REKLAMA

"Strachy" Daniela Rycharskiego. Wystawa oskarżana przez prawicę o profanację

Data emisji:
2019-03-06 15:40
Audycja:
Światopodgląd
Prowadzący:
Czas trwania:
13:20 min.
Udostępnij:

AUTOMATYCZNA TRANSKRYPCJA PODCASTU

, a świerk lub pod blok w błąd w 2 i Agnieszka Lichnerowicz słyszeli państwo głoski wypowiedziane przez Piotra Koszewskiego Koszewskiego krytyka sztuki stałego współpracownika tygodnika powszechnego dzień dobry kinowych, a będziemy państwu opowiadać o dokładnie opowiadać będzie właśnie Piotr Koszewski po moim zdaniem niezwykle ciekawej wystawie MW, którą można teraz oglądać w warszawskim muzeum sztuki nowoczesnej Strachy to jest tytuł tej wystawy są to prace Daniela Rozwiń » Michalskiego mogliście państwo usłyszycie o tym, już trochę w atmosferze skandalu, bo w ŁKS-ie prawicy oburzyło do tego stopnia, że nawet list do muzeum napisał minister Gliński, chociaż takie wyważone też list i tak jest wyważony też ciekawe, bo to jest 1 z nielicznych takich wypowiedzi ministra Glińskiego, którym on stara się uszanować autonomię instytucji, czyli jak znaleźć się ponownie w miejscu, w którym w, którym nie jest to znaczy, że już, że i nie pełni funkcję ministra kultury ani nie jest osobą nadzorującą działanie w sferze kultury ani też Niejestem mecenasem, który rozdaje własne pieniądze po uważaniu jest tym wiedzieć co trzeba podkreślić, że tutaj pan minister Gliński wykazał się pewną wstrzemięźliwością, która powinna charakteryzować działanie każdego ministra kultury w ale zostawmy skandal nowomowy da się, że oglądanie tego w tym kontekście może nawet popsuć czy oglądanie w reż Daniel Rycharski mógł już uznanym artystą m. in. laureat polityki staje się w nazwie, ale paszportu polityki oczywiście MDM będą mogły pozwolić w jakimś Goss charakteryzowało, bo to bardzo łatwo w Polsce w pułapki i to jest dość nietypowe dla polskiej sztuki artysty i w ogóle do sztuki Europejskiej na tych schodach grzmiał szef można, by też pokazać kilku innych reprezentujących jego pokolenie twórców, którzy wyszli ze środowisk wiejskich czy środowisko mało miasteczko właśnie z wielkich metropolii i tam wrócić jego powód jest tym bardziej radykalny, że on postanowił wrócić do własnej wsi Mazury ma zawitać na mecz z o niewielka wieś ma szczeciński oddział w kilku miejscach w kilku wsiach, których ma pewne korzenie rodzinne historyczne są to się inni, w którym i nikt nie weszły, jakby tylko do końca 2001. 2 i czyta się zachowała tradycyjna struktura własnościowa sposób gospodarki większość gospodarzy uprawia kogoś lub dla siebie nie weszli w tym dopłat unijnych i tych przekształceń w armeńskim, iż to jest taka wieś taka pozostałości, który trochę się wszyscy dziś często w Polsce się patrzy na nią z pewnym pobłażaniem albo się w ogóle nie patrzą się nie chcieli pić jej takich kolonialnych trochę stoimy też tak monitorują zjeżdżało ogólnie kolonialnym odprawa dolewa, ponieważ każda ze stron, jaki sposób narzuca pewne wyobrażenie o tej wsi albo chciałaby ją zmieniać przy czym jej siłą Michalskiego jest to, że on nie tylko tworzy, że to nie jest taki przypadek artysty to jest nawet wrócił na wieś tam się maluje wyremontował starą chatę itp tylko on stara się od samego początku od od początku tej dekady, a nawet końcówki ubiegłej to robić coś zwróci mi tam lub dla ludzi tam albo przynajmniej wśród ludzi wśród ludzi, którzy doznają znam go od dzieciństwa znają jego rodzinę i 1 i on w pewnym sensie będąc nie udaje, że jest kimś innym do tego stopnia, że też po ujawnia swoją tożsamość również tożsamość seksualną wszystkie te narzędzia hetero normalnie będą normatywną i ich i swoją religię swoją wizję wierzą bardzo ważne, by swoją religię i ten właśnie element społeczny to znaczy takiego działania tego nie idzie w i muzeum sztuki nowoczesnej jest tylko kilka operacji i te Teo LT jego działania, które dotyczyły de czy dotyczą dane tej przestrzeni tego co jest tam i z mieszkańcami tych działań jest tam najmniej więcej takich działań, które wychodziły, ale też mówiło o wsi 1 z takich naprawdę bardzo silnych momentów jest tzw. pomnik chłopa PL to jest rzeźba, którą stworzył w 2000 w piętnastym roku, ale i jest przedstawia konkretnego chłopa siedzącego na kolumnie, kto jest jednocześnie mobilnym pomnikiem boksy kolumna stoi na ciągniku właściwe jest szansa co do gnoju i przedstawia konkretną osobę 1 z mieszkańców właśnie tych, którzy reprezentują tą wieś nie zmodernizowano, ale jednocześnie taki trochę ukłon takie przypomnienie o o pewnej oczywistości, o której Unibep ostatnie lata jeszcze dużo mówić książki Andrzeja, ale dla innych, ale przypominam, że to chłopi są trzonem i to z chłopów wywodzi się współczesna polskość współcześni Polacy, chociaż na tej wystawie ja byłam wczoraj na odprowadzaniu inni właśnie pani z długów biura edukacji 3 części to z 2 ms stanu mówią o tym, że on wystawi widać on poszedł dalej to znaczy butów postrzegany jako taki wiejski dom kurator dobrotliwy akurat w tych właśnie pracuje z ludźmi stworzył wspaniałą moim zdaniem, a bramy kolorowo na zmniejszenie czasu 50 lecie zniesienia pańszczyzny, a to jednak jest bardzo dużo prac ziemnych, w których widać napięcie właśnie między tym, że on jest biseksualny czy mrówki, a jednocześnie jest wierzący i bardzo chce żyć wprawdzie tak to jest drugi wątek przy czym to jest ona także te jego prace dot osiłek zaś łączny kas odnoszących wsi nasz one w tym sensie są unikalne, że to jest w pewnym pewna rzecz, która została w jakiś sposób przeoczona przez nowoczesną Polskę to nie to Polska po osiemdziesiątym dziewiątym roku nawet nie to postęp szczęśliwych kur w ogóle dwudziestowiecznej Polski na innej wystawie, która już jej inny przed zamknęła się jakiś miesiąc temu państwo i Awangarda w muzeum sztuki Włosi raz był 1 fragment, który dotyczy stosunku awangardy do wsi i było to jak to powiedziała Dorota Monkiewicz kuratorka była to część po tym, czego nie było i to rzeczywiście jest zastanawiające, że jeżeli chodzi, że w Polskiej kulturze oczywiście jest obraz Fini tym filmie, ale z reguły jest to taki trochę prześmiewczy taki trochę humorystycznie Alpy albo i w Jaworznie ma, więc wątek bardzo ciekawa, ale też są interesujące wyparty z literatury tzw. wiejskiej z tego żyją z tak najwybitniejszym przedstawicielem jest myśliwski, ale te i inne nowoczesność chciał się nie interesowałem się w życiu i czas wracać do domu to koleżanka moje starania Gdańska zwrócił uwagę na wystawie dziedzictwo w Krakowie w muzeum Narodowym, skąd w ogóle nie ma śladu, ale to jest oczywiście to jest jeszcze inny przypadek, bo inna sprawa, że jakby wieś nie była wcześniej co spędza się zrozumiałe nie była przestrzenią, która była wizualizacja na zacięte mecze zatrzymano w dziewiętnastym wieku wywindować są one jako pewnego rodzaju sielanki itp Allen nadal takie obrazy jak Domachowska kierskiego, chociaż za daleko odeszliśmy z wyjątkiem nas byśmy do zadowolenia Hiro i jego wystawy strach strach i to oznacza 1 z bardzo ważnych wątków, ale właśnie wynikający z jego powodu nieustannego mam wrażenie podkreśla niejako tożsamości i w wpisanie się w polską tradycję bardzo trudno się w polską tradycję, ponieważ dla niektórych osób i to są one robi jest uważany polskie jest nie tylko jego pochodzenie tego Sitko wstydzi, ale pokazuje przy czym on -li nie możesz oni tworzą jakiś taki idealny dach wizerunku wsi tam nie ma pięknych ludzi nie ma, ale był chaos, więc biegających i aplauzu to jest to co mnie w nim zachwyca będzie można też uczciwości uczciwości, ale też dla niego bardzo ważnym elementem jego tożsamości jest wiara, którą głęboko przeżywa jest to ten ma o ten wątek tych ostatnich lata ten staje się być może 1 z najważniejszych jeśli nie najważniejszy i to jesteś bardzo ciekawe, ponieważ ta wystawa tych pokazujemy w dylematu wrócić do gry wróci głęboko wierzący w, którzy starali ją się, którzy chcą na jaki cel chcą być częścią kościoła natomiast z różnych względów w tym również własnej tożsamości seksualnych są z tego korzyściach wypycha i na tej wystawie można było zobaczyć te kolejne kroki, kiedy on się stara nadal być w hierarchicznym kościelna nadal, pamiętając o tej fundamentalnych praw katolików jednak zasadzie, że nie ma zbawienia poza kościołem o tym, warto, a Lech, ale się tak jej, ale jednocześnie są nieugięte i jest man GI oraz ile możności EG on próbuje wejść i przypomnieć również nauczanie oficjalny kościoła, które i państwa i Sanaa bicykl dla wrażliwców z Iranu homoseksualizm w czasie urządzać jest to fragment katechizmu kościoła katolickiego członkostwo tego, iż nie tylko czarnych Koszul tego nie chciał pamiętać, że po jej nie jest ich ojej to może nie umieszczono nic nie jest największym dobrem najwyższym poziomem było to rzekomo pod podkreślenie, że jest, że jest to tylko tekst, który funkcjonuje jako pewnego rodzaju no tak ma w alibi, ale mamy coś takiego zapisanego, ale nie będziemy tego komentowali ich to jest to w pewnym sensie ta wystawa jest można ją patrzy na nią patrzeć jako pewnego z rodzaju opowieść o porażce w kościołach jako instytucji po raz kolejny Peace pokazują coraz większy stopień rozgoryczenia i pewnego rodzaju no i różaniec stole to ich żony z KRS tablety kalosze dużych aglomeracjach, która nam rzeczywiście bardzo ostre to znaczy uszyty nawet do wzorców strojów tych rytualnych Ku-Klux-Klanu już w stolicy jest z użytych w ślad tych z ornatów, ale też nad głową podkreśla to to co bardziej jakiś mój zachwyt jest to, że jednocześnie on przy tym w nie atakuje on jest brutalny w tym co robić tylko jest bardzo konsekwentny to nie jest taka sztuka ultra krytyczne wypowiedzi ani skryty znaczy to wymysł taki on te prace są krytyczne wobec instytucjonalnego kościoła polskiego takim, jakim on jest ich, lecz w pewnym sensie na pewno nie są szyderstwem, ponieważ on przyjmuje bardzo głęboką i bardzo poważnie traktuje to co wierzy, a jednocześnie nie chce uznawać, że nie chce żyć w kłamstwie wobec nie tylko siebie, ale wobec wspólnoty i co ciekawe on na tej wsi co jest pewnym zdumieniem, że za równo tekst dla konserwatystów czy tacy często, jaki zapewne dla dużej części liberalno-lewicowej publiczność, a tam funkcjonuje on nie ukrywa tego autami ta transakcja wywołała też pewnego rodzaju oburzenie na zeznaniach jej część stała tam w tejże wsi jako rodzinnej i wiele tych rzeczy stworzonych nadal natomiast to co mówię, że i jest to klęska kościoła co 3 porażka polskiego kościoła bardzo dobre to jest jej to się on w w pracach ostatnich coraz bardziej nawiązuje do wizji kościoła kościoła, który jest wiadukt jest trochę poza kościołem instytucjonalnym więcej dotyczy to by czytacie państwo w tekście artykule recenzji Piotra Koszewskiego państwo gościa w najnowszym numerze tygodnika powszechnego bardzo dziękuję też innych informacji Zwiń «

PODCASTY AUDYCJI: ŚWIATOPODGLĄD

Więcej podcastów tej audycji

POPULARNE

DOSTĘP PREMIUM

Słuchaj podcastów TOK FM bez reklam. W aplikacji mobilnej i na stronie. Z pakietem "Aplikacja i WWW" podcasty TOK FM zawsze pod ręką!

KUP TERAZ

SERWIS INFORMACYJNY

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA