REKLAMA

Ludzie, zwierzęta, rośliny – złudny podział?

Wieczór Radia TOK FM
Data emisji:
2019-03-06 21:20
Prowadzący:
Czas trwania:
27:22 min.
Udostępnij:

AUTOMATYCZNA TRANSKRYPCJA PODCASTU

Transkrypcja podcastu
z Radia TOK FM, gdy słuchamy Radia TOK FM wieczór Radia TOK FM i jeszcze raz dobry wieczór mówi Paweł Sulik w naszym studiu gości dr Justyna szkoleń Berger związana z zakładem antropologii słowa w Instytucie kultury polskiej Uniwersytetu Warszawskiego dobry wieczór dobry wieczór dziś będziemy rozmawiali dzięki pani obecności w studiu Radia TOK FM o tym jak złudne jest podział na zwierzęta rośliny, a być może i człowieka wszystko jest 1 wielką całością i w toku Rozwiń » rozwoju historii nauki, a autorytarnie albo też autorytetach autorytatywnie ktoś walnął pięścią w swój poziom to tego typu istoty będą roślinami i tego typu istoty nad zwierzętami na samej górze oczywiście będzie być zupełnie osobny idealny najlepszy z możliwych samo zwieńczenie piramidy stworzenia i tym kimś jesteś my ludzie tak tak czy dobrze odtwarzam no tak można tak powiedzieć coś się wszystko jeżeliby tak porządnie pociągnąć w przeszłość to się zaczyna od Arystotelesa to znaczy Arystotelesa możemy wyróżnić go tylko autora, który sformułował to odróżnienie na rośliny zwierzęta i ludzi jest także u Arystotelesa, a życie jako takie nowe życie, które nam udziela się i roślinom zwierzętom i ludziom u roślin w tym co wyróżnia się wyłącznie jako taki stan wegetatywny umożliwiający po prostu biologiczne trwaniem wzrastanie u zwierząt to biologiczna trwania uzupełniana jest zdolność poruszania się uczucia na ogół ludzi dopiero to biologiczne trwanie, które Grecy określali jako urodzony uzupełniane są życie rozumiane jako bigos, czyli o życie rozumiane jako rozumne i aktywne działanie w świecie, więc zwierzęta zwierzęta rośliny stoją nieporównywalnie niżej od człowieka do rośliny są w takim najniższym stopniem życia życie w świecie, bo po prostu rosną nawet czy nie przemieszczają się to rozróżnienie ono przez wieki funkcjonowało mniej więcej w takim w takim układzie w takiej w takim podziale można powiedzieć także, że ona ono ono w sobie tak trwałe i jeżeli nawet pomyślimy jak np. mówimy o ludziach w śpiączce tu mówimy, że są to ludzie roślin tak określamy ich znak, że już, jakby niższego poziomu życia życia nie obserwujemy jest to po prostu zwykłe trwanie w funkcji biologicznych tak nawet bez zdolności do poruszania się i świadomość partyjek Sęk w tym ten mecz ten pomysł Arystotelesa trwa przez byki i nigdy nie trafiam jak ludzie na jakieś problemy spotykamy coś co jest ani tu ani członków nożem na szczęście zaczyna się na szczęście, bo na szczęście natrafiamy na problem oczywiście tutaj pomijamy całe królestwo bakterii np. 2 SUV, czyli zupełnie innych form form istnienia tylko, że one się tak chyba do potocznej świadomości jako kolejne byty żywe nie dostał je niekoniecznie przedostają, jeżeli mówimy o istotach żywych to zwykle mówią właśnie o zwierzętach czasem dołączamy do nich roślin a kiedy mówimy o zwierzętach jako istotach żywych to zwykle myślimy n p . jak się wydaje Osaka to są to Super też prawidłowe zwierzęta czasem jeszcze używa takiego sformułowania zwierzęta ptaki albo zwierzęta i rent znaczy w ramach samego Królestwa zwierząt wyróżniamy określone grupy, którym jesteśmy skłonni przypisać jakieś cechy podobne do naszych a jaka jest rola w tym w tej historii myślenia o oświacie po świecie ożywionym w takim podziale na okres historia tego myślenia mącić w DPS-ie Darwin Karlino Belg David i to w swoich dziełach widać celowo zaburza granice po pierwsze, zaburza granice między człowiekiem zwierzęciem wykazuje, że wszystkie istoty żywe mają wspólne pochodzenie i Darwin też zaburza granice między zwierzęciem rośliną co jest ciekawe rzeczy uwaga Darwina kieruje się ku absolutnie całemu królestwu istot żywych, ponieważ rzeczywiście chce chce dowieść swojej tezy o powszechnym działaniu doboru naturalnego jako tej siły, która kształtuje życie życie na świecie, a my też chce dowodzić swojej tezy o wspólnym pochodzeniu tak i człowieka i innych zwierząt nas też jak jak Berlin stoi działa wykazuje rośliny, które właśnie tak po Arystotelesa wskutek traktowali byśmy jako istoty, które się nie poruszają tylko trwają w celach tak nieruchome nie są Darwin zajmował się m. in. roślinami pnącymi roślinami owadożerne mi na szwank mówił o nich jako powody ziarnach dzisiejsze używa określenia rośliny mięsożerne i zajmował się storczyka mi i dochodził po pierwsze na przykładzie roślin pnących się rośliny są w stanie się poruszać i jakoś reagować aktywnie na bodźce zewnętrzne, bo na roślinach Lenart naruszyć tych przede wszystkim dowodził tego, że są rośliny, które jedzą białko zwierzęce i jakości trafią, a obserwacje storczyków wprowadziłem go do rozpoznań bardzo skomplikowanych gier uwodzenia w świecie roślin zachwycamy się pięknem roślin i ona w skład WIG to Adrian muszą nauczyć innego spojrzenia na naturę to co nas zachwyca bez piętna na skos piękne piękne kwiaty tak naprawdę nie są piękne ciepłe piękne dla człowieka, ale są wynikiem bardzo skomplikowanych gier pomiędzy samymi roślinami, które krzyżują się między sobą my oczywiście pomiędzy roślinami owadami i zapalające mi jest trochę także nasze preferencje estetyczne, każąc nam kryzys niektóre kwiaty jako piękne zbiegają się jak z preferencjami owadów, które określone w określony kwiaty i przyciągają czy coś niesamowite są tak tak we mnie na szczęście dla, bo myślę, że to jest trochę także o to czy podliczył rację, że jednak dzięki temu podziałowi na niżej umieszczony w piramidzie stworzenia rośliny i wyżej zwierzęta na Miss łatwiej funkcjonować, ponieważ korzystamy z tego, że mamy zwierzęta domowe one dają nam nie wiem jakich pozytywne uczucia osobom samotnym też poczucie, że jej z kim jesteśmy nawiązujemy z nimi kontaktu różnorakich z tymi zwierzętami, ale z drugiej strony w tym w tych samych domach mamy kwiaty i też może powiedzieć, jaki to niemądre, że ktoś zaczyna rozmawiać z kwiatami, ale i duży pani słucham tych datach szczytu w Beskidach czworonoga aż strach w rzeczy tak byś oczywiście no są Super rozmaite eksperymenty na roślinach czy one lepiej lepiej rosną w otoczeniu, której muzyki klasycznej czy rockowej wiem że, że były takie badanie prowadzone sam Darwin, który rzeczywiście bardzo angażował się w badania nawet tych najbardziej byśmy wiedzieli prymitywnych czy niskich obiektów swoich badań, czyli roślin, ale Berlin też poświęcił całe dzieło dotyczące dżdżownic i zachowań na sam, jakby przygrywał im graczy kazał swojemu synowi Francji sobie np. przygrywać na fagocie to i rośliny tak traktował dżdżownice czy sprawdzał ich wrażliwość po prostu nam najrozmaitsze bodźce i rzeczywiście w tym swojemu podejściu był niezwykle otwarty i niezwykle entuzjastycznym stół, a jeżeli coś zauważy jakieś zjawisko tom musiał je sprawdzić czy przeprowadzić eksperyment wypróbować właśnie pani, że dziś możemy wejść poziom wyżej i zacząć nim podobnie umownie traktować granice między z kolei zwierzętami, a ludźmi czy to jest także nie, że to też tak działa not za 3 jeżeli, by się trzymać dalej Darwina to oczywiście tak u niego jest ta teza, którą forsuje, że różnica między człowiekiem zwierzęciem czy raczej człowiekiem innymi zwierzętami jest różnicą ilości ani jakości, czyli te zdolności, które tradycyjnie uważa się za przypisane wyłącznie człowiekowi jakoś od rozumu nowość co można, by jeszcze wymienić to wdepnie w międzywojniu innymi zmysł moralny, ale można je też zdolność do śmiania się często jest samoświadomość samoświadomość oczywiście zdolność do uczuć takich jak miłość smutek cierpienie wg Darwina to wszystkie nasze zdolności nie wzięły się znikąd mają swoją bieżącą podstawę i oczywiście inne zwierzęta niż my prezentują jest niższym stopniu należy jednak jesteśmy w stanie, kiedy właśnie się zwierzętom przyjrzymy, a wg terminach, kiedy przede wszystkim zaczniemy się przyglądać tym zwierzętom, które są najbliżej nam, czyli psom np. odnajdziemy w nich całe spektrum tych samych uczuć tylko oczywiście w sposób inny z i inny sposób prezentowanych czeka go np. dyskusja w Polsce miały miejsce nawet ostatnie dyskusje, które no podejrzewam, że darzy miałoby to wyraźne zdanie np. związane z tym czy i jak zwierzęta odczuwają ból, bo to ma oczywiście związek i z traktowaniem zwierząt, ale też ustawą o ochronie zwierząt nad możliwością mnie uboju rytualnego i t d. zjeść tam konkretnych praktycznych kwestii, które bazują na tym pytaniu, które część społeczeństwa odpowiadanie na zwierzęta nie nie odczuwam, a jeśli odczuwają no to jakoś tak mniej tak tak tak, bo to jest to jest rzeczywiście rozpowszechniony pogląd oczywiście to nie jest tak, że była w strefie euro z faktem Darwin jeszcze rok wcześniej test to jest istotne w tym wyróżnieniu tych różnych sposobów myślenia zwierzęciu w kulturze zachodniej jeszcze mam postać Kartezjusza, który jest zwykle takim czarnym charakterem wszystkich, którzy zajmują się Namysł nad zwierzętami Kartezjusz, który radykalnie oddziela człowieka od od zwierząt, ponieważ mówi że, że włącznie człowiek obdarzony jest rozumem duszą, a co za tym idzie zdolności uczucia też czucie cierpień i PKS był przekonany, że Tusk jest dziwny ożywiony urodzony w rzeczywistości marzymy o caracale Danny Boyle nie może uczynić tak niesamowita i Tauronu, który właśnie tak w dziesiątkach pisał, że jeżeli raz porządnie wbije się psa przy dźwięku skrzypiec to potem pies zacznie wszystko, by chcieć nas tak na sam dźwięk skrzypiec cel to reakcja będzie absolutnie automatyczne nie świadczona w celu czuwania cierpienia daj się wyróżnia taktu to jest pewne uproszczenie, że w myśleniu o zwierzętach, jakby dochodzi do ciągłych starć tych 2 podejść do nos do zwierząt, choć akurat ten przychód musi pamiętać, że wysłucham z mistrzem optymalny czas dopiero uświadamiam sobie, że ta historia z tym, że kiedy psa pies jest bity i dzieli skrzypce ją później zawsze będzie się to trend ten fragment gwoździa w obie strony w tym sensie, że jak ktoś nas napadnie będzie będziemy słyszeli Wagnera prawdę jak ona przez Niemcy napadną Polski znowu będą grali Wagnera to następnym razem jak słyszymy Wagnera, który będziemy biegli z powrotem do schronu, bo będziemy się, że Niemcy nas atakują to nie jest to nie niestety jednoznaczna, ale jednoznacznych rozumu Kartezjusza, bo to, że o swoje założenia filozoficzne rzutował na dni na później na rentgen opis świata zwierzęcego ludzkiego i t d. problem mam z Berlinem w tym, że Darwin był wierzącym Darwin nie był zwierząt straż dla Berlina specjalnie ukuto określenie Huxley mu kurze była plastykiem i Darwin miał problem z Bogiem bo jakby w jego w jego projekcie Bóg o powstawaniu gatunków jeszcze pułk jest w końcowych akapit, ale Londyn jest drukowana, bo w tym obrazie świata nie ma miejsca już na bok zaczęli i tylko, że jakby to nie jest tak, że Darwin Bond spot też często się przypomina, że termin nie jest także Darwin odziera świat zupełnie z jakiejś takiej warstwy, którą byśmy nazwali kurz duchowo czy warstwą pewnej tajemniczości czegoś, czego nie jesteśmy w stanie pojąć Scuderia taką funkcję zaczyna pełnić sama natura 2 tury jest wspaniała natura nam ją poznajemy Canona nie daje się do końca poznać UR w działach terminal jest obecnie taki front, ale zaraz czeka matura bo gdy jest wciąż ludzie słuchają Radia nie myślą sobie natura, czyli co Darwin chyba nie miał namyśli kawał kamienia ciekawą głaskał ją na myśli raczej rośliny zwierzęta no, więc albo natura po prostu rozumiana jako jako całość świata ożywionego i prowadzi prawa nim rządzące, a w takim znaczeniu, a w takim znaczeniu kluczyka siła, która która, w którym sterujemy steruje życiem naszymi, ale strój na jakiej zasadzie, bo to też trochę przypomina jakiś rodzaj religii być może w bardzo indywidualne dają wielkich PL no nie raz w niebo to jest właśnie taka Nowaka trudność, która się czai w w tym pisaniu dobrych jak Trump sam rozpoznaje, że Darwin pisał swoje dzieło Onyszko w sposób wyjątkowo literacki on chciał, żeby one trafiły do szerokiego czytelnika i w związku z tym sam rozpoznawał problem tego, że język tym w jakim chcemy opisać bezosobowe tak naprawdę Bowiego Toruń i bezcelowe prawa natury nieuchronnie się z po pierwsze po 1 i prawa natury łosoś obawiam się właśnie chcemy widzieć w nich jako siła osobową, która rządzi życiem pojedynczych jednostek na jakość sprowadza do do świata człowieka no ale w tej wizji Dawidowski, jeżeli miałby od sieci z tej warstwy narracyjnej i literacki jego dzieł no to jest rzeczywiście taka jakaś bezcelowa i bezosobowa siła, która po prostu rządzi życiem na naziemną nasze życie rozwija się wg pewnych praw czy życie życie raczej właśnie jest pytanie czy człowiek jest włączone czy człowiek dzięki własnej działalności działalności kulturowej po nadto prawa natury jest w stanie przekroczyć w sposób istotny, a nie tylko takiej zmiany jakościowej tak jak tak już w sposób istotny tak to cieszy to stanowią panie, dlaczego ludzie nadają imiona psom kotom, a nie nadają imion kwiatom, które mają w domu, a za czy tornistry za łącznie nadają imion, ale na pewno nie jest to w sposób masowy tacy ludzie mówią to jest mój pies burek to jest moja kotka Sonia i nie mówiono to moja pelargonii Helena właśnie nie ma, choć w albo może to związane z tym, że z roślinami nie wychodziłem w ogóle do przestrzeni publicznej to znaczy nie mamy potrzeby ich przedstawiania ich żal pewnie to by się wiązało z tym, że rośliny mogłyby być traktowane po prostu jako tło naszego życia za czym nie jest nie jest notowana żadna osobowość jest z psem kotem no w w chodzimy albo możemy wchodzić w bardzo bliskie związki się oparte właśnie często się uważa zwierzęta domowe za członków rodziny przyjaźnią się z nimi dalej no właśnie maleńka wyspa z pań jako badaczka tych tematów widzi taką sytuację pewnej schizofrenii, że oto członek rodziny pies kot czasami jakieś inne zwierzę, a z drugiej strony świadomość, że są zwierzęta, które mu się zabić, żeby je zjeść i zabić, żeby ze skóry w Drzewicy ubranie i jak to wytłumaczyć no to jest 1 sposobów problem w maleńkim natykają się wszyscy, którzy chcą ciężko bronić praw zwierząt taki teoretyk praw zwierząt Gerry Francji żonę właśnie mówią moralnej schizofrenii czy o tym, że nasz humanitarny deklaracji co do traktowania zwierząt, ponieważ mało, kto pewnie zapytany na ulicy czy zgadza się na krzywdzenie zwierząt powiedziałby, że tak, że się, że zwierząt można wyrządzić krzywdę bez żadnych konsekwencji, gdy koszt humanitarnych deklaracji w ogóle nie przystają do tego w jaki sposób traktujemy zwierza m. in. pewnie tego zjawiska należy tak dwutorowość naszego traktowania zwierząt niektóre traktujemy w sposób niezwykle osobowej podmiotowy, a ja oczywiście tym zwierzętom uda się wejść w taki jest taką relację z człowiekiem na niektóre zabijamy zjadam naj dom można tłumaczyć się no właśnie to jest trudna do rzeczy możemy to tłumaczyć także zwierzęta domowe, jakby włączamy w obręb naszego człowieczeństwa uznajemy je na szkodę członków społeczeństwa, ponieważ należą do naszej rodziny, więc rozciągamy na nie różne prawa, które zazwyczaj przysługują wyłącznie człowieka na resztę zwierząt właśnie pełni rolę zwierząt, czyli istot od ras niższych którymi możemy rozporządzać zgodnie z roślinami może działać i interes ciekawe pytanie, ponieważ nowość na podstawową takim zagadnieniem ne znaczy podstawowym zagadnieniem w ogóle w namyśle nad zwierzętami humanistycznym jest kwestia zwierzęcego cierpienia się, mówi że z zainteresowaniem tzw. kwestią zwierzęcą, czyli kwestię zwierzęcej podmiotowości zwierzęcej inności właśnie kwestią tego w jaki relacji wchodzimy ze zwierzętami są pochodną pierwotnego etycznego pytania o cierpienie zwierząt i o to czy nasze relacje ze zwierzętami powinny mieć postawione jakieś granice czy możemy zwierzęta do dowolnie traktować czy nie my właśnie tak od tego pytania rozwija się cała dyskusja m. in . o prawach zwierząt no i teraz nikt na arenę od niedawna zaczynają wchodzić roślin jako ten kolejny podmiot też etycznego Namysł jest pytanie czy właśnie wobec roślin możemy dowolnie się zachowywać czy też należałoby je traktować jako gość nie wiadomo czy jako podmioty czy też jako istoty, domagając się na szkodę naszego szacunku, a jesteś z tym argumentem wcześniejszym, że mogą odczuwać ból cierpienie i właśnie to jest ten problem to jest pytanie czy z rośliną będziemy w stanie przypisać taki rodzaj świadomości taki rodzaj uczucia, które by nas zobowiązywał do jakiegoś PRM specjalnego traktowania to znaczy traktowania ich inaczej niż po prostu jako trawę, po którym w końcu wychodzimy, a to drzewo które, który jest, który ścina nazywanym też dziwnego toczy spór z postrzeganiem, że w mojej zaś jest taka trup amortyzacja ja mam wrażenie tuż przed wejściem z rozmawialiśmy o książce o tych o grze w ofercie wiele się pozbyć się okazuje takich, które próbują jakoś się antropomorficzne waży drzewa ze sobą rozmawiają i t d . ale te jak rozumiem to to oznacza, że zaczynamy powoli zastanawiać się właśnie na tym przypisywać zwierzęce ludzkie cechy drzewom do życia to jest pytanie czy jest także zawsze myślimy w sposób stopniowy to znaczy, kiedy chcemy mówić o zwierzętach jako podmiotach albo osoba czy też w niektórych gatunkach toczy, jakby naszym zadaniem jest wypaczeniem w nich cech ludzkich Zabrze wykazujemy, że zwierzęta mają zdolność do odczuwania takich emocji jak miłość smutek cierpienie i t d. najważniejsze pytanie czy roślinne na początku nie należałoby wydźwignąć na poziom zwierząt to znaczy istota wchodzono do czucia jest taka bardzo ciekawa debata pomiędzy tym teoretykiem takiego nowego nurtu w humanistyce, które się nazwa plan Stal bis, czyli studia nad roślinami IS analogicznie do Animals Tadić, czyli studiów nad zwierzętami nazwa Marcelem maruderem, a Wenger Francja, na który jest teoretykiem praw zwierząt ten właśnie o to by schizofrenia oralny, a schizofrenii moralnej i właśnie jest zapis tej rozmowy, bo Murder domaga się tym co jakiegoś miejsca dla samego namysłu nad roślinami w dyskursie wegański no i to jest pytanie pomoże może też w taką sytuację, że nim nie zostanie nam nic na szkodę do jedzenia, a linki od dna bessy w obozie mówić otwartym tekstem wieczorem w radiu można daniny drodzy weganie mody jedzcie marchewki arbuza czy bez tych radykalnie uproszczonej no to jakby tak zaczynało od nowa Szydło bardzo radykalne uproszczenie, ale także, że jakby, że jeżeli deklarujemy to, że nasz Namysł obejmuje coraz większe grupy podmiotów dotychczas po przezeń pomijanych, czyli tak też skończymy na zwierzętach mysz pytanie czy nasz Namysł moralny obejmuje wszystkie zwierzęta tato złodziei to paradoksalnie, chociaż przez całą rozmowę nie to teraz zaczynam wracać do początek myśleć rynek charytatywność miał rację, że wyznawcy gradację, poniżej której załóżmy, że termin istoty już nic nie odczuwają nawet za tak no no bo tutaj zaczyna być problem to znaczy jak daleko właśnie, w czym czy w ogóle to przesuwanie granic ma jakiś sens czy może powinniśmy myśleć bez szyb w poście nauczył się myślenia bez granic czy też obejmowania naszym zamysłem kolejnym po prostu grupy istot, a doszłoby do Francji ona mówi radykalnie, że to jest sprowadzanie rzeczy do absurdu, że nie możemy mu nie możemy w ogóle porównywać roślin i zwierząt i do tego Namysł nad roślinami jest bezsensowny i nawet 3 mógłby szkodzić sprawie PKS a dlaczego nie możemy porównywać zwierząt rośnie przecież mamy takie sytuacje w świecie zwierząt i w świecie rośnie wspomniał zresztą przez panią, kiedy ewidentnie ma takie cechy zwierzęce i druga strona pociąga w głowie też ten inną perspektywę kogoś nasłuchać mówi ze względu na te rozważania to z mojej perspektywy to jest ważne z zwierza lub też ważny istotny i nie chce powiedzieć posiadający godność, ale jakoś tam istotny i kwiat drzewo, czyli ktoś kto, kto woli ma sensu twórczy trud ma sensu twórczą rolę, ale nie jest ani zwierzęciu ani roślinom, więc dla i nie rozumiem co pan w nędzy Żydów tutaj z oczu on po prostu bronić swoich spra w wyznacza on broni praw zwierząt jako tych istot, które możemy w sposób już teraz bardzo argument one przyznać świadomość i zdolność odczuwania bólu i też jest także on się chyba zatrzymuje po prostu na na określonych grupach zwierząt, a przede wszystkim jego namysłu dotyczy zwierząt które, które są zabijane na mięso tak przede wszystkim albo te, które są wykorzystywane dla ludzkich celów rozmaitych i za czym tak moim to jest cały problem zmyśleniem w kategoriach praw, że rem to myślenie w kategorii kiedy, kiedy chcemy komuś przyznać prawa jak byłem w tym w tej podmiotowości czy człowieczeństwo zawsze zbywa to jest trochę jak taka przy krótka kołdra, którą po prostu sobie kolejne podmioty wyrywają, że nie możemy prawami objąć absolutnie wszystkich istot tam trochę tak tak to wygląda, bo jeżeli byśmy przyznali prawa i nasz skład nam n p . teraz roślinom i zabronili dowolnego wykorzystywania ludzkich celów chcemy zauważa, że w przypadku najstarszych z drze w w parku Narodowym w Puszczy Białowieskiej trwałe w Puszczy Białowieskiej w zasadzie na naszych oczach co się wydarzyło, więc właśnie tak i to nas, ale właśnie to jest ważna intuicja, że to nas bulwersuje zawsze to nie jest coś co uznajemy po prostu n p . że możemy porównać wycięcie Puszczy Białowieskiej do zburzenia starego budynku Bochum traktujemy to jako naruszenie pewnej wartości nie tylko, dlatego że że była to puszczali też, dlatego że widzimy jakąś wartość w życiu np. samych drzew i w takim wypadku ten Majkel Murder ma jakieś intuicje warte wzięcia pod uwagę, że właśnie roślinne mają jakąś wartość samą w sobie graczy niekoniecznie jako istoty, które musimy udowodnić, że w, którym muszą udowodnić zdolności podobną do Zgierza w tym, że właśnie ich istnienie jako taki jest wartością samą w sobie, ale po co wyróżnia się w ogóle może ktoś dzwoni z boku są często z wróćmy do Berlina po co też natura w tym jednak wraz z porozumień których, która obok pani Maria tych szeroko pojęta Natural jako taka niech będzie przez nas traktowana w ten sposób, że jest czymś nie naszym przedmiotem waży każde dziecko za każdym razem, kiedy chcemy z niej skorzystać to włączamy się pewne procesy no i oczywiście trzeba uważać, żeby nie przysparza cierpienia te dane albo jesteśmy nie u siebie, bo chyba obowiązują mnie to pomoże to się na poziom zobaczyć dalej żyjemy jednak paradygmacie takim mrozie to jest jednak coś, czego my korzystamy na tym jednak jak wyjdziemy z sal akademickich uniwersyteckich z tych debat dyskusji to pójdziemy do sklepu, gdzie widzimy zwierzę, które zostały wyhodowane i zabite po to, żebyśmy mogli zjeść tak, gdyż paradygmat no no tak set bez względu na takim świecie funkcjonujemy długo rzeczywiście pojawiły się nurty takiego myślenia, ale już też działania które, które próbują ten paradygmat podważać ważność odruchu wegański ruch praw zwierząt jest coraz bardziej się rozwija i kwestia deklaracji tego co się dzieje osuszenie jest kwestią coraz bardziej poważna w niektórych środowiskach czy jest się jest się wydaje nam się nie jest weganinem czy się mięsożerców natomiast na nas w na kogoś, kto jest badaczem badaczką tego typu kwestii to może wpływać np. 3 podczas takiej dyskusji ktoś może pani zapytać panie z wegetarian wegan ku, a może sektorem IT jest w ogóle często są deklaracje właśnie właśnie, kto co ja na różnych konferencjach poświęconych tym tematem jest także właśnie Namysł nad zwierzętami w humanistyce nie rozgrywa się w próżni, a takie deklaracje tak jak nie wiem, kto zna naukowca, który sponsorowany przez koncern jakiś produkujący nie ma alkoholu mówi w moich badaniach musimy zacząć od tego, że stosujemy nie tak taka firma, ale w przypadku, gdyby tak tak ważne jest też to jest moje luźne obserwacja Jaś tym nie zajmował właśnie jako badaczka często w programach naukowców zajmujących się kwestiami związanymi ze zwierzętami widnieje informacja, że są wegetarianami albo organami w należyty utworzone konto z Bośni nie ma informacji, że może domysły że, że ktoś jest mięsożercą jest mięsożercą Niemcy zaś, że w tworzenie nie tuż za daleko, ale że po prostu jest jest jakieś poczucie że, że to nie jest kwestia właśnie, którą można rozważać wyłącznie czysto akademicka, że zazwyczaj wiąże się z jakim zaangażowaniem albo z pewną wrażliwością na nas na sprawy związane ze zwierzętami oczywiście równie dobrze może tak nie być w morzu my możemy uznać, że zajmujemy się tym tematem nas po prostu zainteresował jako badacze niekoniecznie jakoś praktycznie się do godności mam nadzieję, że słuchacze słuchaczki są zainspirowani też tą rozmową i spoglądają na świat u siebie w domu zwierzęta i na to co robią inne niż w stosunku do natury naszym gościem była dr Justyna Szalom Ber gier związana z zakładem antropologii słowa w Instytucie kultury polskiej Uniwersytetu Warszawskiego bardzo dziękuję za rozwój dziękuję Zwiń «

PODCASTY AUDYCJI: WIECZÓR - PAWEŁ SULIK

Więcej podcastów tej audycji

REKLAMA

POPULARNE

REKLAMA

DOSTĘP PREMIUM

Słuchaj podcastów TOK FM bez reklam. Wybierz pakiet "Aplikacja i WWW" i słuchaj wygodniej z telefonu!

KUP TERAZ

SERWIS INFORMACYJNY

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA