znajdują się często są państwa, które działają powiedzmy na granicy z zagranicy zdefiniowania korali znajduje się na takiej liście PZ wypowiedź 1 sprawa druga kwestia oczywiście większość państw, które pan wymienił co do państwa biedna objęte wojnami konfliktami kryzysami często bardzo słaby jeśli chodzi o kondycję ekonomiczną i oczywiście tego typu uwarunkowania sprzyjają do tego, żeby w głównej mierze tworzyć albo inaczej przymykać oko na różnego rodzaju transfery związane z praniem brudnych pieniędzy poza tym transferami plan brudnych pieniędzy idą jak pędzić korzyści stricte dla tych państ w, a więc te państwa nie ma za dużo do stracenia pamiętajmy, że często władze są to skorumpowana, więc jest to za duże przyzwolenie władz i bez tego powiedzieć jedno z 2 tych państ w, o których pan mówi to, żeby być 2 różne przypadki Arabia Saudyjska i tutaj przywieźć, choć Arabii Saudyjskiej jest to taki wyjątek od wyjątków jest to państwo z 1 strony bardzo bogate, gdzie wiadomo z czego bogactwo wynika z drugiej strony jest to państwo, które prowadzi dość przyjazną politykę ze Stanami Zjednoczonymi, ale i z Unią Europejską i teraz jest pytanie, jeżeli wprowadzają 3 posiadają pewnego rodzaju regulacje, które o, których możemy tutaj mówić się sprzyja to pranie brudnych pieniędzy czy spełnia uwarunkowania państwa będącego rajem podatkowym możemy się zastanowić czy tego typu państwo znajduje się na liście mimo swoich bardzo dobrych uwarunkowań dyplomatyczny za przyzwoleniem tych państw, które do listy układały, bo umówmy się to jest pewnego rodzaju ustalenie konsensusu itp pod dużym znakiem zapytania naprawdę wielu środowiskach powiesił, dlaczego się znalazł, bo w zasadzie, jeżeli można, by tutaj poprowadzi pewnego rodzaju akcję dyplomatyczną bardzo szybko by wykreślona Arabię Saudyjską pamiętajmy o 1 rzeczy się na ostatnich lista Arabia Saudyjska się nie pojawiała, a więc być może jest to związane z pewnego rodzaju polityką, która jest wdrażana obecnie w rajach podatkowych szczególnie jeśli chodzi o duże inwestycje w tym państwie, a Portoryko Portoryko to jest inny całkiem przykład, ale też bardzo ciekawe jest to państwo, które leży pod przysłowiowym nosem Stanów zjednoczonych tak jak ty rozmawialiśmy stany Zjednoczone to jest państwo, które nie toleruje, jakby powiedzieć bliskim sąsiedztwie Stanów zjednoczonych państwa, które stosują tego typu procedurę, chyba że kontroluje taki raj podatkowy to znaczy my wiemy, że jest źle się rajem podatkowym, ale n p . nie będziecie stosowali taką politykę proszę zwróćmy uwagę na ten przykład Panamy, który 2 lata temu od wybuchu odnośnie państwa, który był typowym rajem podatkowym dla osób fizycznych, czyli gwiazdy sportowcy i t d . ale jak prześledziliśmy tu liste, jakie osoby fizyczne znalazły się, czyli jacy no ludzie nie prowadzący nie biznes nie korporacji jacy ludzie starsi znaleźli tu odsetek Amerykanów to był jej nie, przekraczając 1 % była to Rosja była to Chiny Arabia Afryka et Cetera i sporo z Europy Amerykanów nie było, czyli wskazuje wskazywałoby na to, że był to pewnego rodzaju państwo, które jest poszły pod pewnego kontrolą drugi przykład Karaiby, czyli bardzo duża liczba wyspy karaibskiej, które znane od lat jest z prowadzenia polityki tekst krajów podatkowych też jest tolerowana, ale czy jest to do końca tolerowane nie kontrolowane przez stany Zjednoczone proszę zwrócić się zwrócić uwagę n p . Szwajcarii Szwajcaria bardzo daleko od Stanów zjednoczonych i dobrych kilka lat temu stany Zjednoczone wpływają na Szwajcarii na całą opinię Europejskiej tak, żeby złamać ten klasyczny znaną od lat tajemnicę bankową jak również i politykę braku realizował w Szwajcarii Amerykanie, a więc, jakby powiedzieć widzimy, że wpływy amerykańskie tutaj chyba mówić tak raj podatkowy najbardziej przeszkadza wtedy, kiedy nie ma się na nim żadnego żadnej kontroli, a on kontrolowany może się nawet okazać przydatny oczywiście czasami raje podatkowe są bardzo przydatna jeśli chodzi o 1 z Holandii świetnym przykładem i inne reżim podatkowy na kontynencie Andrzej, a inny reżim podatkowy na Wyspach, które są UE podlega ustawodawstwu holenderskiemu n p . na Karaibach absolutnie 2 bajki podatkowe i tutaj może też są pewnego rodzaju interesy, bo tak jak rozmawialiśmy podatki czy polityka podatkowa to też jest jakby byli bardzo mocno powiązane z pewnego rodzaju polityką międzynarodową pamiętajmy o 1 rzeczy, że to wszystko wkomponowuje się też tzw. problem konkurencji podatkowej pomiędzy państwami czy każde państwo w zasadzie jego żywotnym interesie leży, żeby ściągnąć duży biznes do niego mając, jakby będzie duży biznes czy, chcąc ściągnąć duży biznes do danego państwa trzeba zaproponować jakąś formułę często taki raj podatkowy może być przydatne ja rozumiem, że to jest po prostu rozmowa o tym na ile mi to co się dzieje w danym raju podatkowym pod czyimś protektoratem co się odbywa, a jak ktoś, kto z klientami to jest głównie ta dyskusja państ w oczywiście zdarzają się państwa zdarzają się państwa, które stają się państwami absolutnie nie za niezależnymi od pewnego rodzaju takiej polityki dużych państ w, ale zwróćmy uwagę raje podatkowe żył, a takim trochę krótkiego życia szczególnie i jak mówi pan no redaktorom Puerto Rico jeszcze kilka lat temu nie słyszał, żeby Puerto Rico było rajem podatkowym teraz wiemy prawdopodobne, że w parę lat będzie funkcjonował i zgaśnie tak gwiazda podatkowa, a zaraz to miejsce w niedalekiej odległości pojawi się inna gwiazda podatkowa, która też będzie określana jako raj podatkowy musimy pamiętać o 1 rzeczy, że wpływy z silnych bogatych państw ma bardzo istotne znaczenie na długości żywotność takiego raju podatkowego z tego względu, że czasu są robione sankcje ekonomiczne takie państwo, jeżeli nie chce nie chce społeczność międzynarodowa, żeby ten raj dłużej funkcjonował czy przyjął pewnego rodzaju reguły, które mogą mieć niekorzystny wpływ dla tych państw jak rozumiem, że z rajami podatkowymi byłby problem jest taki jak sądzę tak się to wyobrażam, że to jest pytanie komu się wówczas opłacamy traktacie, jeżeli nie istnieje ten cenny podmiot w postaci państwa to istnieje jakiś inny siłę, które decydują o tym, dokąd dokąd, jakby te strumienie finansowe zostaną przekierowane, czyli w przypadku akurat takich wiosek Portoryko ma zasądzone terytoria zależne to mówimy o tym, fenomenie do kontroli Stanów zjednoczonych, ale w przypadku tych państ w pozostałych n p . nie wiem Libia co się wówczas dzieje to co do państwa, jakby powiedzieć nie kontrolowanej należy pamiętać o 1 rzeczy tutaj o rajach podatkowych no umówmy się, że trudno definiować te państwa jako raj podatkowy, bo ktoś, kto chce zapłacić niskie podatki wcześniej musi transferować te pieniądze tak tak do tego państwa, a żeby transferować oczywiście możemy przetransferować, ale musimy te pieniądze z powrotem odzyskać psy państwa, gdzie system polityczny jest pewnego rodzaju niepewne różnie to może być, więc duży biznes ZBP i bardzo mocno się zastanawiać czy właśnie w ten sposób wykorzystywać takie raje podatkowe i tutaj sprowadzamy problem no, jakby powiedzieć do handlarzy narkotykami bronią, a więc, jakby byli Strike nielegalne nielegalne biznes, czyli w zasadzie to o to jak rozumiem poszło, że Arabia Saudyjska oraz terytoria zależne stany Zjednoczone zostały wpisane na taką listę krajów, które są albo zmagają się z problemem terroryzmu albo są objęte wojną albo po prostu wiadomo, że tam przeprowadzi nieczyste interesy tam właśnie płyną brudne pieniądze zgadza się pamiętajmy jednak, że czy wpisanie państ w nadano listy ona ma ona jest na ściśle określony czas jest to pewnego rodzaju ostrzeżenie uwaga wpisujemy własną listę jesteście pod pewnego rodzaju monitoringiem na pewno biznes zaczyna się zastanawiać czy prowadzić tam interesy i jak to będzie postrzegane w tej sytuacji państwa mają one mają czas na tzw. przemyślenie i ewentualnie zwrot swojej polityce czy odnośnie polityki podatkowej czy odnośnie regulacji związanych z restrykcyjną się co do przeciwdziałania praniu brudnych pieniędzy dziękuję bardzo prof. Dominik Gajewski ze szkoły głównej handlowej w Warszawie był ze mną w studiu 14 lat 36 za chwilę informacje program przygotowała Anna Piekutowska, ale on włączenie ich różni od Zwiń «

PODCASTY AUDYCJI: POŁĄCZENIE

Więcej podcastów tej audycji

REKLAMA

POPULARNE

REKLAMA

DOSTĘP PREMIUM

Słuchaj podcastów TOK FM bez reklam. Wybierz pakiet "Aplikacja i WWW" i słuchaj wygodniej z telefonu!

KUP TERAZ

SERWIS INFORMACYJNY

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA