REKLAMA

PanGenerator: Powrót do korzeni studia eksperymentalnego pozwolił nam znaleźć nowe rozwiązania

Kultura Osobista
Data emisji:
2019-03-06 19:00
Audycja:
Czas trwania:
23:53 min.
Udostępnij:

PanGenerator czyli Jakub Koźniewski, Krzysztof Goliński, Krzysztof Cybulski są dziś gośćmi Marty Perchuć-Burzyńskiej w Kulturze Osobistej. Rozwiń »

PanGenerator otrzymał Paszportu Polityki 2018 w kategorii Kultura Cyfrowa. Zwiń «

AUTOMATYCZNA TRANSKRYPCJA PODCASTU

Transkrypcja podcastu
dobry wieczór przed mikrofonem Marta Perchuć Burzyńska Krzysztof Cybulski Krzysztof Goliński Jakub Koźniewski, czyli grupa pan generator są dzisiaj gośćmi kultury osobistej i dajcie tym, aby taki mamy zwyczaj, że co środę goszczą u nas program 1 z laureatek lub laureatów lub grupa cała laureatów jak to jest w tym przypadku paszportu polityki za rok 2018 i tego samego dnia okazuje się wywiad z nagrodzoną nagrodzonym lub nagrodzonymi w tygodniku polityka dzisiaj Air laureaci Rozwiń » paszportu polityki w kategorii kultura cyfrowa i ja muszę przyznać, że mam trochę tremy przed tą rozmową była już sama Basia nazwał mnie onieśmiela pan generator trochę jak pan to kreator władca wszystkiego w ale słyszałam, że mówi się o was RM nowo medialnym boysband, ponieważ był taki moment z tych znowu naucza ptaków początek naszej działalności czy świstaka tak, ale taka takie określenie się pojawił, ale już raczej nie stosujemy obecnie w Czechach dobrze to w takim razie nie stosujemy terminologii boysbandu owej tylko pan generał torową będziecie musieli mnie razem ze słuchaczami krok po kroku przez meandry swojej działalności przeprowadzić, zanim jednak wejdziemy głębiej świat bitów świat atomów sztuki połączonej z nauką technologią i nowymi mediami zacznijmy od rzeczy bardziej przyziemnej podobno wasza pracownia mieści się w dawnej fabryce serów w taksówce sera i dbać dokładnie jeszcze w dawnej damskiej szatni w, więc w miejscu, gdzie były prysznice mały teren stolarni, gdzie w miejscu, gdzie były również szafy jakiś miejsc przebywania mamy część do pracy takiej przestrzeni miejsce inspirujące w, a myślę, że tak myśli także to, o czym bardzo ważny moment w naszej działalności kiedyś doczekać własnej pracowni była pierwsza 2 lata bodajże naszych działań były takie zupełnie partyzanckie bez nawet konkretnego miejsca do pracy, a więc jest pracownia finał możliwa realizacja tych projektów pruscy otoczenie bardzo fajny był w tym z warzyw czy do dawnej fabryce serów znajduje się około 40 pracowni różnych artystów są rzeźbiarze scenografowie studio fotograficzne studio nagrań ścianka wspinaczkowa 2 kawiarnie bardzo fajne takie Towarzystwo węzeł warszawski Mokotów Praga z MOK centrum Chorzowa dach nad samym centrum w samym centrum mieści się pracownia pan generatora teraz przejdźmy może do personaliów kompozytor jazzowy absolwent wydziału mechaniki automatyki na Politechnice warszawskiej niedoszły magister psychologii informatyki, który studiował również na Akademii sztuk pięknych spory chaos i kierunek fochy artysty, który istnieje grono tych tak brzydko wypadnę z Kielc zamieniamy na odwrót spotkaliście się w roku 2010 na wspólnym wyjeździe i zaczęliście kombinować czemu nie mogliście tak po bożemu zajęć każdy własną dziedziną dział ku czci każdy z nas się pewne od pewnego momentu zajmował w jakimś tam w swoim wąskim odcinkiem natomiast im tak się złożyło, że przynajmniej mówiąc o siebie no bo miałem pewne i myślę, że koledzy również pomysły na na dzieła sztuki czy 3 projekty, które trochę wykraczały poza, jaki tam w długi wąski zakres i umiejętności i takie, że w moim przypadku zaś dużą niechęcią do obozu jazzową wcześniej uczył się z prawicą dotyczy w Zakopanem, więc taki manualne kwestie obróbka drewna również były bliskie natomiast brakowało mi tego aspektu cyfrowego gdzieś tam miałem świadomość, że istnieje pewne środowisko twórców nowe komediowy gdzieś tam łączą bliskie, ale brakowało pewnych twardych umiejętności chłopaki z kolejką mieli, a szukali kogoś, kto zajmowałby się dźwiękiem zawodową, więc to jakoś w jaki sposób się, że każdy z nas, żeby wystartować w 2010 roku rozglądał się za złą, jakie wsparcie mi właśnie tym połączeniem sił cel celem poszerzenia zakresu działalności w nasze siły połączyli jeszcze, ale powiedzcie jak to jest malarz chce namalować obraz pisarz napisać książkę rzeźbiarz chce wyrzeźbić rzeźbę, a pan generator co chce chce łączyć bity za to mami tym tekście o was mówi znajdować dla nich wspólny mianownik wspólną przestrzeń w tak tak to dość ciemno, by w naszym wypadku systemem nowe technologie programowanie elektronika handel analogicznie do tego rzeźbiarza malarza, którzy używają swoich mediów, czyli powiedzmy farby tak czy czegoś im Żeromskiego brązu marmuru my używamy po prostu ta aktualne nowoczesnych narzędzi o nowoczesne poza materię twórczą, jaką właśnie jest właśnie skody elektronika programowanie i jakby to jest to jest analogiczna sytuacja była dla nas tworzywem jest lista technologie, ale też, jakby budujemy na na tym co klasyczna sztuka używa, czyli nie są nam odległe od pracy z rzeczywistą materią, czyli tak naprawdę oprócz tych tego oprogramowania elektroniki musimy budować konstrukcję muszę budować mechanizmy wszystko to wymaga romskich i takich bardzo analogowych marży też, że na początku rzeczywiście jakoś takim imperatywem było to wykorzystanie najświeższe technologii natomiast teraz wydają się, że często, jeżeli jakiś problem jeśli pojawiający się w trakcie prac nad projektem można rozwiązać prościej niż z wykorzystaniem technologii cyfrowej do wzrostu to robimy, gdy sięgamy trochę głębiej wstecz jeśli chodzi o rozwój technologii często po prostu mnie nie atakujemy tej cyfry tam, gdzie ona jest potrzebna w cenach zrobiliśmy mechanizmy, które wytknęliśmy laserem sklejki, a na podstawie książki nie wiemy, które mam, gdzie zdobyli dziewiętnastowiecznych zasadach co to było, ale tu taki mechanizm z rakiem w minioną to jest tryb, który porusza taką listwę poziomą kiego to doskwiera nie brano przyjechał wczoraj Leszek Lichota tradycję biblijną ślimakami filety z 1907 z 7 ruchów mechanicznych są wszelkie możliwe przykładnie precyzyjnie zarysowanej aż się ponad 100 lat wciąż aktualna, czyli 1 tak bardzo prosto mówiąc łączyć się nowoczesność z tradycją odwraca się trochę porządek świata ja tak sobie u was myślę, bo zamiast np. dopasowywać ciało do dźwięku jak to się zazwyczaj czyni np. tańcząc w dopasowuje się dźwięk do ciała to był was wasze wspólne pierwszy projekt, czyli Dody caudillo tak tak zgadza się to, żeby taki pierwszy projekt oficjalnym pan generatora przy okazji, którego właśnie mierz nakazy pracować z po raz pierwszy z Krzysztofem Cybulskim on zaczął się trochę wcześniej, zanim się po, że przed media ladami przed tym jak tak naprawdę oficjalnie wciąż daleko pan generator i to jest projektem faktycznie mieć takie taką taki punkt wyjścia to była płonna, że wyzwania tak jak jest wykonywana muzyka elektroniczna na żywo do bardzo się rozwijała w tamtych czasach muzyka lat to połowa z opartą właśnie o takie standardowe też kontrolery co mają pożyczki pokrętła tak dalej i brakowało nam pewne rzeczy ekspresji ze strony wykonawcy muzyki elektronicznej porażka z wykonawcą muzyki klasycznej Logana obrońca liczy 3 g na gitarze jest dziś, że to przecież narzędzie, które pozwoli to na tyle ciekawszą ekspresję ruchową wykonawcy muzyki elektronicznej, a i tak właśnie dziś pomysł na dekadę kontroler trema 12 ścian 12 czujników odległości pozwolą na bardzo alergicznie taktach pozwala czuć się z meczu ruch dłoni całego ciała wokół tej bryły na nas dźwięki dziś jesteście w radiu w radiu TOK FM otwartym bardzo na eksperymenty wszelakie jakimś radiowym eksperymencie ostatnio myśleliście z wykorzystaniem Radia, bo nie ukrywać, że pewną inspiracją dla was było była działalność eksperymentalnego studia polskiego radia tak powstało aparatu na taka wieść o radę w teście w jeszcze nowszy instalacji izolacji spirala Alan komunikacja pomiędzy całym naszym torem, a jednostką sterującą też odbywała się w technologii radiowej w małym marginesie tak aż 1 w przypadku środka aparatu to Doda była, że konkretna inspiracja dorobkiem takież był cel od powstania tego tego tej instalacji, którą nas samych jest budowa ronda Mickiewicza, żeby jakoś pogodzić nowoczesny sposób o tym, dziedzictwie właśnie eksperymentalnego są studia polskiego radia a, że to jest taki projekt rzeczywiście łączy tak już wspomnieliśmy trochę taką tradycję Barcin GROM Poczesna działa też uważamy z określeniem się karze reklamą banku, ale generalnie rzeczywiście tam połączyliśmy and media cyfrowe interfejsy cyfrowe jednak z analogowymi zupełnie generatora dźwięku opartym na taśmę magnetyczną i również generatory optyczne, więc potrzebna duża, że do inspiracji to myślę, że w ogóle te początkowe czas Dudek z Plant lub polskiego radia to taki pierwsze pionierskie eksperymenty z muzyką elektroniczną podobnie zresztą jak pies pierwsze działa wideo artu to są takie zjawiska, które są nam bliskie, bo to były takie czasy rzeczywiście nieskrępowanych eksperymentów wykorzystywania urządzeń, który nie został stworzony właśnie do tych celów, do których były wykorzystywane w tych już w tych instytucjach i takie tak taki właśnie w 2 tak duży ruch był pewien eksperyment bez żadnych ograniczeń więc, jakby mniej oczywiście technologia tworzenia muzyki jak tańczą tamtego czasu rozwinęła się bardzo i pewny status quo się pojawiło się tego jakich urządza się używa natomiast jak powinien do czego ten czas powrót do tego, gdy tylko tych korzeni student frontalnego też nam pozwoli trochę, więc samemu poszaleć poszukać jakichś nowych nowych rozwiązań od tych szaleństwach waszych będziemy rozmawiać kolejnej części audycji kultura osobista za mną studia są Krzysztof Cybulski Krzysztof Goliński Jakub Koźniewski, czyli grupa pan generator za chwilę wracamy teraz czas na informacje w radiu TOK FM to dobry wieczór przed mikrofonem Marta Perchuć Burzyńska z mostu, gdzie pan generator, czyli panów 4 lat dzisiaj wyjątkowo 3 Krzysztof Cybulski Krzysztof Goliński Jakub Koźniewski działający na przecięciu kilku świadków kolekty w artystyczny laureaci paszportu polityki za rok 2018 w kategorii kultura cyfrowa jesteście kompletnymi innowatorami czy jest może ktoś na kim się wzorowali wejście np. pani Emilki nikomu nieznana artystyczny kolekty w z innej galaktyki chyba mu publicystyczną obecnej wariatami i problemy z synem to one są to na co mamy w danej chwili ochotę i jeżeli istnieje zapotrzebowanie zewnętrzne na takie projekty taka to już trend to taniec także, że rzecz jednak różnicą, że Żalek, by nie obserwowaliśmy ani nie obserwujemy poczynania innych twórców również tych z przeszłości a jakby to taki koncept jak sztuka generator na sztuka interaktywna to nie zaś zupełnie nowe my oczywiście, gdy się mieć te inspiracje płynące ze świata oni raczej staramy się naśladować konkretnych, które twórców konkretnych grup artystycznych, ale ale, ale oczywiście, gdy patrzymy też pewną przeszłość, czyli gdy, bo jest świadomi tego co było przed wami również Chiny powiedzieliście o tym, zapotrzebowaniu z zewnątrz to zastanawiam się działać na zamówienie najczęściej tak, lecz najczęściej tak byłoby ktoś coś mi zapłacić niestety, jakby nie nie pochodzimy z jakichś niesamowicie bogatych domów i a jednak wierzymy wierzymy, że w taki taką instytucję mecenatu sztuki, a i najechanie na wsi pracuje dla instytucji kultury, które zamawiają u nas prace na konkretny temat na konkretny festiwal pojawić zamówienie my wymyślamy jakiś inny koncept i bliźniego próbujemy wdrożyć w życie innych, a wychodzicie poza instytucje kultury i ze swoją działalnością tak oczywiście mamy mamy na koncie współpracę z bankami komercyjnymi m. in. z dieslem Car Zenobia, zanim ta słynna Myszka Miki mit Jelonka Haftek Miłosz Yvonne Zhang taki był też była niesamowicie komfortowa sytuacja dla nas, bo Bobo Marka komercyjna przyszło do nas bez takich prostą propozycję, żeby zrobić coś w swoim stylu o myszce Miki, więc w swoim stylu, ale jednak bardziej kolorowe niż zwykle w altanie chorych w ocenie, żebyśmy żyli w inny kolor niż biały czarny tam źle jest granatowa sternik czarnych czarne, ale w wyświetlacz, że teraz Narodowy ktoś ma wizualizacji dźwięku jest jest w 4 kolorach podstawowych do druku 3 i Smyk i też trochę inni chyba mam tam funkcja tej myszki polega na tym samym co do dekadę czy cieszymy, że gdynianie nie do końca to zemsta, toteż sekty jurorzy, podsumowując to to jest interaktywna aut wizualne rzeźba kinetyczna grzechach to znaczy tak naprawdę dobrym to jest to obiekt oczywiście to następna konkretną formę przestrzenną ale jakby esencją to tego projektu było to rząd reaguje na dźwięki z otoczenia sami chcieli mikrofonu tak postumencie, które następują dźwięki otoczenia, gdyż pozwalają wykryć tylko kierunku dobiega dźwięk co z kolei powoduje, że tak głowa się obraca w kierunku tak podziękować dodaje to animacje ruchowe przestrzenną natomiast sam jak one z otoczenia Miki sam komponuje już takie bardziej złożone kompozycje z i wyszyte wizualizacji właśnie nad swoim wyświetlaczu dodaje taką, a sytuację przestrzeni, acz interakcji zaangażowanie ze strony właśnie już niekoniecznie odbiorców jako bardziej partycypantów tej całej artystycznej sytuacja była 1 z waszych najbardziej mnie ekscytujących pomysłów jest tak Kill, czyli ta bransoletka, która pozwala przesłać dotyk na dowolną odległość dzięki Air bezprzewodowe mu tak w połączeniu ze smartfonem i serem internatem jak dokładnie działa na moment zasiedliśmy też wykorzystać taki stan domowego Dziubie, żeby dwoje synów ten prototyp ekipy po koncept nie jest to wraz z po produktem złożonym nie można tego robić nie może go kupić z UE, więc mieć czas, by takiej bardzo autorski mechanizm takich mikro dziś Gienek wezwą poruszane z kolei taką technologią to nazywa się nikim no to jest taki to wspominam kształtu korpusu podgrzane, że krzyż bez niego plan się kurczy o parę procent to pozwala właśnie ruszać tymi dźwiękami co daje takie złudzenia w dotyku po wewnętrznej stronie nadgarstka, a drugi stanął z kolei jest czujnik dotykowy, który pozwala drugiej osobie ten dotyk przetransportować nie mam wrażenie, że taktyka jest takim przykładem jednak produktu, który być może zdobyłby sobie uznanie rynku powiedzieć, że nie można go kupić, ale myślę, że byliby tacy, którzy chcieliby coś takiego zacząć produkować, ale jednak tkwi w nim rolę w tym produkcie jakieś ostrzeżenie, że możecie lekarz krytyka tyle się z nami porobiło tak to taki głupi, by się tego projektu to znaczy to taka obserwacja, że temat media elektroniczne w zakresie słuchu wzroku dostarczają nam wiele tak mam coś więcej pikseli na ekranach smartfonów, a natomiast bardzo zaniedbane technologicznie był szczególnie wówczas trafi teraz już zmieniła jest artykuł to jest znak niezwykle ważne pod względem takiego emocjonalnego kontaktu, ale i to też, by taka obserwacja krytyczna tego jak technologia modeluje de facto rodzaj Telekomunikacji, że to nie jest tylko także nam ona pozwala to komunikacja rozwieszone przez pozwanych co robią nam zawęża tak dynamiczny nie mam za bardzo wyboru możemy postrzegać tylko obrazem dźwiękiem, a dotykiem w niezbyt dużym stopniu to jest taki przykład dizajnu krytycznego jak rozumiem, że jakiś inny przykład z nagrań wideo jest, że tego rodzaju produktem tak jak TBS to był projekt stworzony na Kongres kultury we Wrocławiu już i pyta trunku z 20001111 . a i to była tu, bo instalacja, która umożliwia nam granie w grę za pomocą takiego pada od Nintendo starego, a tylko nie mieliśmy wielu klatek animacji nie być w ogóle obrazu cała cała nawigacja odbywać za pomocą tekstu, który był drukowany na drukarce termicznej Łukasz Orbitowski był autorem tego tekstu tak tak tak pomógł nam pomógł nam stworzyć takie drzewo w ogóle całej, bo tam kilka ścieżek, które mogliśmy podążać nagranie niewinni nie linearna opowieść w Łęczycy rzeczy na pozór nie do połączenia powtarza się prawdopodobnie, ale tak właśnie to czuje n p . jak połączyć analogowe tradycyjna doświadczenie przebywania w archiwum lub w bibliotece z nowymi mediami dowodem na to, że jest to możliwe jest instalacja, którą zrobiliście dla muzeum historii Żydów polskich Polin to faktem, że 6 zdjęć z wielu przykładów łączenia rzeczy pozornie niepołączalności można tak powiedzieć mi konkretnie konsul w przypadku rzeczywiście chcieliśmy nawiązać takie doświadczenia przyglądania archiwum z bibliotecznego, gdzie wyciągamy sobie tzw. Fish Wild, który nas potem odnoszą jakichś konkretnych spółek tutaj te fiszki mają w sobie tak wiele frajdy tzw . po prostu położone są pewni miejsca instalacji uruchamiają prezentacji bezpośrednio natomiast na nie wyśle nam w kranie i takim tradycyjnym tylko jest wyświetlana na wstędze, która również jakimś sensie nawiązuje do takiego analogowego AK czynnikami lub mikrofilmów, więc stojący stąd ta nazwa, a tam też chcieliśmy położyć jakiś nacisk na należne z dotyku poprzez zastosowanie nawigacji takim kołem, przesuwając centralnym tam prezentację, które tam też ma jakiś dźwięk sugerujący, że tam się klisze i mechanizmy wydają się, że to jest jakiś kolejny kolejny krok w stronę tego rehabilitacji i w dotyku jak jako istotnego zmysłów bycze co w tej pracy najważniejsze, który etap pomysłu dokumentacja wykonanie no właśnie wy to wszystko robicie własnymi rękoma tak zacznę je dostanę części tak oczywiście najważniejsze jest pomysł wszystko potem jest tego pochodną tego tego pomysłu, ale przykładamy właśnie bardzo dużą uwagę do dokumentacji tych prac to jest najbardziej istotne, że jesteśmy w stanie jakoś Inter w ten sposób przedstawić czym była dana instalacja językiem filmu no bo to jednak jest to medium, które obecnie jest temat dominujący można powiedzieć tak, aby go komunikacyjnym w internacie, a i to jest sposób dzień, która ma szansę dotrzeć z tym projektem do znacznie szerszego grona osób niż te, które są w stanie dostarczyć fizycznie naszych instalacjach z 2 niezmiernie ważne, że to mam taką obserwację, że jest sporo twórców to, że była tak interesujące projekty, ale konieczne są w stanie przekonać sposób potem o nich powiedzieć właśnie za pomocą filmu, dokumentując i jest to spora strata myślę, że nie jesteśmy w stanie opowiedzieć tę historię o projekcie to tak naprawdę, a dziś przepada prawda gdzieś ginie u nas jest problem wielu artystów, że nie potrafią mówić też o tym, właśnie co zrobili nie tylko waszej branży, ale jak to jest wolny czas dostajecie no powiedzmy takie futurystyczne zlecenie np. taki dobór w przypadku mikrofonu, czyli zamówienie Disneya zabieracie się do pracy i co zazwyczaj wychodzi rozumiem ale, ale ten, kto jest chyba jednak prace obarczone ogromnym ryzykiem bo, bo jesteście najczęściej pionierami w takim czy innym działaniu czas nie wychodzi, a było bardzo blisko, ale mama 1 projekt w historii, który nie zakończył się powodzeniem, ale my wolimy nie mów cicho, ale nie zapomnieć, a najczęściej najczęściej wychodzi na Chevroleta jesienią w ślad instalacji mówi Wojtek nowości na dzień przed premierą, ale to to było dawno i bardzo dużo dzięki temu nauczyliśmy i brnęliśmy myślę z sporą pokorą z całej z całej sytuacji i daj się, że bym to pokora to to ciężka praca tak dziś powoduje, że większość tych projektów się udaje, ale wraca życie tego procesu, gdyż na początku szukamy pomysłu, który nas samych przekonuje już na kartce papieru tak powiem jeszcze zanim cokolwiek żyły z wizualizacjami szukamy takiego konceptu, który jest jakoś przekonujący z reguły nas przekonuje coś co jest jakoś tam świeże nowe na co dzień wcześniej nie pod tą samą w sobie, jakby niesie ze sobą ryzyko i na problemy już w tym etapie produkcji, bo obozy tak naprawdę zawsze budujemy coś zupełnie nowego niezmiennie za bardzo się do czego odnieść nader częstą dorównać tak na napotykane jakieś problemy, które niekoniecznie miały rozwiązania jakiekolwiek przeszłości, więc tę sprawę rzeczywiście dość często łapiemy się na tym, że tak naprawdę budujemy ciąg lekkiej piechoty ten sezon to są projekty wysokiego ryzyka oczywiście też, że może warto powiedzieć, że prawda część trasy już na koło słowo innowacyjne prace prawda już w Polsce Buła może mieć tylko tego dość mam żołnierze taka brudna prawda, że to co innowacja to jest jednak ryzyko, że nie ma nie ma innowacji bez ryzyka, ale jeżeli, jeżeli tego ryzyka nie ma to najprawdopodobniej ta innowacja, który nie jest wcale im na bardzo duża na ulicach, ale i rzeczywiście administracja tego świadomość się wydaje wielu osobom się wydaje, że no właśnie zasoby tak być innowatorem jednocześnie ponosząc żadnego ryzyka porażki my wiemy bardzo dobrze, że tak właśnie nie jest tak lubicie powtarzać, że działacze na styku różnych dziedzin nie wartościuje się, że jesteście bardziej ze sztuki lub bardziej znał kij ten brak chęci definiowania się z czego wynika, że on wam przynosić korzyści na pewno rzeźbą już dość naturalnie, bo pochodzimy z tras z różnych kierunków o różnym doświadczeniem swym koncie i pracy w agencjach reklamowych i prac na uczelni, ale wydaje mi się, że korzystamy ze wszystkich światów bierzemy sobie to co nas najbardziej interesuje i też nie zamykamy się na nas na żadnych klientów na żadne projekty, a dzięki temu też myślałem to co robimy jest różnorodne na co teraz jesteście otwarci, a po na bardzo byśmy chcieli robić za brak przestrzeni publicznej i myślę, że rząd będzie ku temu trochę okazji, jeżeli chodzi o rozsyłać przestrzeń architektoniczna poza muzeami, ale oczywiście czy czy też przestrzeń miejską szeroko rozumianą znajdziesz ciekawe wyzwania zawsze są do projektora trudniejszego muszą być też od poranka na pogodę i różne czynniki ludzkie i t d . to jest jakiś taki stan na kolejne krok dla nas wykonania, a on i więcej zdradzać nie może się w Tychach spojrzy liście poseł Henryk myślę, że możesz go nic jednak niespodzianka ekipę kilka projektów jest teraz w trakcie, ale głównie zajmujemy się przygotowanie naszych 2 instalacji do eksportu na chwilę przynajmniej na festiwal sołtysów jest w Ostii w Teksasie w bardzo wam dziękuję za to spotkanie trzymam kciuki za kolejne projekty ze mną w studiu byli członkowie grupy pan generał tor, czyli Krzysztof Cybulski Krzysztof Goliński Jakub Koźniewski laureaci paszportu polityki za rok 2018 w kategorii kultura cyfrowa dziękuję bardzo złym stanie, a spotkanie z pan generatorem również dzisiaj w tygodniku polityka zachęcam serdecznie czas na informacje w radiu TOK FM Marta Perchuć-Burzyńska rósł Zwiń «

PODCASTY AUDYCJI: KULTURA OSOBISTA

Więcej podcastów tej audycji

REKLAMA

POPULARNE

REKLAMA

DOSTĘP PREMIUM

Słuchaj podcastów TOK FM bez reklam. Wybierz pakiet "Aplikacja i WWW" teraz 45% taniej!

KUP TERAZ

SERWIS INFORMACYJNY

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA