REKLAMA

Rozkosz zła. Leder, Dimitrova i Stawiszyński o ciemnej stronie ludzkiej natury

Data emisji:
2019-03-06 19:00
Audycja:
Nasze wewnętrzne konflikty
Czas trwania:
01h 02:04 min.
Udostępnij:

Co psychoanaliza ma do powiedzenia o odwiecznej zagadce zła trapiącej filozofów i teologów? Jak odpowiada na pytanie „unde malum” (skąd zło)? Czy rozmaite koncepcje psychoanalityczne - teorie Freuda, Melanie Klein czy Jacquesa Lacana - pozwalają nam lepiej rozumieć nie tylko jednostkową agresję i skłonności do destrukcji, ale także skomplikowane zjawiska społeczne, w których pierwszorzędną rolę odgrywa właśnie szeroko rozumiana przemoc? W najnowszym odcinku „Naszych wewnętrznych konfliktów” mówi o tym wszystkim prof. Andrzej Leder, filozof i psychoterapeuta z Instytutu Filozofii i Socjologii Polskiej Akademii Nauk. Oczywiście: w rozmowie z Cvetą Dimitrovą i Tomaszem Stawiszyńskim.

AUTOMATYCZNA TRANSKRYPCJA PODCASTU

rysa tanimi trawa Tomasz Stawiszyński dobry wieczór albo dzień dobry będziemy o złu dzisiaj rozmawiać no właśnie od zła zaczniemy zobaczymy, dokąd nas co do zaprowadzi naszym gościem będzie dzisiaj prof. Andrzej Leder z Instytutu filozofii socjologii Polskiej Akademii Nauk prof. Andrzeja dery z naszym gościem w dzień dobry albo dobry wieczór w dzień dobry dobry wieczór państwu także praktykujący psychoterapeuta, a co może być istotne w kontekście naszej rozmowy no bo Rozwiń » będziemy się przyglądali różnym koncepcjom złamać w rozumieniu zła i agresji właśnie przez pryzmat teorii psychologicznych czy psychoanalitycznych stoją może zadam pierwsze pytanie fundamentalne Under maluchom w czym jest on bez wyjścia nie było pytań, choć tak aby zło jest takim pojęciem słowem, który jest bardzo obciążone tradycją metafizyczną czy religijną i w związku z tym oczywiście ta dyskusja ma swoje tam tysiące aut ja osobiście jestem wielbicielem tezy Świętego Augustyna to znaczy, że złoto brak dobra, ale oczywiście manicheizm ciekawe, że akurat właśnie rodzaj i inni gdzieś w myśleniu Rzymian, ale oczywiście argumenty Manify i krzyków, czyli tych zwolenników poglądu, że zło o ma i samoistne i jej być może również silny jak dobro warte są też rozważenia czasami wprowadzają taki błysk powiedziałbym wyglądu, ale mówi dlatego o tym, że to jest pojęcie obciążony wielką tradycją metafizyczną, że jest się nie za bardzo chętnie posługuje się w samym pojęciem zła czy określeniem, że coś jest złem raz, czyli staramy się używać takich określeń jak my wiemy okrucieństwo bezwzględność obojętność widnieje rewelacyjne sposoby ujawnienia się tego co gdzieś tam w metafizycznej tradycji nazywa się złem relacyjny znów pojawiające się między człowiekiem człowiekiem oczywiście to może dotyczyć też innych istot żywych, a nawet Nieżywych i to właśnie zmienia naszą perspektywę, bo zaczęliśmy tak właśnie od metafizyki i właściwie od takiego pojęcia Teologicznego etycznego można w takim kierunku właśnie osoby rozmawiać o naszym pomysłem było to właśnie, żeby to jakoś im czym można sobie aktywizować, ale myślę, ale zastanowić nad złem i tutaj jakiś koncept już się pojawiły, czyli dwojako przemoc jako agresja jako coś co występuje w relacji do kogoś innego nie jako taka kategoria ontologiczna punkt i czy możemy czy psycholog i psychoanaliza albo tradycja psychoanalityczne dostarczenie jakiegoś jakiś wyjaśnień takich właśnie, na który też w pewnym sensie są powiązane z filozoficznym Annę na filozoficzną koncept realizację, lecz dostarcza jakieś wyjaśnienie tego czym jest zło w takim cyrku Lars Christensen bardzo zwinnie metafizycznym świeckim w inny znaczy po pierwsze, powiedziałbym, że na premierze w moim odczuciu Hannę Lis jest pewnego rodzaju filozofię to znaczy przede wszystkim jest pewnego rodzaju filozofią antropologią filozoficzną, czyli pewną teorię człowieczeństwa, ale taką, a periodyczne są założenia w Toronto ona jest jakimś sensie metafizyczne, chociaż nie sięgająca do religijnego wytłumaczenie, czyli taka zakorzeniona w istnieniu człowieka w tym świecie po drugie, oczywiście tak to znaczy Hanny Lis ma bardzo mocno teorię zła, a 3 czy w ogóle tego co jest destrukcyjna agresywne i wszystkie różne słowa, które umknęły wokół tego krążą bardzo ciekawe jest to, że na, zaczynając od trojga jak zwykle tutaj ów trojga następuje bardzo głęboka zmiana ne spojrzenia znaczy, że początkowo w tzw. pierwszej do pizzy, czyli takiej pierwszej antropologii, którą w projekt sformułował zło w gruncie rzeczy jest pewnego rodzaju egoizmem to znaczy, że jest tym rodzajem popędu, który jest związany samo zachowanie i w bardzo wiele no tak różnych zachowań, które z zewnątrz są traktowane jako złe czy destrukcyjny jest jest związany z tym popędem samo z zachowania, któremu przeciwstawia się nigdy, ale to oczywiście też nie jest takie proste, bo jak wiadomo to wszystko jest kwestią jest, w jakich proporcjach, jakie kombinacje bardzo taką bezpośrednią w naukę z tego, a z tej części toru freudowskiej się z tego okresu teorii freudowskiej wyciągnęli teoretycy filozofowie szkoły frankfurckiej, którzy ogólnie rzeźbiąc uznali, że cywilizacja, w której żyjemy jest zła, a właściwiej i oni w już używali tego rodzaju wartościującego poglądów właśnie, dlatego że jest niesłychanie oparta na takim na egoizmie samo zachowaniu narcyzm mieczy takim odruchu, że tylko ja nic więcej w świecie frajdy zmienił ten pogląd o pierwszej wojnie światowej mniej lub bardziej po śmierci swojego syna na froncie naszym można się bio graficznie doszukiwać różnych przyczynach w każdym razie doszedł do wniosku, że istnieje w ogóle samo istna pewna siła destrukcyjna nową nazwą nią popędem śmierci, że dobrze radzi oto co zobaczył chyba za pewne to znaczy właśnie nam ten tata biografia jest trudna do otworzenia sztabu indywidualne przeżycie jakiś bardzo głębokiej żałoby czy to było właśnie praca z ludźmi którzy, którzy wracali znad ulicami wojennymi, tracąc słyszał na temat frontu fakt jest faktem, że rzecz, że uznał, że w człowieku istnieje pewnego rodzaju samoistna destrukcyjna siła, którą nazwał Than Atos, która jednak jest niezbędna koń inny niż konieczny sposób konstytuuje człowieczeństwo i 1 i potem jego w ogóle te późne szczególnie kulturowe eseje zawsze są nacechowane takim na powiedziałby pewnym pesymizmie antropologicznym, czyli takim poczuciem, że w człowieku to nieuchronnie tkwi w każdym człowieku to nie jest tak, że są ludzie, którzy są to nowa pani, a jego znana odpowiedź na pytanie czy tajna, dlaczego wojna to jest po prostu odpowiedź taka, że w człowieku tkwi agresji, jaki spokój to nasze kumuluje i że Jaskot występ od czasu do czasu musi dojść do wojny, ponieważ na to zakumulowane Grecja musi znaleźć znaleźć ujście co jest bardzo pesymistyczną antropologię, czyli agresja jest tak samo czymś pierwotnym rośnie problem 3 popęd życiem przetrwanie Integer na pewno ja się skłania do tego rodzaju o wizji, choć niekoniecznie z tymi wnioskami, które nijak to zawód organizmem wiążesz w takim razie jest ubolewa zginął z Unią agresję to niezła agresja tutaj przywołane Jacques le CANARD, który pokazuje jak popęd śmierci zamienia się czy ktoś jest przekształcany w człowieku żół w niektóre niesłychanie twórcze cechy czujecie się na brzeg Mecom uważa, że w ogóle zdolność poznawania czy zdolność tego, że wyjmujemy, na który unieruchamia myją i możemy się jej przyglądać i właśnie poznawcze z zdolności człowieka są w gruncie rzeczy pewnego rodzaju przekształceniem popędu śmierci to był raczej taki nie sympatyczny człowiek Pawlaka mija z SP w ten sposób sobie znacjonalizował różne rzeczy są jego sympatyczność niesympatyczne ściął rzeczywiście na pewno był niesłychanie ekstrawagancki i wielu osobom na mniejszą w głowie tak czy ktoś określił jechać i nie ma też takie strony w swoim życiorysie które, którym bardzo schludnie o nim świadczą ale kto nie będziemy teraz się tym tym zajmować natomiast natomiast wydaje mi się, że może dlatego właśnie staram się oddzielić zło metafizyczne od ich po prostu tego, że w człowieku są bardzo silne potrzeby takiego uli ujawniania negatywnych emocji i co więcej i to jest chyba ta sprawa, która wywołuje kontrowersje skażonej wielu dyskusjach, w których brałem udział wywołuje kontrowersje mianowicie w moim przekonaniu to sprawia rozkosz to znaczy, że człowiek, który ujawnia czy może realizować taką głęboką potrzebę no powiedzmy okrucieństwa bezwzględności agresji może dość łatwo czerpać z tego przyjemność to właśnie nikt nie jest chroniony przed tego rodzaju uczuciem i że trzeba po prostu na siebie uważać w znacznej mierze trzeba mieć świadomość jakie, bo oczywiście teraz też czeka nas dzień po zakupy do zajęć zwieńczonej Sojda względem znak, że one w ogóle jest związana z tą dynamiką oczy wyobraźnią z analizy, która mówi, że jeżeli człek realizuje swoje popędy owe impulsem, by to to wtedy Year jest związana pewnego rodzaju rozkosz dla pana to jest bardziej skomplikowane, bo on się zamieniają w bardzo różnorodne pragnienie i tutaj dochodzimy do kolejnego momentu, bo jak się mówi agresji to każdy sobie wyobraża jednak goście, których ani drugiego, a on, a agresja może wyrażać się przy różnego rodzaju form okrucieństwa musi wyrażać w sposób zupełnie inne ludzie kulturalni zwykle wyrażają swoje okrucieństwo w sposób o wiele mniej bezpośredni unika na nim mijała niczym nie stosują przemoc, choć też czasami ale, ale robią to za pomocą dużo subtelniej sza czas czasem o wiele bardziej raniąc albo porównywalnie raniąc sposobów, więc w tym sensie ta nie jest także, że od razu mówimy o jakiś taki zupełnie bezpośredniej przemocy natomiast mówimy o tym, że to jest coś co ne co w człowieku tkwi taka pokusa, żeby czerpać przyjemność alarmuje, że te stroje damskie, bo w kulturze jako źródle cierpień tak na to czas, by sformułować po polsku jest taki i na wstrząsający passus, który jest też rzadko cytowany w gruncie rzeczy, że bliźni jest dla człowieka nie tylko obiektem realizacji pragnień seksualnych mimo to wszyscy wiedzieli, że w hali taką tezę, ale też obiektem zniewolenia wykorzystanie przemocy wykorzystania jego pracy bez żadnej satysfakcji i wreszcie zabicie w euro było po prostu przestronna sformułowane w sposób absolutnie bezpieczny z bardzo ciekawe, bo to myśmy myśmy rzeczywiście wyższych od takiej konwencjonalnej teologiczna metafizycznej koncepcji zła, które chyba bardzo mocno jeszcze zakorzeniona w naszym myśleniu w takim potocznym na postrzeganiu świata chociażby z tego powodu, że jednak funkcjonujemy w kulturze przez chrześcijaństwo właśnie mocno ukształtowanej natomiast tutaj mamy na kilku poziomach takie widzenie na człowieka, które stoi w sprzeczności w jakim sensie z tymi klasycznymi wizjami no bo z 1 strony powiedziała, że tej rozkoszy, która się łączyć z i jako szeroko pojmowaną destrukcją czy ujawnianiem popędów agresywnych co już samo w sobie jest dość obrazoburczy rano, bo przywykliśmy myśleć raczej o tym, jako rodzaju jakiś patologii, która przecież jest właśnie zła niemile widziana im pre i która ze wszystkim może się wiązać, ale nie z rozkoszą, a jeśli się wiąże z rozkoszą to tylko w przypadku jakich niewielkiej grupy ludzi szczególnie zaburzonych ne no a po drugie, ta cała wizja rzeczywistości ludzkiej która, która od trojga właśnie pochodzi bardzo pesymistyczna bardzo taka brutalna w jakim sensie pokrewna poniekąd różnym dzisiaj ewolucję mistycznym ujęciom na tę właśnie w dalekiej odległości stoi od tych ostrych chrześcijańskiej antropologii różnego rodzaju i 1 z myśli, które wynajmują się bardzo ważne wynikający z tego z tych założeń jest to, że dobre jest pewnego rodzaju cudem to znaczy że, że to, że możemy mając z tego rodzaju i dziedzictwa też w jaki sposób w gruncie rzeczy żyć w świecie, w którym którym jednak zdarzają się rzeczy dobre, a nawet zdarzali się stosunkowo dużo jest czymś co powinna skłaniać do codziennego zachwytu ni to wcale nie jest takie oczywiste to znaczną, zaczynając od tego, że każde doświadczenie wojenne pokazuje jak bardzo łatwo jak bardzo kruche są te nasze dobre światy, a po drugie, że wielokrotnie też formułowano tomu tomu wizje takim atakom Wilczą naturę ludzkiej to nie dotyczy przecież tylko psychoanalizy jest, zaczynając nowożytnej myśli od chłopca, który mówi czy człowiekowi wilkiem mi ni to jest jakaś taka nić która, która towarzyszy cały czas ludzkiej refleksji wydaje mi się, że właśnie to co jest próbą bardzo istotną w frajda ski mi potem jego kontynuatorów myśleniu to takie taka próba równoważenia to znaczy, że jest to pewnego rodzaju bagaż dziedzictwo, który jest nie do zaprzeczenia i zaprzeczanie mu jest na takim lukrowane nim świata, a jednocześnie w tym świecie jednak jest bardzo dużo rzeczy dobrych i takich Nokturn są nie można ich też komin on takie pierwsze skojarzenia, które ja miałam silną Unią myślę o tej rozmowie tak było oczywiście popęd śmierci freudowskiej, ale druga taka, że Centralna figuratywne melonik krain tak sobie myślę, że teraz tylko o tym, opowiadać to trochę taką stronę zmierza co znaczy wiedzie się kontynuatora, ale czy można, by było właśnie, bo tam też tajemnica dyspozycja powietrzne do agresywności jest takim elementem min konstytuujących w ogóle tożsamości czy mógłbyś trochę Pawliszak to w tej dynamice wygląda to nasz powiedziałbym, że jeżeli fali jest takim stoicki pesymistą to Melanii kraj nie jest pesymistą dramatyczny w żywiołowych i inni i w ogóle sam pomysł, że pierwszym i fundamentalnym uczyć się ludzkim jest zawiść no, więc wiadomo bijemy nikt nie jest taka, że niemowlę, które w pewnym momencie ssąc pierś matki zdaje sobie sprawę, że ta pierwsza ma coś, czego ono nie ma, czyli to mleko życie życiodajną siłę wszystko jednak to nazwiemy i że tam niemowlę jest tego pozbawiony jest aż tak w tej sytuacji postawiony przeżywa niezwykle silną falę zawiści wobec wobec piersi matki i w ogóle tego dobrego obiektu i IT jest pierwsze ludzkie uczucie czy mogę z Francji po zawsze niech zastanawia wyobraź sobie, że przechodzi do ciebie pacjentka i powiada, że tak widzi niemowlę właśnie jak to diagnozuje też czy w oczach wsłuchują w wzywać będziemy zalani Klein zaczyna opowiadać, że właśnie ma takie fantazje dotyczące niemowląt co ja jak do tego podchodzić jak powiedział tak w ogóle nie chciałbym, żebyśmy poszli w tym Franek w, dlatego że mam poczucie, że nawet, jeżeli to jest czysta fantazja i w tym momencie mówimy tylko jakiś zupełnie wyobrażamy sobie to jednak już bym zaczął mówić na bazie swojego doświadczenia mam to przecież ludzie mi powierzają różne rzeczy nie to też ma o nich opowiada o brak siły tynkarze nikt, nawet jeżeli to jest już nie dotyczy bezpośrednio bezpośrednio na ich tylko jakiś wymyślony sam Benny wiadomo, że jej tak MEN mówi trochę o tym, o swoim doświadczeniem, więc może nie aż na tak dosłownym przekładzie natomiast ja bym powiedział tak cenne jakieś miał bardzo fajne dyskusję z moją koleżanką filozofką na temat różnicy pomiędzy równoległymi w gruncie rzeczy teoriami mianowicie mechanik najmniej unika tak niektórzy to w Anglii tworzenie teorii relacji z obiektem być może Manic najbardziej fundamentalnie on trochę taką wariacje na ten temat i i kamerami kraj nie jest Żydówką ze wschodniej Europy z całym dziedzictwem, które które Żydzi ze Wschodu Chin Europy wynieśli komunikat jest dziedzicem wielu pokoleń angielskiego mieszczaństwa, którego dzieciństwo z Penn była ciut nerwowy jak już domu przy kominku i tak architekt, ale i to po prostu widać w tych dniach wolnych ćwiczymy rada nie była miejscem Mazur przyjechała do Chin, gdzie coś takiego, że w erze że, że ten absolutnie skrajnych dramatyzm, który jest wpisany w tej zimy nikt ani nie jest jednocześnie wyk wydaje mi się emanacją takiego świata, w którym rzezie pogromy bezwzględną niesprawiedliwość była czymś co ciągle wracało i ciągle oznacza że, że z perspektywy no właśnie antropologii filozoficznej, ale nie tylko także z perspektywy po prostu teorii psychologicznych uważa, że to są cząstkowe poglądy to znaczy, że ja w ogóle tak uważam, że żadna teoria, jaka jest wypowiedziana dyskusji nie nigdy nie jest odzwierciedleniem całości filozofii Nafty w tej kwestii są wystarczające listą, żeby być absolutnie przekonany, że to są tylko pewne fenomeny ducha nigdy duch spełniony i absolutny tchnie ducha córkę dopiero może kiedyś nas spotka, ale jak na razie nie sprostała Stali jestem coraz bardziej pesymistyczne co do tego spotkania, więc zawsze, więc myślę, że raczej mamy zawsze z jakim jest zapisem pewnej części prawdy o człowieku jeżyny przy najbardziej rozbudowanych antropologia czy to religijnych czy czy filozoficznych czy psychologicznych i toto co za wszystko ciastka i myślę, że na dodatek to nie są cząstki neutralny w stosunku do swoich twórców to znaczy że, że teorie też coś się odzwierciedlają nie jestem zwolennikiem biografii mój tak, by się strasznie nie doszukiwał natomiast właśnie takie raczej właśnie na poziomie takim fenomenem nogi ducha to znalezienie tego, że duch dziejów odzwierciedla się również teorię nie przypadkiem mam wrażenie, że te rozmowy cały czas jednak wątki biograficzne jakiś takich osobistych obserwacji lub lekkich takich przełomowych momentów powracają w kształtowaniu się myślenia na temat pewnych zjawisk i opisu rzeczywistości tak to prawda, ale ja na biografii myślę tutaj w taki sposób, że często biograficzną opiera się na pewnego rodzaju świadomej narracji dotyczącej życia jakiegoś człowieka świadomie budowany przez niego albo świadomie budowanej przez innych ludzi, którzy są jego biograf familii natomiast wydaje mi się, że to co tak naprawdę ujawnia się w teoriach to ten cały poziom nieświadomy, które często za pomocą biograf nie da się uchwycić my po prostu nie wiem wielu rzeczy nie wiemy na wiadomo, że czasami ten szef policji wielu innych próbowali pisać biografie osób na takie Leonarda da Vinci ten znany Jermaine, a nie są zbyt udane próby właśnie za dużo nie wiem zbyt wiele rzeczy nie wiemy o o twórcach i w tym sensie byłbym ostrożny z takim twierdzeniem, że to jest biografii natomiast właśnie pewien rodzaj klimatu ducha i t d. który się ujawnia w teorii na odwrót wracając do Melanii kraj ten absolutnie skrajnych dramatyzm w porównaniu do nawet trojga, w którym mimo wszystko obrus cesarską Królewskich w rejonach świata, gdzie był z relatywne spokój jest jakoś uderzające, ale zaraz wracając do samej teorii to właśnie myślę sobie że, że to on powiedzenie, że zaczniemy od zła czy zaczniemy od tej zawiści i zobaczymy do czego możemy dojść w ten sposób jest niezwykle odważną próbą intelektualną i ja myślę bardzo płodną to znaczy żona pokazała bardzo wiele takich aspektów w relacjach między ludźmi czy między dziećmi rodzicami czy z małymi dziećmi ja głównie matkami, bo to jednak najczęściej dotyczy matek, że w których, które po prostu były niedostrzegalne bez tej siatki pojęciowej trumnę nikt nie wprowadziła to byśmy nie mieli tego powiedzieć żaden sposób, ale czy to jest to co napisałeś to sytuacja ambiwalentne go w stosunku do piersi pełnego zawiści właśnie jakieś poczucie, że to jest to jest coś, czego ja nie posiadam, a co jest niezbędna do życia czy to jak rozumiem jest taki pierwotny impuls, który w, którym można widzieć jako właśnie pewną zasadę początkową czegoś co określamy mianem nie wiem ciemnej strony ludzkiej natury jakiś destrukcyjną ości w człowieku i t d. Ano to państwo tak na pewno da się zaczyna ta teoria potem ona jednak ten świetny esej, do którego nawiązuje nazwa się z zawiści wdzięczność ten ryngraf Teaching, czyli to co czyni nas potem człowiekiem, który nie jest właśnie mam drapieżny zwierzątkiem to jest jej i to mnie nie mówię nic złego o zwierzętach chorych po to jest ten moment zdolności do wdzięczności to znaczy tego, że skutkiem rozwoju, który się dokonuje w pierwszym okresie życia jest to, że nie tylko się święta wściekłość zawiść w kłębie w tym nieszczęsnych istot celne, ale również zaczyna się pojawiać taki obszar, który nam szeroko nazywa się wdzięcznością to też nie jest to też jest ciekawe, że to nie jest po prostu dobra w takim sensie właśnie w metafizycznym, a relacyjny uczucie, które nazywa się czymś noszącym ogromnej jest trudne warunki dla dorosłych ludzi to znaczy, że wdzięczność jest moim zdaniem 1 z najtrudniejszych uczuć jakie, jakie spotyka dlaczego, bo chyba jest właśnie związane z uznaniem swojej niedoskonałości czy z jakiegoś fundamentalnego braku, jeżeli jesteśmy komuś wdzięczni to to musimy uznać, że nam czegoś brakuje pewnych fundamentalnych w zależności tak im, ale też zdolną do właśnie tę wdzięczność jako lekarz zdolność do reperacji rozum, że takie wzniesienie się ponad w pewnym sensie w procesie rozwoju taką właśnie on właśnie w pewnym sensie można było powiedzieć, że to jest tym co konstytuuje człowieczeństwo staje się kimś takim właśnie moralnymi tak dalej w takim wmyśl takiego on takiego opisu jak tak też to rozumiem to znaczy, że jeżeli znowu czytać my koncepcji 4 mechanik na nim jako pewnego rodzaju traktat antropologiczne to weto to jest taka po wyjściu z jakiegoś rodzaju piekłam z naszych jakiegoś takiego stanu, w którym człek zrzucanych z taką straszną realności potem znów stopniowo dzięki również temu komuś innemu może dzięki właśnie zależność może z tego z tego stanu wyjść i zbudować na człowieczeństwo już jako o wiele bardziej wielowymiarowy nie wielowymiarową rzeczywistość tak trochę jesteśmy w historycznym kontekście wyłonienie się różnych koncepcji zostaną szersze tematy i aktualności w takim sensie, że nie przypadkiem może też wybraliśmy sobie taki temat teraz cieszmy się, że to już jest obecna bardzo latem mam poczucie takiego obejmującego dysonans, że z 1 strony tkwimy w pewnym sensie albo interesujemy się różnymi już nie filozoficznym, ale właśnie psychoanalityczne niczym psychologicznymi eksploatacja ami pochodzenia zła naszych różnych dni skłonności dyspozycyjne zakres czynności destrukcji tak dalej mamy z tym do czynienia z bardzo szerokiej skali z drugiej strony jak n p . się patrzy na amerykańską ikoną amerykański świat akademicki taką gałąź bardziej psychologii no nie wiem nic inna empiryczne i to bardzo dużo się mówili o dacie jej brat jakoś bardzo się teraz najbardziej się nasuwa skojarzenie ze Stevenem Pinka rem i takim propagowaniem, jakiego się takiego właśnie oświecenia w postaci, które jak nigdy nic tak jakby to wszystko co było później nie było czy może też za bardzo zawiły co mówi, ale chodzi mi o to, że ranny leży właśnie, że jest jakaś taka próba udowodnienia, że tak naprawdę właśnie człowiek dokonał jakiegoś takiego nie niebywałego post tak jakby ta mroczna niebywałego postępu, jakby ta mroczna mroczny mroczny obszar ludzkiego doświadczenia był mam czymś nieprawdziwym jak dotąd doznania tak tak tak po optymizm taki się na Ratajach wręczył im na relatywizm jakiś taki w kraju rad jest bardzo widoczna, zwłaszcza w tej ostatniej książce jego nowe oświecenie no bo on tam po prostu całą tę szkołę frankfurcką z o tę tradycję wejście, od której mówimy takim 1 gestem wymiata mówiąc to właśnie oni wszyscy się pomylili tam Tuska nie miał nic wspólnego z oświeceniem cała ta krytyka mnie nowoczesności jest kompletnie bez sensu właśnie powinniśmy tylko się skoncentrować na nauce na rozumie i wtedy będzie wszystko dobrze ja się tak strasznie amerykańskimi uczonymi w ogóle nie przejmował ich Chinka nie jest także marże na ostatnim tak Krynica mądrości bije, gdzie go zabije to teraz i trudno powiedzieć powiedział, że do końca dwudziestego wieku ona biła gdzieś między w okolicach Francji, ale do dobrej zmianie to już u nas bije chyba zbyt silne, że przy możemy sobie ironiczne cichych i nie zawsze mówiła natomiast natomiast nikt nie chętnie bym strasznie napadał na doping kara, dlatego że że w ogóle uważam, że w dzisiejszych czasach obrona oświecenie jest rzeczą słuszną ideę tak dobrze ktoś kogo chce go bronić się zgadzamy się nie są też tak zgadzamy się tylko gorzelnia w Wiśle chodzi o ustalenie czy ten rodzaj takiego celu kreowania zna on to słowami wracam świata no tak naprawdę moim zdaniem skrywa bardzo bym błąd poznawczy, który jest też błędem moralnym tak to określano politycznym i czy dba też chcę powiedzieć o pewnej obronie gniewu wściekłości agresji która, która wiąże się z tym, że jednak są to też stan ducha, które wiążą się z krzywdą w i że jeżeli żyjemy w świecie, w którym wielu ludzi skrzywdzonych i nie ma sposobów realizacji w jakiej nikt się rodzaj zadośćuczynienia czy w ogóle zmiany swojego stanu w ich reakcją będzie wściekłość 3 czy gniew czy agresja i i wydaje mi się, że nasilenie czy wielka fala tak Kinga takiej agresji w życiu publicznym, która się pojawiła na początku 2001 . wieku nie jest tylko efektem tego, że media społecznościowe stworzyły przestrzeń do tego, żeby żubra one się wylała tylko jest efektem tego, że pewien konsensus, w którym żyliśmy od mniej więcej lat 80 dwudziestego wieku w pozostawiło na marginesie na mieliźnie czy z Wałęsą ogromne masy ludzi, które dzięki różnym możliwościom, które stworzył 2001 . wiek mogły swoją wściekłość poczucie rozżalenia wylać się i inni co się dzieje to znaczy to jest bardzo niebezpieczny może się źle skończyć, ale nie zmienia faktu, że ja bym tak łatwo ich nie odrzucam nie potępiają i właśnie ustawie o tego w postaci siły światłości oświecenia kontrować siły ciemności, które tam nie wiadomo dlaczego wyraz wylewają się na Facebooku czy będzie w innych w takich miejscach na i jeżeli mówi o tym, że okrucieństwo ludzi kulturalnych często ujawnia się w sposób który, których wcale nie ma nic wspólnego z np. przemocą albo mową nienawiści to, dlatego że nas, że uważam, że te 30 lat, które z mniej więcej od lat osiemdziesiątych nastąpiły to było nieprawdopodobne okrucieństwo właśnie ludzi kulturalnych to znaczy cywilizowanego świata czytamy Zachodu czy globalnej północy z 2 jak zwał, który mając ogromną przewagę w wielu obszarach rolnych w sposób dramatyczny marginalizowana odrzucał Lis wprowadzał do nagiego życia jak to nazwał działania MEN i dużą część globalnego południa i też pewne peryferie w swoim własnym świecie trudno dziś o okrucieństwie elit po prostu ja nie mówię tego o tylko liter właśnie uważam, że ten anty elitarne dyskusje na łatwiznę pewnego rodzaju rządzimy tu wszyscy, czyli płatność z globalnej północy klasa średnia jest też mamy w tym udział to znaczy byliśmy na to po prostu w jaki sposób ślepi i na pewno mogę powiedzieć, że jestem z tego pokolenia, gdzie mogłem sobie z tego wcześniej zdawać sprawę i UE i ta ślepota moim zdaniem to jest pewien rodzaj winy to znaczy i to nie dotyczy wcale tych, którzy tam mają ten 1 % majątku światowego, ale moim zdaniem to dotyczy ogromnych mas ludzi, którzy z łatwością kupowali powiedzmy chińskie zabawki jest mój ulubiony przykład, ponieważ to było strasznie fajne kupić swojemu dziecku chińską zabawkę małe pieniądze w gruncie rzeczy nieznane nie myśląc po prostu w ogóle o tym, że tej chińskiej dzieci tam skręcają zabawki dla naszych dzieci i że tylko dlatego są takie tanie no to jest taki przykład sztandarowe, ale moim zdaniem on dotyczy olbrzymich obszarów również obszaru środowiska naturalnego to znak, że sposób eksploatowania środowiska naturalnego obu niezwykle rabunkowej dzięki temu różne rzeczy był bardzo tani dlatego północne klasa średnia mogła żyć w sposób, o który który był bardzo przyjemny, ale skądinąd niezwykle dramatycznie, niszcząc również dla przyszłych pokoleń i w tym sensie wydaje mi się że, że ten rodzaj taki moment takiego nie widzenia NATO jest takim przykładem jest są słynne słowa Marii Antoniny jak lud paryski szturmowały krzyczał chleba chleba to w czasie rewolucji francuskiej to ona powiązana jak nie mają chleba niech wykupią wbija szpilę w 2 letni bułeczki z ciasta francuskiego w CIT jest po prostu nie tak taki rodzaj i bezwzględności też przynosi w odpowiedzi i mniej niesłychane wybuchł już bez takiej bezpośredniej agresji, które potem wszystkie dzieci miały miejsce wszyscy są z zbulwersowani ludzie są one, gdy jesteś pewna czy taki pewien opis dynamiki strukturalnej zastanawiam się czym można, by było to w języku emocji też jakoś ująć to znaczy oczywiście pojawia się kwestia nagromadzonych różnych uczuć, które się wylewają i t d . ale gdyby to po otrzymywać ten podział na globalną północ południe to, jakie emocje charakteryzowały to co w szerokim sensie nazywamy objaśnienie elitami tylko w takim właśnie tym szeroko rozumianą klasę średnią, która w, jaki sposób mnie czy dom w początku dwudziestego pierwsze pierwszego wieku temu powiedział do mnie więcej naszych pokolenie moim zdaniem pewnego rodzaju takiej to się kiedyś nazwała facet jak Cordis gnuśność serca to znaczy taki brak tak naprawdę widzenia różnych rzeczy które, które się dzieją, a kołowej, która w, które powinny nam głęboko poruszać nie poruszało i n p . jak teraz widzę jak pokolenie na Kretę są to są dzieci w warszawskiej klasy średniej, ale jakoś się jak poruszają się to co się nazywa mieć żony strajkiem klimatycznym czyni tak i taki bunt przeciwko sposobowi eksploatacji środowiska naturalnego to widzę właśnie, że jest coś się zmienia, a dla mnie w związku z tym też rewolty różnego rodzaju ludowe są bardzo właśnie jest świadectwem tego, że coś się pod tym względem zmienia rośnie ten taki rodzaj gnuśności niektórych był zaliczany do grzechów głównych ma w tradycji chrześcijańskiej nie jestem takim ekspertem Antek Siewnej na pewno, a Celia jest grzechem, bo dziś dzień więc, więc wydaje się, że to, że to on było coś bardzo uderzające w 2, a druga strona medalu to jest arabska wiosna zaczęła się od tego, że pewien Tunezyjczyk nic się spalił na nie chcieli się pali to każdy, kto pracuje w obszarze psychologicznym wierze to jest bardzo silna agresja skierowana na siebie więc, więc musiało być to był kupiec, która tam zakazano handlować jakimiś owocami Naczk kazano mu jego wózek wywalić z miejsca, gdzie mógłby zarabiać niż spali w tym ten rodzaj wściekłości który, którzy przedstawiciele globalnego południa na inne ujawnianie migi potem nic któryś ujawnia w wojnie syryjskiej czy różnego rodzaju strasznych rzeczach, które już się dzieją to nie jest coś co dopiero się będzie działo czy nawet w w całym ruchu fundamentalistyczne marnej mi się gdzieś głęboko związany z tym wszystkim, jakby sił może inaczej w bo chciałem zapytać czy ty widzisz to jako procesy odwracalne po pierwsze, jak widzisz pewne sposoby pracy z tymi zjawiskami w szerokim sensie ma na płaszczyźnie społecznej ale, ale też pomyślałem po może o jakimś języku, który można te zjawiska opisywać czy, które można mówić czy rozmawiać właśnie z osobami, które na lekturach, które się czują skrzywdzone, które reagują agresją wchodzą fundamentalizm i t d . no bo w Polsce np. wciąż jeszcze bardzo silny jest taki dyskurs w kręgach liberalnych n p . bardzo przyszłościowy bardzo parki definiujący właśnie wszystko w kategoriach walki światła z ciemnością jakiejś ciemnej masy ludzi prymitywnych złych z tymi dobrymi ludźmi którymi którymi w domyśle my jesteśmy, a to nie jest takie proste i zarazem oczywiście z drugiej strony idzie też bardzo brutalny język, który wcale nie zachęca do do tego, żeby wspólnie tutaj prawda siadać przy stole i debatować więc, jakie języki opisu, jakie narzędzia najpier w rozumienia, a później pracy na byś widział z tymi zjawiskami powiedział, że to już jest trochę inny obszar, bo myślę, że praktyka pedagogiczna w obszarze politycznym to nie jest to samo co diagnozowanie różnego rodzaju niestety w KNF dychy z dużą satysfakcję mogę powiedzieć, jaka jest tym jak w miastach w ich inni martwią co z tym fantem robić w szczególności politycy, ale zgadzam się że, że je takim na pewno pierwszym krokiem bardzo kluczowym to jest stwierdzenie że język, którym opisujemy, w którym to te zjawiska, które właśnie na nich liski to znaczy zeszła z obu stron to znaczy, że my jesteśmy siłami dobra, acz naprzeciwko są siłami zła jest na pewno 1 z wielkich przeszkód do tego, żeby w ogóle jakiś rodzaj równowagi i 3 zmiany było możliwe i i w tym sensie uważam, że ten rodzaj manicheizm politycznego czy społecznego kulturowego jest bardzo niebezpieczne, a ponieważ raczej mówimy do naszej strony czyni, czyli tej partii Liberalno-Demokratycznej czy wręcz lewicowej to tobym powiedział, że tu trzeba bardzo uważać z z takim stygmatyzowanie tych ludzi, którzy są zbuntowani, którzy wyrażają swoją wściekłość w sposób, który nam po prostu im dano to znaczy dano im taki taki sposób ekspresji, który im pozwala to wściekłość bunt agresję wyrażać inna sprawa jest taka, że nowożytne społeczeństwa są w ogóle społeczeństwami konfliktu i toteż czyli nasze głęboko do tematu agresji rany nożem tylko będzie on, że 1 z trudnych cech nowoczesnych społeczeństw jest to że, że musimy jak ludzie nowocześni się nauczyć żyć z obecnością agresji szczelność politycznej w w takim codziennym życiu w to jest np. w myśl dla polskiej kultury bardzo trudne jak nieszpory z akcji, która była kulturą agrarną nie nowoczesną mu swoich źródeł, w której spójności z podstawową sprawą i spójność na poziomie tej kultury hegemon liczne szlacheckiej i spójność na poziomie kultury chłopskiej związku z tym jakiekolwiek otwarte ujawnianie już konfliktu jest bardzo w Polsce trudne i nie ma przyzwolenia na agresję właśnie one stygmaty znane jak zupa trudne i w związku z tym jest w ogóle różnic różnice nie ma, zwłaszcza przy Zwolenia prawda, bo to jest natychmiast kwalifikowane jako agresja, a następnie jako zło właśnie trwa wojna konflikt w tym sensie to tak jak tak faktach i czy to znaczy to jest bardzo śmieszne, bo nasze śmieszne tak i jako taka obserwacja społeczne kulturowe obyczajowe, bo w Polsce ogólny śmiech nie zgadzanie się jest potępiany Maciejak człowiek rozmawia z drugim czekiem to nic się raczej zgodzić z byłaś powiedzenie nie zgadzam się z panem jest w ogóle już traktowany jako, a kończą kutry śródziemnomorskie, a w szczególności kultura żydowska mają to do siebie, że raczej nie uprzejmością jest zgodzić się z drogą faksową to znaczy to jest jakiś rodzaj lekceważenia część jest drugim lekiem nie zgodzić być, a jednak uważam, że jest zupełnie inaczej i Jan i wydaje mi się, że spory liczne, który się pojawiają pomiędzy przedstawicielami kultury takich, których uprzejmie się zgadzać, a hard przedstawicielami kultury, który śnił przejmie się zgadzać często wynikają z tego rodzaju hymn zastanawia się na bok, bo z wczoraj rozmawiałem o w wieczorze w godzinie filozofów pozorne Małgorzata Jacyno takiej książce 2 bardzo ciekawych socjologów amerykańskich, które nazywa się oraz w tym Good Culture ja nie opisujące zjawiska na amerykańskich kampusach przeważającej mierze oczywiście bardzo lewicowych nerw, który właśnie występuje coś podobnego dzisiaj to znaczy dotyczy to głównie młodzieży studenckiej z takich klas średniej z linii średniej wyższej, bo są zazwyczaj ludzie zdał z dobrych domów pochodzący w cudzysłowie dobrych to znaczy dobrze sytuowani po prostu sytuowanych materialnie, gdzie zjawisko w tym sensie podobna występuje, że każda forma różnicy nie zgadzanie się np. czy formowania poglądów, które nie mieszczą w takim katalogu bardzo ostro zdefiniowanych dogmatów politycznej poprawności współczesnej jest natychmiast kwalifikowane jako atak opresja używa się do tego opisu tych cech tych posta w jak najbardziej radykalnych na pojęć i dochodzi do różnych konfliktów np. z niewielu prób okupacji mównicy, kiedy przemawiający ci ludzie, którzy formułują naprawdę nie jakiś bardzo ostre prawicowe poglądy tylko się z jakimiś tam pojęciami nie nie zgadzają, a na jej autorzy twierdzą w tej książce, że rzecz że, że mamy do czynienia z pewnym zjawiskiem nowym na poziomie kultury mola moralnej jeśli chodzi o skale, gdzie właśnie pozycja ofiary w ogóle ten dyskurs ofiarni czy jest on jest centralny w Polsce nie od dzisiaj wiemy, że właśnie ta figura ofiary jest jakąś figurą organizującą tą zbiorową wyobraźnię dosyć mocno i właściwie mamy do czynienia z czymś podobnym to znaczy, kiedy się z tobą nie zgadzam to znaczy życie obrażam, że jestem opresyjne wobec Grzegorz neguje głębokie pokłady twojej tożsamości i powinno być mi się tego za zabraną w oczy to jest zgubny efekt polityk tożsamością nowa zimna czy w 1 z 1 z efektów przekształcenia się lewicy społecznego lewica kulturowe, a to się na pewno m. in. na amerykańskich kampusach dokonało było to, że fundamentalnym problemem stała się tożsamości im wojny kulturowe, które cechowały drugi koniec dwudziestego wieku i nadal trwają na kampusach, chociaż moim zdaniem ich waga się zmniejsza m. in. polegają na tym, że można znaleźć sobie pewnego rodzaju tożsamość ofiary, która uzasadnia uzasadnienia, a tak naprawdę agresję to znaczy różnego rodzaju formy ataku na inne tożsamości, że jest to w jakim sensie ciągła rywalizacja pomiędzy różnego rodzaju tożsamością nic o po prostu pozycje w obrębie klasy średniej wnętrza są to moim zdaniem przede wszystkim wojna wewnętrzna w klasie średniej moja osobista teorię, dlaczego tak się stało to znak to wiąże się z upadkiem przyszłości tak to bym określił to znaczy tym, że to mniej więcej lat sześćdziesiątych siedemdziesiątych różnego rodzaju rewindykacji społecznych lewicy były gdzieś się regulowane przez pewną wizję przyszłości przez utopienie, nawet jeżeli ta utopia nie była sformułowana w sposób, który był jakoś bardzo precyzyjny to jednak było głębokie przekonanie, że przyszłość będzie lepsza i że wszyscy powinniśmy dążyć do tego, żeby przyszli głębszej lata siedemdziesiąte i 8 upadek przede wszystkim ideałów lewicy przez związane z upadkiem czy rozpad zdaniem się komunizmu nie spowodowało, że ten rodzaj regulatora właśnie takiego ducha absolutnego, który miał się w pewnym momencie spełnić przestał działać i w związku z tym trzeba było znaleźć inny regulator i tym regulatorem stała się przeszłość to znaczy krzywdy przeszłości wszystko co złego Star zderzył się w przeszłości stało się, jakby takim moralnym uzasadnieniem do tego, żeby oskarżyć kogoś innego co na początku miało swój jakiś głęboki moralny sens to znaczy to było znowu rewindykacja próba uzyskania zadośćuczynienia za krzywdy moralne zupełnie, ale z czasem właśnie wydaje mi się stało się tak naprawdę instrumentem ten rodzaj polityk tożsamościowych stał się instrumentem nie takich wewnętrznych wojen pomiędzy różnymi grupami w obrębie pół świata północy z głębokim zapomnieniem o tych, których stał tak bardzo może nie dotyczyło natomiast dotyczyła ich przede wszystkim na ten rodzaj i marginalizacji związany z ekonomiczną sytuacją w słynnym biały mężczyzna amerykański, który było powodem wszystkich krzywd jednocześnie był często najbardziej wykluczonych ekonomicznie nie zawsze dodajmy, że nie mogą mieć jednak dziś zdaje się, że jest właśnie i 1 skażony jest pewne grupy tych białych mężczyzn w pewnych miejscach tak jak w Polsce zresztą i oczywiście musiało to wywołać pewną taką reakcję, na jaką wywołał tym słynnym Clash to znaczy taki taką rewoltę w tej tej grupy społecznej przeciwko całemu temu tożsamościowym zarządzającemu sprawiedliwości dla różnych skrzywdzonym grup dyskurs sami winni to znaczy trzeba wymyślić przyszłość nowych władz na wyjazd z bardzo chyba trudne w tym sensie, że ciekawe jest to, że dyskredytacji takiej perspektywy z przyszłościowe, czyli jakieś komponenty utopijnej myśleniu w Peki przy projektowaniu w rzeczywistości już, że zmienił się w aktorce znaczy, że zostało to zorientowane całkowicie na przeszłości w rezultacie to produkuje jakiś kolejny, ale cały czas jakoś tak nam awans o istnieniu utopii, że wcale nie jest także ich nie ma dzisiaj mogę powiedzieć, gdzie one są, ale to później w HR jest w pięknych w tekście zastanawiam nad kwestią mu tego właśnie co aktualnym procesie przewinęło kilka razy skoro możemy się przynajmniej pokusić się jakieś diagnozę nierozwiązania to jaki obraz rzeczywistości się wyłania w pewnym sensie z tych nim w kontekście dobra zła rozmów w kontekście nowych zwraca przede wszystkim zła to jest obiekt jest dużo chętnych do tych walut chętnie, ale trudne czy też bardzo szeroko postawiona kwestia, ale to jest też pytanie co znaczy skoro skoro zastanawiam się nad kwestiami właśnie fundamentalnymi to jak można wywozić za przyjemność ten język, który tutaj został uruchomiony do właśnie tego typu diagnozy tarczy ja myślę, że jesteśmy świadkami przede wszystkim bardzo głębokiego o przy kształcenia dotychczasowego horyzontu, w którym żyliśmy w i takiego na poziomie siłą czyni czegoś co nas o realnym i na poziomie sposobu opisu tego horyzontu, a i to przekształcenie się opisu oznaczono torze centra sił i centra języków, które wpisują się zmieniają to znaczy, że przejęte siły języki płyną z coraz bardzie różnych miejsc, a to oznacza moim zdaniem też żony się często zmieniają inny sposób np. stają się o wiele mniej wyrafinowanej humanistycznej tak dalej i t d. znów wracają do różnych form, które się pojawiał w różnych miejscach mitów na tego co Bauman nazwał retro topią, a emitentami ten jest bardzo niebezpieczny moment takiego takiej dezintegracji, w którym mogą się ujawnić tu wracamy do tych uczucia, których zaczynaliśmy bardzo silne negatywne uczucia ono jednak na to zakumulowane czy nagromadzone w ciągu ostatnich dziesięcioleci ni to może na nazwałbym to zaowocować wojną, która już jest albo nadchodzi chciano nas bezpośrednio dotkniemy w Polsce jak słup wypowiada słowo wojna to wszyscy widzą tygrysy, które w 1 na Warszawę rosyjskie czołgi ewentualnie, ale tego nie wiemy oczywiście może być tak żona nie będzie się bezpośrednio w Polsce rozgrywać natomiast no po prostu już tam wojna jest i i myślę, że to jest bardzo realne niebezpieczeństwo, którego jesteśmy niedaleko na druga sprawa to jest to wszystko co nazywa się katastrofą klimatyczną co coraz bardziej poważnie wygląda, a co oczywiście nie będzie skutkowało jakąś taką abstrakcyjną burzą, która się, że będzie zdarzyć tak właśnie przez społecznymi różnymi konsekwencjami to znaczy jak Afryka zacznie pustyń nić to ten miliard ludzi, którzy mieszkają stanowi się przenieść na północnym co ma co oni mają zrobić nam produkt przyjdą do nas w Europie mieszka około 500  000 000 ludzi, więc po prostu to mogą być naprawdę takie zmiany i tych co, do których na razie nie mamy wyobrażeń też trudno powiedzieć, jakie będą odpowiedzi i i w domyśle jeszcze tak głębokiej tak dramatyczne ruchy zmiany konflikty mogą uruchamiać bardzo podstawowe emocje mierzy i wracamy do takiego emocjonalnego poziomu, czyli że może to być znowu nawrót jakiegoś rodzaju bardzo gwałtownych sporów konfliktów i wybuchów i terminami czy uda się to jakoś ogarnąć wolałbym, żeby się wydało stąd nie myśli jeśli myślą o utopia to myślę n p . że ten to takie poczucie coraz większej ilości ludzi z takim go na młodszego pokolenia niż my jesteśmy, że to jest sprawa, w której trzeba coś zrobić natychmiast jest pewnego rodzaju nową utopią to znaczy, że to poczucie, że sprawy klimatu to nie jest kwestia, że tam kilkanaście politycy dogadają w jakimś szczycie tylko, że to jest coś co trzeba zrobić natychmiast to jest mobilizujące, że zmiana sposobu życia jest czymś co coraz bardziej dociera do co do wielu rodzin oraz tych najmłodszych pokoleń dajmy się pojawieniem się takiego ducha utopijnego, którego właściwie od lat sześćdziesiątych w Europie nie był to ja widzę ducha utopijnego to oczywiście jest w teza karkołomna w jakim sensie ale, ale ją wypowiem wice ducha utopijnego i utopie w ogóle zaklęte w taki miejsca, w których wydaje się nam, że właśnie ich nie ma albo, że jest coś przeciwnego, czyli w teoriach spiskowych współcześnie, które są niezwykle popularnymi czy wciąż popularyzujące mi się światu poglądami już chyba należałoby powiedzieć, bo to są całe złożone struktury rozwiniętej rozwijane przez takie alternatywne kręgi myślicieli autorów et Cetera ne w tym sensie już jest karkołomne, że tamte utopie są zawarte ale, a contrario to znaczy, że one, że można je w ekstra chować przez przyglądanie się staramy temu jak i wg twórców teorii spiskowych wyglądałaby rzeczywistość, w której żyjemy, gdyby nie działalność tajnych lóż ośrodków organizacji masońskich wreszcie adopcji jam, czyli sam kształt, jakie szczurów pochodzących z kosmosu, którzy torebki jak mają takie w ogóle nawiasem mówiąc zaskakująco podobne zaskakująco podobne cechy do takich krwiożerczych zwolennik wolnego rynku, bo oni właśnie mniej więcej w ten sposób rzeczywistość widzą w każdym razie jak się przyjrzymy tej rzeczywistości to to są takie światy, w których właściwie te różne negatywne dyspozycje ludzkiej kondycji nie występują, w których wszyscy są szczęśliwi żyją w świecie, w którym mają równe szanse, w którym zgodnie żyją nawet o zdrowie i szczęśliwość wszelako dopisują, a nawet katastrofy żywiołowe się nie zdarzają, bo one też są wynikiem działania świadomego różnych takich sił ciemnych, ale jak się nie zgodził się z tymże, że to jest utopia to znaczy, że to jest pewien sposób myślenia, który wydaje mi się bardzo charakterystyczne rzeczywiście nie można z niego wysublimowane pewną wizję świata idealnego, ale on się nie odnosi do przyszłości to moim zdaniem cechą najważniejszą nigdy stąd sztywną utopii poza kopiami bardzo wczesnym renesansowy mi nie jest to, że zielone one mówią o tym, że w przyszłości będzie dobrze, że ta ten świat który, których ma być lepszy jak abonament akcji jam to będzie właśnie nie wydaje mi się nie znaczy to są moim zdaniem te ten jest spiskowa teoria ogólnie rzecz biorąc zakładają, że dobrze ta była w UE to znaczy, że istniał żeglarz pewien dobry stan, ale pojawili się z kosmosu albo o właśnie masoni filozofowie jak to nazywa się, że z MMS albo Żydzi, którzy przywędrowali nie wiadomo, skąd i, grając Ian i oni zaczęli psuć tą dobrą i ten dobry świat i my musimy ich powstrzymywać cały czas nie znaczy, że my tak naprawdę chyba dobrego świata już się nie da zrekonstruować tylko my musimy cały czas powstrzymać, bo oni go coraz bardziej nie popsuli w tym sensie to są jednak takie teraźniejszość wsteczne wizje dobra, a utopię to są takie profetyczne czy, widząc w przyszłości domy i w tym sensie one są bardzo różne tu znajdziemy sporadycznie też działają na akcje takich klasyków jak Giordano maksymalna przy schodach, a w Wit Nicki jakieś fragmenty, które mogłyby wesprzeć jednak moją tezę, ale oczywiście tutaj nie czas miejsce na to zgoda czy BOR ja bym powiedział tak jak wiadomo typy idealne są typami idealnymi ana to co istnieje w świecie zwykle jest z jakiegoś rodzaju hybrydami, czyli czy formami bardziej złożonymi, ale jeśli bym myślał o tym, czym różni się utopia od wizji powstrzymywania zła to właśnie bym powiedział o tym gdzie jest ten ideału zakorzeniony i elfy to jest np. bardzo duża różnica polityczna to znaczy zupełnie inaczej działają ruchy polityczne których, których ideałem jest pewnego rodzaju przeszłość i powstrzymywanie zła, który ten dobry przyszły świat chce nam zniszczyć we współczesnej konserwatywnej polityce figura kata Choma np. takiej konserwatywnej odwołującej się do chrześcijaństwa do prawosławia też jest bardzo, czyli kogoś, kto powstrzymuje apokalipsę tu szpital jest i to jest właśnie specyficzny dla tego rodzaju konserwatyzmu zupełnie inaczej myślą o te ruchy polityczne, które ludzie wyrastają z pewnego rodzaju Milena jest mój takiej, a takiego przekonania, że właściwie nadchodzi królestwo niebieskie ptaki czy innej postaci i że to przyszłość jest miejscem, która aktu, w którym w, której dobro jest ulokowane w ciekawe, dlaczego mam cały czas się, mówi że teoriach spiskowych teki ministra Witolda na Peterson wykładziny chętnych drużyn halowych ME w drogach Carson nie jest tak szczególnie spiskowych Niny nie chodzi mi się z bliskich to właśnie ten mit, który jest Herman van der znalazły się kanalie z nowym indeksom w tym kontekście, o którym rozmawiamy tak żal to by wymagało jeszcze osobne wejście rozmowy te elity też wygrać 11 kwietnia debata dziś sektor banki te same NCN będzie nadawany jest zdaje się, że w Kanadzie się będzie odbywała się w globalnie na łączach są takie plamy z Izraelem z dzieckiem gotujący homary w ofertach dla Amway to jest takie mrugnięcie okiem do tych co wiedzą, o co chodzi co się stanie tam z Jordanem i sezon, ale zobaczymy ery wyłania się w siłę tej rozmowy taka konkluzja może trochę w MP, analizując upraszczając, że wreszcie w pewnym sensie uznanie i założenie tej dyspozycji dorosłam i jest im też zapewnić lepszą filozofią, bo to jest może karkołomne sformułowanie pewnych może bliżej rzeczywistości niż właśnie takie do dążymy do odzyskiwania dobra poprzez eliminację tego co ją zatruwa Macieja na pewno jestem zdecydowanie zwolennikiem to znaczy takiej pewnej ostrożności wobec samego siebie i też samego siebie na poziomie indywidualnym i zbiorowym to znaczy pewnej nieufności co do takich wzlotów duchowych, które mają być czystym dobrem to zawsze mi się wydaje, że obecność jest w miarę swoich zamiarach takie jak i medali w tym sensie rzeczywiście taka taka świadomość tej dyspozycji do różnego rodzaju okrucieństwa zła destrukcji, która w każdym człowieku tkwi wydają się bardzo potrzebna i bardzo trudna znaczy też uważam, że to jest pewnego rodzaju ćwiczenie duchowe, które nie przychodzi wcale łatwo, ponieważ uznanie tego z takim konkretnej sytuacji, że nie obyło się po prostu bardzo dobrym szlachetnym w końcu stało się źle zrozumiał tych należy tak naprawdę wcale się nie chciało być takim dobrym szlachetnym jest instrument MSP jest bolesny jest zawstydzające często i te te uczucia boleśnie czuć wstyd czy jak środek poczuciem winy są kluczami od, których człek ogólnie rzecz biorąc najchętniej uciekł w no w każdym razie my do tego właśnie zachęcamy w niniejszym, że tylko uciekł, żeby nie uciekać, ale też z drugiej strony nie popadać w jakiś rodzaj sam autoagresji widz cierpień nic rejsem biczowania, bo to też stracił bodajże Gastro w Tychach w jego barwach w tym znaczeniu właśnie dlatego myślę też pewnie zachwycie tym, że jednocześnie czasami uciekł z dobrym gronie jest także, że tylko ciągle się czas żniw jak ten panią chce kre w wysysać z drugim w rowach z bardzo dziękujemy zaczęliśmy od zła skończyliśmy jednak na pewnym antropologicznym pozytywie, więc mam, więc byli jesteśmy energiczni pachnące i prof. Andrzej Leder państwo dziękujemy bardzo dziękuję bardzo do widzenia bardzo dziękujemy, a te audycje wydawał Bartosz Dąbrowski na jeszcze tradycyjnie informacja, że posiadamy maila nasze wewnętrzne konflikty małpa Stokrotka FM bez żadnych polskich znaków pisane łącznie, a my zachęcamy do różnych, skąd aż komentarzy tak i do usłyszenia nas do złożenia lub wódkę ze strachu terapeutyczne filozoficznych tynku na tor docenta w naszej aplikacji mobilnej kolejny odcinek w środę po dziewiętnastej Zwiń «

PODCASTY AUDYCJI: NASZE WEWNĘTRZNE KONFLIKTY

Więcej podcastów tej audycji

POPULARNE

DOSTĘP PREMIUM

Słuchaj wszystkich audycji Radia TOK FM kiedy chcesz i jak chcesz - na stronie internetowej i w aplikacji mobilnej!!

Dostęp Premium

SERWIS INFORMACYJNY

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA