REKLAMA

Dlaczego polscy piloci boją się latać na radzieckich MiGach? (część 1)

Światopodgląd
Data emisji:
2019-03-06 16:20
Audycja:
Prowadzący:
Czas trwania:
13:31 min.
Udostępnij:

Kiedy polscy piloci przesiądą się z MiGów na amerykańskie samoloty F35? Gościem Agnieszki Lichnerowicz był Marek Świerczyński z Polityki INSIGHT

AUTOMATYCZNA TRANSKRYPCJA PODCASTU

Transkrypcja podcastu
świat lub podgląd itp Agnieszka Lichnerowicz z wielką przyjemnością przedstawię państwu goszczą Marka Świerczyńskiego eksperta z polityki in z sali obrad dziękuję za zaproszenie jak bardzo dziękuję bar przeszedł, ponieważ to oni są proste rzeczy chciałbym, żebyśmy podsumowali nie są też tanie nie są w stanie dokładnie w niego stan uzbrojenia polskiej armii w ciągu ostatnich 14 miesięcy spadły już 3 migi ostatnia katastrofa miała miejsce w tym tygodniu na Rozwiń » szczęście pilot się katapultował i przeżył, chociaż z tych 3 wypadków jak mnie 1 zakończył się śmiercią pilota jest typową szczerze jest w dużym niepokojem usłyszałam jak Adam Bodnar Bodnar z PFRON 24 Rzecznik Praw Obywatelskich mówił o tym, że po poprzedniej katastrofie jego współpracownicy pojechali z wizytacji do bazy w Mińsku Mazowieckim no i to nie tylko, że żołnierze piloci obsługa techniczna skarżyli się na jakość i niesprawność samolotów tu nawet napisać miał tak ministrowie obrony narodowej niż po prostu trochę boją zniwelować efekt rzeczywiście o tym, się mówiło w ciąg tych ostatnich kilkunastu miesięcy w środowisku lotniczym i w bardzo się cieszy nas, że Rzecznik Praw Obywatelskich się zaangażował się tylko z prawej podmiotom inicjatywę na reakcję Mono dosyć standardowo spodziewano także w zasadzie nie ma problemu staramy się w ogóle to wina jest poprzedników to wiadomo, ale co możemy wreszcie powiedzą co to jest Miga mi 29 bardzo dobry samolot z tzw. lotnictwa frontowego konstrukcji radzieckiej z mniej więcej połowy lat osiemdziesiątych początku lat osiemdziesiątych to było tzw. Myśliwiec z pierwszej linii walki o zasięgu taktycznym wzięli pod taktyczną, czyli Bill Gross kilkuset w sezonie, ale wciąż zbyt mocne drugi kontynent tylko i myśmy otrzymali od roku 1989, więc w tym roku obchodzimy trzydziestolecie użytkowania tych samolotów w siłach powietrznych RP rząd przez 28 lat nic się nie działo przez 28 lat eksploatacji była ona bezwypadkowe bez poważniejszych zdarzeń oczywiście też nikt nie zginął w żadnej katastrofie w ale gdy było od dłuższego czasu jasne, że nie mamy dostępu do oryginalnych nowych części zamiennych od producenta, czyli Rosji obecna jak pozyskiwanie ich od krajów trzecich przez jakiś czas się udawało, ale z tym były też rosnące problemy podejmowano próby WZL 2 w Bydgoszczy wojskowych zakładach lotniczych utrzymywania tych samolotów w pełnej sprawności najdroższe zakończyło ono można dopowiedzieć skandalem tak z tymi fotelami wyrzucanymi, które w, który doprowadził awaria takiego fotela doprowadziła do śmierci pilota w zeszłym roku przeprowadzono przegląd no i tym razem fotel wyrzucany na szczęście zadziałała, ale jednak oczywiście trzeci utrata czwartego chyba już w sumie samolotu, bo tam jeszcze był incydent z taki, że spalił się samolot na lotnisku w Malborku musi doprowadzić do postawienia bardzo poważnych pytań czy można jeszcze w latach 30 prywatnych czy da się utrzymać te samoloty wystarczającej sprawności technicznej tak, żeby właśnie odbudować zaufanie załóg odbudować zaufanie sił zbrojnych, żeby to było bezpieczne, bo o tym, że trzeba je wymienić już w tej chwili szybciej niż później to wszyscy w tym momencie wiedza to zaraz się do tego przejdziemy właśnie jak mogłaby wyglądać ta wymiana albo jak nie będzie wyglądać ta wymiana, ale rozumiem, że MO der Bellen, jakie są doświadczenia innych krajów to znaczy co wiemy na temat długowieczności migów no, więc chyba że, zwłaszcza w 2 podejmiemy w krajach UE Rosja i użytkują Rosja modernizuje oczywiście część krajów no po prostu zużywa tylko te samoloty aż do wyczerpania resursów i decyduje się na konstrukcje zachodnie to jest taki trend jednak także nam na wschodniej flance NATO prawda mamy do czynienia z przypadkami Bułgarii, która właśnie zdecydowała się na inny 16 czy amerykański tak no i a co do tego jak kraje bardziej odległe azjatyckie czy 3 afrykańskie używano zawiodą to co do Toronto mało możemy chyba wiarygodnie odpowiedzieć może lepiej takich wzorców nie korzysta czynni w takim razie jest plan właśnie plan został ogłoszony całkiem spontanicznie jak się wydaje to jest kolejna taka inicjatywa akcyjna, chociaż trzeba powiedzieć, że zamiar wymiany samolotów wojnę czy zamiar pozyskania nowych wielozadaniowych samolotów bojowych w programie o kryptonimie harpia nos istnieje świadomości ministerstwo obrony dosyć dawna zdaje się, że 1,5 roku temu zaczęła się tzw. faza analityczna koncepcyjna tylko 3 takie bardzo szerokie badanie rynku w regionie pilotaż tak to wygląda, że się realnie 2 × 4 lata uważa, że oczywiście na moim czasem nawet czasami nawet dłużej z tym, że tam poszukiwano pewnych nowych zdolności, ale nie określono jeszcze, że ma to być koniecznie samolot tzw. piątej generacji, czyli ten posiadający takie cechy m. in. utrudnionej wykrywalności radarowej to dopiero zostało dodane do chyba pod wpływem właśnie tych ostatnich wydarzeń minister Błaszczak wręcz określił, że jego celem jest zakup samolotów piątej generacji, a cena lądującego samolotu piątej generacji po stronie zachodniej po stronie NATO osiągalne jest tylko 1 typ, czyli amerykańskie 35 produkcji firmy Lockheed Martin czy będziemy kupować w 35 najprawdopodobniej dobrych lat tak to znaczy ja muszę bardzo cieszył, gdybyśmy rzeczywiście taki sam, bo to jest najnowocześniejszy w tej chwili samolot bojowy na świecie jest to, że kolejka była wizyta w no bo od początku programy 35, który ma już jedno 15 lat, a nawet i więcej, jeżeli liczyć od samego początku jego powstawania był pomyślany jako program współpracy międzynarodowej sojuszników Stanów zjednoczonych nie tylko zna to tam jest kilkanaście krajów, które dołączały na różnym poziomie, ale kilka było takich powiedzmy 3 nowych jak wielka Brytania np. krawędź dołożyła swoje własne zdolności technologiczne do budowy tego samolotu chodziło o to, żeby obniżyć koszty jednostkowe opracowania takiej maszyny no i też oczywiście mogę zapewnić wprowadzi jakiś nowy standard jedno, ale oczywiście Polska w tym nie brała udziału samego początku, a wobec tego należy przypuszczać, że raczej, by się znalazła na końcu tej tej kolejki jest rocznie 302 ile sztuk tak anonsują wnętrzowych WN zrozumieli jak wielkie wyzwanie chwili produkcja w 35 jeszcze nie idzie pełną parą ona jest tzw. fazie ni Nisko o seryjnej mało seryjnej i to jest siły powietrzne są w stanach Zjednoczonych około 100 samolotów rocznie zamawiał ma tego być więcej w tej chwili cała ta potężna fabryka form tło z w Teksasie Lockheed Martin jest przedstawiana właśnie na produkcję 35 jedno, ale trzeba tych maszyn w sumie wyprodukować ponad 3000 już, więc to co chwilę zajmie Elvis kosztuje, gdy koszty od początku były wielkim problemem programu 35 jak wiadomo i bardzo narzekano, że to jest stos, że jest to samolot z potwornie drogi, ale z ostatnich kilku latach te koszty zostały bardzo istotnie obniżone i w tej chwili US Air Force to my najbardziej podstawową lotniczą wersję, bo są jeszcze wersja bazująca na lotnisko są pod wzmocnione i wersje pionowego startu lądowania, które mają dodatkowy napęd można powiedzieć, więc są bardziej skomplikowane, ale to najbardziej bazowa wersja 35 już w tej chwili zamawiane przez amerykańskie siły powietrzne w cenie grubo poniżej 100  000 000 USD za sztukę to wcale nie jest dużo, ponieważ konkurencja na świecie sprzedaje swoje samoloty nieraz grubo powyżej 100  000 000 USD za sztukę, ale takiemu wrażeniu, że od poniedziałku usłyszeli jednak o to ekspertów takie głosy bym powiedziała sceptyczne niedowierzanie czy nawet ironiczne wobec planów ministra Błaszczaka zakupu tych ponad 30 jak rozumiem samolotów piątej generacji, czyli w 35 z umową o 32 maszynach rozumiem chodzi o pozyskanie 2 eskadr, bo w natowskiej nomenklaturze skarga powinna liczyć 12 do 16 można i rzeczywiście jest pewnego rodzaju niedowierzanie, ale z drugiej strony należy na to spojrzeć w ten sposób to jest ten samolot od strony kosztów zakupu nie jest poza polskim zasięgiem my moglibyśmy sobie na to pozwolić nawet w obecnym budżecie Mono pod warunkiem oczywiście przesunięcia niektórych innych programów, ale skoro uznajemy to za priorytet to dlaczego tego nie zrobić niewiadomą są natomiast koszty utrzymania koszty operacyjne i koszty obsługi tego samolotu w całym cyklu życia wiele sił powietrznych krajów, które już w tej chwili są klientami stwierdza, że nie są w stanie określić jak i ile ten samolot będzie kosztował tak naprawdę już kończą szkolenie pilota daninie to jest po prostu ile, o ile trzeba wydać na godzinę jego lotu, żeby przejąć benzyna kosztuje mnie to nawet nie chodzi nawet nie chodzi o o paliwo pochodzi właśnie koszty obsługi o o koszty napra w przecież samolot piątej generacji, czyli o trudnej wykrywalności radarowy jest pokryty taką specjalną no skórą jak Tektura, która ma zeznanie rozpraszać promieniowanie radarowe i wzrosła na tyle silna, a jego obsługa jest dużo bardziej skomplikowana dużo bardziej kosztowna wymaga też zupełnie innej infrastruktury, więc Polska musiałaby tak naprawdę wyłożyć jeszcze nikt go już wiemy ile pieniędzy, żeby w ogóle móc myśleć o wprowadzeniu tych maszyn tutaj do kraju czy problemem jest to, że akt kolegę z graczy nie wiadomo, kiedy mogłoby to do Polski trafić tutaj jest pewne zastrzeżenie, bo w tej chwili trwa spór pomiędzy Stanami Zjednoczonymi, a Turcją jak wiesz doskonale twórcy do grają na wielu fortepianach można powiedzieć i chcą kupić system obrony powietrznej z 400 od Rosji w natomiast Amerykanie nie zgadzają się, żeby samoloty 35 był użytkowany w środowisku obrony powietrznej, do którego są podpięte jakiekolwiek zasoby rosyjskie w związku z tym jeżeliby się miało okazać, że Amerykanie nie sprzedadzą Turcji i chyba ponad 100 zamówionych czy też planowanych do zamówienia samolotów w Trzebini 35 to teoretycznie teoretycznie Polska mogłaby na tym skorzystać w tym sensie, że niejako weszłaby w miejsce Turcji w tej kolejce, ale to są wszystko daleko posunięte spekulacje nie wiemy naprawdę, jaki jest stan relacji podobno się poprawiają relacje to jest tak mówił gen Noska partii wczoraj na przesłuchaniu w Senacie gen Noska proc, czyli dowódca amerykańskiego dowództwa Europejskiego jednocześnie głównodowodzący sił NATO, mówi że się poprawią relacji, aczkolwiek już nawet zamykać tak na pytanie konkretne powiedział, że on, by raczej nie sprzedawała 35 do Turcji jeżeli, by mieli pozyskiwać te rosyjskie systemy rakietowe pieniądze mamy w po pieniądze tak mówiłem pieniądze mają za wrzesień 2 jeśli chodzi o tym, czego by to było takie branże i zajęć obraziła większy my największym obciążeniem czy też największym wyzwaniem dla budżetu MON są systemy rakietowe obrony powietrznej system Wisła i system Narew, które łącznie wg nieoficjalnych najnowszych szacunków mogłyby kosztować mniej więcej 80, a może nawet 100 miliardów złotych, więc jeżeli bez czegoś ciąć to to jest naj naj największy zasób pieniędzy do ewentualnego część opóźnień tak jak w dziejach wizualne od jedno my staramy się zbudować bardzo nowoczesny warstwowy system obrony powietrznej złożony z tej warstwy średniego zasięgu, czyli tych tego systemu Wisła opartego patrioty jak PiS jest i do tego dołożyć tzw. warstwę krótkiego zasięgu już bardziej czy też pełniej produkowaną przez Polski przemysł on właśnie są to systemy potwornie drogie, więc pytanie czy nas, by było stać na realizację tego wszystkiego plus jeszcze w 35 to nie jest jedyne pytanie, które chciałbym jeszcze zobaczymy Markowi Szczepańskiemu Bogu nadzieję, że ktoś powie nam, kiedy będzie Ford Fram zbudowany tak lub datą dzienną poprosimy ja żartuję oczywiście, ale tutaj pytaliście jest też kilka chwil z będziemy te rozmowy kontynuować, ale już nie na antenie tylko w podcaście znajdziecie państwo drugą jej część, czyli na stronie internetowej albo w waszym telefonie Tomasz Świerczyński ekspert polityki Instal i to tyle co dziś dla państwa przygotowaliśmy razem z Małgorzatą Wołczyn z kolei program realizowało doszły informacje o nich jeszcze więcej Zwiń «

PODCASTY AUDYCJI: ŚWIATOPODGLĄD

Więcej podcastów tej audycji

REKLAMA

POPULARNE

REKLAMA

DOSTĘP PREMIUM

Słuchaj podcastów TOK FM bez reklam. Wybierz pakiet "Aplikacja i WWW" i słuchaj wygodniej z telefonu!

KUP TERAZ

SERWIS INFORMACYJNY

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA