REKLAMA

25. edycja Międzynarodowego Festiwalu Sztuk Przyjemnych i Nieprzyjemnych w Łodzi

Kultura Osobista
Data emisji:
2019-03-08 19:00
Audycja:
W studio:
Czas trwania:
22:13 min.
Udostępnij:

Gościem Marty Perchuć-Burzyńskiej jest Ewa Pilawska, dyrektor artystyczna Teatru Powszechnego w Łodzi i dyrektor Międzynarodowego Festiwalu Sztuk Przyjemnych i Nieprzyjemnych. Rozwiń »

Jak powstawał jeden z najstarszych festiwali teatralnych w Polsce?
25. edycja Międzynarodowego Festiwalu Sztuk Przyjemnych i Nieprzyjemnych od 8 marca w Łodzi. Zwiń «

AUTOMATYCZNA TRANSKRYPCJA PODCASTU

Transkrypcja podcastu
dobry wieczór przed mikrofonem Marta Perchuć-Burzyńska 8 marca już dziś rozpoczyna się w Łodzi jubileuszowa dwudziesta piąta edycja Międzynarodowego festiwalu sztuk przyjemnych nieprzyjemnych 1 z najstarszych festiwali teatru zawodowego w Polsce dyrektor teatru powszechnego w Łodzi dyrektor artystyczna i twórczyni festiwalu Ewa Pilawska dzisiaj gościem kultury osobistej witam serdecznie wieczór państwu witam bardzo serdecznie ćwierć wieku to to całkiem długo można Rozwiń » powiedzieć, chyba że festiwal jest 1 z weteranów na polskiej mapie teatralnej to prawda, że pani z perspektywy 25 lat kompletnie tego dnia odczuwam mam wrażenie, że zaczynaliśmy wczoraj, że dopiero narodziła się idea i pomysł powołania czegoś co było absolutnie wbre w jakimkolwiek zdroworozsądkowym przesłanką, bo wrzesień tak był bardzo złej kondycji finansowej bardzo złej kondycji w ogóle to duże turbulencje przez chwilę, kiedy ministrem była pani Izabella Cywińska ona plastikowa teatry ABC w Łodzi są 3 teatry dramatyczne kategorie, by dostał teatr nowy teatr Jaracza teatr powszechny z tą kategorią c i dyrektor, który wówczas był w teatrze powszechnym niezwykle to przeżył to było wiele lat temu zespół wywalczył zmiany kategorii na BU, niemniej jednak ten casus kategorii c przez wiele lat nad tą sceną pokutował ja pojawiam się kilka lat później po tym, zdarzeniu, ale opowiadam o nim, bo ono niezwykle mocno wpłynęło na dalszą kondycję artystyczną psychiczną teatru powszechnego coś takiego się w pierwszych latach wytworzyło każdy, kto się pojawi na chwilę ich i znikał to takie miejsce, przez które można było przejść ale jakby bez większej wiary i chce używać trudnych słów, ale tylko troszeczkę szybszych ucieczek takich trampolina albo albo na moment będą w powszechnym i teraz szukam gdzieś jest cenne wita się zmieniło i to się zmieniło diametralnie właśnie dzięki festiwalowi ptakom mówi pani na początku to był czas 25 lat temu brzmi pięknie twierdzi wiecie, bo się w możliwe jest w Bożych radną wie tak aż trudno uwierzyć, że to był czas, kiedy nie było częstych prezentacji spektakli spoza Łodzi szczególnie za sadami warszawskimi znanych aktorów w Łodzi i zapraszanie spektakli, w których grali dobrzy aktorzy było wówczas atrakcyjne pomyślałam sobie, że w miejscu, którego większość uciekała pokazać, że do tego miejsca warto przychodzić pojawiają się ciekawe spektakle, że coś zaczyna dziać trochę z przestrzeni szczepionki umożliwiającej takie szczepionki, która miała dać nam zdrowie tak się zaczął festiwalom oczywiście nie był tym czym jest teraz, bo na początku Strzałkowskiego podziału sztuką posiał podzielił sztuki na przyjemnej nieprzyjemne na początku korzystaliśmy z pierwszego członu sztuk przyjemnych miał to być jasny komediowy farsowy taki nieskomplikowane festiwal był on permanentne, czyli np. pierwsza prezentacja była w październiku, a ostatnio w czerwcu na euro zaciągnięty przez cały sezon droga do prezentacji uroczystości Grzegorza Jarzyny, na którą bardzo się uparłam uważam ten spektakl 1 ważniejszy czy wymazywania Krystiana nazywania własnych to był dla mnie to było dla mnie zadanie, kiedy ja oglądałam wymazywanie wiele lat wcześniej przed prezentacją w Łodzi, kiedy o wyszłam z teatru dramatycznego powiedział do mojego wówczas kilkuletniego syna, który towarzyszył mi we wszystkich podróżach teatralnych naprawdę w większości weźmy za czarowanie im zarówno ten kilkulatek może miał 10 już teraz nie chce wmyśl obecnie ma 30 mój syn lat w UE powiedziałam to jest cel to jest zadanie dla festiwalu ani w momencie, kiedy powiedziałam sobie, a dotacja wynosiła 950  000 wyglądało to abstrakcyjnie oczywiście w swoim, ale też wizjonerstwo tak po optymizmie myślałam, że ten moment nastąpi szybciej, że teatr powszechny gabarytowo udźwignie LM rozmach spektakli spektakl Krystiana Lupy, ale okazało się, że muszę poczekać, że wymagała zupełnie innej strony teatru wielkiego musieliśmy też przygotować publiczność to był taki moment, że wiedziałam, że część ten festiwal miał gdzieś sobie z sprecyzowane wiedziałam w jakim kierunku powinien zmierzać ma natomiast wiedziałam, że publiczność na pewno część będzie musiała odejść pojawi się nowa przed nami była krótko mówiąc bardzo długa bardzo długa droga w chwili tak wymazywanie było dla mnie wejściem na ważną górę właśnie ta nazwa festiwalu u każdego budzi różne skojarzenia dla kogo przyjemne, a dla kogo nieprzyjemne mogą być sztuki i spektakle teatralne po kilku edycjach, kiedy po raz pierwszy zaprosiła w historii teatru powojennego łódzkiego teatru powojennego teatr Narodowy z Warszawy jeszcze gość miał przyjemność gościć pana Jerzego Grzegorzewskiego ówczesnego dyrektora sceny narodowej spektakl prezentowaliśmy to była szkoła żon reż Jana Englerta będziemy przyznaliśmy długo z panem dyrektorem Jerzym Grzegorzewskim nieodżałowanej pamięci w wielkim wizjonerem wielkim twórcą wielkim artystą o nazwie festiwalowym ręce mnie wie pani w po tak przyjemnie tak brzmi tak trochę pejoratywnie, a zięć pani zmienić tytuł nie wiem na mądrego teatrów ważnego teatru im jakiś jakiś nazwy niech pan poszuka, który będzie bardziej adekwatna, bo dzieli się jakoś troską razem ze mną poza tym widział w rozmowie, że kierunek moich poszukiwań jest i przyszłościowy, a nam się rozwój festiwalu, bo bardziej odważne nawet, że rozpisany formalne konkurs na zmianę nazwy festiwalu, ale przyzna pani szczerze mówiąc każda każda z tych nazw dawałam się w tym infantylna ME do określające jakość taka banalna banalna dziękuję dokładnie tak dokładnie i PERN postanawia wrócić do rzeszowskiego wydziału sztuk sztuk nieprzyjemnych oczywiście pojawił się jakiś artykuł nieprzyjemna dyrektorka nieprzyjemnych festiwal nieprzyjazne teatr tak no cóż będziemy wybierać, by dawać tytuł nieprzyjemne jak mu aktorowi nieprzyjemnych aktorce powiało grozą w dosłownie w natomiast Leon ma jednak przy przetrwała ten moment w wyśmiewanie się z idei festiwalu i bardzo dziękuję dyrektorowi Grzegorzewski Muza tę rozmowę zatem inspiracji rady inspiracji i oczywiście wymyślałam trochę w wywiadach w rozmowach, przygotowując państwa nam szersze spektrum spektakli na inne na otwieranie się na nową problematykę na nową estetykę w erze to jest festiwal ważnego teatru właśnie, że słowo przyjemne to znaczy to nie znaczy lekarki, żeby przyjemne z mojego punktu widzenia są to najbardziej nieprzyjemne teraz nazwa znakomicie się już przyjęłam z rzeszą byłby dumny tata nie był ironii z tą prześmiewca prowokatorem, a takie przeczucie, że byłby zadowolony temat tegorocznej edycji festiwalu to publiczność no właśnie bardzo szerokie pojęcie publiczności jako widownia teatralna jako widzowie w bok festiwale zazwyczaj powstają dla publiczności, więc skąd ten akcent na publiczność właśnie w tym roku co się dzieje z polską publicznością coś ważnego się wydarzy lub może wydarzyć na linii publiczności czy twórcy powody są 2 po pierwsze, każdą edycję staram się dedykować im się tematowi to nie znaczy, że jeżeli poruszamy kondycję współczesnego artysty czy estetyka współczesnego teatru czy cenzura to znaczy, że układam repertuar pod oczy to hasło to absolutnie jest nieprawdą repertuar ma swoje życie, a myślę, że bardzo ważne jest, że spotykamy się środowiskowo z publicznością z ciekawymi ludźmi, których zapraszamy do moderowania paneli i poszerzamy zgłębiam jakiś temat publiczność dlatego, bo państwo publiczność jesteście dla mnie najważniejszym partnerem mówię o tym z pełną uczciwością i przekonaniem festiwal sztuk przyjemnych nieprzyjemnych jest tego najlepszym dowodem niema żadnego grona jurorów, a nie ma grupy, która przyznaje nagrody najlepszy prezydent wybiera publiczność dokładnym państwo w głosowaniu w online i tradycyjnym kuponami przyznajcie tytuł najlepsze tytuły najlepszego najlepszemu spektaklowi najlepszej aktorce najlepszemu aktorowi pomyślał, że są też znakomity moment, żeby przypomnieć słowa Zygmunta Hübnera teatr nie robi się dla własnej przyjemności to gra we dwoje partnerem jest, więc i via fani pewnego zawłaszczania Janie lubię być zawłaszczana żyjemy w takich czasach, że muszę się opowiadać albo po 1 stronie albo podróż do okraść, by określać głęboko tęsknie momentami i uwielbiam teatr właśnie wspomnianego Zygmunta Hübnera, który stawiał tematy dawał nam zadania takie Krystian LUPA nie ma dosłowności nie ma aktualności nie ma wskazywania on nas zmusza do do pracy nad tematami, które porusza w swoich spektaklach właśnie może warto posłuchać publiczność na ile ona się czuje zawłaszczana unieważniona naj go na ścianach i owszem, prowadząc wiele lat teatr powszechny w Łodzi mam głębokie przekonanie, że i staramy się dbać o to niezależnie od moich prywatnych przekonań, żeby każdy człowiek, który przychodzi naszego teatru kupując bilet czuł się w nim dobrze bezpiecznie to nie znaczy, że zwolnione z serem i udziału z przejmowania tematów, ale musi mieć poczucie pełnej wolności, a jej afirmacji czasem może czuć się i przyjemnie i nieprzyjemnie, ale ważne, żeby był też zainspirowane w jaki sposób, czyli takiego spotkania tak absolutnie to jest najważniejsze myślę, że rozmowa spotkanie jest najważniejsze nie ma innej przestrzeni, jeżeli nie ma od odbiorcy uważam i powtarzać będę błąd z naszej stronie nie wierzę w taki przekaz, że twórca jest niezrozumiany zły, bo publiczność do tego nie dojrzała nie poznamy tak fantastyczny czas społeczeństwo obywatelskie zobaczmy ilu ludzi przychodzi do ministra kultury i ile etatów jest przepełniony wystawy koncerty kina naprawdę to jest budujące nieprawdopodobnie za chwilę więcej o programie festiwalu porozmawiamy z Ewą Pilawską dyrektorką teatru powszechnego w Łodzi dyrektorką artystyczną i twórczynią festiwalu teraz czas na informacje w radiu TOK FM i jeszcze raz dobry wieczór przed mikrofonem Marta Perchuć-Burzyńska gościem kultury osobistej dzisiaj Ewa Pilawska dyrektor teatru powszechnego w Łodzi twórczyni i organizatorka rozpoczynającego się właśnie 2005 . Międzynarodowego festiwalu sztuk przyjemnych i nieprzyjemnych takim hasłem tematem tegorocznego festiwalu jest publiczność patrząc w takim razie na program festiwalu, chociaż powiedziała pani, że temat publiczność nie jest połączona z repertuarem z programem wydarzenia, ale jednak ten program to schlebianie publiczności w tym roku wtórowali jej gustom czy może wywoływanie dyskusji polemiki tymi spektaklami, które państwo będą prezentować zawsze wywołanie dyskusji polemiki nigdy nie schlebia gustom publiczności absolutnie podpisuję się pod repertuarem ponoszę za niego całkowitą odpowiedzialność jest to subiektywnym wyborem jak każda przestrzeń twórczości zawsze samotności subiektywny wybór subiektywna decyzja, która jest poddawana ocenie państwo publiczności mam wrażenie, że te spektakle będą budowały ważny temat pewnego rodzaju rozmowę obcy państwu zaprezentować, a z drugiej strony, kiedy z 17 letnim strat po terenie na widowni jest taki przyklejony klapa czy przy drzwiach wejściowych na końcu sali dysponuje 1 i ulubione miejsce fakt, że w i wsłuchuje się w na ile ten spektakl zafunkcjonował na ile ten temat, który państwo proponuje do poruszenia jest ważne to jest bardzo bardzo dla mnie istotny moment absolutnie rozmowa ta tak schlebianie nigdy tak powiedzmy może o prapremiera, jakie będą miały miejsce w teatrze powszechnym w Łodzi podczas festiwalu pierwsza z nich będzie afera go stop w reżyserii Adama Orzechowskiego i sztukę poświęconą Gustawowi rynkowi gruzińskiemu dla powszechnego napisał specjalnie Radosław patch tak bardzo się cieszy z ponownego spotkania z panem Radosławem pociechą i Adamem Orzechowskim do twórcy, którzy kilka lat temu przygotowali tam go spektakl opowiadający historię Łodzi historie włókniarek pierwotnie rozmawiając myśleliśmy z panem Adamem, aby wrócić do kontynuować historię Łodzi w momencie, kiedy ogłoszono rok Herlinga-Grudzińskiego wszyscy stwierdziliśmy, że to jest fantastyczna postaci znakomity pretekst, żeby opowiedzieć historię tej niejednoznacznej postaci dramatu człowieka rzadkiego bywalca jednak na teatralnej scenie bardzo bardzo Radosław pociecha śmiejemy się, że w tej chwili może uchodzić za specjalistę, bo istotnie przeczytał chyba wszystko co było dostępne jest ogarnięty postacią Herlinga Grudzińskiego zapraszam wie pani, toteż trudno zawsze opowieść o spektaklu, którego jeszcze nie ma dla nas w ogóle staram się od lat, kiedy są ogłoszone lecia twórców wybitnych postaci brać w tym czynny udział uważam to po za swoisty obowiązek i mieliśmy też spektakl poświęcony Tuwim Movie Herbertowi mam nadzieję, że ta opowieść również zagości na długo na scenie zresztą Herling-Grudziński będzie również tematem debaty panelu Dyskusyjnego tak, który poprowadzi pan Kudelski są bardzo pięknie dziękuję, a udział w nim weźmie m. in . pan Józef Opalski niezwykła postać człowiek, który przyjaźnił się z religią Grudziński zapraszam bardzo serdeczne druga prapremiera to spektakl wracaj tak to spektakl wracaj spektakl przygotowujemy wspólnie w koprodukcji z teatrem współczesnym w Szczecinie mówi Anna Augustynowicz czak Anna Augustyn, w której teatr wielokrotnie prezentowała na festiwalu sztuk przyjemnych i nieprzyjemnych przez te wszystkie lata kilka spektakli pani ani gościło tu twórczyni w ogóle jako dyrektor teatru stawiam sobie zadanie, aby moi koledzy aktorzy, przygotowując premierę prapremierę na festiwal, a mieli możliwość kontaktu z wybitnymi reżyserami z wybitnymi postaciami teatru, których nie do końca interesuje ich fascynuje komedia, bo na co dzień jesteśmy polskim centrum komedii specjalizuje się w KO w komediach stąd pani Ania Augustynowicz i bardzo pięknie dziękuję, że przyjęła propozycję i Adam Orzechowski również wracaj prapremierowe tekstury został nagrodzony napisał go Przemysław filar Pilarski dramaturg od niedawna łodzianin zresztą do tego, który został nagrodzony na festiwalu off festiwalu dramaturgii współczesnej raport doku w Gdyni mocnym, ale tak duże nie mówimy, bo nie chce pani zdradzać rozumiem, a przed tak, że tempo gazem poza tym zawsze zawsze istnieje duże ryzyko dziś rano rozmawiamy z aktorami ze spektaklu, którego 100 i opowiadali mi jak ja się zmienia finał jak fantastyczna była wczorajsza próba za każdym razem z Inter interpretacja twórców reżysera jego współtwórców bardzo często to co czytamy co żyje w naszej wyobraźni nie do końca uzyskuje takie życie sceniczne dlatego bardzo unika opowiadania, o czym będzie wracał i o czym będzie w tekstach poświęconych rynkowi Brudzińskiemu bo, bo są to bardzo autorskie interpretacje to powiedzmy w takim razie spektaklach, które już publiczność w Polsce mogła zobaczyć, ale być może po raz pierwszy zobaczyć właśnie publiczność w Łodzi mocnym akcentem zacznie się festiwale rok życia codziennego w Europie środkowo-wschodniej reżyseria Monika Strzępka to spektakl Narodowego starego teatru w Krakowie Monika Strzępka i Paweł Demirski, czyli ich wizja rzeczywistości wizja społecznych podziałów i tak naprawdę tego co sobie zgotowaliśmy po osiemdziesiątym dziewiątym roku tak przede wszystkim bolesna diagnoza Polski jak nie potrafimy rozmawiać jak jesteśmy uwikłani w nasze namiętności zawiści nawet nienawiści w naszym mało szkodowości, który tak naprawdę wyniszczają nasz Monika Strzępka Paweł Demirski mam wrażenie, że są jedno z najważniejszych par polskiego teatru wielokrotnie prezentowała ich spektakle i mają swoistą Strike narracje to kolejna opowieść o Polsce i Polakach i kilka innych jeszcze mocnych i ważnych i wyróżniających się spektakli właśnie przyjemne czy nieprzyjemne Trojan Jana Klaty Marcin Liber i jego popiół diament, a także ułani Piotr Cieplak czym dla mnie przyjemne są to najbardziej nieprzyjemne chyba najważniejsze spektakle zachęcam państwa do obejrzenia podpisuje się po tym, że są one ważne poruszają istotne tematy problemy mówią ważnym ciekawym pięknym mądrym językiem teatralnym i chyba są to najważniejsze argumenty, których mogłaby powtórzyć no będzie też 1 rzeczywiście z najważniejszych spektakli sezonu w Łodzi nie mogło zabraknąć pod presją w reżyserii Mai Kleczewskiej teatru Śląskiego w Katowicach gminie do Łodzi skusiłby jeszcze 1 spektakle mianowicie handel miłości w reżyserii Marty Górnickiej laureatki paszportu polityki spektakle w tej chwili już oklaskiwany nie tylko w Polsce to trzeba zobaczyć tak bardzo bardzo piękna mocna wypowiedź i bardzo autorski teatr, który wart zapamiętania Marta Górnicka jest wyjątkową postacią niezwykłym reżyserem i taktu spektaklu pozostaje bardzo długo na scenę stworzyła zupełnie nową formę teatralną prawda teatrów surowego zresztą większość twórców mam wrażenie, których zaprezentujemy na festiwalu ma ułóż swoją estetykę ma swój znak scenicznej oni mają bardzo autorski teatr absolutnie takie mam przekonanie in na festiwalu widzowie zobaczą także m. in. spektakle z 2 teatrów narodowych będzie spektakl z Berlina Alte Meister tak dawni mistrzowie bardzo piękna opowieść o kondycji artysty o krytyce sztuki o tym, a czym jest współczesne dzieło absolutnie zapraszam polecam, że państwa warto warto bywać w teatrze, ale festiwal to nie tylko teatr, bo na otwarcie wystawa nawiązująca do tego hasła publiczność teatr i jego widz od lat festiwalowi towarzyszą wystawy ona niezmiennie są przygotowywane z niedużymi przerwami przez panią Magdalenę Kuleszę współpracująca na co dzień z Instytutem teatralnym w Warszawie zresztą do niedawno Instytut teatralny w Warszawie był współ partnerem koproducentem tych wystaw przy każdym z tych zdarzeń czy wystawie czy panelach daje ogromną swobodę twórcom jony są z dużą ciekawością wybieram się również na ich premierowe pokazy czy czy to pana leczy czy wystawy, bo powieść to absolutnie autorska interpretacja tych wszystkich osób, których zapach, który zapraszam na festiwale to wieś powiedziałyśmy spektakle do debaty to dyskusje to wystawa, ale także muzyka i tutaj też pytanie przyjemne czy nieprzyjemna czerwone świnie koncert zespołu stworzonego przez wspomnianych już Monika Strzępka i Pawła Demirskiego jestem ogromnie ciekawa przyjęcia koncertu i w ogóle tego koncertu MO no cóż baraże renesansowe na pewno odważny na pewno on na pewno będzie to odważne koncepcje na pewno będzie on bezkompromisowy taki, jaki jest teatr Moniki strzępki i Pawła Demirskiego na pewno zawierający ich prywatne osobiste odczucia refleksje i przemyślenia staram się, żeby przy festiwalu prezentować również ciekawych artystów zajmujących się piosenką aktorską jak Stanisława Celińska, która kilka lat temu prezentowała swój album czy jak w tym roku Monika Strzępka i Paweł Tymiński jaj od tej strony nie znam z przyjemnością posucha w wiem, że państwo też chcieliby na pewno poznać również z tej strony Monika Strzępka i Pawła Demirskiego zapraszamy w takim razie do teatru powszechnego w Łodzi, gdzie rozpoczyna się dwudziesta piąta edycja Międzynarodowego festiwalu sztuk przyjemnych i nieprzyjemnych dyrektor teatru powszechnego organizatorka twórczyni festiwalu, która swój festiwal widzi ogromny chyba tak możemy powiedzieć, że zakończeń takich wyzwań i mam poczucie, że przez to, że jesteśmy w drodze przez pryzmat przyjemnego permanentnego potem przyjemnie przyjemne potem międzynarodowy i przyjemnie nieprzyjemny, że przez to, że jesteśmy w drodze są czasy jest fantastycznej gen młodości dominuje i ciekawe co będzie za rok 25 porozmawiamy jak ma nadzieję, że festiwal będzie się rozwijał niezależnie od różnych uwarunkowań i i że będzie na zawsze ważną wizytówką artystyczną w Łodzi to jest takie moje marzenie jak miał marzenie, żeby zbudować małą scenę teatru powszechnego właśnie teatrów, którego nikt nie wierzył i który wydawał się takiej masie rasowe psy i takiego kundelka, który kuleje na 1 nogę teraz mamy bardzo nowoczesną małą scenę, która daje aktorom nowe życie daje nam pełne spektrum komedii i sięgania po repertuar, który był wcześniej dla nas zakazano nam się marzenie, żeby zmodernizować dużą scenę i to chyba tyle marzeń w FM Ewa Pilawska dyrektor teatru powszechnego w Łodzi była gościem kultury osobistej bardzo dziękuję za to spotkanie z jeszcze przypomnimy festiwal rozpoczyna się 8 marca, a kończy 4 kwietnia to będzie pokaz mistrzowski tak ułani w reżyserii Piotra Cieplaka teatr Narodowy zaprasza państwa bardzo serdecznie w bardzo dziękuję dziękuję bardzo do usłyszenia Marta Perchuć-Burzyńska teraz czas na informacje w radiu TOK Zwiń «

PODCASTY AUDYCJI: KULTURA OSOBISTA

Więcej podcastów tej audycji

REKLAMA

POPULARNE

REKLAMA

DOSTĘP PREMIUM

Aż 60% taniej! Największa obniżka cen TOK FM Premium. Teraz podcastowe produkcje oryginalne, podcasty z audycji TOK FM oraz Radio TOK FM bez reklam z 60% zniżką!

KUP TERAZ

SERWIS INFORMACYJNY

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA