REKLAMA

Jak kształtuje się światopogląd?

Data emisji:
2019-03-05 21:20
Audycja:
Wieczór - Tomasz Stawiszyński
Prowadzący:
Czas trwania:
29:42 min.
Udostępnij:

Gościem programu była prof. Joanna Jurewicz z Wydziału Orientalistycznego UW, która zajmuje się filozofią indyjską, bada tworzenie się pojęć i światopoglądów.

AUTOMATYCZNA TRANSKRYPCJA PODCASTU

w studiu prof. Joanna Jurewicz wydział orientalistyczny Uniwersytetu Warszawskiego dobry wieczór dobry wieczór to zaczniemy od cytatu z Mircza i zjada go wybitnego badacza w ogóle niezwykle ważnej postaci dla religioznawców ciekawości, który tą dyscyplinę tak na dobre powołał do istnienia to też jest postać, do której mam ambiwalentny dzisiaj stosunek z racji zaangażowań politycznych bardzo mrocznych, które wyszły na ja w stosunkowo późno, bo gdzieś tak dopiero w Rozwiń » drugiej połowie lat osiemdziesiątych ana dobre to w latach dziewięćdziesiątych, a już na dobre całkiem to zostawia ślad nieufnych, ale zacznijmy od tego cytatu tak czy inaczej bo, bo działo religioznawca ja tego jest bardzo ciekawa, a też to wprowadzi nas obraz właściwie jest to, o czym mamy dziś mówić to jest cytat pochodzący z Dziennika Anny tak jak tego z 1963 roku coś takiego zanotował cytuję dalej dyskutują Stanom, a ty zerem na jego zarzuty, że kiedy pisał nie prowadzą dialogu z reprezentantami nowoczesnej świadomości w nawiasie niczym frajdę Marks i t d. odpowiadam wszyscy ci znakomici autorzy podziwiani przez Toma są ludźmi Zachodu co oznacza, że zmierzyli się oni z problemami kryzysami charakterystycznymi dla nowoczesnej duchowości zachodniej ja uważam, że te Horyzonty kulturalne są prowincjonalne kryzysy i problematyka takiego frajda niczego czy Marksa są już przekroczone lub rozwiązana jeśli o mnie chodzi to próbują otworzyć ludziom Zachodu widok na inne światy nawet jeśli niektóre z tych światów uległ zagładzie dziesiątki tysięcy lat temu ja rozmawiam nie z Freudem czy Jamesem Joyce sam próbuje zrozumieć myśliwego paleolitu i odgina i szamana chłopa z Indonezji Afrykańczyk, a i porozumieć się z każdym z nich koniec cytatu właśnie to jest to jest bardzo mądry cytat bardzo mądrą myśl i wcale wciąż nie taka popularna niż można było oczekiwać, że od z lat sześćdziesiątych duże, że na świecie niewiele zmieniły świat w zglobalizowanym prawda już się jakoś przynajmniej części tego typu myśli powinny nam do głowy przychodzi co jednak nie przychodzą jest też zachodnia Centre czy bardzo za myślenie o 3 dni i marż w edukacji edukacji właśnie to chciałam powiedzieć, że w edukacji się jak się uczy historii np. w Lotosie w ogóle uczy historii własnego kraju na psiej w Polsce w wywiadzie dla innych winnych krajach, ale pewnie zaraz sam pewnie podobnie najeżdżali to jakieś tam odniesienia są to inne kraje się pojawiać się z nimi bijemy w, a poza tym no to tak starożytny Egipt tak prawda w swojej hali wschód starożytnej w zasadzie potem to już tak jakby tego świata nie było jak tylko Europa i odkrywamy tylko świat co zresztą jest oczywiście fascynujące od kradzieży zajmuje starożytnymi Indiami i myślą indyjską z trzynastego wieku przed naszą erą bez zasilania z niesłychanej w ogóle nie właśnie chociażby takiej świadomości ludzie nie mają ze scen w Europie bardzo wielu nie ma nie ma takiej powszechnej wiedzy, że w trzynastym wieku przed naszą erą utworzono hymny w bardzo wyrafinowany o bardzo wyrafinowanej i myśli w formie pesymizm układane w sanskrycie były przez we wczesnej postaci sanskrytu, które właściwie twórcami tych hymnów byli pół na byłym późna ma być na plemiona trochę kowboje boi się zajmować czymś poza nie robi i jak oni żyli oni się z rozmachem innej sali dużo o nich pisali tylko wkładali do niej ani pisma święte teksty indyjskie były przekazywane przez pół 1000 lat istnienia kultury praktycznie wyłącznie ustnie, a potem nawet takie trochę zapisywano po to, z nim powiedziałabym tak w Indiach papieru, jakby niespecjalnie używano pisana na pal mowy o liściach tam jakoś wysuszonych no i to jak przez MON są to utrudniło robactwo zjadało, więc tak naprawdę nam cały czas uważano, że umysł ludzki jest lepszym przechowalni zemdlała na treści ważnych, zwłaszcza takich ważnych i paradoksalnie można powiedzieć to znaczy znowu paradoksalnie z naszego punktu widzenia przekaz ustny pozwoli zachować na nieporównanie więcej źródeł oryginalnych ogromne zasoby są te źródła to wiadomo, że to i tak jest część pomysł, ale dowiadujemy się widzimy, że to jest jakiś fragment jakiejś jakiegoś dzieła dawnego w zasadzie tekstów, które powstawały właśnie między 13 moim wiekiem przed naszą erą i na do przełomu RI to jest zresztą taki inny, bo oczywiście usta kulturalnym wszyscy też właśnie jak myślimy o własnej kulturze to myślimy o w eposach czy 3 ruchome żonę, że prawda czy to co robił pary Lloyd prawda, bo te analizy tych form serbska chorwackich od bałkańskich eposów no i to oczywiście na ten temat też są różne przekonania, że to ten epos no bo to jest taka myśl uczesana i w osinie analityk Erste nie niepodlegającej dziś racjonalnej analizie za to twórca tak jakby tak standard mamy takie wyobrażenie barda co to tak, choć dziś śpiewa i oczywiście ma pewne schematy w głowie tych opowieści ale, ale jest dość swą twórczość swobodna natomiast tutaj Eldo była twórczość no właśnie ich bardzo wysokiej klasy poezja i bardzo wysokiej klasy namysłu nad rytuałem inna teorię rytuału i filozofią, która wyjaśniała, dlaczego rytuał należy odprawiać no i tak wstyd wiem też wizja świata tak bardzo złożona i Barnetta lizaka metafizyka absolutnie teksty językoznawcze na bardzo wysokim poziomie nawet podobno nie wiem czy to prawda lubię tak myślę, że to prawda, że rozwój językoznawstwa na Zachodzie w dziewiętnastym wieku, który jednak niewątpliwie ruszył ruszyło ruszyło wtedy też, jaki związek z tym, że poznany właśnie indyjskie teksty językoznawcą astronomiczne na najróżniejsze wiem, że pani sądzi, że to ma dzisiaj dla nas jakąś wartość poza taką czysto antykwaryczny filologiczną wartością to znaczy, że możemy się przyjrzeć temu jak te dawne ludy w jaki sposób konstruował sobie dnia wizje świata, jakie miały pierwotne intuicje metafizyczne językowe, jakie jak w ogóle miało obserwacje dotyczące rzeczywistości tak walczy, ale czy to jest jeszcze coś takiego co w jakikolwiek sposób może nam właśnie jak słoń zjada go w tym cytacie powiedzieć czy odsłonić jakiś obszar dla ludzkiej kondycji ludzkiego doświadczenia, które nam jest być może niedostępne czy to właśnie się tylko eksponat czy tez, jakby tak odległa przeszłość tak kompletnie odmienny sposób widzenia świata i myślenia doświadczenia, że dla nas to już właściwie jest poza oczywiście ten kontekstem naukowym, który pani działa no nie wiem jakoś nie nie niezrozumiałe dla nas nieadekwatna to mnie się wydaje, że rząd oczywiście jest taka komponentach, których pan mówi nasz już tylko, ale tylko tak tak jak antropolog w szwach entomolog entomolog w tym czasie wodami zajdą, nieprawdaż to tak my tu też możemy czasem pochylić nad, jaką stawką zachwycić, czyli cudowność ich hermetyczności, ale niesie wydaje, że istnieje, że zapoznanie tej z tej najstarszej myśli indyjskiej natomiast bardzo fascynujące może mieć implikacji bardzo ciekawe dla nas przede wszystkim, dlatego że można zobaczyć dla nich podstawowym pojęciem tak jak, na którym budowali swoje myślenie swoją filozofię swoją wizję świata nie był tak jak można być pewnym uproszczeniu taki byt dla Greków prawda to on tylko poznanie i w zasadzie, iż cały świat dzielni, czyli 33 proc podstawy swojego średniaki takie pozwy w czasie poznawcze podstawy do już na Poznaniu to trochę dla nas wychodzi, ale chodzi o to, że PR najważniejszym doświadczeniem, w które ich zagadnieniem filozoficznym można powiedzieć było ludzkie poznanie pełny sposób w jaki oni poznają nasz sposób Poznania świata i toteż był model w jaki Fox w jakim w ogóle ujmowano świat już ten fizyczny istniejące Boga i tą podstawową miarą rzeczy były procesy poznawcze i Rzgowa Jazz jest, czyli tym najstarszym tekście jest tyle wyrażenie oznaczających różne stany poznawcze już nie mówię o tekstach chemicznych które, których mają tego znacznie więcej, ale już taki ruch będzie, że po prostu stajemy w FM, dodając to całkowicie bezradni wobec tego domu w językach europejskich po prostu nawet nie ma tylu wyrazów określających jak bardzo konwencjonalny znany właśnie z Poznania stany świadomości nieświadomości taki bardzo konwencjonalny sposób myślenia o Zachodzie Wschodzie dominujących jeszcze na przełomie naprzód dziewiętnastego dwudziestego wieku m. in. właśnie w różnych religia zna czy w tekstach ale, ale nie tylko, bo to jest taki sposób myślenia, że wschód jest introwertyczna zachód jest ekstrawertykiem to znaczy, że zachodni myśleniu umysł przygląda się zewnętrznym obiektom bada je jakoś szuka strategii ekspansji w świecie zewnętrznym wobec siebie natomiast umysł wschodnie zwraca się do wewnątrz do samego siebie obserwuje się bardzo uważnie bada pewne procesy dokonuje takiej pogłębionej Nitras po akcji czy to jest plus minus coś co tak, by potwierdzało rzeczywiście tak jest i to rzeczywiście tak jest oczywiście, że nie mogę wypowiadać na temat całego Wschodu tylko najwyżej na temat tej Take indyjskim świat tych hinduskich też gdyńska też tutaj się mieści w tych ramach, ale ale, gdy rzeczywiście tak jest, że poznanie stanowi tym podsta w do podsta w do podstawową kategorię, którą się, że takie przykłada do świata i do człowieka i że i to przekonanie, że jeżeli poznajemy siebie samych to poznajemy to co się dzieje na zewnątrz oraz to rzeczywiście to jest to już jest w Rwandzie to jest bardzo wyraźnie brak nadziei, że kreacja świata w gruncie rzeczy jest procesem jakimś takim poznała poznawczym, który podejmuje nie wyraża na rzeczywistość, która podejmuje ten proces poznawczy właśnie po to, żeby jak w koszyku ujawnić się sobie w jakiejś formie Poznania zostaje z Poznania podmiotowe przedmiotowe i nie wiemy, dlaczego ona ta rzeczywistość mnie nie podejmowała wcześniej i albo dlaczego zaczęła się poznawać w tej formie z tych też płyty w postaci tego pozwana za pomocą tego Poznania czy dlatego właśnie wcześniej w kasie teraz zaczęła wcześnie zaczęła w Bonn dogoni wtedy i nic nie możemy o nich powiedzieć i ona sama jest jest taki hymn, czyli mówimy o jakimś rodzaju rzeczywistości Boskiej w absolutnej, która zaczyna sama siebie poprzez jednostkowe umysłu, by ostrzegać jak do tamtych niejako o dążyć do samoświadomości handel jawi się sobie jako inna można powiedzieć a, chociaż to już są to humanistyczna humanistyczna teoria, czyli ona jest inna tylko poznawczą, bo onkologicznie jest kasa na to czy, jakoby jest taka sama noszę w sobie przedstawia jako ich jako gmina jako odmienna jako przeciwna sobie w najstarszej myśli to to jest coś tak ogólnie sformułowany, aczkolwiek bardzo interesujący sposób później to jest właśnie w kolejnej warstwy warstwach daty kolejnych tekstach tej kultury no to ona się przedstawia po wieży widać wyraźnie, że jest taki zaprzeczenie w ogóle swoimi atrybutami, które byśmy tak przypisywali Absolut to, więc nie tylko wszech wiedzy, ale nawet nieśmiertelności nawet wszechmocy znaczy to ona tak jakby się manifestuje sobie jako właśnie nim mocne jako bezradna jako niż siedząca i potem istnienie świata jest takim czy jezioro jak człowiek znika człowiek bazary targi swoje kosmiczne, a potem już, a inni im, że tak rozwijały się te teksty i kultura się rozwijała indyjska to głównie z szóstym wieku przed naszą erą notesie ten człowiek właśnie pojawił się ona się manifestuje w kosmosie to się manifestuje sobie jako inna drużyna, ale zawsze słynęła, a w człowieku też tak funkcje pozwala sobie się zawiesić wszystkie swoje atrybuty jak oddać nasze ręce, skąd taki intuicje jak pani powiedziała upłyną medycznych plemion z trzynastym wieku przez naszą erą, skąd się to wieża jak wiadomo czy nie będą inne zdanie nie wiadomo wiadomo moim zdaniem wiadomo dzięki narkotykowi grą oni oni, więc takie właśnie pan zapytał co nie robić wino nie pędzi niczym stado na wschód z terenów między między morzem Kaspijskim czarnym potem teren przez Hindukusz prawdopodobnie tamtędy jakość, czyli coś nie tak dawne tereny dzisiejszego Północnego Pakistanu Kaszmiru na jej imię Lis son i sama tajemniczą sama, o których nie wiemy co nie jedyne co to było nie wiemy co to było ostatnio właśnie czytam książkę w 2017 roku wydano w 2017 roku takiej takich badaczy na meczu Klang z Wielkiej Brytanii zaproponował, że NFZ może właśnie wyraz są mato nie odniósł się do konkretnej jakieś rośliny tylko tak nazwał różnych zbiorczą nazwą różnych tam żyły, które oni sobie razem mieszkali i aby uzyskać ten stan zastany zmieniamy świat dane zmienione świadomości również zmienionej z minionych doświadczeń fizycznych, które są tam Matko opisany one wręcz wejdziecie przedstawione właśnie to jest taki pierwszy to było prawdopodobnie uczucie na dnie prawdopodobnie oni to wprost mówią znaczy tyle na ile się wprost mówi inna, ale suma rozpalała niczym ogień czyli jakie doświadczenie gorąca spoceni się niewątpliwie bardzo silny popyt w jakiś rodzaj być może ery Buric wręczy czegoś takiego, bo oni siebie przedstawieniu go ryczą Micek krowy to ta krowa była głównym zwierzęciem prawda indyki o świcie w Genui potem taki stan jakiegoś kopalń zakończonego poczuciem lotu na słońce w 23 i wiedzy kontaktu z bóstwami los wydaje się też, że być może tutaj, jakie są podobne, bo są takie bardzo interesujący prof. Andrzej Rozwadowski, który prowadzi bardzo interesujące archeolog badania w różnych kas skalnych malowideł i innych zdrapek co się tak wyrażę właśnie na tych możliwych terenach przejścia in realiów no i no i właśnie też takie tam się z pewnym podobieństwa są pańskim słowiańskimi doświadczeniami na post można wnosić znowu jakaś aluzja do wskazań informacja o stronach faktu, że ma nie zwalnia go właściwie takim zjawiskiem powszechnym różnych w różnych religiach częściach świata, ale ja myślę, że to suma summarum to był to było mocne doświadczenie niewątpliwie zwracało ich uwagę nasz tak powinna poznać inne stany wewnętrzne, bo musiało to być jednak jakieś takie doświadczenie bardzo silne i w zasadzie w dni potem była próba zrobienia z tego doświadczenia nasz właśnie zrobię ujęcia tego takie w takich abstrakcyjnych pojęciach takich i filozoficznych i abstrakcyjnych pojęciach, a to już jest nieźle wyżyć trabant prawda o dane oka można mieć jakieś przeżycia, ale nie zawsze ma się instrumentarium, żeby te przeżycia w ogóle, żeby nadać imię konstruktora jeszcze o wyrażenie ich w języku i właśnie w takiej formie, od której mówimy, czyli jednak jakiejś formie literackiej jak duże złoża przykład to można powiedzieć, że właśnie, ponieważ tam właśnie z człowieka działalność człowieka i funkcjonowanie kosmosu w wywiadzie było widziane jako właściwie i jedno w pewnym sensie go mikro i makro kosmiczny wymiar to właśnie np. wschód słońca rosną rozpoczynał się dzięki ludzkiej idzie o działalności zrzutu wód model też, bo to to nieco rano odprawiono mszę oraz sumy, ale w ramach tego modelu funkcjonowania świata rano w tym tłoczona odczyt lub przyrządzano ten napój sojowy wlewano do ognia i izb tyle ogień wypełniane są mu stawał się słońcem i taki gorący zbiornik wypełniony słomą leciał aż do zenitu, a ja uważam, że to niezwykła zupełnie zrozumienia słońca absolutnie w willi tam w Zenicie dochodziło do ostatecznego oczyszczenia tej tej samej już pod wpływem już takiego dobrego o status Najwyższego gorące słońce i stąd, że brał też 3 także także to i to jest powiedziałabym dość taki wyrafinowany model, który ktoś z funkcjonowania Vivian, ale ja myślę, że najstraszniejsze w jakimś sensie, a może najbardziej filozoficzne płodny filozoficznie płodne było to co się zdarzyło Arian trochę później, kiedy wędrowali dalej na wschód i zeszli z gór ich znaleźć dziś nad równiną nagrane na równinie nad Gangesem owej i zyski z terenów Jazz, gdzie cokolwiek czymkolwiek była suma przestało rosnąć w nie było tego ILS jest takie właśnie późniejsza warstwa tekstów nazywa się Bachmann Jonasz właśnie tworzą filozof jest wokół rytuału, ale też ten rytuał tutaj to nie jest taki tak jak tak jak się często przedstawia ten dawny rytuał, że dotąd AUD zdaje, żebyś dał to jasne, że to mam intuicję, że ruch staro greckiej rytuały i w ogóle rytuały to wcale nie na tym polegały skażenie na pewno stara indyjski rytuał na tym nie polegał poczynając od brygady to mogę za momencik do niego wrócić, ale inni i typ to obraz Maneta późniejsze teksty, które powstały jako kolejna warstwa też ustnie układanym właśnie takiego myślenia w z filozofią tego wokół właśnie tylko, o czym jest rytuał i czym jest człowiek w tym rytuale i kosmos, ale zdradzają też z LO rozpaczliwe poszukiwania tego właśnie doświadczenia w zapomnienie i to trzeba było wypracować odpowiednie metro chodniki datę techniki, które prawdopodobnie z 1 strony właśnie były jakimiś takimi deprywacji innymi technikami polegającą na bieganiu np. aż do zmęczenia aż do śmierci z drzewa i cały czas powraca ten moty w rozgrzania się w imię i ich w pewnym momencie tak się jak się właśnie czyta teksty tak dochodzi do następnej warstwy, jaką są u pani Szady technicy szósty wiek przed naszą wyrok wada trzynasty wiek przed naszą erą wybrakowany jakiś na dziewiąte ósme to w ogóle trudno jest tak do końca bezwzględnie gotować dotować no i tak ten u pani siada w ustawie już widelce mają, że już, że już już im się udało tę technikę wypracowywać uzyskiwania odmiennych Stanów świadomości bez Sony ją znaleźć tak się nie stanieją ORA, ale już, ale tak się tworzy joga moim zdaniem tak potem był dotąd udoskonalił bardzo udoskonalił, a może również nie tylko udoskonalił, ale powiedział nam znacznie bo gdzie bardzo zależało, żeby powiedzieć wszystkim jak uzyskać prawo TEN -T odmienny genotyp, wyzwalając odmienny stan śni to stan świadomości w związku z tym i potem właśnie już po budżet i tak piąty z Warty przebiegł przed naszą erą to się już zaczynają grają w niej pojęcie terminu mogę się pojawia i już to jest taka widać też robi taka już technika, którą każdy się może nauczyć lepszym z większym lub lepszym lub gorszym skutkiem prawda, ale jest taka lek. Inter subiektywne sposób wzbudzania w sobie dość doprowadzania szef MON do doświadczenia mistycznego tanków, ale nie wydaje mi się że, gdyby nie ten nie ta nie tanie to tragiczna utrata i proces i co jest jeszcze bardzo ważne, ponieważ była to kultura ustną w związku z KNF przepraszam tylko chciałbym wraz z wykreować czynsz czy teza pani jest taka, że właśnie utrata dostępu do tych substancji była takim impulsem kulturotwórcze to znaczy rozbudziła na tyle tęsknotę za tym doświadczeniem, że właśnie doprowadziła do zobrazowania całej subtelnej filozofii całego tego światopoglądu niesamowity obraz PRL na chwilę zaleją moim zdaniem jest radość była już była oczywiście były na takim, więc zasadnicze zręby to znaczy ona, ale niewątpliwie to jest fakt tak jak badamy te najstarsze teksty to tak jak my mamy z dynastii pyta w Europejskiej kulturze pyta się kiedyś coś zaczęło też odpowiada, że już starożytni Grecy powinni się odpowiada, że w wywiadzie no i oczywiście, ponieważ bieg Wedla przez tyle lat była wiele pokoleń badaczy była czytana trochę na takiej zasadzie, że to jest tak jak mity greckie pęka też nie wiem czy mity greckie były tak prymitywne jak BBC ludzi i o nich mówić w związku z tym między jakoś tak uważano, że na tamte to też takie przy założeniu kulturowe niekoniecznie mając potwierdzenie w rzeczywistości, ale liderzy wyrwać wszystkie podstawowe paradygmaty kultury indyjskiej są ustalone podstawowy sposób ich wyrażania również jest ustalone, że to za pomocą metafor dość takich racjonalnie tworzonych, więc mi się wydaje, że to jest do tez jest właśnie wrócimy do tych to trochę będzie też odpowiedź na pana pytanie, ponieważ to była kultura ustna w związku z tym i to było w czasach legendy i też Rahman, czyli tak, więc trzynastym, a ósmym dzieckiem przed naszą erą ten tekst to było wszystko co oni mieli trwałego będą mieli rydwany mieli ich tam wozy, na których przewozili te swoje ten swój dobytek prawda stada bydła, ale tak z punktu widzenia kultury i jedyne co mieli stałe to były te zapamiętane teksty w związku z tym, żeby zapamiętać tych ścieków codziennie powtarzać, bo inaczej się zapomina oczywiście w związku z tym pogodzić obowiązuje do dziś obowiązuje nic się nie zmienił lot Hawk i w związku z tym oni cały czas recytowali teksty te hymny wedyjskie gdzieś ich opisuje dzieje opisywane są te nadzwyczajne doświadczenia, bo w momencie, kiedy wylał takiej w tym w ramach tego modelu tak ja, ale również człowiek wylał samemu do ognia reszta wypijał sam no i wtedy leciał w tym wschodzącym słońcem na wschód ów do zenitu tak i tam się spotykał Boga z bogami równocześnie są bogowie w odchodzili na ziemi, więc tak naprawdę się spotykali się działo szyna, gdzie w, jakim są ludzie bogowie na ziemi tamci ludzie w niebie no po prostu czyta z CERN czytają słuchają o tym, zwłaszcza tekst, który się słyszy on jest mocniejszy znacznie w lutym mocniejszy jest w swoim wyrazie niż tekstury się czyta, że tego już nie mamy świadomość ale, ale tekst, który się słyszy tekstury, że pamięta on zostaje częścią człowieka częściej go w nowo cały umysł jest jego przepełniony tym tekstem Edyty przesycony jest tym tekstem i czytają o tym, że znowu pożyczamy czytaj w trosce o jakie czasy słyszą słyszą w sobie słyszą od innych to zaś recytacja zazwyczaj była zgrupowana, bo właśnie jak ktoś zapomniał drugi pod podrzucał Ennis słyszą od tych nadzwyczajnych doświadczeniach, a tu nic Atu nic tak tak dobrze myślę, że oczywiście rytuałów podstawową w tym ten obiad co prawda o tym co się składało w rytuale obok zwierząt w tym w tym późniejszym okresie, kiedy już samo nie było była też są ma w tym sensie, że do niektórych rytuałów jest rytualnie niektórych rytuałów jest doświadczony właśnie takie rytualne kupowanie Sony od górala i w FIS stąd aż wreszcie okrutnie wykorzystywane tylko kry cha cha w tym w tym wiara i już wtedy zacząć szybko zaczęto szukać też substytutów sam, ale to nigdy nie było tak mocne jak i jak to z jak ta suma, którą o, których sobie opowiadali tak w związku z tym no to TETA próba przeżycia tego doświadczenia i IT i ponieważ jest doświadczenie religijne było i gości nie tylko religijne, ale w ogóle wszelkie ludzkie człowiek to doświadczenie, bo nie mieli oczywiście każda kultura mieli poczucie, że to oni są ludźmi naraz wszystkie ludy, które wokół nich kre w tak rozwijać, ale to wiadomo pozory wada to dość jednoznacznie definiuje, więc jeżeli istotą człowieczeństwa jest doświadczenie czegoś takiego na to by ci jak ta kultura jest ona sama i słoma i im tekstu było błotnik utworzyło dom kultury w tekście 1 element straciło NATO w myśl, że nie wiadomo jak by się potoczyła historia przecież nie tylko nie tylko kultura indyjska zaczyna się od narkotyków prawda a, a tutaj jednak no w końcu gdzieś tam na końcu tej całej drogi jest joga prawda bardzo ciekawe, bo do jest sporo takich o takich tekstów czy czy w każdym razie istnieje dość poważna hipoteza dotycząca w ogóle psychodeliczny źródeł kultury ludzkiej są tacy badacze niegdyś balansując, zwłaszcza na granicy nauki na i często wyklęci przez swoje środowisko obecnie koszt tego się w 2 w branżach dobrze co akcentowali właśnie jakiś interakcje plemion ówczesnych z roślinami halucynogenne tymi substancjami halucynogenne MICA miałby czekać taki impuls impulsem właśnie do stworzenia bardziej rozbudowanych form kulturowych wymienię tutaj to jest gość jest tego co pani mówi ono w sposób taki bezpośredni awans do prześledzenia tak moim zdaniem tak moim zdaniem taktyką i to moim zdaniem właśnie to widać nawet w bardzo takiej prostej w lingwistycznej jest taki przykład wyraz, który się używała tu nawet niektórzy, którzy jak uprawiają znają może ten wyraz wjechał w Jadze klasycznej jest wyraz na taki powiedziałabym zmartwienia na zmartwienia i to w sanskrycie jest tapas tapas znaczy to właśnie w późnym San skrycie tym związanym z jogą oznaczały zmartwienie jak rozmaite tam Prusów wyrzeka niesie różne rzeczy, żeby tam hartować wyrasta pas wyrok wejdzie oznacza, że to jest ich światło i ciepło w 1 z 1 razie słońca ognia oraz stan po samicę w wyborach ma na wschód po jest jest to stan, w którym osiąga Bóg, który manifestuje się w świecie i człowiek w czasie rytuału w jak również w czasie recytacji, bo jeszcze jest 1 rzecz ważna niż wydaje, że obok tej obok tego wy za to w tych poszukiwaniach są 1 rzecz pomogła jeszcze bardzo mianowicie to, że właśnie oni musieli recytować dół duże partie tekstu, a żeby recytować głośno, że cokolwiek to trzeba pracować no nie da się siły nie da siły się recytować nie oddychając prawidłowo lub sieciach zadławi zadusić ich i to wystarczy im pośpiewać dłużej zbytek czuł, że muszę w głowie trochę kręci i tutaj to i wydaje mi się, że ta recytacja na oddechu też była też była takim istotnym elementem tej właśnie wtedy odczyty w tych kontekstach jest używany wyraz tapas, czyli gorąco żar w wojsku w końcu został zabiegów przez jogę przyjęty co nieomal już zupełnie innym znaczeniem, ale pierwotnie to było nabycie doświadczenia gorąca to jest w zasadzie taki wstęp do tego, o czym mieliśmy porozmawiać, więc już z góry umówmy się na kolejną bardzo chętny na kolejną rozmowę bo, bo jakoś się takim kontekstem dla na tej naszej rozmowy dzisiaj miałaby z kolei rozmowa z Janem Chwedeńczukiem Apropos prostotę w nauce zarówno takich podstawowych intuicji pojęć, które być może jakiś zaskakujący sposób są podobne są ateistami i bardzo myśli indyjskiej w we współczesnym światopoglądzie naukowym, choć właśnie zasada tego podobieństwa, które jest, jakby osobnym problemem osobną kwestią nową to mówimy o tym, następnym razem bardzo chętnie dziękuję dziękuję bardzo prof. Joanna Jurewicz wydział orientalistyczny Uniwersytetu Warszawskiego, bo państwa gościem, a teraz będą informacje po informacjach prof. Małgorzata Zwiń «

PODCASTY AUDYCJI: WIECZÓR - TOMASZ STAWISZYŃSKI

Więcej podcastów tej audycji

POPULARNE

DOSTĘP PREMIUM

Słuchaj wszystkich audycji Radia TOK FM kiedy chcesz i jak chcesz - na stronie internetowej i w aplikacji mobilnej!!

Dostęp Premium

SERWIS INFORMACYJNY

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA